Kopátsy Sándor EH 2016 03 28
Fogamzásgátlás.
Ha a társadalomtudomány végre tudomásul veszi, hogy a lakosság többségét
kizsákmányoló, a tudásvágyat elnyomó osztálytársadalmak halálokozása és a
tudásvágy üldözése azért volt objektív szükségszerűség fajunk nagy többsége
számára, mert többen születtek, mint amennyit a társadalom élettere optimálisan
eltarthatott volna, akkor beláthatóvá fog válni, hogy fajunk történelmének
legnagyobb találmánya a fogamzásmentes szexuális élet megoldása volt.
Fajunknak ugyanis olyan nagy a
természetes szaporasága, olyan erős a szexuális vágya, és olyan magas a
megtermékenyülése, ami a húszas évek közepén lévő várható életkor mellett is
biztosítja a létszámának a fenntartását. Ez a megjelenésünket követő mintegy 150
ezer évig biztosította a fajunk fennmaradását. Azt kell tudomásul venni, hogy a
gyűjtögető életmódban az adott terület eltartó képessége tízezer évek alatt sem
változott lényegesen. Ugyanakkor viszonylag gyorsan elterjedtünk a föld szinte
minden életterében.
Szerintem, a biblia ennek a kornak a
lezárásával kezdi az emberi faj életét. Ezt tükrözi a zsidó naptár is. Megelőzően ugyanis az emberi faj a gyűjtögetésből
élt.
Még a társadalomtudományokban sem
tudatosult, hogy a gyűjtögetés ugyanis nem
a munkára, hanem csupán az életösztönre épült életforma. Minden előttünk
megjelent faj is a természet ajándékainak a gyűjtögetéséből, és nem munkából
él. A természet ajándékaiból való élés ugyanis nem munkára, hanem ösztönre
épül. A gyűjtögetés nem munka, hanem életösztön diktálta tevékenység. Ezt magam
is átéltem, mint gombász, és vadász. Nem azért jártam gombát keresni, vadat
elejteni, hogy olcsóbban jussak élelemhez, hanem azért vállaltam az ezzel járó
fáradságot és költséget, mert örömöm telt benne. Racionálisabb megoldás lett
volna, ha dolgozom, és a megkeresett jövedelmen vásárolok gombát és vadat. Az
általam talált gomba és vadhús sokkal többe került, mint amennyiért
megvásárolhattam volna. A jelenkor fejlett társadalmaiban csak a gazdagok
engedhetik meg magunknak és csak a nagyon szegények kényszerülhetnek arra, hogy
gyűjtögessenek és vadásszanak. Az utóbbi ma a legdrágább sort lett.
Mondom ezt annak ellenére, hogy
társadalomtudósként felismertem, hogy a gyűjtögetés és a vadászat a legtöbb
munkavégzésnél nagyobb szellemi igényű, és szellemet fejlesztő tevékenység. A
gyűjtögetés és a vadászat hatékonysága ugyanis a legtöbb munkánál értelemtől és
tapaszalttól jobban függő.
Ezért a biblia az emberré válását jogosa nem a homo sapiens megjelenésétől,
hanem a munkából való megélhetésre térésétől, számítja. Ez pedig csak akkor következett be,
amikor az ember lététől függetlenül megtörtént a felmelegedés. Ez óriási
változásokat okozott be az ember által lakott életterekben. Ezt a változást a
fajok sokasága képtelen volt átélni, tehát óriási fajpusztulással járt. Ugyanakkor az egyetlen, a legfejlettebb faj
arra kényszerült, hogy a gyűjtögetés helyett megtermelje a szükségleteit.
Előtte az ember életmódja minden biológiai
elődeihez hasonlóan, a gyűjtögetés volt, de már azzal a minőségi különbséggel,
hogy az első faj lettünk, amelyik a
természeti környezetéhez, az életteréhez nem a mutáció és a szelekció hosszú
folyamatán keresztül idomult, hanem az eszének és kezének köszönhetően
alkalmazkodott. Ez az alkalmazkodás rendkívül gyors volt, és nem járt faji
különbséggel. Az ember a fajfejlődésen
azzal is minőségi újat hozott, hogy a nagyon különböző természeti környezetben
nagyon eltérő életmódot alakított ki, mint faj mégsem változott, genetikailag
változatlan maradt.
A termeléssel biztosított életmódok nemcsak lényegesen jobbak, de nagyon eltérők
is lettek, de a fajunk szaporasági törvénye azonos marat. A fajunk
termékenysége azonban nem igazodott az életmódunkhoz. Ez abban jelentkezett,
hogy a termelésre való áttérés minőségi előrelépést hozott az életmódunkban, az
életünk egyre biztosabbá vált, a várható életkor növekedni kezdett, a
szaporaságunk azonban az egyre hosszabb életkorhoz nem igazodott.
A bárható életkor növekedésével egyre
nagyobb lett a túlnépesedési nyomás. Ez ellen
az egymás rovására szerezhető élettér volt a legkézenfekvőbb megoldás. Minden
társadalmi egység, család, telephely, törzs a másikak élettérfoglalása ellen
csak a nagyobb létszámával tudott védekezni. Ezért minden társadalmi egység kettős feladat előtt állt. A saját
érdeke a kisebb létszám volt, de létét csak a nagyobb létszámmal tudta
megvédeni. Ez a kettősség bármennyire egyértelmű, a társadalomtudomány máig
nem hirdeti, hogy a család, a lakóhely,
a térség, az ország egy tagra jutó jövedelme a kisebb létszámra ösztönöz, de a létbiztonsága és a másokkal szembeni
védekező képessége minél nagyobb létszámot kíván. Ez minél nagyobb a
társadalmi egység, annál nyíltabban jelentkezik. Ez az ellentétes érdek annál
nagyobb feszültséget szül, minél magasabb a várható életkorból fakadó túl
népesdési nyomás. Ezt a demográfusoknak kellene megmutatni. Minél magasabb a
várható életkor, annál nagyobb a szexuális ösztönből fakadó népszaporulat. Sokat mondana egy olyan grafikon, ami
megmutatná, milyen várható életkor mellett mekkora a szexuális ösztönünkből
fakadó termékenység és a spontán népszaporulat. Kiderülne, hogy ennek
valahol a termékenységi kor vége körül van a maximuma. Ezzel szemben a
társadalom érdeke a létszám tartásához szükséges születés.
A gyűjtögetésről a termelésre való
áttérés ugyan jelentősen megnövelte az életterek eltartó képességét, de a
népesség, a várható életkor növekedésének köszönhetően, gyorsan elérte az
optimális szintet.
Sajnos, ezzel a rövid átmeneti
folyamattal nem is foglalkoznak a történészek. Ez a leginkább az öntözéses
gabonatermelésre való áttérésnél jelentkezett. Az önözött gabonatermelés közel százszor akkora népességeltartó lett,
mint amekkora a gyűjtögetés volt. A kívánatos nagyobb népesség azonban
nagyon gyorsan elérhető volt, mert nemcsak a lakosság természetes
népszaporulata volt gyors, hanem a sokkal biztonságosabb életforma betelepedésre
vonzotta a környék gyűjtögetőit is. Ezért gyorsan megjelent a túlnépesedési
nyomás, aminek levezetését a közmunkák és a luxus gyors jellemzővé válása
mutatja.
Bámulatos, hogy milyen gyorsan, spontán, a tudatosság minden jele nélkül
megjelent az osztálytársadalom, az a felépítmény, ami a túlnépesedés elleni
védekezést tekinti elsődleges feladatának. A történelem nem ismer példát arra, hogy az első
osztálytársadalmak kialakulását megelőzte volna az útkeresés annak érdekében,
hogyan lehet a túlnépesedést féken tartani. Minden önözéses gabonatermelő társadalom azonnal bevezette az
értéktermelő lakosság nyomorát növekvő adóztatatást, a közmunkákkal való
foglalkoztatást, a fegyverkezést és a tudásvágy üldözését. Ez minden
öntözéses társadalomban ösztönösen és gyorsan megvalósult. Ennél fényesebb
bizonyíték nem lehet annak bizonyítására, hogy az adott társadalmi alépítményre spontán ráépül a társadalmi érdeket
biztosító felépítmény. A túlnépesedő társadalmakra csak a halálozást fokozó és
a tudásvágyat üldöző osztálytársadalom épülhet. Ezt jó hatezer éve minden
társadalom ösztönösen felismerte, és következetesen alkalmazta.
Az osztálytársadalmakban is néha
megjelentek születést korlátozó, illetve csecsemőket szelektáló kísérletek, de
a mai napig tudatosan csak negyedszázaddal ezelőtt Kínában alkalmazták az
emberiség ötödére. Korábban a
gyermekvállalás korlátozása nem volt oldható, mivel a fogamzásmentes szexuális
élet nem volt megoldható.
Az óvszer használata ugyan már száz
évvel korábban megjelent. Átütő sikert azonban csak a fogamzásgátló szerek közti
gazdag választási lehetőség hozott, de az is a viszonylag már gazdag és
iskolázott társadalmakban. Kiderült, hogy ahol az egy laksora jutó jövedelem
meghaladja a tízezer dollárt, az iskolázottság a 12 évet, ott a lakosság még a
vallása tilalma ellenére is, általánosan él a fogamzásgátlók valamilyen
formájával, és megszűnik a túlnépesedés.
A fogamzásgátlók használata azonban, legalábbis átmenetileg
kontraszelekcióval jár. A fogamzásgátlás használata ugyanis a magasabb jövedelmű és képzettségű
családokban előbb, és jobban elterjed. Vagyis általánossá válik, hogy a gyermekvállalás
a családok gyermeknevelési képességével fordítottan arányos. Ez azért nagyon
káros következményekkel jár, mert a
társadalom minőségi munkaerő igénye olyan gyermekvállalási struktúrát igényel,
ami a családok gyermeknevelési képességéhez idomul. Ezzel szemben a gyermekvállalás családi struktúrája a családi háttér
minőségével fordítottan arányos.
Ezt a deformációt csak fokozza a
gyermekvállalás állami támogatása és az öregkori ellátás, a nyugdíjrendszer.
Az államok a gyermekvállalást a
gyermekszámhoz igazítják, holott a társadalom érdeke nem a nagyobb gyermekszámot,
hanem a jobb minőséget igényli.
A jelenkori fejlett társadalmak jövője semmitől nem függ annyira, mint a
gyermekvállalás mögötti családi háttértől. Ennek ellenére nyomát sem lehet találni annak, hogy a
politikusok és a társadalomtudósok felvetnék ezt az általános, minden
társadalomra jellemző problémát. Sok tucatszor leírtam: „Ha Magyarországon a családok felső jövedelmi és iskolázottsági
harmadában annyi születne, mint az alsó harmadban, és ott pedig csak annyi,
mint jelenleg a felsőben, 50 múlva háromszor gazdagabb lenne a társadalom, mint
a jelenlegi születési struktúra esetén. Ehhez hasonló eredmény egyetlen más
reformtól, illetve azok összességétől sem várható.” Ennek ellenére ezt senki
sem veszi tudomásul. A családpolitika fenntartja azt a stratégiáját, hogy csak a
gyermekszületések száma a fontos, még akkor is, ha ez rontja a várható
eredményt.
Utószó.
Ezt az írást az indította el bennem,
hogy a The Economist utolsó lapján közölt egy táblázatot, Lengyelország EU
tagsága óta tartó fejlődéséről.
Az egyik grafikon azt ábrázolja, hogy
négy korábbi csatlós ország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia és
Szlovéniában hogyan alakult az egy lakosra jutó jövedelem 2002-2015 az EU
átlagához viszonyítva. Mindegyik ország közeledett az EU átlagához. Az átlagnál
jobban Lengyelország és Szlovákia. A viszonyítási szint az EU átlag helyett
jobb lett volna a nyugt-európai puritánokhoz, protestánsokhoz történő
viszonyítás. Az jelentené a Nyugthoz való felzárkózást. Az nem lenne ilyen
kedvező, mert a mediterránok és a három balkáni ország lefelé húzta az EU
átlagot. Tehát csak azt látom, hogy Szlovákia és Lengyelország javított valamit
nemcsak a másik kettővel, de Magyarországgal szemben is. Ez is eredmény, de nem
jelentős.
A másik grafikon azt mutatja, hogyan
alakul 2015-2060 között Lengyelországban és Olaszországban a munkaképes korúak
száma az EU átlaghoz képest. Az a tény, hogy a 15-60 évesek aránya az EU
egészében alig néhány százalékkal csökken, de ez a csökkenés Lengyelországban
40, Olaszországban 26 százalékos. Ez esetben is jobb lett volna a
protestánsokhoz való viszonyítás. A bajom ezzel a mutatóval, hogy eleve rossz. Mert
a 15-20 éves korosztály már ma sem munkaképes, csak kézi magát, hogy az legyen.
A 60-70 évesek pedig már ma is munkaképesek, de sokkal inkább azok lesznek,
2060-ban. Hivatkozom arra, hogy Japánban már ma is 71.5 évesek a nyugállományba
menők, és 2060-ban minden bizonnyal 75 évnél is idősebbek lesznek. Az elmúlt és
a következő 50 évben az egyik legnagyobb társadalmi változás a munkaképesség
alsó és felső határának az emelkedése. Az EU legnagyobb lemaradása mind az
óceánokon túli protestáns, mint a távol-keleti konfuciánus társadalmakkal
szemben az alacsony foglalkoztatás, mind a létszámuk, mind a ledolgozott órák
tekinttében. Európa legfontosabb feladatának tartom a foglalkoztatás
kiszélesítését legalább a négy óceánon túli angolszász ország színvonalára.
Ugyanez a grafikon megerősít abban,
hogy a római katolikus kereszténység legnagyobb
hibája a családtervezésnek, vagyis a gyermekvállalásnak az istenre bízása, azaz
a szülők gyermekvállalási jogának tagadása. Most a grafikon vigasztalt,
hogy a fogamzásgálást a legszélesebb értelemben a két keményen katolikus nép, a
lengyel és az olasz, gyakorolja. Ez lemérhető abban, hogy a következő 45 évben
ezek országában lesz a leggyorsabb a népesség csökkenése. A római katolikus
egyház vezetésének elszakadását a valóságtól jól mutatja, hogy nem látják, hogy
csak az ó vallásuk ragaszkodik görcsösen a fogamzásgátlás elutasításához, de az
ő hívei alkalmazzák a leginkább a gyakorlatban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése