Kopátsy
Sándor EH 2013-04-18
Ezer éves történelmünk legnagyobb bűne
Örömömre
szolgált, hogy a köztársasági elnökünk a zsidóüldözés áldozatainak emléknapján
nemcsak azokat tekintette veszteségnek, akiket elvesztettünk, hanem azokat is,
akik ennek következtében meg sem születhettek. Ez első lépésnek éreztem annak
az irányába, ami elvezet a zsidóüldözés hatásának történelmi megítéléséhez.
Az európai
zsidóság nagy többségének elpusztítását, illetve elüldözését igyekszünk erkölcsi
bűnnek, keresztényi alapon megbánandónak és feloldozhatnak tekinteni. Arról szó
sem esik, hogy mennyi kárt okoztunk ezzel utódainknak.
Európa keleti,
nagyobbik fele még száz év múlva is elmaradottabb lesz a nyugati feléhez képest
azért, mert a zsidó etnikumát felszámolta.
A
zsidóüldözésben a főbűnös, kétségkívül, a náci Németország volt. A bűntudata is
a legnagyobb. Nemcsak szavakban, de pénzben is. Ők is büszkék arra, de nem
jutott még az eszükbe, hogy mennyivel többe került nekik az, hogy a zsidóság nélkül
folytatódik a történelmük. Ez ugyanis sokkal nagyobb veszteséggel jár, mint
emennyi kárpótlást fizettek.
A keresztény
Nyugat történészei még mindig elsősorban erkölcsi alapon ítélik meg a
történelmi eseményeket, nem az általuk okozott kár nagysága alapján. Ha mégis
háborús kárról beszélnek, akkor is elsősorban az emberveszteséget nézik. Pedig,
ha rangsorolni kell a veszteséglistát, az első helyre a jövőre való kihatását
helyezném. A történelmünkben ezerszer több problémát okozott az emberfelesleg,
mind az emberhiány. Az is mindig kiderült, hogy az anyagi veszteséget is
gyorsan pótolják.
A második
világháború nagy tanulsága volt, hogy a háborús veszteségek nagyon gyorsan
pótlódtak. A két legnagyobb veszteséget elszenvedő főszereplő, Németország és
Japán, húsz évvel a háború után, ami történelmi mértékkel nagyon rövid idő, a
győzteseknél sokkal nagyobb teljesítményt, igazi gazdaság csodát produkáltak.
A háborúnyerés
ide, vagy oda, a teljesítmények alapvetően a lakosság hozzáállásán, szellemi
vagyonán múltak. Ezért a zsidóság elveszése azért vált súlyossá, mert ez az
etnikum jelentette a fejlődés motorját. Erről pedig szó sem esik.
A 20. század
második felének legnagyobb tanulsága, hogy minden munkaszerető, takarékos, azaz
puritán viselkedésű nép meggazdagodik, és amelyikek pedig nem ilyenek
lemaradnak. Vagyis a legnagyobb veszteség az, ha egy ország elveszi azt az
etnikumát,amelyik ezeket az erényeket képviseli. Ezt történt a zsidóság ellen
elkövetett iszonyatok során.
Lényegében a
holokauszt magyar következményével kívánok foglalkozni, de előtte indokolt egy
rövid európai kiegészítő.
A vasúthálózat
kiépülése olyan lehetőségeket tárt fel Európa keleti felén is, amiknek fő
kihasználói a térség zsidósága volt.
A vasúti
szállítás kiépülése ugyanis az Európa keleti felének térségét utazási és szállítási
költség tekintetében tizednyi távolságra hozta Nyugat-Európához. Ez olyan
kereskedelmi lehetőségeket árt fel, aminek kihasználására képtelenek voltak a
térség polgárhiányos társadalmai. A vidéken tereltek összegyűjtésére, a
világpiaca juttatásra a zsidó etnikum vállalkozott.
Ennek
eredményeként a lakosság négyötödét kitevő parasztság vált árutermelőbbé,
nemcsak eladóvá, de vásárlóvá is.
A vasúthálózat
kiépülését követően, azaz a 19. század harmadik harmadára soha nem tapasztalt
fellendülés vált jellemzővé a kontinentális Európában. A térség fél-perifériás
társadalmaiban jellemző volt a Nyugathoz való felzárkózás. Leginkább
Oroszországban, Lengyelországban és Magyarországon. Ez a gazdasági fellendülés
kiterjed a polgárosodásra, a tudományokra és a művészetekre is. A társadalmak
egészét érintő fellendülés motorja azonban az eddig viszonylag passzív zsidó
etnikum volt. Alig hiszem, hogy volt a népek történetében másik példa arra,
hogy egy alig tízmilliós etnikum hatvan év alatt a semmiből, a világ legiskolázottabb,
leggazdagabb népe lesz. Európa történelmének egyik nagy adóssága, hogy nem
dolgozta fel azt a csodát.
Annak ellenére,
hogy a zsidóság csodájának haszon élvezője volt a térség fél-feudális államának
uralkodó osztálya, és kisebb részben a nép is, fellángolt az antiszemitizmus.
Nemcsak a feudális arisztokrácia, de az úri középosztály is úgy érezte, hogy a
zsidóság elkaparította tőlük a gyors meggazdagodás lehetőségét. Annyira ostobák
voltak, hogy fel sem mérték a saját tehetetlenségüket. A logikájuk átterjedt az
elmaradott, kisemmizett népre is. Be kellene vallani, hogy az antiszemitizmus
népszerű lett.
Európában a 20.
században a zsidókérdés három vágányon haladt.
A fejlett Nyugat-Európában, ahol erős,
több évszázados gyökerei voltak a polgárosodásban, egyrészt kicsi volt a zsidó
etnikum, másrészt erős nemzeti polgárság spontán járta az ipari forradalom
által megnyitott utat, harmadrészt nem voltak döntően a szárazföldi szállításra
kényszerülve. Tele voltak a tengeri és a belvízi szállítás lehetőségeivel. A
fejlett Nyugaton ezért nem is volt a zsidó etnikumnak ilyen megkülönböztető
szerepe.
A kelet-európai, a pravoszláv kultúrában
soha nem kerülhetett volna sor a bolsevik forradalomra. Annak az első
Népbiztosok Tanácsában milyen fontos szerepet játszott az orosz zsidóság.
Most ugyan nem
divat arról beszélni, hogy Oroszország, illetve a Szovjetunió lakossága mit
nyert azzal, hogy megdöntötték a cári rendszert. Katona szuperhatalom lettek. A
lakosság iskolázottsága, az elméleti tudományok színvonala magasabb lett, mint
a gazdaságuk fejlettsége.
Az
antiszemitizmusuk sokáig rejtve maradt, de végül kitelepítették a kitelepítést
örömmel váró zsidóságot. Már volt, hova menjenek.
Közép-Európában viszont elbuktak a
marxista forradalmak, és így, vagy úgy visszarendeződtek, majd fasisztákká
váltak a társadalmak
Máig nem tárta
fel a tudomány, milyen okok juttatták a közép-és dél-európai, valamint az
argentin és japán társadalmakat a fasiszta, nacionalista diktatúrák felé. Pedig
a két háború között olyan népszerű fasizmusok létrejöttének objektív okai
voltak.
Mind a bolsevik,
mind a fasiszta rendszerek a népszerűségüket annak köszönhették, hogy tömegek a
munkanélküliséget legyőzni képtelen kapitalista demokráciák csődjét láthatták.
Ahogy a polgári demokráciák sikeresekké váltak, eltűnt a fasiszta veszély, és
szétesett a bolsevik rendszer Európában.
Megmaradhatott
Kubában, hiszen a latin-amerikai tőkés társadalmakhoz képest nincsenek csődben.
Győzött a
Távol-Keleten, mert a konfuciánus népek rendszertől függetlenül sikeresek.
Nincsenek
adataim a világ zsidósága megoszlására, de sejtelmem vannak, és a pontos
adatokat nem tartom fontosaknak. Minden bizonnyal a 20. század elején a legtöbb
zsidó Oroszországban, Lengyelországban és Magyarországon élt.
Az első
világháború előtt Magyarországon a lakosság 6 százaléka volt zsidó. Ez az
arányszám azért nem lehet pontos, mert a népszámlálási adatokban a zsidó és a
cigány nem volt etnikum, elsősorban a nyelvük alapján sorolták be őket, ezért a
többségük a magyarok arányát növelte. Tekintve, hogy a lakosság 51 százaléka
volt magyar, a magyaroknak jó tíz százaléka lehetett a zsidó. Az első zsidótörvényben,
a numerus clausus is azzal számolt, hogy a trianoni területen lakók 6 százaléka
volt zsidó. Ez a szám a magyarokhoz viszonyítva 7 százalék feletti értéket
jelez. De azt ma sem lehet megállapítani, honnan vették ezt az adatot, mert a
népszámlálás adataiban csak a zsidó vallásúak száma szerepel. Azt sem tudom,
1921-ben mennyi lehetett a kikeresztelkedett. Ennél is sokkal fontosabb, hogy a
magyar zsidóság döntően városlakó volt, és a lakossághoz viszonyított
arányuknál sokkal többen éltek Budapesten, és az alvóvárosaiban. Akkor ugyanis
még ezek külön városok voltak. Ezen az
alapon állítom, hogy az első világháború után Budapest volt az a város,
amelyeikben a legtöbb zsidó élt.
A gazdasági és
kulturális szerepük pedig a számarányuk többszöröse volt. Erre abból is
következtetek, hogy Miskolcon, ahol most lakok, a zsidótörvény előtt közel 10
százalék volt a zsidóság aránya a lakosságon belül, az adóbevételeknek azonban
a 38 százalékát ők fizették.
Itt jegyzem meg, hogy a zsidóság szerepéről
a történészek csak szavakban emlékeznek, a tényeges adatoknak nyomát sem lehet
találni. Nincs adat arról, mennyien keresztelkedtek ki, milyen volt az
iskolázottságuk, milyen arányban járultak hozzá az adóbevételekhez. Egy sor
apró adat is sokat mondhatna. Például a Nyugat előfizetőinek, az operabérlet
tulajdonosok és hangverseny látogatók között a zsidók aránya.
A magyar
történészek még nagyon messze vannak attól, hogy megértsék, az adott kor
megismeréséhez mennyi segítséget adnának az ilyen adatok.
Azt se vetette
fel még senki, hol tartana az ország, ha megmarad a zsidósága.
Erről is csak
sejtéseim lehetnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése