Kopátsy
Sándor EB 2013-04-12
Az ember az értelmével fejlődik.
Azt minden
vallás ösztönösen megérezte, hogy az ember más biológiai lény, mint az elődei.
Ebben talán Darwin sem kételkedett, de mégsem vette tudomásul, hogy az emberi faj fejlődése már nem az elődei
útján történt, és egyre inkább más törvény alapján alakul. Abban igaza
volt, hogy az általa felismert törvények alapján jelent meg, de abban tévedett,
hogy az általa felismert úton jár tovább.
Darwin érdeme
annak bizonyítása, hogy a fajok
történelmében a tudatosságnak nem volt szerepe. Az elődök, azaz az emberen
kívül minden faj történelme a tudattól függetlenül alakult. Génjeik mutálódtak, és a mutációk közül a
környezet tudatuktól függetlenül szelektált.
Darwinnak azonban elkerülte a figyelmét,
hogy az ember már nemcsak idomult a környezethez, hanem azt nagyon jelentősen
igényükhöz módosította. Ezzel önmagának az alakítója lett.
Nemcsak akkor,
de még ma sem gangsúlyozza a tudomány, hogy fajunk nagyon rövid idő alatt, a
fejlett agyának köszönhetően, berendezkedett szinte minden természeti
környezetben.
Az embernek a
környezetekhez történő alkalmazkodása már nem a szelekció és a mutáció útján,
hanem az ember tudatos viselkedésének a környezetéhez illeszkedésével történt.
Nem a fajunk génjei közült történő szelekcióval, hanem az életmód tudatos
módosításával jött létre fajunk életvitelének a környezetekhez való illesztése.
Fajunk életének
közel százezer éve azzal telt el, hogy az ember agyának köszönhetően, képes
volt életvitelét a természeti környezetéhez igazítani. Ehhez nem volt szüksége
a nagyon időigényes mutációk szelekciójához.
Ismereteim
szerint, annak, hogy fajunk nagyon eltérő természeti környezetekben élt sok
tízezer éven keresztül, csak viszonylag lényegtelen szelekciós maradványai
jöttek létre. A nagyon hideg éghajlatban élő emberek végtagjai rövidebbek, a
bőrüknek a napsugárzás hatására történő D vitamin termelő képessége pedig
megnőtt. Nyilván számos más ilyen genetikai módosulás is történt, de fajunk ezektől
függetlenül egyetlen faj maradt. Kimondhatjuk tehát:
Fajunk életben is volt szelekció és
mutáció, de ezek szerepe elhanyagolható.
A homo sapiens biológiai életében azonban a
nagy változást a gyűjtögetésről a termelésre való áttérés hozta. Ennek
jelentőségét azonban szinte csak a politika és a gazdaság történészei
hangsúlyozzák, a biológusok említésre méltónak sem tartják. Pedig a fajunk
biológiájában is minőségi változást jelentett.
A gyűjtögető embert a természethez történő
tudatos alkalmazkodás jellemzi. A termelő ember azonban a természeti
környezetét tudatosan az igényeihez alakító faj lett.
A kettő között
minőségi különbség van. A gyűjtögető ember az adott természeti környezetéhez
idomul. A termelő ember tudatosan
megváltoztatja a környezetét, amihez aztán kénytelen a viselkedését hozzá igazítani.
Darwinnak sem
tűnt fel, hogy a kora emberisége nagyon jelentős mértékben módosítja
környezetét. Már a kora emberisége alapvető módon megváltoztatta a természeti
környezetét, és ennek megfelelően nagyon eltérő módon élt. Neki sem tűnt fel,
hogy fajunk életmódjaiban egyre nagyobb különbségek alakultak ki. Ezek
többségét nem a természeti környezet, az éghajlat különbözősége, hanem az ember
eltérő természetmódosító tevékenysége hozta létre.
Ha valamit, ezt
épen Darwin hazájában, az ipari forradalom által gyökeresen megváltozó
Angliában lehetett a legjobban észlelni. Száz év alatt ugyanis a szigetország
természeti környezete többet változott, mint előtte több ezer év alatt.
Ezt a változást
azonban nem az embertől független természeti erők, hanem az emberek agyában
megszületet, és megvalósított technika hozta létre. Ehhez, az ember által megváltoztatott környezethez kellett az
embereknek alkalmazkodni kellett.
Darwin azzal
hívta ki maga ellen a vallásokat, hogy az embert az elődei világába sorolta be.
Nem mutatott arra, hogy a majom és az ember között minőségi különbség van. Az ember már döntően maga alakítja a
természeti környezetét, ezzel szemben minden elődje még passzív tárgya volt a
természeti környezete változásainak. Ezért fejődésének maga vált az
alakítójává.
Annak ellenére,
hogy az emberi faj eredetének útját tudományosan jól tárta fel, nem
hangsúlyozta, hogy a fejlődését már nem a mutáció és a mutáció, hanem az emberi
agy képessége alakítja.
A 20. század elején
Max Weber azzal lépett tovább Darwin elméletén, hogy felismerte, az emberi faj
teljesítménye elsősorban a szellemének megfelelésétől függ. Nem Darwinnal
vitatkozott, de kimondta, hogy ott
hatékonyabb a társadalom működése, ahol a lakosság viselkedését a protestáns
etika jellemzi.
Weber egy másik
Darwini tételt is megcáfolt azzal, hogy kimutatta a faluról a városba, az elmaradtból a fejlett társadalomba költöző
ember modernebb lesz. Vagyis, a környezetváltozás a fejlődés motorja. Ebből
csak azért nem lett nagyobb vallási és nemzeti felháborodás, mert nem vették
észre, hogy mit is mond Weber. Szerencséjére, megállapításainak lényegét maga
sem hangsúlyozta.
Fajunk korai
történetének szakértői ugyan tudják, hogy fajunk otthagyta szülőföldjét
Közép-Afrikát, de azt már nem jutatják, hogy miért stagnált a fejlődése ott,
ahol megjelent, és miért fejlődött magas kultúrává északabbra. Mi volt az oka
annak, hogy szülőföldjén csak az hozott változást, amikor megjelentek ott a
mérsékelt éghajlatban óriássá emelkedett fajtestvérei?
Az emberi faj
fejlődésének törvényei ugyan nagyon mások, mint a korábban megjelent fajoké, de
abban közös a motorjuk, hogy fejlődést csak a megváltozott környezet hozhat.
Gyermekkorom
emlékeként döbbentem rá, hogy a négy évszakos éghajlat miért hatott kedvezően
az emberek fejlődésére. Mert évente négy éghajlathoz kellett igazodni. Minden
évszak más viselkedési módot igényelt. Ez pedig rugalmasságot.
Azt a tényt,
hogy a fejlett társadalmak egyre inkább északra szorulnak, már egy korai
könyvemben kifejtettem. Ma a világ legfejlettebb tíz országából hat van
Európában, Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország, Svájc és Hollandia.
Legfeljebb Hollandiában nem kell felkészülni a kemény télre. A tíz közül a
másik négyből három, Kanada, Új-Zéland és az Egyesült Államok is ismeri a
telet. Ausztrália az egyetlen kivétel. Ezt azzal magyarázom, hogy ahol nincs
tél, ott nem alakult ki a takarékosság, ahol pedig nincs takarékosság, ott
siker sem várható.
Weber a
puritanizmust a protestáns etikával magyarázta. Tévedett. Az északi emberek
eleve puritánok voltak, és ezért választottak maguknak puritánabb
kereszténységet. Nem tudom, hogy a Vatikán vezetői, vizsgálják-e annak az okát,
hogy a reformáció óta a protestáns népek elhúztak a katolikusok mellett. Minden
bizonnyal nem, mert akkor nem latin-amerikai érseket választottak volna
pápájuknak.
A Nyugat fölénye
már az emberi szellem nagyobb szabadságból fakadt. A tudományos és technikai
forradalom a szellemi fölényt tovább értékelte. De erről később.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése