Kopátsy
Sándor EE 2014-02-18
Az osztálytársadalmak közös alépítménye a
túlszaporodás.
Két éve az Új
közgazdaságtan címmel megjelent könyvem nem sok megértéssel találkozott. Abban
óvatosan fogalmaztam meg mindazt, amit most keményen fogok.
Aki
társadalomtudós, csak marxista lehet, mert felismerte és megfogalmazta, hogy a
társadalom felépítménye az alépítménye által lényegében determinált. Ezért
aztán, aki tudós, nem lehet kommunista, hiszen azok abban a hitben
erőszakoskodnak, hogy a maguk által elképzelt felépítményt hozzanak létre.
A
társadalomtudós csak azt vizsgálhatja, hogy milyen felépítményt hoz létre az
alépítmény, legfeljebb annak építésében egyengeti az utat. Ezt fogalmazta meg
zseniális egyszerűséggel a mi Móricz Zsigmondunk: Ne politizálj, építkezz!
Aki következetes
társadalomtudós, az elsősorban az alépítménnyel foglalkozik, arra majd ráépül, -
mint a történelmünk során eddig is, -az annak megfelelő felépítmény. Sem a
múlt, sem a jelen, sem a jövő felépítményét nem érdemes bírálni, mert azon nem
lehet tartósan és lényegesen változtatni. A tudós nem bírálja az objektív
tényeket, hanem azok okát igyekszik megismerni, és segítséget ad a szükségszerű
felismeréséhez.
Marx volt az
első, aki a társadalom felépítményének objektív determináltságát felismerte, de
ő lett annak a vallásnak az alapítója is, ami minden előző vallásnál erőszakosabban
akarta az objektív felépítményt átalakítani. Elméletileg vallásmegtagadó,
gyakorlatilag vallásalapító lett. Mindkettőben történelmi szerepet vállalt.
A következőkben
arra vállalkozom, hogy marxista elméleti alapon bíráljam a marxista
gyakorlatot.
Az osztálytársadalmak alépítménye.
Minden osztálytársadalom alépítménye kettős
volt. Egyrészt alkalmazkodott a természeti környezetéhez, másrészt védekezett a
túlnépesedése ellen.
A természeti környezethez való igazodás
azt jelentette, hogy a gazdaságföldrajzi környezetnek megfelelőn választotta
meg a termelési profilját. Ez évezredeken keresztül, egészen a nyugat-európai
agrártechnikai és ipari forradalomig gyakorlatilag azt jelentette, hogy öntözéses
növénytermelő, vagy pásztorkodással állattartó lett. Ennek megfelelőn egészen a
nyugat-európai agrártechnikai forradalomig, vagyis a nyugat-európai feudális
osztálytársadalomig, csak ez a két termelési mód szerveződött
osztálytársadalommá. A magasabb szintet jelentő öntözéses termelési mód a
mérsékelt égöv déli övezetében lévő folyamok síkságain alakult ki. Csak ezen a
természeti adottságon jöhettek létre sokmilliós lakosságot eltartó, időtálló
felépítményű osztálytársadalmak. A Pásztorkodásra alkalmas terület minden
kontinensen bőven volt, de ezek egyikén sem lehetett tartósan birodalomba
szerveződni. Ennek a legnagyobb térsége Eurázsia északi síksága volt. A gyűjtögetésről
a termelésre való áttérés első ötezer évében csak az öntözéses növénytermelés
volt alkalmas arra, hogy magas-kultúra épülhessen rá.
A túlnépesedési nyomás ellen azonban
minden termelésre épülő társadalomnak védekezni kellett. Kiderült, hogy mind a
gabonatermelő, mind az állattartó társadalmak túlnépesedőkké váltak. Megnőtt a lakosság várható élettartama,
ebből fakadóan a fajunkra jellemző gyermekvállalás elviselhetetlen
népszaporulatot eredményezett. A természetes népszaporulat nagyságrenddel
nagyobb lett, mint amilyen mértékben a fejlődés növelhette az életterek eltartó
képességét. Ezért minden társadalomban
olyan felépítmény jött létre, ami következetesen csökkentette a spontán
népszaporulatot.
Minden
osztálytársadalomban a fő halálokozó, és az emberi szellem szabadságát maga a
társadalom korlátozta.
Mivel minden termelésre épülő társadalom spontán
gyorsan túlnépesedő volt, mindegyiknek közös felépítményi eleme lett a
halálokozás, és a tudásüldözés.
A halandóságot minden osztálytársadalom két
módon növelte. Mindegyik mind a természetes, mind az erőszakos halált okozó
volt.
A természetes halál fő okozója a nyomor, a
szegénység, a halál elleni védekezés elhanyagolása, és a népbutítás volt.
Minden osztálytársadalmat a lakosság óriási
többségének súlyos adózása jellemezte, ami a szükségesnél nagyobb szegénységet
okozott. Egyetlen társadalomtudós nem mondta ki a tényt, hogy minden
osztálytársadalomban lényegesen jobbak lettek volna az életkörülmények,
magasabbak a jövedelmek, ha az értéktermelőktől csak annyit vonnak el, ami a
társadalom működtetéséhez szükséges.
Miért volt erre
objektív szükség?
Mert még a
nyomor mesterséges fokozása mellett is elviselhetetlen volt a népszaporulat. A
társadalom érdeke volt a stabilitása, de ezt elsősorban a túlnépesedés
veszélyeztette. Az ugyan igaz, hogy az értéktermelő többségtől sokkal több
jövedelmet vontak el, mint amennyire szükség volt, de csak ennek segítségével
lehetett a nyomort, azzal a halandóságot olyan maga szinten tartani, ami
mellett nincs elviselhetetlen túlnépesedési nyomás.
Az elvont
jövedelem a rabszolgatartókhoz, a földbirtokosokhoz, illetve a tőkésekhez
került. Ebből szinte semmi sem jutott vissza az értéktermelő adófizetőhöz; szinte
semmit nem fordítottak oktatásra, egészségvédelemre, keveset infrastruktúrára,
ellenben nagyon sokat kulturális műemlékekre, kincsképzésre, fényűzésre és
fegyverkezésre. Vagyis elpocsékolták. Az elvont jövedelem felhasználása ugyan
sértette az igazságérzetet, de szükségszerű volt. Ha a megtermelt értékből több
azoknál marad, akik létrehozták, jobban élnek, és gyorsabban szaporodnak.
A demográfusok kötelessége lenne
megmutatni, hogyan alakul a népszaporulat, ha az emberek jobban, ennek
következtében akár csak néhány évvel tovább élnek. Ebből kiderülne, hogy
csak néhány évvel hosszabb várható életkor mellett is felgyorsul a
népszaporulat. Márpedig minden osztálytársadalomnak az volt az elsődleges
feladata, hogy azt alacsony szinten tartsa.
A népesség
növekedésének fékezése volt minden osztálytársadalom számára az elsődleges
feladata. Ezt fékezni, mert akkor elviselhetetlenül nőtt volna a népesség.
Különösen rejtve maradt a vallásoknak a
politikai és gazdasági uralkodó osztályt támogató szerepe. Ezt csak az
európai keresztény egyházak esetében tudom illusztrálni, mivel csak arról
vannak ismereteim.
A történészek
sokat írnak arról, hogy az egyháznak, különösen a szerzetesrendeknek nagy
szerepe volt a tudományos és gazdasági fejlesztésben. Az ugyan nem tagadható,
hogy volt ilyen szerepük is, de mint minden vallás, a kereszténység is az
osztálytársadalmak felépítménye volt.
Az is igaz, hogy
az egyházi klérus volt a társadalom legiskolázottabb rétege. A klérus tudása
azonban nagyon dogmatikus volt. A klérus az új gondolatokat még a világi
hatalomnál is jobban üldözte, a dogmák szentségét még merevebben őrizték, a
dogmák megkérdőjelezőit pedig szerezetten és kegyetlenül üldözték.
A tudásvágyat az
ember eredeti bűnének csak a Bibliát szent könyvnek tekintő vallások
deklarálják egyértelműen. Minden vallás vitán felülinek tekinti a dogmákat, de
a tudásvágyat egyik sem mondja olyan kereken bűnnek, mint a Bibliára épülő vallások.
Senki sem
vetette fel az egyházak termelést korlátozó, az életvitel racionális vitelét
keresztező szerepét. Az egyházak bűnnek tekintették az ünnepnapon végzett munkát.
Ugyanakkor nem volt vallás számára bűn a semmittevés, sőt a szentek többségének
életét nem a munka, hanem az imádkozás jellemezte. Az ünnepnapi pazarlást és
kényszerű semmittevést, - farizeus módon - azzal magyarázták, hogy a vallás a pihenés
jogát írja elő az egész héten sokat dolgozóknak. Ebben azonban nincs semmi logika.
A hívek érdeke is az, hogy akkor dolgozzanak, amikor arra a leginkább szükség
van. Pihenni, imádkozni akkor kell, amikor arra megfelelő alkalom kínálkozik.
Ez sehol nem
jobban igaz, mint a mezőgazdaságban és a családi életben.
A mezőgazdaságban nem a naptárhoz,
hanem az éghajlathoz, az előre nem látható körülményekhez kell igazodni. Ebben
az ágazatban az volt a jellemző, hogy a dolgozók munkakapacitását nem lehetett
kihasználni. Különösen ahol hosszú volt a tél sok munkanapon nem lehetett, vagy
nem kellett dolgozni. Volt azonban mindig olyan időszak, időjárás, amikor kevés
volt a munkaidő, és sok a munka.
Nemcsak tűzvész,
vagy árvíz idején, de aratáskor, szénabetakarításkor a napi 16 óra is kevés
volt. Ezt a tulajdonos kénytelen volt tudomásul venni. Az egyház mégis
ragaszkodott a dogmához. Nem vette tudomásul, hogy a mezőgazdaságában nem a
naptárhoz, hanem az időjáráshoz kell igazodni.
A kincsképzésben
is elől járt a vallás. A középkorban a legnagyobb értéket az egyház
tulajdonában lévő földek, a pompás templomok, kolostorok, egyházi kincsek
jelentették. Tejesen jogos volt ezzel szemben a reformátorok kritikája. Az
osztálytársadalmakban a vallások szerepe mégis szükségszerű volt. Ez esetben is
türelemmel kell tudomásul venni, hogy ami jellemző az, bármennyire
logikátlannak, erkölcstelennek tűnik, szükségszerű volt a társadalom
stabilizálása szempontjából.
A nyugat-európai feudális rendszer.
Az európai
történészek sem hangsúlyozzák, hogy a nyugat-európai rendszer mennyire új, és a
korábbinál hatékonyabb alépítményű volt. Amennyire egyértelmű ez az ipari
forradalommal létrehoz ott tőkés osztálytársadalom esetében egyértelmű, annyira
figyelmen kívül maradt a nyugat-európai agrártechnikai forradalom során
létrejött feudális társadalom újszerűsége.
A történészek a
Római Birodalom bukása és Amerika felfedezése közti időt középkornak hívják.
Látván ennek a két, nagyon eltérő szakaszát, az első felét sötét középkornak
hívják, de a másik felét nem tartják sikeres középkornak. A kettő között pedig
óriási különbség van.
A sötét középkor
valóban sötét volt abban az értelemben, hogy a görög-római kultúrához képest
visszaesést, hanyatlást jelentett.
Megpróbálom a
két középkor közti különbséget hangsúlyozni.
Az egyértelmű,
de nem kellően hangsúlyozott, hogy a görög-római kultúra abban az értelemben is
ókor volt, hogy a kenyere még öntözéssel termelt gabona volt, amit még az ókori
Közel-Keletről és Észak-Afrikából importáltak. Vagyis a virágzó görög-római kultúrának nem volt saját kenyere.
Azt már a saját felismerésemnek tartom, hogy végső soron ebbe buktak bele. Ez
volt az egyetlen magas kultúra, aminek nem volt saját kenyere. Ezt a görögök,
és a rómaiak sokkal jobban felmérték, mint az utókor. A Római Birodalom
jelszava, navigare necesse est,
vagyis hajózni kell, abból fakadt,
hogy ez a két urbánus kultúra a Földközi Tenger déli és keleti medencéjéből
hajón szállított gabonával biztosította a városi lakosság kenyerét.
Ahogyan
kiderült, az importált gabonával bekerültek azok a betegségokozók is, amelyek
ellen képtelenség volt védekezni.
Gazdag irodalom
kutatja a görög városállamok és a Római Birodalom bukását, de abban fel sem
merül, hogy a tényleges ok az volt, hogy a városi lakosságot nem tudták megvédeni
az óriási hajóforgalommal behozott betegségektől. A mediterrán térség
urbanizációja megsemmisült.
A görög városok
kisszámú lakosságát eltartották a mediterrán kikötő- gyarmatok körüli öntözött búza és árpaföldek. Akkor
bukott meg a virágzó rendszer, amikor megjelent a malária ott, ahol jó a szúnyognak.
Vagyis az öntözött gabonaföldeken kipusztult, illetve onnan elmenekült a
dombokra, pásztorkodásra tért át a megmaradt népesség. Tehát Róma lapításának
mondája, hogy Romulus és Rémus a pari kikötőből felmennek a folyón vagy ötven
kilométere, és a hét dombon ott alapítottak várost.
A pásztorkodó
rómaiak jó katonák voltak, de nem volt kenyerük. Ezt dél-keletről kellett
hajókkal hozni. A római polgárok birodalmat építettek arra, hogy akkor nagyon
távolinak tekinthető Közel-Keletről, és Egyiptomból hajókkal hozták a gabonát.
Ezért lett a jelmondatuk: Hajózni kell!
De azt, hogy
miért lett ez zsákutca már leírtam. Ahonnan a kenyeret hozták, bejöttek a
legyőzhetetlen betegségek. Hajózni kellett, de a velejáró veszéllyel szemben,
védekezésre képteleneknek bizonyultak.
A
sötét középkor.
A zseniálisan
megszervezett birodalom évszázadokon keresztül, elképesztően nagy erőfeszítések
árán, megpróbálta kezelni a kezelhetetlent. A járványok kórokozóit a talajvizek
terjesztették. A fertőző talajvizeket csak borral a keverve lehetett meginni.
Ezért elképesztő áldozatokkal minden alkalmas helyre szőlőt telepítettek, a
városokba pedig távoli források vízét vezették be.
Minden
erőfeszítés ellenére, lassan a városi lakosság kipusztult. Kiderült, hogy a kor
mediterrán városaiban csak a szemita, azaz közel-keleti és észak-afrikai népek
maradtak életben. Az indoeurópai népek nem lehettek városlakók a mediterrán
térségben. A légiókat is csak északon lehetett megvédeni a járványoktól. Kiderült, hogy az indoeurópai népek csak
ott lehettek városlakók, ahol a fagyos telekben elpusztultak a kórokozók. Az
Alpoktól északra azonban nem lehetett gabonát termelni, mert sem a búza, sem az
árpa nem bírta a téli fagyokat.
Az európai népek
számára a mediterrán térség a járványok miatt vált alkalmatlanná arra, hogy
magas-kultúra működhessen rajta, mert kipusztult a városok lakossága. Márpedig
városok nélkül nincs magas-kultúra. Az Alpoktól északra pedig nem volt a telet
elviselő gabona, a marhapásztorok pedig képtelnek voltak számottevő urbanizációt
eltartani.
Mintegy ötszáz
év kellett ahhoz, hogy a búza és az árpa fagyállóvá szelektálódjon, hogy
kultúrnövénnyé váljon a rozs és a zab, hogy kialakuljon a térség
talajműveléséhez megfelelő, talajforgató eke, hogy az erdei
marhapásztorkodásnál fejlettebb termelési móddá változzon az igásállatokkal
történő szántóföldi növénytermelés.
A sötét középkorban a fagyos telek
térségében a pásztor élt jobban, mint a földműves. A középkor derekán azonban
fordult a helyzet, attól kezdve a fagyálló gabonát termelő élt jobban, mint a
pásztor. Ezzel megindult az
emberiség történetének egy új szakasza, ami új termelési módot jelentett a
természetes csapadékra épülő szántóföldi termelés. Ennek köszönhetően fajunk
népessége képessé vált arra, hogy a keményen négy évszakos térségekben
magas-kultúrát eltartó legyen. Ennek köszönhetően élettere a korábbi
többszörösére nőtt.
A középkor második felében indul újára a
négy évszakos éghajlaton élő kultúrák diadala. A nyugat-európai
agrártechnikai forradalomnak az ad világtörténelmei szerepet, hogy létrehozta
az a termelési módot, ami aztán ezer évre az eredeti magas-kultúrák fölé emelte
a puritán Nyugatot.
A középkor
derekáig magas-kultúrák csak a mérsékelt égöv déli részén jöhettek létre. A
nyugat-európai agrártechnikai forradalom azonban létrehozta a négy évszakos,
fagyos telű térségek magas-kultúráit. Erre épült az óceánok meghódítása, az
ipari forradalom, majd a 20. század végén a tudományos és technikai forradalom.
A nyugat-európai feudalizmus nagy vívmányai.
Kettőt emelek
ki. A viszonylag nagyszámú, gazdasági autonómiát élvező polgárság és a
kiscsaládos jobbágyrendszer.
Az
erős polgársággal rendelkező feudális rendszer.
Az ezer éves
magyar történelmet azóta értem meg, hogy Győrffy György felvilágosított azzal,
hogy milyen volt a középkorban, Nyugat-Európában és Magyarországon, a
lakosságon belül a nemesek, vagyis a földesurak és a polgárok aránya.
Idézem az
arányokat. Franciaországban a lakosság 1 százaléka volt nemes, és 6 százaléka
polgár. Mindkét osztály francia etnikumú volt. Ezzel szemben Magyarországon a
lakosság 6 százaléka volt nemes, és 1 százaléka polgár. Azt teszem hozzá, mert
nagyon fontosnak tartom, hogy a magyar etnikumnak 10 százaléka volt nemes, és
nem volt magyar etnikumú polgár.
Aki meg akarja érteni Magyarország
történelmét, annak állandóan látni kell, hogy milyen volt az országban, és
külön a magyar etnikumban a nemesek és polgárok aránya. Ezt Győrffy és
társai ötven éve leírták, de a magyar történészek elfelejtették ennek alapján
átírni a magyar történelmet.
Térjünk azonban
vissza a nyugat-európai társadalmakra. Azok történészei sem sokat foglalkoztak
azzal, minek köszönhették a középkori polgárság ilyen magas arányát és a
viszonylagos autonómiájukat. Kétségtelen, hogy a római provinciáknak. Ahol ők
voltak, ott létrejöttek a városok. Ezek aztán megőrizték a római társadalmi
örökségüket, de nem volt társadalmi alapjuk, hiszen nem volt városokat
eltartani képes mezőgazdaságuk. Minden valószínűség szerint a Római Birodalom
légióinak az ellátása volt a feladatunk. Nem találtam arra vonatkozó adatot,
hogy mennyi volt az Alpoktól északra lévő provinciákban az urbanizáció. Minden
bizonnyal nagyon alacsony, az eleve nagyon alacsony lakosságnak alig néhány
százaléka. Ez az eleve alacsony urbanizáció tovább csökkent a birodalom szétesése
után.
Ez azonban hirtelen
megugrott az agrártechnikai forradalom után. Ennek ellenére megleptek a Győrffy
által közölt adatok. A viharos urbanizációt bizonyítja a tény, hogy a 11.
században már óriási túlnépesedési nyomás nehezedett Nyugat-Európára. Ezt
meggyőzően mutatták a keresztes hadjáratok, amelyek fedőneve ugyan Krisztus
városának, Jeruzsálemnek az elfoglalása, de a tényleges ok a túlnépesedett
lakosság lecsapolása volt.
A nyugati
történészek sem merültek el a keresztes háborúk mögötti tényleges ok, a
túlnépesedés elemzésében. Ennek kulcsa a római kereszténység családtervezési
normájának a babonás tisztelete, ami ma is ugyanúgy jellemzi a keresztény
vallásokat, ahogyan a középkorban jellemezte. De akkor csak a dogmája
sértetlenségét védte, a gyakorlatban beállt a feudális társadalom érdekének
szolgálatába.
Amióta tudom,
hogy minden osztálytársadalom elődleges feladata a túlnépesedés elleni
védekezés, éberen figyelem ennek a megvalósítási módjait. Azzal, hogyan állt be
a középkori kereszténység a kevesebb gyermekvállalás szolgálatába, majd a
kiscsaládos jobbágyrendszer ismertetése során térek ki részletesebben.
Egyelőre
maradjunk annál, hogy a nyugat-európai feudális államban hatszor annyi polgár
volt, mint nemes. A viszonylag sok polgár szaporodásával azért nem kellett a
társadalomnak foglalkozni, mert a városokban sokkal alacsonyabb volt a várható
életkor, mint a falvakban. Az ugyan közhelynek számít, hogy a városok
közművesítése, vagyis a 19. század előtt sokkal nagyobb volt a halandóság, mint
a ritkán lakott falvakban. Ez bármennyire tudott, adatokat nem találtam, de még
a bizonyított tényeket sem nagyon emlegetik a történészek. Az ugyan egyértelmű
volt, hogy a nyugat-európai uralkodó osztály eleve nem a városokban élt, hanem
a falvaktól is izolált kastélyokban. Ez csak a mediterrán országokban tűnt fel,
ahol a földbirtokosok is városokban laktak.
Azt pedig a
járványokról beszámoló krónikákban olvashattuk, hogy a járványok kitörése után,
aki tehette vidékre költözött.
Az is elfogadott
tény, hogy a városok lakossága ugyan növekedett, de nemcsak ezt, hanem a járványok
halálozását is a falvakból történő bevándorlás biztosította.
Az osztálytársadalmak motorjai a városok
voltak, de azok népszaporulatát nem a vidékre jellemző túlnépesedési nyomás
jellemezte, hanem a folyamatos népességvesztés. Ennek szem előtt tartása
azért fontos, mert csak ennek tükrében érjük meg, hogy miért volt a
városlakóknak egészen más társadalma, miért volt a középkori városi élet sokkal
jobban humánus, az emberi életet tisztelő, mint a vidéki.
Végül magyarázat
kívánkozik arra, hogy miért robban olyan gyorsan a népszaporulat a középkori
agrárforradalom hatására. Ugyan minden technikai forradalom a munkaerőigény
csökkenésével járt, de ezek nem érintették a lakosság többségét, hanem
viszonylag kis munkásréteget. Az agrártechnikai forradalom idején a lakosság kilencven
százaléka földművelésből élt. Ezért aztán a 9.-10. századi agrártechnikai
forradalom a lakosság óriási többségét közvetlenül érintette. Méghozzá nem is
úgy, hogy az érintett szakmák munkaerőigénye csökkent, hanem úgy, hogy nem
okozott munkaerő felesleget, hanem mindenki számára megnövelte az
értéktermelésre fordítható munkaidőt, a munkával töltött napok számát.
Lényegében a
mezőgazdaságot is meghódító, azt gépesítő technikai forradalomig, a
mezőgazdaságban ledolgozható munkanapok, munkaórák száma alacsony volt. Nemcsak
az embereké, de a munkavégzéshez szükséges szerszámoké is. Agrárismereteim
alapján, úgy vélem a kettes vetésforgó idején a földművelésben ledolgozott
napok száma alig haladhatta meg az éves 100-120 munkanapot. A nők esetében
pedig még ennél is sokkal kisebb volt. Ezen felül ugyan bőven voltak olyan
kiegészítő munkák, amelyeket akkor végeztek, amikor a mezőgazdaság nem adott
munkát. Ezért volt a mezőgazdaságban nemcsak a falvak, de még a családok is ma
elképzelhetetlen mértékben önellátók, azaz szinte minden szükségletüket
kielégítők.
A kettesről, a
hármas vetésforgóra való áttérés szinte kétszeresére növelte a földművelésben
végzett napok, órák számát. Vagyis nemcsak az adott földterület felének
megművelhetősége nőtt meg a feléről a kétharmadára, de a két forgó munkaerő,
igásállat és szerszám igénye időben nem esett egybe. A kétharmaddal nagyobb területet lehetett megművelni ugyanannak a
munkaerőnek, ugyanazzal az igaerővel és felszereléssel. Vagyis a hármas
vetésforgó olyan technikai forradalom volt, amelyik a korábbi munkaerővel,
igásállattal és felszereléssel növelte legalább 50 százalékkal a korábban is
meglévő területen a termelési értéket.
De nemcsak ez
történt.
A talajforgató ekével történő szántás
nagyobb termést eredményezett. Erről sincs adatom, de néhányszor tíz százalékos
terméstöbbletet hozott.
A lovak használatának hatékonyságát
megsokszorozta a patkolás. Azt, hogy a patkó tette a havas teleken és a sáros
utakon a lovat használhatóvá. Ezt a néphit azzal ismerte el, hogy a patkót máig
szerencsehozónak tartja. A patkolt ló katonai értéke pedig össze sem
hasonlítható hóban, sárban, vizes füvön, meredek talajon patkolatlannal. Ezt,
bizonyítja, hogy a patkolt lovak a lovagok korát hozták magukkal.
A szarvasmarhát a járom tette földművelésre,
és áruszállításra alkalmassá.
A fenti technikai találmányok a
jobbágytelkek terméshozamát megkétszerezték. Ez azt jelentette, hogy a jobbágynál maradt jövedelem legalább
ennyire nőtt, hiszen a jobbágy adója, a földesurának és az egyháznak fizetett
tizedek voltak. Ezzel azok jövedelme is kétszeres lett. Ráadásul a jobbágynak
nem kellett minden terméke után tizedeket fizetni. Vagyis az agrártechnikai
forradalom hatására mind a jobbágy, mind a földesúr jövedelme viszonylag rövid
idő során megkétszereződött. Ilyen, a
lakosság nagy többségét érintő jövedelemnövekedést nem ismer a történelem.
Nem csoda tehát,
hogy nagyon rövid idő alatt az évszázadok során nem változó lakosság gyorsan
növekedett. A nagyon rövid várható életkor néhány éves növekedése ugyanis a
népesség robbanását eredményezte. A nagyobb jövedelem azonban nem teremtett sem
új munkaalkalmat, sem új keresletet.
Ezzel el is
jutottam a nyugat-európai kiscsaládos jobbágyrendszer bemutatásához.
A
kiscsaládos jobbágyrendszer.
Azt korán
felismertem, hogy a nyugat-európai
feudális társadalom jobbágyrendszere nemcsak más, de sokkal hatékonyabb
rendszer volt, mint az összes másik kultúrában jellemző nagycsaládos
társadalmaké.
Azt már
diákkoromban felismertem, hogy a kiscsalád rugalmasabb volt az újjal szemben,
mint a nagycsalád. Ezt akkor a nagycsaládos ortodox kultúrához viszonyítva
láttam. A Nyugat nagy szellemi forradalmai a reneszánsz, a reformáció, a
felvilágosodás, a tőkés osztálytársadalom demokratikus formája, csak a
kiscsaládos Nyugaton terjedt el. Ezek mindegyike megállt a nagycsaládos
társadalmak határán.
Ekkor még a
kiscsalád előnyét abban láttam, ami megkülönböztette a kiscsaládos paraszt
gazdálkodást a kolhoztól. Az előbbiben az értéktermelők rendelkeztek a
megtermelt jövedelem felett, az utóbbiban pedig a már munkaképtelen családfő. A mások munkájának eredménye felett
rendelkező öregek eleve alkalmatlanok az új befogadására.
A kiscsalád
másik előnyét abban láttam, hogy a kiscsaládos társadalomban a szülők nevelték
a gyermekeiket, a nagycsaládokban pedig a munkára nem foghatók.
A kiscsalád
legfontosabb szerepét akkor vettem tudomásul, amikor már tudtam, hogy minden
osztálytársadalom elsődleges feladata a túlnépesedés elleni védekezés. Arra,
hogy ezt mennyire szolgálta a kiscsaládos jobbágyrendszer, a francia
történészek hívták fel a figyelmemet. Ők állapították meg először, hogy a
kiscsaládos rendszerben nagyon későn történtek a házasságok. Nyugat-Európában,
a középkorban jó tíz évvel idősebbek voltak a házasságkötők, mint
Kelet-Európában és a Balkánon.
Ennek az oka
világos.
A földesúr
érdeke azt diktálta, hogy ne ossza kisebb telkekre a birtokát. Tehát
gyakorlatilag alig változó volt a jobbágytelkek száma, ezzel a gyermekvállaló
családoké. Ha szaporodott a jobbágyság, kitolódott a házasságot kötők kora,
mivel a házasságkötés feltétele volt, hogy legyen számukra szabad jobbágytelek.
Ezzel a kiscsaládos jobbágyrendszer
rögzítette a gyermekvállaló családok számát.
Ekkor már
közvetlen tapasztalataim voltak a Baranya-megyei református falvak egykéző
gyakorlatáról. Ők egy más formáját találták meg a túlnépesedés elleni
védekezésnek.
Azt pedig csak a
múlt század végén ismertem meg, hogy Kínában hatóságilag kényszerítik ki a
kevesebb gyermek vállalását.
Ezzel állt össze
számomra a kép.
Az
osztálytársadalom olyan társadalmi felépítmény, aminek elsődleges feladata a
túlnépesedés elleni védekezés.
Erre a
történelemben ugyan előfordultak hatástalan módszerekkel, de ezek sehol nem
váltak jelentősekké. Az első és
általános gyermekvállalást korlátozó módszer a nyugat-európai középkorban
működött, és ezt kiscsaládos jobbágyrendszernek hívták.
A nyugat-európai
agrártechnikai forradalom olyan mezőgazdasági termelési technikával jelent meg,
ami közép utat jelentett a terület eltartó képességében, jól kapcsolta össze a
növénytermelést és az állattartást, ezzel először oldotta meg a lakosság
keményítővel és fehérjével való, tehát egészséges ellátását. A korábbi két
termelési mód mellett ugyanis egyoldalú volt a táplálkozás. Az öntözéses termelés,
döntően gabonát, a pásztorkodás pedig állati fehérjét adott. A nyugat-európai
agrártechnikai forradalom mindkettőt megoldotta.
A mezőgazdasági
ágazattal történt foglalkozásom során azt is felismertem, hogy a feudális mezőgazdaság, vagyis a
jobbágytartó, a növénytermelést kiscsaládi módon, az állattartást faluközösségi
alapon szervezte. Az első individuális, az utóbbi faluközösségi tudatot
formált.
A
jobbágyfelszabadítással megszánt a gyermekvállalást korlátozó mechanizmus, és
azzal megugrott a gyermekvállalás és a népszaporulat. Ez csak azért nem okozott
túlnépesedési katasztrófát, mert Amerika felfedezésével egyrészt megsokszorozódott
a Nyugat élettere, másrészt az egész világ ipari műhelye lehetett, harmadsorban
a gyarmattartással külső jövedelem áramolt be.
E három tényező
együttes hatása sem volt elég arra, hogy a Nyugatra nehezedő túlnépesedési
nyomás annyira lecsökkenjen, hogy megszűnhessen az osztálytársadalmi
felépítmény.
Az ipari
forradalom azonban a mezőgazdaságból az iparba, a faluból a városba hozta a
munkaerő nagy többségét, és ott a kiscsalád maradt a családforma.
A kiscsaládos jobbágyrendszert tartom a
Nyugat felemelkedése legfőbb zálogának.
Mégis aligha
lehetett volna az emberiség olyan élcsapata a Nyugat, ha nem fedezi fel a két
Amerikát és Ausztráliát, ezzel megtízszerezve az életterét, és ezek
betelepítésével nem mérsékelheti túlnépesedettségét.
A
tőkés osztálytársadalom.
Annak ellenére,
hogy a tőkés társadalom is egyértelműen osztálytársadalom volt, minőségi
tekintetben annak fejlettebb formája. Ez már az ókorban egyértelművé vált,
amikor a Földközi tenger távolsági kereskedelemre szakosodott kikötői
városállamokká váltak. Ezek között hatásában a legjelentősebbek a már Európa
területén fekvő és indoeurópai lakosságú görög városok voltak. Őket kell
tekinteni az európai kultúra kialakítóinak. Tudományos és művészeti téren csodás eredményeket értek el annak
ellenére, hogy a polgárai rabszolgatartó kereskedők és iparosok voltak.
Ma már feltárt
tény, hogy szinte minden magas-kultúrában jelenvoltak a tőkés vállalkozók, akik
elsősorban távolsági kereskedelemre szakosodtak. A közgazdaság tudomány tőkésnek
a bérmunkások kizsákmányolóit tekintik, vagyis azokat, akik az ipari forradalom
után megszerezték a társadalom egésze feletti uralmat. Ezzel szemben tőkés volt
az ókori rabszolgatartó kerekedő éppen úgy, mint a gyarmatokon rabszolgákkal
dolgozó ültetvényes. A munkaerő hiányos
társadalomban a tőkés tulajdonosa volt a munkaerőnek, a munkaerő feleslegesben
csak meghatározott időre vette bérbe a munkaerejét, vagy vásárolta meg a
szolgáltatását.
A tőkés
osztálytársadalom nemcsak az időben volt utolsó, de az előbbiek felett állt.
Maga az uralkodó tőkésosztály nem volt olyan zárt, mint a korábbiak, és a
szelekciója már nemcsak az öröklött tőkéhez, hanem egyre inkább a teljesítményhez
is kötött. Nem véletlen tehát, hogy az ipari forradalom fölényt jelentett
minden korábbi termelési móddal szemben.
A történészek
alig foglalkoznak azzal, hogy az évezredeken keresztül élenjáró, és méreteiben
többször nagyobb Kínában történt meg először az óceánok meghódítása és az ipar
technikai forradalma.
Ami az óceánok meghódítását illeti.
Kína hajózása
mindig jelentősen előtte járt az európainak, ami a belföldi folyami hajózást
illeti. A Kínai Nagy Csatornát a világ legnagyobb jelentőségű létesítményének
tartom. Európa először a Szuezi Csatorna megépítésével hozott létre először a
világgazdaságot befolyásoló létesítményt. Kínában a Nagy Csatorna közel annyi
embernek teremtett életteret, mint amennyi ember akkor Európában élt. Kína e
nélkül nem lehetett volna egységes birodalom.
Nincsenek
adataim, de azt hiszem, Kínában százszor annyi teher és emberszállítás történt a
középkorban, mint Európában. A 15. században a kínai császár olyan tengerjáró
flottát építtetett, amihez viszonyítva háromszáz év múlva a gyarmatosítást
működtető európai flotta is eltörpült. Ezzel el is jutottak Afrikáig. De a
császár és a tanácsadói felismerték, hogy a centralizált birodalom irányítása
alól kikerülnek, ellenőrizhetetlenek lennének a távoli meghódított térségek.
Ezért a hazatérő hajókat megsemmisítették, az óceánok meghódítását megtiltották.
Kína hatalmi érdekből befelé fordult.
A politikailag
és földrajzilag nagyon tagolt Európa ezzel szemben a tengeri kereskedelmét a
kikötővárosok polgáraira bízta. Az ő egymás közti versenyükben aztán minden
felfedezés gazdasági karrierrel járt.
Antwerpen,
London, illetve a németalföldi és az angol kereskedelmi társaságok voltak a
tengeri kereskedelem koordinálói. Az állami politika csak az eredmények láttán
vette át a világtengerek uralma feletti küzdelem irányítását.
A tőkés volt az első olyan uralkodó
osztály, amelynek tagjai a megszerzett jövedelem jelentős hányadát produktív
célra forgatták vissza a gazdaságba. Ez is nagyon széles különbségek között
mozgott. A protestáns tőkések sokkal kevésbé költekezők voltak. Példaként a
Mediciek és a Fuggerek szembeállítását szoktam felhozni. A Mediciek, mint
afféle olaszok, tobzódtak a kincsképzésben, a főúri és egyházi hatalom
címeiben. A Fuggerek, puritánok módjára, viszonylag szerényen éltek a
mérhetetlen gazdagságuk ellenére. Annyira, hogy a nagyon takarékos embert ma is
fukarnak, vagyis Fuggernek hívják. Ez a különbség a mediterrán és a puritán
népek között ma a pénzügyi válságban is jelentkezik.
Ezért lett a puritán tőkéseké az első olyan
osztálytársadalom, amelyik a többinél hatékonyabban működött. De még a
puritán tőkések társadalmában is érvényesült, hogy az elvontások nagy többsége
és aránya a dolgozó szegényeket sújtotta.
Száz éve még az
állami elvonások többségét a közfogyasztású és az élvezeti cikkeket terhelte, az
adók nagy többsége a só, a gyufa, a világításra használt petróleum, a cukor, az
alkoholok adójaként szedték be. Tekintve, hogy ezek aránya a szegények
fogyasztásában volt nagyobb, az adók a jövedelmekkel fordítottan arányosak voltak.
Száz évvel
később azonban az elvonások progresszívek, és a visszaosztásra kerülő hányadból
is aránylag sokat a szegények, a rászorultak kapnak többet.
A
vallások is a társadalmi igényhez igazodtak.
A társadalom
igénye soha nem a szociális elvárásokhoz, hanem a társdalom, vagyis a fajunk
igényéhez való igazodást jelentett. Minden osztálytársadalom elsődleges igénye
a népszaporulat fékezése volt, ennek érdekében a korábban felsorolt négy
módszert kellett alkalmazni. A vallások is ehhez igazodtak, mind a négy
módszert alkalmazták.
Ezt a nyugt-európai társadalomban a
keresztény vallás aránylag nagyobb mértékben alkalmazta. Mai szemmel
elképzelhetetlen, hogy a jobbágyoktól történő természetbeni adót, a tizedet
ugyanúgy behajtotta, mint a tulajdonos. Vagyis mindketten azonos adót szedtek
be. Ehhez járult az egyház állandó koldulása, ajándékelvárása. A klérus
mohóságára mi sem jellemzőbb, mint a túlvilági büntetéssel való fenyegetés. A
püspökségek és a szerzetesrendek általában az uralkodóktól kaptak földbirtokot,
de jelentős birtokgyarapodást értek el azzal is, hogy a másvilágon való
boldogulást ígérték a birtokadományozások fejében.
Sajnos erről nincsenek
adatok, hogy mikor, mennyi földbirtoka volt az egyháznak. Arról még kevésbé,
hogy mennyi kincset halmoztak fel. Nyugat-Európában számos olyan várost
találtam, ahol a templom ingatlanértéke a falu összes házánál is nagyobb volt.
A méreteiben és kincseiben gazdag gót székesegyházak nagyrészt a lakosság
adományaiból és munkájával épültek fel. Ezzel szemben az sem mentség, hogy a
nép ezt lelkesen vállalta.
A reformáció elseprő sikere nagyrészt az
osztálytörténelmek történetében példátlan adócsökkentésnek köszönhető. A
történészek sem hangsúlyozzák, hogy a reformáció volt az osztálytársadalmak
történetében az első jelentős adócsökkentés. A protestáns egyházak nemcsak
eltörölték a jobbágyok egyházi adóját, vagyis a termésben fizetett egyházi
tizedet, de az adó kivetését és felhasználását is a helység gyülekezetére
bízták.
A középkor
második, sikeres felében a háborúskodás fő szervezője, mozgatója a keresztény
egyház volt. A két évszázadon keresztül folyó keresztes hadjáratok a
céltalanság és az emberpusztítás mintaképei maradtak.
A vallásnak
híveket térítő háborúk ugyan voltak, de a keresztes háborúkban ez nem játszott
szerepet. A háború nem az élettér bővítését, hanem irreális vallási célt,
Krisztus sírjának birtoklását célozta.
Ennek a célnak
nemcsak a realitása, hanem a győzelem esélye is hiányzott. Az akkori viszonyok
között hadsereg számára elérhetetlen távolságban volt a cél. Elérhetetlen abban
az értelemben, hogy a hadsereg élelmezése, egészségének védelme megoldhatatlan
volt, ugyanakkor az esetleges katonai siker esetén sem volt realitása a
Szentföld megőrzésének.
A középkori kereszténység
talán semmiben nem távolodott el jobban a krisztusi tanítástól, mint a
kincsképzésben. Betegesen kincsképzők voltak, még a világi földesurakon is
túltettek. Nemcsak a főpapok voltak ebben a tekintetben féktelenek, hanem az
intézményeik is. Templomai, püspöki palotái, kolostorai is erről tanúskodtak. Igaz
voltak nagyszerű iskoláik, de azon, - a reformáció előtt, - szinte csak a saját
kádereik képzését szolgálták, nemcsak a papok, apácák, hanem a világi urak
esetében is.
Anélkül, hogy az
egyházak által működtetett iskolák, egyetemek jelentőségét, - főleg az erkölcsi
magatartás tekintetében - tagadnám, az látni kell, hogy az egyházi dogmák, a
teológia tanítása volt a képzés központjában.
Az eredendő bűnt talán egyetlen kultúra
vallása nem üldözte hisztérikusabb módon, mint a középkori kereszténység. Tévedés
azt hinni, hogy csak a vallási dogmákban való kételkedőket üldözték, mert a
vallás szinte minden tudományos kérdésben is dogmának tekintette a hivatalos
véleményét. A csillagászatban, a biológiában is teológiai dogmák alapján volt
megkérdőjelezhetetlen véleménye.
A társadalom
legnagyobb erénye a kételkedés. Ez ugyan minden osztálytársdalom érdekét
sértette, de a haladást mégis ez jelentette. A kételkedést, az igazságkeresést
a vallás klérusa a politikai elitnél is hevesebben üldözte.
A kiscsaládos
jobbágyrendszer taglalása során már rámutattam arra, hogy ennek gyermekvállalás
korlátozásában, óriási segítséget jelentett az egyház azzal, hogy a házasság
szentségében csak azok részesülhettek, akik számára a földesúr jobbágytelket
biztosított. Vagyis az egyház csak az olyan házasságot ismerte el, amit a papja
kötött, de az a pap csak akkor szolgáltatta, ha volt számukra biztosított
jobbágytelek.
Az egyházi
házasságon kívüli születést az egyház nem ismerte el, az újszülöttet nem
keresztelte meg, őt és anyját nem temette el. Vagyis a nyugat-európai
kereszténység lényegében a Kínában huszonöt éve alkalmazott módszert alkalmazta.
A Nyugat társadalomtudósai arról mélyen hallgatnak milyen módszerrel
csökkentette a középkori egyház a gyermekvállalást, ezért aztán arról sincs
fogalmuk, hogy milyen fontos szerepe volt ennek abban, hogy a Nyugat minden
másik magas-kultúra fölé emelkedhetett.
A római
katolikus egyház vezetői között sem akadt senki, aki vette volna a fáradságot,
hogy kiszámolja, hol tartana az
emberiség létszáma akkor, ha nem alkalmaznák emberek milliárdjai a
fogamzásgátlás különböző eszközeit, ha betartanák, amit az egyházuk a
családtervezésben bűnnek tart. Ebbe az ostobaságba éppen az a római
katolikus kereszténység a legvégletesebb, amelyik sok évszázadon keresztül a
gyermekvállalás korlátozásában pótolhatatlan szolgálatot tett azzal, hogy a
házasság szentségével élés jogát olyan feltételek között tartotta, ami jó tíz
évvel kitolta a házasságot köthetők korát, ezzel a legitim gyermekvállalás
lehetőségét.
Nyugat-Európa
felemelkedése ugyanis szóba sem kerülhetett volna, ha az egyház nem korlátozza
ennek a feltételeit.
Mint minden
vallás, a keresztény egyházak mindegyike, különösen a katolikus, az
osztálytársadalmaknak a túlnépesedés fékezését szolgálata. Ennek ellenére, a
családtervezésben, a gyermekvállalásban a dogmája szembe ment ezzel. Elsősorban
azzal, hogy az ösztönös szexuális életet csak a gyermekáldás érdekében nem tartotta
bűnnek. A szexuális élet minden olyan formáját bűnnek, fajtalanságnak
minősítette, aminek nem fogamzás volt a célja.
Mivel csak a
keresztény egyházak történetét ismerem közelről, csak ennek a vallásnak a gyakorlatát
tudom vizsgálni. A kereszténység korai századaiban, amíg az üldözésük jellemző
volt, csak a nehézséget vállaló kisebbség vállalta az egyházi szolgálatot,
vagyis a klérusba tartozást. Ahogy az állam lett a keresztény egyház
védelmezője, támogatója, bekövetkezett a túljelentkezés. Ez akkor vált nagy
nyomássá, amikor az agrártechnikai forradalomnak köszönhetően megugrott a
népszaporulat, de nem nőtt a munkaalkalom. A lakosság mintegy kilenctizedét
kitevő a jobbágyágnál a sokgyerekes családon belül csak egy fiú és egy lány
számíthatott arra, hogy telkes jobbágy, azaz házasságkötő lehet. A fiúk közül
csak az első, a lányok közül az, amelyik férjet talál, a többiek jövője
reménytelen volt.
Ezek közül, a
fiúk számára csak a zsoldos katonaélet jelentett reményt. Ezért aztán óriási
nyomás jelentkezett az egyházi klérusba kerülésre. Ezért nem volt véletlen,
hogy a túlnépesedés nyomására születtek a sötét középkort követő fellendülésben
a szerzetesrendek. Ezek létrejöttének társadalmai okáról azonban máig jellemző
a hallgatás. A rendalapítók tiszta szándékai élnek, a rendeket létrehozó
társadalmi nyomásról azonban említést sem lehet találni. Még nem találkoztam
olyan történésszel, aki kimondta volna, hogy a szerzetesrendek olyan szervezet
voltak, amelyikbe kerülteknek nem voltak, nem lehettek utódaik. Vagyis a
túlszaporodó népesség olyan temetői, amelyik nem őket pusztította el, csak
felszámolta az utódok hagyásának lehetőségét. A római keresztény egyház új volt abban a tekintetben, hogy dogmája a
családtervezést, a klérusában pedig még a gyermekvállalást is lehetetlenné
tette.
A római
katolikus kereszténység a fogamzásgátlást, vagyis a családtervezés jogát
jelenleg is görcsösen tagadja, amikor a fejlett világban a híveinek elseprő
többsége azzal él, és az elmaradt világban a megengedhetőnél nagyságrenddel
gyorsabban szaporodik.
Az osztálytársadalmakban nemcsak minden
politikai rendszer, de minden vallás is a kevesebb munkára, a pazarló életmódra
ösztönzött. Nem készítenek olyan statisztikát, hogy hol és kik, mennyi
egyházi adót fizettek, mennyit költenek a jövedelmükből ünnepekre,
szertartásokra. Véleményem szerint ennek a súlya a jövedelemmel fordítva
arányos volt. Európában az olaszok viszonylag többet, mint a skandinávok, a
katolikusok többet, mint a protestánsok. Az indiaiak sokkal többet, mint a
kínaiak.
Az
osztálytársadalmak pocsékoltak.
Minden
osztálytársadalomban nagy volt a pocsékolás. Ez volt az elsődleges oka a magas
halálozásnak, a rövidebb életnek, ezzel a spontánnál lassabb népesség
növekedésének.
Arról még
kevesebb elmélkedés született, hogy mekkora
volt az osztálytársadalmakban az erőszakszervezetek és a fegyverkezés költségeinek
a súlya a nemzeti jövedelmen belül. Ez a mai fejlett államok fegyverkezési költségének a nemzeti jövedelemhez
viszonyított arány 5-10-szeresét tette
ki. Még sokkal nagyobb az arány, ha a háborúk emberveszteségét vetjük össze a halálozás
egészéhez viszonyítva. A keresztes háborúk közvetlen és közvetett áldozatainak
arányszámához viszonyítva még a két világháború embervesztesége is eltörpül.
Sokszor idézzük a két világháború emberveszteségét, pedig annak során csak a
frontra került férfiak korosztálya, és a születések száma csökkent.
Azóta az új
haditechnika valóssággal emberkímélő lett. A második világháborúban tízszer
annyi légi személyzet halt meg, mint amennyire a mai technika mellett szükség
van. A fejlett világban nagyobb gondot fordítanak arra, hogy a lelőtt
személyzetet megmentsék, mint a második világháborúban. Ma a harcoló személyzet értékesebb, mint a nagyon értékes hadieszközök.
Az előbbieket ugyanis nehezebb, drágább pótolni.
A közvélemény
csak azt látja, hogy a mai atomfegyverek százmilliókat képesek elpusztítani, de
azt nem, hogy hetven éve azért sem volt a fejlett világban háború, mert mindkét
félnek van atomfegyvere.
Ennél a
félelemnél is fontosabb szempont, hogy a
fejlettek közti munkamegosztás, árucsere fontosabb, mint az egymás feletti
politikai hatalom. A háborúval járó veszteségek és költségek ugyanis még a
nyertes számára is sokkal nagyobbak, mint a háborúval nyerhető előnyök. A fejlettek közt nincs érdeke a háborúnak.
Fajunk elmúlt mintegy hatezer éves
történelmének a megértéséhez a kulcsot a túlnépesedés elleni védekezés
szükségszerűsége jelenti.
Ha Marx
felvetette volna a kérdést, mi lenne a következménye, ha az általa indokoltnak
tartott változásokat végrehajtják, rádöbbent volna, hogy elképzelése
felgyorsította volna a népesség robbanását, növelte volna a tőkehiányt, ezzel a
még nagyobb profitot, a munkaerő még nagyobb kínálata pedig a kizsákmányolását.
Ez, - nem kis részben a keresztény erkölcs és a marxizmus hatására, - az
emberiség többsége számára be is következett.
A 20. század során az emberiség öthatoda
tízszer gyorsabban szaporodott, mint amennyi tartósan elviselhető.
Az emberiség egy hatodában a fogamzásgátlás
megoldása, az anyagi gazdagság, az iskolázottság spontán leállították a
túlszaporodást. Kiderült, hogy ahol az egy lakosra jutó jövedelem
meghaladja a 10 ezer dollárt, az iskoláztatás átlaga a 12 évet és megoldott a
fogamzásgátlás, ott erőszak nélkül is megszűnik a túlnépesedés.
A század utolsó
évtizedében Kínában erőszakkal korlátozták a gyermekvállalást. Ez példátlanul
gyors gazdasági növekedést eredményezett.
Ennek köszönhetően jelenleg az emberiség kétötödében
nincs szükség az osztálytársadalmi felépítményre.
Ennek kisebbik
felében megszűntek az osztálytársadalmak. Nincsenek sem vérségi, sem vagyoni
alapon zárt osztályok. Egyre inkább a társadalom vezető elitje a szellemi
vagyonban gazdagokból áll. Ebbe megfelelő tehetség, szorgalom és erkölcs
alapján elvileg be és ki lehet kerülni. A jelenlegi osztálynélküli társadalmak
ugyan nem tisztán azok, mert a szellemi vagyon, a társadalmi érték
megszerzésében még a családi háttér fontos szerepet játszik. De elméleti,
minőségi különbség van a vezető elit nyitottságában.
Már a hibákkal
terhes bolsevik diktatúrában is érezni lehetett, hogy az érvényesülés útjai
könnyebben elérhetők, ugyan kevésbé sikeresek, mint a tőkés demokráciákban. A párt diktatúrája nem osztálydiktatúra,
hanem a mandarinok, illetve a papok diktatúrájához hasonlítható.
A
társadalomtudományok egyik hiányossága, hogy nem hangsúlyozza a mandarinok, és
a papok uralkodásának pozitív szerepét. Mindkét uralkodó szervezet sokkal
jobban szelektálta a minőséget, mint a vérségi illetve a vagyoni alapon
öröklött politikai elit.
A mandarinok
hálózatával működő császári, szultáni diktatúra hatékonyabb volt, mint a
vérségi, vagy a vagyoni.
A mandarin rendszer előnye, hogy a szellemi
vagyon alapján szelektál. Ezt olyan tudatosan gyakorolta, hogy a legnagyobb
vétségként büntette a tanulók versenyében elkövetett csalást akár a tanuló,
akár a vizsgáztató részéről.
A papságon
belüli érvényesülés szelekcióját csak a nyugati kereszténységben ismerem. A
katolikus pap nem lehet házas, nem lehet jogos gyermeke, ezzel a gyermekre
hagyás ellen zseniális eszköz volt a papság nőtlensége. Ha nem lehet gyermeke,
nem lehet vérségi utódja sem. Van a papi nőtlenségnek komoly hátránya is, de
erről most nem szólok.
A bolsevik
rendszert kezdettől fogva vallási, legalább is ideológiai szervezetnek
tekintettem, és értékeltem, hogy nem
volt benne örökletes a hatalom. Ezzé csak Észak-Koreában süllyedt. A kínai pártrendszert jól működő mandarin
rendszernek tartom. A kínai pártvezető kollektívát jobbnak tartom, mint
bármelyik demokrácia felső vezetését.
Összefoglaló.
Mindig olyan társadalmi felépítmény jön
létre, ami a szűk keresztmetszeteket akarja enyhíteni. A közgazdaság tudománynak
pedig arra kell épülni, amire a társadalom épül.
Minden
osztálytársadalom alépítményének közös jellemzője volt a túlnépesedési nyomás,
ezzel a munkaerő mennyiségi és minőségi túlkínálata, ugyanakkor a vagyonhiány.
Ebből fakadóan minden osztálytársadalom leértékelte a munkaerőt és annak
minőségét, ugyanakkor éréke felett jutalmazta a szűk keresztmetszetet jelentő vagyon
tulajdonosait.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése