Kopátsy Sándor EE 2015 09 21
Az EU eleve rossz
pályán halad
Az EU vezetéstől eleve nem lehetett elvárni, hogy
koncepciója legyen. Oda már jó tíz éve nem küldtek olyan vezetőket, akiknek
otthon nemcsak koncepciójuk, de tekintélyük sincsen.
Az EU vezetését a kor
két legtekintélyesebb országának vezetői, Adenauer és De Gaulle eleve a saját
országa eszközének tekintette. Mivel mind Németország, mind Franciaország
magát tartotta alkalmasnak arra, hogy Európa egyesítője legyen, egymásra
féltékenyek, egyikük sem fogadta el, hogy a másik jelöltje legyen a Brüsszelben
székelő EU vezetője, irányítója. Csak
súlytalan vezetők személyében egyezhettek meg. A gyenge, otthon tapasztalat
és hatalom nélküli vezetők viszonylag zavartalanul működött addig, amíg nem
születtek jelentős döntések.
A vámunió.
Az Európai Uniónak az
adott jelentőséget, hogy megszüntette az áruk és személyek országok közti
mozgását akadályozó határokat. Ezt minden tagállamok örömmel fogadták. Az
áruk szabad mozgása nem is jelentett problémát addig, amíg a tagállamok
szuverének maradtak abban az értelemben, hogy saját devizájuk volt, aminek mennyiségét
szabadon növelhették, ezzel betömhették a pénzügyi hiányukat, és a valutájuk árfolyamát
módjukban volt kultúrájukhoz és viszonylagos gazdasági fejlettségükhöz
igazítani, a valutájuk leértékeltségével a külkereskedelmi egyensúlyt
biztosítani.
Annak még a jelével sem találkoztam, hogy valaki felvetette
volna, mi a vámhatárok lebontásának a feltétele. Ricardo már százötven éve
kimutatta, hogy a kevésbé fejlett
országok külkereskedelme csak akkor lehet egyensúlyban, ha jelenősen
leértékelve tartja a valutáját. Ezt az euró övezet kiagyalói világosan
látták, felmérték a közös valuta a számukra biztosított előnyét. A közös valutának az lett a következménye,
hogy a kevésbé fejlett és kevésbé puritán népek országai, mindenekelőtt a négy
mediterrán ország reménytelenül eladósodott. Az igaz, hogy a hitelezők soha
sem fogják megkapni az hiteleiket, de a követtelésüket mindaddig könyvelhetik,
amíg nem kerülnek az adós államok csődbe. Már ma is csak papíron van a
mediterrán államoknak adott hiteleknek értékük.
Az euró övezeti tagság mégis vonzó volt a kevésbé fejlett
tagoknak, a későbbi kárvallottaknak, mert a
közvélemény örült, hogy megszabadulnak a pénzük gyors inflálódásától. Azt
nem értették meg, hogy stabil valutája csak az olyan országoknak lehet, amelyek
adózási fegyelme biztosítja, hogy az állam kiadásait az adóbevételek fedezik.
Ezt látszólag az EU vezetés is tudta, ezért követelték meg a költségvetési
hiány alacsony szinten tartását. Azt már ők sem mérték fel, hogy a költségvetési egyensúly hitelekből való
fedezete elviselhetetlen, vagyis visszafizetetlen eladósodást jelent.
A kiadásait adókkal fedezni nem tudó államok azt élvezhették,
hogy az euró övezet tagjaiként viszonylag olcsón jutottak külső hitelekhez,
sokkal olcsóbban, mint amikor saját, értékvesztő valutájuk volt. A hitelezők az olcsóbb hitelek fedezetét nem
az adósokban, hanem az erős Németországban látták. Ezt megtehették, mivel a
hitelezők többsége német bank és pénzügyi alap volt. Tudták, hogy ezek
stabilitására a német államnak is vigyázni kell. Idővel azonban az a furcsa
helyzet állt elő, hogy a német állam arra kényszerül, hogy az államcsőd előtt
álló euró övezeti tagokat kimentse, és annyi további segélyt ad, ami a csődöt
elhalasztja. Ha az egyik mediterrán
állam azonban csődbe kerül, a másik három is követni fogja, mert törleszteni
azok sem tudnak.
Az EU
költségvetéséből kapott támogatás.
Az EU a gyengébb tagállamokat nagyobb összeggel támogatja,
mint amennyi tagsági díjat befizetnek. A
kormányok csak az alamizsnát látják, a tagságukból való eladósodást nem. Ha
azt is felmérnék, kiderülne, hogy az
erős tagok fejik a gyengéket. Németország sokkal többet keresett a tagokkal
való külkereskedelemben, mint amennyit fizetett a szegényebb tagországoknak.
Ezt jól bizonyítják a tények. Ha a tagországok gazdagságát,
az adósságuk figyelembe vételével vetik össze, egyértelművé válik, hogy a
gazdagok, a puritánok gazdagodtak, a szegények pedig egyre jobban lemaradtak.
Mi az oka az EU tagországok
fokozódó differenciálódásának?
Az Európai Unió
tagsága mind kulturálisan, mind gazdaságilag annyira heterogén, hogy az áruk és
a személyek szabad mozgásán túlmenő integrációra alkalmatlanok.
Már a munkaerőpiac liberalizálása is differenciálta az eleve
nagy fejlettségi különbségeket. Ez ugyan nagyobb előnyt jelentett a
fejletteknek, de növelte a gyengébbek lemaradását. Azt még a
közgazdaságtudomány sem ismerte fel, hogy a világgazdaság fejlődése
szempontjából előnyös a munkaerő szabad mozgása, de az előny csak a
fejletteknél jelentkezik, a kevésbé fejlettek lemaradását fokozza.
Ma már több nemzeti vagyon vándorol a kevésbé fejlettektől a
legfejlettebbekbe, mint amennyi tőke megy ez ellenkező irányba. Ezt jól
bizonyítja a négy tengerentúli angolszász állam, amelyek a minőségi munkaerő
legnagyobb befogadói, amelyek gyors növekedésében a befogadott minőségi
munkaerő fontos szerepet játszik. Ez csak azért marad rejtve, mert a
közgazdaságtan a munkaerő értékét, felnevelési és képzési költségét, nyilván sem
tartja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése