Kopátsy
Sándor EE 2013-08-02
DEMIOGRÁFIA
A világgazdaság
20. század közepét követő gazdaságtörténelmi elemzését ki kell egészíteni a
demográfiaival. A gazdaságtörténészek úgy akarják megérteni az elmúlt száz év
eseményeit, hogy ki sem térnek arra, hogy ez idő alatt az emberiség létszáma
négyszeresére ugrott. Vagyis fajunk eddigi életének egyetlen ezredében a
létszáma 5 milliárddal gyarapodott.
Ebben az
évszázadban nemcsak a népszaporodásunk szabadult el, de közel 1 milliárd ember eljutott a fejlődés tejesen új szakaszába, ahol
spontán leáll a túlnépesedési nyomás. Ez is fajunk történelmének egyik
legnagyobb eseménye.
A
társadalomtudományok máig nem jutottak el annak felismeréséig, hogy azért éltünk osztálytársadalmakban, mert a
természetes szaporodásuk messze meghaladta az elviselhetőt. Az embernek
kellett magára vállalni a halálozás olyan szintre emelését, ami még
elviselhető.
Az
osztálytársadalmak mintegy ötezer éves történetét csak akkor érthetjük meg, ha
tudomásul vesszük, hogy az
osztálytársadalom mindaddig történelmi szükségszerűség, amíg néhány ezreléknél
gyorsabb a spontán népszaporulat.
A 20. század
második felére azonban közel 1 milliárd ember élt már olyan társadalmakban,
amelyekben leállt a túlnépesedési nyomás. Ezzel ötezer év után először jött
létre olyan társadalmi alépítmény, ami lehetővé tette az osztálynélküli
társadalmi felépítményt.
E szint elérését
a tudományos és technikai forradalom tette lehetővé egyrészt azzal, hogy a
gazdagságot az egy laksora jutó jövedelem meghaladta a 10 ezer dollárt, ami
lehetővé tette a korai halált okozó nyomor megszűnését, másrészt megoldotta az
egyszerű, biztos, és olcsó fogamzásgátlást.
A
társadalomtudományok nemcsak azt nem ismerték fel, hogy mi az osztálytársadalom
szükségességének az oka, de még kevésbé azt, hogy hogyan ezt megszüntetni, de
még utólag sem ismeri a megszűnés okát. Fajunk legfejlettebb társadalmakban élő
hetede, ez esetben is, ösztönösen lépett a megoldás útjára.
Mg az sem vált
tudatossá, hogy az osztálytársadalmakat felszámolni akaró forradalmárok csupa
olyan megoldást javasoltak, aminek hatására gyorsul a népszaporulat, s ezzel nő
az osztálytársadalom objektív szükségszerűsége. Ezért aztán a jelenlegi
osztálynélküli társadalmak létrejöttében nem volt szerepe a tudatosságnak.
A 20. század 80-as
éveiben a fajunk mintegy hatoda már olyan társadalmakban élt, ahol nem volt
túlnépesedési nyomás. Ez az 1 milliárdnyi ember három kultúrában élt. A
többségük a Nyugat puritán, és a Távol-Kelet konfuciánus kultúrájához
tartozott. De volt köztük néhány európai mediterrán és szinte minden keleti
szláv nép. Ezek között azonban nagy, sőt egyre nagyobb különbség volt. A
nyugati és a távol-keleti puritánok példátlan módon sikeresek voltak, a
mediterránok és a pravoszlávok pedig egyre jobban lemaradtak. Kiderült, hogy az osztálytársadalmon való túllépésnek
nemcsak a népszaporulat leállása a feltétel, de a lakosság viselkedési
kultúrája is. A osztálynélküli társadalom kiépülésének tehát két
előfeltétele van. Az egyik a lelassult népszaporulat, a másik a lakosság
puritán viselkedése.
Röviden ennyi is elég annak bizonyítására,
hogy az elmúlt száz év történelméhez a megértés egyik kulcsa fajunk demográfia
megoszlása.
Aki az elmúlt évtizedek történelmében el
akar igazodni, a viszonylag stagnáló, és az elviselhetetlenül gyorsan szaporodó
népességű országokat külön kell választani. Ebből kiderül, hogy a sikeres
népek mindegyike az első csoportba tartozik.
A kínai
gyermekvállalási korlátozás előtt, az emberiség nagy többsége, de a többsége továbbra
is, elviselhetetlenül gyorsan szaporodik. Az utóbbiak között sikeres sincs, és
nem is lehet. E két csoportosítás azt bizonyítja, hogy a sikerek két feltétele van, a puritán viselkedésű lakosság, és a
népszaporulat leállása. Mivel a spontán népszaporulat csak a gazdagság
bizonyos szintje felett áll le, a nem elég gazdag országoknak, csak a
gyermekvállalás erőszakos leállítása jelenthet megoldást. A még szegény és elmaradott Kína számára tehát csak az erőszak
jelenthetett megoldást.
Minden tény azonnal érthetővé válik, ha tudomásul
vesszük, hogy a gyorsan szaporodó ország
eleve versenyképtelen.
Sajnos, a társadalomtudomány
még eddig a felismerésig sem jutott el. Hatvan éve olvasom a nemzetközi
társadalomtudományi irodalmat, mégis csak egyszer találkoztam egyetlen
olyannal, ami levezette, hogy a néhány ezreléknél gyorsabb népszaporulat
elviselhetetlen teherrel jár. Az a könyv is csak azzal számolt, hogy a népesség
növekedése nemcsak fogyasztási, hanem vagyonképzési többletigénnyel jár.
Bebizonyították, hogy az egy laksora jutó vagyonigény az éves nemzeti jövedelem
3-4-szerese. Az egy laksora vetített újraterelésnek ezt is fedezni kell.
Ezt a könyvet hatvan éve olvastam, és az
óta erre épül minden makro-gazdasági elemzésem. Arra csak később jöttem rá,
hogy a fizikai nemzeti vagyonon felül újra kell termelni a szellemi vagyont is,
aminek nagysága a tudományos és technikai forradalom hatására hatványozottan
nő, és a többlet lakosság felnevelése is újratermelési feladat, ami egyre több
éve tolódik ki. Ezért ma már ott tartok, hogy a népesség növekedés minden
százaléka mögött az egy lakosa jutó vagyon növelése is áll, ami ma már az egy
lakosra jutó jövedelem 5-6 százaléka. De még ez is csak akkor elegendő, ha nem
túlnépesedett a társadalom, ha a természeti erőforrások biztosításának költsége
csak lineárisan növekszik.
A makro-közgazdaságtan csak akkor adhat
reális képet, ha a lakosság növekedéséből fakadó vagyonigénnyel is számol. Ebből
azonban az derül ki, hogy a néhány ezreléknél gyorsabb népességnövekedés már
nem elviselhető.
Ez azonban a
biológiai tapasztalat alapján is egyértelmű. Egyetlen faj sem viselheti el hosszútávon
a gyors szaporulatát. A fajok éltében a millió év is rövid idő. Ebben pedig az
egyetlen ezrelékes átlag is elviselhetetlen sokszorozódást jelent. Minél
fejlettebb a faj, ez a törvény annál kisebb ingadozást visel el.
A nagy változás azonban a Távol-Keleten
történt.
Az elmúlt harminc év legnagyobb eseménye az
volt, hogy Kínában leállították a gyermekvállalást. Ezzel megkétszereződött
azoknak a száma, aki nem szaporodnak, és közel ennyivel nőtt azoké, akik
képessé váltak arra, hogy a fejlettek közé felzárkózzanak.
Ezzel nemcsak a
Nyugat puritán, és a távol-keleti kisebb konfuciánus népei számára nyílt meg a felzárkózás, hanem a
konfuciánus népek még szegény négyötöde
számára is. Vagyis, 1980 előtt a világ
népességéből alig egy hatod előtt volt adva a gyors társadalmi fejlődés mindkét
feltétele, hanem az emberiség két ötöde számára.
Ennek a
fordulatnak a jelentőségét azonban sem a közgazdászok, sem a történészek nem
fogták fel. Pedig ennél nagyobb lehetőség az osztálytársadalmak történelmében
még nem tárult fel.
Ideje volna az elmúlt mintegy ötezer éves
történetét úgy is feldolgozni, hogy a világ népességének mikor, mekkora hányada
léphetett a kor adott lehetőségeinek a csúcsára.
A jégkorszak
végét követően, egészen az első
ezredfordulóig, csak az önözéses mezőgazdaság jelentett megfelelő társadalmi
alépítményt az osztálytársadalmak számára. Ez gyakorlatilag a kínai, az
indiai, a közel-keleti és az egyiptomi kultúrát jelentette. Ezek tartották el
az emberiség nagyobb felét. A másik fele nomád pásztorkodásból, kapás
növénytermelésből és vadásztatból, halászatból és gyűjtögetésből élt.
Az osztálytársadalmat eltartani képes
alépítmény csak ott alakulhatott ki, ahol önözéssel termelték a kenyérgabonát.
Ez közel százszor akkora lakosságot tartott el, mint a gyűjtögetés, és tízszer
annyit, mint az utóbbi ezer évben Nyugat-Európát meghódító természetes
csapadékra épült földművelés. Ennek a földművelésnek pedig ezer évre volt
szüksége, hogy fölénye világméretűvé váljon. Ezzé csak a tudományos és
technikai forradalom biológiai és műtrágya termelési eredményei tették.
A Nyugat igazi
felemelkedése csak az ipari forradalommal, a 18. században indult útjára. Az
első száz évben szinte csak Nagy Britanniában, Belgiumban győzött. A
világgazdasági hatása elsősorban a vasúti és a tengeri, majd az utóbbi száz
évben a közúti és a légi szállításnak köszönhetően lett történelemformáló. Az
ipari forradalom a Nyugat számára olyan technikai és katonai fölényt
biztosított, amire előtte nem volt példa az osztálytársadalmak világában.
Az ipari
forradalomról azonban máig nem tudatosul, hogy az igazi haszonélvezője csak az
iparosított országok polgársága és politikai elitje volt. A proletárok és parasztok, vagyis a lakosság kilenc tizedének, az
életszínvonala alig változott.
Ez fakadt abból,
hogy a társadalom munkaerőigénye, a nagy többség mennyiségével és minőségével
szemben, az előző termelési módhoz képest jelentősen csökkent.
Fordulatot csak a 20. század során
berobbant tudományos és technikai forradalom hozott azzal, hogy a munkaerő
minőségével szemben a sokszorosára emelete az igényt. Ez új helyzetet
teremtett a társadalom számára. A
munkaerő minőségének javítása olyan társadalmi feladat, aminek teljesítéséhez az
egész társadalom részvételére van szükség.
Azt, hogy ez mit
jelent, jól illusztrálhatjuk az ipari forradalom és a tudományos forradalom
hatásának szembeállításával.
Az ipari
forradalomban szükség volt néhány zseniális feltalálóra, kevés jó szakemberre,
akik a találmányt megvalósították, ugyanakkor a termelés minden további
mozzanata egyszerűbbé vált. A gyártási, a szállítási és elosztási folyamatban
szinte csak könnyen betanítható munkaerőre volt szükség.
A tudományos forradalom már olyan
találmányokat igényel, amihez a tudósok, szakemberek sokaságának a
kooperációját igényli. Ez ugyanúgy vonatkozik a legyártás technológiájának
megtervezésre is. A nagy változást
azonban azt jelenti, hogy a termelési folyamatba is csak minőségi munkaerőt
lehet alkalmazni. Ezért csak olyan társadalom lehet versenyképes,
amelyikben az emberek viselkedése jobban megfelel a jelkor igényeinek.
Az ilyen
társadalom egészen más ismérvek alapján ismerhető fel, mint amilyen
követelményekkel egy bankvezérnek nem kell számolni.
A versenyképes társadalom egyik legjobb
ismérve, hogy milyen az oktatási rendszere. Ezt bizonyítja a tény, hogy az
országok oktatási rendszerének minőségi sorrendje egyértelműen az mutatja, hogy
a legjobb húsz között csak protestáns, és konfuciánus kultúrájú népek országai
vannak.
A temetők,
piacok képe is megbízható információt ad a kultúrákról.
A legegyszerűbb
mércét azonban a nyilvános illemhelyek adnak.
A The Economist értékelésének legdurvább
tévedései azonban abból fakadnak, hogy nem számol a demográfiai változásokkal. Ezt
azzal kerüli meg, hogy a növekedési rátákat nem egyedekre, hanem országokra
számolja, és ezzel megkerüli, hogy az elmúlt évszázad legnagyobb változását, a világ népességének közel négyszeresre
növekedését figyelmen kívül hagyja. Pedig a legnagyobb világgazdasági
problémák ebből fakadnak. Az egyetlen
évszázad során 2 milliárd alattiról a 7
milliárd feletti eltartását nem lehet azonos problémának tekinteni. A
négyszer nagyobb népességet eltartó világgazdaság termelése száz év alatt
mintegy hússzorosára nőtt. Ezen belül a világ puritán és konfuciánus kultúrájú
kétötödének az egy lakosra jutó fogyasztása az átlagosnál gyorsabban
növekedett, mint a gyorsan szaporodó háromötödé.
A makro-közgazdaságtan azért képtelen
eligazodni a világban, mert a növekedést az országok nemzeti jövedelmére
vetítve méri. Ez a mutató csak akkor volna elfogadható, ha az országok
lakossága nem, vagy azonos arányban változik. Márpedig változik, méghozzá
nagyon eltérő mértékben.
A közgazdaságtan
általában, a liberális közgazdászok különösen negatív jelenségnek tekinti a
népesdés csökkenését, és az ezzel járó elöregedést. Jellemző, hogy a lakosságát
vesztő Japánban még annál is gyorsabban nő az egy lakosra jutó jövedelem és
vagyon, mint a sikeres szuperhatalomban, az Egyesült Államokban.
A létszámcsökkenés ugyanis vagyon és költség
megtakarítással jár. Ez különösen
karakteresen mutatkozik meg a világ egyik legjobban túlnépesedett, és ezért a
legnagyobb egy lakosra jutó vagyonnal működő országában. Japánban az egy lakosra jutó vagyon, a fizikai és a szellemi, hatszor
nagyobb, mint az egy laksora jutó megtermelt nemzeti jövedelem. Ebből
következőleg a lakosság minden 1 százalékos csökkenése azt jelenti, hogy az egy
lakosra jutó vagyon a nemzeti jövedelem 6 százalékával nő. Vagyis Japánban a
stagnáló nemzeti jövedelem az éves 1 százalékos lakosság csökkenés mellett azt
eredményezi, hogy az egy lakosra jutó vagyon növekszik, méghozzá annyival,
amennyi ez egy lakos jutó jövedelem 6 százalékával.
Ezzel szemben,
ha az Egyesült Államokban 1 százalékos a belső népszaporulathoz 1 százalékos
vagyonfelhalmozásra van szükség, amihez a nemzeti jövedelem 6 százaléka nyújt
fedezetet. Ez is csak az egy lakosa jutó vagyont szinten tudja tartását
biztosítja. Megjegyzem, hogy ennek a fele is elég, ha a lakosság növekedése
bevándorlásból, importból származik. A bevándorlás esetén ugyanis elmarad a
nagyobb létszám felnevelési költsége, ami külföldön történt meg. Ehhez járul
jövedelemtöbbletként, ha az átlagosnál jobb munkaerőt importálnak.
A nagy torzítást
azonban még látványosabban illusztrálja, ha gyorsan szaporodó, túlnépesedett és
természeti erőforrásokban szegény országok népszaporulatával járó vagyonigényt
mérjük. Nigériában 3 százalék felett van a természetes népszaporulat, ott az
éves nemzeti jövedelem 15-18 százalékát kellene fordítani arra, hogy az egy lakosra
jutó vagyon szintje változatlan maradjon. Tegyük hozzá, hogy Nigéria esetében a
természeti erőforrásokat nehéz biztosítani. Nigériában, ahol száz éve 10
millióan, ma közel 200 milliónyian élnek, 2050-re pedig az ENSZ demográfusai
szerint 700 milliónál is többen lesznek, a lakosság növekedésével járó
vagyonigény a fedezhetőnek sokszorosa.
Minden olyan
elemzés, amelyik nem számol az elmúlt száz és a következő ötven év népesedési
változásaival, nem igazodhat el a közelmúlt és a közel jövő folyamatai között.
Ilyen hibáknak tekintem, hogy az írások pozitív tényezőként értékelik, hogy
Indiában sok millió új munkaerő jelenik meg, Kína pedig elöregedik. Ezzel
szemben annak az oka, hogy Kínában háromszor gyorsabban nő az egy lakosra jutó
nemzeti jövedelem, mint Indiában, éppen az, hogy Kínában nem kell évente 20
millió új munkaképest felnevelni, számukra vagyonról, természeti környezetről,
nyersanyagról, eltartásukat biztosító további munkahelyről gondoskodni.
Megfelelő
tudományos munkák hiányában kénytelen vagyok fajunk jelenlegi optimális
létszámát megbecsülni.
Elfogadom, hogy
az osztálytársadalmak fajunk létszámát többé-kevésbé jól szabályozták. Ezért
abból indulok ki, hogy a korábbi létszámnövekedést fogadjuk el. Ez ugyan
gyorsult, de 1 milliárdos növekedéshez ezer évnél hosszabb időre volt szükség.
Ezért az utolsó száz ében is mintegy százmilliós népszaporulatot tartok
egészségesnek. Ezzel szemben öt és fél milliárddal nőtt a létszámunk. Vagyis a
korábbi ütemnél 55-ször többel. A történészek és a közgazdászok ezt a
népességrobbanást természetes jelenségként kezelik. Azzal vigasztalják magukat,
hogy a növekedés lassul, és 2050-re már csak 9 milliárd lesz a létszámunk.
Az emberi
butaság példájának tartom, hogy a tudósok ezrei bogarásznak azon, milyen
károkkal jár a klímaváltozás, de még senki sem vette a fáradságot, hogy
rámutasson, arra, hogy ennél százszor nagyobb feladatot jelent a
lakosságtöbbletről való gondoskodás, a létszámnövekedésből fakadó nagyobb
környezetterhelés.
Végül az
elöregedés problémájáról is elmondom a véleményem.
A mai és a száz
évvel korábbi nemzedékek munkateljesítményét nem szabad az években mért
korukkal mérni. Egyrészt, mert a
jelenkori fejlett társadalom talán tized annyi fizikai munkáét sem igényel,
mint a száz év előtti.
Elég arra gondolni,
hogy milyen fizikai igénybevételt követelt az aratás száz éve, és most. Akkor
alultáplált embereknek kellett napi 7-8 ezer kalóriát felemésztő fizikai munkát
végezni. Ma közel százszor ekkora termést betakarít a kombájnok légkondicionált
helységében ülő arató anélkül, hogy fizikai munkát kellene végezni. Sokkal
inkább az a megerőltető, hogy ne lankadjon a figyelme.
A
szénbányászatban még nagyobb a változás. Száz éve görnyedve csákánnyal,
lapáttal kellett a szenet termelni a meleg és poros bányákban. Ma százmillió
dolláros kombájn légkondicionált fülkéjében ül egy magasan képzett munkás, és
százszor annyi szenet termel. Száz éve a vasutak és közutak töltéseit
kubikosok, ásóval, lapáttal termelt ki, és talicskában szállították tovább. Ha
nem is minden szakmában és minden munkában volt ekkora a változás, ma már
feltűnő, ha fizikai erővel végeznek valamit. Sokkal fontosabb a szellemi
munkavégző képesség, mint a fizikai erő.
Azt sem
hangsúlyozzák, hogy a fizikai erővel végzett munka elhasznál, a szellemi erővel
végzett fiatalít. Elég volna tudatosítani, hogy mennyi a várható életkora a
nehéz fizikai munkát végzőknek, vagy a nehéz sportolóknak, és mennyi a
tudósoknak. Mi a nehézsúlyú bokszolónak, és mi a tudósoknak a várható életkora.
Az a tény is
nagyon kevés nyilvánosságot kap, hogy az agy, vagyis a szellemi elöregedés
mennyire lelassult a kommunikációs csatornák információinak köszönhetően. A
szellemi elöregedést elsősorban az információk hiánya, a magány fokozza. Sokkal
kevesebbet tévednénk, ha az emberek korát a várható életkor átlagának
százalékával mérnénk. Ez különösen üdvös volna a nyugdíj korhatár esetében.
Száz éve még
nyugdíj sem volt, nemhogy korhatára lehetett volna. A mai korhatár nem érte meg
a munkások tizede. Ezzel szemben ma számos országban a nyugdíjazásra kerülők
nagy többsége még munkaképes volna. Ezt bizonyítja a tény, hogy Japánban a
nyugdíjkorhatár 68 év, de a ténylegesen nyugdíjba kerülők átlagos életkora 71.5
év. Ehhez azt teszem hozzá, hogy a jelenleg válsággal küzdő Görögországban 60
év a korhatár, de a tényegesen nyugdíjba menők átlag életkora közel tíz évvel
alacsonyabb.
A közgazdászok
többsége az elöregedés felett sopánkodik, de még egyet sem találtam, aki a
modern társadalomra jellemző fiatoldást hangsúlyozta volna. De még olyant sem,
hogy a gyorsan szaporodó társadalmakra jellemző korai halál okozta veszteséget
kiszámolta volna.
Európa kulturálisan nem egyesíthető.
A 20. század
során Európa három viselkedési kultúrája, a protestáns, a katolikus és az
ortodox keresztény között nőtt a különbség. A protestáns népek fölénye soha nem volt nagyobb, mint ma.
Az
elviselhető népszaporulat.
Versenyképes csak olyan ország lehet,
aminek a lakossága néhány ezreléknél nem nő gyorsabban. Ez alól a
követelmény alól sem ismerünk kivételt.
Európa nem kulturális egység
Azt, hogy a
siker elsődleges feltétele a lakosság puritanizmusa, két tény bizonyítja.
Az európai latin népek az 1. évezredben
még a világ élvonalába taroztak, és a 2. évezred első felében is az óceánok
meghódításában és a gyarmatosításban az élen jártak. A mediterrán népek
viszonylagos lemaradása akkor gyorsult fel, amikor a puritán népek
kialakították a kultúrájuknak jobban megfelelő kereszténységet. A latin
Franciaország azonban, a egészen a 20. századig, a legnagyobb európai hatalom
maradt. Ma már nincs olyan latin ország,
amelyik akárcsak egyetlen protestáns országot is megelőzne.
Azt, hogy a
protestánsokkal a latinok képtelenek lépést tartani, világosan mutatja a
jelenlegi euró vállság is.
A keleti szlávok viselkedési kultúrája
alkalmatlan a Nyugattal való lépéstartásra, már a közékor derekán, a
nyugat-európai agrártechnikai forradalom idején bebizonyosodott. Ekkor már a
közös kereszténység sem volt számukra elviselhető.
A 20. század
elejére bebizonyosodott, hogy a tőkés polgári társadalom versenyképes
működtetésére is alkalmatlanok. Mint a leggyengébb, először omlott össze. A
bolsevik marxista rendszer ugyan összetörte a régi, alkalmatlan politikai
hatalmat, de a keleti szlávok a bolsevik felépítménye is alkalmatlannak bizonyultak.
Most újra a tőkés társadalmi felépítménnyel próbálkoznak, de számukra az is
reménytelennek bizonyul.
Európában tehát csak azok az országok
lehetnek versenyképesek, amelyekben a lakosságot a puritanizmus jellemzi.
Amíg ez az EU
vezetői nem veszik tudomásul, nincs remény a sikerre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése