Kopátsy Sándor PG 2013-04-22
Miért nő az
állami újraelosztás
Nem találtam
olyan államot, amelyikben nem nőtt volna az elvont jövedelem aránya. Öt
fejlett, nagynak tekinthető ország, az Egyesült Államok, Japán, Németország,
Anglia és Franciaország, adatait nézem arról, hogyan alakult az állami
elvonásnak a nemzeti jövedelemhez viszonyított súlya 1960 és 2012 között.
Mindegyikben
jelentősen nőtt. A leggyorsabban Japánban, és Franciaországban. Franciaország
1960-ban is a legnagyobb költségvetéssel működött, de akkor még alig, ma
jelentősen az első. A költségvetésének súlya jelenleg 57 százalék. Ennek az
országnak a nagy költségvetését azt igazolja, amit gyakran hangsúlyozok, hogy a latin népek a jövedelmükhöz képest jól
élnek, a munkavállalásban és takarékosságban pedig mindig a puritánok mögött
kullognak.
1960-ban a japán
költségvetés, a többihez viszonyítva, nagyon alacsony, alig 17 százalék volt.
Most 42 százalék, és már valamivel nagyobb, mint az Egyesült Államoké.
Németország az
egyetlen, amelyikben, 1980 óta stagnál, inkább csökken az állami újraelosztása
súlya.
Az öt ország esetében hatvan év alatt
negyedével nőtt a költségvetés aránya. Történt annak ellenre, hogy a
katonai kiadások felére csökkentek.
a hadikiadásokat tartom még ma is az egyedüli olyan állami kiadásnak, ami indoktalanul magas, mert egyrészt a fejlett világban nincs oka a háborúnak, körükben nincs olyan háborús cél, ami háborút okozna, másrészt az Egyesült Államoknak a katonai fölénye a történelemben példátlan. Ráadásul a fejlett országok között a győztes sem nyerhet, csak veszíthet. Amire a fejlettek háborúskodásai kiterjednek, az ostoba rendfenntartás a perifériákon, amik sokba kerülnek, de semmi eredményt nem hoz.
a hadikiadásokat tartom még ma is az egyedüli olyan állami kiadásnak, ami indoktalanul magas, mert egyrészt a fejlett világban nincs oka a háborúnak, körükben nincs olyan háborús cél, ami háborút okozna, másrészt az Egyesült Államoknak a katonai fölénye a történelemben példátlan. Ráadásul a fejlett országok között a győztes sem nyerhet, csak veszíthet. Amire a fejlettek háborúskodásai kiterjednek, az ostoba rendfenntartás a perifériákon, amik sokba kerülnek, de semmi eredményt nem hoz.
Az Egyesült
Államok példátlan szuperhatalom, nemcsak katonai, de gazdasági és tudományos
téren is. Ennek ellenére, ha eltekintünk néhány szuper gazdag város és mini
államtól, csak a kilencedik az ENSZ rangsorban. Nemcsak hat európai, viszonylag
kis, puritán állam, előzi meg, hanem a másik három volt angol gyarmat, Kanada,
Ausztrália és Új-Zéland is. Nagyon
valószínű, hogy 50 év múlva már ez a négy tengerentúli angol-száz ország lesz
az első, mivel ezek mind a természeti erőforrásokban, mind a szellemi tőke
befogadásában óriási fölényt élveznek.
A világgazdaságban a legnagyobb változást
viszont az fogja jelenteni, hogy Európa lemarad az élcsoporton belül. A
puritán népek kevésbé, a latinok és a pravoszlávok jobban. A Távol-Kelet
viszont felemelkedik. Az összes többi
kultúra pedig összeroppan a túlnépesedés súlya alatt.
A katonai
kiadások súlya már ma is kicsi, tört része annak, ami az osztálytársadalmak hatezer
éves történelmében jellemző volt. Ma, és a belátható jövőben a fejlett világ
akkor is tartani tudja elképesztő katonai fölényét, ha a nemzeti jövedelmének
egyetlen százalékát fordítja a katonai célokra. A társadalomtudományok alig
említik a tényt, hogy a katonai erő egyre inkább a technikai fejlettségtől, és
egyre kevésbé a rendelkezésre álló emberanyag mennyiségétől függ. A kis Izrael
ezért tarthatja meg a katonai fölényét, a százszor népesebb arab világgal
szemben.
Ezzel szemben számos célra, egyre többet
kell a nemzeti jövedelemből az államnak költeni.
Az öregek ellátása.
A közvélemény
számára sem tudatosul, hogyan módosult lakosság korösszetétele. Nagyon
lecsökkent a még nem munkaképes korosztályok, a gyerekek, leginkább az 1 év
alattiak, és sokszorosára nőtt a
munkavállalási korhatáron felüliek aránya. A fejlett társadalmakban 100 új,
munkaképes korát egészségesen végigdolgozó felneveléséhez negyed annyi
gyermekszületés volt szükséges, mint ma.
Ugyanakkor száz gyerekből tized annyi sem érte meg a jelenlegi
nyugdíjkorhatárt. Ehhez járult, hogy a lakosság négyötöde önfoglalkoztató
paraszt, kisiparos, kiskereskedő volt, akik egyrészt öregkorukban is találtak
maguknak munkát, illetve róluk a család gondoskodott. Száz éve az emberek
tizede élet meg a mai nyugdíjkorhatárt, és ezek tizede sem volt
nyugdíjjogosult. Ez azt jelenti, hogy a születéskor egy ezrelék számíthatott
arra, hogy öregkorára nyugdíjas lehet. Ma már a megszületett gyerekek a
nagyobbik fele lesz nyugdíjas, és negyedük húsz évnél hosszabb ideig élvezeti
azt.
A fejlett társadalom jövedelméhez
viszonyított nyugdíjigénye, száz év alatt, közel százszorosára növekedett. Tekintve,
hogy az életkor hossza már sokkal kisebb mértékben nőhet, a fejlett
társadalmakban további ilyen növekedésre nem kell számítani. Mivel ma még az
emberiség kétharmada olyan szinten él, ahol a fejlettek száz éve voltak, az
emberiség többsége számára a nyugdíjak növekedése közel ilyen gyors lesz.
A fejlett
világban is még évtizedekre lesz szükség, amíg beáll a nyugdíjigény arányának
stagnálása. De ez is csak akkor, ha a nyugdíjkorhatár emelkedik. Erre nem csak azért
van szükség, mert egyre nagyobb költségvetési teher, hanem azért is, mert a
nyugdíj korhatár egységes kezelése ugyan kevésbé káros, mint a nyakra-főre
adott engedmények elburjánzása, hanem elsősorban azért, mert minél fejlettebbek a társadalom, annál
kevésbé kell fizikai erő a munkavégzéshez, és annál nagyobb a magas képzettségűek
munkateljesítménye. Becslésem szint, a
fejlett társadalmakban a munkaerő jelentős hányada, mintegy ötöde, a
nyugdíjkorhatár elérésekkor még lényegesen nagyobb teljesítményre képes, mint a
még dolgozó korosztályok átlaga. Ezek kivonása a társadalmi munkamegosztásból
óriási társadalmi veszteséget jelent. Összehasonlíthatatlanul többet, mint
amennyit jelentene a gyenge minőségűek foglalkoztatását biztosító társadalmi
támogatás.
Jellemző módon a
nyugdíjkorhatárnál idősebb, még egészséges költőt, írót, festőt, tudóst,
politikust, papot nem vonjuk ki a társadalomból, csak azért, mert öregebb a
nyugdíjkorhatárnál. Ezek között számos olyan is van, aki a társadalom számára még
nemcsak tízszer hasznosabb lehet, mint az átlag, de hasznosabb is. Csak a
nagyon ostoba politikus hisz abban, hogy azzal javul a fiatalabb ostobák
foglalkoztatása, ha a még egészséges okosokat és tehetségeseket kitiltjuk a
foglalkoztatásból.
Jellemző adat:
Görögországban 60 és a hivatalos nyugdíj korhatár, de a kedvezmények
osztogatása következtében a nyugdíjba menők átlag életkora 54 év. Japánban
viszont a hivatalos 68 év, de a tényleges 71.5 év.
Abba nem szólnék
bele, hogy aki nem alkalmas a bírói feladatra, azt nyugdíjba küldik, de kárnak
tartom, hogy a jók nem bíráskodhatnak addig, amíg jól végzik a munkájukat.
Van egy
szubjektív érvem is. 32 éve vagyon nyugdíjas, és csak most egy hónapja vagyok
állástalan. Ez alatt a 32 év alatt az átlagkeresetem magasabb volt, mint a
nyugdíjam.
Azt pedig korunk legnagyobb ostobaságának
tartom, hogy a nyugdíjak nagyságát az életkeresethez kötjük. Ezzel a
társadalom legjobban kereső, azaz a legértékesebb tagjait abban tesszük
érdekeltté, hogy minél kevesebb gyereket neveljenek. Ugyanakkor aránytalan
érdekeltségük van a gyermekvállalásra azoknak a családoknak, ahol a szülők nem
kellenek a munkaerő piacnak, illetve inkább élnek kényelmesen a munkanélküli
segélytől és a családi pótlékból.
Becslésem
szerint, a kontraszelekciós gyermekvállalást
támogató családi pótlék a következő generáció várható teljesítményét több tíz
százalékkal csökkenti. Tehát nincs a gyakorlatban olyan kártékony politika, ami
a társadalom jövőjében nagyobb kárt képes okozni, mint a gyermekszámhoz kötött
családi pótlék. Ami, ennek ellenére, általánosan használt módszer.
A jó, a társadalmi érdeket szolgáló, állami
öregkori ellátást biztosító rendszer az volna, amiben az állami nyugdíjra csak
az eredményes gyermeknevelés alapján lehet számítani. Aki nem vállal gyereket,
tegyen félre öregkorára magának. Aki pedig egyiket sem vállalja, azokról csak
abban az esetben gondoskodjon a társadalom, ha valamilyen okból, egyik
feladatra sem voltak képesek.
Egészségügyi ellátás.
Ezt sem lehet
csak a piacra bízni, ugyan az sem a legjobb megoldás, ha a piac nem kap benne
szerepet.
Egyrészt a
társadalom érdeke nem engedi meg, hogy mindenki számára azonos ellátás legyen
biztosítva, de azt sem, hogy csak pénzért lehessen bizonyos ellátáshoz jutni.
Az orvostudomány
gyors fejlődése következtében megjelennek olyan gyógymódok, amelyek egyelőre
nagyon drágák. Ezeket csak azok számára lehet biztosítani, akik meg tudják
fizetni. Ha ez sem történik meg, soha nem lesznek olcsók, széles réteg számára
elérhetők.
Az egészségre ártalmas életmódúakat is
büntetni kellene. Ez a dohányosok és esetében megtörténik azzal, hogy a
dohány árában jelentős hozzájárulást fizetnek. Sokkal nehezebb a jelenkor
legnagyobb népbetegségét, a túlsúlyosságot büntetni. Pedig ezt is meg kell
oldani, mert az egészségügyi kiadásoknak ezek a fő okozói.
Nem feladatom,
tanácsokat adni a megoldásra. Azt kell a politikának látni, hogy az
egészségtelenül élő lakosság egyre elviselhetetlenebb költséget okoz. Ezt jól
példázza az Egyesült Államok. Mind a hadseregére, mint az egészségügyre közel
háromszor annyit költ, mint a rangsorban megelőző államok. Ha csak annyit
költene, nem a kilencedig helyen állna.
Az újraelosztás forrása.
A modern
államnak nemcsak azért van szüksége egyre nagyobb elvonásra, mert a fenti
célokra egyre többet kell költeni, hanem azért is, mert a társadalom potenciális
képességét optimálisan hasznosító jövedelemkülönbségek nagyobb
differenciáltságot kívánnak, mint amennyit a következő generáció eredményes felnevelése
megenged.
Másként
fogalmazva:
A társadalom adott kapacitásának a hatékony
kihasználása egyre differenciáltabb jövedelmeket követel, a minél jobb munkaerő
újratermelése ezzel szemben ennél sokkal nivelláltabb jövedelmeket kíván meg. Ez
az ellentmondás csak azzal oldható fel, ha a
társadalom progresszíven adóztat, és nivellálóan oszt vissza. A modernkori
társadalom működése csak ennek függvényében érthető meg. Ennek ellenére az a
követelmény még meg sem fogalmazódott.
Összegzés.
Nem vitatható,
hogy minél fejlettebb a társadalom annál
nagyobb elvonásra van szüksége. Ennek összege ma már meghaladja a nemzeti
jövedelem kétötödét- Ez lett a jövedelemtermelők számára a legnagyobb
költségelem. Ennek a minimalizálása a fő iránytűjük.
Ugyanakkor az állami visszaosztás vált a
következő nemzedék felnevelését alakító, azaz a társadalom szellemi vagyonának gyarapításában
az elsődleges tényező.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése