Kopátsy
Sándor PP 2014-03-27
Rabok legyünk, vagy szabadok
A magyar
történészek vita nélkül elfogadták a nacionalista politika jelszavát, hogy a
társadalom elsődleges érdeke a szuverenitás. Nem vonják kétségbe, hogy az ország
szuverenitása minden más érdeket megelőz. Ennek szélsőséges megfogalmazása a
jelenlegi alkotmányunk, ami a náci ás a bolsevik megszállás alatti évtizedeket,
egyszerűen kizárja a történelmünkből.
Az alkotmányozók
ezen az alapon kiiktathatták volna a történelmünk ezer évének felét. Koruknál
fogva nem élhették meg, kik, és hogyan fogadták a bevonuló németeket a hadsereg
tábornokitól a magyar zsidósság deportálásában nyüzsgő magyar közigazgatáson
keresztül a brutálisan viselkedő csendőrökig. A Szovjetuniónak a kormányzó a
törvényhozás támogatásával üzent hadat.
A német
megszállással szemben nem volt számottevő tiltakozás. Még a magyar zsidóság sem
szervezett ellenállást.
De térjünk
vissza a történészek felelősségére. Senki sem akadt köztük, aki legalább azt
mondta volna, hogy csak az olyan szabadság nemzeti érdek, amelyikkel élni
tudunk, amelyik birtokában nő az egy laksora jutó jövedelem és vagyon,
növekszik a várható életszínvonal és jő az iskolázottság. Méghozzá olyan
mértékben, hogy közeledjünk a fejlett Nyugathoz. A nagyobb nemzeti
szuverenitásnak csak akkor van érelme, ha ezzel felgyorsul a felzárkózásunk
tempója.
Legalább azt
kellene tanítni, hogy a tudományos és technikai forradalomnak köszönhetően
csökken minden nemzet szuverenitása. A korábbi értelemben vett állami
függetlenség ma már elképzelhetetlen, de kártékony is. Az államok érdeke ma már
az, hogy bölcsen igazodjanak a világpolitikai és a világgazdasági környezethez.
A társadalmi környezethez történő alkalmazkodás az egyénnek, a részeknek is
érdeke. Minél fejlettebb a tudomány és a technika, annál nagyobb érdek az
önkéntes beépülés.
Ezt ugyan senki
sem vonja kétségbe, ha a családtól, rokonságról, barátságról, településről, vallásáról,
hazájáról beszél. A hazafiság a nemzet érdekéhez való könyörtelen
alkalmazkodást jelenti. Ezen azonban sokan nem akarnak túllépni. A humanitás
mégis azt jelenti, hogy az egyén szabadságát az emberiség igényéhez kell
igazítani. Ebből azonban az is következik, hogy az európaiaknak az európai
igényekhez kell igazodnunk. Ezért lettünk, nemzeti érdekből az EU tagja.
Ebbe a hibába
Marx is beleesett, amikor az emberiséget boldogító célnak a politikai
egyenlőséget tekintette, függetlenül attól milyen szinten van a társadalom.
A történelmi
materializmusból az fakad, hogy gazdagnak, képzettnek kell lenni ahhoz, hogy
boldogok lehessünk. Ez a cél, és nem a nemzet függetlenségének prioritása. Aki
szegény, és képzetlen, az nem lehet szabad. A magyar történelemben nem az volt
a tragédia, hogy nem voltunk elég szuverének, hanem túlságosan szegények és
buták voltunk, maradtunk ahhoz, hogy szabadok lehessünk. Nem a nemzet
szabadsága, hanem a gazdagsága és műveltsége az elsődleges.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése