Kopátsy Sándor EE 2016 03 29
A kínai urbanizáció
A kínai reform negyedszázada alatt
250 millió ember költözött a városokba. Ehhez hasonlítható fegyelmezetten
levezetett urbanizációt nem ismer a történelem. De csak azért ennyi, mert a városokba kötözők nem élvezték a
városlakóknak járó jogokat. Nem járt nekik egészségbiztosítás, a gyermekeik
ingyenes iskoláztatása, lakáshoz való jutás. Ezen nemcsak a nyugati liberálisok
háborognak, de az érintettek is. Arra azonban senki nem gondol, hogy mennyien özönlöttek
volna a városokba, ha nincs szigorú korlátozás, és mekkora lenne a bevándorlás,
ha a városiak jogait automatikusan mindenki megkapná. A jelenlegi szigorú
korlátozások mellett is azzal számol a kormány, hogy minimálisan évi tízmillió
bevándorlóval kell számolni.
A politikusok és a társadalomtudósok
szinte nem is számolnak azzal, milyen problémákat vet majd fel a túlnépesedő,
ezért egyre jobban elmaradó világban milyen következményei lesznek a már
évtizedek óta tartó urbanizációnak. Egyetlen ilyen irányú francia tanulmánnyal
találkoztam, ami Nigéria 2050-re várható jövőjét mérte fel. Ebből derült ki,
hogy Nigéria lakossága ma harmincszor akkora, mint 1900-ban volt, és 2050-re
700 millió lesz. Ezen belül a főváros Lagos lakossága 1900-ban százezer volt,
ma 7-11 millióra becsülik, e tanulmány szerint 2050-ben 40 millióra nő.
Lagos egyéként is talán a
legelrettentőbb példa. Tavaly a választások előtt a polgármester a lakosságot
7-11 millióra becsülte. Egy másik példa. A Szahara alatti Afrikában érdekes
módon a magániskolák kerültek fölénybe, mert a lakosság nem általános
műveltséget, hanem valami konkrét ismeretet akar elsajátítani. Tehát olyan
iskolát választ, ahol a kívánt ismeretet tanítják. Ebben olvastam, hogy
Lagosban a városvezetés szerint, ezer ilyen magániskola van. A tényleges
felmérés pedig ennek ötszörösét bizonyította.
A túlnépesedő társadalmak helyzetét
érezve, ötven éve mondom, hogy az emberiséget nem az atomfegyver veszélyezteti,
hanem a városok túlnépesedése. A sokmilliós nagyvárosokban elkerülhetetlenek
lesznek a forradalmak, amikben százszor annyi ember öli meg egymást, mint a
fejlett világon belüli háborúk embervesztesége lehet. Az emberiség évente 70
millióval nő, de ez szinte csak ott jelentkezik, ahol egyre nagyobb lesz az
élvonaltól számított lemaradás. Ugyanakkor
a lemaradó világ milliónál népesebb városok lakossága évente százmillióval nő.
Még nem akadt senki, aki rámutatott
volna, hogy milyen költséget igényel évente százmillió ember számára a
nagyvárosi élet anyagi feltételeinek a biztosítása. Ezt a költséget is csak a
Kínai Akadémia érte fel. E szerint egy lakos városba való települése mintegy
100 ezer yuan, azaz mintegy 4-5 millió forint költséggel jár Kínában. Az évi
mintegy 100 milliós urbanizáció nagy többsége a szegény országokban történik,
ahol ennek a költségnek a tizede sem biztosítható.
A társadalomtudományok elmaradását
jól jellemzi a tény, hogy ezerszer annyi tudós rémisztgeti az emberiséget a
felmelegedés okozta kárelhárítás költségével, de említést sem tesznek arról,
hogy milyen költségvonzata van a folyamatban lévő urbanizációnak.
Ilyenkor is hivatkozok Max Weberre,
aki jó száz éve felismerte, hogy a Nyugaton csak a protestáns erkölcsű népek
képesek a társadalom hatékony működtetésére. Ma azt is el lehet mondani, hogy
az urbanizációt csak a puritán népek képesek a társadalmi igénynek megfelelő
módon végrehajtani. Válságmentes
urbanizáció csak a protestáns Nyugaton, és a konfuciánus Távol-Keleten
valósítható meg.
A páratlan sikerrel fejlődő Kínát a
liberálisok bírálják, de az úgynevezett fejlődő országok túlnépesedését, azon
belül az urbanizációját fel sem vetik. Pedig
a kezelhetetlen urbanizáció nem Kínában, nem is a Távol-Keleten, hanem
Dél-Ázsiában, Latin Amerikában és Afrikában történik. Ezek óriásvárosai
váltak kezelhetetlenné váltak. Ezzel szemben a nyomortelepek nélküli sokmilliós
városok a Távol-Keleten, Japánban és Kínában vannak.
A japán nagyvárosokat nyomornegyedeinek kialakulását az ingatlanpiac
tartotta féken. Elég
gazdagok, főleg elég fegyelmezettek voltak ahhoz, hogy a nagyon drága
nagyvárosi életmód, és csillagászati ingatlanárakkal fékezzék az urbanizációt. Egy
négyzetéter lakás ára Tokióban hatszor magasabb, mint Londonban, és hússzor,
mint Perthben. De nemcsak a lakás, az élet maga is nagyon drága.
Lényegében ez történt a két
távol-keleti városállamban, Szingapúrban és Hong-Kongban is. A közelmúltban
olvastam a legdrágább városokat, Szingapúr és Tokió a világ két legdrágább
városa.
Ezt az utat nem járhatta volna Kína, ahol
az egy laksora jutó jövedelem tized akkora volt, mint Japánban. Ezért nem volt számára más megoldás, mint a
túlnépesedés erőszakos megállítása, a példátlanul magas felhalmozási tára, és a
városokba költözőket hátrányos helyzetbe kellett hozása. Ezzel elérhették,
hogy ”csak” 250 millió ember költözött a falvakból a városokba.
Ezt a mennyiséget is csak azért lehetett befogadni, mert 1990 óta közel
500 millióval kevesebben születtek, a kínai marxista diktatúra kemény fegyelmet
tart, példátlanul magas a felhalmozási ráta, és a kínai nép erkölcse puritán,
példátlanul törvénytisztelő.
Demokratikus politikai rendszerben
azonban ezeknek a feltételek egyke sem valósulhatott volna meg.
A kor történelme csak akkor érthető
meg, ha tudomásul vesszük, hogy az elmúlt fél évszázad során, spontán módon,
erőszak nélkül, csak a már gazdag, iskolázott puritán társadalmak alakulhattak
át össznépi társadalmakká. Ezekben a világ népességének mintegy ötöde él.
Az 1990-es Kínai reform óta, az emberiség egy másik puritán ötöde példátlan
gyorsasággal zárkózik fel, mert erőszakkal leállította a túlnépesedését,
lefékezte az urbanizációját, és fenntartotta a politikai diktatúrát. Ettől az ötödtől ma már elvárható,
hogy 2050-re a világ társadalmi élvonalába kerül. Kína páratlan sikere alapján
mondhatjuk, hogy megtalálta a felzárkózás útját. Annak a véleménynek nincs
realitása, hogy ezt demokratikus módszerekkel is el lehetett volna érni.
Európa nyugati fele az Európai Unió
létrehozásával azt célozta meg, hogy térségében lévő nem puritán népeket is
felzárkóztatja úgy, hogy a politikai felépítményük demokratikus és liberális
legyen. Ez a felzárkózási stratégia azonban csődöt mondott. Az EU nem puritán
lakosságú tagországai ma jobban le vannak maradva a puritán tagok mögött, mint
korábban voltak. Az egy laksora jutó eredményeik alig érik el a kínai fejlődés
tizedét. Ráadásul semmi jele annak, hogy ez megváltozhat. Ahogyan reálisnak
kell tekinteni, hogy Kína 2050-re felzárkózik az élvonalba, annyira reálisan
csak azt lehet várni, hogy az EU tagországok lemaradása nem növekszik. Az EU
eddigi története azt igazolja, hogy a demokratikus felépítménnyel történő
felzárkózásnak nincsenek reális esélyei.
Ez ugyan nem azt jelenti, hogy a
kínai példát kell követni annak, aki fel akar zárkózni. De azt be kellene látni, hogy felzárkózni csak a puritánok képesek.
Ugyanakkor minden társadalomnak jelentősen javítható a teljesítménye.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése