Kopátsy Sándor PP 2016 04 07
Előválasztások az Egyesült Államokban
Az Egyesült Államok választási
rendszerét mindig kívánatosnak tartottam, ma még inkább. Erre az előválasztások
tapasztalatai tanítottak meg. Ilyen közelről még soha nem figyeltem meg az
elnökjelölté válás ceremóniáját. Talán nem is volt ennyire leleplező, mint a
jelenlegi.
Az Egyesült Államok alkotmányának
kidolgozóit a világtörténelem talán legjobb csapatának tartottam, és ez a
meggyőződésem egyre erősödik.
A jó választási rendszer az, ami
ciklusonként könnyűvé teszi a kormányváltást, de a cikluson belül a
megválasztott kormányt nem lehet politikai okból lecserélni. Egyetlen párt se legyen képes egy párt
rendszert teremteni, vagyis legalább két párt között állandó legyen a vita, de
az egyszer megválasztottat ne lehessen a ciklus lejárta előtt leváltani.
Ezt a jó választási rendszer elsődleges követelményének tartom. Erre a
nyugat-európai és a latin-amerikai demokráciák történelme tanított meg.
A két párt rendszerét nem a pártalapítás tilalmával, hanem a választási
törvénnyel kell biztosítani. Ezt az Egyesült
Államok alkotmánya biztosította azzal, hogy az előválasztások eleve
megnehezítik a kettőnél több párt eredményes indulását a választáson. Ezt
zseniálisan megoldotta az amerikai alkotmány az előválasztási rendszerével.
Ebben ugyanis a két nagy párt színeiben többen is indulhatnak. Ezeknek a
jelöltválasztásokon kell megméretni magukat. Az előválasztáson minden
elnökjelölt az államokon belül tartott előválasztáson támogatókat szerez a
végleges elnökjelöléshez. Ha az előválasztásokon valamelyik jelölt megszerzi az
abszolút többséget, azok szavazata alapján a többség által támogatott
elnökjelölt lesz a párt jelöltje. Ha azonban egyetlen jelöltnek nincs többsége,
újabb szavazási fordulót kell tartani, amin már a megválasztott jelölők már
szabadon dönthetnek azon, hogy kit támogatnak. A szavazások addig ismétlődnek,
amíg valaki nem kapja meg a többség támogatását.
A jelenleg folyó előválasztásban a
pártnak nincs jelölése, sőt a köztársasági párt vezetése nyilvánosan közli,
hogy az előválasztáson vezetőt, vagyis a választói által leginkább támogatott
jelölttel nem ért egyet. Ennek azonban csak akkor marad értelme, ha a nyertes
nem szerez abszolút többséget. Ez könnyen előfordulhat, de akkor is a párt
érdekében megfontolandó a leginkább támogatott jelölt mellőzése, mert ezzel a
pártjelölt szavazói támogatottsága lényegesen csökkenhet. Ezért a párt győzelme
megfontolandóvá teszi, a népszerűbb jelölt mellőzését.
Csak csodálni tudom, hogy a 18. század végén volt olyan kollektíva, aki
ennyire előrelátó volt.
A jelenleg folyó előválasztás arról győzött meg, hogy az amerikai
választási rendszernél nincsen jobb.
Abban már nem vagyok biztos, hogy az
olasz miniszterelnök választási terve, ha nem is a legjobb, könnyebben
megvalósítható. Pofon egyszerű, de nem jöttem volna rá. A két párt uralmát
létrehozhatja az olyan választási rendszer, ami az általam annyira elítélt
listás törvényhozókkal biztosítja az egy párti kormányzást, és a két párt
között történő politikai harcot.
A listás törvényhozókat csak a két legerősebb párt kaphat. Méghozzá olyan
sokat, hogy a legerősebb párt abszolút többséget, a két legerősebb kétharmados
többséget élvezzen.
Ezzel a kispártok gyorsan jelentéktelenekké
válnak, hiszen ezekből csak a körzetükben nyertesek lehetnek törvényhozók.
Ennek a rendszernek az is az előnye, hogy a politikai karrieristák számára
reménytelen a kis párokban történő politizálás.
Annak is ideje volna, ha készülnének
olyan felmérések, amelyek az egy főre jutó mutatók növekedésével vetnék össze a
törvényhozásban szereplő pártok számát. Kiderülne, hogy minél több párt van a
törvényhozásban, annál szerényebb az eredmény.
Azt, hogy minél több a párt, annál
kisebb az eredmény, mindig az óceánon túli nyugati országokkal illusztrálom.
A két amerikai és a két óceániai
angolszász országban ritka kivétel a két pártos rendszer, de ezek négyen még a
nyugat-európai protestáns országoknál is többre vitték. Ezzel szembe a
latin-amerikai országokban, Kubától eltekintve, 15-18 párt veszekszik a
parlamentben, kötik egymással a kényszerű kompromisszumokat, majd megbuktatják
őket a katonai diktatúrák. Ezek sem bizonyulnak tartósaknak, és visszaállítják
a sok párti liberalizmust, cserélgetik a sok pártos kormányokat.
Biztos vagyok abban, hogy Európa
nyugati felének vészes lemaradását az utókor a sok párt liberális rendszerével
fogja magyarázni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése