Kopátsy
Sándor EH 2013-08-20
A történelmi István
Romsics Ignác
kiváló tanulmányát közölte le a Népszabadság az alkotmány ünnepe alkalmával.
Dicséret illeti, hogy a tűzijátékkal, vágtával ünneplő országban egy ilyen
rangos írás is helyet kapott.
Engem a feudális
állammá alakulásuk romantikus tálalása két szempontból irritált.
Ami az állam átalakulását illeti.
A feudális
állammá való szerveződés nem valamiféle magyar találmány, főleg nem fentről
levezényelt átalakulás, hanem a Római Birodalom északi határvidékén történt több
államot, népet érintő folyamat része volt. Az
átalakulás alapja a nyugat-európai agrártechnikai forradalom volt, ami
Dániától Ukrajnáig a pogány pásztortársadalmakat keresztény, feudális
földművelő társadalmakká alakította át. Egyszerűen, véget vetett a sötét középkornak.
A magyar
társadalom átalakítása csak annyiban jelentett különbséget a dán, a fríz, a
szász, a cseh és a lengyel társadalmakkal szemben, hogy azok már letelepedett
marhapásztorok, mi pedig még sztyeppe pásztorok voltunk. Ezért nálunk a földművelésre való áttérés falvakba történő letelepedést
is jelentett.
A magyar
történelemben a földművelésre való áttérés megértésének kulcsa, hogy a
legjobbkor érkeztünk. A Kárpát Medencét elfoglaló hunok és avarok sem voltak
kisebb nép, de eszükbe sem jutott, hogy földművesek legyenek. Az Alpoktól északra, vagyis ahol fagyos volt a
tél, egészen a 9. századig jobban élt a pásztor, mint a földműves.
A sötét közékor oka a gabonatermelés
feltételeinek hiánya volt. A mediterrán kultúrától öröklött gabona, a búza
és az árpa őszi vetése a téli hidegben gyakran kifagyott. Hiányzott a talaj
forgatására alkalmas eke, az igavonó hám, a lovak hóban, sárban, hegyen való
járását biztosító patkó. Évszázadokig tartott, amíg a búza és az árpa
fagyállóvá szelektálódott, és kinemesedett a rozs és zab.
Mindez a 9. század elejére Franciaországban
megoldódott, és ettől kedve a földműves jobban élt, mint a pásztor.
Szem előtt kell
tartani, hogy a Kárpát Medence homokos alföldje lényegében sztyeppe, ahol nincs
állandó legelő, ellentétben ettől északnyugatra az erősültebb, csapadékosabb,
és főleg párásabb eredi legelők az állatok számára állandó takarmányt
biztosítók. Ezért ott a pásztorok eleve állandó telephelyeken éltek. Szemben a
magyarsággal, akik még sátorokkal vándoroltak a takarmányt biztosító legelőkre.
Ezért a feudális kereszténységre való
áttérés csak nálunk jelentett állandó letelepedést.
Romsics
igyekszik a keresztény vallás megszilárdításánál fontosabb szerepet adni annak,
hogy nyugat-európai típusú feudális állammá alakította át az országunkat.
Hiteltelen
túlhangsúlyozás, hogy István keresztény szent volt, mert ennél sokkal nagyobb
tett volt, hogy kiépítette a feudális földművelő társadalmat, létrehozta a
megyerendszert. Ezzel természetesen együtt járt, hogy keresztény legyen.
Tetszett az is,
hogy Romsics rámutatott a tényre, hogy a mi óriássá nagyított turulmadarunk
lényegében vörös sólyom volt, amit mi magyarul vörös vércsének hívunk. Ez
akkora madár, mint egy kisebb galamb, de rendkívül ügyes és bátor. Nekünk
mániánk, hogy nem ügyesebbek, hanem nagyobbak akarunk lenni annál, amekkorák
vagyunk.
Ami a kereszténységre való áttérést illeti.
A hármas
vetésforgóval párhuzamosan történő kereszténység elfogadása sokkal fontosabb ok
volt annál, hogy figyelembe se vegyük. Nem a később szentekké avatott királyok
térítettek, hanem a földművessé váltó nép lett keresztény.
Említést érdemel
a tény, amit László Gyula hangsúlyozott, hogy a keresztényég és a földművelés
elfogadása az itt élő szlávok és avarok között már folyamatban volt. Az
átállásban Géza fejedelem, majd István király térítő buzgalma is fontos
szerepet játszott, de nélkülük is megtörtént volna.
A hisztérikus Szent
Korona tan divatja közepette nagyon hálás vagyok Romsicsnak, hogy reális képet
vázolt fel, a katolikus egyház által festett helyett történelemhamisítás után.
Különösen
örültem annak, amit a pápától kért koronáról írt. Eddig csak azt állítottam,
hogy súlyos hiba volt, ha Géza, illetve István a császár helyett a pápától
kérte a koronát. Az ő koncepciójukba, és
az ország nyugatos stratégiájába sokkal indokoltabb volt a császárhoz, mint a
pápához fűződő szorosabb kapcsolat. Most megnyugodva olvastam, hogy Romsics
ezt is a helyére teszi.
Mániákusan
hiszem, hogy a magyar társadalom nyugatosodása csak a germán és cseh jó
viszonyon keresztül volt elérhető. Ez nemcsak István idejében, de a Monarchián
belül is érdekünk lett volna.
Ami a kort illeti.
Számomra István
koráról a legtöbbet az mond, hogy szinte semmit nem tudunk biztosan. Ezt
Romsics is tárgyilagosan feltárja, de nem hangsúlyozza ennek jelentését. Az
írásbeliség szinte teljes hiánya abban a korban már jelentős elmaradottságot
mutat. Ha meggondoljuk, hogy ekkor már milyen írásbeliség volt az itáliai és a
germán kolostorokban, és e téren a csehek és lengyelek is előttünk jártak.
Az
elmaradottságunk csak kiemeli István nagyságát, megmagyarázza, hogy miért
hangsúlyozta az idegenek befogadását. Ő, mint katona tudta, hogy milyen
forradalmi újat jelent a páncélozott nehézlovasság. Ezek voltak a kor tankjai.
Romsics azt is
bevallja, hogy nem tudjuk, hogy Vajkot Istvánként mikor, ki és melyik
kereszténységhez tartozó főpap keresztelte meg. Akkor még ugyan nem szakadt el
egymástól a két egyház, de a szertartási nyelvük és a külpolitikai
orientációnkról sokat mondana.
Arról sem
tudunk, hogy István és Gizella mikor és hol kötöttek házasságot.
Még nagyobb a
bizonytalanság arról, mikor és hol győzte le a még trónörökös István Koppányt.
Az azonban tény, hogy a csatában István seregnek élcsapatát német lovagok
alkották. A pannonhalmi apátság alapító levele szerint a csata németek és
magyarok között volt.
„Koronát kért és
kapott – nem tudjuk kitől, nem tudjuk mikor, és nem tudjuk, hogyan.” „Atyja
halála utáni ötödik évben miután így akarta az isteni kegyelem”- „elhozták az
apostoli áldás levelét.” E szerit tehát a pápa csak szentesítette hatalmát.
Koronát viszont nem küldött. A már többször idézett Thietmar püspök ezzel
szemben úgy tudja, hogy Vajk „a császár kegyéből és biztatására” nyerte el a
„koronát és az áldást.” Vagyis kapott koronát, de nem a pápa, hanem a császár
kegyéből, a pápa jóváhagyásával.
Számomra az a
fontos, hogy a korona nem volt szent.
„Ezért
valószínűnek tartható, hogy a koronázásra, amely a keresztény uralkodó istentől
kapott hatalmát volt hivatva kifejezni, a német-római császár és a pápa
együttes akaratából, és jóváhagyásával került sor.” „ami biztos, a ma ismert és
a képi ábrázolásokon is gyakran megjelenő Szent Koronát bizonyosan nem
helyzeték a fejére.”
Az pedig a 63
vármegyés mozgalomnak szól, hogy István halálakor csupán 25-30 esetleg 48
vármegye volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése