Kopátsy
Sándor PS 2013-08-19
A társadalmi osztály - osztálytársadalom
Eddig magam is
minden termelésre épülő társadalmat osztálytársadalomnak tekintettem. Nem
éreztem a minőségi különbséget a vérségi és vagyon alapú, zárt osztály, és az
érdemek alapján szelektált tisztviselők közössége között.
Tudomásul vettem, hogy a
társadalomtudományok azt a zárt közösséget nevezik osztálynak, ahova csak
kivételes a kiesés és a bejutás, a nagy többsége beleszületik. Ritkaságnak
számít a ki- és a bekerülés a felette, vagy alatta álló társadalmi osztályból.
A szoros odatartozás történhet vérségi, és vagyoni lapon.
A
társadalomtudományok, különösen Marx óta, kevés figyelmet fordítottak arra a hatalom
akaratát végrehajtó rétegre, amelyik hatalmas és gazdag, de nem alkot osztályt.
Ennek klasszikus
példája a vallások klérusa, a papság, illetve a hatalom gyakorlati
végrehajtására hívatott mandarinok közössége. Az utóbbiak is hatalmasok és
gazdagok voltak, de lényegében rabszolgák maradtak. Az isteni hatalmú uralkodó,
vagy az istent képviselő pápa rabszolgái, akiknek élete, rangja, jövedelme az
uralkodó kegyétől függött.
Az európai
középkor a világi és az egyház hatalom, a földesurak és a főpapok kettős
hatalmára épült. E két uralkodó rétegből csak a földesurak jelentettek
osztályt, az egyház klérusa érdemek alapján szerveződött, mandarin rendszer
volt. A két hatalmi szervezet közti alapvető különbség ellenére a
társadalomtudomány, elsősorban a történészek nem vették tudomásul a
különbséget.
Ez azért
meglepő, mert a termelésre épült társadalmak történetében a legnagyobb, és a
legfejlettebb távol-keleti társadalomban a tényleges hatalom a császár személye
volt, és az akaratának végrehajtója nem osztály, hanem az uralkodó rabszolgái,
a mandarinok voltak.
Az indiai
társadalom még kevésbé volt osztálytársadalomnak nevezhető, hiszen a
kasztoknak, amik vérségi alapúak voltak, megvolt a maguk külön funkciója.
Ismereteim hiánya okán, nem is tudnám az indiai társadalmat
osztálytársadalomnak tekinteni.
Az egyiptomi
társadalom az isteni fáraó akaratából, inkább a vallási klérus gyakorolta a
hatalmat. Sokkal hasonlóbb volt a kínai társadalomhoz, mint a történészek által
rabszolgatartók osztályuralmához. A lakosságnak csak kis hányada volt
rabszolga. A nagy többséget inkább a papság jobbágyságának tekinthetjük.
Egyértelműen
osztálytársadalom csak az európai feudális rendszer fele volt. De abban is két
réteg birtokolta a hatalmat.
A földbirtokosok osztályt jelentettek,
amelyekben hatalmuk volt a jobbágyaik felett, és bizonyos függetlenséget
élveztek az uralkodóval szemben is.
A papság lényegében mandarin rendszerbe szerveződött. Elméletileg érdemek alapján
kialakult rangsorukban az alsóbbak a felettesükkel szemben rabszolgák voltak.
Nem is az államnak, hanem a pápa vezetése alatti egyházuk állampolgárai voltak.
A világi és az
egyházi hatalom a feudális társadalmakban egymással összefonódott, ugyanakkor
versengett. A világi állam bizonyos függetlenséget csak a reformáció során
nyert és a vallás klérusától független világi hatalom először a tőkés polgárság
lett.
Annak ellenére,
hogy a világi hatalom mandarin rendszerével mi magyarok is találkoztunk, nem
tisztázódott a társadalmi osztály fogalma. A minket is megszálló Oszmán
Birodalom papi, katonai és közigazgatási rendszerét, lényegében mandarinok
irányították. Minden tisztviselő a szultán rabszolgája volt. Amíg a kegyét
évezte, hatalmas és gazdag volt, de a szultán korlátlan hatalmától függött. Az
utódai a vagyonát még akkor sem örökölhettek, ha a szultán hatalmát élvezve
halt meg.
Annak ellenére,
hogy minden középkori államban óriási minőségi különbség volt a vérségi,
illetve vagyoni örökségen alapuló osztály, és a papság között, ezt a nyugati
történelemtudomány nem hangsúlyozza. Pedig mind a rabszolgatartó, mind a
feudális társadalomban a hatalmat, a jólétet és bizonyos függetlenséget nemcsak
az uralkodó osztály, hanem a vallás klérusa is élvezte.
Amíg a feudális
társadalomban az arisztokrata és a nemes születés alapján örökölte társadalmi
rangját, és azt még az uralkodó véleményével szemben is védte az alkotmány, a vallás
klérusának tagjait a feletteseikkel, végső soron a pápával szemben nem védte
semmi. A papok a feletteseik, végső soron a pápák rangos, jómódú rabszolgái
voltak. Még családalapításra, gyermekvállalásra, vagyonszerzésre sem volt
joguk. Hatalmasak voltak a hívekkel szemben, de jogtalanok a klérusban felettük
állókkal szemben.
A két hatalmat gyakorló közösség között az
a lényegi különbség, hogy az egyik vérségi alapon öröklődik, a másik érdeme
alapján szelektálódik. Azon ugyan lehet vitatkozni, hogy a szekció nem
mindig és nem igazán érdemi, hanem jelentősen dogmák alapján történt. Az
utóbbit érezhettük a vallások klérusának, még inkább a pártok kádereinek
kiválasztásában. E felett joggal háborogtunk, de be kellene látni, hogy a
legrosszabb szelekció is jobb, mint a vérségi, mert az egyáltalán nem
szelektál. A dogmák elsajátítása is tanulás, a születés pedig nem az.
Itt ki térek
arra, hogy a tőkésosztályba kerülés képességen múlt. A bekerülés valóban, de az
ott maradás más nem. Az eredeti tőkés felhalmozáshoz valóban képesség kellett. A
tudományos és technikai forradalom előtt azonban akkora volt a tőkehiány, hogy
annak jövedelmező működtetéséhez nem volt szükség képességre, arra az átlagos
is bőven megfelelt. Az irodalom kedvelt témája volt a családregény, amiben az
alapító hatalmas egyéniség volt, a következő generáció már csak átlagos, de az
is elég a vagyon megőrzésére, a harmadik pedig már tejesen alkalmatlan, aki
tönkrement. Ez a séma ugyan izgalmas, de nem volt jellemző. A tőkés Nyugaton a
legtöbb tőkés család évszázados múltra tekintett vissza. Csak a csodálatos
meggazdagodás és tejes tönkremenés volt ritka. Még az is ritkán fordult elő,
hogy a tőkés családok profilt változtattak. A tőkés polgárság legfeljebb néhány százaléka cserélődött ki.
Ez csak a
tudományos és technikai forradalom után változott meg. Ma már a tőkével való
gazdálkodás szakma lett, ami a tőketulajdonos szakemberekre bíz.
A
társadalomtudomány még ma sem veszi tudomásul, hogy a tőke működtetése szakmává
vált, amire nem örökölhető, amire születni kell.
Ezért a
gazdasági élet feletti uralmat a tőkések gyakorolják, de nem a tőkésosztály,
hanem a tőke mandarinjai.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése