Tartalom
Kopátsy Sándor EE 2016 03 30
Nyugat-Európa beteg
Az Európai Unió megalakulását örömmel
fogadtam, aztán mára eljutottam odáig, hogy örülnék, ha végre megszűnne.
Európaiként elszomorított, hogy jó
ezer év csillogása után kíséreltet láttam arra, ha nem is csillogó, de fényesen
az élcsapat része marad. A két világháború már egyértelműen jelezte, hogy az
óceánokon túli négy angolszász állammal, elsősorban az Egyesült Államokkal,
szemben elveszette ezer éven keresztül élvezett vezető szerepét.
A kevesek közé tartozom, akik az első
évezred végén bekövetkezett agrártechnikai forradalmat és a velejáró
kiscsaládos jobbágyrendszert olyannak tekintem, ami a társadalomfejlődésben új
utat nyitott.
A téli fagyokat túlélő, az önözést
nem igénylő, a trágyázást is biztosító gabonatermeléssel a négy évszakos
térségeken is biztosította a magas kultúrák létrehozását. Ez a termelési mód ugyan szinte a 20. századig hatékonyságával nem érte
el az önözéses gabonatermelést, de elegendő volt arra, hogy a magas-kultúrák
élettere többszörösére növekedhessen. Ennek ellenére az emberiség fele még ma is az öntözött gabonából él. A minőségi
változást azonban az jelenti, hogy a természetes csapadékon termelt gabona ma
már sokkal olcsóbb, és ennek életterében sokkal jobban élnek az emberek.
Érdemes volna feldolgozni, hogyan alakult az elmúlt ezer évben az
öntözéses és a természetes csapadékkal termő gabona területe, azokon a lakosság
eltartó képesség és az életszínvonal. A hármas vetésforgó előtt
az emberiség egyetlen százaléka sem élt ott, ahol önözés nélkül is termeltek
gabonát, és ennek a térségnek nem volt semmi történelmi, politikai szerepe. Ma
ezen van a világgazdaság kétharmada.
Arról pedig szinte említést sem
találni a történészek munkáiban, hogy az
első európai agrártechnikai forradalom magával hozta az osztálytársadalmak
legjelentősebb társadalmi változását, a nagycsaládokról a kiscsaládokra való
áttérést. Ennek jelentőségét ugyan jó ötven éve felismertem, de a nyoma sem
található annak, milyen okok hozták létre a kiscsaládos jobbágyrendszert. Még az is homályban maradt, hogyan alakult
ki e mögött a katolikus egyházban a házasságszentségének gyakorlata, miért állt
a katolikus vallás a kiscsaládos rendszer kikényszerítése mögé. Ennek
ugyanis nyoma sincs a krisztusi tanításban.
Még az sem tudatosult, hogyha nincs kiscsaládos jobbágyrendszer,
akkor nem történhet meg Európa nyugati felének példátlan felemelkedése. Középiskolás
koromban figyeltem fel arra, hogy a nagy nyugat-európai forradalmak, a
reneszánsz, a reformáció, az ipari forradalom, a felvilágosodás terjeszkedése
megállt ott, ahol nem a kiscsalád volt általános.
Ennek a magyarázatát a két háború közt a francia történészek adták,
amikor felmérték, hogy a nyugat-európai középkorban mintegy tíz évvel a nemi
érettség után történtek a házasságok. Ez abból fakadt, hogy csak annyi
gyermekvállaló család lehetett, amennyi jobbágytelek volt. Ebből következett, hogy a nyugat-európai
feudális társadalomban a nők gyermekvállalása mintegy kettővel kisebb volt,
mint a világ valamennyi másik kultúrájában.
Ennek jelentőségét igazán csak
öregkoromban mértem fel, amikor felismertem, hogy minden osztálytársadalom
közös elsődleges feladata volt, a halálozás fokozása. Ugyanis csak ezzel
lehetett féken tartani a túlnépesedést. Mivel a nyugat-európai feudális
társadalomban általában két születéssel alacsonyabb volt a termelékenység, ez
volt az első, ahol elegendő volt felére csökkenteni a társadalom által okozott
halálozást. Ezért lehetett a
nyugat-európai társadalom minden más, nagycsaládos társadalomnál kevesebb
halált okozó.
A nyugat-európai agrártechnikai
forradalom tehát ezer év alatt megkétszerezte az emberiség életterét, és a
kiscsaládos jobbágyrendszerével felére csökkentette a társadalom halálokozását.
Ezeket látva tartom az első európai agrártechnikai forradalmat a
történelmünk egyik legnagyobb vívmányának.
Az ipari forradalom.
Amennyire joggal hangsúlyozzák az
ipari forradalom technikai vívmányait, annyira elhallgatják a társadalmi
hatását.
Előtte minden kultúrában a munkaerő
négyötöde a mezőgazdaságban és az élelmezésben dolgozott. Ebből fakadóan a
lakosság tizede sem volt városlakó. Nyugat-Európában az ipari forradalom
azonban nemcsak a háziipart és a céhipart számolta fel, hanem a világ szinte
egészében is ugyanezt érte el. Az emberiség életterének alig néhány százaléka
lett az ipar térsége, ahol a lakosság többsége már nem a saját mezőgazdaságból
élt. Ugyanakkor a lakosság fele városokba költözött. Ennek a gyors
urbanizációnak a társadalmi hatásával a társadalomtudományok keveset
foglalkoznak. Alig van nyoma annak, hogy az
ipari forradalomnak köszönhetően a városi társadalmak is kiscsaládosok lettek,
de rájuk nem tejed ki a feudális társadalmakra jellemző családszám korlátozás.
Amit fentebb hangsúlyoztam, hogy a
falvakban a jobbágyfelszabadulás előtt korlátozott volt a családalapítás, ezzel
a gyermekvállalás is azzá vált. A jobbágyság kisárutermelő parasztsággá
változásával megszűnt a gyermekvállalás fékezése, beállt a túlnépesedés. A
falvakból pedig megindult az áramlás a városokba, ahol a proletárok
házasságkötésének és gyermekvállalásának nem volt akadálya. Ezért felgyorsult a túlnépesedés.
A Nyugat életre megtízszereződött.
Amerika és Óceánia felfedezése akkor
történt, amikor már a fejlett nyugat-európai társadalmakban megszűnt a
jobbágyság, és a városi lakosság is kiscsaládos lett, ennek hatására
felgyorsult a népszaporulat, gyorsabb lett, mint a világ kevésbé fejlett
kilenctizedében. A gyarmatok kizsákmányolása ugyan külső forrást és
betelepülési lehetőségeket adott a gyarmattartó országoknak, de megoldás így is
csak a viszonylag lakatlan Amerika jelentett. Még nem akadt történész, aki
felvetette, milyen nehézségek fakadtak volna abból, ha nincs kivándorlási
lehetősége a felesleges lakosságnak.
A történészek sem vetették fel, hogy
milyen következmények származtak volna abból, ha Európa népeinek élettere nem
tízszereződik meg.
A két világháború és a hidegháború tanulsága
A két világháború bebizonyította, hogy a németek Európája ellen a nem német Európa
önerőből nem képes védekezni. Mindkettőt csak az Egyesült Államok ereje védte
meg ettől.
A hidegháború
pedig arról győzött meg, hogy még Kelet-Európa uralmát Európa felett is csak a
vitathatatlan szuperhatalommá vált Egyesült Államok volt képes megakadályozni.
Németország egyesülésével az ugyan
egyértelművé vált, hogy vitathatatlan, hogy Németország Európa legerősebb országa, de az is bebizonyosodott, hogy
ahhoz mégis kevés, hogy Európa egésze felett uralkodhasson. Ezt Németország
is érezte, ezért keresett szövetségest.
A 20. század elején a Német Császárság úgy akart Európa ura lenni, hogy a
halódó Osztrák Magyar Monarchiával szövetkezett. Azon belül Ausztria, a Habsburg
császár népe germán volt, és szinte minden tartományában jelentős germán
etnikum játszott fontos szerepet. Azzal azonban nem számolt, hogy szövetségese maga is egy összeomlásra
megérett politikai képződmény, ami egy nagy háború nyomása alatt könnyen
elemeire esik szét. Egy több éves háborúban inkább hátrány, mint előny.
A német-osztrák szövetségből és a
Szerbia ellen kezdett háborúból következett, hogy Oroszország is az
angolszászok természetes szövetségese lett. Nem Oroszország katonai és
gazdasági ereje volt a fontos a háború kimenetele szempontjából, hanem a
legyőzéséhez szükséges erőfeszítés. Oroszországtól
nem kellett volna félni, elég lett volna a háborúból kihagyni. Ebbe mégis
belevonta az Osztrák Magyar Monarchia primitív balkáni terjeszkedése.
Ezt az európai történészek sem veszik
tudomásul, ezért aztán kereshetik a magyarázatot, miért nem nyerhette meg a
háborút a német-osztrák tengely.
A második világháború forgatókönyve
is hasonló volt. Az Európa egészét uralni akaró náci Német Birodalom is
szövetségest keresett maga mellé. Választási lehetősége csak a fasiszta
Olaszország volt. Így alakult ki a német-olasz tengely. Erről már akkor
megállapítottam, hogy a tengely német oldala legalább tízszer erősebb volt,
mint az olasz. Márpedig az a kétkerekű kordély, aminek egyik kereke tízszer
nagyobb és erősebb, mint a másik, még az egykerekű talicskánál is nehezebben
irányítható. Erről azonban a háború tapasztalatai győztek meg igazán. Utólag
úgy látom Németország legyőzését inkább segítette, mint nehezítette az
Olaszországgal való katonai szövetség.
A második világháború történelmi
mérlegét ma sem látják világosan a hadtörténészek. Németország legyőzése sokkal nehezebb lett volna, ha a Szovjetunióval
fenntartja a szövetséget, Olaszország pedig nem lesz a háborús társa. Mindkét
feltétel könnyen megvalósítható lett volna.
A sztálinista Szovjetunió szívesebben lett volna a fasiszta Németország
szövetségese, mint a tőkés demokráciáké.
Olaszország megvédése százszor több katonai erőt emésztett fel, mint
amennyi előnyt jelentett a vele való szövetség.
A hidegháború.
Roosevelt zseniális stratégiai terve, amit a Jaltai Szerződésben
szentesített, lényegében a gyarmattartóknak a Szovjetuniótól való félelmének a
maximálását jelentette. Ő ismerte fel annak a lehetőségét, hogy a háborús szövetségesei és ellenfelei egymással ölelkezve bújjanak az
Egyesült Államok védelme alá. Ezt a csapdát máig nem ismerték fel nemcsak a
történészek, de még a rászedett politikusok sem. A hidegháború mérlege: az imperialista Szovjetuniótól való félelem
nemcsak egységet teremtett az évszázadok óta egymással élet-halál harcot
folytató gyarmattartók között, de megkönnyítette a gyarmatok felszabadulását,
és a saját társadalmaik össznépivé átalakulását. Ugyanakkor a fegyverkezési
verseny felemésztette a bolsevik Szovjetunió erejét, és az elemeire való
szétesését okozta.
Ezzel 1990-ben új világpolitikai helyzet alakult ki.
Az Európai Unió létrejöttének feltételi.
A hidegháború ugyan létrehozta a
demokrata oldalra került államok érdekközösségét, de ebből kizárta az
imperialista Szovjetuniónak ajándékozott közép-európai, balkáni és balti
országokat. Ugyanakkor feltüntette a gyarmattartók egymással ellentétes
érdekét. A háború előtt még magát
nagyhatalomnak érző Nagy Britannia, Franciaország és Németország számára ez a státusza
megszűnt. Az ENSZ létrehozása során azonban abban a két előbbi a Biztonsági
Tanácsban állandó helyt és vétójogot kapott. A háborúvesztő Németország és
Japán azonban ebből már nem részesült.
Ebben a helyzetben a német kancellát,
Adenauer, és a francia államelnök, de Gaulle egymásra talált. Azt tárgyilagosan
felmérték, hogy nemcsak az Egyesült Államokkal, de katonai téren még a
Szovjetunióval sem lehetnek egyenrangúak, de azokká válhatnak, ha Európa
demokratikus oldalának a képviselői lehetnek.
Ez esetben Adenauer nem vette figyelembe,
hogy Franciaország nem egyenrangú partner. Nemcsak a gazdasági ereje jóval
kisebb, de a lakosságának viselkedése sem puritán. Márpedig a tudományos és technikai forradalom olyan alépítményt hozott
látra, amihez a latin népek viselkedése nem lehet versenyképes.
Az Európai Unió létrehozása során elkövetett hiba az Egyesült Államok
kihagyása volt.
Adenauer, és de Gaulle érdeke közös volt abban a tekintetben, hogy az Egyesült Államokat ki kell hagyni a
közösségből, mert az eleve azt jelentené, hogy az ő szerepük csak másodlagos
lehet. Márpedig ők országukat a vezető szerepre szánták. Ebből a közös
érdekből fakadt, hogy az Európai Unió tagságát minőségi követelményhez kössék.
Fel sem merült, hogy csak a puritán kultúrájú, fejlett államok alkothatnak
egyenrangúakból álló közösséget. Ilyen országok Európában kevesen vannak együtt
is ahhoz, hogy akárcsak a két észak-amerikaival egyenrangúak legyenek.
Európában puritánok csak az angolszászok, a germánok és a skandinávok. Ezek
lakossága együtt sem éri el az Egyesült Államokét. Ráadásul Európában azzal
azonos szinten csak a négy skandináv állam, Norvégia, Dánia, Svédország és
Finnország, valamint Svájc és Hollandia van. Ezek, és a négy óceánon túli
angolszász ország társadalmi fejlettsége meghaladja a három európai
nagyhatalomét.
Ezért aztán az EU két alapító hatalma, Németország és Franciaország
számára csak olyan EU volt érdekes, amelyik nemcsak a latin, de a
közép-európai, a balti, de még a balkáni népek tagságát is alapvető érdeküknek
tekintették. Ezt az
elvárást még meg lehetett volna oldani azzal, ha az EU-t eleve több kultúrához
tartozó és jelentősen eltérő fejlettségi fokon álló országok közösségének
tekintik, amiben csak az azonos kultúrájú, és fejlettségi szintű országok
tartoznak azonos csoportba.
Az EU csak több csoportba sorolható országok közössége lehet, amiben
minden közösség nemcsak kulturálisan, de fejlettségében is homogén.
Egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy
az Európai Unió irreális feladatra kényszeríti az erre eleve alkalmatlan
tagságát. Európa nem lehet homogén társadalmi közösség, abban engedni kell,
hogy a három kultúrája a saját útját járhatja. Tudomásul kell venni, hogy jelentősen eltérő alépítményekre nem lehet
közös felépítményt építeni. Sem erőszakkal, sem képmutató alamizsnával.
Csak abból lehet kiindulni, hogy Európa országai három kultúrára
osztódnak:
A puritánok.
A puritán népek többsége protestáns, legalábbis puritán katolikus. Ezekben a lakosság magatartása
puritán akkor is, ha politikai okokból katolikusok maradtak. Puritánok a germánok, az angolszászok és a
skandinávok. Csak ezeknek a népeknek az országai alkalmasak arra, amint az EU
tagság jelenleg minden tagjától, illetve azok többségétől megkövetel.
A latinok.
Egészen más a kultúrájuk, egyáltalán nem puritánok. Ezek is eleve alkalmatlanok arra,
hogy a puritán népekkel azonos felépítményt hatékonyan alkalmazzanak. A
reformációt megelőző években ugyan a latin népek jelentették az első magas-kultúrát,
de már az első évezred végén az Alpoktól északra az agrártechnikai forradalom
létrehozott egy olyan mezőgazdasági alépítményt, az állattartással
összefonódott, a természetes csapadékra épült gabonatermelést, amire már egy
másik magas-kultúra épülhetett. Ez egy fél évezred alatt nagykorúvá vált, és a
reformáció során már azt is bizonyította, hogy önálló saját vallása is legyen.
Ennek ellenére. A közös történelmük
és a térbeni közelségük okán, viszonylag szoros politikai és gazdasági kapcsolat
maradt fenn a római katolikus latinok, és a protestáns északi népek között. Tagadhatatlan,
fennarat a két kultúra szomszédságából fakadó közösség tudata is.
Az EU alapítói nemcsak azt hagyták
figyelmen kívül, hogy Európa nyugati felével együtt is kicsik az Egyesült
Államokhoz viszonyítva, de azt is, hogy Európa
kulturálisan és gazdasági tekintetben túlságosan heterogén ahhoz, hogy közös
felépítménye legyen.
Az, hogy a protestáns, és a katolikus
kultúra markánsan eltérő felépítményre szorul, tényként jelenik meg Amerikában,
ahol a két észak-amerikai angolszász országoknak és a latin-amerikaiaknak nincs,
és nem lehet közös felépítményük. Illetve, amikor az Egyesült Államokkal közös
felépítmény gondolata felmerült, például Argentína és Csille esetében, a
kísérlet gyorsan csúfos bukást szenvedett.
A négy óceánon túli angolszász ország felismerte, hogy a latin-amerikai
államokkal való közösség számukra nem előny, hanem teher.
A nagycsaládos, ortodox kultúra.
Az európai kultúra megosztottsága már
a keresztény Európa első évezredének végén nyilvánvalóvá vált azzal, hogy még a
kereszténységük sem maradhatott közös. Ezért aztán a 11. században az európai
kereszténység is kettészakadt. Még ma is teológiai dogmák feletti vitával
magyarázzák ezt az egyházszakadást, nem teszik tudomásul, hogy a két családforma is olyan alépítményi
különbséget hozott létre, ami nemcsak közös társadalmi és gazdasági
felépítményt, de még közös vallást sem viselhet el. Ennek ellenére az
Európai Unió már ott tart, hogy a három nagyon eltérő kultúrájú tagjaira kényszeríti
rá a puritán germánokra épült, azoknak megfelelő politikai és gazdasági felépítményt.
Ma már nemcsak az ortodox keresztény
Románia és Bulgária tagja az EU-nak, hanem Ukrajnát is reménybeli tagsággal
szédítik. A jelenlegi közel-keleti bevándorlást pedig Törökország arra használja
fel, hogy kikényszerítse a tagságát.
Németország annyira beleszédült az EU
feletti uralmába, hogy fel sem méri, mivel járna Törökország és Ukrajna
tagsága. E két országból évente ugyanis milliós bevándorlással kellene
számolni. Ráadásul ezek a bevándorlók csak a protestáns országokba, nagy
többségük pedig Németországba vágyik.
Az Európai Unió, ami nagy reményekkel
az áruk és az emberek számára megszűnő határokat ígért, bolondok házává alakult
át azzal, hogy először a tagjaival
szemben követelmények tekintette a Németországban bevált szigorú pénzügyi
fegyelmet, majd a tagjai többségét a közös valuta övezete csábította.
Meddig mehetett volna el az Európai Unió.
Bármilyen messze mehetett volna, ha a tagságát csak a fejlett, puritán
népekre korlátozzák. Európában
a szuverén államok közötti csak az áruk és személyek mozgása számára lehet
feloldani a határokat. A személyek számára még ezt is csak vagy a felnevelési
költségek megtérítésével, vagy munkavállalási lehetőség nélkül nem okoz
differenciálódást. A munkaerő szabad
mozgása ugyanis csak akkor volna politikai feszültség és a fennálló különbségek
differenciálódása nélkül megoldható, ha áruként történne, a befogadó csak
megvásárlásával juthat hozzá, akárcsak az áruk esetében.
Az elméleti közgazdászok sem vették
tudomásul, milyen következményekkel jár, ha a munkaerő nem árucsere formájában
lépi át a határokat. Azt a klasszikus
közgazdaságtan is természetesnek tartotta, hogy a munkaerő az országon belül olyan
áru, amit meg kell vásárolni. Ha országot vált, ezt nem veszik tudomásul.
Márpedig a jó minőségű munkaerő,
minél fejlettebb a társadalom, annál értékesebb áru, amit nem volna szabad ingyen
adni. Márpedig, a munkaerő szabad
mozgása azt jelenti, hogy a fejlettebb országok ingyen juthatnak a
legértékesebb áruhoz, a jó munkaerőhöz. A minőségi munkaerejük elvesztése
miatt a szegényebb társadalmak ugyan sírnak, de még senki sem készített felmérést arról, hogy ezzel mennyit nyertek a
fejletek és mennyit veszettek a felzárkózni akarók. Pedig ez a veszteség
sokkal nagyobb az EU-n belül, mint amennyit a tagsággal járó maximális nettótámogatás
jelent.
Azonban az euró övezet kialakítása volt a kevésbé fejlettek legnagyobb
károsítása. Már a
maastrichti követelmények is a tagországok közti különbségeket növelők voltak
azzal, hogy a fejlett és puritán
országokra szabott kemény pénzügyi fegyelmet tették kötelezővé az összes, a
kevésbé fejlett tagországokra is. Be kellene látni, hogyha a fejlettebb és
puritánabb országok pénzügyi fegyelmét vezetik be a kevésbé fejlett és kevésbé
puritán országok számára, a lemaradásukat minden másnál jobban fokozzák. Ezzel
a kártékony módszerrel sem voltak megelégedve a puritán országok bankárai, a
tagállamok többségét beszervezték a közös valutaövezetbe.
Ezt a csalit a legjobban
megkárosított mediterrán országok is örömmel bekapták, mert elhitték, hogy
nálunk, a puritánokénál nagyobb infláció, a valutájuk relatív leértékeltsége
negatív jelenségek, amitől a közös valuta végre megszabadítja őket, végre nekik
is lesz stabil és értékes valutájuk.
Közel tíz évnek kellett eltelni ahhoz, hogy tudomásul vegyék,
reménytelenül eladósodtak, ugyanakkor a puritánok, elsősorban a németek meggazdagodtak. A fejlett országok az euróval
viszonylag leértékeltebb valutához jutottak, ennek következtében a
külkereskedelmi mérlegük tovább javult, a gyengébb tagok államkölcsönein
keresztül pedig magas kamatú befektetéseket tehettek. A károsultak nem vették
tudomásul, hogy a kedvezőnek látszó, de e számukra visszafizethetetlen
hitelekhez jutottak, menthetetlenül eladósodtak, a külkereskedelmi mérlegük
pedig egyre romlott. A fejlettek pedig
nem vették tudomásul, hogy olyan hiteleket adtak, amelyek ugyan magas kamatot ígérnek,
de azok soha nem lesznek behajthatók. Ma már a négy mediterrán országnak
2.000 milliárd eurós olyan hitele van az erősebb és puritánabb országok felé,
amelyek ugyan magas kamatot ígérnek, de nemcsak a törlesztésük, de még a
kamatjaik is csak addig lesznek fizethetők. A hitelezők mégis adnak elég forrást,
vagyis további hitelt ahhoz, hogy az államcsődök elkerülhetők legyenek. Ezért
joggal feltételezhető, hogy az euró övezet egyre mélyebb válságba kerül erem,
és nem fogják az újrakezdés feltételit biztosítani.
Pedig addig nincs az EU számára kiút,
csak mélyülő válság, amíg tudomásul nem veszik, hol a közös valutának vannak
kemény feltételei.
Vissza kell menni a kiinduló ponthoz, még annál is tovább.
Meg kell elégedni azzal, hogy a jelenlegi tagság egésze számára csak az
áruk és személyek szabad mozgása lehet hasznos. Az EU jelenlegi 28 tagságát
legalább három szinten kell megosztani, és a három szinten nagyon eltérő közös
felépítményt kell biztosítani.
A fejlett és puritán tagok csoportja.
Ebbe tartoznak az angolszász, a
germán és a skandináv országok, a melyekben az egy lakosra jutó jövedelem
meghaladja a 40 ezer eurót. Ezeknek lehet közös valutájuk, a munkaerejük
szabadon mozoghat. De ez a közös valuta kivételével spontán is megvalósul. Ezen túlmenően körükben is növelni kell mind
a foglalkoztatottságot, mind az évente ledolgozott munkaórák számát, mert a
jelenlegi munkára fogottságuk lényegesen kisebb, mint a négy óceánokon túli
angolszász, és sokkal alacsonyabb, mint a kelet-ázsiai országoké. Az európai puritán országok is csak akkor
maradhatnak az élvonalban, ha ezért legalább olyan keményen megdolgoznak, mint
a versenytársaik. Tehát nem lesz elég, ha a puritánok Európában a többet
dolgoznak, hanem a világ élvonalával kell helytállni. Az a veszély ugyanis nem
fenyeget, hogy Európában lemaradnak, de az tény, hogy a világ élvonalán belül
is tartani kellene a pozíciójukat.
Még a legszorgalmasabb és legtakarékosabb európaiak is túlságosan
kényelmesek ahhoz, hogy tarthassák a jelen helyüket a világban. Ennek ellenére még a jelével sem
találkoztam annak, hogy Európa egészében
fokozni kell mind a munkát, mind a takarékosságot.
A latin tagországok.
Ezeknek a latin viselkedési módjukhoz igazodó felépítményre van
szükségük.
Elsősorban nagyobb inflációra, leértékelt valutára és sokkal kevesebb
liberalizmusra. Ez markánsan ugyan csak a négy mediterrán tagországokra jellemző,
de vonatkozik Franciaországra is. A franciák csak azt hangsúlyozzák, hogy ők
mennyivel mások, mint a négy mediterrán nép, de arról megfeledkeznek, hogy
tőlük pedig jobban mások a puritán népek. Azt ugyan elismerem, hogy a
franciáknak nincs szükségük akkora inflációra és annyira leértékelt valutára,
mint a görögöknek, de azt is tudomásul kell venni, hogy a németekével azonos
infláció, és kemény deviza sem vezethetne sikerre.
Az EU latin tagországaira tehát egészen más, sokkal lazábban megkövetelt
közös felépítményt kell követelményként állítani.
Velük szemben állítható
követelményekhez hasznos tanácsot adnának a latin-amerikai tapasztalatok. Ott
világosan jelentkezik, hogy nem várható el tőlük a felzárkózás. Ezek az országok a diktatúrák és a
liberális sokpártúság közti váltógazdaságban élnek.
A diktatúrák lehetnek jobb- és
baloldalúak, azaz fasiszták vagy marxisták, vagy épen katonai diktatúrák. A
diktatúrákat bizonyos idő után a túlzottan liberális rendszerek váltják fel.
Azok egyre korruptabbak lesznek, majd a nyersanyagárak zuhanása után elzavarják
őket. Náluk a demokráciájukat a sok párt közti versengés jellemzi, az
angolszász országokra jellemző két erős polgári párt váltógazdasága nem fordul
elő.
Ezért fogadtam örömmel, amikor
kiderült, hogy a mediterrán országok
olyan politikai felépítményt, elsősorban választási törvényt akarnak, ami
garantálja a győztes párt kormányalakító képességét. Ezt azzal kívánják elérni,
hogy a választásokon a két legerősebb párt kap annyi jutalmi képviselői
helyeket, ami az egyetlen párt kormányon maradását egy ciklusra biztosítja. A
kisebb pártok listás helyet nem kapnak, és eléjük magas képviseletei küszöböt
állítanak.
Mivel az európai latin országok
legnagyobb devizabevétele a puritán népek turistáinak ellátásából származik,
leértékelt valutára is van szükségük.
A legfontosabb feladatuk mégis az, hogy többet dolgozzanak. Ennek most az ellenkezője történik.
Kevesen, és keveset dolgoznak. Ez bármennyire közismert, fel sem merül, hogy
változatni kell rajta.
Bármennyire gazdaságtörténeti
tapasztalat, az ipari forradalom nagyon magas kötelező munkaidővel kezdte, és a
gyerekkortól a halálig foglalkoztatott, és csak a hatékonyság növelésével
párhuzamosan csökkent a hetente ledolgozott órák száma, a jelenleg sokkal jobban differenciált világgazdaságban, egyre inkább a
hatékonyságtól független egységes munkaidővel működnek az államok. Az ENSZ
is az egységes emberi jogok érvényesítését követeli. Számukra a gazdaságra is
sokkal inkább az erkölcsi elvek egységes magyarázata fontos, nem az alépítményhez,
az elért eredményhez történő igazodás.
Ráadásul, gazdasági utolérés egyre nagyobb
erőfeszítést igényel. Ha a lemaradók csak
olyan erőfeszítést tesznek, mint amennyit az előttük járók teljesítenek, nem
utolérés lesz, hanem növekszik a lemaradás.
A gazdasági életben is csak akkor
lehet felzárkózás, ha ennek érdekében vállalják a több munkát.
Az vicclapba való, hogy a görögök
ugyan egy órai munkával ötöd annyi értéket termelnek, mint a norvégek, de úgy
akarnak a szintjükre emelkedni, hogy kevesebben, és kevesebbet dolgoznak.
Egyelőre tudomásul kell venni, hogy a
jelenkor tudományos és technikai feltételei olyan igényt támasztanak a
munkaképes lakossággal szemben, amit csak a puritán erkölcsű népek képesek teljesíteni.
Ez viszonylag leginkább a latin népekre vonatkozik.
Az ortodox keresztény kultúrájú népek.
Jelenleg még csak két ilyen ország,
Románia és Bulgária tagja az EU-nak, de felvétel előtt áll néhány további balkáni
ország, és az ukránoknak is reményt ad Brüsszel arra, hogy idővel tagok
lehetnek.
Az EU brüsszeli apparátusának a
színvonalát jellemzi, hogy olyan tagsági feltételeket támasztanak, aminek
nemcsak Románia és Bulgária, de Ukrajna is megfelel. Még ennél is alacsonyabb
színvonalat jelentene, ha a muzulmán 70 milliós Törökország is kiügyeskedheti a
tagságát.
Az Európai Unió költségvetése.
Ha az ellenség találta volna ki, az EU költségvetési stratégiáját, nem
mert volna ilyen nyilvánvaló ostobaságot kitalálni.
Ha Európa nyugati felének valamelyik
ágazatban reménytelen a versenyképessége, akkor a hadseregfejlesztés, a
bányászat és a mezőgazdaág az.
A hadsereg fejlesztése a
történelemben példátlanul alacsonyra zsugorodott. Ha volt a hidegháborúban
pocsékolás, akkor az elsősorban a hadikiadás volt. A szocialista tábor az
indokoltnak a többszörösét fordította a számára értelmetlen fegyverkezésre, a
Szovjetunió pedig elsősorban annak a terhe alatt roppant össze. A hidegháború után bekövetkezett
fegyverkezési kiadáscsökkenést szinte meg sem említik, amikor a rendszerválás
előnyeivel dicsekszenek. Ha ezzel is számolnának, sokkal kedvezőtlenebb
képet kapnánk a bolsevik rendszert követő eseményekről. Nem véletlen, hogy
senki sem számolta ki, 1990-ben hol tartott volna a bolsevik Szovjetunió, ha
fegyverkezésre legfeljebb a nemzeti jövedelmének 4-5 százalékát költi, és olyan
magasak a nyersanyagárak, mint 2014 előtt voltak.
A nyugat-európai bányászat és kohászat.
Ez a korábbi súlyának tört részére zsugorodott. Ez különösen világossá vált mára, hogy a kínai gazdaság túljutott az
alapanyagiparok fejlesztésének korszakán, ezzel a világgazdaság
nyersanyagigénye lényegesen csökkent.
A mezőgazdaságra elpocsékolt erőforrások.
Ez pedig eredménytelenek maradt. Elképesztő ostobaság volt az EU pénzügyi
forrásának kétharmadát mezőgazdasági dotációkra pocsékolni. Ráadásul, ennek
a nagyvonalú támogatásnak a többsége a kevésbé fejlettekhez jutott, de azok jórészt
éppen ennek hatására csak még jobban lemaradtak.
Európa nyugati felének versenyképessége.
Európa komparatív előnye csak az oktatásban és a tudományos kutatásban van.
Ha erre fordítják
azt az összeget, amivel a mezőgazdaságot támogatták, nem itt tartana az EU. Sem
az alapítók, Németország és Franciaország, sem a Brüsszelbe összeszervezett
bürokrácia nem volt képes megérteni, hogy a
jelenkor fejlett társadalmai közötti verseny elsősorban a munkaerő minőségén és
munkára fogottságán múlik. Márpedig éppen
az erre történő koncentrálás ellenkezője történt, és történik.
Max Weber ugyan jó száz éve
felismerte, hogy a protestáns, a puritán társadalmak fölényét, Európa nyugati fele mégsem a munkaerejének
jobb kihasználására és a lakosság puritanizmusának növelésével akar
versenyképes lenni.
A munkaképesek munkára fogása.
Még nem vallotta be senki, hogy Európa
nyugati fele nem annyira az eredmény növelésére, mint az azzal járó erőfeszítés
minimalizálásával akar a társadalmi fejlődés élvonalában versenyképes maradni. A versenyképesség javítása csak a munkaerő
nagyobb munkára fogásával és a következő nemzedék jobb felnevelésével
lehetséges.
Mivel az EU elsődleges feladata a
négy óceánon túli angolszász országgal és a távol-keletiekkel való
versenyképesség biztosítása volna, elsősorban ezekhez viszonyított növekedés
figyelemmel kísérése volna elvárható. Ennek ellenére, ilyen adatokkal még a
szaksajtóban sem találkozunk. Nem véletlen, mert semmi sem mutatja jobban az EU
lemaradását, mint amikor ezt a két versenytársunkhoz viszonyított eredményünk
tükrében nézzük.
Ami a foglalkoztatást illeti.
A négy óceánon túli angolszász országban a foglalkoztatás jó tíz
százalékkal haladja meg az EU tagországokét. Ez önmagában elegendő ok arra, hogy hozzájuk képest
egyre jobban lemaradunk. Még tragikusabb a helyzet, ha az EU tagjai közötti
foglalkoztatást is nézzük. Minél
szegényebb a tagország, annál alacsonyabb a munkaképesek munkára fogása.
Ezt ugyan a protestáns országok közvéleménye világosan látja, de a politikusok
meg sem kockáztatják, hogy ezt megoldják. Ebben a kérdésben azért óvatosak,
mert a fejlett tagok élvezik a lemaradóhoz viszonyított fölényüket. Rövidtávon
ugyanis a már gazdagoknak előnyök is származnak abból, hogy a közösség tagjainak
többsége egyre jobban lemarad.
Számomra az a vigasztaló, hogy a hitelek
behajthatatlansága végül kiderül, és az Európai Uniónak újra kell kezdeni.
A munkaviszonyban lévők teljesítménye alacsony.
Még mindig olyan nagy a
szakszervezetek befolyása, hogy meg sem
jelenhetnek olyan adatok, hogyan alakul a munkaviszonyban lévők ledolgozott
órák száma, és mekkora az átlagbérhez viszonyított minimálbér. Ebből
kiderülne, hogy azok az EU tagországok, amelyekben évente negyednyi az egy
lakosra jutó jövedelem, a négy óceánokon túli angolszász országnál évente 150
órával, a távol-keltieknél 300 órával kevesebbet dolgoznak. Ezzel szemben Dél-Koreában
az északiakkal folytatott háború után öt évig évente 2.500 óra volt a kötelező
munkaidő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése