Kopátsy Sándor EE 2016 09 07
A Fejlett társadalom rétegződik
Az elmúlt tíz napban három olyan
anyagot írtam, aminek köszönhetem azt, amit most írok. Meg kellett a 95. évemet
élni, hogy társadalomszemléletem végül összeálljon. Számos állomáson kellett
túljutnom, hogy elérhessek idáig.
Tízen évesen szinte csak humán érdeklődésű voltam.
Ady Endrétől tanultam
meg bátran gondolkodni. Máig csodálom a zsenialitását. Viszonylag kevés ismeret
birtokában, tökéletesen eligazodott a magyar társadalmi valóságban. Benne
ismertem fel, hogy a tudományos és
technikai forradalom annyira új és bonyolult társadalmi viszonyokat szült,
amiben egyelőre jobban eligazodnak a nagyon érzékeny zsenik, mint a nagyon sok
ismerettel rendelkező társadalomtudósok. Nem véletlen tehát, hogy a kor két
legnagyobb reálisan látó magyarja, Ady és Bartók nem tudósok, hanem érzékeny
művészek létükre voltak realisták. Ez a felismerésem vezetett arra, hogy
gondosan elolvassam Ady újságírói, prózai munkáit. Büszke vagyok, hogy két
könyvet írtam arról, hogy Ady versei mennyivel érthetőbbé válnak, ha
megismerjük a versei mögött megbúvó realitás.
Németh Lászlónak, A MINŐSÉG FORRADALMA címen megjelenő esszé gyűjteménye a sokoldalú
szellemi gazdagsággal irányított a minél több területen való eligazodás igénye
felé. Azt nem is tudom, hogy Németh ismerte volna Max Weber jó harminc évvel
korábban közölt felismerését, amit én is csak jóval később találtam meg. Ő
mondja ki először, hogy a jelenkori társadalmak
működésének eredménye elsősorban a lakosság puritanizmusától függ. Ezzel az
első, aki kimondja, hogy az elmúlt
hatezer év minden osztálytársadalma lényegében a mennyiség társadalmai voltak.
Tudományosan fogalmazta meg azt, amire Németh László írói érzékenysége is ráérzett.
Móricz Zsigmondnak köszönhetem, hogy nem tévedtem el a politikai életben. Az ő hetilapja a
KELET NÉPE címe alatt állt a jelmondata: NE
POLITIZÁLJ, ÉPÍTKEZZ! Ennek értelmét csak jóval később értettem meg, amikor
Marxot már ismerve, rádöbbentem arra, hogy ő végzetes hibát követett el akkor,
amikor a történelem materializmusból
átállt a saját forradalmi ideológiája, vallása prófétájának. Móricztól
tanultam meg, hogy aki nem képes a népével
együtt menni, hanem előtte akar járni, az ne politizáljon, mert magára mard, tehát
építkezzen.
Széchenyi Istvánhoz „Ne politizálj, építkezz!”, parancs hozott közel. Az ő ellenpólusa
Kossuth volt, akinek az iránytűje a népe elvárásaihoz való igazodás volt, a
magyar társadalom mozgásszabadságának a korlátait nem ismerte fel, de azt, hogy
mit kell mondani a népnek, hogy irreális céljainak sok lelkes követője legyen,
mindenkinél jobban tudta.
Szerencsém volt, hogy a Nemzeti
Parasztpárt felszámolása az Országos Tervhivatalba repített. Előtte eszembe sem
jutott, hogy a társadalmak gazdasági életet alakító erőkkel foglalkozzak. Az
azonban a magyar gazdaság irányításának a központosított műhelye volt. Akkor ez
a hivatal példátlan mértékben magához koncentrálta az ország gazdaságának a
közvetlen vezényelését. Ráadásul a kor szűk látókörű világában itt voltak a
legtehetségesebb káderek.
Rácz Jenő, volt
kisgazda pénzügyminiszter és Bródy
András közgazdász könyve
tanított meg arra, hogy a társadalom teljesítményét ne az ország,
hanem az egy laksora vetített mutatók alapján mérjem, hogy nem elég az egy
lakosra jutó jövedelmet, hanem a vagyont is hasonló mértékben növelni kell.
Ennek köszönhetően ismertem fel, hogy a
gyors népesség növekedés elviselhetetlen felhalmozási terhet ró a társadalomra.
Ez a felismerés vezetett egyik legjelentősebb felismerésemhez, hogy az osztálytársadalmak elsődleges feladata a
túlnépesedés féken tartása, ennek érdekében a halálokozás fokozása
megkerülhetetlen feladat volt. Ettől kezdve tudom, hogy az 1-2 ezreléknél gyorsabban növekvő
lakosságú társadalom csak halálozást fokozó, kizsákmányoló, háborúzó és a
tudásvágyat üldöző osztálytársadalom lehet.
Ez máig iránytűm maradt. Ez pedig
lehetővé tette számomra, hogy azt
keressem, a mi mellett leáll a túlnépesedés. Ettől kedve egészen másként
láttam a korom túlnépesedő világgazdaságát is.
Max Weber után kezdem foglalkozni a
közgazdaságtan klasszikus irodalmával, nemcsak a marxistákkal. A technokrata
gazdaság irányítás műhelyében friss levegőként csapott meg Weber felismerése,
hogy a gazdaság teljesítménye elsősorban
a lakosság kultúráján múlik. A jelenkor társadalmai között csak a puritán
társadalmaknak a piac által irányított gazdasága bizonyult eredményesnek. Ezen
az alapon kezdem el a bolsevik társadalmak gazdaságát piacosító lehetőségekről publikálni.
Ebbe csapott bele 1953 nyarán Nagy Imre megjelenése.
Váratlan szerencse ért, hogy az ő
reformbizottságainak a titkára lehettem. Kinyílt a kapu előttem, hogy a gazdaság piacosításának az egyik
kezdeményezője, kidolgozója lettem. Az erre irányuló reformot írtuk meg
1954 nyarán Nagy Imrének. Ebből nőtt ki az ÚJ
MECHANIZUS.
A kiscsaládos társadalom jelentősége.
Tekintettel arra, hogy nálunk nem
állt fel a túlnépesedés veszélye, nem kellett a születéskorlátozással
foglalkozni. A figyelmem a következő generáció hatékony felnevelésével kezdtem
foglalkozni. A gyermekvállalás mögötti családi háttérre fordítottam a
figyelmemet.
A középkori kiscsaládos
jobbágyrendszer világtörténelmi jelentőségét már korábban felismertem. Tudomásul
vettem, hogy a családformának alapvető szerepe van a társadalom működésének
hatékonyságában. Nyugat-Európa a többi
kultúra fölé emelkedését elsősorban annak köszönhette, hogy az ezredforduló
előtt kialakult jobbágyrendszerét a kiscsaládokra építette. Sajnos, minden
erőfeszítésem ellenére nem találtam meg a nyomát annak, hogy valaki felismerte
ennek a családformának a társadalmi jelentőségét, hogy a kiscsalád jelentőségét
valaki felismerte. A racionalizmusa ugyan érthető, mert a kiscsalád volt az a családforma, amiben a jövedelem feletti
rendelkezés joga az értéktermelők kezében volt. Ennek a közvetlen
érdekeltségnek a jelnőségéről irodalmi utalás sem találtam.
Arról még kevésbé, hogy a kiscsalád zseniális gyermekvállalást korlátozó mechanizmus volt. Ez a
jobbágyrendszer felszámolásig, Kelet-Európában a 20. század küszöbéig,
fennmaradt.
Nemcsak annak a nyomára nem találtam,
hogy a kiscsaládos rendszert ki találta ki, de még annak sem, hogy a
történelemformáló szerepét valaki utólag felismerte. Nem ismerek olyan
történészt, aki hangsúlyozza annak a jelentőségét, hogy a kiscsaládos jobbágyrendszer Nyugat-Európában jó tíz évvel a nemi
érettség utánra tolta ki a gyermekvállalást. Amíg az emberiség történetében
mindig és minden kultúrában a szülések a nemi érettséggel kezdődtek, a
nyugat-európai kiscsaládos jobbágytársadalomban jó tíz évvel kitolódott a
gyermekvállalás társadalmi lehetősége. Valamiféle, ahhoz hasonló
gyermekvállalási szabályozás működött a nyugat-európai társadalmakban, ami nem
a gyermekvállalás számát korlátozta, hanem a vállalást jó tíz évvel késleltette.
Ez a módszer ahhoz hasonló volt,
mintha Kínában nem egyetlen gyermekre korlátozták volna a szülést, hanem csak a
húszas éveik végén engedélyezték volna az első szülést. Ez azt jelentette
volna, hogy tíz évig az első gyermekvállalás fel van függesztve, vagyis tíz
évig kimaradnak a születések. Ez Kínában azt jelentette volna, hogy ennek
következtében mintegy 300 millióval kevesebben születnek. Ennyivel kevesebb
embert kell felnevelni, számukra vagyont, munkahelyet biztosítani. Ennél
azonban jobb megoldás volt az egyelten gyermekre történő korlátozás. Ennek
következtében ugyancsak évi 30 millióval csökkent a születések száma, de a
csökkenés folyamatossága is biztosítva volt.
Az ugyan 25 év alatt kiderült, hogy
az egyetlen gyermek kevés ahhoz, hogy a lakosságcsökkenés ne okozzon gondot. A
kívánatosnál is kisebb lett a munkaerő utánpótlása. Most tervezik a lassú
fellazítást. Annak ellenére, hogy a kínai csoda elkerülhetetlen feltéttele volt
a népesség növekedésének megfékezése, annak módja részben túlzott, részben nem
elég hatékony volt. A kínai reformerek is csak darabban számították a lakosság
létszámát. Ebben is túlságosan szigorúak voltak. A hiba azonban az egységesség
volt. Nem számoltak azzal, hogy a családok gyermeknevelési kapacitása nagyon
eltérő. A még szegény Kínában is, a családok felső tizede három gyermek
felnevelésére is alkalmasabb, mint az átlag egyre, az alsó ötöd pedig egyre
sem.
Figyelmen kívül hagyták, hogy a családok gyermeknevelési kapacitása
elsősorban a család egy főre jutó jövedelmével és iskolázottságával arányos. Sajnos
a családok gyermeknevelési kapacitásról nincsenek felmérések. Ennek ellenére
vitathatatlan, hogy a családok felső tizede 4-5 gyermeket is az átlagosnál
eredményesebben nevel, az alsó tized pedig egyet is csak nagyon ritkán nevel az
átlagos szinten. Amit állítok, azon csak akkor lehet érdemben vitatkozni.
Az életemben sok élményem bizonyítja
a véleményem.
Ritka az olyan iskola, aminek eredményessége nem a térségében jellemző
társadalmi szinttel arányos. Régóta figyelem a középiskolák színvonalát. Ezért tucatnyi
gimnáziumban mentem el érettségi elnöknek. Ráadásul három fiam is több
középiskolában fordult meg. Előzőleg mindig felmértem az iskola társadalmi
környezetet. Ezért aztán soha nem ért meglepetés. Ezért lett a véleményem, minden iskola annyit ér, mint amilyen a
tanulók mögötti családi háttér. Ezt a szülők ugyan tudják, de sem az
oktatáspolitika, sem a pedagógia nem veszi tudomásul.
A következő nemzedék minősége elsősorban attól függ, milyen a
gyermekvállalás mögötti társadalmi struktúra. Ezért lett volna a kínai reform még
hatékonyabb, ha a családokat tizedekbe sorolják, és a gyermekvállalást a
családok minőségéhez kötik.
Mivel nálunk nem korlátozni, hanem
támogatni kell a gyermekvállalást örömmel találkoztam egy nagycsaládos
értelmiségekből szerveződött egyesülettel, akik a Rákosi rendszerben a
katolikus rendek gimnáziumaiban érettségiztek, és kerülő úton diplomát
szereztek, és már legalább két gyermekük volt. Azonos volt a sorsuk, mint
egyházi iskolában érettségizetteket nem vették fel az egyetemekre, ezért arra
kényszerültek, hogy állami vállaltoknál tisztviselőknek jelentkeztek. Ott
kiderült, hogy az oroszon kívül valamelyik világnyelven is beszéltek. Ezen
kaptak a vezetők, és tolmácsukként magukkal vitték a nyugati utakra.
Megismerték és a vállalati pártszervezet ajánlásával munkásként jelentkeztek az
egyetemekre, főleg mérnöknek, közgazdásznak. A diploma megszerzése után is a
vállaltnál maradtak, emelkedtek a ranglétrán és jól kerestek. A rendszerváltás
után vagy a vállaltnál maradtak, vagy ha felszámolták, a nyugti beszállító
vállatok egyikének az ügynökei lettek.
Családot alapítottak és NACSAK (Nagy
Családosok Köre) néven baráti körként működtek. Néhányszor meghívott vendégük
voltam. Ott résztvevője lehettem néhány összejövetelükön, ahol a tagfelvételek
is folytak. Csak egyházi iskolában érettségizetteket vettek fel, ha már volt
két gyermekük. Meggyőződhettem, hogy mindenkinek hasonló volt az életrajza. Jó
tíz éve voltam náluk utoljára. Jó százan voltak, szinte mindenki nyugati drága
autóval érkezett. Vagyis a rendszerváltás nyertesei között voltak. A
karrierjüket annak köszönhették, hogy jó családokból kerültek ki, jó
gimnáziumokban jártak, és a rendszer által felállított akadályokat kellett
legyőzni.
Az ő példájuk is azt bizonyította,
hogy teher alatt nő a pálma. Az európai zsidóság is annak köszönhette a
karrierjét, hogy az állam ellenégének tekintették, tőlük az élet sokkal többet
követelt, mint az úri középosztálytól. Azt már korábban is leírtam, hogy a
magyar zsidóság karrierjét annak köszönhette, hogy nem vásárolhatott földet,
még paraszt sem lehetett. Ugyanez a zsidóság a Közel Keleten nem menet semmire,
mert nem üldözték, nem zárték el előttük a sikereket, hiszen nem is lehettek
ott sikerek.
A NACSAK sikere terelte a családi
környezetre a figyelmemet. Rájöttem, hogy az igényes családik járnak a
gyermeknevelés élvonalába. Ezért lett jelmondatom. „Ha a magyar családok felső harmada annyi gyermeket vállalna, mint az
alsó, és az alsó csak annyit, mint a felső, 50 év múlva háromszor gazdagabb
lenne az ország, mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra mellett.”
Vagyis az ezer éves célunkat, a Nyugat-Európához való felzárkózást semmi sem
szolgálná jobban, mint a gyermekvállalás családi struktúrájának a kontraszelekcióról,
a szelekcióra való átállítása az elsődleges társadalmi feladatunk. Sajnos az
ebben az irányban történő elmozdulásnak a jelei sem mutatkoznak, pedig a
kontraszelekció soha nem volt jelentős, most pedig nemzetpusztító.
Annak jelentőségét, hogyan függ a
családok egy tagjára jutó jövedelem a vállat gyermekek számáról, annak
ellenére, hogy közgazdász vagyok, nem ismertem fel. Jellemző módon nem
találkoztam még az olyan nagyon egyszerű felmérésekkel sem, hogyan alakul ez a
mutató.
Ezt csak a kínai egyetlen gyerek
vállalását engedő reform oktatási eredménye világította meg. Azt ugyan tudtam,
hogy a konfuciánus társadalmakban a szülők aránylag sokkal több időt, szülői
foglalkozást és anyagi áldozatot vállalnak a gyerekeik iskolai eredményének
javítására, de ezt csak a kulturális örökségükkel magyaráztam. Arra nem gondoltam, hogy ez a viselkedési
hogyan alakul a gyermekvállalás függvényében. Ezért meglepetésként
fogadtam, hogy Kínáról az ENSZ PISA felmérése milyen jelentős eredményről
számol be. Kiderült, hogy az egy gyermekű családok általánossá válása
ugrásszerű előrelépést okozott Kínában. Előtte eszembe sem jutott, hogyan
hatott az egy tanulóra jutó nagyobb jövedelem és szülői foglalkozás
megnövekedése az oktatási eredményre. Kiderült, hogy ennek az előre nem várt
hatásnak világtörténelmi jelentősége lett. Az
emberiség ötödét jelentő Kínában ugrásszerűen megnőttek az oktatási eredmények.
Kínában az oktatás, vagyis a szellemi vagyonképzés, hatékonysága
ugrásszerűen megnőtt. Eddig csak azt
láttam, hogy Kínában az egy lakosra jutó jövedelem és fizikai vagyon
két-háromszor gyorsabban nő, mint a puritán Nyugaton. Most kiderült, hogy a
lakosság szellemi vagyonának növekedésére is ez a jellemző.
Ha valami, ez a jelenkor egyik
legfontosabb eredménye, mégsem vesszük figyelembe.
Az osztálytársadalmak nem gondolkodó elitet termeltek.
Hatezer éven keresztül az értelmiség
társadalmi feladata az újító szellem elnyomás volt. Elég lenne végignézni a kor
értelmiségét. Döntően papokat, katonákat, pedagógusokat, köztisztviselőket és
jogászokat képeztek. Az egyetemek rektorai a teológiai kar dékánja volt.
A teológusok fő feladata a dogmák sérthetetlensége
feletti őrködés volt. Ebben éppen az európai kereszténység vitte el a pálmát a
hisztérikus inkvizícióval. Máig sem foglalkoznak azzal, hogy a római katolikus
vallás milyen szerepet játszott a dogmák feletti őrködéssel.
A római katolikus keresztény egyház egyetlen pozitív történelmi tettének
a feudális társadalomban a házasság késleltetését tartom. Annak ugyan nyomát sem találtam, hogy
mennyire tudatos volt a római katolikus egyház részéről, hogy a házasság
szentségét csak a telekkel rendelkezők számára szolgáltatta. Az csak sejtem,
hogy a legnagyobb jobbágytartó földbirtokosként, érdeke volt, hogy a
jobbágytelkek ne legyenek kisebbek. Ez csak azzal lehetett biztosítani, ha csak
annyi gyermekvállaló házasság történhet, amennyi jobbágytelek van. Ezt könnyű
volt megvalósítani, hiszen minden földesúr érdeke volt, hogy ne legyen kisebb a
jobbágytelek. A vallásnak elég volt, ha
a házasságkötés szentségét csak azoknak szolgáltatja ki, akik számára a
földesuruk telket biztosított.
Ezzel, egyedül Nyugat-Európában, volt
a gyermekvállalásra jogosító házasság előfeltétele a gyermeknevelés anyagi
feltételének előzetes biztosítása. Még azt sem tudtam kideríteni, hogyan álltak
ehhez az előzetes házassági feltételhez a református egyházak ott, ahol nem
történt meg a jobbágyrendszer felszámolása.
Azt a tényt, hogy a házasságok a nemi érettség után jó tíz évvel
kitolódtak, először csak a két világháború között a francia történészek
állapították meg.
Bármennyire megdöbbentők voltak ezek az adatok, ennek a történelemformáló
jelentőségét a történészek sem ismerték fel. Pedig a késleltetett házasságnak, azaz a 2-3 gyermekszülés
kimaradásának a kiscsalád volt a kulcsa. Ebből fakadt az is, hogy Európa kereszténysége
már a 11. században kettészakadt. Még azzal sem találkoztam, hogy valaki az
európai kereszténység első szakadását a nagy- és a kiscsalád közti minőségi
különbséggel magyarázta volna.
Pedig már középiskolás koromban felismertem, amikor megütköztem azon,
hogy a nagy nyugat-európai szellemi forradalmak, a reneszánsz, a reformáció, a
felvilágosodás, a tőkés polgárok politikai demokráciája, valamint tudományos és
technikai forradalom csak Európa a kiscsaládos társadalmiban vert gyökeret.
Mivel azt felismertem, hogy az
osztálytársadalmakat létrehozó ok a túlnépesedési nyomás volt, tudomásul vettem
azt is, hogy a gyermekvállalás késleltetése volt az alapja annak, hogy a nyugat-európai társadalmak nemcsak
fogékonyabbak voltak az újra, de kevésbé voltak embertelenek, halálozást
okozók. A nyugat-európai társadalmak fölénye abból származott, hogy a nők első
2-3 szülése kimaradt. Ez a felismerés számomra magyarázatot adott a
kiscsaládos jobbágyrendszer társadalmi fölényére.
Ez a felismerés egészen más
magyarázatot adott arra is, hogy a jobbágyrendszer felszámolása ugyan a
házasságkötés korlátozása ugyan megszűnt, de ugyanakkor Európa élettere a viszonylag ritkán lakott Amerika és Óceánia
felfedezésével megtízszereződött. Ezt sem írta még le senki. Pedig az új
kontinensek betelepíthetősége nélkül Európa soha nem iparosíthatta volna be az
egész világot.
Az iparosítás nemcsak megszűntette a
házasságkötés korlátozását, de ugyanakkor a lakosság többsége számára a család
gazdasági egységként működése is megszűnt. Az
ipari forradalom eredményeinek ugyan könyvárnyi irodalma van, de abból
hiányzik, hogy a gyáripar felszámolta a család eddigi gazdasági szerepét. Fajunk
korábbi életében a családok, akár nagyok, akár kicsik, gazdasági egységként
működtek. A feudális társadalmakban a mezőgazdaság többsége és a háziipar
lényegében továbbra is családi vállalkozások formájában működött. Kivételt csak
a bányák, és az ipari manufaktúrák jelentettek. Ezekben azonban a munkaerőnek
legfeljebb néhány százaléka dolgozott.
Ezzel szemben az ipari forradalom által
megteremtett gyárakban a családtagok egyénként váltak jövedelemtermelőkké a
munkaadójukkal szemben. A gyáriparra
épülő társadalomban a család tagjai, ritka kivételtől eltekintve, eltérő
munkaadók alkalmazottai voltak. Csak a család csak a tagjai összeadott jövedelmére
épült fogyasztói egység maradt.
Az ipari forradalom azonban felszámolta a kiscsaládos jobbágyrendszer
gyermekvállalást korlátozó szerepét. Feltétel nélkül, fiatalon köthettek házasságot, megnőtt a
nők termékenysége. A megnövekedett a
gyermekvállalásnak a hatását csillapította le a kivándorlás, a városi nyomor és
egészségtelenebb életmód.
Ezt a testmagasság változása jól bizonyította.
Az ipari forradalom ugyan kiszélesítette és javította a tőkés polgárok
életviszonyait, a lakosság nagy többsége
azonban rosszabbul élt, mint a jobbágy elődei. Ezért a jobbágyok magasabbak
voltak, tovább éltek, mint a proletárok. A
csökkenő várható életkor és a kivándorlás azonban mérsékelte a túlnépesedési
nyomást. A gyarmatokból származó jövedelem pedig növelte az országok
lakosságeltartó képességét.
Arról nem találtam adatokat, hogy az
imperialista háborúk embervesztesége hogyan aránylott a gyarmattá vált korábbi magas-kultúrák
háborús emberveszteségéhez. Az mégis vitathatatlan, hogy a gyarmatokon belüli
háborúk emberpusztító szerepe csökkent. A
túlnépesedést azonban a munkások növekvő nyomora, az elmaradt egészségügyi
állapota, és a növekvő urbanizáció fékezte.
Itt említem meg, hogy a történészek keveset foglalkoznak a
városok nagyobb halálozási arányával. Pedig a minden kultúra történelmében
mindig fontos szerepet játszott a városok lakosságának nagyobb halálozása. Európa történelme néhányszor azért nem
érhető, mert a városi lakosok halálozásának alakulását figyelmen kívül hagyják.
Pedig mind a görög, mind a római történelem alakulásának, mind a sötét
középkornak a megértéshez a városi lakosság magas halálozása jelenti a kulcsot.
Azt csak jövendölni tudom, hogy a
következő száz évben milyen forradalmakat élnek meg az elmarad világ sokmilliós,
infrastruktúra hiányos nagyvárosai.
A fejlett társadalmak már nem oszthatók osztályokra.
Tisztázni kell a társadalmi osztály
fogalmát. A rabszolgatartók, a földesurak és a tőkések lényegében öröklésen
alapuló zárt osztályokat alkottak, vagy vérségi, vagy vagyonöröklési alapon
termelték újjá magukat. A létszámuk csak a lakosság néhány százaléka volt. A
kizsákmányolt értéktermelő dolgozók jelentették a lakosság óriási többségét.
Közülük nagyon kevesen kerülhettek az uralkodó osztályba.
Az európai osztálytársadalmakban az iskolarendszeren keresztül ritka volt
a felsőbb rétegbe kerülés. A világtörténelemben sem hangsúlyozzuk, hogy csak két kultúrában volt,
kezdettől végig a Kelet-Ázsiaiakban, és jó ezer évig az oszmán társadalomban jellemző,
hogy a korlátlan uralkodói hatalom apparátusa az iskolarendszerben szelektálódott.
Az uralkodók tisztviselői nem vérségi
alapon, hanem az iskolarendszerben szelektálódtak, lefelé korlátlan hatalommal
rendelkezek, felfelé azonban az uralkodó rabszolgái voltak.
Nagyon hiányolom, hogy ezt a tényt a
magyar történészek elhallgatják, pedig a
170 éves oszmán hódoltság alatt, a magyar etnikumú lakosság többsége ilyen társadalmi
rendszerben élt.
Annak sincs nyoma, hogy a keresztény
egyházak is lényegében mandarin rendszerben működtek és működnek ma is. A keresztény klérusok tagjai képzett
mandarinok, akiknek a civilek felett megkülönböztetett társadalmi rangjuk van,
de a kléruson belül rabszolgák. A feletteseik alárendeltjei, végső soron a
pápa rabszolgái. A még a ruházatuk is megkülönböztetett. A nyelvük a halott
latin, illetve görög volt, a szertarásaikat, a szent könyveiket a saját hívői
sem érthették meg. Ráadásul nem nősülhetnek, nem lehetnek utódaik.
Ezen a reformáció lényegesen
javított. A szent könyvek és a szertartások nyelve a nép nyelve, lett. A
klérusuk tudomásul vette, hogy a nemzeti államok egyháza. Az oktatást, az
olvasást azért tartották fontosnak, mert a szent szövegek közvetlen
megismerésével kötődtek a nemzeti államukhoz. A szertartások nyelve a nép
nyelve, lett, a hívők a zsoltárokat énekelték. A papjai nősülhettek,
gyermekeket nevelhettek, civilekkel azonosan öltözködtek, az egyházi adózást mértékét
a hívekre bízták. A nép oktatását
kötelező egyházi feladatuknak tekintették.
A reformáció reformjai azonban a
római katolikus egyházat is megérintették. A klérusi is egyre inkább a nemzeti
államokhoz igazodnak, ma már a szertartások a nép nyelvén folynak, azokon a
hívek is szereplőkként részt vesznek. Ennek
ellenére a római katolikus egyház lemaradása nem csökkent, hanem növekedett.
A társadalom gyors fejlődéséhez viszonyítva egyre jobban lemaradnak.
A tudományos és technikai forradalom más felépítményt igényel.
A felépítmény lemaradását a
nemzetállamok sem veszik tudomásul. A
jelenkor fejlett társadalmainak alépítménye olyan mértékben átalakult, hogy
ennek megfelelő, minőségében más társadalmi felépítmény vált szükségessé.
A jelenkori fejlett társadalmak egyre inkább a képességek, az egyede értéke
alapján szelektálódnak. Az ilyen társadalmakban az oktatási rendszer már mindenkivel
foglalkozik.
A kiművelt emberfők azonban elsősorban
genetikai alapon szelektálódnak. Ez akkor is igaz, ha a munkavállaláskor elért képzettségben a legfontosabb szerepet még
mindig a családi háttér jelenti. Az értelmiségi szülők gyermeki nagyon nagy
valószínűséggel értelmiségiek maradnak. De az értelmiség önmagát szűkítetten
termeli újjá, nagyon kevés gyermeket vállalnak, ezzel szemben a társadalom
értelmiség igénye nagyon gyorsan nő, tehát igen jelentős befogadásra szorul.
Száz éve még alig volt a fejlett
társadalmaknak értelmiségre szüksége. Spontán is több képződött, mint amennyire
a társadalomnak szüksége volt. Az uralkodó osztály luxusának, a haderő erejének
és tömegek cirkuszának volt rájuk szüksége. Ezek elitjét a társadalom képessége arányában megfizette. Minden más
területen a társadalom a nyugtalan tehetségeket üldözte.
A tőkés osztálytársadalom.
A tőkés társadalmakban a korosztálynak alig 1-2 százaléka volt diplomás,
és ezek nagy többségétől sem az értelmességet várták el. A diplomások nagy többsége továbbra
is pap, pedagógus, köztisztviselő, mérnök, tőkés volt. Ezek közül csak a
tőkésnek kellett gondolkodni, annak sem sokat. A nagy tőkehiány következtében
az átlagos képesség is nagyon elég volt ahhoz, hogy a tőke profitot hozzon. A klasszikus
közgazdaságtan sem hangsúlyozta, hogy a
tőkés osztálytársadalomban a profitot nem a tőkés munkájának, hanem a tőke
jövedelmének minősítették. Ezt a jelenkorban sem hangsúlyozzák, hogy a
profit egyre kevésbé a tőkéből, egyre inkább a tőkés teljesítményéből
származik. A jelenkori profit nem a
tőke, hanem a tőkét működtetők teljesítményétől függ. Az ugyan továbbra is
igaz, hogy a nagyobb tőkét működtetők jó munkája több profitot termel. De ennek
igaz az ellenkezője is, a nagy
vállatokat még inkább jó vezetőkre bízzák, és azok a nyereségben érdekeltek,
azaz elméletileg a profitban érdekelt tulajdonosok lettek.
A nagyvállatok tőzsdei értéke egyre
inkább a menedzserek minőségtől függ. Száz éve a tőkések még vállalkozó családi
dinasztiák voltak. A tudományos és technikai forradalom előtt ritka kivételnek
számított, hogy az öröklött vagyont a következő generáció nem tudta profitot
biztosító módon működtetni.
A vallásoknak csak a dogmákhoz
görcsösen ragaszkodó papokra volt szüksége, és ez maradt ma is.
A pedagógusoknak az kellett tanítani,
amit generációkkal korábban is tanítottak.
A köztisztviselőknek elég volt, ha a
lényegében változatlan törvények betartása felett őrködtek.
A mérnökök olyan technikát
működtettek, amelyek nagyszüleik óta nem változtak.
Az orvosok életében is alig változott
az ismeretigény.
Elég volna, ha megnéznénk, hogy az
1-2 százalékos diplomás rétegben alig volt olyan, akitől a szakmában való
fejlődést, tovább képzést várták el.
A munkások szakértelmével szemben támasztott igény pedig példátlanul alacsony
volt, és még az is egyre csökkent. A munkavégzéshez még az írás és olvasás ismeretére sem volt
szükség. A hat elemit végzett munkások műveltsége az életük során nem nőtt,
hanem csökkent. A nagy vállaltok
dolgozói között elég volt az egyetlen százaléknyi diplomás. A középfokú
képzettekre is alig volt szükség.
A tudásvágy eredendő bűn volt.
Azt hamar felismertem, hogy minden
osztálytársadalomban a munkaerő mennyiségében és minőségében túlkínálat volt. Ennek
ellenére nem értettem, hogy az ember tudásvágya miért volt eredendő bűn.
A gyűjtögető társadalmak minden eredménye a fejlett agyunknak volt
köszönhető.
Azt életem egyik nagy felfedezésének
tekintem, hogy a fajuk azért juthatott el odáig, hogy a felmelegedés okozta megváltozott
természeti környezetében, a teljesen új helyzetben áttérhetett a termelő
munkából való megélhetésre, mert a természeti környezetéhez az eszével idomult.
Tehát az ember történelmének példátlan
sikerét elsősorban az eszének köszönhette. Ennek a felismerésemnek teljesen
ellentmondott a tudásvágynak eredendő bűnnek minősítése.
Csak nagyon öregkorban döbbentem rá,
hogy a biblia paradicsomi jelente nem az
ember teremtése idejét izézi, hanem a termelésre, a munkából való megélhetésre
kényszerült idejét idézi. Nem a mintegy
150 ezer évre megy vissza, hanem csak mintegy 6 ezer éves, alapvetően új
helyzetet idézi. Akkor vált a tudásvágy üldözésére kényszerré. Ebből fakadóan, az eredendő bűn csak
az elkövetkező mintegy hatezer évre szólt, amiben nem a tudásra, hanem a
verejtékes fizikai munkára épült a társadalom. Ez után csak várni lehetet a
messiásra, hogy a tudásvágyra épülő társadalomra való visszatérhessen.
Az eredendő bűmtől való megváltást
nem Krisztus eljövetele, hanem csak a tudományos és technikai forradalom hozta
meg. Jelenleg is még csak a fajunk mintegy ötöde számára. Jelenleg a megváltást
csak a protestáns kereszténység és néhány százmillió már gazdag távol-keleti
ország népe élvezi. A század második felére már az emberiség kétötöde
megváltott lesz, és ezek kétharmados többsége már nem nyugati protestáns, hanem
távol-keleti konfuciánus lesz.
Ugyanakkor az emberiség kétharmada továbbra is elviselhetetlenül gyorsan
szaporodik, és ott az osztálytársadalom még a korábbinál is megkerülhetetlen
szükségszerűség marad.
Ma a zsidó nép két társadalmi fejlettségi szinten van.
A zsidósággal nem a létszáma, hanem az eredendő bűn szempontjából
kiemelkedő szerepe okán foglalkozok.
A nyugat-európai kultúrájú zsidóság a
19. század második felétől az emberiség élvonalába tartozik, nem szaporodik,
nagyon iskolázott és gazdag. Jelenleg a többségük már a saját államában, Izraelben
és az Egyesült Államokban él.
A közel-kelti, ortodox zsidóság többsége
már Izraelbe visszaköltözött, de kulturálisan a közel-keleti kultúra szintjén ragadt.
Ígéretesnek tűnik, hogy a század végére asszimilálódnak a nyugati kultúrájú
hittestvéreihez. Ez fogja a zsidóság egésze számára is jelenteni a megváltást.
Aligha fordulhatott elő az emberiség történelmében, talán a kis görög
városok fénykorában, hogy egy kis nép a tudás birodalmának az élcsapata legyen.
A zsidó nép kivételes szerepet játszott az egy
istenhivő vallások kialakításában. Ma a két legnagyobb világvallás, a
keresztény, és a mohamedán előle gyökerezik. Az európai zsidóság kiválasztott
nép volt a 19. század közepe után.
Újra világtörténelmi szerepet a vasút
századában kapott azzal, hogy a Nyugat tudományos élcsapata lett. Ezt nagyon
jól mutatta egy a közelmúltban megjelent tanulmány, ami a zsidóknak a Nobel-díjakkal
elért eredményét illusztrálta. Elképesztő fölénybe kerültek a világ minden más
népe között. Ugyan ez a szerep nem a zsidó nép egészének, hanem csak abból az
Európában nagyra nőtt többségéjé volt. A közel-keleti zsidóságnak szellemi
nagyságai csak a középkori arab világban voltak.
A vasút százada óta tartó példátlan siker csak az európai civilizációba
beépült zsidóságra korlátozódott. Az most, Izraelben derül ki, hogy a nagyon fejlett zsidó
kultúra képes lesz-e a nagyon elmaradt hittestvéreit magához emelni.
A jelenlegi társadalmi élcsapat.
Az olyan országokban, ahol az egy
főre jutó jövedelem eléri a 30 ezer dollárt, a belépő korosztály felétől
elvárják, hogy diplomás legyen, és szinte mindenki egy világnyelvet beszélő, a
maga szakmájában kiváló legyen. A
képzettségek csak akkor maradnak elégségesek, ha folyamatosan átveszik az újabb
eredményeket, vagyis folyamatosan haladnak a technikai fejélődéssel. A jelenkorban
ugyanis néhány éves szakmai passzivitás után a szakképzettségek elavulnak. Folyamatosan lépést kell tartani mindenkinek
a szakmája technikai fejlődésével. Aki ezt elmulasztja, lemarad.
Ezért nem elég, ha a munkaerőt kiképzi
az állam, az egyházak, az önkormányzatok oktatási rendszere, azt is meg kell
tanítani, hogyan kell a szakma színvonalán maradni. Aki erre nem képes,
elveszti a szakmában elfoglalt helyét.
Nem az a fontos, milyen a szakmád és a végzettséged.
A munkavállalói és a vállalkozói
jövedelmek egyre kevésbé attól függnek, hogy milyen a végzetség, hanem egyre
inkább attól, hol áll a szakmájban. A minden
szakma legjobbjai a megbecsültek lesznek. A szakmák alsó harmada már nem
biztosít karriert, a leggyengébb tizede pedig negatív értékűvé válik.
Az ugyan, hogy ki hogyan indul el az életbe, még mindig elsősorban a
szülői háttértől függ, de az, hogyan alakul aztán a társadalmi értéke, a
képességén múlik. A
munkaerő többségének az értéke az élete során nagyon változik. A tehetségesek egyre jobban
felértékelődnek, a tehetségtelenek pedig veszítik az értéküket.
Az osztálytársadalmakban csak két
területen volt jellemző, hogy nem számított, ki, honnan indult, hanem csak az,
hogy milyen a szakmai és az érvényesülési képessége. A két terület a művészet
és a versenysport volt. Ma minden szakma egyre inkább a saját értékrendje alapján
rendeződik át. Nem a szakmák között
vannak az értékrendek, hanem a szakmákon belül. Minden szakmában vannak
tábornokok, ezredesek, századosok, altisztek és közlegények.
Tábornok csak milliókból egy lehet. A zsenik a művészetekben és a versenyporokban már a
múltban is világnagyságok voltak. A sportban szinte csak a jelenükben, a
művészetekben pedig időtlen időkig. Ez volt jellemző a tudományokban is. A
művészetekben csak lassan lehettek a szakmán belül ismerek és csak generációk
után közismertek. A tudósok még egymás eredményeiről is csak lassan szereztek
tudomást. Ebben csak a jelenkor kommunikációs forradalma hozott változást.
Kopernikuszról, Galileiről még a saját környezetük sem tudta, hogy zsenik. A
jelenkor azonban gyökeres változást hozott. Einstein tudományos nagysága szinte
közismertté vált már az életében. Azt ugyan kevesen értik, hogy mit
köszönhetünk neki, de az, hogy óriási tudós, már az életében köztudottá vált.
Ezredesnek azt
nevezem, aki az élete során ezerszer többre vitte, mint a család, amiben
felnevelkedett. Ilyenek szinte minden városban, megyében vannak. A jövedelmük,
vagyonuk, az államkasszába fizetett adójuk, hírnevük a szüleinél ezerszer
nagyobb lett. Ilyen a százezrekből egy van.
Századosok
azok, akik százszor többre vitték, mint ahonnan elindultak. Ez a rang már
szinte minden szakmában elérhető a legjobb egy százalék számára.
A tizedesek
talán a legszerencsésebbek, nincsenek irigyeik, ráadásul a leginkább
függetlenek. A szakmájuk felső tizedébe tartoznak. Mindenütt szívesen látják
őket. A sorukat alig érintik a politikai változások.
A közkatonák,
az átlagosak. Nem feltűnők, de rajtuk múlik a társadalom eredménye. Minden
társadalom teljesítménye elsősorban attól függ, milyen az átlaga. Weber volt az
első társadalomtudós, aki felismerte, hogy a társadalmak teljesítménye a
lakosságának az átlagán múlik. Ő mondta ki a jelenkor nagy igazságát, a
társadalmak működésének hatékonysága a lakosság puritanizmusán múlik.
A puritán társadalmak fölénye egyre nő. Ugyanakkor, minél gyengébb a lakosság puritanizmusa
annál jobban lemarad.
A kulturálisan eltérő etnikumok eltérő kezelést igényelnek.
Marx zseniális felismerése, hogy a társadalom felépítményét az alépítménye
determinálja. Sajnos, ettől úgy megijedt, hogy ezzel forradalmár ambíciói
értelmüket vesztik, ő pedig forradalmárok számára akart vallást alapítani.
A politikai nem képes tudomásul
venni, hogy minden eltérő kultúra és
annak minden szintje más felépítményt igényel. Az államalkotó etnikum azonban
a saját igényére szabott felépítményt kényszerít rá az olyan etnikumokra is,
amelyek minősége nagyon más kultúrájú, hogy előtte jár, vagy tőle le vannak
maradva.
Magyar példákkal illusztrálok.
A középkorban csak úgy lehetett
fejlettebb etnikumokat betelepíteni, hogy vagy sokkal fejlettebb társadalomba,
jobb környezetbe kerültek, vagy fejlettebb környezetből jöttek, akkor ezek
fejletségüknek megfelelő önkormányzatot kaptak. A keletről érkező kunok,
besenyők, jászok gyorsan beolvadtak. A fejlett Nyugatról érkezők pedig
évszázadokon keresztül izoláltak maradtak. Ezt történt a szászok esetében. Azok
előjogokat kaptak arra, hogy a saját önkormányzatukban éljenek. Erdélyben még államalkotó
jogot is kaptak. Erről csak az Erdélyi Fejedelemség felszámolása, Erdélynek az
országba való beépítése során fosztották meg őket. De még ez is alig érintette
az önkormányzatukat. A településeiben továbbra is a saját törvényeik szerint
élhettek.
Ezzel szemben a magyarságnál is
elmaradottabb etnikumok, ha nem asszimilálódtak, illetve ettől is meg voltak
fosztva, leértékeltek maradtak.
A honfoglaláskor már itt élő horvátok, szlovákok, rutének, románok és
szerbek nem kaptak egyenjogúságot. Az Oszmán Hódoltság megszűnése után már a svábok jobbágyok
eleve egyenjogúságot kaptak, és idővel a magyaroknál is jobban élő jobbágyok,
majd parasztok lehettek.
Visszatérve Marxra. Ő fel is hagyott
az alépítmény vizsgálatával. Kitalált, egy mindenkit boldogító felépítményt, és
annak erőszakos megvalósítására buzdított. A
feje tetejére állította a saját történelmi materializmusát. Vallásos
buzgalommal támogatta a felépítmény legfontosabb elemének, a politikai
hatalomnak az erőszakos megszerzését. Sikerült a vallások következetes elutasítójának
a saját tanaiból új vallást teremteni. Azzal pedig nemcsak ő, de a marxisták sem
foglalkoztak, hogy milyen volt a tőkés osztálytársadalmat létrehozó alépítmény.
A történelmi materializmushoz való
visszatérést Max Weber indította el azzal, hogy csak a puritán lakosok társadalma lehet hatékony. Ő ugyan nem használta
az alépítmény kifejezést, de azzal, hogy a társadalmak működésének a sikerét a
lakosság tudtával, viselkedésével magyarázta, a lakosság viselkedési
kultúrájának alépítményi rangot adott. Azt, hogy a puritánizmus alépítmény a
tények egyértelműen igazolják. A
jelenkorban hatékonyan csak a puritán népek társadalmai működnek.
Weber felismerése azonban nem adott
választ arra, hogy mi volt az osztálytársadalmak általánossá válásának az alépítményi
oka. Annak az oka, hogy hatezer éven
keresztül minden termelésre épülő társadalom minden kultúrája osztálytársadalom
lett, a túlnépesedési nyomás volt. Másként fogalmazva, a túlnépesedő társadalmak csak a halálozást fokozó osztálytársadalmi
felépítményükkel maradhattak működésképesek. Aki tehát a halálozást fokozó
osztálytársadalmaknál humánusabb társadalmi felépítményt akar, annak a
túlnépesedést kell megállítani. Erre azonban nem gondolt senki. Minden
forradalmár olyan társadalmat akart létrehozni, amiben megszűnik a halálozás
fokozása. Azt nem vették tudomásul, hogy a
nagyobb népszaporulat még szükségesebbé teszi a felépítmény halálokozását.
A társadalom túlszaporodása, ha nem a
halálokozással, akkor csak a kevesebb gyermekvállalással lett volna megoldható.
Ezt a feladatot az emberiség történetében egyetlen társadalom oldotta
meg, ha nem is egészen, de jelentős mértékben, a nyugat-európai kiscsaládos
feudalizmus. A
történészek azonban ezt sem vették tudomásul, pedig Nyugat-Európa sikerének a
kevesebb születés volt az elsődleges oka. A
jobbágyrendszer megszüntetése azonban ezt az előnyt felszámolta. Ez csak két
okból nem okozott társadalmi visszalépést.
Egyrészt az
ipari forradalom példátlan gazdasági fölényt biztosított Nyugat-Európa számára
minden más kultúrával szemben. Ez a fölény érvényesült azzal, hogy minden más
kultúra Nyugat-Európa gyarmatává süllyedt, kizsákmányolttá vált.
Másrészt, az
alig 5 millió négyzetkilométeres Nyugat-Európa 50 millió négyzetkilométeres,
viszonylag lakatlan életteret talált magának.
Amennyire a gyarmatosítás előnyét az európai történészek hangsúlyozzák, a
megtízszereződött élettér jelentőségét elhallgatják. Pedig egyre jobban nyilvánvalóvá
válik, hogy az utóbbi volt a jelentősebb. A kis területű és népességű Európa Amerika
és Óceánia benépesíthetőségének köszönhetően lett 55 millió négyzetkilométernyi
élettér birtokosa. Európa a Távol-Keletnél is lényegesen nagyobb élettér
birtokosa lett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése