Kopátsy
Sándor EB 2013-04-16
Magunkat változtató faj lettünk
Azt soha nem
vontam kétségbe, hogy a természeti környezethez, mint minden fajnak, nekünk is
alkalmazkodni kell. A fajtörténelemben szédületes fejlődésünket annak
köszönhetjük, hogy fajunk nagyon rövid
idő alatt szinte minden természeti környezetbe képes volt beilleszkedni. Ez
azonban nem a darwini elv alapján, a mutáció és a szelekció segítségével,
nagyon lassan, hanem az ember fejlett agyának köszönhetően, tudatos
alkalmazkodással, nagyon gyorsan történt.
A gyűjtögető életmódban élésünk egészen a
jégkor végéig. A tudomány nem fordított figyelmet arra, hogy mennyire érte
fajunkat felkészülten, vagy felkészületlenül a természeti környezetének a
jelentős klímaváltozással járó alapvető átalakulása.
Nagyon keveset
tudunk az első pásztortársadalomról, a rénszarvast és a kutyát domesztikáló
törzsi pásztorkodásról. Pedig ez már termelő, de még nagyon alacsony
népességeltartó volt. A létéről ugyan tudtunk, hiszen ma is működik, de az
idejét először a genetikusaknak sikerült megállapítani. Ezek közel tizenötezer
évvel a felmelegedés előtt jelentek meg.
Különösen
elgondolkodtató, hogy társadalmi életünk első lépését ott tették meg őseink,
ahol a természeti környezet, mai szemmel nézve is, a legmostohább volt.
Nagyon általános
az a felfogás, még tudományos körökben is, hogy ott kedvezőbb a természeti
környezet, ahol gazdagabb a flóra és a faunka, ahol bőven van csapadék,
napsütés, vagyis az egyenlítő közelében. Ez azonban csak a flórára és a
faunára, de nem az emberre igaz. Minél
gazdagabb a flóra, annál gazdagabb a fauna, és annál nagyobb az élettérért
folyó harc. Márpedig az ember fizikai adottságai gyengék, nem a fajok közti
nagy harcra megfelelők.
Fajunk múltját
csak akkor érthetjük meg, ha a tényeket annak tükrében vizsgájuk, hogy fölényünk
alapja a rendkívül fejlett agyunk. Mi,
emberek, ott boldogulunk jobban, ahol nem a fizikai képességek, hanem a
szellemiek játsszák a fő szerepet.
A jégkorszaki pásztorkodás ott alakult ki,
ahol a legszegényebb volt mind a fauna, mind a flóra. Az északi tundrákon
nagyon alacsony volt az egységnyi területen megtermő tápérték. Ha az ember
eltartók képességével mérünk, talán 100 négyzetkilométeren egyetlen emberrel
kell számolnunk.
Mégis megmagyarázható,
hogy miért itt alakult ki az első pásztorkultúra. Elsősorban azért, mert itt
nem lehetett a gyűjtögetésből megélni. De nemcsak az ember léte forgott itt
veszélyben, hanem a vadkutyáé és a rénszarvasé is. Itt ugyanis nagyon kevés
faj, és abból is csak a legerősebbek maradhattak meg. Az ide szorult medvék
lettek a fajuk legerősebbjei, a jávorszarvasok, pedig a fajuk
leghatalmasabbjai.
A kutya vad őse és a rénszarvas kipusztulás
előtt álltak.
A kutya eleve ostoba ragadozó. A térség másik két ragadozójával, a jegesmedvével és a farkassal nem veszi fel a
versenyt. Szinte a természet az ember kiszolgálójának találta ki. Őrizni
kiváló, de a zsákmányolásra alkalmatlan. Hangosan ugat, ha lát valamit. Azt is
ugatja, amit képtelen elejteni. Akkor is vadászik, ha nem éhes. Olyan, amit
csak kitalálni lehet a bunkóval, lándzsával vadászó ember számára. Még nagyobb
hasznot hajtott azzal, hogy riasztotta a gazdáit.
A rénszarvas ugyan megélt ezen a kevés
táplálékot adó területen, de a ragadozókkal, a medvével és a farkassal szemben
védtelen volt. Az emberek és a kutyák
védelmére szorult.
Az ember is kipusztult volna. A kutyákkal
és a rénszarvasokkal közösségben azonban biztonságban megélhetett. Ennek az
volt a feltétele, hogy a rénszarvasokkal együtt maradjon. Ezt a társadalmat
pásztornak minősítettem, de hozzá kell tennem, hogy nem az emberek terelték a nyájat, hanem a nyáj vitte magával az embert.
Ugyanis az ember nem tudott volna a sok száz kilométeres úton tájékozódni,
nem tudta volna magával vinni a sátrait, felszerelését, és nem tudta volna,
hogy hol van a hó alatt a zuzmó, a legelni való. A rénszarvasok ösztöne tudta,
hová kell vándorolni, hol talál a hó alatt zuzmót, és igásállatként szállította
a felszerelést. De a ragadozók elleni védelmüket csak az ember és a kutyák
biztosították.
Még újabb
ismeretet adtak a biológusok azzal, hogy néhány haszonnövény korát
megállapították.
Például, az
Andokban a burgonyát jó 15 ezer éve termelik. Ez azt jelezi, hogy a gyűjtögető
ember felismerte, hogy a természet ajándékaira nem lehet mindig számítani, jó,
ha az asszonyok termelnek élelmet. Véleményem szerint már tartottak otthon
tengerimalacot is. Az állat is rájött, hogy az ember lakóhelye számára a
legjobb élettér.
Itt jegyzem meg,
hogy az embernek csak két okból sikerült a domesztikáció. Vagy olyan állat
szelídült hozzá, amelyik az ember védelem és táplálása nélkül kipusztult volna,
vagy amelyik felismerte, hogy az ember mellett van a legjobb módja. Ilyennek tartom
a tengerimalacot és a macskát.
Indokolt volna
alaposabban foglalkozni a termelésre való áttérés kezdeti formáira.
Amit én tudok,
abból az következik, hogy az embernek a
termelésre való áttérése a viszonylag mostoha természeti környezetben indult
meg. A sarkkörhöz közel, és a magas hegységekben. Ez a folyamat a
jégkorszak megszűnésével azért gyorsult fel, mert az életterek többségében
szükségállapot alakult ki.
Klímaváltozás.
Fajunk többsége csak akkor lépett nagyot, amikor
a nagymértékű felmelegedés hatására az eddigi gyűjtögető életmód nem volt
folytatható. A kor embere rákényszerült arra, hogy maga termelje meg
létszükségleteit. Rá kellett lépni a
termelésből való élés útjára. Ettől kezdve az ember a természeti
környezetének tudatos alakítójává vált. Ma
már az emberiség 99 százaléka olyan természeti környezetben él, ami nem is
hasonlított arra, ami a jégkorszak végén volt.
Az elmúlt
hatezer év során, egyre gyorsuló ütemben alakítottuk át a térség flóráját és
faunáját. Kevés változás csak a tundrákon és az egyenlítő környéki őserdőkben
történt, vagyis ott, ahol csak nagyon kevés ember él. A legnagyobb változás a négy évszakos mérsékelt övezetben volt.
Azt azonban a
tudomány sem hangsúlyozza, hogy a gyűjtögetésről a termelésre való áttérés
minőségi változást hozott. A fajunk a természeti környezethez
igazodóból, a természeti környezetének átalakítóvá vált.
A
társadalomtudományok azonban csak az ember és a természet egymásra hatását
vizsgálják, nem veszik tudomásul, hogy fajunk
életének alakulásában nem a természet hatása, hanem a magunk által létrehozott
hatás lett a sokkal jelentősebb. Ma már sokkal inkább az általunk
létrehozott hatások alakítanak bennünket. A természethez való alkalmazkodás
nagyon másodlagos lett.
Saját életem
alakulása hívta fel a figyelmemet arra, hogy abban a főszerepet az játszotta,
hogy mikor, hol és milyen környezetben éltem.
Magam is
meglepődtem azon, mivel magyaráztam életem alakulását. „Szerencsém volt, hogy
pusztán születtem, ahol több kapcsolatom volt az állatokkal, mint az
emberekkel. Az elemi első két osztályát falusi iskolában jártam. A középiskolás
koromban megyeszékhelyen éltünk. Egyetemre a fővárosban jártam. Aztán csak
évtizedek múlva juthattam a fejlett Nyugatra.”
A kerékpár is
nagy hatással volt rám. Miután megkaptam, bejártam vele a Dél-Dunántúlt,
tapasztalhattam meg az etnikumok közti különbséget. A Trabanttal való ország-
és világjárásnak is sokat köszönhettem.
A közelmúltban
pedig a társaságomban az öregkori frissességem így magyaráztam. „Azt, hogy túl
a kilencvenen egészségesen élek, elsősorban annak köszönhetem, hogy mindent
házhoz hoz az elektronika, a számítógéppel való szerkesztés, és a korlátlan
kommunikáció.”
Ösztönösen
éreztem, hogy sorsom alakításban nem a természeti, hanem a társadalmi, az
emberi környezethez való igazodás volt a fontos tényező. Most, hogy újra előszedtem
biológiai mániáimat, döbbenek rá, hogy amit magamról tapasztalom, az vonatkozik
a fajunk életének alakulására is.
Megint egyik
nagy csodálómra, Max Weberre hivatkozom. Ő vitte tudományos szintre a
köztudottat. Ha a falusi ember városba költözik, jelentős tudati, viselkedési
változáson, sőt fejlődésen megy át. Ennél is nagyobb a változás, ha a faluból
Amerikába vándorol. A tudatunk, a
viselkedésünk változását egyre kevésbé a természeti környezet, egyre inkább a
társadalmi környezetünk, az egymásra hatásunk alakítja.
Természetszeretetemnek
köszönhetem, hogy a városlak értelmiség felső százezredébe tartozom abban a
rangsorban, hogy mi mennyi időt töltött a természetben. Ennek ellenére
allergiás vagyok az ügybuzgó természetvédőkre. A természetet nem védeni, hanem ápolni kell, hogy olyan legyen, amiben
öröm élni. Az angolparkokat jobban szeretem, mint az őserdőt. Tapasztalatom
szerint az énekes madarak is ott érzik jobban magukat.
Tudom, hogy sok
kárt teszünk a természetben, nem tudunk vele bánni, de azt látom, hogy minél
fejlettebb a társadalom, nagyobb a jólét és az iskolázottság, annál szebb a
környezet, tisztábbak a folyók, több az énekesmadár. A társadalom egészségét
azon is mérem, hol mennyit költenek a kertekre.
Ezért irritált
kezdettől fogva az a pánik, amit a tudósok a klímaváltozástól várnak.
Képtelenek megérteni, hogy a környezetünk minden változása ugyan nehézségekkel
is jár, de csak azok legyőzése hozhat előrelépést. A változások egyenlege mindig pozitív.
Fajunk jövőjét
nem a klímaváltozástól, hanem a túlnépesedésünktől féltem. Az, hogy néhányszor
többen vagyunk, mint amennyi az optimális létszámunk volna, százszor annyi
környezeti kárt okoz, és elhárítási költséggel jár, mint a várható
felmelegedés.
A mi József
Attilánk bölcsen fogalmazott: „Aki király akar lenni, pokolra kell annak
menni.” Aki fél a kihívásoktól, az úgy
hal meg, hogy nem volt érdemes élni. A zseniális művészek megérzik azt,
amit a tudósok még nem értenek meg.
Amikor az emberi
közösség tagjaira való hatásáról beszélek, akkor azt állítom, hogy fajunk fejlődés egyre kevésbé a természeti
környezettől, és egyre inkább az agyunkat ért hatástól függ.
Minél több környezetben fordulunk meg,
minél több információ éri az agyunkat, annál fejlettebbek leszünk. A
jelenlegi térbeni mobilitásuk, a hozzánk eljutó információk egyetlen generáció
alatt megtöbbszereződtek. Elképzelni is nehéz mire jutottak volna a múltunk
legnagyobbjai, ha úgy változtathatták volna a környezetüket, annyi információhoz
juthattak volna, mint mi a jelenben. Ma
a fejlett társadalmak középosztálybeliek agya százszor annyi információhoz jut,
mint száz éve a legkivételezettebbek.
Arra sem hívjuk
fel a figyelmet, hogy mint jelent az, hogy például Mozart zenéjét akkor
elképzelhetetlen minőségben, naponta százmilliók élvezhetik.
A mai tudomány
még felmérni sem tudja, hogy mire lesz képes az ember száz év múlva. Ennek
ellenére a tudósok hada azzal bíbelődik, milyen nehézségek származnak abból, ha
néhány méterrel magasabb lesz a tengerszínt, és néhány fokkal a hőmérséklet. A
következő száz év során várható fejődés hibahatára sokszorosa annak, amibe a
védekezés kerülhet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése