Kopátsy
Sándor PO 2014-03-20
Analfabéták országa leszünk?
A Népszabadság
mai számában Ötvös Zoltán ezen a címen fejti ki aggodalmát a legutóbbi PISA
jelentés után. Azt, hogy a rendszerváltást követően lemaradunk, egyetértek. A
helyzetünk mégsem olyan tragikus, mint azt Ötvös állítja. A módszere nem
tudományos, a valóságnál is rosszabb képet mutat.
Kezdem ezzel.
Egy városállamot nem lehet országokkal összehasonlítani. Szingapúr
vitathatatlan fölényét legfeljebb Budapesttel vethetnénk össze, de akkor is
csak a családok leggazdagabb tizedével. Esetleg a legjobb budapesti öt
iskoláéval.
Azonos oktatási
eredmény csak azonos fejlettségű ország esetében vethető össze. Tekintve, hogy
Szingapúrban az egy lakosra jutó jövedelem a budapestiekénél ötször magasabb,
csak az ilyen jövedelmű szülők gyermekeit szabad szembe állítani.
Magyarország és
Lengyelország oktatási eredményeinek a szembeállítása azonban jogos.
Vietnám esetében
pedig azt kell látni, hogy a távol-keleti tanulási kultúra magasan a nyugati
kultúra felett van. Aki tanított távol-keleti diákot, az tudja. Dél-Koreában a
családi jövedelemből aránylag négyszer annyi pénzt és időt fordítanak a
gyermekük iskolán kívüli képzésére, mint Európában.
Ötvös azonban
csak azt bizonyítja, hogy okunk van az aggodalomra, az okát nem keresi.
Azt nem
tanulhatjuk meg a konfuciánus népektől, hogy a gyermekük tanulási eredménye
nagyon fontos, időt és pénzt megér. Azt azonban igen, hogyan alakítják ki a
tanulócsoportokat. Szingapúrban tudják, hogy csak homogén képességű csoportot
lehet jól tanítani.
A
magyaroktatásnak a legtöbb kárt azzal okozták, hogy a liberálisok lehitették az
oktatáspolitikával a valóség ellenkezőjét, a heterogén összetételű
tanulócsoportok előnyét. Élettapasztalatommal ellentétben, a liberális szülők
nagyon gondosan megválogatják, hol, melyik iskolában és milyen tanárok tanítsák
a gyermekeiket. Az országot mégis arról győzték meg, hogy a minden tekintetben
heterogén tanulócsoport az üdvözítő megoldás.
A távol-keleti
oktatási sikerek legnagyobb tanulsága, hogy a tanulócsoportokat szinte évente
annak megfelelően módosítják, hogy minél homogénebbek legyenek. Az átlagos diák
az oktatás 12 éve alatt 5-6 tanulócsoportot jár meg. Egyesek tízet.
Az oktatók
munkájának eredménye elsősorban attól függ, mennyire képes a tanítványai
igényéhez igazodni. Heterogén csoportok esetében ez eleve lehetetlen.
Évtizedek óta
mondom, hogy a magyar oktatás reformja egyszerű, csak át kellene venni, amit a
magyar művészek és profi sortolók esetében bevált. Ebben ugyanis világszinten
vagyunk. Ennek két ellenfele van: a pedagógus társadalom és a liberális
politika.
A pedagógus érve
kettős. Egyrészt ragaszkodnak a tanulócsoportjukhoz, másrészt az oktatási
eredményüktől független fizetésükhöz. Azzal érvelnek, hogy éppen az a pedagógus
fárad, dolgozik többet, akiket nehéz tanítani.
Azt ugyan senki
nem vonja kétségbe, hogy ma már olyan korban élhetünk, amiben a legnagyobb
értéke a szellemi vagyonnak van, mégis azt szeretnénk, ha ennek értékét a
ráfordított fáradsággal mérnénk. Azt tudomásul vesszük, hogy a kultúrában és a
hívatásos sportban is meg kell dolgozni a sikerekért, de az eredményt mégsem a
ráfordítással, hanem az eredménnyel mérjük.
Még a
pedagógusok sem botránkoznak azon, hogy nemcsak a művészeket és az
élsportolókat nem a fáradságuk, hanem annak eredmények alapján díjazzák, de még
az oktatóikat is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése