Tartalom
Kopátsy Sándor EH 2016 04 16
Történelemszemléletem illusztrációja
Maga a marxizmus három formája
tanított meg arra, hogy a viselkedési
kultúra alépítményt jelent, ahogyan Európában három lényegesen különböző
kultúra van, marxizmusból is három van, akár a kereszténységből, mert
mindkettőnek, mivel felépítmény a három európai kultúrához kellett igazodni.
A már fejlett, gazdag puritán nyugati társadalmakban a marxisták megelégedtek azzal, hogy
a tudományos és technikai forradalom
által beindult társadalmi változást nem kell erőszakkal kierőszakolni, az
kialakul erőszak nélkül. Ezek marxizmusát hívjuk szociáldemokráciának.
Erről tartottam azt, hogy utólag Marx is ezt tekintette volna tanai
megvalósulásának.
A latin népek marxizmusa már nem volt ennyire türelmes, gyorsítani akarta a
társadalmi átalakulást. Ezek marxizmusát hívtuk euró-kommunistának. Látták,
hogy a puritán népektől egyre jobban lemaradnak, tenni kell valamit.
A kelet-európai és a balkáni népek a társadalmi átalakulásukat ortodox dogmák és kemény
fegyelem nélkül el sem képzelhették. Az ortodox
igényükhöz idomult marxizmus volt a bolsevik diktatúra. Ez 1990-re
megbukott, mert a gazdaságát nem bízta a piacra. Ma már tudom, hogy ez sem volt
véletlen, mert az ortodox kultúrájuk eleve alkalmatlan a társadalmi
modernizációra.
Kelet-Ázsiában
a lakosság viselkedése keményen puritán, ennek megfelelően alkalmas a
társadalmi modernizációra. Ez, először a fejlett szigetországban, Japánban
derült ki. Japán néhány évtizeddel a második világháború után felzárkózott a
Nyugat protestáns társadalmai közé. Viszonylag gyorsan követte a négy kis
tigris, ezek szerencséjükre a hidegháború demokrata oldalára kerültek, és
nyitott exportpiacot kaptak a tömegáruik számára. Japán és a négy kis tigris
gazdasági csodája bebizonyította, hogy a távol-keleti munkaerő, a minőségéhez
viszonyítva olcsó.
A Távol-Kelet lakosságának négyötödét
jelentó Kína egyrészt a hidegháború szocialista oldalára került, tehát eleve
nem számíthatott a tőkés országok támogatására, másrészt még nagyon elmaradott volt
ahhoz, hogy békésen átállhatott volna arra, hogy a gazdaságát piacosítsa. Neki
meg kellett tartani a politika és a gazdaság diktatúráját. Még 1990-ban is csak
úgy térhetett át a piacosításra, hogy megtartotta a kemény politikai
diktatúrát. Kínában a piacos gazdaság mellett két okból fent kellett tartani a
politikai diktatúrát.
Egyrészt még nagyon gyors volt a népszaporulat. A születések korlátozását a nagyon
alacsony jövedelem és iskolázottság miatt csak erőszakkal lehetett
megvalósítani. Erőszak nélkül csak olyan társadalomban csökken elviselhető
szintre a gyermekvállalás, ahol az egy lakosra jutó jövedelem meghaladja a 20
ezer dollárt, az iskolázottság pedig a 12 évet. Kína 1990-ben ettől még nagyon
messze volt.
Másrészt a piacosítás anarchiába szalad, ahol nincs erős polgárság,
széles középosztály. A
demokratikus Kína egysége nem lett volna fenntartható. Egyelőre a kínai
kulturális forradalmat politikai torzulásnak tekinti a Nyugat. Valóban
borzalmas volt, de a nélkül még a hadsereg tankjai sem tudták volna
megakadályozni a politikai demokrácia bevezetését, ezzel az ellenforradalommá
való átlendülést. Ezt megtanultam az 56-os magyar forradalomban. Szegények és
nem elég iskolázottak voltunk ahhoz, hogy a forradalom ne lépje túl a rend
fenntarthatóságát. Kínában a kulturális forradalom ázsiai kegyetlensége sem
volt elég ahhoz, hogy tankok nélkül is megállítható lett volna az elviselhetőség
határán a nép követelése.
Ez, a konfuciánus kultúrához idomult marxizmus ma nemcsak azt bizonyítja,
hogy a politikai demokrácia nélkül is lehetséges a piacosított gazdaság, hanem
az eredmények társadalmi fejlődés példátlan csodáját illusztrálja.
A marxizmusnak ez a mégy nagyon eltérő formája, az ortodox népek
bolsevizmusa, a latin népek euró-kommunizmusa, a protestáns fejlettek
szociáldemokráciája, és a kínai kommunisták diktatúrájában sikeresen
piacosított gazdasága is azt bizonyítja, hogy a felépítményt a kultúra is determinálja.
Sokszor elképzeltem Marx melyik
marxizmusban látná tanai megvalósulását. Meggyőződésem szerint, a szociáldemokrata, jóléti államokban
érezné tanainak megvalósulását. Legfeljebb azt fogadná értetlenül, hogy ezek nem azért lettek jóléti államok, mert
marxisták, hanem azért sikeres a marxizmusuk, mert puritánok.
Az európai kereszténység három formája.
Ezt a három nyugati kultúrához való
igazodást felismertem a kereszténység tagozódásában is.
Protestáns keresztények csak azok a népek lettek, amelyek magatartását
eleve a puritanizmus jellemezte. A puritán népek kereszténysége is puritán lett. Protestánsok és szociáldemokraták szinte
fedik egymást.
A latin népek katolikusok maradtak, mert ugyan nem puritánok, ugyanakkor már
kiscsaládosak voltak. Ezek viselkedési kultúrája sok tekintetben a puritánok és az ortodoxok
között van. Ezek lettek előbb fasiszták, majd az euró-kommunisták.
A kelet-európai és a balkáni népek pedig ortodox, azaz még konzervatívabb
keresztények maradtak. Ezek kereszténysége is dogmatikusabb, akárcsak a marxizmusuk. Nekik a
bolsevik, dogmatikus marxizmus felet meg jobban. Ezek a népek azért
sikertelenek, mert nagycsaládosak voltak egészen a jelenkorig, ezért maradt a
kereszténységük és a marxizmusok is ortodox.
Krisztus feltételezett véleménye is
hasonló volna Marxéhoz, a puritán népek kereszténységével lenne jobban
megelégedve. Tanításához a legközelebb állóknak a protestánsokat, vagyis a
szociáldemokratákat tartaná. Ő is a
skandináv jóléti államokban érezhetné leginkább tanításának megvalósulását.
Vagyis Krisztus és Marx egyetértenének.
Az osztálytársadalmakat létrehozó alépítmény.
A társadalomtudomány ugyan éles
különbséget lát az osztálytársadalmak között, más szintű társadalmaknak tekinti
a rabszolgatartókét, a földesurakét és a tőkésekét. Fel sem vetetik, hogy rabszolgatartó,
a feudális és tőkés az azonos társadalom, csak más volt az uralkodó osztálya,
az osztálytársadalmak három formája.
Minden osztálytársadalom közös jellemzője, hogy túlnépesedne, ha hagynák.
Ha ezt tudomásul
vesszük, megtaláltuk az osztálytársadalmak közös alépítményt
legfontosabb pillérét, amire minden osztálytársadalom épült.
Az osztálytársadalmak akkor és azért
jöttek létre, mert a jégkorszak
megszűnését követően a gyűjtögető társadalmak áttértek növénytermelésre és
állattenyésztésre. Ez az átérés olyan mértékben megnövelte a várható életkort,
és azzal a népesség spontán szaporodását, ami messze meghaladta az életterek
növelésének lehetőségét. Ezzel olyan alépítmény jött létre, ami a társadalom
felépítményének elsődleges feladatává tette a népszaporulat jelentős
lefékezését. A spontán túlnépesedő társadalmak csak halálozást fokozó és a
tudásvágyat üldöző osztálytársadalmak lehettek. Ha Marx eljutott volna idáig, akkor eleve olyan proletáruralmat létrehozását
kellett volna megcélozni, ami képes a népességet viszonylag stabil szinten
tartani.
Mivel az elmúlt hatezer évben ennek nem volt lehetősége, csak olyan
társadalmi felépítmény biztosíthatta a stabilitást, ami féken tudta tartan a
túlnépesedést. Ezekre
csak olyan társadalom épülhetett, ami képes a népesség növekedését 1-2
ezrelékes szintre leszorítani. Ilyen társadalom csak az volt, amelyikben egy, a
lakosság néhány százalékát kitevő kisebbség megoldja a lakosság többségének
megfelelő szintű halálozását. Ennek
érdekében jövedelem elvonással a többség jövedelmét a magas halálozási szint
közelébe kellett leszorítani, fegyverrel, erőszakkal növeli a halálozást,
háborúzással pusztítani a vagyont, valamint üldözi a tudásvágyat.
Ezek voltak minden osztálytársadalom
közös jellemzői.
Ha Marx eljutott volna idáig, az
alépítmény által determináló felépítményről szóló törvényt azzal fejezi be,
hogy az osztálytársadalmat csak akkor
lehet egy jobb, humánusabbal lecserélni, ha megállítjuk a túlnépesedést. Ameddig
a túlnépesedés fennáll, az osztálytársadalom felszámolhatatlan szükségszerűség.
Azt erőszakkal nem lehet felszámolni, mert bekövetkezik az elviselhetetlen túlnépesedés,
ami anarchiát, társadalmi pusztulást jelent.
A tudományos és technikai forradalom előtt a spontán túlnépesedés ellen a
társadalom csak a halálozás fokozásával és a tudásvágy üldözésével védekezhetett.
A túlnépesedés leállásának a feltételei.
A túlnépesedést csak akkor lehet a szervezett halálokozás és a tudásvágy
üldözése nélkül megállítani, ha ismert és könnyen elérhető a fogamzásgátlás,
bizonyos szintet meghaladja a jólét és az iskolázottság. Ezeket előre nem lehetett felismerni. Ma már tudjuk, de csak azért, mert
megtörtént. A tudományos és technikai forradalom a polgárosult, puritán
társadalmakban spontán létrehozta a túlnépesedés leállásának a feltételeit.
A tudomány megoldotta a fogamzásgátlást. Nem azért, mert a társadalomtudomány felismerte
annak várható pozitív társadalmi következményeit, hanem azért, mert óriási piaci igény kikövetelte. A
fogamzásgátlást megoldó tudósoknak eszükbe sem jutott, hogy a fogamzásgátlás
megoldása az elsődleges feltétele annak, hogy a születések számának
szabályozása lehetővé válhasson a szülők a szexuális igényükről lemondjanak,
hogy csak annyi születést okozzanak, amennyit érdeküknek megfelel.
Bármennyire köztudott, hogy
fogamzások jelentős hányada akkor is megtörtént, amikor a párok nem akartak,
nem kívántak utódot. A
társadalomtudomány szinte vallási sötétséggel leplezte, hogy a születések száma
mindig a szülők célját messze meghaladó volt. Még annak nyomával sem találkoztam,
hogy valamiféle társadalmi érdek kötődik ahhoz, hogy csak akkora legyen a
következő nemzedék, amekkorát a létrehozói akartak.
Az egyke.
A református falvakban elterjedt
egykézést nemcsak a vallás dogmája megszegésének, de a társadalom elleni bűnnek
tartották. A református parasztok között az egyke azért terjedt el, mert a szülők gyermekeinek a jövője elsősorban
attól függött, mekkora földet örökölnek. Csak az egyetlen gyermek
számíthatott biztonsággal arra, hogy a szüleinél több földön gazdálkodhat, ha egyedül
örökölte a családi birtokot.
Annak nagy irodalma volt, hogy az
egykézés nemzetellenes, de arról nem olvastam, hogy mennyi kínlódást jelentett
fogamzásgátló nélkül biztosítani az egyetlen születést. Ha valami embertelen kínlódást
jelentett, ez az volt. Ezt csak a falusi lakosság kegyetlen ítélete, a
kiközösítés tudta garantálni. Az egykéző falvakban ugyanis a második szülés
gyakorlatilag erkölcsi kiközösítést jelentett.
Ezt tapasztalva tudatosult, hogy a gyermekvállalás korlátozása a
fogamzásgátlás megoldása nélkül lehetelten társadalmi feladat. Ennek
ellenére ezerszer annyi hangsúlyt kapott az egykézés által okozott nemzeti kár,
ami csak a vak nacionalizmus számára volt kár, mint az egyetlen gyermek
vállalásával járó szenvedés.
A fogamzásgátlást is a piacnak köszönhetjük.
A lakosság igénye a fogamzásmenetes szexuális életre óriási piacot jelentett. A 20. században a fejlett tőkés
osztálytársadalmakban a piac ereje már nagyobb
volt, mint a vallás és a nemzeti állam hatalma. A fogamzásgátlás megoldása
óriási profitot ígért. Szerencsénkre, a
piac a vallásnál és a nemzeti államnál is erősebbnek bizonyult.
Kiderült, hogy az indokoltnál kisebb gyermekvállalás is sérti a társadalom érekét. Erre a társadalmak azzal reagáltak, hogy a
vállalt gyermekek számával arányos támogatást adnak. Ez a támogatás aztán csak tovább fokozta a kontraszelekciót. Minél
jobbak voltak a családok gyermeknevelési adottságai, annál kevesebb gyermeket
vállaltak. Jelenleg minden fejlett
társadalomban, a jövedelmük és iskolázottságuk alapján a felső harmadba tartozó
családokban az átlagnál lényegesen kevesebb gyermek születik. Ugyanakkor a
szegények és iskolázatlanok az átlagosnál több gyermeket vállalnak.
Ez azért okoz óriási társadalmi kárt,
mert a gyermekek várható társadalmi értéke elsősorban a családi háttér
minőségétől függ. A következő generáció
teljesítménye sokkal inkább annak minőségétől, mint a mennyiségétől függ.
Ezért a társadalom jövője érdekében a
gyermekvállalás családi hátterének struktúráját kell optimalizálni. Ennek
ellenére, a társadalmi szabályozása ismeretlen, a kontraszelekció ellen nincsen
társadalmi ráhatás.
A jobb gyermekvállalási struktúrát csak olyan öregkori ellátás,
nyugdíjrendszer oldaná meg, amelyikben a jutalmazás nem a felnevelt gyermekek
számától, hanem a felnevelésük minőségétől függ. A társdalom érdeke ugyanis nem a
gyermekek számának, hanem a minőségének optimalizálása.
Erre már a 30-as évek végén, Németh
László A minőség forradalma címmel megjelent esszégyűjteménye megtanított. Azt,
amit ma számomra a minőség forradalma jelent, ő ugyan még nem érthette meg, de
ráérzett.
Szinte a jelenkorig minden
osztálytársadalom közös jellemzője volt, hogy a lakosság száma nemcsak több volt az eltarthatóság optimumánál, hanem
jobbak is annál, amit a társadalom optimálisan hasznosítani tudott. Ezért
kellett minden osztálytársadalomban nemcsak a halálozást fokozni, hanem a
tudásvágyat is elnyomni. Ez bármennyire karakterisztikusan jelentkezett, a
társadalomtudományok ma sem veszik tudomásul.
Minden osztálytársadalom szervezetten növelte a nyomort.
Azt a társadalom szellemi elitje
ugyan nem tudta elfogadni, hogy a társadalom szervezetten növelte a nagy
többség nyomorát, de hogy ez szükségszerű volt, még a forradalmárok sem
érttették meg. A nyomát sem lehet
találni annak, hogy valaki vizsgálta volna a kizsákmányolás megszűnésének
következményeit. Pedig érthető volt, hogy a többség nyomorának csökkentése
jelentősen növelte volna az átlagos jólétet, ezzel a várható életkort, a
lakosság növekedését, ami eleve is lényegesen nagyobb volt, mint az adott
technikai színvonalon elérhető optimum. Ez az egyértelmű tény azért maradt
rejtve, mert az életterük nagyobbításáért folytatott küzdelemben a győzelem az
erőviszonyoktól függött. Ez pedig elsősorban a létszámok különbségén múlt.
Minden társadalmi egység, a család, a település, az állam ereje
elsősorban a létszámán múlt az egymásközti harcban.
Az osztálytársadalmak hatezer évét a
mennyiségüket maximalizálni akaró társadalmaknak is tekinthetjük. Mivel azonban
a társadalom szerveződéseinek minden szintjén a jólét a mások rovására történő
terjeszkedés, és a saját létszámuk csökkentése volt. Ezek pedig egymással
ellentétes viselkedést követeltek. Az egyedek átlagos jövedelme azon múlt, ne
legyenek többen az életterük optimális eltartó képességénél. Ennek ellenére a létszámok
mindig az optimumnál lényegesen magasabbak volt. Az érdekük a létszámuk
csökkentése lett volna. Az életterük növelésben való érdekeltség azonban a társadalmi
szervezetek a létszámuk növelésében voltak érdekeltek.
Az első kiscsaládos rendszer, ami a gyermekvállalás egyetlen működő
csökkentője volt, csak Nyugat-Európában, az első évezred utolsó századaiban
jelent meg. A nyomát
sem találtam annak, hogy a társadalomtudomány felismerte a kiscsalád társadalmi
szerepét. Pedig Nyugat-Európa elsősorban
a kiscsaládos rendszerének köszönhette, hogy a többi magas-kultúra fölé
emelkedett. A kiscsalád az első olyan társadalmi szerveződés, aminek
egyértelmű hatása lett a gyermekvállalásának korlátozása.
A kiscsalád kevesebb gyermekvállalása is általánosan csak akkor érvényesülhetett,
amikor megoldódott a fogamzásgátlás. Ezt a nyugat-európai feudális rendszer azzal oldotta meg,
hogy a házasságot, vagyis a gyermekvállalás lehetőségét jobbágytelkek
juttatásához kötötte. Csak annyi gyermekvállaló család jöhetett létre, amennyi
jobbágytelek volt.
A földesúr érdeke az volt, hogy a
jobbágytelek minél nagyobb maradjon, tehát a jobbágycsaládok száma csak
annyival nőtt, amennyivel növelni lehetett a szántóterületet. Ha ennél
gyorsabban nőtt a házasságkötő fiatal párok száma, a házasságkötés egyre jobban
kitolódott. A két háború között a
francia történészek kimutatták, hogy a házasságkötők kora mintegy tíz évvel a
nemi érettségük utánra tolódott. Ez azt jelentette, hogy az első két-három
szülés kimaradt.
Ha valami a legnagyobb hatású különbség volt az osztálytársadalmak között,
akkor a legnagyobb hatása annak volt, hogy Nyugat-Európában az első 2-3
születés kimaradt. Ennek
a minden másnál nagyobb különbségnek még az említésével sem találkoztam. Pedig
annak, hogy Európa nyugati fele a többi magas-kultúra fölé emelkedett, azokat
kizsákmányolhatta, az elsődleges oka a kiscsaládos rendszere volt. Ezt, mint tényt ugyan a nyugati történelemtudomány
tudomásul vette, a forradalmi jelentőségét azonban nem értette meg.
Az ipari forradalom technikai vívmányainak
könyvtárnyi irodalma van, de hogy ennek köszönhetően, a nagycsaládos céh-ipart a kiscsaládos gyáripar váltotta fel, a nyomát
sem találtam.
Amíg a kiscsaládos jobbágyrendszer a történelem első, és egyetlen
hatékony megoldása volt, a kiscsaládos ipar csak növelte a gyermekvállalást.
Annak ellenére, hogy a történelmünk
megértéséhez az egyik legfontosabb kulcs a demográfia, azt is mellőzik a
történészek, hogy a jobbágyrendszer
felszámolása szabadjára engedte a gyermekvállalást. Ehhez járult a kiscsaládos
proletárság gyermekvállalása nem volt ebben korlátozott. Ezért a jobbágyrendszer felszámolása után Európa nyugati felén is
megszűnt a gyermekvállalás fékezése, és a lakosság éppen úgy szaporodhatott,
mint minden más kultúrában.
A gyors népszaporulathoz járult, hogy
az iparosodásban meggazdagodott Nyugat-Európában volt legmagasabb a jövedelem, a
leghosszabb a várható életkor, ebből fakadóan a lakosság növekedése is.
A Nyugat élettere megtízszereződött.
A fejlett, iparosodott Nyugat óriási szerencséje az volt, hogy az alig 5
millió négyzetkilométeres életterét Amerikával és Óceániával, 50 millióval növelhette.
Ez a tény alig kap
hangot a történelemtudományban, pedig ez volt a legfontosabb. A felfedezett élettér nemcsak kivándorlási
lehetőséget biztosított, hanem élelmet és nyersanyagot is.
Még nem találkoztam annak közlésével, hogy a fejlett Nyugat élettere
minden másik magas-kultúráét messze meghaladja. A 15. század végén még a
távol-keletihez, a dél-ázsiaihoz és a közel-keletihez viszonyítva kicsi volt a
Nyugat élettere. Ma a háromnak ugyan
négyszer nagyobb a lakossága, de az együttes életterük harmadával kisebb.
Az ilyen életterek összevetése fontos
volna annak megértéséhez, hogyan képzelhetjük el száz év múlva a
világtörténelmet.
A belátható jövőben, a 21. század során alulnépesedett térség csak
Amerikákban és Óceániában van. Észak-Amerika és Óceánia
benépesítése sikeres lesz, mert a világ társadalmi élvonalába tartózó
angolszászokra van bízva. Akik ide települnek, a világ társdali és gazdasági
élvonalához fognak tartozni.
Gazdaságföldrajzi tekintetben
Eurázsia északi síksága is alulnépesedett, de Kelet-Európát és Szibériát
Oroszország kultúrája és gazdasági ereje képtelen lesz hasznosítani. Az csak
akkor lesz majd sikeres, ha Szibériát a kelt-ázsiai népekre bízzák.
Arra is lehet számítani, hogy a
néhány fokos felmelegedés is jelentősen felértékeli az Északi Sarkkör
térségének gazdaságföldrajzi értékét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése