Kopátsy Sándor EE 2016 09 23
Megint a vagyon elosztása ellen
agitálnak
A jelenkor közgazdászai ott
folytatják, ahol Marx abba hagyta, a társadalmi igazságtalanság alapját a
vagyonok koncentrációjában látják. Ezt az úttévesztést a francia tudós, Piketty
könyvének sikere igazolja. Most éppen a The Economist szeptember 17.-23.
számának súlyos tanulmánya igyekszik jobban alátámasztani The rise of the superstars cím alatt. Az elolvasását mindenkinek
ajánlom, mert megéri.
Ez is jó alaklom, hogy bizonyítsam,
mennyire téves vágányon halad a korunk közgazdaságtana. Még mindig a fizikai
vagyon elosztásán rágódik, holott egyre inkább a szellemi vagyon hiánya lett az
úr.
A terjedelmes tanulmány azzal
kezdődik, hogy táblázaton igazolják, hogyan alakult 2006-2016 között a világ tíz
legnagyobb tőzsdei értékű vállalta, azok profitja az elmúlt tíz év során.
Első megjegyzésem, hogy az óriásvállatok értékét nem a nemzeti
jövedelemmel, hanem a bruttó nemzeti vagyonnal kellene összevetni. Vagyis nemcsak
a fizikai, hanem a szellemi vagyont is beleszámolva. A jelenkor közgazdaságtana
ugyanis még mindig figyelem kívül hagyja a szellemi vagyont, még akkor is, ha
olyan vagyonértékkel veti össze, amiben szerepel a vállatok szellemi vagyona
is. A vállatok tőzsdei értékében ugyanis egyre nagyobb súlya van a
vállalatvezetés minőségének, a vállalat márkájának, találmányainak. A
nyilvántartott nemzeti vagyonban azonban csak a vállalkozásként működő
vagyonban szerepel a tudásvagyon.
A vállalatok értékében benne van a
szellemi vagyonuk is, de ideje volna az
országok nemzeti vagyonába is bele számolni a szellemi vagyont. A
tudásvagyon figyelmen kívül hagyása nem okozott problémát a klasszikus
közgazdaságtanban, mert az osztálytársadalmakban mindig több volt a szellemi
vagyon, mint amennyit a társadalom hasznosítani tudott. Ebből fakadt, hogy az
osztálytársadalmak csak a művészetekben és a cirkuszi teljesítményekben
igényelték a tehetséget. Minden osztálytársadalomban több és jobb volt a
munkaerő, mint amennyit a társadalom hasznosítani tudott. Ezért volt minden osztálytársadalomban feladat a halálokozás és eredendő
bűn a tudásvágy. Ezt azonban nem volt megengedhető bevallani.
A versenytársak megölését, vagyonuk
elpusztítását erénynek kellett beállítani, ennek érekében való elpusztulást
pedig hősi halálnak kellett minősíteni. Máig nem akadt olyan történész, aki
kimutatta volna, hogy a fegyverkezés, a háborúzás nélkül nem maradhatott volna
életképes egyetlen társadalom sem. Pedig elég lett volna arra gondolni, hogy
mennyivel nagyobb lett volna a népszaporulat, ha a társadalom erőforrásainak
10-20 százalékát nem háborúzásra fordítja, hanem azt a jövedelmet a lakosság
elfogyaszthatja, ezzel tovább él, több utódot nevel.
A háborúzás költségénél is nagyobb
volt azok pusztítása. A fegyveres harcban elesetteknél többen haltak meg a háborúk
okozta járványokban, a nagyobb szegénységben. Ennek tükrében világos, hogy elviselhetetlen lett volna a túlnépesedés.
A háborúzás a nagyobb hallozást
azonban azzal okozta, hogy ennek költségeit meg kellett fizetni. Vagyis
fegyverkezés és háborúk nélkül mintegy ötödével több maradt volna fogyasztásra.
A magasabb fogyasztás kisebb természetes halálozást eredményezett volna. Az osztálytársadalmakban a legnagyobb
halálok a többség nyomora volt.
Vagyis a halálozást okozó háborúzás
végső soron a társadalom stabilitását szolgálta. Háborúzás nélkül csak az a társadalom maradhat fenn, amiben nem volna
számottevő a népszaporulat.
Az eredendő bűn
elkerülhetetlen szükségessége máig nem bizonyított. Pedig objektív
szükségességét bizonyítja a tény, hogy minden osztálytársadalomban bűnként
kezelték akkor is, ha a vallás nyíltan nem annak minősítette. A halálozás
fokozásának szükségességét ugyanis nem lehetett tudatosítani.
A jelenkor társadalmaiban azonban az
eredendő bűnből a legnagyobb társadalmi erény lett, a tudásvágy érvényesülésétől vált függővé a társadalmak teljesítménye.
Ennek lettem híve az ötvenes évektől, amikor Max Weber felismerésével
találkoztam. Ő ismerte fel először, hogy a
jelenkor társadalmainak a működtetése elsősorban a lakosság viselkedési
erkölcsétől függ. Ő még azt hitte, hogy csak a protestánsok puritánok. Ő
még fordítva látta a logikai kapcsolatot. Azt hitte, hogy a puritánabb
keresztényég nevelte a híveket puritánokká. Az összefüggés azonban fordított,
az angolszászok, a germánok és a skandinávok eleve puritánok voltak. Amikor
felzárkóztak a latin népek színvonalára, az egyáltalán nem puritán, latin
kereszténységüket puritánabbá formálták. A germánok akkor is puritánok, ha nem lettek
protestánsok. Weber ezért jobban tette volna, ha a protestáns helyett puritán
szót használ.
Weber még csak a Nyugat puritán
népeit ismerhette. Korában még rejtve volt a tény, hogy a konfuciánus
kelet-ázsiai népek még a protestánsoknál is puritánabbak. Ez csak a második
világháború után vált egyértelművé.
A 20. század második felében már egyértelműen a távol-keleti konfuciánus
népek társadalmai fejlődnek a leggyorsabban. Azokat csak követik a Nyugat
puritán népei. Minden
másik viselkedési kultúra egyre inkább lemarad.
Ez a tény azt jelzi, hogy a tudomány
és technika forradalma olyan megváltozott alépítményt hozott létre, amiben a
lakosság puritanizmusának a mértéke lett a legfontosabb társadalmi vagyon. Az élvonalban maradás, illetve az oda való
felemelkedés elsődleges feltétele a lakosság puritánsága lett. Ebből
fakadóan a jelenkor fejlett társadalmainak olyan közgazdaságtanra lenne
szüksége, amelyik a legértékesebb nemzeti vagyonnak a puritán magatartást tekinti.
Mivel lehet mérni a népek puritanizmusát?
A nemzeti jövedelem és a nemzeti vagyon arányával.
Ezt a mutatót Rácz Jenő és Bródy
Andrásnak köszönhetem. Az ő 50-es években megjelent könyvük foglalkozott
először ezzel a mutatóval. Bizonyították, hogy ez az arány az adott természeti környezetben állandó, északon nagyobb,
a trópusokhoz közeledve kisebb. Ez könnyen megérhető, mert a hidegebb
éghajlaton jobb lakásra, ruházkodásra, több tüzelőre, élelmiszertartalékra van
szükség. Ahol egész évben él a természet, ott kisebb a vagyonigény. Ennyi is
elég volt nekem arra, hogy nem elég az
ország nemzeti jövedelemének növekedésével mérni a társadalom teljesítményét,
hanem ezt egyrészt egy lakosra kell vetíteni, és azt is figyelemmel kell
kísérni, hogyan alakul ez a mutató.
Ez az iránytű nagy segítségemre volt.
Arra azonban csak a 90-e éveim közepén figyeltem fel, amivel a Rácz-Bródy könyv
nem is foglalkozott, hogy ez a mutató
mennyire függ a lakosság viselkedési kultúrájától. Csak a közelmúltban került
a kezemben egy tanulmány, ami megmutatta, hogy az Egyesült Államokban élő
etnikumok esetében mennyire eltérő a jövedelemhez viszonyított vagyonigény. A
közölt mutató ugyan még csak a fizikai vagyont és az éves jövedelmet vette
össze, de így is megdöbbentő volt. Az ott élő távol-keletiek fizikai vagyona
négyszer nagyobb volt, mint az éves jövedelmük. Ugyanez a mutató a
protestánsoknál 3, a latinoknál 2, az afrikaiaknál 0.8 volt. Minden bizonnyal
még reálisabb képet adott volna, ha a tudásvagyont is figyelembe veszik, hiszen
az éves keresetben ez is megjelenik.
Azonnal beugrott, hogy hasonló
különbség lenne, ha a cigányok vagyonigényét vetnénk szembe a lakosság
átlagával. Ezt szinte mindenki érzi, de a statisztika tudatosan figyelmen kívül
hagyja.
Lényegében hasonló arányokat mutatna egy olyan kimutatás, hogy melyik
etnikum esetében milyen magas a tartósan munkanélküliek, vagy a diplomások
aránya.
Azt a nemzetközi diákságú egyetemek
tapasztalatai is mutatják, hogy a diákok eredménye között hasonló különbségek
jellemzők. A távol-keleteik az elsők. A protestánsok a másodikak. A latinok a
harmadikak. A cigányok a negyedikek. Nemcsak a tanulási eredményekben, de az
egyetemre kerülésük arányában is.
Azt már diákkoromban megismertem,
hogy Magyarországon a két háború között hogyan oszlott meg az etnikumaink
iskolázottsága. Az átlagnál 4 évvel többet jártak iskolába a zsidók, kettővel a
germánok, mint a magyarok. A cigányság iskolázottsága pedig még a 6 elemi
elvégzésében is katasztrofális volt. Sajnos, ilyen adatokat sem a bolsevik, sem
a jelenlegi rendszer nem mért. Pedig ez is megdöbbentően leleplező volna.
Magyarországon az éves jövedelem és a vagyon aránya pedig azt mutatná, de
még szélsőbb arányokban, mint az amerikaiaké. Csak becsülni tudom, a magyar cigányság vagyona
aligha haladja meg az éves jövedelmüket, az iskolázottságuk pedig a nem
cigányokénak felét sem.
Ennyi is elég annak bizonyítására,
hogy a társadalmak állapotának
ábrázolása nem lehet reális, ha a vagyonok és a jövedelmek arányát nem mérjük,
a vagyon alatt pedig csak a fizikai vagyont értjük.
Azt ugyan gyakran hangsúlyozzuk, hogy
a jelenkori társadalmak már tudásalapúak, de a tudás értékét mellőző vagyonokkal
bűvészkedünk.
A tőkésosztály azért lehetett
osztály, mert a tulajdonos számára szinte annak működetőjének különösebb
minőségi igény nélkül is jövedelmet, profitot biztosított. Ezért, még Marx is
azt hihette, hogy a profit a tőkéstulajdonból fakad. Pedig a pofit a tőkehiányból származott. Azt nemcsak a klasszikus
közgazdaságtan, de a marxizmus sem ismerte fel, hogy mind a jövedelem, mind a politikai hatalom hiányból fakad. Aki ezt
felismeri, képes megérteni az adott társadalmak felépítményének
szükségszerűségét is.
A munkaerőhiány a rabszolgatartók uralkodó osztályát hozta létre. Ezt csak azért nem ismertük fel,
mert a történészeink nem hangsúlyozták, hogy ezek az ókori társadalmak
valamilyen okból munkaerő hiányossá váltak. A görög társadalomról nem tanítjuk,
hogy a munkaerő jelentős hányada a hajók legénysége volt, akiknek nagyon magas
volt a halandóságuk. Egyrészt sokuk hajótörött lett, másrészt a kor legénysége
olyan körülmények között élt, hogy gyakran voltak a távoli vidék betegségeinek
kitéve, másrészt a hajókban való összezártságban, egyoldalúan táplálkoztak, a
hajóra hozott betegségek robbanásszerű terjedésnek voltak kitéve. Néhány évnél
többet az átlaghajósok alig éltek. Ráadásul, az öntözött gabonát termelő görög
gyarmatokon a szúnyogok által terjesztett malária pusztította ki a lakosságot. A
távoli vidékről behozott fertőzések ellen európai lakosságnak nem volt
immunitása.
Az ezredforduló előtt kibontakozó
agrártechnikai forradalom felértékelte a szántóföldek értékét, először oldották
meg Európa nyugati felén a természetes csapadékra épülő kenyérgabona termelést,
ami felértékelte a szántóföldi földművelésre alkalmas területeket. Ezért a
földtulajdonosok lettek a társadalomban az uralkodó osztály. Ez azt jelentette,
hogy megjelent az a földművelési mód, amelyik a négy évszakos, nem önözhető
területeken az olyan lakosság eltartó földművelés, amire magas-kultúra
épülhetett.
Az ipari forradalom pedig elképesztő tőkeigényt támasztott azzal, hogy technikai
ugrást hozott az ipari termelésben. Ez nagyságrendekkel fölénybe került az összes többi kultúra
háziiparával szemben. A nyugat-európai iparosodott országok óriási komparatív
előnybe kerültek a világ minden másik kultúrájával szemben. A keletkezett
tőkehiány következtében a földbirtokos osztályt kiszorították a tőkések. Az új
társadalom uraik a tőkések lettek.
Ami a profitot illeti.
Az ipari forradalom után akkora lett
a tőkehiány, hogy annak az átlagosnál is kevésbé hatékony működetése is
jövedelmet hozott. Akinek volt tőkéje, annak képességétől függetlenül is
jövedelmet hozott. Jelenleg azonban a
tőke csak azoknak hoz jövedelmet, akik képesek hatékonyan működtetni. Ezért
aztán ma már a tőke nagy többségét nem a tulajdonosa, hanem az erre alkalmas és
felkészült menedzserek működtetik.
A profit nagysága egyre kevésbé a tőkés, egyre inkább a tőkét működtetők
minőségét mutatja.
Az ipari forradalom olyan óriási
tőkehiányt támasztott, hogy a tőke profitot szinte a képességtől függetlenül
hozott.
A tudományos és technikai forradalom azonban olyan fölényt hozott a
minőségi munkaerőnek, hogy minden szakma elitje a gazdasági és a politikai
hatalom részese lett. Valami olyan, amit Németh László a Minőség forradalmának nevezett, de
talán jobb volna a tudás és a képesség társadalmának nevezni. Ez a társadalom csak ott alakult ki, ahol a
lakosság viselkedését a puritanizmus jellemzi.
Visszatérve a tárgyalt tanulmányra.
A világ tíz legértékesebb vállalata
tíz év alatt elsősorban azért rendeződött át, mert ebben a tíz évben történt a
nyersanyagok, és mindenekelőtt az energiahordozók árának a világtörténelemben
legnagyobb csökkenése. Ez alapvetően abból fakadt, hogy mintegy húsz esztendő
alatt befejődött Kínában az iparosítás alapjainak kiépítése. 2006-ban még öt
olajtermelő vállalat volt az első tízben, az idén már csak egy, de még annak is
kisebb ma az értéke, mint tíz évvel ezelőtt. Jelenleg azonban már öt,
kommunikációs vállalat van a tízben, tíz éve még csak egy volt. Ez az öt pedig
a tíz értékének a kétharmadát teszi ki.
A tanulmány is utal a lényegre,
amikor például azt írja, hogy 1900-ban a három detroiti autógyár volt a
legnagyobb tőzsdei értékű, és 1.2 millió dolgozója volt. Ma a három legnagyobb
vállalat kommunikációs profilú, a Szilikon Völgyben vannak, de csak 137 ezer
dolgozót foglalkoztatnak. Vagyis alig tized annyi dolgozóval, mint 116 éve. Hozzá
teszem, hogy a három detroiti autógyár ma tízszer annyi, de sokkal értékesebb
gépkocsit gyárt tized annyi munkaerővel. A
legyártott autókra fordított munkaidő 90 százalékát bedolgozók végzik.
Valamikor 1980 körül vizsgáltam hogyan
alakult az előző harminc évben az Egyesült Államok munkaerőpiaca. Abból
kiderült, hogy a második világháború óta a nagyvállalati szektorban aránylag
harmadára csökkent a dolgozók száma, ugyanakkor a 10 főnél kevesebb dolgozós
kisvállalatokban volt a leggyorsabb a létszám növekedése.
Miért nagyobb az óriás vállatok profitja?
Mert a legjobb szakemberek vezetik. Ez azt jelenti, hogy a profit sokkal jobban függ a működetőinek minőségétől, mint a tőkéje
nagyságától. Elég volna megnézni, hogy a vállalati vezetők fizetése, hogyan
függ a vállalat nagyságától. A nagy vállatokat a legjobb szakberek legjobban
megfizetett kollektívája vezeti. Ráadásul, a jövedelmük elsősorban az elért
eredménytől, vagyis a profit nagyságától függ. Érdemes volna olyan felmérést
készíteni, hogy 1900-ban és 2015-ben a vállat nyereségéből mennyi jutott a
tulajdonosoknak, és mennyi a menedzsereknek. Ebből is kiderülne, hogy a tőkés
osztálytársadalomban a profit egésze a tulajdonosé volt. Jelenleg közvetlenül
egyre nagyobb hányada a menedzserekhez kerül, és egyre jobban meg vannak
fizetve a dolgozók is.
Arról ugyan nem készül statisztika,
hogy az autógyártás jövedelméből keletkező nyereség mekkora hányada a
beszállítók nyeresége. Minden bizonnyal sokkal nagyobb, mint a tulajdonosok
profitja.
A tisztánlátáshoz arra volna szükség,
hogyha felmérhetnénk, az autógyártásban kinek mekkora a részvétele, vagyona és
a jövedelme. Ez ugyan aligha felmérhető, de azon érdemes volna elgondolkodni, hogyan jön létre az, hogy ott működnek a
legjövedelmezőbben az autógyárak, ahol a legmagasabb a bér. az autógyártás
ugyanis nem ott hatékonyabb, ahol olcsóbb a munkaerő, kisebb az adó, hanem ott,
ahol a legjobban működtethető a sok ezer beszállítóval történő együttműködés.
Ma fontosabb a beszállítók minősége, mint a gyárvezetés hatékonysága. Ezt egy
példán tanultam meg. Az Audit megvette a Volkswagen, mert a profiljába be akart
építeni egy Mercedes és BMW minőséget. Ez a terve húsz éven át nem sikerült,
mert ott nem volt a minőségi adógyártáshoz felnőtt beszállító infrastruktúra.
Ahogy aztán leszállították a gyártását az Alpok térségébe, gyorsan versenyképes
lett. Nem véletlen tehát, hogy a minőségi autók többségét az Alpok övezetében
gyártják. Erre mondom, hogy a minőségi autók gyártásához olyan munkakultúrára
van szükség, ahol évszázadokkal korábban fából kakukkos órát, világhírű
hegedűket készítettek.
Összefoglalva.
A tudományos és technikai forradalom világát nem lehet megérteni
osztálytársadalmi logikával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése