Kopátsy
Sándor EV 2013-08-15
Gondolatok a vallásról
Az elve
egyértelmű volt a számomra, hogy a fejlődéssel együtt változnak a vallások.
Minél több ismerettel rendelkezik a társadalom, annál közelebb kerül az egy
istenhithez. A jelenkori társadalomnak már csak az egy istenhit felel meg.
Arra jóval
később jöttem rá, hogy minden kultúrának más vallásra van szüksége. Tehát amíg
több kultúrában élünk, több vallásra van szükségünk. Még nagyon messze vagyunk
attól, hogy fajunknak egyetlen vallása legyen.
Vagyis minden
kultúra halad a keményebb egy istenhit felé.
Ebben a
folyamatban az okozott zavart, hogy a zsidó nép keményen egy istenhívő vallása
miért lazult fel a kereszténység létrejövetele során. Mivel a vallások
teológiája soha nem érdekelt, megelégedtem azzal, hogy Szent Pál a zsidó nép
kemény vallását miért lazította fel a több istenhit elemeivel.
Ilyen elemnek
tekintettem.
- Elsősorban a szentháromságot kell az
egyistenhittel szembeni engedménynek tekinteni. Logikai hibát éreztem
abban, hogy a mindenható isten miért oszlik meg három lényben. Ezt egyszerűen
azzal magyaráztam, hogy Szent Pál a sokistenű görög-római vallás hívei számára
tett engedményt, az egyetlen istent tisztelő zsidó Jézus zsidó vallásának
átvétele során. Ezzel a kereszténység eleve egy lépéssel a kemény egyistenhit
mögött maradt.
- A következetes egyistenhit nem engedi meg
az istenábrázolást sem. Az egyetlen isten nem ábrázolható. Ezzel szemben a
logikailag meg sem érthető szentháromságot az idős férfi formájában jelenti meg
az Atya, fiatal földön születet, meghalt és feltámadt fiatal férfi a Fiú, és
galamb a Szentlélek. Közös nevük ugyan van, de mégis külön személyiségek.
- Az istenanya szerepe sem fér bele az
egyistenhitbe. A zsidók messiásvárása még csak magyarázatot jelentett arra,
hogy kis népként ugyan az egyetlen isten választottja, mégsem kapott ennek megfelelő.
Ismereteim szerint a messiástól ugyan megváltást vártak, de nem kapott soha az
istennel azonos rangot. Arra, hogyan lehetett istenanya, a keresztény dogma nem
adhatott logikus feleletet.
- A keresztény egyházak, a reformáció
megjelenéséig, pogány elemeket őriznek a szentek mennyei szerepének, csodáinak
kultuszával, bizonyos tárgyak tiszteltével.
Krisztus következetesen zsidó volt, akinél
fel sem merült, hogy a megszálló Római Birodalomnak adjon vallást, sőt a római
helytartó ítélte halálra. Nyomát sem jelezte annak, hogy minden nép
vallásalapítója kíván lenni.
A zsidó vallás
megváltója akart lenni, ami ezt jelentette, hogy megszabadítja a népét a római
megszállóktól. A kereszténység nem Jézus, hanem Szent Pál műve, aki a zsidó,
szigorúan egyistenhívő vallásból alkotott egy sokkal lazább, sok pogány elemet
is tartalmazó egyházat.
Mohamed eztán
felismerte, hogy a közel-keleti, észak-afrikai szemita népeknek keményebb, a
zsidóhoz közelebbi vallásra van szüksége.
Szent Pál a görög-római kultúrához
igazodó vallást hozott létre a szemita zsidók kemény vallásából, a görög-római
kereszténységet.
Mohamed a szemita népek kultúrájához
igazította a zsidó egyistenhitű vallását, a mohamedán vallást.
Az első
ezredforduló végén az európai kereszténység szakadt ketté. A kiscsaládos
nyugat-európai népek lettek római katolikusok, a nagycsaládos, döntő többségben
keleti szlávok pedig ortodox keresztények.
A reformátorok a közben felemelkedett nyugat-európai
kultúrához, másfélezer évvel később a germán, az angolszász és a skandináv,
puritán népek számára létrehozták a kereszténység puritánabb vallását.
Ezzel létrejött a Nyugat három nagy
kultúrájához igazodó három kereszténység. Annak ellenére, hogy a három nyugati kultúra és a
kereszténység három formája nem szorosan fedi egymást, egyértelmű a kultúrához
való igazodás. Az Alpoktól északra élő római katolikusok vallásuk ellenére
puritánok, életvitelük sokkal közelebb áll a protestánsokéhoz, mint a déli
mediterrán népekéhez.
A kultúrához
való igazodás még jellemezőbb Amerikában, ahol a két észak-amerikai állam
katolikusai is puritán módon viselkednek, éles ellentétben a latin-amerikai
hittestvéreikkel.
Az, hogy a
kultúra alakítja a vallást, és nem a vallás a kultúrát, egyértelműen
jelentkezik a nyugati kultúrkörben. Ha készülne olyan felmérés, az Egyesült
Államokban készül, hogy melyik vallás hívei milyen gazdagok, milyen
iskolázottak, kiderülne a kereszténységen belül a puritánok fölénye. Becslésem
szerint, Európában a protestáns vallásúak lényegesen gazdagabbak,
iskolázottabbak, mint a katolikusok. Az ortodoxok pedig még szegényebbek.
Amerikában a
protestánsok háromszor gazdagabbak, mint a katolikusok. Az ortodox eredetűek
pedig szinte felszívódtak.
A szemita
kultúrában élő keresztények pedig keményen ortodoxok maradtak.
Még jellemzőbb
ez a zsidóság esetében. Az Európába került zsidóság a világ legmodernebbül
viselkedő etnikumává vált, a közel-keletiek pedig a környezetük kultúrájához
igazodva nagyon lemaradtak.
Az Egyesült
Államokban a vallástalan zsidóság sokkal iskolázottabb, gazdagabb, mint a
vallásosak.
A vallások
klérusa, mindenek előtt annak teológusai azonban mindebből szinte semmit nem
hajlandók tudomásul venni. Ez azonban a tudományos és technikai forradalom
során egyre fontosabbá válik. A fejlett
társadalmakban a hívők egyre nagyobb hányada, egyre inkább a többsége már
értelmiségi, akik logikusan élnek, nekik logikusabb vallásra van szükségük. Jelenleg
egyetlen generáció alatt többet változik a világ, mint előtte évszázadok alatt.
Ezt a tempót a vallásoknak is fel kell venni. Ezért minden vallás folyamatos reformálásra szorul. A vallások
számára az lesz végzetes, hogy a vallások klérusa, még inkább annak elitje
rohamosan leértékelődik. Ahogy csökken a vallások politikai befolyása és
gazdasági hatalma, a papi pályák erkölcsi és anyagi vonzása is. Egyre gyengébb
képességű fiatal megy papnak.
A jelenkorban,
minél fejlettebb a társadalom, annál inkább elsőrendűvé válik, milyen
képességűek mennek arra a területre. Évezredeken keresztül a tehetségek számára
a papi pálya volt a legvonzóbb, jelenleg már a legkevésbé az. Ez ellen csak
azzal lehet védekezni, ha a vallási vezetésben egyre nagyobb befolyást kapnak a
hívek. Férfiak, nők egyaránt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése