Kopátsy Sándor EE 2016 09 12
A tudásvágy csak átmenetileg volt eredendő bűn
Középiskolás koromban fennakadtam
azon, hogy miért lett a zsidó, a
keresztény és a mohamedán vallás számára eredendő bűn, az általam az ember legértékesebb
tulajdonsága, a tudásvágy, annak ellenére, hogy én a legértékesebb emberi
tulajdonságnak tartottam. Abban ugyan nem kételkedtem, hogy amit az
emberiség az első egy istent hívő vallástól mind a keresztény, mind a mohamedán
vallás is átvett, annak megkerülhetetlen, objektív oka volt. Ebben csak
megerősített, amikor felfedeztem, hogy minden
kultúrában az új bevezetése elleni tiltakozás valamilyen formában jelen volt.
A görög drámák közös mondanivalója a tradíciók megsértése elleni tiltakozás
volt. Minden kultúra közös vonása volt
az újítás elleni tiltakozás. Ezért aztán tudomásul vettem, hogy az ember természetes tudásvágya elleni
harcnak objektív oka volt.
Azt ugyan hamar felismertem, hogy az értéktermelők kizsákmányolásának oka minden
osztálytársadalomban a munkaerő mennyiségi és minőségi túlkínálat volt. Ennek
pedig az az oka, hogy minden uralkodó osztály azért jutott
értéke alatti áron a munkaerőhöz, mert annak kínálata meghaladta a keresletét. A
kizsákmányolás okát tehát megértettem, de továbbra sem értettem meg a tudásvágy
üldözését. Nem tudtam választ adni arra, hogy az ember tudásvágya miért volt eredendő
bűn.
A gyűjtögetés az ember fejlett agyának sikere volt.
A gyűjtögető társadalmak minden eredménye az ember fejlett agyának volt
köszönhető. Ezt még
a zseniális Darwin sem ismerte fel.
A tanainak hisztérikus elutasítása elsősorban arra épült, hogy nem ismerte fel az ember és a biológiai
elődei között létrejött minőségi különbséget. Zseniálisam feltárta, hogy
minden faj létrejöttét és fenn maradását a mutációnak és a szelekciónak
köszönhette. Ezzel szemben az ember viharos fejlődése elsősorban annak volt, és
ma is csak annak köszönhető, hogy az
agyával alkalmazkodott a környezetéhez.
A gyűjtögetés közel 150 ezer éve
alatt az ember az adott életterében alig fejlődött. Ugyanakkor példátlan sikert
ért el azzal, hogy minden természeti környezethez alkalmazkodni tudott. Nem a mutáció és a szelekció alakította
nagyon lassan az új környezet által támasztott adottságokhoz, hanem az eszével
alkalmazkodott a viselkedése a természeti környezethez. Nem más fajjá
alakult, hanem ugyanaz a faj maradt, de jelentősen másként élt.
A másként élés képességét nem a
darwini módon a mutációnak és a szelekciónak, hanem az agyának köszönhette.
Azt a társadalomtudományok is
tudomásul veszik, hogy fajunk fejlődésében alapvető szerepe volt a tűz
hasznosításának és a két lábon járásnak.
Az ember a nemcsak a védelmét és a
hideg elleni védekező képességét köszönhette a tűz használatának, hanem a
fejlett agyához igazodó táplálkozásnak is. Az utóbbi jelentőségének
felismerésével nem találkoztam. Pedig a
tűz ismerete nélkül az agyunk kapacitása kihasználatlan maradt volna. A
nyers táplálékok, mindenekelőtt a húsok és a gabonák emésztése sok energiával
történt volna. Márpedig az ember abban is minőségi ugrást jelent a
fajfejlődésben, hogy a táplálékigényének jelentős hányadát az agya jelenti. Nem
ismerem a tudományos adatokat, de tudom, hogy az emberi agy igényli a táplálék
mintegy negyedét. Ez az arány ugyan a fajfejlődés során növekedett, de még az
emberszabású majmoknál is nagyon alacsony. Az ember agya a fennmaradása
érdekében azonban sok energiát igényel. Az emésztőképessége azonban nem
fejlődött ennek megfelelően. Ezért az ember agyának kellett megoldani az
emésztésének elmaradását. Ez történt azzal, hogy az ember kezdettől fogva megtörte a kemény gabonát, a nyes húst pedig
feldarabolta, megtörte, megsütötte és megfőzte. Elég volna arra gondolni,
hogy fajunk fejlődése hol tartana, ha az
ételeinket nem készítjük elő a könnyebb emésztésre.
Ebből következik, hogy a tűz nemcsak
védelmet jelentett az ellenségeinkkel és a hideggel szemben, hanem az agyunkat
sem tudtuk volna energiával ellátni. A tűz nélkül tehát nemcsak a fizikai
adottságaink, hanem a fejlett agyunk energia igénye alapján is rászorultunk.
A két lábon állás jelentőségét is
másként látom. Az ember azért áll két lábra, mert az agya a mellső végtagjaival szemben olyan nagy igényeket támasztott,
ami nem fért össze annak felszabadulása nélkül. Az ember agyának két olyan
végtagra volt szüksége, amik éppen olyan páratlan feladatok elvégzésére
alkalmasak, mint az agyunk gondolkodása. Ezért kellene hangsúlyozni, hogy az
embernek nemcsak az agya, de a kezei is minőségi ugrást jelentenek a biológiai
elődeihez képest. Még senki sem írta le, hogy az ember agya nem sok eredményt érhetett volna el a kezek rendkívüli
fejletsége nélkül.
Nemcsak a tűzet nem tudtuk volna
hasznosítani, de nem lehettek volna szerszámaink, fegyvereink a rendkívül
fejlett kezeink nélkül, máig is valahol Afrika közepén gyűjtögetésből élnénk.
Azt életem egyik nagy felfedezésének
tekintem azt is, hogy a fajuk azért
juthatott el odáig, hogy a felmelegedés által okozott megváltozott természeti
környezetében áttérhetett a termelő munkából való megélhetésre. Ez esetben
is a megváltozott természeti környezetéhez az eszével idomult.
Annak ellenére, hogy meggyőződésem
szerint, ha nem történik jelentős klímaváltozás, akkor is előbbre tartanánk,
mint előtte voltunk, mert már jelei voltak a terelésre való áttérésnek. A
történészek ezzel sem foglalkoznak, pedig a jelenkor tudománya ezt már
lehetségessé teszi.
Az első pásztortársadalom.
Jó hatvan éve olvastam először, hogy
a két első háziállat a kutya és a rénszarvas volt. Közel tizenötezer évvel a
felmelegedés előtt a tundrákon az ember ezzel a két állattal együttműködve élt.
Vagyis a legmostohább természeti körülmények között ez a három faj egymásra
szorult, és szinte máig is így élnek a jelenkor fejlett eszközeit is használva.
A hatvan év alatt sem találtam, hogy
valaki ezzel az állattartással foglalkozott volna.
Az ember életképtelen volt a tengerpartoktól távoli tundrán.
Már sokszor leírtam, hogy a
gyűjtögetés lakosságeltartó képessége ugyan jelenősen különbözött, de mindenütt
nagyon alacsony volt. A legalacsonyabb a tengerparttól távoli tundra volt.
Arról, hogyan tévedhetett az ember a tundrára, nincs tudomásom, de találkoznia
kellett a kutyával és a rénszarvassal.
A kutya is életképtelen volt a tundrán. A térség két ragadozójával, a
jegesmedvével és a farkassal nem lehetett versenyképes.
A rénszarvasok is hátrányban voltak a közel tízszer nagyobb
jávorszarvasokkal szemben. Ezek a szaporaságuknak és több ezer kilométeres közös vándorlásainak köszönhetően
maradhattak fenn. Védekezésre azonban képtelenek voltak.
A három életképtelen faj azonban
közösséget alkotva, életképessé vált. Egymás tulajdonságait hasznosították.
A kor fegyverével az ember nagyon életképtelen vadász volt. A kutyákkal együttműködve a képessége
sokszorosra nőtt. Ennek az együttműködésnek a kutyák is hasznát vették, mert
csak a tüzek jelentettek számukra biztonságot. A vadászok által elejtett vadak
csontjai több táplálékot jelentettek számura, mint a saját vadászatuk. Az együttműködés
legnagyobb nyertesei a rénszarvasok voltak. Az emberek tábortüzei jelentették a
legbiztosabb védelmet. A kutyák ébersége jelentette a veszély jelzését. Az
emberek is nyugodtan alhattak, elég volt, ha a kutyák ugatására felébrednek, és
tűzzel, lándzsával, kiabálással elijesztik a medvéket, vagy a farkasokat.
Nehéz meghatározni e három faj
együttélési formáját.
Nem pásztorok voltak, hiszen nem ők
tereltek, hanem az ösztönösen vándorló csordával együtt haladtak. A csorda
pedig ellátta az embereke és a kutyákat élelemmel. Az étkezés céljára levágott
állatok mennyisége elhanyagolható volt a védettséget jelenő nyereghez képest.
Ez az életforma ugyan soha nem volt
jelentős népességet eltartó, mégis máig fennmaradt.
A haszonnövények kapás termelése.
Azt is jó negyven éve tudom, hogy a
haszonnövények kapás termelése több ezer évvel megelőzte a szántóföldi
termelést. Ezt az ismeretet is a genetikának köszönhetjük. A burgonyát, a kukoricát, a kölest, a rizst, a búzát és az árpát több
ezer évvel a felmelegedés előtt már termelték a lakások közelében az asszonyok
kapás talajműveléssel. Ezek a gyűjtögetés mellett kiegészítő táplálékot
jelentettek főleg ott, ahol viszonylag kevés volt a termőtalaj, a hegyek
völgyeiben.
Az ugyanis biztos, hogy a vadból
kultúrnövény csak évezredek alatt szelektálódhat ki. Erre csak az adhat
magyarázatot, hogy más több ezer éve kiegészítő táplálékként termelték, és
szelektálódott.
Ennek módját keresve jutottam el
Irakba, ahol megnézhettem a búza vad ősét. Legnagyobb meglepetésemre, nyáron
aratás idején kiverni sem lehetett a magját. Ezért találtam ki a szelekciójának
a módját. A vadbúzát a leshelyeken, itatóknál a vadakat vonzó takarmányként
rakták ki, talán több ezer éven keresztül. Ezeknek ritkán volt olyan magja is,
ami a vadak tiprása során kihullott, ott maradt és kikelt. Ez a szelekció
folytatódott akkor is, amikor már az asszonyok a ház körül kapás földműveléssel
termelték.
Ahhoz, hogy háztáji, kapás
haszonnövény szántóföldi gabona legyen, a klímaváltozásnak kellett
bekövetkezni. Ez hozta magával a szántóföldi termelés két feltételét.
A szarvasmarha és a bivaly domesztikálódott. Ez a két állat jelentette azt a
fizikai erőt, ami a szántóföldi gazdaság talajműveléséhez és anyagmozgatásához
szükséges. E két igavonó nélkül, a
szántóföldi gazdálkodás lehetetlen.
A tengerszínt mintegy 70 méteres emelkedése. Ezt a kor emberisége, mint vízözönt
őrzi. Azt, hogy az önözéses gabonatermelés a jégkorszak alatti tengerszinten
létre sem jöhetett volna, még a vízgazdálkodók sem ismerték fel. Pedig
egyértelmű műszaki tény, hogy a 70 méterrel alacsonyabb tengerszinten sem a
kínai, sem a dél-ázsiai folyamok völgye nem lenne önözhető. Ez azt jelenti,
hogy a tengerszint emelkedése előfeltétele volt a történelem minden első
magas-kultúrájának. Vagyis, a vízözön
fajunk történetének a legnagyobb áldáshozója volt
A tudásvágy eredendő bűn lett.
Az önözéses gabonatermelésre való
áttérés ugyan minőségi ugrást jelentett az emberi faj életében. Ennek
köszönhetően, viszonylag gyorsan, alig hatezer év alatt, megtízszereződött mind
a földünk eltartó képessége, mind a fejlettek és a viszonylag lemaradók közti
különbség, megháromszorozódott a várható élettartam. Az ember minden fizikai
képessége soksorosára nőtt.
A gépeknek köszönhetően a fizikai
ereje ezerszeresre.
A látóképessége milliószorosra.
A távolságlegyőző képessége
ezerszeresére.
A kommunikációs képessége
milliószorosára.
Arról ennek ellenére fogalmunk sem
lehet, mire vihettük volna, ha a szaporodásunkat képesek lettünk volna a
lehetőségünkhöz igazítani. Minden érdekünk egyre jobban érvényesült, a
túlnépesedésünkön csak az általunk okozott halálozással és a tudásvágyunk erőszakos
elnyomásával tudtuk úrrá lenni.
Az ember történelmének példátlan sikerét elsősorban a fejlett agyának köszönhette.
Ennek a
felismerésemnek látszólag teljesen ellentmondott a tudásvágynak eredendő bűnnek
minősítése.
Csak nagyon öregkorban döbbentem rá,
hogy a biblia paradicsomi jelente nem az
ember teremtése idejét idézi, hanem a termelésre, a munkából való megélhetésre átállt
társadalmak kezdetének az idejét idézi. Nem mintegy 150 ezer évre megy
vissza, hanem csak a mintegy 6 ezer éve létrejött, alapvetően új helyzetet
idézi. Ekkor vált a tudásvágy üldözésére
kényszerré. Ebből fakadóan, az eredendő bűn csak az elkövetkező mintegy
hatezer évre szólt, amiben nem a tudásra, hanem a verejtékes fizikai munkára
épült a társadalmak kora következett.
A bibliát ugyan a történelem
legjelentősebb könyvének tartottam és tartom ma is. A sikerét eleve azzal
magyaráztam, hogy az egyetlen olyan ősi mítosz, amit a nép bölcsei nem a
hatalom árnyékában, annak alárendelve, hanem egy idegen nép rabságában írtak.
Ez a példátlan sikerének a titka. Azt azonban elképzelni sem tudom, hogy
tudatában lehettek annak, hogy a belátható jövőben a tudásvágyat mindaddig
üldözni kell, amíg el nem jön a megváltó. Még azt sem tudhatták a szövegezők,
hogy minek kell bekövetkezni annak érdekében, hogy az ember tudásvágya felszabadulhasson.
Ezt még a mai tudomány sem ismerte fel, annak ellenére, hogy az emberiség
egyötöde, a puritán Nyugat és a Távol-Kelet már gazdag népei számára már
bekövetkezett, egy másik ötöde, Kína erőszakkal megvalósította. Ugyanakkor az
emberiség nagyobb fele szánmára a tudásvágy tilalmának az előleges oka, az
elviselhetetlen túlnépesedés nagyobb, mint valaha.
A tudásvágy addig marad eredendő bűn, amíg az ember az elviselhetőnél
gyorsabban szaporodik.
Ez a puritán Nyugaton, és a már
gazdag Távol-Keleten spontán bekövetkezett. Ott állt meg a túlnépesedési nyomás, ahol a tudomány megoldotta az
ösztönünknek megfelelő szexuális életben is a fogamzásgátlást, az egy főre jutó
jövedelem a 20 ezer dollárt, az iskolázottság pedig a 12 évet. Ez a 20.
század második felében spontán, a politikai akarattól függetlenül bekövetkezett
a puritán Nyugaton és a Távol-Kelet kisebb országaiban. Még az sem tisztázta a
társadalomtudomány, hogy milyen okokból történt meg az ember szexuális ösztöne
és szaporasága közti egyensúly. Még kevésbé tudatosult az, hogy ezzel megszűnt
a tudásvágy társadalmi elnyomásának a szükségessége is. Vagyis az emberiség
puritán, gazdag és iskolázott társadalmaiban megszűnt az eredendő bűnünk. Megtörtént a megváltás.
Az máig nincs feltárva, hogy mennyire
tudatos volt az 1990-es kínai reform, ami a piac törvényei előtt megnyitotta az
utat, és erőszakkal korlátozta a gyermekvállalást. Nincs feltárva, de okkal
tételezzük fel, hogy a piacos gazdaság fölényét tudomásul vették a Kínai
Kommunista Párt vezetői. Az még inkább feltételezhető, hogy felmérte az állami
tervezés, hogy az évente mintegy 30 milliós lakosságnövekedés elviselhetetlen
terhet ró a társadalomra, hogy ezeket nemcsak fel kell nevelni, de a számukra
szükséges vagyont is fel kell halmozni.
Azt már hatvan éve vallom, hogy 1-2
ezreléknél nagyobb népességnövekedés elviselhetetlen felhalmozási igénnyel jár.
Szerencsére nálunk már olyan alacsony szintre csökkent a gyermekvállalás, hogy
azt nem tiltani, hanem támogatni kellett.
Az emberiség ötöde számára már eljött
a messiás. Az eredendő bűmtől való
megváltást nem Krisztus eljövetele, hanem csak a tudományos és technikai
forradalom hozta meg. Jelenleg még csak a fajunk mintegy ötöde számára. A
messiás megváltását csak a protestáns kereszténység és néhány százmillió, már
gazdag távol-keleti ország népe élvezi.
A század második felére az emberiség
kétötöde, Kína és Vietnám is megváltott társadalmú ország lesz. Ezek kétharmada
már nem nyugati protestáns, hanem távol-keleti konfuciánus lesz.
Az 1990-es kínai reform azzal, hogy
piacosította a gazdaságát, valamint erőszakkal leállította a túlnépesedését,
létrehozta az osztálytársadalom túllépés alépítményi előfeltételeit.
Ugyanakkor az emberiség többsége továbbra is elviselhetetlenül gyorsan
szaporodik, és ennek következtében ott az osztálytársadalom még a korábbinál is
megkerülhetetlen szükségszerűség marad. Számukra a népszaporulat leállásáig a halálozást fokozó, a
tudásvágyat üldöző osztálytársadalom még nagyobb szükségszerűség lesz, mint az
emberiség egésze számára valaha volt.
A megváltó népe.
Érdekes módon a megváltást meghirdető
zsidóság két társadalmi fejlettségi szinten, ezért fele már a megváltáson túl,
a másik fele meg még előtte van.
A zsidósággal nem a létszáma, hanem
az eredendő bűn szempontjából kiemelkedő szerepe okán röviden foglalkozok.
A nyugat-európai kultúrájú zsidóság a 19. század második felétől az
emberiség élvonalába tartozik, nem szaporodik, nagyon iskolázott és gazdag. Jelenleg a többségük már a saját
államában, Izraelben és az Egyesült Államokban él.
A közel-kelti, ortodox zsidóság többsége
már őshazájába, Izraelbe visszaköltözött. A kulturálisan a közel-keleti része,
az ortodoxok a közel-keleti kultúra szintjén ragadtak. Ígéretesnek tűnik, hogy
a század végére asszimilálódnak a nyugati kultúrájú hittestvéreihez. Ez fogja a
zsidóság egésze számára is jelenteni az eredendő bűntől való megváltást.
Aligha fordulhatott elő az emberiség történelmében, talán a kis görög
városok fénykorában, hogy egy kis nép a tudás birodalmának az élcsapata legyen.
A zsidó nép ugyan kivételes szerepet játszott
az egy istenhivő vallások kialakításában is. Mára a két legnagyobb világvallás,
a keresztény, és a mohamedán belőle gyökerezik. Az európai zsidóság
kiválasztott nép lett a 19. század közepe után.
Az európai zsidóság a vasút századában újra világtörténelmi szerepet
kapott azzal, hogy a Nyugat tudományos élcsapata lett. Ezt nagyon jól mutatta egy a
közelmúltban megjelent tanulmány, ami a zsidóknak a Nobel-díjakkal elért
eredményét illusztrálta. Elképesztő fölénybe kerültek a Nobel-díjasok arányával
a világ minden más népével szemben. Ez a szerep ugyan nem a zsidó nép egészének,
hanem az Európában nagyra nőtt többségét jellemzi. A közel-keleti zsidóságnak
szellemi nagyságai csak a középkori arab világban voltak.
A vasút százada óta tartó példátlan siker csak az európai civilizációba
beépült zsidóságra korlátozódott. Az most, Izraelben derül ki, hogy a nagyon fejlett zsidó
kultúra képes lesz-e a nagyon elmaradt hittestvéreit magához emelni. Az európai
zsidóság világtörténelmi szerepe ettől függetlenül sem vitatható.
A zsidóság azonban ismét átadja a
főszerepet a két utódjának, a Nyugat puritán kereszténységnek és a Távol-Kelet
konfuciánusainak.
Összefoglalás.
Fajunk jelenleg a fejlődése harmadik
fokára lépett.
I.
Az első leghosszabb szakaszt gyűjtögetőként élte át. Az előző fajokhoz képest rendkívül
fejlett aggyal és kezekkel rendelkezett, ennek köszönhetően, a föld minden
természeti környezetében képes volt berendezkedni. Nem azzal, hogy valami újat
kitalált, hanem mindig csupán azzal, hogy viselkedését az adott környezetéhez
igazította. Genetikai értelemben nagyon
eltérő életformái ellenére nem változott. Mindig és mindenütt a
létszínvonalon maradt.
II.
Hatezer éven át fizikai munkájával teremtett magának egyre jobb életkörülményeket.
A jobb
életkörülményeknek köszönhetően elkezdett nőni a várható életkora, ami a
szexuális ösztönének megfelelően egyre gyorsabb szaporodását okozta. A spontán
népszaporulata egész százalékokat jelentett. Ezzel szemen állt, hogy az
élettere eltartó képességét ennek tizedével sem tudta növelni. Ez a társadalmi
felépítményét arra kényszerítette, hogy három eszközzel fokozta a halálozást.
A nagy többséget nyomorban kellett tartani. Minden osztálytársadalomban a nyomor
volt az elsődleges halálok.
Erőszakkal kellett a lakosságot pusztítani. Fegyverkezést kellett fenntartani,
ami maga is óriási költséggel, ember és vagyon veszteségekkel járt.
Az előző két feltételt csak akkor lehetett megvalósítani, ha erőszakkal
fojtották el az emberek tudásvágyát. Az osztálytársadalom emberpusztító szerepét nem lehetett
volna elfogadtatni, ha ez emberek előtt tudottá válik.
III.
A tudományos és technikai forradalom eredményei, a jólét, az
iskolázottságot megkívánják, és a fogamzásgátlást pedig megoldják. Ezzel a legfejlettebb társadalmakban
a létszám újratermelését sem biztosító szint alá csökien a gyermekvállalás.
Ezzel a halálozást fokozó osztálytársadalmak alépítménye megszűnik, ezzel a
tudásvágy bűnből társadalmi erénnyé válik. A másik eddig fel sem mért, de
működő változás, hogy a minőségi munkaerő hiánya általánossá vált. A társadalom
tagjai azzal lesznek kizsákmányolhatatlanná, ha olyan minőségűvé válnak, amiben
hiány van. Ezt, ha minden egyed nem is képes megoldani, de elsősorban mindenki
maga tehet róla.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése