Kopátsy Sándor PP 2016 04 04
Nemzeti ünnepeink
Április 4.
Amikor ez a nap a kötelező nemzeti
ünnepünk volt, nem vállaltam volna, hogy külön oda sorolom, pedig azok közé a
kevesek közé tartoztam, aki ünnepként éltem meg az ország szovjet megszállását.
Ez fakadt abból, hogy a két háború közti magyar társadalmat nemcsak
elpusztítandónak tartottam, de azt is tudtam, hogy nem volna elég belső erőnk
ahhoz, hogy önerőnkkel felszámoljuk a magyar arisztokrácia és az úri középosztály,
valamint a katolikus klérus uralmát. Ezt nemcsak a megszállás idején, de ma is
tudom.
Akkor még csak az élt bennem, hogy a
régit még a kelet-európai diktatúra segítségét is figyelembe véve, de össze
kell törni. Ma azt hangsúlyozom inkább, hogy a két háború közti magyar
társadalom legnagyobb bűne a zsidóság többségének elpusztítása, elvesztése
volt. Az előbbi csak magyar érdek volt,
az utóbbi következtében Európa keleti fele évszázadokra lesz elmaradottabb a
Nyugattól, mint lett volna, ha megmarad a térség zsidósága. Ezzel nemcsak a
térség politikusai, de még a társadalomtudósai sincsenek tisztában.
A zsidók kiirtásában játszott
szerepünket ugyan ma már bűnünkként elismerjük, de még nem találkoztam olyan
felméréssel, ami megmutatta volna, hogy mennyivel
másként alakult volna nemcsak a mi, de Európa keleti felének a sorsa, ha itt
marad 5-6 millió boldogan asszimilálódó zsidó.
Mohácsot, Világost gyászünnepünknek
tartjuk, holott a történelmünk legnagyobb vesztesége a félmillió zsidó és a 200
ezer sváb elvesztése volt. Ráadásul ezt nem elvették tőlünk, hanem mi üldöztük
el.
Történészként mindig irritált, amikor
a veszteségeinket darabban számoljuk el. Pedig minden osztálytársadalomban
nagyobb volt a lakosság létszáma, mint amekkora az optimálisan eltartható
létszám. Minden osztálytársadalom azért volt
halálozásfokozó, és tudásvágy üldöző, mert a lakosság létszáma és minőssége
meghaladta az optimumot. Ezt azonban az állam szolgálatában álló
történelemtudomány gondosan elhallgatta, mert az államok között az életterük
bővítésért folyt a harc. Abban pedig a nagyobb létszám jelentett előnyt. Ezért
az osztálytársadalmak történelemtudománya fel sem vetette a túlnépesedést, sőt
a társadalom érekével szemben az állam érdekét szolgálta.
A tudományos és technikai forradalom
azonban a minőség forradalma, a lakosság minősége vált a társadalom szűk
keresztmetszetévé. Az államok katonai
ereje is egyre inkább a mögötte álló társadalom erkölcsi és gazdasági erejétől
és a hadsereg legénységének minőségétől függővé vált. Ezt még a
társadalomtudományok nem vették tudomásul.
A jelenkor történelmének megértése
érdekében nem elég a lakosság számának a maximalizálása, a minőségének javítása
lett az elsődleges társadalmi érdek.
Az illusztrálás érdekében becsült
számokat írok.
A vasúthálózat kiépítése és az
iparosítás gyorsan felértékelte a lakosság minőségét, ezzel a gazdagodásra és
iskolázottságra nagyobb figyelmet fordító zsidóság viszonylag gyorsan és
jelentősen felértékelődött. A svábok pedig azért, mert ők voltak a leginkább
puritánok. Ezért besülöm a magyar zsidót az ország átlagos lakosának
háromszorosára, a svábokat pedig kétszeresre. Ennek alapján a félmillió zsidó
elvesztése másfélmillió lakos elvesztését, a 200 ezer sváb kitelepítése 400
ezer átlagos lakost jelentett. Ez
nemcsak mennyisségével, de arányával is ezer éves történelmünk messze
legnagyobb vesztesége.
A zsidóüldözés és a svábok
kitelepítése tehát nemcsak erkölcsi bűn volt, de történelmünk során
elszenvedett legnagyobb veszteségokozásunk is. Ezt nem a nálunk erősebb
ellenség győzelme, hanem magunk okoztuk.
A második világháború elvesztésében
ugyan kezdettől fogva biztos voltam, de arra nem számítottam, hogy győztesként
a Szovjetunió fogja megszállni Magyarországot. Nem számoltam vele, de a jobb
megoldásnak tartottam. Nem azért, mert a bolsevik rendszert számunkra jónak
tartottam, hanem azért, mert azok nagyobb garanciát jelentettek a gyökeres
társadalmi változásra. Nem azért, mert jót hoznak, hanem azért, mert a
legrosszabbat gyökeresen felszámolják.
A magyar társadalom jövője
szempontjából számomra az volt az elsődleges, hogy a társadalom feudális maradványait
gyökeresen felszámolják. Azt 1945 tavaszán még nem tudtam elképzelni, hogy a
Szovjetunió az általa megszállt terülteken hosszú távú felhatalmazást kap arra,
hogy rendszerét rendezze be. Azt nem mértem fel, hogy a hidegháború az Egyesült
Államok célját szolgálja. Ezt csak 1956-ban vettem tudomásul. De utána már a
Kádár rendszer a bolsevizmus számunkra is elviselhetőbb formáját tette
lehetővé.
A Szovjetunió összeomlása idejére
azonban már felnőtt a háborút követő harmadik generáció. Még mindig többségében
közép-jobb, de már nem úrnak, legfeljebb nemzetinek tartja magát. Amit máig
gyűlölök, a nacionalizmusa volt betegesen polgárosodás ellenes, azon az alapon,
hogy úrnak, a nemzetnek érezte magát. Már nagyon kevesen vagyunk, akik felnőtt
fejjel, kritikával élték meg a háború előtti világot. A változás olyan nagy
lett, amit tanítani kellene.
Nem tanítjuk, hogy a két háború
között a korosztályok hány százaléka végzett közép- és felsőfokon, és mi volt
ezen belül a nők aránya.
Nem tanítjuk, hogy hány év volt a
várható életkor, a 18 évesek testmagassága.
Tudom, hogy ezek a mutatók az elmúlt
hetven élvben minden nyugati társadalomban hasonló mértékben emelkedtek, de
nemcsak a szomszédokhoz, hanem a múltunkhoz is mérni kell a változást.
A magyar társadalomban a legnagyobb
változás társadalmi volt.
Az arisztokrácia uralta a felső politikai posztokat. Rá kellene mutatni, hogy a
miniszterek többsége nemcsak arisztokrata volt, de annak is érezte magát,
díszmagyarban, kardal az oldalán tette le az esküt, a császár udvarban felnőtt,
tengerészként hadakozó kormányzónk fehér lovon vonult be a visszakerült
városokba, a huszárok és a lovas tüzérek tisztikara volt az előkelő fegyvernem.
Minél kevesebb volt a harctéri értékük, annál előkelőbbek voltak.
Még nem találkoztam olyan történelem
tankönyvvel, ami rámutatott volna, hogy melyik európai országban a termőföld
mekkora százaléka volt az arisztokraták és a katolikus egyház tulajdonában,
ugyanakkor a falvak lakossága hány százalékának nem volt semmi földje. Azt sem
tanítjuk, hogy mekkora volt az urbanizáció 1944 előtt, és 1948 után. Ezzel
szemben tele van a tankönyv a begyűjtéssel, a parasztok kiforgatásával. Azt sem
találtam egyetlen tankönyvben, hogy 1944 és 1958 között mennyi falusi lakos
talált az iparban munkát.
De számomra április 4. azért nemzeti ünnep, mert a szovjet megszállásnak
köszönhetjük, hogy ezer év után egyszer fordult elő, hogy mindenkinek lehetett
megélhetését biztosító munkája. Előtte, és a rendszerváltás után a munkaképes
lakosság negyede számára csak állom volt, hogy a munkájából megélhet.
Ezzel szemben nem fogadom el az
érvet, hogy jelentős hányaduk csak veszteséges vállaltoknál talált munkát. Azt
a mögöttük lévő negyedszázad egyértelműen bizonyítja, hogy nincs akkora veszteség, mint amekkorát a tartós munkanélküliség nem múlja
felül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése