Kopátsy Sándor EG 2016 09 28
A nyugdíjrendszerek csődje
Azt ugyan negyven léve tudom, hogy a
nyugdíjalapok menthetetlenül eladósodnak, mégis az elkerülhetetlen csődjüknél
is nagyobb hibájának tartom, hogy kontraszelekcióra kényszeríti a
gyermekvállalást. A már tudásalapú társadalmak legfontosabb feladata az lenne,
hogy a családok a gyermeknevelési
képességükkel arányosan vállaljanak gyermeket. Ez fontos volt ugyan már az
osztálytársadalmakban is, de a jelenkor tudáslapú társadalmaiban ez lett az
elsődleges társadalmi feladat. Semmitől nem függ olyan mértékben a következő
generáció teljesítőképessége, mint a gyermekvállalás mögötti családi háttértől.
Ennek ellenére, minden fejlett társadalomban a gyermekvállalás családi háttere
fordítottan arányos a társadalom érdekével. Minden fejlett társadalomban a
gyermekvállalás mértéke fordítottan aránylik a szülők jövedelmével és
iskolázottságával, annak ellenére, hogy a gyermeknevelés eredménye elsősorban a
szülők jövedelmétől és iskolázottságától függ.
Azt ugyan szavakban minden közgazdász
elismeri, hogy elsősorban a munkaerő minőségétől függ a termelés hatékonysága.
Ez a munkaerő piacán egyértelműen jelentkezik abban, hogy a jobb munkaerőt
egyre jobban megfizetik. Ebből annak kellene következni, hogy a gyermeknevelő
családokat is annak alapján támogassa az állam, milyen értékű munkaerőt termel.
A felnevelt munkaerőt is áruként kellene
kezelni, a szülőket annak alapján jutalmazni, hogy mekkora értékű munkaerőt
neveltek. Annak ellenére, hogy a felnevelt munkaerő értéke igen széles
skálán oszlik meg, a legjava érheti az egy évre jutó nemzeti jövedelem
ezerszeresét, a leggyengébb minősége pedig negatív értékű a társadalom számára.
Ennek ellenére a szülőket a gyermekeik száma alapján támogatjuk. Ez olyan,
mintha a bányászatban a meddő talajt és a gyémántot súlya alapján fizetnénk,
figyelmen kívül hagynánk, hogy a meddő talajjal csak költségünk van, a gyémánt
pedig kincset ér.
Pedig nagyon könnyen megállapítható a
gyermekvállalás támogatásának a társadalmi érdekkel való összhangja. Az a jó,
amelyikben ott születik viszonylag több gyermek, ahol a felnevelésűk sikeres,
és ott kevés, ahol sikertelen. Mivel minden fejlett társadalomban ennek az
ellenkezője történik, a gyermekvállalás támogatása sérti a társadalom érdekét.
Ennek felismerése késztetett arra, hogy sokszor leírja a tanácsomat. „Ha a családok felső harmadában annyi
gyermek születne, mint az alsóban, és az alsóban csak annyi, mint a felsőben,
ötven év múlva háromszor gazdagabb lenne a társadalom annál, amilyen a
jelenlegi gyermekvállalási struktúra mellett lesz.” Ez nem kevesebbet
jelent annál, hogy amennyiben a fejlettebb társadalmakban fennmarad a jelenlegi
gyermekvállalás, mi pedig áttérünk, a gyermeknevelés eredményével arányos támogatásra,
ötven év múlva a fejlett Nyugat élcsapatához fogunk tartozni. Ezt semmilyen más
módszerrel nem lehet elérni.
Ennek ellenére még senki sem vetette
fel, hogy milyen károkozó a jelenlegi gyermekvállalás állami támogatásának a
módszere.
Még egyetlen családpolitikus sem vetette fel, hogyan aránylik a család
jövedelméhez a gyermeknevelés költsége és hatékonysága. Ha az anyagi
ráfordítást és a gyermekeikkel való foglalkozás idejét bemutatnák, kiderülne,
hogy ezek nagysága a szülők jövedelmével és iskolázottságával arányos. Az ilyen felmérésből kiderülne, hogy
a munkaerő is olyan áru, aminek értéke a ráfordítással arányos. Az államok
mégis darabszámuk alapján támogatják.
Itt jutottunk el a
nyugdíjrendszerhez. A nyugdíjakat nem a
keresethez, azaz a befizetet járulékhoz, hanem a gyermeknevelés értékéhez
kellene igazítani. Ennek mértéke akkor jó, ha a gyermekvállalások aránya a
hatékonyságuk arányával megegyezik. Ezt akkor tartom megfelelőnek, ha a gazdag
és iskolázott felső tízed vállal legtöbb gyermeket, az alsó tized pedig egyet
is csak akkor, ha van munkája és lakása. A többi családot pedig e két plus
között kell elosztani úgy, hogy a gyermekvállalás létszáma az újratermeléséhez
közel legyen.
Az állam gyermekvállalási támogatása akkor jó, ha a gyermekvállalások a
családok gyermeknevelési képességével arányosak.
Javaslatom azt jelentené, hogy a jelenlegi nyugdíjrendszernek csak a
forrásképzését kell megtartani, a képzett alapot pedig a gyermeknevelés
eredménye alapján kell elosztani. A jelenlegi nyugdíjrendszer ugyanis a társadalom érdekével
ellentétes gyermekvállalást eredményez. A szülők gyermekvállalása ugyanis sérti
a kerestük maximalizálását. Ez elsősorban a gyereknevelésben nagyobb szerepet
játszó anyákra vonatkozik. A tapasztalatok
azt mutatják, hogy a diplomás anyák a legjobb gyermeknevelők, ugyanakkor a
legkevesebb gyermekvállalók. Ugyanakkor ezek veszítenek mind a
keresetükből, mind a nyugdíjukból a legtöbbet, ha gyermeket vállalnak. Nemcsak
a kieső jövedelmük nagyobb, de a szakmai karrierjük is jobban sérül. Ennek
következménye az, hogy nincs olyan fejlett ország, amelyikben a diplomás anyák
termékenységi mutatója meghaladná az 1.5 gyermekvállalást. Annak könyvárnyi
irodalma van, hogy számos fejlett országban fogy a népesség, de arra még
utalást sem találtam, hogy a létszám csökkenés éppen ott a legnagyobb, ahol a
legjobb felnevelési eredmény volna várható. Vagyis a fejlett társadalmak többségében nemcsak a lakosság fogy, hanem
a gyermekvállalás mögötti családi háttér is kontraszelekciós.
Ideje volna, ha a demográfusok azt is
megmutatnák, hogy mekkora a minőségi kontraszelekció. Megelégszenek azzal, hogy
az iskolázottság így is növekszik. Azt, hogy mennyivel lenne értékesebb a
következő generáció, ha a gyermekvállalás mögötti családi háttér igazodna a
felnevelés várható eredményéhez.
A jelenlegi nyugdíjrendszerek azonban nemcsak a következő generáció
felnevelésének hatékonyágát sértik, de fedezetet sem biztosítanak.
A fedezet hiányát akkor számoltam ki,
amikor a Horn kormány ideje alatt a liberális közgazdászok kitalálták a magán
nyugdíjpénztárakat. Mivel akkor az Országos Nyugdíjpénztár elnökségi tagja
voltam, erről lemondtam, mert szélhámosságnak tartottam. Most olvasok egy
összefoglalót arról, hogyan állnak a fejlett tőkésállamok nyugdíj pénzárjai.
Elég volna néhány adat a kijózanításra.
20 OECD ország nyugdíjpénztárainak a hiánya 78 trillió, azaz 78.000
billió dollár. Ezt a
hiányt azonban a statisztika nem tekinti államadósságnak. A lakosság által
vásárolt állampapír államadósság, a dolgozóknak ígért nyugdíj pedig nem az?
1960-ban az amerikai, brit és japán
nyugdíjasok 11-13 évet éltek nyugdíjasként. Ma a férfiak 18-19, a nők 20-24
éven keresztül lesznek nyugdíjasok.
Ma az emberiség 8 százaléka, 2050-ben
15 százaléka lesz nyugdíjas. De Japánban harmada, az EU tagállamokban negyede
65 évesnél öregebb. Egyelőre Japánban a legmagasabb a nyugdíjkorhatár. De ott a
tényleges nyugdíjba menők életkora 71.8 év.
E számok ellenére Európában
általános, hogy a nyugdíjkorhatártól engedményeket osztogatnak. Élen járnak a
mediterrán országok annak ellenére, hogy ott tovább élnek a nyugdíjasok. Ezért
aztán ezekben az országokban még az átlagosnál is nagyobb az alapok hiánya.
Ha a nyugdíjalapok hiányát is
államadósságnak tekintenék, még nyilvánvalóbbá válna az államadósságok
elviselhetetlensége. Ezért ettől eltekintenek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése