Tartalom
Kopátsy Sándor EG 2016 04 08
Európa rövid történelme
Ezt a téma nagyságához viszonyíve kis
tanulmányt azzal a céllal írom, hogy rámutassak történelemszemléletem
karakterére. Annak ellenére, hogy a politika is csak egyik felépítményi elem, a
történészek azt bizonygatják, hogy a politika, illetve a politikai hatalom a
történelem elsődleges alakítója. Ezzel szemben én a politikát is a társadalom
alépítménye szempontjából statisztának tartom.
A vallások a politikai szerepét azzal
teszik a helyükre, hogy a történelmet is az isten irányítja. Ezt ugyan
tudományosan sem bizonyítani, sem cáfolni nem lehet. De, ha ez igaz is, véleményem
szerint, az emberiség sorsának irányítását az isten sem a politikusokra bízta.
A politikusok közül is csak az lehet
sikeres, aki a tőle függetlenül is megvalósuló célokat szolgálja.
Sokszor vagyok türelmetlen, mégsem
szeretem a forradalmárokat, mert azok nekik tetsző felépítményt akarnak
erőszakkal bevezetni. A társadalom érdekét csak azok szolgálhatják, akik
feltárják, hogy miért alakulnak úgy a dolgok, amivel nem vagyok megelégedve. Ha
ezt megfejtem, akkor az okot kell megszüntetni, nem a következményeit.
Marxot lelkesen olvastam, amikor
leszögezte, hogy a politikai is csupán felépítmény, amit az alépítmény
determinált. Ő ennél aztán abba is hagyta. Az alépítmény tovább nem érdekelte,
hanem kitalálta az általa ideális felépítményt, a kommunista társadalmat, és
annak az erőszakos létrehozását tekintette vallásalapító buzgalmának.
Én pedig az óta az alépítmény
feltárásának lelkes híve maradtam. Igyekszem a társadalomtudományt tudományként
művelni. Minden társadalmi jelenség
mögött az azt létrehozó okot keresem. Ha valamivel nem értek egyet, akkor a
létrehozó okát igyekszem megszüntetni.
Számomra a tűz, a kőszerszám, a
háziállat, a gőzgép és a mobiltelefon százszor fontosabb társadalomformáló
tényező, mint a politikusok összessége.
Módszeremet Európa történelemének
rövid tálalásával akarom illusztrálni.
A görög kultúra.
Az egyiptomi és a mezopotámiai
kultúra számára a Földközi Tenger volt az a tengerhajózási adottság, ami a
folyamokon kialakult hajózás számára is hasznosítható lehetett. A tengerek
meghódítása minden másik magas-kultúra számára nagy akadály volt. A két
magas-kultúra, a kínai és az indiai a végtelen óceán partján volt, amitől a
szelek elfelé fújtak, a kimerészkedés könnyebb volt, mint a visszaút.
Mezopotámiának ugyan volt beltengere
a Perzsa Öböl, de az nem kínált semmi nyersanyaghoz jutási lehetőséget. A
tengerek meghódítási lehetősége a fajunk történelmének egyik fontos fejezete.
Ehhez az ideális utat jelentett a Nílus lassú folyása, ami a vitorlázást is
lehetővé tette. A Földközi Tenger keleti medencéje, ami tele van kis
szigetekkel, nem ködös, tehát a partot látva lehet tájékozódni. A Földközi
Tenger nyugati medencéje, ahol már kevés a ki sziget, el kell szakadni a partok
figyelemmel kísérésétől. Portugália, ahonnan Afrika partjait követve lehetett
egyre délebbre merészkedni. Az Atlanti Óceán észak-nyugati partjai, ahonnan
viszonylag bártan lehetett kihajózni, mert hazahozta a hajót a Golf Áram, és
egészen Észak-Európából közeli szigetek vezettek el Észak-Amerikába. Ehhez
hasonló tanulóúttal csak az egyiptomi magas-kultúra rendelkezett.
Ennek az útnak volt első állomásai a görög városállamok. Arra ugyan nincs magyarázatom, hogy
a görög csodának mi volt a létrehozó oka. A görög városállamokhoz hasonló
kikötők vele egy időben is voltak a Földközi Tenger keleti és déli partjain, de
azokban a göröghöz hasonló szellemi kultúra egyiket sem jellemezte.
Azt, hogy a görög szellemi csoda nem
európai volt, bizonyítja a tény, hogy a fennmaradása, megőrzése, közel ezer
évig a közel-keleti kultúra volt. Az arabok hozták vissza Európába.
A római kultúra.
A Római Birodalmat büszkén tekintjük
európai világbirodalomnak. A központja Róma Európában, a Fölközi Tenger közepén
volt, és innen bővült szinte minden irányban. Ereje elsősorban katonai volt. Jövedelmét
fegyveres erejével hajtotta be. Fénykorában azonban egyre inkább kiderült, hogy
a súlypontja inkább a Közel-Kelet és Észak-Afrika. Ha az egyenlő erejű
császárok osztozkodtak a birodalmon, az erősebb mindig a keleti felét
választotta, mert az, különösen Egyiptom volt a leggazdagabb.
Máig nem tudatosítjuk, hogy a
birodalom városainak élelmezését az észak-afrikai és a közel-keleti gabona
biztosította. Ahogyan a gabonaimporttal behozott betegségek kipusztították az
európai városok lakosságát, a Római Birodalom szinte eltűnt, régi dicsőségét
csak a fennmaradt romok őrizték.
A történészek egyik kedvenc témája a
görög és a római kultúra hanyatlásának megfejtése.
Máig nem jöttek rá, hogy a görög kultúra hanyatlását a szúnyogok
által terjesztett malária okozta. Ezek az önözéses gabonát termő görög
gyarmatok lakosságát kiirtották.
A Római Birodalmat összeomlását pedig
az okozta, hogy a gabonaimporttal behozott
betegségek ellen képtelenek voltak megvédeni a városok lakosságát. Elég
volna megmutatni, milyen erőfeszítéseket tett a birodalom annak érdekében, hogy
a városok lakosságát ellássa egészséges, vagy borral kevert, nem fertőző vízzel
kiderülne, hogy ez a védekezés emésztette fel az erejét, és a városai ezer évre
lakatlanokká váltak.
Márpedig a Római Birodalom a városok
lakosságára épült. A behozott betegségek ellen pedig nem volt mód a sikeres
védekezésre. Ezt mindennél jobban mutatja, hogy közel ezer év telt el, amíg
indoeurópai népekkel lakott városok létrejöhettek. A sötét középkorban városok csak Andalúziában voltak, és Európa
dél-keleti részén Konstantinápoly. Ezek lakosai azonban szemita népek, arabok
és zsidók voltak.
A Római Birodalom hanyatlása már jól
mutatta az európai kultúra kettősségét, ahogyan az egymással megegyezni nem
képes császárok kettéosztották a birodalmukat. Az erősebb fél, a gazdagabb,
fejlettebb keleti félét, a Kelet-római Birodalmat választotta, ami akkor még
Európából csak a Balkánt jelentette, de a lényege a Közel-Kelet nyugati és
Afrika északi része, elsősorban Egyiptom volt, és a fővárosa Konstantinápoly. A
gyengébb fele a Nyugat-római Birodalom volt. Európa nyugati fele is csak a
limesektől délre. De ennek térségében is kipusztultak a városok, nem termelték
meg a kenyerüket, a térség egésze a korábbi szintjéről visszazuhant a kenyeret
alig látó, sötét középkorba. Ettől északra pedig csak azért nem volt
visszazuhanás, mivel ott még a törzsi, pogány pásztortársadalmak éltek, és egy
istent hívő vallásra sem reagáltak.
A Római Birodalom bukása után, Európában nem volt magas-kultúra. Ez a hanyatlás sem politikai vagy erkölcsi okokból következett be, hanem
a szúnyogok által terjesztett malária, illetve a gabonát hozó hajókkal behozott
baktériumok és vírusok kivédhetetlen következménye volt. Ez esetben is
elmondható, hogy az Európa déli felét
ért kudarcot nem a hibás politikai vezetés, hanem a baktériumok okozták.
A nyugat-európai agrártechnikai forradalom.
A történészek sem hangsúlyozzák, hogy
az ezredforduló végén Európa nyugati
felében elindult a következő évezredének nagy megújulása. Gyorsan kialakult
az első, mérsékelt, négy évszakos klímára épülő magas-kultúra. A megelőző ötezer évben magas kultúra csak
ott volt, ahol önözéssel lehetett gabonát termelni. A magas-kultúrák csak
jöhettek létre, ahol a szántóföli, önözéses gabonatermelés lehetősége eleve
biztosított volt. Márpedig ilyen adottság csak Kelet-Ázsiában, a kínai
folyamok, Dél-Ázsiában, Indiában a két folyam, a Közel-Keleten, Mezopotámiában,
a Tigris és az Eufrátesz, valamint Észak-Afrikában, a Nílus síkságai voltak.
A két amerikai kontinensen ugyan volt két folyam, a Mississippi és az
Amazon önözhető síksága, de ott hiányzott egy másik nélkülözhetetlen előfeltétele
a szántóföldi gabonatermelésnek, az ember erejét sokszorosan maghaladó igavonó
és tárgyátadó állat, a szarvasmarha, vagy a bivaly. Ennek felismerése számomra is lecke volt arra, amit a történelemtudomány elhanyagol.
A szarvasmarha a királyoknál fontosabb történelemalakító tényező. Az inkáknak
és a mayáknak hiába voltak bölcs uralkodói, de nem volt igavonásra és a
talajerőt megőrző trágyázásra is alkalmas háziállatuk. Ez a magyarázata annak,
hogy ugyan csodálatos eredményeket elértek el a csillagászatban, az építésben, de
még a kereket sem találták fel, mert erős
igavonó állat hiányában nem léphettek túl a kapás növények termelésén.
Nyugat-Európában azonban az első
évezred végére a télálló búza és árpa kiszelektálódott, megjelent a
talajforgató eke, a hám, ezzel lehetővé vált, hogy Európa területének nagy
részében lehetővé vált a természetes csapadékkal megelégedő, a telet elviselő gabonatermelés.
Márpedig, ha van történelmünkben fontos változás, akkor a négy évszakos
klímán megvalósult szántóföli gabonatermelés megjelenése az.
Előtte ugyanis magas-kultúra csak az önözhető síkságokon alakulhatott ki. Ennek potenciális
térsége legfeljebb néhány millió négyzetkilométer. Ennek a bővítési lehetősége azonban
nagyon korlátozott volt, ezért ötezer év alatt is alig változott. A Nyugat-Európában kialakult természetes
csapadékra épülő gabonatermelés azonban tízmillió négyzetkilométereken
megoldható. Ennek a művelési módnak a területe ezer év alatt
megtízszereződött. A fagyos telet nem ismerő, önözéses gabonatermelés azonos
területen mintegy háromszor akkora eltartó képességet jelentett a természetes
csapadékkal termelthez viszonyítva, a nagy változások, előrelépések mégis csak
az utóbbiban történtek.
Azt is fontos szem előtt tartani,
hogy az önözéses gabonatermelés hozama csak lassan nőtt, a természetes
csapadékos gabonatermelés hozama azonban többszörös lett. A költsége pedig a
töredékére zsugorodott. Elsősorban a gépesítésnek köszönhetően, ma már a szántóföldi gabonák és
haszonnövények adják a legolcsóbb élelmet.
A kiscsaládos társadalom.
A nyugat-európai feudális társadalom
fölénye azonban nem is elsősorban a szántóföldi mezőgazdasági termelésének
köszönhető, hanem elsősorban annak, hogy az
agrártechnikai forradalommal párhuzamosan megtörtént a legnagyobb társadalmi
forradalom is, a nagycsaládról a kiscsaládra való áttérés.
A nagypolitikára koncentráló
történelemtudomány szinte említésre
méltónak sem tartja a kiscsaládos jobbágyrendszert. A családforma nem is
szerepel a történelemtudományt érdeklő témák között. Pedig ami az elmúlt ezer évben a világtörténelemben történt, annak
kulcsa a kiscsalád.
Amennyire elfogadott nyugat-európai a
gyarmatosításban, Amerika és Ausztrália felfedezésében a nyugat-európai hajózás
és hadviselés fölénye, annyira figyelmet
sem kap a kiscsaládos társadalmunkból fakadó fölényünk.
Büszkék vagyunk a reneszánszra, a reformációra, az ipari forradalomra, a
felvilágosodásra, a demokráciára, végül a tudományos és technikai forradalomra.
De az fel sem merül, hogy mindenek az előfeltétele a kiscsalád volt. Már középiskolás koromban felvetődött
bennem a kérdés:
„Miért állt meg a Nyugat minden szellemi, vallási tudományos és technikai
forradalma a nagycsaládos társadalmak határán?”
A közben eltelt nyolcvan év során
újabb és újabb lépéssel közeledtem a válaszhoz, de a végső magyarázathoz csak a
közelmúltban értem el. A Nyugat minden
világtörténelmi sikere elsősorban annak köszönhető, hogy ezer éve kiscsaládos
társadalom.
A végső kulcsot annak felismerése
jelentette, hogy minden
osztálytársadalom elődleges problémája a túlnépesedése elleni védekezés volt. Megfordítva.
Humánus csak az a társadalom lehet,
amelyikben kicsi a túlnépesedési nyomás.
Annak ugyan a nyomát sem találtam,
hogy a nyugat-európai agrártechnikai forradalom idején valaki felismerte volna
a kiscsaládban rejlő óriási társadalmi előnyt, mégis a kiscsaládos
jobbágyrendszert nemcsak bevezették, de gondosan ápolták egészen a jobbágyság
felszabadulásáig. A tudatosság hiánya ellenére, szinte azonnal a középkorban óriási hatalommal rendelkező katolikus
egyház garantálta, hogy csak annyi gyermekvállaló család jöhessen létre, ahány
jobbágytelke a földesuraknak és a klérusoknak van. Elrendelték, hogy a gyermekvállalás
egyetlen formája csak az egyház által megkötött házasság lehet. Az egyház azonban
csak azt a házaspárt adja össze, amelyik számára a földesura jobbágytelket
biztosított. Vagyis csak annyi
gyermekvállaló házasság jöhetett létre, ahány jobbágytelek volt.
Mivel a szántóterület nagysága csak nagyon lassan, generációk átlagában
1-2 ezrelékkel nőtt, ha ennél gyorsabban nőtt a lakosság, a házasságok
kitolódtak. A
francia történészek már a két világháború között felmérték, hogy
Nyugat-Európában a házasságkötés a nemi értettség után jó tíz évvel
kitoldódott. Tehát a nők termékenységi
rátájából 2-3 szülés kiesett a nagycsaládos társadalmakkal szemben. Mivel kiscsaládos társadalom csak
Nyugat-Európában volt, az emberiség alig
huszada volt kiscsaládos. Csak ez a kisebbség lehetett humánusabb, az emberiség nagy többsége sokkal
gyorsabban szaporodott.
Itt, most csak idézem a kiscsalád
másik két történelmi előnyét.
A kiscsaládban a szülők, és nem a rokonság neveli a gyerekeit. Az emberi faj számára a nagycsaládos
nevelés előnye mindaddig egyértelmű volt, amíg gyűjtögetésből éltek.
A kiscsaládban az rendelkezik a jövedelemmel, aki megtermelte. Ez talán semmiben sem jelenik meg
karakterisztikusabban, mint a mezőgazdaságban, a farmer és a szövetkezet összevetésében.
A reformáció.
Ötszáz évvel a földművelésre rátért
kiscsaládos puritán népek megértek arra, hogy a kereszténységük is puritán
legyen. Ezzel megindult a protestáns népek fölénye. Az angol-szászok, a
germánok és a skandinávok protestánsok lesznek.
A történelem azt tanítja, hogy ez a
három népet a protestáns kereszténységük nevelte puritánná. Ebből csak az igaz,
hogy a protestáns kereszténységük már nem állt a puritánságuk kiélésének
útjában. Csak hiszem, nem tudom bizonyítani, hogy az erdei marhapásztorok
eleve, már pogányokként is puritánok voltak. Az ősi legendák szereplőit pogányokként is keményen puritán magatartás
jellemezte.
Ez jelenik meg a három keresztény vallásban.
Szent Pál kereszténysége a
görög-római kultúrára szabott kereszténység volt, Kálviné, Lutheré és társaiké
azonban a puritán népekre szabott kereszténység lett. Vagyis nem a reformátorok tanaihoz igazodtak a protestáns népek, hanem
a reformátorok alakították át a puritán vallássá a latin népek kereszténységét.
Marxistán fogalmazva, a római katolikus vallásnak az alépítménye a latin
kultúra, a protestáns kereszténység alépítménye pedig a puritán marhapásztorok
kultúrája.
Európa három kultúrára osztott népei a reformáció után a kultúrájukhoz igazították
a vallásokat.
Amerika és Ausztrália felfedezése és benépesítése.
E két kontinens felfedezése éppen
akkor történt, amikor elkezdődött a gyermekvállalás korlátozását megoldó
jobbágyság felszabadulása, és megindult a vidékről a városokba költözés, vagyis megszűnőben került a gyermekvállalás
korlátozása.
Azt, hogy a jobbágyrendszer felszámolása
mind a házasságok késletetését, mind a túlnépesedés fékezését is megszűntette,
csak öreg koromban ismertem fel. De még azt is felismerem, hogy a munkás
házassága már nem korlátozható, vagyis az ipari forradalom a városi lakosság
természetes növekedésével is járt. A
munkás házassága előtt nincs anyagi akadály, azok a jobbágyokénál korábban
történhetnek. Erről ugyan nem találtam statisztikai adatokat, de aligha
vitatható.
A városi lakosság három forrásból nőtt.
Egyrészt a jobbágyok gyermeki közül is egyre többen, látva a földhiányt,
városokba költöznek.
Mindig hiányolom, hogy a demográfusok alig foglalkoznak a túlnépesedéssel, és
annak forrásaival.
Másrészt javultak a városi élet egészségügyi feltételei.
Kiépültek a közművek, a
csatornahálózat, a vízvezeték. A vasútnak köszönhetően a városi lakosság
élelmiszer ellátása megsokszorozódott, és olcsóbbá vált. Ugyanakkor elterjedtek
a gyakrabban mosott fehér neműk. Jó volna látni a városi lakosság várható
életkorának a hosszabbodását is. Az ugyan köztudott, hogy a városi lakossága
halandósága mindig lényegesen nagyobb volt, mint a vidéken élőké, de a városi
halandóság alakulásának alakulása sok történelmi tényre adna magyarázatot.
A sötét középkor magyarázata, hogy a
mediterrán térségen a városok szinte kihaltak. A görög-római kultúra a városi polgárok kultúrája volt. A sötét
középkor pedig a városi lakosság kipusztulásának volt a következménye.
A nyugat-európai agrártechnikai
forradalom után pedig Európa nyugati felén a társadalom agrártársadalommá,
feudálissá vált, és csak lassan urbanizálódott.
Az ipari forradalom aztán nagyon gyorsan a világ legurbanizáltabb társadalmát
hozta létre. A
feudális jobbágybirtokokat felváltotta a paraszti kisárutermelés, ami a falvak
eltartó képességénél sokkal jobban felgyorsította a vidék népszaporulatát. Ez a falvak túlnépesedését idézte elő.
A megélhetőségét elvesztők a városokba költöztek, és egy ideig ezeket, a
felgyorsult belső népszaporulat ellenére is, felvette a nagyon gyorsan fejlődő
iparosítás.
A 19. század második felére
befejeződött a vasúthálózat építésével járó munkaerőigény, Európa belső népszaporulata külső életteret követelt.
Egyetlen történész sem vetette fel, hogy mi lett volna, ha Európa Amerika
és Ausztrália felfedezésével nem tízszerezi meg életterét, nincs lehetőség a lakosság
kivándorlására, és az iparosodott társadalmak nem zsákmányolhatják ki a világ
szinte minden társadalmát.
A történészek azzal sokat
foglalkoznak, hogy mihez jutottunk Amerika felfedezésének köszönhetően, de az ennél nagyságrenddel nagyobb előnyt, az
új, kimeríthetetlen életteret meg sem említik.
A történelem alakulásának
megértéséhez a kulcs ugyan az élettér és a lakosság ahhoz való igazodása, ezzel
a témával mégis alig találkozik a történelem.
A 18. században már a protestáns Nagy
Britannia, Németalföld és Belgium jelenti nemcsak Európa, de a világ
élcsapatát. Az ipari forradalom találmányai ugyan szinte mindenhova eljutnak, vagyis
Európában mindenhol ugyanaz a technika áll rendelkezésre, ennek ellenére csak a
puritán népek fölénye egyre nő nemcsak a latinokkal, de még sokkal inkább a
nagycsaládos ortodoxokkal szemben. Ez fokozottan vonatkozik, az egész világra,
ahol minden kultúrája egyre jobban lemarad. Még a Nyugat protestáns népinél is puritánabb távol-keleti
konfuciánusok is.
A konfuciánus népek felemelkedése.
Érdekes módon, ahogyan Európában a
legnyugatibb szigetország Nagy Britannia az ipari forradalom, a felemelkedés
élcsapata, a Távol-Keleten a nyugati szigetország, Japán, mutatja az utat az
Európánál háromszor népesebb térség konfuciánus népei számára.
Japán felemelkedése már a 19. század harmadik harmadában egyértelmű, mégis
alig figyelembe vett. Jellemző módon, nemcsak Oroszországot, de a fejlett Nyugat politikusait
is meglepi, amikor 1905-ben a japán flotta tönkreveri az orosz flottát.
Alig negyven évvel később, már a
második világháborúban derül ki, hogy a brit és a francia flotta hasonlóan
szégyenteljesen levizsgázik a japánokkal szemben.
Azt, hogy mekkora a puritán népek
fölénye, fényesen igazolták a második világháború harci eseményei. A
nyugat-európai gyarmattartók még ellenállni sem tudtak a japán haderőnek. Japán
legyőzésére kizárólagosan az Egyesült Államok érdeme volt.
Nem kisebb meglepetést okozott Japán bámulatosan gyors talpra állása a második
világháborúban szenvedett óriási ember- és vagyonvesztés után.
Történelemszemléletem illusztrációja
a japán és a német csoda. A történészek túlzott jelentőséget tulajdonítanak a
háborúk kimenetelének. Óriási teret szentelnek a háborús események elemzésének,
a győzelem jelentőségének. Arra ugyan nagyon hamar a háború után Jánosi Ferenc
könyve hívta fel a figyelmemet, amikor bebizonyította, hogy háború előtti erőviszonyokon
alig változtatott a második világháború kimenetele. A második világháború két legnagyobb vesztese Németország és Japán.
Ugyanakkor a háború után a gyarmattartók között ez a két ország javított a
legtöbbet a helyzetén.
A magyarázat: Mert puritánok.
A legtöbbet vesztett Franciaország,
Olaszország és a Szovjetunió. A magyarázat: Mert latinok, illetve ortodoxok.
A kultúrájuk megfeleléséhez képest mellékes,
hogy melyik ország került ki a háborúból a nyertesek, vagy a vesztesek oldalán.
A 20. század második fele.
Az emberiség történelmében nem volt
ennél nagyobb változásokat hozó ötven esztendő. Ennek az elsődleges oka a
tudományos és technikai forradalom és az 1990-es kínai reform volt.
Az első magas-kultúrák létrejötte óta az osztálytársadalmakat a lakosság
mennyiségi és minőségi túltermelése jellemezte.
Egyetlen történész sem jutott el
annak felismeréséig, hogy a termelésből megélő ember túlszaporodó. A munkájával
magát ellátó társadalom hosszabb várható életkort eredményezett, mint aminek a
fajunk természetes szaporasága biztosítani tudja az életteret.
Ennek felismeréséhez elég lett volna
végiggondolni, hogyan alakul a
történelmünk, ha a társadalom létszámát nem csökkenti a többség
kizsákmányolása, nyomora, az egymásközti háborúzás emberáldozata és szabad utat
engedünk a természetes tudásvágyunknak.
Elég lett volna megnézni, végig gondolni.
Hogyan hatott néhány kedvező
éghajlatú esztendő a népesség alakulására.
Milyen gyorsan helyreállt a járványok
pusztító hatása.
A földosztás során döbbentem rá, hogy
boldoggá tehettem volna a községet, ha csak harmad annyi család élt volna a
faluban. Ez a gondolat élt bennem akkor is, amikor a túlzott iparosítás
felszippantotta a falusi lakosságnak azt a részét, akiknek aránytalanul kevés
jutott. Gyorsan kiszámoltam, hogy az Egyesült Államokban a falu határának
hatékony megműveléséhez tízed annyi farmerre sem volna szükség. Dániához képest
is ötöd annyi embert tarthatott volna el a falu. Ezért aztán parasztpárti
barátaim is megbotránkoztak, amikor mondtam azt, hogy a falusi lakosság érekében
legtöbbet Rákosi elvtárs tett. Nemcsak azok és akkor botránkoztak ezen, hanem a
maiak is, amikor már negyed annyi lakost kell a földek művelésével eltartani.
Kellene, de még mindig háromszor annyinak kell valahogy megélni belőle.
Nem azt mondtam, hogy Rákosi elvtárs
ezt a parasztok iránti szeretettől vezérelve, tudatosan tette. A történelem az
érdemeket azonban nem a szándékok, hanem az eredmények alapján osztja. Eddig
azonban máig sem jutottunk el. Ma sem teszi fel senki a kérdést, Mi lenne, ha
nem történik meg az erőltetett iparosítás? Pedig könnyű a válasz. annál is sokkal
rosszabb, ami ma van. Mert bizony a liberális rendszerváltás felszámolta
azoknak a vállalatoknak a többségét, amelyek nem bizonyultak nyereségeseknek.
Azt pedig máig nem számoljuk, mi a kisebbik rossz? A tartós munkanélküliség,
vagy a veszteséges vállalatok működtetése? Pedig egyszerű a válasz. A
veszteséges vállalat is a kisebbik rossz, ha a reménytelen munkanélküliséggel
vetjük össze.
Még katasztrofálisabb volna ez az
összevetés, ha azt is károkozásnak vennénk figyelembe, hogy milyen következő
nemzedéket nevel fel az a család, amelyben úgy nőnek fel, hogy nem is
találkoztak megdogozott jövedelemmel.
Vagyis minden osztálytársadalom, a népességének túlzott növekedése
következtében, olyan csapdahelyzetbe jut, amit csak át nem látva lehet elviselni.
Ez adott nekem is
magyarázatot arra, hogy a tudásvágy miért volt minden osztálytársadalom számára
eredendő bűn. Van olyan társadalmi zsákutca, amiből nincs kiút, de túl kell
élni. Hatezer éven keresztül, és ma is minden osztálytársadalom olyan
csapdahelyzetben van, amit tilos megérteni.
Minden forradalmárt ma is dicsőítünk,
annak ellenére, hogy olyan céljaik voltak, amik csak tovább rontották az eleve
rossz helyzetet. Marx is csak olyan
tanácsokat adott, amik növelték volna a népességet annak ellenére, hogy a jobb
életkörülmények elsődleges előfeltétele a népesség növekedésének megállítása
volt.
Erőszakkal korlátozták a gyermekvállalást.
Annak ellenére, hogy a halálozást
fokozó osztálytársadalmak elsődleges feladata a népesség növekedésének féken
tartás volt, és ennek a leghumánusabb megoldását a születések számának
korlátozása jelentette volna, ez kegyetlenség nélkül megoldhatatlan volt. Már
sokszor kifejtettem, hogy a Nyugat felemelkedésének előfeltétele a
gyermekvállalás eredményes korlátozása volt, ezt sem lehetett emberségesen
megoldani. A kiscsaládos jobbágyrendszert, a nagycsaládoshoz viszonyítva,
humánusnak kell tekinteni. Nem azért, mert humánus volt, hanem azért, mert a
halálozás fokozásához képest humánus volt.
A termékenység elérése után a
normális szexuális élet tilalma nagyon kegyetlen dolog. A nyugat-európai középkort csak akkor lehet megérteni, ha felfogjuk,
mint jelentett a szexuális ösztönök legaktívabb tíz évében azok tilalmával
élni. Azt csak a vallási bigottság és a vad zabolátlanság párhuzamossága
jellemezheti. Ilyen volt az a középkor, amiben a házasságkötés csak a nemi
érettség első tíz év után volt elérhető. Akkor se mindenkinek.
Sokszor leírtam, hogy a kiscsaládos jobbágyrendszerben a
született gyermekek közül csak a legidősebb munkaképes fiú és egy lány
számíthatott arra, hogy házasságban élhessen. A falusi életnek ugyan gazdag
irodalma van, de abban sincs nyoma ennek a korlátozott jövőnek. A fiúgyerekek
közül csak a legidősebb számíthatott arra, hogy jobbágytelekhez jut és
házasságot köthet. De azt is csak jó tíz éves várakozás után. A fiatalabb fiúk
csak abban reménykedhettek, hogy meghal a nálunk idősebb, de legalább
munkaképtelen lesz. A lányok helyzete csak azzal volt jobb, hogy legalább
reménykedhetnek abban, hogy felségül viszik.
A keresztes háborúk történelmét
megismerve, döbbentem rá, hogy a túlnépesedést a felső klérus, legalábbis a
Vatikánban világosan látták.
Azt nem volt nehéz megérteni, hogy a
keresztes hadak állományának legfeljebb néhány százaléka térhet vissza. Ezt
tudva az első keresztes hadjáratot meghirdető Orbán pápa úgy hirdette meg, hogy
a jobbágyok első fiúgyermekei nem
mehetnek. Azokra szükség volt a világi és egyházi földesuraknak. Volt
azonban olyan keresztes hadjárat is, amire még a fegyverforgatásra képtelen
gyerekeket is hajóra raktak.
Annak ellenére, hogy a keresztes
hadjáratok elsődleges célja a felesleges fiúktól való megszabadulás volt,
nyomát sem találtam annak, hogy mekkora volt az emberveszteségük.
Elegendő nem volt, mert az egyház a
szerzetesrendeket is azzal a céllal alakította, birtokkal látta el, hogy aki
fiú, vagy lány odakerül, nem lehet gyermeke. A házasságtilalmát a klérus a
saját körében is alkalmazta, de nem annyira társadalmi érdekből, mint inkább az
egyházi vagyon megőrzése érdekében.
Fogamzásgátlás.
A gyermekvállalás emberséges korlátozását azonban csak a fogamzásgátlás
megoldása tette lehetővé. Ezt sem a társadalom hivatott vezetői kezdeményezték, hanem
a vállalkozói érdek. A társadalom igénye olyan nagy volt a fogamzásgátlókkal
szemben, hogy a bomba üzlet még a tudósokat is megmozgatta. A tudományos és
technikai forradalom végül a 20. század második felében megszülte a természetes
szexuális életet biztosító, nem költséges fogamzásgátlókat. Éppen akkor, amikor
a lakosság már elég gazdag, iskolázott legyen ahhoz, hogy spontán korlátozza a
gyermekvállalását. Ekkor bizonyosodott be, hogy nem a szülők akarnak a
társadalom érdekénél több gyermeket, hanem a szexuális vágyuk több fogamzást
eredményez.
De a társadalmi érek is megváltozott. Nem elég a következő nemzedék
számát korlátozni, hanem a kevesebb is jobb. A jelenkori fejlett társadalmak az
elsők, amiben a minőségi munkaerővel szembeni igény kielégíthetetlen. A jó
munkaerőből nem lehet elég, a rosszból a kevés is sok.
Ez bármennyire egyértelmű módon jelentkezik,
nemcsak a demográfusok, de még a társadalomtudósok sem ismerték fel. A szülők
annál inkább. A társadalom a
gyermekvállalást száma alapján támogatja, a szülők azonban az inkább egyet, de
a minél jobbat akarják. Ezt bizonyíja, hogy nincs olyan társadalom, amiben
a gyermekvállalás nem kontraszelekciós, vagyis a gazdag és iskolázott
családokban az átlagosan vállalt gyermekszám 1.5, vagyis sokkal alacsonyabb a
létszám tartásához szükségesnél. Ezzel szemben a családok alsó jövedelmi és
iskolázottság ötödében 3 felett van a termékenységi mutató.
Kína az első, ahol erőszakkal korlátozzák a gyermekvállalást.
Ez az első példa a történelemben
arra, hogy általánosan szabályozzák a gyermekvállalást. Ez ugyan az első, amiben nincs kontraszelekció, de szelekció sincsen.
Így is elképesztő eredményt hozott. 25 év alatt félmilliárddal kevesebben
születtek. Ez tette lehetővé, hogy a fékezett urbanizáció 250 milliót nem
haladta meg. Arról, ha 500 millióval többen születnek, és nem fékezik a
városokba költözést, fogalmunk is aligha lehet.
A kínai gyermekvállalási korlátozás
közvetlenül ugyan csak Kínát érinti, de az emberiség egésze számára is
örvendetes esemény. Ha a közgazdaságtan költségnek tekinteni a többletlakosság
felnevelését, akkor nyilvánvalóvá válna, mibe kerül 500 millió ember felnevelés
a munkaképes korig. Ehhez képes jelentételen az a költség, amivel a tengerszint
néhány méteres emelkedése elleni védekezés jár. Még a felnevelési költségnél is
nagyobb költségigénye volna, ha 500 millió kínai számára megteremtenék csak az
a vagyont is, ami egy átlagos kínai vagyonigénye, lakása, infrastruktúrája,
munkahelye, stb. igényel.
A sok ostoba liberális csak azzal
foglalkozik, hogy nem lesz elég munkaerő a jelenlegi nemzedék kiöregedése után.
Azt figyelembe sem veszik, hogy a
következő nemzedék számánál sokkal fontosabb a minősége. Arra én sem
gondoltam, mert nem is ismerek erre vonatkozó adatokat, hogy az egyetlen
gyermek felnevelésének minősége mennyivel jobb lesz, mint a kettőé, vagy még
többé. Abban ugyan nem kételkedtem, hogy a gyermeknevelés eredménye jelentősen
függ az egy családtagra jutó jövedelem és az egy gyermek nevelésére fordított
időtől. De ennek felmérésére sem találtam anyagot.
Bizonyítottak azonban a tények. A
PISA felmérések során a legnagyobb előrelépés Kínában történt. Számos kínai
középiskola vált világhírűvé. Kiderült, hogy a Távol-Keletre jellemző, az
egyéként is nagyon magas gyermeknevelési kultúrában az egyetlen gyermek
nevelésére kényszerített szülők megtesznek mindent, hogy az egy legalább kiváló
legyen. Ezt jelzi többek között a kínai nagyvárosokban a lakásárak alakulása. A
legjobb iskolák körzetében az átlagnál jobban felmentek a lakásárak.
Márpedig a tanulás eredménye több
szempont mellett attól is jelentősen függ, hogy milyen a tanulóközösség
képessége és orientációja. Szeretnék olyan felméréssel találkozni, hogy milyen
eredménye van az egyetlen gyermekes osztályoknak a több testvérűekkel szemben.
Véleményem szerint, a jó osztályba
kerülés eleve nagy szerencse.
Ennek tudatában vagyok híve a művészeket
és a sportolókat képző iskolarendszernek. Ebben a két oktatásban
világszínvonalon vagyunk száz éve, de most lényegesen jobban, ugyanakkor a
közoktatásunk színvonala viszonylag csökken.
Visszatérve a kínai reformra. Szinte egyik évről a másikra a világ
népességének ötödét jelentő Kínában leállt a túlnépesedési nyomás.
Ennek jelentőségét csak az érheti
meg, aki szem előtt tarja, hogy mintegy hatezer éve, az emberiség az
elviselhetőnél gyorsabban szaporodna, ha a társadalom a túlnépesedés ellen
védekezve nem növelte volna a halálokozást.
Korábban a születések korlátozásra azonban
nem volt eszköz, mivel a politikai hatalomnak a fogamzást nem lehetett
elviselhető módon korlátozni. Ezt
erőszakkal is csak a fogamzásgátlás megoldása tette lehetővé.
A társadalomtudományok máig nem tudatosítják, hogy a társadalmak a néhány
ezreléknél gyorsabb népszaporulatot nem képesek elviselni. Ez a szükségszerűséget eddig csak a
kínai pártvezetés ismerte fel, és kényszerítette ki. Előttük ugyan az emberiség
mintegy puritán kultúrájú ötöde elérte azt a jólétet, iskolázottságot, ami
mellett a szülők még annyi gyereket sem vállalnak, ami a létszám tartásához
elegendő lenne. Ez a réteg, élve a fogamzásgátlás eszközével, spontán a
létszámának az újratermelési szintje alatt vállalta a gyermekvállalást. A fejlett társadalmakban a diplomás nők
gyermekvállalása 1.5 körül mozog. Vagyis a legígéretesebb nevelők természetes
népszaporulata keményen negatív. Ezzel szemben a családok alsó jövedelmi
ötödében minden társadalomban az átlagnál lényegesen több gyermeket vállalnak.
Vagyis jelenleg minden társadalmat a kontraszelekció jellemzi.
Ezt látva tekintem a jelenkor egyik legfontosabb reformjának a
gyermeknevelés eredményhez kötött öregkori ellátást. Azt kellene megérteni, hogy a
tudásalapú társadalomban a családok elsődleges társadalmi feladta nem a saját
kerestük maximalizálása, hanem a minél jobb minőségű következő nemzedék
felnevelése. Ebből fakadóan, nem a minél
több, hanem a minél eredményesebb gyermeknevelést kell az öregkori ellátással
jutalmazni.
Mekkora a földünk optimális eltartó képessége.
Ha valaki száz éve azt hallotta
volna, hogy mára ötször annyian leszünk, mint akkor voltunk, kétségbeesett
volna. Senki sem tudta elképzelni, hogy az akkor 1.5 milliárd népesség mára 7.5
milliárdra nő, és a 9 milliárd alatt már meg sem lehet állítani. De az sem
tudta elképzelni senki, hogy az ötször nagyobb lakosság eltartása sokkal jobb
lesz, mint száz éve volt. A sokkal jobb sem jó, legfeljebb kevésbé rossz.
Még senkinek sem jutott az eszébe,
hogyan élhetnénk, ha ma is csak 1.5 milliárdok volnánk.
Az el nem képzelhető jólétet csupán
az emberiség puritán ötöde, a Nyugaton a protestánsok, a Távol-Keleten a kisebb
konfuciánus országok spontán, a tudatos társadalomformálás minden jele nélkül
érték el. Ezek három közös jellemzője,
hogy puritánok, nem túlnépesedők és a gazdasági életet a piac alakítja.
Ami a túlnépesedést illeti.
Annak megállása önmagában nem
elegendő a sikerhez. Az ugyanis bebizonyosodott, hogy a nem puritán népek akkor
sem fejlődnek másoknál gyorsabban, ha a népszaporulatuk leállt. Kiderült, hogy a létszámnak az újratermelési szintjéhez
közeltartása is csak akkor eredményezheti az élvonalba emelkedést, ha a
lakosság viselkedését a puritanizmus jellemzi. Ebből következett az, hogy 1990
előtt csak olyan országban javultak jelentősen az egy lakosra vetített mutatók,
amelyikben mindkét feltétele megvalósult, a létszám tartása közeli
népszaporulat és a lakosság puritán viselkedése.
A gazdaságban a piac szerepét helyreállították.
A 20. század harmadik nagy tanulsága,
hogy a gazdaság nem tűri a politikai
irányítást, azt a piacra kell bízni. Ez a század közepére már a bolsevik
diktatúrákban bebizonyosodott, legalábbis megindult a piac bevezetése irányában
történő mozgás. A piac szerepe nélküli
gazdaság csődjének végső bizonyítékát az európai bolsevik rendszerek
összeomlása jelentette.
Csodának lehet tekinteni, hogy
ugyanabban az évben bukott meg Nyugaton a szovjetrendszer, amiben Kína
bevezette a gazdaságának piacosítását.
Európa keleti felének mintegy 400
millió lakosú részén megbuktak a piacosítást támogató reformok. Ez eleve
versenyképtelenné tette a bolsevik diktatúrákat. Ezek bukását a bolsevik
diktatúrák csődjének tekintettek. Nem vették tudomásul, hogy ezek nem azért
buktak meg, mert politikai, hanem azért mert gazdasági diktatúrák voltak.
Ezt bizonyítja, hogy ugyanakkor Kelet-Ázsiában, az 1.300 millió
lakosú Kínában a kommunista diktatúra annak köszönhetően, hogy piacosította a
gazdaságát, és leállította a túlnépesedését, példátlanul gyorsan fejlődik.
Ezzel a reformmal teljesült a sikeres
társadalomfejlődés jelenkori mindhárom feltételét biztosítani.
A lakosság viselkedése puritán.
Nincs túlnépesedés.
A gazdaságot a piac alakítja.
Ennek a három előfeltételnek a létrehozása a világgazdaság történetének a
leggyorsabban fejlődő gazdaságát eredményezte.
Európában megbukott a gazdasági élet
politikai irányításhoz ragaszkodó marxista diktatúra, ugyanakkor a
Távol-Keleten a gazdaság piacosítása után a gazdaság történelmének legnagyobb
csodájának vagyunk a tanúi. Vagyis
nem a politikai diktatúra bukott meg, hanem csak a gazdasági élet politikai
diktatúrája.
Az is alapvető tévedés, hogy Kínában a politikai élet is liberalizálni,
demokratikussá kellett volna tenni. Kína nemcsak 1990-ben, de még ma is messze van attól a
fejlettségi szinttől, amin a lakosság gyermekvállalásának korlátozását erőszak
nélkül is meg lehet oldani.
Számomra az 1956-os forradalom legnagyobb tanulása az volt, hogy a
közvélemény óriási többsége nem elégedett meg a gazdaságpolitikai reformmal,
hanem gyökeres politikai reformot is követelt. Annak azonban mind a belső
társadalmi, mind a világpolitikai feltételei hiányoztak. Ezt nemcsak Nagy Imre
és politikai környezete, de az utókor sem képes megérteni. Ezt a gyönyörűen
indult forradalmat ma is úgy ünnepeljük, hogy azok voltak a hősei, akik a
lehetetlen akarták gyorsan bevezetni. Ma sem vesszük tudomásul, hogy a
szocialista táborból való kilépésnek, és a több párti demokráciának volt
realitása. Büszke vagyok arra, hogy ezt én az első pillanattól kezdve láttam,
de azt is, hogy ezzel a társadalom óriási többsége nem hajlandó megelégedni.
Nemeztünk szerencséjére, ezt Kádár János és szűk köre felmérte, és a
hazaárulásnak minősülő tettet, vállalta, hogy ő hívta be a szovjet csapatokat.
Azok ugyanis minden hívás nélkül is jöttek.
Meggyőződésem szerint, az 56-os
magyar forradalom bukását Mao is így látta, ezért a tervezett reformok
bevezetése előtt, kulturális forradalom cím alatt, ázsiai kegyetlenséggel
igyekezett gyökerestől felszámolni minden politikai reformot is követelő
potenciális erőt. Még így is maradt annyi, amit csak a tanokkal lehetett
megállítani.
A jelenlegi világgazdaság.
1990 azért világtörténelmi dátum, mert az óta szinte minden puritán
társadalom gyorsan fejlődik, amelyik gyorsan fejlődhet. A gyors társadalmi fejlődés három
elengedhetetlen feltétele ugyanis a lassú népességváltozás, a lakosság
puritanizmusa és a gazdaság piacos irányítása.
Jelenleg egyetlen puritán társadalom
nem fejlődik gyorsan, ez a viszonylag jelentéktelen súlyú Észak-Korea, ahol a lakosság
ugyan puritán, de a gazdaság pártirányítású és a fegyverkezés féktelen maradt.
A tudományos és technikai forradalom olyan társadalmi alépítményt kíván,
amit erőszak nélkül csak bizonyos szint felett és puritán lakossággal jöhet
létre.
Bármennyire kegyetlen tény, jelenleg
csak a puritán népeknek van lehetőségük arra, hogy a világ élvonalában
legyenek, vagy oda emelkedjenek. Nincs tehát egyelőre olyan ideológia, olyan
vallás, amiben a politikai megváltás feltételei megteremthetők.
Tudomásul kell venni, hogy a
tudományos és technikai forradalom olyan alépítmény igényét hozta létre,
először az emberiség történetében, ami minden viselkedési kultúra számára
jelentősen egymástól eltérő lehetőséget biztosít.
Ez a tény a közgazdaságtantól azt
igényelné, hogy készüljenek olyan
felmérések, amelyek a kultúrák elmúlt százévi teljesítményét vetik össze. Ebből
nyilvánvalóvá válna, hogy a kultúrák
teljesítménye közötti különbségek az elmúlt száz évben nagyságrenddel nagyobb,
mint fajunk eddigi életében előfordult.
A kultúrák közti eltérést Európán,
vagy a Nyugti kultúra egészén belül, jobban tudom illusztrálni, mint a világ
kultúrái között, mert ezeket ismerem, pedig itt sokkal kisebbek a különbségek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése