Kopátsy Sándor PH 2016 09 25
Széchenyi és Kossuth
Amíg a magyar történészek Kossuth és
a szabadságharc igazát hirdetik Széchenyi politikájával szemben, képtelenek
leszünk érdekünkkel összhangba hozni a történelmünket. Addig az is reménytelen
lesz, hogy megértsük nemcsak Trianont, de az 56-os forradalmat. Nálunk még mindig
az a hős, aki irreális célért harcol. Ezért aztán marad a történelmünk
pesszimista felfogása is. Ezért a mi himnuszunk egy temetési zsoltár.
A történelem, ha tudomány akar lenni,
akkor meg kell fordítani a logikáját. azokat kell dicsőíteni, akik építik a
kikerülhetetlen jövő útját. A mi
hőseinket soha nem igazolja a jövő. Mindegyik hősünk eleve elérhetetlen
célokért harcolt. Elég volna azt megnézni, hogy hőseink miért buktak el. Minden
olyan célokért, aminek az ellenkezője következett be.
Kossuth egy az osztrák császártól
független a Kárpát Medence egészét a magyarok által uralt Magyarországot akart.
Mi lett a jövőnk? A Kápát Medence harmadnyi területen a többségében magyarok
által lakott terület négyötödén maradt meg az országunk. Ennél jobb, de reális
megoldás lett volna, ha a Debrecenben kimondott trónfosztás helyett elfogadjuk
az Olmützi Alkotmányt, ami a trianoni területnél közel kétszer nagyobb Magyar
Királyságot és egy többnemzetiségű független erdélyi Fejedelemséget
jelenthetett volna. Egyetlen jelentős olyan kisebbséggel, a szlovákokkal,
amelyik elszakadásával számolni kellett volna. De az sem jelenthette volna
magyar terület elvesztését.
Tudom, hogy azok, akik még ma is 63
vármegyés Magyarországról álmodoznak, hazaárulónak tekintenek. De azon még ezek
sem vitatkozhatnánk, hogy sokkal jobban jártunk, mint ahova jutottunk annak
következtében, hogy Kossuth és Horthy mindent akart.
Ehhez még azt teszem hozzá, hogy ez
az Osztrák-Magyar Monarchia keretében lett volna megoldható. Én, ugyanis az
osztrákokkal és csehekkel közös országot jobb megoldásnak tartanám, mint az
önállóságot. Velük könnyebb lett volna megállnunk a realitás határán. Most
mégis megállok, mert tapasztataim alapján a még reális megoldást nem lehetett
volna elfogadtatni az úri magyar középosztállyal és a hatása alatt nacionalista
magyarsággal. Mi ugyanis túlságosan nemesekben gazdag, ezért nagyon befolyásos
úri középosztállyal rendelkeztünk és rendelkezünk még ma is, ahhoz, hogy
reálpolitikusok lehessünk.
A még reálisan elérhető célokhoz nemcsak
1848-ban, de 1919-ben, 1856-ban és a rendszerváltás után sem volt állítható a
magyar közvélemény a realitás mögé.
A magyar történelem reális
megértéséhez arra volna szükség, amit a magyar marxista történészek
megállapítottak. A magyar társadalomban tízszer
annyi nemes, és tized annyi polgár sem volt, mint a nyugat-európaiakban. Ez
a társadalmi deformáció csak a lengyel és a magyar társadalmat jellemezte. Ez
magyarázza, hogy közös pályán futott a történelmünk, és hogy örök volt a
barátságunk.
Fejtő Ferenctől kaptam egy francia
történész tanulmányát, amiben ezt úgy fejezi ki, hogy két népnek volt nagyobb a
történelme, mint amit el tud hordani.
Meglepetéssel olvastam Gyilas
naplójában, hogy két csatlósában, Lengyelországban és Magyarországban különösen
nem bízik, mert azokban nagyon erős az úri középosztály befolyása.
Vagyis a történelmi betegségüket
külföldön jobban ismerik, mint azt a magyar történészek tudomásul veszik.
Kossuth zsenialitása az volt, hogy tudta mit fogad el a magyar
közvélemény.
Ezzel szemben Széchenyi, de nemcsak
ő, hanem a másik két óriás, Deák és Eötvös, fontosabban tartotta az ország
erejének növelését. Széchenyi Akadémiát, hidakat és a Tisza szabályozását
tekintette feladatának. Az ő munkáját Móricz jelszava jellemezte. Ne politizálj, építkezz! A legnagyobb
tettje a Tisza szabályozás volt, aminek köszönhetően ötmegyényi
szántóterülettel gyarapodott a Trianoni ország élettere. Ezt sem tartják a magyar történészek történelmi tettnek.
A Széchenyi Kossuth szembeállítás
hathét múlva újra aktuális lesz, amikor az 56-os forradalom hatvanadik
évfordulóját ünnepeljük. Annak hősét Nagy Imrében látja a magyar történelem,
pedig az ő elképzelésének megvalósulását Kádár Jánosnak köszönhetjük.
Sajnos, a magyar történelem felfogásunk ismétlődik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése