Tartalom
Kopátsy Sándor EE 2016 04 21
A jelenkori fejlett társadalom már nem osztálytársadalom
Annak ellenére, hogy a jelenkori
fejlett világ, amihez a század közepére Kína is csatlakozni fog, már nem egy
másik osztálytársadalom, hanem egy egészen más, a minőség társadalma.
Legalábbis egyre inkább azzá válik.
Az osztálytársadalmak közös alapja a túlnépesedés és a tudás üldözése
megszűnt. A jelenkori fejlett társadalmak alépítményét már az alulnépesedés és
a tudásvagyon maximalizálódása jelenti. Vagyis nemcsak más, de poláris ellentéte az
osztálytársadalmaknak. Ezek alulnépesedők és tudáshiányosak, azok túlnépesedők
és tudás feleslegesek voltak, és jelenleg még inkább azok, mint a múltban
valaha voltak.
Ezért a jelenlegi fejlett társadalmak
felépítményének a mozgástörvényeit már nem lehet megmagyarázni, megérteni az
osztálytársadalmakra jellemző fogalmakkal, a klasszikus közgazdaságtannal.
Kezdem azzal, hogy ezekben nincsenek osztályok.
Az osztály olyan társadalmi egység, aminek a tagsága vagy vérségi, vagy
vagyoni alapon öröklődik, ezért a tagsága szinte determinált. Ezzel szemben a jelenlegi fejlett társadalmakban az egyének társadalmi helyzete
elsősorban a szakmájukon belüli teljesítményüktől függ. Ezért nem lehet osztályokra bontani a modern társadalmat. A jelenkori fejlett
társadalom minőségétől függő rétegekből áll. Minden szakmai szektornak van egyes
szakmákban nagy keskeny, másokban viszonylag széles elitje, széles közepe és
viszonylag keskeny gyenge hányada. A szakmákon belüli érték rangsort, megosztást
a keresletük és kínálatuk, vagyis az áruk alapján kell rangsorolni. Az a legjobb minőség, aminek a kereslete a
kínálatához viszonyítva a legnagyobb, ezért az ára a legmagasabb. Tehát az
egyének értékét a keresletük és a kínálatuk aránya, vagyis az áruk határozza
meg. Fel kell adni az értékmeghatározással való próbálkozást, tudomásul
kell venni, hogy az érték csak a piacon
mérhető, az egyedek társadalmi értékét is csak a piac mérheti fel, ugyanúgy,
mint az árukét és a szolgáltatásokét.
Az osztálytársadalmakban mindig több
és jobb volt a munkaerő, mint amennyit a társadalom hasznosíthatott. Ezért volt a munkaerő és a tudás kereslete
mindig kisebb, mint a kínálata, vagyis alacsony az ára.
A tudományos és technikai forradalom
azonban olyan társadalmi alépítményt hozott létre, amiben megszűnt a lakosság
túlnépesedése, ugyanakkor a munkaerővel szemben támasztott minőségi igény
kielégíthetetlenné vált. A jelenkori
felett társadalmaknak olyan felépítményre van szüksége, amelyik biztosítja a
munkaerő létszámának stabilitását, és a minőségének maximalizálását. Az a jobb
felépítmény, ami ezt a társadalmi igényt jobban kiszolgálja.
Az osztálytársadalmon felszámolhatóságának feltételei.
A túlnépesedés leállása és a minőségi munkaerő maximalizálása.
Kiderült, hogy a túlnépesedés a
fejlettség bizonyos szintjén spontán megszűnik. Mik ennek a feltételei?
Az egy lakosra jutó jövedelem haladja meg a 20 ezer dollárt. Az átlag mögött azonban nagyon nagy a
szóródás. Még a legfejlettebb társadalmakban is van olyan réteg, ami e szint
alatt van.
Az iskolázottság átlaga a 12 évet.
E követelmény mögött lényegében a
társadalom minőségi igénye van. Márpedig az ember az a faj, amiben az egyedei
között a legnagyobb a különbség. Még a fizikai adottságokban is, de a szellemi
képességekben ennél is nagyságrendekkel nagyobb. Az egyedek fizikai képességei
között ritka az 1:2 aránynál nagyobb különbség. Ezt bizonyította a tény, hogy a
paraszti mezőgazdaságban alig volt olyan egyén, aki nem tudott helytállni.
Évszázadokon keresztül a gazdagságot, a megtermelhető jövedelmet lehetett azzal
mérni, hogy mekkora és milyen földön gazdálkodik. Ahogyan fejlődött a technika,
egyre fontosabb lett a munkavégző képessége. Az amerikai modern farmokban
azonos nagyságú földön nem ritka a tízszer nagyobb jövedelem. A szellemi teljesítmények
esetében az 1:1.000 különbség is előfordulhat. A legjobb művész, sportoló, vállalkozó
és tudós jövedelme lehet az alsó tized jövedelmének ezerszerese.
Legyen elérhető a fogamzásgátlás.
Ez a feltétel is csak a társadalom
átlaga. Ezen belül a gazdagabb és iskolázottabb rétegek kevesebb, a
szegényebbek és kevésbé iskolázottak több gyermeket vállalnak. A
gyermekvállalások családi hátterét a minőségi kontraszelekció, vagyis a
társdalom érdekével ellentétesség jellemzi. Ezt a társadalmi érdekkel ellentétet csak fokozza a gyermekvállalás
társadalmi támogatási rendszere, ami mennyiségi jutalmazást jelent. A
fejlett társadalmakban általános jelenség, hogy a családok felső jövedelmű és
magasan iskolázott harmadában katasztrofálisan alacsony a gyermekvállalás,
jelentősen a létszámot tartó szint alatt van. A gyermekvállalás társadalmi támogatottsága pedig tovább növeli ezt a
kontraszelekciót.
A kontraszelekció az emberiség
egészére pedig nagyságrenddel erősebb, mint az egyes társadalmakon belül. Az elmúlt száz évben az emberiség létszáma
ötszörösére ugrott. Ez a növekedés szinte egésze azonban a vészesen lemaradó
társadalmakban történt. Jelenleg az
emberiség egészének semmi sem okoz akkora kárt, mint a minőségi
kontraszelekció. A fejlett világ tudósai
mégis ezerszer annyit foglalkoznak a felmelegedéssel, mint a százszor nagyobb
problémát okozó, kontraszelekciós túlnépesedéssel.
A kontraszelekció jellemző a fejlett
társadalmakra is. Ott ugyan kevesen születnek, a minőség azonban lényegesen fontosabb,
mégis viszonylagos gyermekvállalás a várható felnevelési eredménnyel
fordítottan arányos.
Szinte egyetértés van abban, hogy a
fejlett társadalmaknak szélesebb „középosztályra” volna szükségük. Középosztály
alatt azokat értik, akik a maguk lábán megállnak. Azt már említettem, hogy az
ilyenek nem osztályt, hanem minőséget jelentenek, ezek újratermelést a
gyermekvállalással kellene kezdeni. Amíg
az kontraszelekciós a gyermekvállalás, addig kevesen lesznek, akik megállnak a
maguk lábán, akikből minél többre volna a társadalomnak szüksége.
Nem győzöm hangoztatni, hogy semmi
sem garantálja jobban a következő generáció teljesítményét, mint a születések
mögötti társadalmi struktúra. Sokszor leírtam, leírom, és remélhetőleg le fogom
írni. „Ha a családok felső jövedelmű és
iskolázott harmadában annyi gyermek születne, mint jelenleg az alsóban, és
ebben csak annyi, mint jelenleg a felsőben, ötven év múlva háromszor
gazdagabbak lennénk, mint a jelenlegi gyermekvállalási arányok mellett.”
Meggyőződésem szerint, a jelenkorban az emberiség legfontosabb
feladata lenne a lemaradó országokban csökkenteni az elviselhetetlen
túlnépesedést, a fejlettekben pedig a minőségi gyermeknevelés adottságához
igazítani a gyermekvállalást.
Ezzel szemben a társadalomtudósok
azon fáradoznak, hogyan lehet adózással olyan réteget létrehozni, amelyik
politikai helyezkedés nélkül is megáll a maga lábán. Ez éppen olyan naiv
elvárás, mint az, hogy legyen jó az oktatási rendszerünk a nélkül, hogy a
diákok mögötti családi hátéren javítanánk.
Most éppen az oktatási reform
érdekében forrong az ország, de ki sem merik ejteni, hogy nem az oktatók
szabadsága és jövedelme kevés, hanem
egyre jobban romlik a diákok mögötti családi háttér. Nem veszik tudomásul,
hogy tartósan munkanélküli, iskolázatlan, a gyermekük iskolai teljesítményével szemben
közömbös szülők gyermekeit a legjobb tanagyag és a magasan fizetett pedagógus
is eredménytelenül képzi.
A két minőségi társadalmi szektor.
Az osztálytársadalmakban is volt már
két olyan szakma, amiben az öröklődés ugyan előfordulhatott, de a tagságot és abban
a rangsort a képességgel való rendelkezés jelentette. Ebben a két szektorban is előnyt jelentett a származás, a családi
környezet, és ezt is mindig a maga szolgálatába akarta állítani a politikai
hatalom, de a végső rangsor képességarányosan alakult. E szakmák élcsapatát
mindig zsenik jelentették, a rangsorukat a veleszületett képességek értéke
határozta meg. Velük a társadalomtudományok nem foglalkoztak.
Művészek, élsportolók eleve csak azok lehettek, akik erre képességgel
rendelkeztek. Az
ugyan vitathatatlan, hogy százszor annyi képesség született,
mint amennyire a társadalomnak igénye volt, ezért a nagy többségük képessége
elveszett. Csak a falujában lett belőle a legjobb arató, vagy a legszebben
daloló. Képességüket csak a lakhelyükön tudták. Az örökre titok maradt, hogy
mire vihették volna, ha versenysportba, vagy zeneiskolába kerülnek.
Azt a társadalomtudományok máig nem
ismerték fel, hogy nemcsak munkaerő
mennyiségéből, de képességből is sokkal nagyobb volt a kínálat, mint amennyire
a társadalomnak szüksége van. Annak az oka, hogy a növénytermelő és
állattenyésztő társadalmak emberpusztítók és tudásüldözők voltak, egyetlen oka
volt: mindig az adott technikai szinten
felhasználható optimumnál többen és jobb minőségűek voltak. Ezért kellett minden
osztálytársadalomban fokozni a spontánnál sokkal nagyobb halálozást, és üldözni
a tudásvágyat.
A 20. század derekára azonban a Nyugat legfejlettebb és leggazdagabb
puritán társadalmainak megtízszereződött életterüknek és a szinte az egész
világ kizsákmányolásának köszönhetően elérték a jövedelmüknek, vagyonuknak, iskolázottságunk
azt a szintjét, valamint megoldhatóvá vált a fogamzásmentes szexuális élet,
amin spontán, erőszak alkalmazása nélkül leállt a túlnépesedést okozó
gyermekvállalás, és az új tudományos és technikai ismeretek kielégíthetetlenné
tették a minőségi munkaerővel szemben támasztott tudás és képesség igényét.
Az osztálytársadalmak mintegy hatezer
éve után a tudományos és olyan technikai forradalom olyan társadalmi
alépítményt hozott létre, ami már nem osztálytársadalmi felépítményt követelt.
A születést támogató felépítmény.
A 20. században kiderült, hogy a
jelenkori fejlett társadalmak már nem vállalnak annyi gyermeket, ami a létszám
stabilizálását biztosítaná. Szükségessé
vált, hogy a halálozást fokozó felépítményt születéstámogatóvá tegyék. Ezt
a változást ugyan spontán megoldotta minden társadalom, de nem vette tudomásul,
hogy az emberiség négyötöd része nemcsak túlnépesedő maradt, hanem az
egészségügy áldásainak köszönhetően, még a korábbinál is gyorsabban szaporodik.
Létszámunk száz év alatt ötszörösére ugrott, jobban növekedett, mint valaha egy
évezred alatt.
Ennek az lett a következménye, hogy az emberiség négyötödében nemhogy
túlléphettek volna az osztálytársadalmak emberirtó és tudásüldöző korát, hanem
a halálokozás igénye megsokszorozódott. A 20. század végét azzal
jellemezhetjük, hogy a legfejlettebb, puritán ötödében spontán megvalósult a
gyermekvállalás olyan mértékű csökkenése, ami már társadalmi támogatottságot
igényelt, ugyanakkor a négyötödben az elviselhetőnél egy nagyságrenddel nagyobb
lett a népszaporulat.
A lemaradó társadalmak betegsége a túlnépesedés és a lakosság
puritanizmusának a hiánya. Mindkét hiány csak Kínában volt leküzdhető, ahol a
lakosság keményen puritán, a túlnépesedést pedig a politikai diktatúra képes
volt leállítani.
Az 1990-es kínai reform, a
gyermekvállalás korlátozása és a gazdaság piacosítása a történelem legnagyobb
csodáját produkálta. Ott az elmúlt negyedszázad során, az egy lakosra jutó
jövedelem többször gyorsabban nőtt, mint valaha a történelmünk során, illetve
jelenleg bárhol.
Arra még nem találtam példát, hogyan
lehet a lakosságot puritánná átnevelni. Sikeres
társadalmak eddig csak a protestánsok és a távol-keleti konfuciánusok voltak.
A lakosság szemléletét erőszakkal nem lehet változtatni, ezen csak a magas
foglalkoztatás és az oktatás javíthat, de az is csak több generáció során.
Ebből következik, hogy a belátható jövőben, a 21. században nem várhatunk másik
gazdasági és társadalmi csodát, mivel ma
már nincs jelentős olyan lemaradt állam, aminek puritán a lakossága. Ennek
tudatában állítom, hogy e században már nem számíthat az emberiség egy másik
kínai csodára.
Sokan a liberális Nyugaton Indiától
várják a második csodát. India ugyan gyorsan képes növeli az ország gazdaságát,
de az egy főre jutó jövedelme, még kevésbé az egy főre jutó vagyona nem
növelhető úgy, hogy közelebb kerüljön az élvonalhoz. ugyan nem élem meg, de
biztos vagyok benne, hogy India még egyetlen óriási állam sem maradhat fenn. Ott,
mire meg lehet állítani a túlnépesedést, megtörténik az etnikai elemire való
szétesés, az eleve szűk életterében pedig a lakossága eléri a hárommilliárdot.
Azt is fennmaradónak tartom, hogy viszonylag
egyre csökkeni fog a nyersanyaghiány, ezzel a bányajáradékból történő gyors
meggazdagodás. A fejlett társadalmak élelem és nyersanyagigénye igénye a
jövedelmükhöz viszonyítva egyre kisebb lesz. Az emberiség lemaradó többsége
pedig nem lesz képes az élelem- és nyersanyagigényét megfizetni. Ezért a
földjáradék is viszonylag alacsony marad.
Azt már jó ötven éve megjósoltam,
amikor az atombombák pusztító erejétől féltek, hogy az emberiség több milliárdos létszámfeleslegét nem az atomfegyverek,
hanem a forradalmárok kézi fegyverei fogják elpusztítani. Mivel már ma is
2-3 milliárd ember olyan alacsony és reménytelen színvonalon él, hogy ötömmel,
minden kockázatot vállalva, költözne a gazdag társadalmakban munkanélkülinek is.
Nem a születések számát kell növelni.
A fejlett társadalmakban ugyan eleve
alacsony a születések száma is, de százszor fontosabb a minőséget javítani,
mint a mennyiséget növelni. Ennek
ellenére minden fejlett társadalomban a gyermekvállalási támogatás a létszámra,
és nem a minőségre ösztönöz.
Azt a társadalomtudományok még
tudomásul sem veszik, hogy minél jobb módúak és iskolázottabbak a szülők, annál
kevesebb gyermeket vállalnak. A fejlett
Nyugaton és a már gazdag Távol-Keleten a diplomás családokban a termelékenyégi
mutató 1.5 körül mozog. Vagyis a létszámuk tartásához képest is nagyon alacsony.
A gyermekvállalás kontraszelekciója
ugyan eleve működne, de az állami támogatás fokozza. Minél kedvezőbb a várható
eredménye, aránylag annál kevesebb, és minél kedvezőtlenebb annál több
támogatást adnak. Vagyis, a társadalom
legnagyobb kincsének, a jó munkaerőnek az újratermelését annak várható
hatékonyságával fordított arányban támogatják a gyermekvállalást. Bátran
teszi ezt a borzalmas méretű társadalmi értéktermeléssel, a nélkül, hogy akadt
volna valaki, aki kiszámolja legalább utólag, a sikeres felnevelés költsége, annál
kisebb hányadát támogatta az állam.
Nincsenek ugyan adataim, mégis
illusztrációként eljátszom a számokkal.
A klasszikus közgazdaságtan máig nem jutott el odáig, hogy a legfontosabb
termelés tényező, a munkaerő újratermelési költségével számoljon.
A jelenkor közgazdaságtana a
munkaképességet a foglalkoztatási mutatóban a 15 éves kortól a nyugdíjhatárig számolja,
holott a társadalomnak szinte csak olyan munkaerőre van szüksége, aki 22 éves
koráig tanul. A következő nemzedék
felnevelési költségét ma már legalább 20 évid kell nevelni, tanítani, védeni az
egészségét. Ez évente az egy lakosra jutó fogyasztás mintegy négyötödébe
kerül, az egy lakosra jutó jövedelem kétharmada, vagyis 20 éves koráig az egy
lakosra jutó nemzeti jövedelem mintegy 15-szöröse. Ez az átlag. Ez azonban
nagyon széles határok között mozog. A leszakadt, tartósan munkanélküli szülők
esetében lehet az átlag ötöde, a legfelső tizedű családokban felneveltek
estében pedig lehet az átlag ötszöröse. Vagyis a legjobb adottságú tizedben a
gyermek felnevelése mintegy 25-ször nagyobb, mint az alsó tizedben. Ilyen
mutatót még nem publikált senki, pedig milyen jó volna, ha nem az én
becslésemre kellene hivatkozni. Néha az újságban olvashatok felháborodást a
felett, hogy valaki megengedheti magának, hogy a gyermeke Svájcban olyan
iskolába járjon, ami havonta egymillió forintnál többe kerül. Pedig ez nagyon
valószínűleg jobb befektetés, mint egy luxusvilla építése. A jó iskola
fedezetet jelenthet a várhatóan jobb életkeresetre, a luxusvilla fenntartása
pedig havonta egymillióba kerülhet.
Aligha van jobb befektetés, mint a minél jobb iskoláztatás biztosítása.
De visszatérve az illusztrációmra.
Az egy gyermek felnevelésére
fordított költség 1:25 arányban szóródik. A gyermeknevelés állami támogatása
azonban lényegében független a szülők jövedelmétől, annak ellenére, hogy a
felnevelés eredménye elsősorban rajtuk múlik. Ezen már az adókedvezmény
minőségi javulást jelent, de tapasztalatom szerint nem eleget. Ugyanakkor
indokolt volna, ha a szegény és munkanélküli családokban a jövőben csak két
gyermekig járna családi pótlék. A jó támogatás csak az, ami az eredménytől függő.
Ezzel a közvélemény ugyan tisztában
van, de erkölcsi alapon ragaszkodik ahhoz, hogy minden gyermek azonos érték.
A gyermeknevelés eredményéhez igazodó társadalmi jutalmazás azonban, csak
akikor nem sérti a társadalom érdekét, ha az öregkori ellátás a gyermeknevelés
eredményével arányos.
Akik a piac irányítását, akárcsak én is, a piacra bíznánk, akkor
következetesek, ha a felnevelt gyermekért az értékével arányosan jutalmaznának. Ilyen lehetne az olyan öregkori
ellátás, ami a felnevelés értékével arányos. Márpedig a sikeresen felnevelt gyermek
felneveltként százszor annyit érhet, mint öt képzetlen. Ezen túl a kivételes
értékű gyermekfelnevelése állami kitüntetéssel is járjon attól függetlenül,
hogy a szülők nem kaphatnak olyan elismerést, aminél nem nagyobb az, ha a
gyermekük a legkiválóbbak közé került.
A társadalmi érdekkel ellentétes
gyermekvállalási támogatás hatása most jelentkezik, amikor a tudományos és
technikai forradalom megoldhatóvá tette a gyermekvállalás szabályozását. Ennek
köszönhetően csak annyi gyermek születik, amennyit a szülők akarnak. Ezért a fejlett társadalomnak úgy kell
támogatni a gyermekvállalást, hogy a létszám fenntartható legyen, de elsősorban
a minőségre ösztönözzön.
A jelenkori fejlett társadalmakban nemcsak a túlnépesedési nyomás szűnt
meg, hanem a tudásvágy elfojtását is felváltotta a tudás maximalizálása. Nem véletlenül hangzik el egyre
gyakrabban, hogy ezek a társadalmak már tudásigényesek, tudásalapúak.
Az osztálytársadalmak társadalomtudománya azonban még addig sem jutott
el, hogy felismerje a tudásvágy miért volt minden osztálytársadalomban az eredendő
bűn. Azért, mert az osztálytársadalmak halálokozását a fejlett agyunk képtelen
elfogadni.
Ez alól csak az említett két
szakterület volt kivétel, a művészetek és a versenysportok. Ezek között elismert
volt a teljesítmény arányos megfizetés. Bizonyos kivételt jelentettek a műszaki
tudományok művelői. Ezek technikai ismereteire, találmányaira szüksége volt a
gazdagságnak és a hadviselésnek. De még ezek a feltalálók és újítók sem
élvezhettek akkora társadalmi elismerést, anyagi jutalmazást, mint a politikai
és a katonai hatalom csúcsára kerülők. Homérosz és Shakespeare, Nagy Sándor és
Napóleon ma is sokkal ismertebbek, mint a puskapor vagy az iránytű feltalálója.
A művészetekben is páratlan a zseni, de a puskapor és az iránytű feltalálója
náluk is nagyobb történelmi szerepet játszott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése