Tartalom
Kopátsy
Sándor EE 2015 04 26
Társadalomszemléletem
Az
emberiség két legnagyobb problémája
A jelenkor
emberisége elsősorban két problémával áll szemben.
A fejlett nem túlnépesedő, protestáns
élcsapat, és a fergetegesen Kína számára, amely jelenleg a létszámunk kétötöde,
a lakosságának minőségi bővített újraterelése az elsődleges feladat. Ezt a
tejesen új igényt még nem ismerte fel a társadalomtudomány és a politikát
alakító elit, pedig az értelmiségi szülők számára régi vágy volt, hogy a
gyerekük nálunk gazdagabb és ismertebb legyen. Ma ez abban jelentkezik, hogy a
szülők már nem annyira nagyobb fizikai, mint szellemi vagyont akarnak a
fiaiknak adni.
Sajnos, hogy
kinek mekkora a szellemi vagyona, arra csak két alapon, az anyagi és az
erkölcsi elismerésük nagysága alapján lehet következtetni. Ezért a szülők
gyermeknevelésüket egyre inkább arra irányítják, hogy nagyobb jövedelmük, illetve
ismertségük legyen. Száz éve a szülők nagy többségének az ambíciója a minél
nagyobb föld volt. Ehhez a gyakorlatban két lehetőség kínálkozott.
Legyen kevesebb
gyerek, akik osztozkodnak a családi vagyonon, vagy sikerüljön olyan párt
találni, akinek jelentős hozománya van.
Az egy gyerekes család.
A nagyobb
örökséget célozták meg a református parasztok azzal, hogy minden családban
egyetlen gyermek legyen. Fiatal koromban, mint a népi írók híve, aztán, mint
Baranya-megyei párttitkár közelről találkoztam az egykéző református
parasztokkal, közel éltem ehhez a problémához. Sokáig csak a születések számán
keresztül láttam a problémát. A református falvakban látni valóan kisebb volt a
szegénység. Akkor már a földosztó tapasztalatom megérett arra, hogy a magyar parasztságnak
a szegénysége elsősorban abból fakad, hogy aránytalanul sokaknak kell megélni a
földből. Ha lett volna olyan mutató, hogy mekkora a falvak határának
megműveléséhez szükséges létszám, bizonyítani lehetett volna, hogy a falusi
jólét elsődleges feltétele a lakosság optimális számához való közeledés. A
magyar falvak túlnépesedését három-négyszeresnek láttam. Akkor még elképzelni
sem tudtam, hogy ez belátható időn belül megvalósítható. De, hogy sokkal
kevesebb ember élhet meg az ország mezőgazdasági adottságai mellett, akkor már
világosan láttam. Dániában elég volt a munkaerő tíz, az Egyesült Államokban
pedig öt százaléka. Ennek elérése azonban nem az érintett parasztok, hanem a
politikai vezetők feladata. A túlnépesedett falvak lakosságának egyetlen
eszközük volt, a kevesebb gyermek vállalása. Az egykéző református falvakban
már látható volt az eredménye. Lényegesen jobban éltek, mint a több gyermeket
vállaló katolikus falvak.
Az az érvelés
mindig bosszantott, hogy a több gyermek vállalása hazafias, illetve vallási
felelősség.
A haza és a vallás érdekének a családé elé
állítása félrevezetés. A haza és a vallás vezetőinek kell olyan érdekeket
teremteni, ami nem áll ellentétben a családokéval. Ha a haza, illetve a vallás
nem képes a családok, az egyének érdekéhez igazodni, benne van a hiba.
Az
osztálytársadalmak érdeke a környezeténél erősebbnek lenni. Ez csak a
környezete rovására tehette meg. Ehhez erőfölényre volt szüksége. Ezt
elsősorban a nagyobb létszámmal érhette el. Vagyis az osztálytársadalmak fő
hibája a túlnépesedésük volt. Ezzel szemben az egyedek és családok érdeke azt
kívánta meg, hogy annyian legyenek, amennyi az életterük eltarthatóságának az
optimuma. Mivel minden osztálytársadalom túlnépesedett, az egyedek érdeke a
kisebb létszámuk volna.
Egyik legnagyobb
társadalomtudósi kívánságom az élettereknek optimális eltartó képességének
ismerete lenne az adott technikai feltételek birtokában. A társadalmaknak az
elsődleges célja a lakosság létszámának az eltartó képességéhez való igazítása.
Ennek a közvetlen eszköze a népesség számának ehhez való közelítése.
Azt megtanultam, hogy a gyors
létszámváltozás akkor is kártékony, ha a jó irányban történik. Ezért az
optimum közelítése mindig csak lassú, évenként 1-2 ezrelék lehet. Ezért a nagy
járványok, háborús emberveszteségek akkor is kártokozók, ha a tényleges
túlnépesedést csökkentik. A felnövekvő
és a munkaképes lakosság elpusztítása mindig társadalmi kár. Ez csak azért
nem felismert, mert a közgazdaságtan a munkaképessé váló, illetve már
munkaképesek értékével nem számol.
Bármennyire
nehezen érthető meg, a munkaerő felnevelés óriási vagyonképzés. Többségében a
kiöregedők pótlása, ekkor amortizáció, a növekedése pedig vagyongyarapítás. Az
még akkor is, ha munkaerő felesleg van.
A gyűjtögető
társadalmakban a közlekedő képességtől kedve, nagyon sokáig, még a közlekedő
képesség elvesztése után is tartott. Ezek a társadalmak még nem ismerték a
gyermekmunka hátrányát, és a munkaképesség megszűnését. Az igaz, hogy a
gyerekek nem azonnal lettek egészen munkaképesek, és az öregek sem maradtak
azok, de életük nagy részében munkát végzők maradtak.
Az utolsó száz
évben azonban módosítani kellett a fogalmak tartalmát.
A tudásalapú
társadalomban a munkaerő értékének a termelése szinte a magzati korban
kezdődik.
Statisztikailag
bizonyított, hogy a magzati kihordás
minősége jelentősen kihat az életteljesítményre.
Ma már az is
bizonyított, hogy társadalmi érdek kétéves
kortól a közösségben nevelés. A gyermekkori szókincs, a közösségbe való
beilleszkedés ugyanis jelentős hatással van az iskolás képzésben töltött 8-18
éves tanulási eredményre.
A munkaerő
életteljesítményét, azaz az étékét a fogamzást követő mintegy húsz év
felnevelése határozza meg. Vagyis egy munkaerő termelési költsége az egy
laksora jutó jövedelem mintegy kétharmadának hússzorosa.
Hetven éve
olvastam először, hogy az egy lakosra jutó fizikai vagyon értéke az egy laksora
jutó jövedelem mintegy 3-4-szerese. Akkor még a tudásvagyont senki sem
számolta. A közgazdaságtan a létrehozását ma sem tekinti értéktermelésnek.
Amennyiben a
munkaerőt is a nemzeti vagyon részének tekintjük, ez az egy laksora jutó
nemzeti jövedelem mintegy 20-szorosa, vagyis a fizikai vagyon többszöröse.
Azt ugyan
szavakban senki sem vonja tétségbe, hogy a jelenkori fejlett társadalmat joggal
lehet tudásalapúnak tekinteni, de a jelenlegi
társadalmak legnagyobb kincse, a tudással felvértezett munkaerő felnevelése és
képzése nem tekintendő értéktermelésnek, a gyarapítása, felhalmozása pedig
vagyongyarapításnak. Ha valami, ez meggyőzően bizonyítja, hogy a
közgazdaságtan még mindig a létszámban és a tudásban felesleges
osztálytársadalmakban ragadt.
Ahogyan az
osztálytársadalmakban a szúk keresztmetszet vagy a termőföld, vagy a fizikai
tőke volt a szűk keresztmetszet és ennek megfelelően ezek tulajdonosai
uralkodtak a társadalom felett, a jelenkor fejlett társadalmiban a minőségi
munkaerő lett a szűk keresztmetszet, ezért ennek olyan közgazdaságtanra van
szüksége, ami a minőségi munkaerő bővített termelésére, a szellemi vagyon
maximalizálására kell törekednie. Ezzel szemben még mindig olyan
közgazdaságtannal akarja megérteni a társadalom mozgástörvényeit, ami a fizikai
vagyon maximalizálására volt hívatott.
Annak ellenére,
hogy a tudomány még képtelen megérteni a saját társadalmának törvényeit, a
minőségi munkaerő termelésének maximalizálását, spontán, a célját, annak
elérését szolgáló összefüggéseket nem ismeri, úgy viselkedik, mintha ismerné.
Minden
osztálytársadalom úgy osztotta újra a megtermelt jövedelmet, hogy a
megtermelőitől annak jelentős hányadát elvonta, és a hatalom birtokosai számára
osztotta vissza. Ezzel szemben minden fejlett társadalom a megtermelt jövedelemnek
a jelentős hányadát progresszíven vonja el, és a többségét a munkaerő minőségi
újratermelésére osztja vissza. Elég volna megmutatni, hogy az
osztálytársadalmakban elvont jövedelem mekkora hányada áramlott az uralkodó
osztályhoz vissza, és ma mekkora hányada megy oktatásra, tudományos kutatásra,
egészségügyre, öregekről való gondoskodásra vissza. Az osztálytársadalmakban a jövedelmeket
differenciáló, ma a fejlett társadalmakban az elosztás arányai csillapító
újraelosztás vált jellemzővé.
Az
osztálytársadalmakban soha nem vált tudatossá, hogy a munkaerőből a társadalom
igényét meghaladó mennyiség és minőség van, mégis mindegyik a munkaerő nyomorát
fokozta, és a tudásvágyát üldözte. A jelenkori társadalmakban ugyan nem
tudatosan, de általánosan az újraelosztás a társadalom igényét, a minél
értékesebb munkaerő termelésére koncentrál.
Még nem olvastam
olyan társadalomtudományi művet, ami rámutatott volna arra, milyen okok
vezették az osztálytársadalmat arra, hogy fokozza az értéktermelők nyomorát, és
üldözze a tudásvágyat. Ezért az sem meglepő, hogy az sincs felismerve, hogy
miért fordult meg a fejlett társadalmakban a jövedelmek újraelosztása.
Az osztálytársadalmak a munkaerőt és a tudást túltermelték.
Azt ugyan sokkal
nehezebb bizonyítani, hogy minden osztálytársadalom túlnépesedő és
tudásfelesleges volt, de a bizonyítható, hogy minden osztálytársadalomra jellemző volt a közvetlen és a közvetett
halálokozás, valamint a tudásvágy üldözése.
Azt egyértelműen
mutatják a tények, hogy a jelenkori társadalmak csak akkor hatékonyak, ha
leállt, vagy leállították a túlnépesedést, és támogatják a minőségi munkaerő, a
tudásvagyon növekedését. Márpedig ami általános jellemzője a fejlett
társadalmaknak, azt a tudománynak indokoltnak tartja, akkor is, ha az oka
ismeretlen.
Az emberiség létszámnövekedése elszabadult.
Száz éve a világ másik, létszámában nagyobb felén
pedig az 1-2 ezrelékes ingadozás határain belüli szintre kell leállítni az
elviselhetőnél nagyságrenddel gyorsabb túlnépesedést. Bármennyire meglepő
ezt sem a politika, sem a társadalomtudomány, sem a közvélemény, sem hajlandó tudomásul
venni.
Fajunk mintegy 150 ezer éves történelmének
95 százalékában sikeresen megbirkózott azzal a szaporaságával. A már elfoglalt életterén a létszámát ugyan
nem volt képes növelni, de a fejlett agyának köszönhetően, szinte minden
természeti környezethez képes volt rendkívül gyorsan igazodni. A gyűjtögető
életmódját szinte minden természeti környezetben nagyon eltérő módon alakította
ki anélkül, hogy fajként változott volna.
Minőségi változást az utóbbi mintegy hatezer
év hozott, amikor a jégkorszak végét okozó felmelegedés a korábbi élettereinek
jelentős hányadában az ott élő ritka népességet arra kényszerítette, hogy
termeléssel biztosítsa életfeltételeit. Ezzel néhány számára kedvező élettérben
sokszorosára növelhette a népességeltartó képességet. A jobb életfeltételek
megnövelték a várható életkort, ezzel a szaporaságot. Beállt a kezelhetetlen túlnépesedés.
Ahogyan
javultak az életviszonyok, nőtt a várható életkor és ennek következtében hatványozottan
nőtt a spontán népszaporulat. Ez sokkal gyorsabb spontán túlnépesedést eredményezett, amivel nem tarthatott
lépést a lakosságeltartó képesség növekedés. A spontán népszaporulat meghaladta
volna a százalékokat, ezzel szemben az eltartó képesség legfeljebb 1-2
ezrelékkel növekedhetett.
Anélkül,
hogy a túlnépesedés veszélye tudatossá vált, minden társadalom ösztönösen
szinte azonos módszerekkel olyan szintre növelte a halálozást, hogy hogy a
fajunk létszámnövekedése egyetlen évezredben sem haladta meg az egyetlen
ezreléket. Vagyis minden
osztálytársadalom a százalékos spontán népszaporulatát a halálozás követlen és
közvetett fokozásával az elviselhető 1-2 ezrelékes szintre csökkentette.
Ennél gyorsabb népszaporulat csak az ipari
forradalom után történt, de akkor is csak az európai népek számára. Ezt két okból
következett be.
Egyrészt
az ipari forradalom Nyugat-európai népek számára olyan komparatív fölényt adott
az iparban, a közlekedésben és a hadviselésben, ami lehetővé tette az emberiség
többségének kizsákmányolását.
Másrészt
Amerika és Ausztrália, 50 millió négyzetkilométer alig lakott, de viszonylag
kedvező adottságú területének benépesíthetősége tízszeresre növelte Európa
nyugati felének életterét.
E két okból lényegesen csökkent a
nyugati-európai társadalmakra nehezedő túlnépesedési nyomás.
Az ipari forradalom technikai vívmányai
először biztosítottak egy magas kultúra számára akkora komparatív előnyt ahhoz,
hogy a minden másik kultúrát kizsákmányolhassa. Az ipari forradalom
megteremtette az iparban, a szállításban és a hadviselésben azt a technikai
fölényt, ami szinte az egész világot kizsákmányolhassa.
Akkor még minden másik magas-kultúra az
önözéses gabonatermelésre épült. Ez a termelési mód azonban eleve alkalmatlan a
spontán betelepülésre. Csak a nyugat-európai mezőgazdaság volt alkalmas arra,
hogy szinte a családok is alkalmasak voltak a betelepülésre. Elég volt, ha egy
család szekerével elindult a szántásra alkalmas szűz térségbe, és elkezdett ott
gazdálkodni. Az öntözéses gabonatermelés azonban előzetesen óriási
infrastruktúra kiépítését igényelte ahhoz, hogy termelhessen.
Az
európai történészek sem hangsúlyozzák, hogy Amerika és Ausztrália
benépesítésére csak a nyugat-európai mezőgazdaság volt alkalmas. Azt ugyan felvetik a történészek, hogy Kína számára
is adott volt az újvilág felfedezhetősége, de nem volt olyan viszonylag
lakatlan térség, ahol létrehozhatta volna az öntözéses rizstermelés
feltételeit. Ahhoz, hogy Amerika folyamvölgyeit öntözhetővé tegyék az emberek
milliót kellett volna áttelepíteni, és az öntözőhálózatot előre kiépíteni.
Ráadásul Amerika nyugati partvidékén nem is voltak ilyen önözésre alkalmas
térségek.
Kínának, de még a Közel-Keletnek is előbb
volt óceánjáró flottája, de nem volt betelepítési lehetősége. Csak azt
tudatosítjuk, hogy a kínai császárok betiltották a másik kontinensekre való
hajózást, de azt senki sem tette hozzá, hogy Kína számukra az alulnépesedett térségek gyarmatosításnak a feltételei
hiányoztak. Az öntözéses mezőgazdaságnak óriási infrastruktúrára van
előzetesen szüksége ahhoz, hogy ott berendezkedhessen. Egyedül a természetes
csapadékra épülő nyugat-európai mezőgazdaság alkalmas arra, hogy infrastruktúra
kiépülése előtt is életképes legyen. Kína nem azért állt le az életterét bővítő
felfedezésekkel, mert a császár ezt megtiltotta, hanem azért, mert erre nem
volt adottsága.
Elég magunk elé képzelni az első telepesek
megjelenését. Egypár lóval, szerszámokkal megrakott szekérrel kereshettek, mert
találhattak a családok maguknak megélhetési lehetőséget.
Az európai történészek sem ismerték fel
annak jelentőségét, hogy az első évezred végén Nyugat-Európában létrejöttek az
infrastruktúrát nem igénylő gabonatermelés technikai feltételei. Ezt megelőzően
évezredeken keresztül csak olyan gabonatermelés volt, ami mögött
elengedhetetlen volt az állam, vagy legalábbis a közigazgatás gazdasági szerepe
az önözéses rendszer kiépítésében, üzemeltetésében. Az első olyan
gabonatermelés, amihez nem volt szükség a közösség irányítására a középkorban,
Nyugat-Európában történt. Ez volt az első abban, hogy spontán, az
infrastruktúra kiépítése előtt gyökeret verhetett. Aztán, Amerika felfedezése
után, ez volt az egyetlen, ami ott képes volt berendezkedni.
Ez a közgazdaságtan nyelvén azt jelenti,
hogy az önözéses gabonatermelés működtetéséhez óriási infrastruktúrára van
szükség, a nyugat-európai mezőgazdaság nem igényelt centralizált infrastruktúrát,
vagyont, amire szüksége volt, egypár igavonóval a szekerén magával vihette.
Fajunk
történetében először fordult elő, hogy a létszámának alig tizedét kitevő
nyugat-európai társadalmak élettere tízszeresére nőtt.
A gyarmatok kizsákmányolása és az élettér
megtízszereződése Nyugat-Európa túlnépesedési nyomását jelentősen csökkentette,
az életviszonyait pedig javította.
A tudományos és technikai forradalom.
A
20. században kibontakozó tudományos és technikai forradalom a puritán Nyugat
számára teljesen új alépítményt teremtett. A fogamzásgátlás megoldhatósága, a jólét, az iskolázottság növekedése, a
gyorsan emelkedő várható életkor ellenére a puritán Nyugaton lecsökkent a
túlnépesedési nyomás. Ezzel a puritán
Nyugaton megszűnt az osztálytársadalom elsődleges feladata a halálokozás.
Ezt a tényt Max Weber már a 20. század küszöbén
felismerte azzal, hogy a tőkés osztálytársadalmak hatékonysága nagyobb a
protestáns, azaz puritán viselkedésű népek társadalmaiban. A jövőt, két okból, akkor még nem láthatta senki, hogy egyrészt a
puritanizmus hatékonysága a tudásalapú társadalmakban még nagyobb lesz,
másrészt, hogy a távol-keleti konfuciánus népek még a nyugati protestánsoknál
is puritánabbak.
Száz évvel Weber után már egyértelmű ténnyé
vált, hogy csak a puritán népek képesek a társadalmi fejlődés élvonalába
kerülni, a tudományos és technikai forradalom alépítményére hatékonyan működő
felépítményt kialakítani.
Az
elmúlt ötven évben csak az a társadalom tudott élre kerülni, illetve oda
közeledni, amelyik két követelménynek eleget tett. Egyrészt a belső
népszaporulat 1-2 ezrelékkel változik, másrészt a lakosság viselkedése puritán.
Ez a két feltétel spontán létrejött a
puritán Nyugaton.
A már gazdag távol-keleti országokban, Japán
és a Kis Tigrisek felismerték, és spontán csökkentet a gyerekvállalás.
Az emberiség ötödét kitevő, és nagyon
alacsony szintről induló Kína pedig erőszakkal csökkentette a gyermekvállalást.
Ezzel
az emberiség kétötödén létrejött a többieknél hatékonyabb társadalom mindkét
feltétele, megszűnt a lakosság túlszaporodása, és a lakosság viselkedése
puritán.
Néhány százmillió ember és olyan
társadalmakban ahol nincs túlnépesedés, a lakosság viselkedése azonban nem
puritán. Ezek az európai katolikus és az ortodox keresztény társadalmak, amelyek
kultúrájuk okén nem lehetnek versenyképesek.
A túlnépesedő világ.
Az
emberiség nagyobb fele száz éve olyan társadalmakban él, amelyekben mindkét
feltétel hiányzik. A
lakosság egy nagyságrenddel jobban szaporodik, mint amennyit a versenyképesség
megenged, a viselkedése pedig távol áll a puritanizmustól. Azaz egyik
követelménynek sem felel meg.
Weber felismerése, a 20. század kezdete óta
az emberiség ötszörösére nőtt. Az
ötmilliárdos népszaporulat 90 százaléka az emberiség lemaradó hányadában
történt. Annak ellenére, hogy ilyen népesség növekedést senki sem képzelt
el akkor, mert annyira lehetetlennek tartották, most mégis szinte természetes
jelenségnek tartják. Abban is egyértelmű a szakma véleménye, hogy a század
közepére további másfél milliárddal többen leszünk, és ezen belül hárommilliárddal
nő az elmaradó világban az urbanizáció. Ennek ellenére nincs pánik. Még akkora
sem, mint a meginduló felmelegedéssel. Pedig ennek hatása század akkora
nehézséggel sem jár, mint ami következik abból, hogy a világ népessége
meghaladja a 9 milliárdot, miközben a fejlett, puritán társadalmak lakossága
alig változik, a növekmény a lemaradókban, azon belül is a nagyvárosok
lakosságában történik.
Mivel a fejlett társadalmakban korábban
elképzelhetetlen gyorsasággal folytatódik a fejlődés, a többség viszonylag
egyre szegényebb lesz, és társadalmilag még instabilabbá válik.
Kontraszelekció.
Az emberiség a tudományos és technikai
forradalom hatására kettészakadt, és a szakadék gyorsan tágul.
Az
emberiség kisebbik fele az átlaghoz viszonyítva más sebességtartományban
fejlődik, olyan társadalmakban él, amelyekben a lakosság viselkedése puritán,
és a népszaporulata megfelelő. Ezekben az egy laksora jutó eredmény példátlan gyorsasággal nő, annak
ellenére, hogy a gyermekvállalás családi háttere kontraszelekciós maradt, mert a gyermekvállalás a családi háttérrel
fordítva arányos.
Kínában erőszakoltan homogén, minden
családban egy.
Az
emberiség nagyobb fele azonban vészesen túlnépesedik, ezzel eleve egyre nő a versenyképtelensége.
Ezzel eljutottam mondanivalóm lényegéig.
A nem
túlszaporodó puritán népeket
nem kell félteni, mert egyelőre nincs vetélytársuk. A fölényük a generációk
váltásának kontraszelekciója ellenére egyre nő a fölényük. Mégsem lehet
elkerülni, hogy ne mutassunk rá arra, hogy mi
lehetne akkor, ha a gyermekvállalás a társadalom igényéhez igazodna.
A
példátlan mértékben szaporodó társadalmak számára védekezési eszközül egyelőre
csak a társadalom halálokozása marad. De ez nem új feladat, hatezer éve ez működött.
A jelenkor puritán társadalmaiban a
társadalmi fejlődés példátlanul gyors. Ezért látszólag, nem is kell még ennél
is nagyobb eredményre törekedni. Valóban, a jelen módon is egyre nő a fölényük.
Ez is abból fakad, ami általános
társadalmi törvény, hogy minél fejlettebb valami, annál nagyobb a
kihasználatlan kapacitása. Ez egyértelműen jelenik meg a számítógépeknél,
amik már elérték azt a fejletségi kapacitást, ahol az átlagos használója a kapacitás
tört részét használja ki. A velük dolgozók nagy többsége csak kis hányadát
használja annak, amire a gép képes.
Ez társadalmaknál is így van. A gyűjtögető
társadalmak szinte teljes kapacitással működtek. Ma pedig potenciálisan sokkal
többre képesek, mint amennyit teljesítenek.
Ez az összefüggés még fontosabb fordítva.
Minél fejlettebb az eszköz, annak a teljesítménye annál inkább a működetője
teljesítményétől függ. A fejlett társadalmak működésének
hatékonysága egyre inkább azon múlik, milyen minőségű a lakossága. Ezért a fejlett társadalmak elsődleges
feladata a lakosságban rejlő képességek mielőbbi felismerése, és a felismert
képesség fejlesztésére koncentrált képzés.
Minél
fejlettebb a társadalom, a lakosság egyedeinek teljesítménye annál inkább
differenciálódik. Ez a
folyamat oda vezet, hogy a fejlett
társadalmakban minden munkaerőt úgy kell kezelni, mint a művészeket és a
hívatásos sportolókat kezelték már az osztálytársadalmak is. A
művészetekben és a versenysportokban a képzés eredménye a társadalom
fejlettségétől független. Számos művészetben és sportban a viszonylag elmaradt
országok is versenyképesek, sőt élenjárók. Oroszország gazdasági teljesítménye
viszonylag alacsony, de a zenében és a jéghokiban világhatalom. Brazília a
labdarúgásban jár az élen, a gazdasági teljesítménye pedig vigasztalan.
Magyarország
is sokkal jobban áll a zene és sport területén, mint a gazdaságban. A közelmúltban rendeztek a magyar
televízióban egy komolyzenei tehetségkutatót. Ennek a közvetítése során éreztem
először, hogy valamiben a világ élvonalához tartozunk. De nemcsak most, hanem
száz éve a zenészeink és a sportolóink messze jobban teljesítenek, mint amit az
ország a társadalma és gazdasága a gyakorlatban elér.
Nem
kellene mást tenni, mint az oktatás egészét arra az útra terelni, amin száz éve
a művészek és sportolók képzésében járunk.
A képzést minél korábban a felismert
képességhez kell igazítani, és ennek érdekében a képzést a képesség
tekintetében minél homogénebb tanulócsoportokban folytatni. Erre az
oktatáspolitikára tértek rá a távol-keleti országok. Elég megnézni az ENSZ-nek
az oktatás minőségét mérő jelentéseit. Ebben is elseprő a távol-keleti országok
fölénye.
Ami
a képesség felismerést illeti.
Ez
csak a szakértőkre bízott feladat lehet. Az államra kell bízni a képességeket felismerő intézmény létrehozását és
működetését. A képesség felismerés működik a művészetek és a spotok területén.
Ezt kell kiterjeszteni szinte minden képesség felismerésére. A társadalom
számára a műszaki és a humán szakmák tehetségei a művészeténél és a sorténál is
sokkal fontosabbak. Ezzel mégsem törődnek. Pedig a társadalom számára a
matematika vagy a humán tárgyak tehetségei a fontosabbak. Ahogy akinek nincs
hallása azt kár a zenére képezni. Ez ugyanúgy igaz minden más képesség esetében
is.
Mitől függ a gyermeknevelés hatékonysága?
Elsősorban a szülői, családi
háttértől.
A jelenkor fejlett társadalmai ugyan már nem
klasszikus értelemben vett, zárt osztályokra tagolódnak, mégis erősen
osztályként viselkednek, mert a jövedelemosztás ugyan egyre inkább képességtől
függő teljesítmény arányos, de mivel a
képességek kifejlesztése elsősorban a családi körülményektől függ, a szülők
társadalmi helyzete a gyakorlatban nagy valószínűséggel a gyermekeik számára is
öröklődik. Ameddig ez jellemző, a
társadalom érdeke megkívánja, hogy a születések minél nagyobb hányadát a
jómódú, iskolázott szülők neveljék fel. A társadalom érdeke, hogy a
születések minél nagyobb aránya a jobb családi körülmények között történjen. Ezt
az állítást és gyakorlatot nemcsak a keresztény erkölcs, de a közvélemény is
nehezen fogja el. A fejlett társadalmakban is tudomásul kell venni, hogy az
erkölcs nem kerülhet szembe a társadalom érdekével. Csak az lehet erkölcsös, ami a közösség érdekét szolgálja.
Tekintettel arra, hogy a jelenkori fejlett
társadalmak elsődleges érdeke a minél jobb minőségű munkaerő felnevelése, ezért
a társadalom érdekének szolgálata nem
lehet erkölcstelen.
A
magyar viszonyok között különösen sérül ez a társadalmi érdek. A rendszerváltás
óta sokat romlott a születések mögötti családi háttér. A bolsevik rendszerben magas volt a
foglalkoztatás, ezért alacsony a társadalmi tekintetben leszakadt családok és a
nagyon gazdagok aránya. Minél homogénebb a társadalom, annál kisebb a családi
háttér hatása az ott születettek felnevelésére.
A
rendszerváltás során azonban nagyon széles lett a tartósan leszakadt réteg, és
megsokszorozódott a jómódú, magasan iskolázott réteg. Ennek hatására nagyon felerősödött a
születéssel determinált gyermekek sorsa közti különbség.
Több
évtizedes vágyam az olyan felmérés, ami illusztrálja a családi környezet és a
felnevelési eredmény közti összefüggést. Ennek szerepét egy állításommal illusztrálom. Ha a családok felső harmadában akkora volna a gyermekvállalás, mint
jelenleg az alsó harmadban, és fordítva, az alsó harmadban csak annyi volna,
mint jelenleg a felsőben, ötven év múlva háromszor olyan gazdag volna a
társadalom, mint amennyit a politikai eszközökkel el lehet érni. Vagyis
semmitől nem függ úgy a társadalom jövője, mint a gyermekvállalás mögötti
családi struktúrától. Ezért a társadalom
elsődleges kötelessége, hogy olyan módon befolyásolja a gyermekvállalást, hogy
a születések aránya minél közelebb legyen a felnevelés várható optimumához.
Ez annál is indokoltabb, mivel minden
fejlett társadalomban a gyermekvállalás mögötti családi háttér kontraszelekciós.
Ha nem is mindenütt olyan durva a társadalmi érdek sérelme, mint nálunk. Nem ismerek olyan társadalmat, amelyikben
nem a felnevelés szempontjából kedvezőtlen arányban oszlik meg a
gyermekvállalás a családok között. Sajnos, mi ebben a tekintetben is a
sereghajtók közé tartozunk.
A társadalmi érdekkel ellentétes
gyermekvállalási számos tényezőtől függ.
Az
alacsony foglakoztatás.
Ebben a mutatóban, az EU tagországok között az
utolsók vagyunk. Még remény sincs arra, hogy ezen belátható időn belül javítani
tudunk. A tartós munkanélküliség nemcsak drága, de nagyon kártékony is. A legnagyobb társadalmi kárunkat a
viszonylag sok, eredménytelenül felnevelt gyermekével okozza. A
munkanélküliek eltartása ugyan nagy társadalmi kötelesség, de az nem, hogy az
ilyen gyermekvállalásukat anyagilag támogassa az állam. Márpedig a gyermeknevelési támogatásuk a segélyükhöz viszonyítva azoknak
a családoknak a legnagyobb, amelyek nagyon gyenge eredménnyel nevelnek.
A tartós munkanélkülieknek ugyan társadalmi
kötelesség munkaalkalmat biztosítani, de amíg ez nem valósul meg, tiltani
kellene a gyermekvállalást. Ha a politikai vezetés venné a bátorságot, és
megmutatná, milyen kétségbeejtő a tartós munkanélküliek gyermeknevelési
eredménye, nem volna tartható a gyermekvállalásuk támogatása. Ez ugyan nagyon
felháborító javaslat, de még felháborítóbb az a magatartás, amelyik tudja, hogy
az ilyen körülmények között felnövő gyerekek nagy valószínűséggel társadalmi
károkozók lesznek, de nem hajlandó ezt bevallani. Ahhoz, hogy javaslatomat
elfogadhatatlannak tartsák, bizonyítani kellene, hogy a tartósan munkanélküliek
gyerekei többségükben a táradalom hasznos polgáraivá vállnak.
Kulturálisan heterogén társadalom.
Diákkoromban felismertem,
hogy a magyar társadalomban nem egyforma értéket jelentenek az etnikumok. A
zsidóság magasan kiemelkedett. A svábok is lényegesen megelőzték a magyarokat.
Akkor még a vallások közti különbségek is mérve voltak, tehát a keresztény
felekezetek közt is mérhető volt a különbség. A lutheránusok vezettek, a
reformátusok alig előzték meg a magyarokat és az ortodox keresztények voltak az
utolsók. A cigányság szerepével pedig nem is találkoztam.
A soknemzetiségű
Baranyában megtanultam, hogy a sokácok és a rácok, mint parasztok ugyan nem
maradtak le, de nem voltak jelen az úri középosztályban, politikai súlyuk ezért
csekély volt. A református falvak pedig
meggyőztek arról, hogy a túlnépesedett magyar falvakban megtalálták a megoldást,
az egykét, amit ma kínai megoldásnak nevezhetnék. A cigányság
elmaradottsága, idegen kultúrája pedig nem zavart, mert azok is munkából éltek.
A magyar zsidóság és a puritán svábok
kipusztítását, illetve kitelepítését valamint a munkátlanságra ítélt cigányság
számarányának növelését történelmünk legnagyobb tragédiájának tekintettem, és
tekintem ma is.
Kabaréba való
téma, ahogyan változott az etnikumokhoz való hozzáállásunk.
Az antiszemitizmus jellemezte a 20.
század első felét. A politikai életünket az antiszemitizmus harsogása, végül
pedig a magyar zsidóság öthatodának az elpusztítása, kiüldözése jellemezte. A lakosság 6 százalékát kitevő magyar
zsidósággal az volt a bajunk, hogy százalékarányuknál többször nagyobb volt a
részarányuk a polgárságban, a gazdaságban, a tudományokban és művészetekben.
Vagyis abban, hogy ezer éves történelmükben a 20. század fordulóján először
volt jelentős súlyú magyar polgárságunk, soha nem növekedett jobban a
gazdaságunk, a tudományunk és a művészetünk. Ennek a nagy részét a magyar
zsidóságnak köszönhettük. Ennek ellenére politikai öngyilkosságnak számított a
zsidóság érdemeinek bemutatása. Az általunk megváltozhatatlan szovjeturalmon
belüli realitásra, ezt jó ideig csak a hatodára lecsökkent zsidóság tettre meg.
A svábok többségének kitelepítése. A
század közepén, amikor a legnagyobb szükség lett volna a puritanizmusunkra, az
adott helyzethez való tárgyilagos alkalmazkodásra. Ekkor a svábok jelentették a
megmaradt puritán etnikumot, a nyugat-európai mentalitást. Ezért aztán azok
lettek a nem kívánatosak. Vagyonuktól megfosztva kitelepítettük a többségüket.
A két nálunk
értékesebb etnikumunk barbár felszámolását ma már némi önkritikával emlegetjük,
de még nem írta le senki, hogy hogy a két háború közti magyar társadalomból
csak az a két etnikum emelkedett fel a Nyugat élvonalába, akiket üldöztünk. A
magyar zsidóság megmaradt, de kimenekült tagjainak többsége Izraelben és az
Egyesült Államokban sikerrel lett nyugati polgár, és az itt maradottaknál
lényegesen magasabb szintre emelkedett. A batyuval kitelepített svábok pedig
beépültek a nálunk sokkal fejlettebb anyaországukba. Nagyon itt szeretek volna
maradni, mégis csak úgy zárkózhattak fel a protestáns germánok közé, hogy mi
bosszút akartunk állni rajtuk, és kitelepítettük őket. Tanulságos volna néhány
zsidó és sváb családot bemutatni, hogy mire vitték a magyar zsidók Izraelben és
az Egyesült Államokban, illetve hogyan élnek a kitelepített svábok Németországban.
A rendszerváltás óta a cigányság maradt a
legjelentősebb etnikumunk.
A cigányság
nemzeti tragédiává azzal vált, hogy kirekesztettük őket a munkaerőpiacról. Az integrálódásuk csak a munkára fogásukkal
lesz elképzelhető. A túlzott gyermekvállalásuk pedig egyre elviselhetetlenebb
teherré válik. Azzal, hogy politikai bűnnek minősítjük a cigánykérdést,
csak növeljük a problémát.
Őket a Horthy
rendszer még nem létező problémaként kezelte. A rendészeti problémájukat
megoldotta a csendőrség.
A bolsevik
évtizedek alatt sem okoztak gondot. Az erőltetett iparosítás és a teljes
foglalkoztatás mellett mindenkinek lehetett, de akinek nem volt munkája,
hatsági eszközök is üldözték. Az átlagbér ellenőrzés pedig keresett munkaerővé
tette őket. Az átlagnál lényegesen nagyobb bért igénylő, magas teljesítményre
képes munkaerőt csak úgy lehetett az átlagbér sérelme nélkül alkalmazni, ha
felvettek két alacsony bérű cigányt is.
Akkor a cigányság foglalkoztatásának inkább
a hátrányait láttuk, az előnyeit nem. A közvélemény legfeljebb az
alacsonyabb teljesítményük, és az apró üzemi tolvajlásaik miatt morgott. Nem volt a társadalomra veszélyes a
cigányellenesség.
A rendszerváltás óta azonban az egyik
legnagyobb társadalmi problémánk lett. Huszonöt év nem volt elég arra, hogy
publikáljuk a rendszerváltás a magyar cigányságban mekkora arányú
munkanélküliséget okozott. Nemcsak nálunk, de minden volt csatlós országban,
ahol jelentős számban élnek. A mi problémánkat nekünk kellene megoldani. A cigánykérdést elhallgatni, vagy megoldhatatlannak
minősíteni azonban megbocsáthatatlan bűn. Tartós munkanélküliség ugyan a
nemcsak a cigány lakosságon belül van, de brutális mértéke csak a cigányságon
belül jellemző.
A cigányságon
belül azonban további problémák is vannak. Kulturálisan
másként értékelik a magántulajdont. Ez a bolsevik rendszerben elsősorban a
munkahelyeket érintette, a rendszerváltás óta a kisemberek személyes tulajdonát
érinti.
A liberális
közgazdászok nemcsak a rendszerváltás idején, de ma is vallják azt az ostobaságot,
hogy a veszteséges vállat működése társadalmi károkozás. Ez csak akkor igaz, ha
az ilyen vállatokban dolgozókat nyereséges, vagy kisebb veszteségű
vállalkozásban foglalkoztatni tudjuk. Mi
azonban a veszteséges vállatok leállításával másfélmillió munkást tettünk
mindmáig munkátlanná. Negyedszázad után egyértelművé vált, hogy a normatív foglalkoztatási feltételek
mellett a munkaképes lakosság mintegy ötöde egyre kevésbé lesz
foglalkoztatható.
A tartós
munkanélküliség azonban olyan nyomorral jár, amiben a családi pótlék is
jelentős jövedelmi forrásnak számít. Ez is növeli a cigányság
gyermekvállalását. Erről sincs adat, de egyetértek a közvéleménnyel, hogy a
leszakadt cigányok az átlagosnál több gyermeket vállalnak. Ezen a közvélemény,
de még a pedagógusok is háborognak, de a demográfusok nem hajlandók az erre
vonatkozó adatokat közölni, pedig azok valószínűleg kisebbek, mint a tények
ismerete hiányában feltételezettek.
Alacsony a cigányságnak a gyermeki
iskoláztatásával szembeni igénye is. Én is ebben látom a gyenge oktatási
eredmény fő okát. Megszállott híve vagyok a homogén képességű
tanulócsoportokban történő képzésnek. A tanulócsoportok
homogenitást nemcsak a képességek, de kulturálisan is fontosnak tartom.
Tekintettel, hogy a cigányság kulturálisan leértékeli az oktatásban elért
eredményeket, sem a szülők, sem a diákok nem törekednek olyan intenzitással a
minél jobb oktatási eredményre, lényegesen másként, és sokkal jobban kell ebben
érdekeltté tenni őket.
Ezért javaslom a cigány szülők
megkülönbözetett jutalmazását a gyerekeik jobb iskoláztatása esetén.
Az
oktatáspolitikai illetékesei nem veszik figyelembe, hogy az etnikai különbségek
bizonyos szakmák, és azoknak bizonyos szintje felett eltűnnek. A valamiben
kiválók között eltűnnek a kulturális különbségek. A művészek és a sportolók, valamint a kiemelkedő képességek
tekintetében a képzésében a kulturális megkülönbözetés elveszíti a
jelentőségét. Életem során a legnagyobb társadalmi szemléletváltozás éppen
ebben a tekintetben történt. A zseniális operaénekes, zongoraművész, festő vagy
a világszínvonalú sportoló esetében eltűnt a két háború közt még jellemző faji
előítélet.
Az állampolgárok társadalmi értéke differenciálódik
A napokban írtam
Piketty francia akadémikus vagyonelosztásról szóló könyvéről. Ő a fizikai
vagyon elosztását tarja elsődlegesnek. Ezzel az a bajom, hogy a fejlett társadalmakban, amiket ő is a
fontosabbnak tart, a fizikai vagyonnál fontosabb lett a szellemi vagyon. Ez
ugyan jó száz éve Max Weber felismerte, de nagyon kevesen léptek tovább az
általa kijelölt úton.
Jó negyven éve,
hogy megpróbáltam definiálni. Weber ugyanis megállt ott, hogy a társadalom működésének hatékonysága
elsősorban a lakosság viselkedésén múlik. Azt is megállapította, hogy a
protestáns etika felel meg a legjobban a társadalom hatékonysága szempontjából.
Ez bámulatos következetességgel igazolódtak. A Nyugat kulturális körén belül csak a protestánsok maradtak az
élvonalban.
Az egyértelmű
volt a számomra, hogy Weber protestáns alatt nem vallást, hanem életviteli
erkölcsöt értett. Helyesebb lett volna a
protestáns helyett puritánt mondani.
Az elmúlt ötven év nagy történelmi
eseménye, hogy a távol-keleti konfuciánus népek még a nyugati puritánoknál is
puritánabbak, ezért sikeresebbek.
Az állampolgárok értéke.
Az állampolgárok értékét az erkölcsük
határozza meg. Ezt a három tényező szorzatával fejezem ki. Az egyedek érétkét az erkölcsük, a
képességük és a tudásuk szorzata fejezi ki. Az érték három eleme ugyanis
egymást gyengíti, vagy erősíti. Webernek abban igaza volt, hogy a magatartás,
az erkölcs megfelelősége nélkül nincs versenyképes társadalom. Az elmúlt száz évben a társadalmak közti
versenyt mindig a puritán erkölcsűek fölénye jellemezte. Ezt jól
illusztrálja a tény, hogy a háromtagú szorzat előjele az erkölcstől függ. A
három közül ugyanis csak az erkölcs lehet negatív, a másik kettő természeténél
fogva pozitív. Az egyének értékének
előjelét az erkölcs megfelelése jelenti.
Mind a képesség,
mind a képzettség egymás nélkül értéktelen, de rossz erkölcs esetén negatív, és
annál kártékonyabb, minél rosszabb. A történelem ezt korábban is bizonyította,
nagy károkozáshoz is nagy képességre van szükség.
Az tény, hogy
korunkban csak a puritán népek lehetnek sikeresek, de azok is csak akkor, ha
nem népesedik túl, és olyan mértékben, amilyen korán felismerik a képességeket
és gondosan kiképezik azt.
A társadalomra
jellemző kívánatos erkölcs kialakulását befolyásoló módszerekről keveset tudunk.
az biztos, hogy nagyon bonyolult és hosszú folyamat
Mivel csak az
európai történelmet ismerem, erre építkezek. Tizenéves koromban felismertem,
hogy kontinensünkön azt látjuk, hogy északnyugattól délkeletre egyre csökken a
lakosság puritanizmusa. A skandinávok
járnak az élen, de az angolszászok és germánok is keményen puritánok. Tőlük
délre és keletre haladva egyre csökken a puritanizmus. Ez azt sugallja,
hogy az éghajlattól és a gazdaságföldrajzi adottságoktól függ. Sem
a szinte örökös nyár, sem a nagyon hosszú és kemény tél nem kedvez a puritán
magatartás kialakulásának.
A világgazdaság egészét nézve azt látom,
hogy a négy évszakos térségekben fejlettebbek a társadalmak. Ezt azért
tatrom indokoltnak, mert a biológiai
fejlődésben is elsődleges a változó környezethez történő igazodás. A négy
évszak, főleg a mezőgazdaságban, évente négy jelentősen eltérő éghajlati körülményekhez
való igazodást követelt.
Az emberi fej történetében a legnagyobb
változást a jégkorszakot megszüntető felmelegedésnek köszönhetjük. Ennek
hatására az emberiség nagyobb részének megváltozott a természeti környezete.
Ennek ellenére a tudós társadalom ötven éve a várhatóan ennél sokkal kisebb
éghajlati változással rémisztgeti a világot.
Az is köztudott,
hogy a városokba áttelepült parasztok gyorsan a városi polgárokon is túltevő
puritánok lettek. Ezt is Weber ismerte fel, amikor megállapította, hogy az Amerikába kivándorló, egyébként a
társadalmi változásokra nehezen reagáló falusi parasztok gyorsan modern
amerikai polgárok, a mezőgazdasági forradalmat meghozó farmerek lettek. Ezt
ő Amerika-hatásnak nevezte.
Nagyon kerülik a
társadalomtudományok azt a nagyon fontos témát, hogy a különböző kultúrákból új
fejlettebb környezetbe kerülők hogyan reagálnak.
Ennek a legjobb történelmi példája a
szétszóródott zsidóság. Ezek, ha a nyugati kultúrába kerültek, példátlanul
sikeresek lettek, ha a saját, közel-keleti kultúrájukban maradtak, annak
szintjén megrekedtek.
Azt is fény,
hogy a világ lét leiskolázottabb,
legjobban a kor követelményeihez igazodó etnikum a nyugati zsidó és a
távol-keleti kínai diaszpóra. Mindkettőt üldözték a befogadó államalkotó
népek, ennek ellenére azokhoz képest is sikeresek lettek.
A Nyugaton a legnagyobb viselkedési
változást azonban az ipari forradalom hozta. A konzervatív jobbágyokból
változásokra érzékeny proletárok lettek. Bebizonyosodott, hogy a nagyobb közösségben
végzett rendszeres munka puritán emberekké alakította át azokat a jobbágyokat,
akik a maguk és családjuk gazdái voltak, akiknek a munkarendjét generációkon
keresztül az álltaluk nem irányítható természeti körülményekhez kellett
illeszteni. Így vált a vallás misztikumától irányított parasztból realista
puritán.
A puritanizmust kialakító körülmények
feltárása a társadalomtudomány feladata. Az biztos, hogy a puritanizmus
csak a folyamatos munkamegosztásban való részvétel alakítja.
A veleszületett képességének kibontakoztatása.
Az embert, a
legfejlettebb fajt az is jellemzi, hogy az
egyedei között a legnagyobbak a különbségek. Ez százszor nagyobb a
szellemi, mint a fizikai képességek tekintetében. A vele született képességek
kifejlesztve még nagyobb lesznek.
A múltban erre
nem volt nagy szükség, hiszen az osztálytársadalmak csak nagyon alacsony
szinten tudták a veleszületett képességeket hasznosítani. A tudományos és
technikai forradalom előtt a munkaerő nagy többségének a fizikai képességei
közül szinte csak az erejükre volt szükség. Arra is csak olyan mértékben, amire
a munkaképes korosztályok többsége megfelelt. Szellemi képességekkel szemben
pedig alacsony volt az igény, azt inkább féken kellett tartani.
A tudományos és
technikai forradalom széles körben először a 20. században, vagyis eddigi
életünk végén jutott el odáig, hogy a fejlett társadalmakban szinte általános
lett a képesség és a képzettség hiánya, illetve azok kibontakoztatásának minél
magasabb szintje.
Azt hamar felismerem, hogy az osztálytársadalmak
mennyiségi, azaz létszámigénye mindig kisebb volt, mint amennyire szaporodtunk.
A túlnépesedésünk nyomásának egészen az utóbbi mintegy hatezer évig
egyetlen szelepe volt, az új életterek benépesítése. A gyűjtögetésből élés
ugyanis olyan életforma volt, amiben nem volt lehetőség az életfeltételek
javítására, mindenekelőtt a táplálékunk mennyiségének növelésére. Abból éltünk,
amit a természet adott. A túlnépesedést az éhhalál tartotta féken.
A jégkorszak
végét okozó felmelegedés azonban az élettereink jelentős hányadában olyan
mértékben csökkentette a gyűjtögethető táplálékot, amire válaszolni csak a
létszám drasztikus csökkenésével lehetett válaszolni.
Ma már tudjuk,
hogy számos gyűjtögető társadalomban kiegészítő táplálékforrásként megjelentek a
későbbi kultúrnövények és háziállatok. Ezekre
a kapás háztáji növényekre és állatokra épültek az első szántóföldi, öntözéses
növénytermelő és a legelőkön pásztorkodó kultúrák. Ennek következtében az
eddig, mintegy 150 ezer éven keresztül a természet ajándékaiból élő fajunk nagy
többsége átalakult termelésből élővé.
A termelésből
élés minőségi ugrást jelentett a gyűjtögető életmódhoz képest. Nemcsak képesé váltunk arra, hogy a
táplálékunk mennyiségét több munkával növelni tudtuk, de elsősorban a jobb és rendszeresebb
táplálkozásunknak köszönhetően a várható életkorunk is meghosszabbodott.
Az önözéses
növénytermelés közel százszorosára növelte a terület eltartó képességét, a
sokszorosára növekedett lakosság népszaporulata. A pásztorkodás eltartó
képessége tizede sem volt az önözéses gabonatermelésének. Annak oka, hogy az önözéses
növénytermelés magasabb társadalmi szintet jelentett a pásztorkodóknál,
elsősorban a magasabb népsűrűséggel, és az állandó telephellyel magyarázható. A
szorosabb társadalmi kapcsolat, a közös lakótelepülés előfeltétele a társadalmi
munkamegosztásnak.
A nem önözéssel termelt gabonára épült
osztálytársadalom csak az időszámításunk után első évezred végén jelent meg
Európa nyugati felén. Erre épült
fajunk további, egyre gyorsuló további társadalmi fejlődése.
Túlnépesedő faj voltunk.
A növénytermelő és
a pásztorkodó társadalmak jelentősen javítani tudták a várható életkort. Amíg a gyűjtögető társadalmakban valahol a
húszas évek első felében volt a várható életkor, fajunk spontán szaporodása
nagyon lassú volt. Ebben még a születettek nagyobb hányadának nem lettek
útódai. A megtermelt gabonára és a pásztorkodásra épülő társadalmakban a táplálkozás
növelte a várható életkort, ami a népszaporulat hatványozott növekedését
jelentette. Még nem láttam olyan demográfiai munkát, ami az emberi faj szaporodási
rátáját a várható életkor függvényében mutatta meg. Becslésem szerint, a
változatlan népesség valahol a húszas évek első felében lehet. a várható
életkornak egyetlen évvel való meghosszabbodása, a népszaporulatban jelentős
gyorsulást eredményez.
A várható
életkor és a népszaporulat közti összefüggés sokat segítene abban, hogy
felmérhessük, mikor, mekkora volt a túlnépesedési nyomás, mekkora halálozást
kellett magának a társadalomnak okozni, hogy a népesség tartós változásának
átlaga 1-2 ezreléknél ne legyen gyorsabb. A tények tanúsága szerint, az osztálytársadalmak mindegyike
közvetlenül és közvetve annyi halálozást okozott, amivel a növekvő várható
életkor ellenére sem növekedett 1-2 ezreléknél gyorsabban a népesség. Ez
azt jelenti, hogy az osztálytársadalmak
a halálozást olyan mértékre növelték, hogy a várható életkor alig haladta meg a
létszám újratermelését eredményező szintet. Ez hihetetlennek hangzik. Jó
volna tudományos felméréssel bizonyítani, hogy mikor mennyi volt a várható
életkor. A társadalmak lakosságának növekedése viszonylag megállapítható. Ezt
tartom és valahol az 1-2 ezrelékesnek. Ebből azonban az fakad, hogy a várható
életkor is nagyon alacsony maradt. Sokkal alacsonyabb, mint ma elképzeljük.
Elgondolkodtató
azonban, hogy korunkban, néhány országban a lakosság várható életkora az
európai mértékkel mérve még mindig nagyon rövid, mégis 3-4 százalékos a
népesség növekedése. Ezekben az elmaradt társadalmakban a népesség növekedése 10-20-szor
gyorsabb, mint ami évezredek óta az emberiség egészére jellemző volt.
Születéskorlátozás
Világtörténelmi ismereteim alapján csak
egyetlen születéskorlátozási módszerről tudok, arról, ami a középkorban Európa
nyugati felén a középkorban működött, a kiscsaládos jobbágyrendszer. Ennek
sikerült egyrészt stabilizálni a gyermekvállaló családok számát, másrészt jó
tíz évvel a nemi érettség utánra kitolni az első szülést. Elsősorban ebben látom a középkori Nyugat-Európa sikerének okát.
Ennek ellenére, szinte nyoma sincs az
európai történelmet ismertető művekben.
Magát a tényt,
hogy a középkori jobbágyságban a házasság példátlanul későre tolódott, csak a
két háború között a francia történészek mutatták ki a francia történészek. De a
világtörténelmi jelentőségre ők sem mutattak rá.
Ez a
születésszabályozó mechanizmus azonban a jobbágyság felszabadításával megszűnt.
Ezzel megszűnt a születésszabályozás korlátozása is. A népszaporulat
felgyorsulásának a hatása felmérhetetlen emberpusztítást indított volna el.
Európa szerencséjére, ezt követően történt
a viszonylag lakatlan Amerika és Ausztrália felfedezése, ezzel Európa nyugati
felének élettere megtízszereződött. Mivel az az óriási élettér ötszáz év
után is viszonylag alulnépesedett maradt, annak ellenére, hogy ma már több
európai származású ember él Amerikában, mint Nyugat-Európában. Ott a népsűrűség
alig tizede a nyugat-európainak.
A második évezred második felében nem csak
megtízszereződött Európa nyugati felének az élettere, hanem az ipari forradalom
találmányainak köszönhetően megnőtt a komparatív fölénye, kizsákmányolhatta az
egész hozzá képest elmaradottabb világot.
Az sem kap megfelelő hangsúlyt, hogy az
ipari forradalmat követő kétszáz évben az indoeurópai népek szaporodtak a
leggyorsabban. A gyéren lakott Amerikát és Ausztráliát elsősorban a latinok
és a puritánok népesítették be. Ott most
sokkal több spanyol, portugál, angol él, mint az anyaországában.
Annak a
feltárása is érdekes volna, hogy a franciák és németek miért vándoroltak ki
kisebb arányban, és miért nem lettek államalkotók Amerikában.
Még
tanulságosabb volna annak kifejtése, hogy miért csak az angolszászok
alapítottak olyan gyarmatokat, amelyek ma már gazdagabbak, mint az
anyaországuk.
A nemzeti történelmek kora lejárt.
Ilyenkor eszembe jut, hogy mi magyarok
miért foglalkozunk annyira sokat a saját történelmünkkel, főleg annak
feltupírozásával, és miért nem vizsgájuk a világtörténelem fontos tanulságainak
kikerülhetetlenségét. Mi még ahhoz is kevesen voltunk, hogy a Kárpát Medencét
belakjuk, nemhogy a világtörténelemben jelentős szerepünk lehetett volna.
A magyar
történészek is a fő faladata is annak bizonyítása lenne, hogy minden népnek
első kötelessége, hogy beépüljön nem csak a közvetlen környezetébe, de még az
emberiség egészébe is.
Mi úgy tálaljuk
népünk történelmét, mint balsorsot azért, hogy nem a mi igényünkhöz alkalmazkodott
a környezet, mi voltunk kénytelenek elszenvedni a környezetünkhöz való
alkalmazkodást. Éppen a mai újságban olvasom, hogy egy nemzetközi felmérés
szerint mi a legpesszimistább népek közé tartozunk. Sokszor mondom, hogy nekünk
van a legpesszimistább himnuszunk. Az valódi temetési zsoltár.
A család társadalmi szerepe.
Fajunk történelme során az egyének
társadalmi szerepe azon dőlt el, ki hova született. Nagyon alkalmas volna a társadalmak fejlettségét azzal mérni azzal,
hogy melyikben hogyan, milyen arányban volt az egyének születése eleve
determinált. Nem ismerek tudományos felmérést arról, hogy mikor, mekkora
voltak a társadalomban játszható szerepek determináltsága annak alapján, ki,
hova született. Az újszülöttek sorsa elsősorban azon múlt, hol voltak a
társadalomban a családja. Még az is kivételnek számított, hogy valaki a
szülőfalujától egy napi járóföldnél távolabb talált párt magának, vagy a
szomszéd faluba költözött. Ebben a tekintetben az utóbbi száz évben többet
változott a világ, mint előtte egész történelme alatt.
Mivel
a jelenleg a puritánok társadalmak már nem túlnépesedők, ezek elsődleges célja csak
a minél értékesebb lakosság felnevelése lett. Ennek eredménye elsősorban a
gyermekvállaló családokon múlik. Ezért nem elég, hogy a társadalom vállalja a gyerekek oktatását, mert ez
csak akkor lehet eredményes, ha a szülők is ebben érdekeltek.
A jelenkor fejlett társadalmaiban szinte
általános, hogy a gyermekvállalást a társadalom támogatja. Ez a támogatás
azonban szinte minden társadalomban nem a társadalmi érdek, hanem a szociális
erkölcs és a gyermekek száma alapján történik. Ez azonban a társadalom érdekével ellentétes gyermekvállalási
struktúrát teremt. A társadalmak azért támogatják a családi pótléknak
nevezett gyermekvállalást, hogy minél több gyermek szülessen. Ezek
iskoláztatását a társadalom vagy ingyen, vagy igen jelentős állami támogatással
biztosítja. Nyoma is alig található
annak, hogy az államok tisztáznák, mi volna a társadalom érdeke. Ezért
aztán a támogatás gyermekvállalásban kontraszelekciót, és a társadalom
érdekével ellentétes gyermekvállalást hoz létre.
A
társadalom érdeke nem a minél több születés, hanem a születéseknek és a
felnevelésnek a társadalmi érdek szolgálatba állítása volna. Ezzel szemben minden társadalomban a
születések szülői háttere kontraszelekciós. Ez alól jelenleg egy kivétel van, a
kínai egyetlen gyermeket engedélyező korlátozás, az sem jó, mert ugyan nem
kontraszelekciós, de nem a társadalmi érdekre szelektáló. A társadalom érdekét az olyan gyermekvállalási rendszer szolgálja,
amelyik nem a gyermekek számát, hanem azok felnevelési eredményét jutalmazza.
Nagyon leegyszerűsítve, már az is óriási eredményt hoz, ha a gyermeknevelés támogatása
jövedelemarányos lenne. A legjobb
megoldás azonban a felnevelés eredményének utólagos jutalmazás.
Azt kellene tudatosítani, hogy az olyan
gyermeknevelés, ami a munkaerő alsó minőségi ötödébe kerülő gyermeket nevel, az
társadalmi kárt okoz. Még ezt sem merte leírni senki, pedig talán a legnagyobb kár abból származik, ha a
munkaerőpiacon munkahelyet nem találó állampolgárok száma gyarapodik. 0
tartósan munkanélküli szülők meg egyetlen gyermeket is ritkán nevelnek a
társadalom számára keresett munkaerővé.
Egyértelmű tapasztalt, hogy a szülők jövedelme és iskolázottsága
valamint a gyermekeik felnevelésének eredménye között nagyon szoros a
korreláció. De a farizeus politikai elit és az osztálytársadalmak érdekéhez
ragaszkodó vallás ezt tudatosan rejtve tartja. A társadalom szellemi és anyagi elitjéhez tartozó családok hat
gyermeket is nagyobb valószínűséggel értékes munkaerővé nevelnek, mint a
képzetlen és munkanélküli szülők egyetlent.
Ezért
tartom a társadalom távlati érdekének legjobban ártó gyermektámogatási
politikának azt, ami felnevelés eredménye alapján kontraszelekciót hoz létre.
Az
egyetlen jó megoldás csak az lehet, amelyik a gyermekvállalást az eredménye
alapján, az öregkori ellátásban téríti meg. De ez a módszer csak akkor működik eredményesen, ha a szülők már a
gyermekvállalás idején ismerik annak jutalmazási rendszerét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése