Kopátsy
Sándor PG 2014-03-01
Mikor, mi a megfelelő jármű
Saját szellemi
fejlődésem szempontjából az egyik határkőnek tartom, amikor 16 évek soromban
kaptam egy kerékpárt. Ennek köszönhetően egy nagyságrenddel megnőtt a térbeni
mobilitásom. Somogyon kívül bejárhattam Tolnát, Baranyát, elérhetővé vált Pécs
és a Balaton.
Azt Adytól
tanultam, hogy a polgár számára ez a szerepe a gépkocsinak. Akinek jól ment,
kevés fáradsággal, jövedelméhez képest olcsón bejárhatta az országot. Az én
szintemen azonban az autónak semmi értéke nem lett volna. Számomra a térbeni
mozgás forradalmát a kerékpár jelenttette. Ez az élmény váltotta ki bennem a
kerékpár forradalmi jelentőségét. Amikor húsz éve azt olvastam, hogy Kína
évente 50 millió kerékpárt exportál Afrikába, megállapítottam, a kínaiak tuják,
mivel lehet Afrikán a legtöbbet segíteni. Bizonyos szint alatt ugyanis az olcsó
és olcsón üzemeltethető kerékpár hasznosabb, mint a gépkocsi.
Lényegében
ugyanezt élük meg az olcsóvá tett mobiltelefonnal. Ez ugyan a nagyon gazdagok
és hatalmasak számára is óriási technikai forradalom volt, de olyan olcsóvá
vált, hogy a legszegényebb rétegek is elérhetik. Ma már közel annyi telefon van
a világon, ahányan élünk. Évente sok tízmillió a szemétbe kerül, mert elavulttá
válik, és olcsóbb, mint amennyiért javítható. A szegény népek pásztorai,
fuvarosai, kereskedői számára nélkülözhetetlen, de elérhető.
Márpedig, tudatunk fejődése szempontjából
nincs fontosabb, mint a térbeni mozgási és kommunikációs képességünk
megsokszorozódása. Szerencsénkre, e két téren történt a legnagyobb,
legszélesebb réteget érintő forradalom.
Ezért olvastam
érdeklődéssel a The Economist írását arról, hogy milyen fergetegesen terjednek
a motorizált riskák. A segédmotoros kerékpárok után a segédmotoros gépkocsik. Ezek
ára és üzemanyag fogyasztása gépkocsikénak tizede. Olyan kevés energiát fogyasztanak,
ami lehetővé teszi, hogy napelemmel vagy emberhajtású dinamóval feltöltsék.
Amíg a gazdája nappal dolgozik, a napelem feltölti az esti bevásárlásra, vagy a
gyerekek a nagymamának feltöltik az elemeket. Lassan ennek a technikája is
kifejlődik hozzá, akárcsak az esti világításhoz.
Mindez beleillik
abba a jövőképembe, hogy a belátható jövőben a gazdagok száma lassan, a
szegényeké pedig gyorsan fog nőni. A millió feletti városok lakosainak száma
fog nőni, ráadásul szinte csak a szegényedő országokban.
A szegényedő
alatt azt értem, hogy viszonylag szegényeké. Ugyanakkor a sokmilliós
nagyvárosokon belüli közlekedés megoldása egyre drágább lesz. Kínával ugyanis
befejeződött az olyan országok sora, akik felzárkózhatnak a gazdagok közelébe.
Kína az utolsó ország, ahol a városi közlekedés az autókra épülhet. Ezért a
leggyorsabban a kis motoros kerékpárok és riskák száma fog gyarapodni.
Megtanultam,
hogy a jövőt a kisebb, de olcsóbb és olcsóbban üzemeltethető technikai
eredmények jobban befolyásolják, mint a látványos technikai csodák. Nem a
holdra jutás, hanem a munkahely és a bolt elérése az emberiség számára a
fontosabb. Azok a nagyhatású
találmányok, amelyek sokak számára elérhetők.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése