Kopátsy Sándor
ED 2016 09 22
Az egy gyermekes család
A háború után egy éven keresztül a
földet osztottam, utána három évig a Nemzeti Parasztpárt Baranya-megyei
titkáraként találkoztam a református falvak egykézésének problémájával. Ez
együtt jó iskola volt azzal, hogy a gyermekvállalás problémája végigkísérje az
életemet.
A földosztásban való részétel
boldogsága csak az 56-os forradalom első hetéhez hasonlítható volt. A
földosztás a juttatottaknak elmondhatatlan örömöt jelentett. Ugyanakkor
racionalizmusom azt mondta, hogy itt mindenki ötöd annyi földet sem kap,
amennyit családjával meg tudna művelni, elindulhatna a dán farmerek felé vezető
hosszú úton. Ezt azzal illusztráltam, hogy minden dán farmernek legalább
tízszer nagyobb földje és traktora van. Ezek a juttatottak tizede sem
reménykedhet abban, hogy tíz éven belül egypár lovat tartson. a kapott föld
ugyanis erre nem ad fedezetet. A magyar falvakban ugyanis ötször több család él
annál is, amennyi az adott technikai feltételekkel képes lenne megművelni a
falu határát. A magyar falvak lakossága csak akkor lehet képes kimászni a
nyomorból, ha a lakosság háromnegyede nem a mezőgazdaságban talál munkát. Ennek
lehetőségét akkor még elképzelni sem tudtam.
Baranyába kerülve azt láthattam, hogy
a sváb falvakban közel kétszer akkora volt az egy családra jutó föld, és
háromszor nagyobb a ház és az istálló. Azt, hogyan érhették ezt el, nem láthattam,
mert azokat kitelepítették. De azt felmérhettem, hogy a magyar falvak valamivel
előtte jártak a rácoknak. A nagy különbség azonban az egykéző református és
katolikus falvak között voltak. Ez előbbieknél az egy családra jutó föld
kétszer akkora volt, mint a katolikusoknál. Akkor nem is láttam más megoldást,
mint a kevesebb gyermek vállalását. Az
egykézés racionális magyarázatát tehát megértettem. Az ugyan akkor eszembe
sem jutott, hogy az egyetlen gyerek nevelésére több jövedelem és időt
ordítanak, tehát minőségi különbség is van. Erre igazán csak hetven évvel
később, a kínai reform egykézésének az eredményei hívták fel a figyelmemet.
A családok gyermekvállalása ugyan
mániám lett, amikor felismertem, hogy az osztálytársadalmak embertelenségének
az az oka, hogy hatezer éve az ember
szaporább faj lett annál, amekkora népességnövekedést képes elviselni. Ötven
éve tudom, hogy fajunk az
osztálytársadalmak mintegy hatezer éve alatt minden eredményét annak
köszönhette, hogy halálozás okozó és a tudáságyat üldöző lett. Marxtól
ugyan sokat tanultam, de talán a legtöbbet a tévedéseiből. Ő ugyanis pályáját
történelmi materialistaként kezdte, de képtelen volt elfogadni, hogy a
materiális felfogásból az következik, hogy minden,
ami jellemző a társadalmakra, de számára is elfogadhatatlan az nem tévút, hanem
szükségszerűség. Azt, tudálékos ostobaságnak minősítette, amit Malthus a
túlnépesedés veszélyeként felvetett. Azt pedig, hogy az általa megálmodott
ideális társadalomban, a kommunizmusban milyen lesz a népszaporulat, gondosan
megkerülte. Ha Marxnak eszébe jutott volna, hogy az egyenlőségen alapuló
társadalmakban hogyan alakulna a várható életkor és a gyermekvállalás, vagy
öngyilkos lett volna, vagy felhagyott volna a politikával. Ha korunkban él, azt
láthatta volna, hogy csak azok a
társadalmak lettek gazdagok és osztálynélküliek, amelyekben megszűnt a
túlnépesedési nyomás. Ezzel szemben,
minden olyan társadalom, ahol felgyorsulhatott a népszaporulat, egyre jobban
lemarad. Ugyanakkor a tőke szerepe, a jövedelmek és a vagyonok
differenciálódása nem csökkent.
Az elmúlt negyed század legnagyobb, és leginkább tanulságos társadalmi eseménye
a kínai reform.
Azt már az ötvenes években tudtam,
hogy eleve versenyképtelen az a társadalom, amelyiknek a lakossága néhány
ezreléknél gyorsabban szaporodik, tehát a kínai reform elengedhetetlen részének
tekintettem a gyermekvállalás korlátozását, azt ugyan nem tudtam elképzelni,
hogy meg lehet valósítani. Pedig nélküle szó sem lehetett volna a kínai
csodáról, mert évente 25-30 millióval nőt volna a lakosság száma, aminek
felnevelése és vagyonnal való ellátása felemésztette a világtörténelem
legmagasabb felhalmozási rátáját is. Ha ma Kína lakosainak a száma
félmilliárddal nagyobb volna, Kínában az egy lakosra jutó jövedelem szinten tartása
is csoda lenne. Vagyis az egy főre jutó mutatókban és urbanizációban Indiával
azonos szinten állna Kína, és szó sem lehetne arról, hogy a század közepére az
Egyesült Államok színvonalán lévő szuperhatalom legyen. Ezt figyelmen kívül
hagyják a társadalomtudósok és a politikusok, azt hajtogatják, hogy
munkaerőhiány lesz a kevés születés következtében. Azt elfelejtik, hogy mi lett
volna akkor, ha nem korlátozzák a gyermekvállalást.
Az egységesen minden család számára
egyetlen gyermek engedélyezése kicsit keményebb volt, lehet, hogy a 25 év alatt
elég lett volna az 500 helyett 400 lakossal csökkenteni a születések számát. De
mivel nem tudom, hogyan lehetett volna pontosabban eltalálni a korlátozás
nagyságát, e felett nem vitatkoznák.
Még azon sem vitatkozom, ami elveim
szerint sokkal eredményesebb lett volna a család jövedelme és a szülők
iskolázottsága alapján rangsorolni a gyermekvállalást. A felső tizedbe tartozók
számára szabaddá tenné a gyermekvállalást. Az alsó ötödben pedig az egyet is
feltételekhez, van lakásuk, mindketten dolgoznak, akkor az egy gyermek jár,
ahol szűkebbek a feltételek, hogy emelni a gyermekvállalás korhatárát. kellene
kötni. 30 feletti nőknél pedig automatikusan járjon az egy gyermek
vállalhatósága. De mivel felmértem, hogy az egységes korlátozás is milyen óriási
adminisztrációval járt, elfogadtam, hogy legalább így egységesen elvállalták.
Mit ér az egy gyermek?
Azt közgazdászként természetesnek
tartottam, hogy a családok alsó tizedében az egynél több gyermek vállalása
eleve óriási teher, és a több esetében ez csak növekszik. Ezért az egy
gyermeket is csak feltételek esetében engedélyezném. Többet még a gazdag
társadalomban sem engedélyeznék. Nagyon
tudatosítanám, hogy a gyermekek szánmának függvényében hogyan csökken az egy
családtagra jutó jövedelem és az egy gyermek nevelésére fordítható nevelési
idő. Ezt tudva, vallom, hogy a társadalom ötödében az egy gyermek legyen az
általános még a gazdag társadalmakban is. A családok gyermekvállalási és
nevelési potenciálját tudatosítani kellene.
Ezzel szemben a fejlett társadalmakban
a társadalom felső ötödében, ahol az anyák diplomásak, a termelékenységi mutató
1.5 alatt van. Ezzel szemben az alsó ötödben meghaladja a 3-at. Ennek a
fordítottja esetében a következő nemzedék értéke legalább kétszer akkora lenne,
mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra mellett.
Mindezeket tudva, mégis meglepetéssel
olvastam a kínai egygyermekes rendszerben az oktatási rendszer javulását. Az
1990 előtt évente 2-3 százalékkal szaporodó Kínában az ENSZ oktatási rendszert
mérő skáláján a jövedelmi szintjénél jobb, de viszonylag közepes helyen volt. A
legutóbbi felmérésen pedig az első ötben szerepel. A tíz legjobb középiskolából
négy kínai. Vagyis az egyetlen gyerekek iskolai eredménye lényegesen jobb, mint
korábban a 3-4 gyerekes családoké.
Elkezdtem kalkulálni, ha az egyetlen gyermekek társadalmi értéke
eléri az átlag háromszorosát, akkor Kínában a fele annyi egyetlen gyermekből
álló generáció még egyszer értékesebb lesz, mint a korábban jellemző sokkal
népesebb generáció.
Tehát Kínában ugyan kevesebb
létszámú, de értékesebb generáció került ki. Végre találtam objektív
bizonyítékot arra, hogy a jelenkorban értelmetlen darabban számolni a
demográfusoknak. Ennél is tovább megyek, a közgazdászok rendszeresen mérik a
nyugdíjasoknak a dolgozókhoz viszonyított arányát. Ez a mutató az 1990-es
reform hatására romlik. De mivel értékesebb, nagyobb keresetű és több járadékot
fizető lesz a következő korosztály, a nyugdíjasok eltartása kisebb terhet fog
jelenteni.
A Kínát bírálók, illetve érte aggódók
gondoljanak arra, mi lenne, ha ma 500 millióval többen lennének a kínaiak.
Becslésem szerint fele lenne az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon,
lényegesen kisebb az egy lakos társadalmi értéke, tudásvagyona. Ez a Kína úgy
élne tovább, mint Mao korában, erőszakos és agresszív lenne. Minden túlnépesedő
társadalom agresszív, a veszteségekkel nem számoló. Ezek agressziója csak azért
nem veszélyes, mert egyre elmaradottabbak és szegényebbek lesznek.
Ha valaki Kína 25 évéről mérleget készít, meggyőződhet arról, hogy az
1990-es reform az emberiség történelmének legnagyobb, a politika által
kivitelezett csodája volt. Többek között bizonysága annak is, hogy az egy gyermek nevelése mennyivel
hatékonyabb, mint a többé. Az utókor a jelenkor legnagyobb tragédiájának azt fogja
tartani, hogy sokkal többen akartunk megélni a földünkön, mint amennyi
optimális lett volna. Nem minél több emberre, hanem minél jobbakra van
szükségünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése