Kopátsy Sándor EH 2013-08-03
Miről árulkodik a testünk
Pár hónapja
foglalkoztat egy német antropológus megfigyelése. A fajok történetében
aránytalanul nagy a talpunk. Az okát ugyan hibásan magyarázta, legalábbis az én
véleményem szerint, de az óta egymást követik nálam a kérdések.
Első kérdés.
Miért nagy az ember testsúlyához képest a
talpa?
Erre a kérdést
felvető német tudós rossz választ adott. Mivel történészként már megtanultam,
hogy fajunk történetéhez szinte minden fontos kérdés megválaszolásának kulcsa a
fejlett agyunk, rájöttem a válaszra. Az ember azért állt két lábra, mert a két
első végtagjára az esze olyan feladatokat adott, amire a járásra is használt
végtag nem lehet képes.
A viszonylag
nagy talpra azért lett szükség, mert a gyűjtögetéshez alacsony vízben,
mocsárban, nedves homokban voltak a legjobb találási feltételek. Azt már
évtizedekkel korábban felismerem, hogy a gyűjtögető ember számára a
legkedvezőbb, a legnagyobb népességet eltartó térség a dagály és apály járta
homokos síkságok voltak. Számukra ez volt a paradicsom.
A fő szempont
azonban az volt, hogy az embernek nem a minél gyorsabb futása volt a fontosabb,
hanem agya által megfogalmazott feladatok megoldása.
Ezzel már el is
jutottunk a második kérdéshez.
Miért olyan fejlett a biológiai elődeinkhez
képest a kezünk?
Már az is
érdekes, hogy ezt a kérdést nem tettük fel. Amennyit hangsúlyozzuk, hogy az
érzékszerveink egyike sem versenyezhet az állatokéval, ugyanakkor mennyivel
fejlettebb az agyunk, és a hangképzésünk, annyira nem figyeltünk fel arra, hogy
a kezünk mennyire több feladat megoldására képes. Ugyan kezünknek, karunknak
sem a fizikai ereje, sem a reflexei nem jobbak, ellenben a sokoldalúsága
elképesztően nagy. Az emberi kéz önmagában is biológiai csoda. Kezünk minden
úja egymástól függetlenül mozgatható. Ezt a sokoldalúságot annak köszönheti,
hogy az agyunk nagyon eltérő és bonyolult feladatot bízott a kezeire. Elég egy
zongoraművészre, sebész professzorra gondolnunk, hogy felmérjük kezünk fizikai
képessége mennyire minden más a biológiai lényé felett áll. Nem is abban van a
nagy különbség, amit a kezünkkel képesek vagyunk megoldani, hanem az, mennyire
az agyunk parancsára, tehát nem reflexünk alapján történik.
A kezünk értékét
talán azzal lehet a legjobban jellemezni, hogy a kezünkről, elsősorban a
kézfejünkről a karakterünkre lehet következtetni.
Abból, hogy
mindkét kérdése a választ az agyunk fejlettsége alapján adtuk meg, következik a
harmadik kérdés.
Mit tettünk a fejlett agyunk érdekében?
A táplálkozásunkat ösztönösen az agyunk
energia igényéhez igazítottuk. Az ma már egyértelmű, hogy az agyműködéshez
viszonylag sok energiára van szükség. Ezt az ember azzal érte el, hogy egyrészt
kereste a nagyobb igényű táplálékot, másrészt az adott táplálékot minél
könnyebben emészthetővé tette.
Az emberi
társadalom az egyetlen, amelyik viszonylag gyorsan rátért arra, hogy magának
termeljen táplálékot. De szinte már kezdettől fogba elindult a táplálékának
könnyebb emészthetővé tétele útján is. A talált magvakat és a húst megtörte,
megfőzte, megsütötte, ezzel lényegesen kevesebb energiával megemészthetővé
tette. Fajunk életében a munkájának
jelentős hányadát arra fordította, hogy a megszerzett tápláléka könnyebben
emészthető legyen.
Fajunk, a
biológiai fejlődés világában nagyon rövid idő után, amikor a klímaváltozás
lecsökkentette a gyűjtögethető táplálékot, áttért arra, hogy maga termelje meg
a táplálékát. Ráadásul ez az áttérés nagyon gyors volt, maximum néhány évezred
alatt megtörtént. Arról még szakirodalmi utalást sem találtam, hogyan alakult
fajunk táplálkozása a termelésre való áttérés következtében. Az ugrást egyedül
az mutatja, hogy felgyorsult a népszaporulat. A történészek előtt szinte
azonnal készen állnak azok az öntözéses osztálytársadalmak, amelyek már olyan
túlnépesedettek, hogy a lakosság jelentős hányadát közmunkákra, az urak
szolgaságra és katonának lehet felhasználni, és már készen van a népesség
nagyobb halálozását okozó osztálytársadalom.
Ötven éve tudom,
hogy az átlagos életszínvonal változásának legjobb mértéke az átlagos testmagasság
változása. Ez csak azért nem talál általános alkalmazására, mert egészen más
képet mutat, mint amit a történészek festenek.
Az első két
kérésre egyszerű volt a válasz: Az agyunk által támasztott igény motivált.
Nehezebb megválaszolni, azt, mi motiválta az embert arra, hogy az agy nagy
energiaigényéhez igazítsa a táplálkozását. Pedig erre is csak az a válaszom,
hogy az agytól származó impulzus működött.
Társadalomtudósként
többször tapasztaltam, hogy a fejlett agy nemcsak logikai alapon fejlett, hanem
ösztönösen is.
Ennek klasszikus
példáját látom abban, hogy az osztálytársadalom nem tudatos vezetők műve volt,
hiszen azt máig nem tudja megérteni a tudomány, hogy milyen logika vezetne oda,
hogy az osztálytársadalmak mindegyike spontán olyanná épült, amilyen. Máig még
az sem ismerte fel, hogy mire, miért volt szükség.
Vegyük sorra az
összes osztálytársadalom négy közös jellemzőjét.
I. A lakosság nagy többségének szervezetten
növelte a nyomorát azzal, hogy adóztatta, szolgáltatásokra, és munkatilalomra
kényszeríttette. Ez sem előtte, a gyűjtögetés során, sem utána a jelenkori
fejlett társadalomban, nem volt jellemző, sőt a társadalmi újraelosztás
mérsékeli a jövedelem differenciáltságát. Ezzel mesterségesen fokozta az
emberek nyomorát, ami növelte a halálozást, fékezte a túlnépesedést.
II. A megtermelhető nemzeti jövedelemnek
nagy hányadát emésztette fel a fegyverkezés, a háborúskodás és az azzal járó
ember és értékpusztulás. A nagyon gyér
lakosságot eltartó gyűjtögetés idején is volt emberölés, emberpusztításra
szánt fegyverkezés, de arányában jelentéktelen. Vagyis az ember genetikailag
nem volt emberpusztító. A jelenkor fejlett társadalmaiban jelentéktelen a
katonai kiadás, és még inkább csökkent az emberveszteség. A fejlett társadalmak
között 60 éve nem volt háború.
III. A lakosság többségét súlytó elvonás
jelentős hányadát improduktív célokra, kincsképzésére, luxusra pocsékolták el.
Nagyon kevés volt a társdalom termelési potenciálját gyarapító befektetés. Arra
még utalást sem találtam, hogy a vallások munkavégzési tilalmai lényegében
termeléskorlátozók voltak. Minden vallásban bűn volt a munkatilalmi napokon
történt munkavégzés, de nem volt olyan, amiben bűn lett volna a munkanapi
lustálkodás, imádkozás, szertartásokon való részvétel. A vallások történetében
még nem találkoztam olyannal, hogy a szentek, valláslapítók példamutatóan
szorgalmasan dolgoztak volna. Annál több semmittevő, csak a vallás dogmáit tisztelő,
szolgáló szentet ismerünk.
IV. Minden vallásban bűn volt a tudásvágy,
a dogmák igazságát keresés. Azt, hogy ez miért volt minden
osztálytársadalomban bűn, máig nem ismerte fel senki, még azok sem, akik a
vallásokban társdalom ellenességet láttak. Álláspontom szerint, azért üldözte
minden vallás a tudásvágyat, mert a tudás elnyomása tette lehetővé az első
három társadalmi jellemző elfogadását.
Az
osztálytársadalmak tehát racionálisan megfeleltek a túlnépesedő társadalmak
érdekének a nélkül, hogy ezt bárki tudatosan tervezte, létrehozta és működtette
volna.
Tehát az emberi agy ösztönösen érdekfelismerő
módon viselkedett. Ez az
ösztönös viselkedés jellemezte az ember táplálkozását. Az ember ösztönösen úgy
táplálkozott, ahogyan azt az agynak energia igénye megkövetelte.
Ez az ösztönös
viselkedés a jellemző a jelenkorban is, amikor sokak számára lehetőség van a
túlzott táplálkozásra. Korunk népbetegsége lett a túlsúlyosság. Az emberek
többet esznek, azaz több kalóriát fogyasztanak, mint amennyire a fizikumuknak
és az agyuknak szüksége van. Az agyuk nem racionálisan, de ösztönösen, egyre
többet követel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése