Kopátsy Sándor PH 2015 09 23
A politikai vezetés
ne erkölcsi alapon döntsön
Az EU és különösen Németország politikai vezetése történelmi
méretű kárt okoz Európának azzal, hogy Európa racionális érdekei helyett a
saját erkölcsi elvárása szerint cselekszik. Jó politikai vezető csak az lehet, aki a rábízott feladatokat nem az
erkölcse, hanem a rábízott társadalom érdeke alapján hajtja végre. Azért
nem lettem politikus, mert erre nem vagyok alkalmas.
Ezt a döntésem akkor hoztam, amikor 1956. november 7.-én
Kádár János vállalta a szovjet csaptok behívását, ezzel a forradalom leverését.
Vállalta, hogy az ország lakosságának
óriási többsége a forradalom és hazája elárulójának tartsa.
Magam is a forradalom lelkes híve voltam, de csak addig,
ameddig hihettem annak realitásában. Ez azonban alig egy hét után megszakadt,
amikor megalakult a második Nagy Imre kormány, a gazdaságot piacosító és az
állampártot a dogmatikusoktól megszabadító cél átlendült a több pártos
politikai demokráciába. Ez ugyan szép
cél még lehetett, de reális feladat már nem.
Kezdettől fogva tudtam, hogy a gazdaság piacosítása még
kaphat a Szovjetunióban támogatást, de a
politikai demokrácia már Kína és Jugoszlávia számára sem fogadható el, és az
Egyesült Államok sem hajlandó a Jaltai Szerződésben a Szovjetuniónak adott
térséget megtagadni.
Azt tudtuk, hogy Mao és Tito, a magyar gazdaság
piacosításának feltételen támogatói, de hallani sem akarnak az egy párt
rendszer feladásáról.
Azt is tudtam, hogy az Egyesült Államoknak még nem célja a
Szovjetunió befolyási övezetének korlátozása. Ezt világosan megmutatta a Szuezi
Válság, amiben nem a nyugat-európai demokráciákat támogatta, hanem a
Szovjetunióval fogott össze.
Ezért november
elsején már nem láttam más megoldást, mint a forradalom kezdeti céljainál való
megállás biztosítására behívni a szovjet csapatokat. Ezt a legkönnyebben
Nagy Imre tehette volna meg. Ő, és társi azonban elszálltak a forradalom
lendületével, mást pedig nem tudtam elképzelni. Voltak ugyan néhányan az
állampárt élcsapatán belül, akik véleménye hasonló volt az enyémmel, de azoknak
egy ilyen a magyar közvélemény elvárásával szemben hozott döntéshez nem volt
elég tekintélyük. Kádár eszembe sem jutott, mivel vállalta a koalíciós
kormányban a részvételt. Az erre való képességét csak lassan ismerem fel.
Nagy Imrén kívül nem volt olyan személy, aki erre a
kezdetben nagyon gyűlöletes feladatra alkalmas volt. Felmértem, hogyha én
lennék az erre alkalmas szerepben, nem vállaltam volna. Tehát nem vagyok
alkalmas politikai vezetőnek. Szerencsére, erre alkalmam se volt, de azt nem is
kerestem.
Minél messzebb van mögöttünk az 56-os forradalom, amire mint
valami nagyon szépre emlékezem, szerencsés vagyok, hogy átélhettem, de annál
világosabban látom, hogy Nagy Imre
történelmünk legnagyobb politikai lehetőségét hagyta ki azzal, hogy nem ő hívta
be a szovjet csapatokat. Neki százszor könnyebb lett volna a politikai
konszolidáció, mint Kádár Jánosnak, akinek feledhetetlen érdeme, hogy vállalta.
Bármennyire feledhetetlen, még mindig felismeretlen maradt. Nemcsak a jelen
kormány, de a szoclib baloldal sem ért meg ebből semmit. A közép-jobb
kormányzat pedig Kádárt a forradalom szent ügye árulójának tartja. Kádár János
csapatának még a legpozitívebb képviselőit is üldözi, és Nagy Imrének ad
igazat.
Kádár érdeme, hogy
amíg a szellemi állapota megengedte, éreztette a lakossággal, hogy nem a szíve,
hanem a népe érdekében kell cselekednie.
Mindezt azért mondtam el, mert az EU és Németország vezetői a közel-keleti népvándorlást sem Európai
Unió, illetve Németország érdekének, hanem saját lelkiismeretüknek megfelelően
kezelik. Ez nehezen érthető, mert nekik az EU, illetve Németország érdekét
kellene szolgálni.
Az EU érdeke az, hogy
először a megoldatlan belső munkanélküliségét kell foglalkoztatni. A
fejlett tagállamok foglalkoztatása viszonylag elfogadható, de az is gyengébb,
mint a négy tengerentúli angolszász országé, és sokkal alacsonyabb, mint a
távol-keleti országoké. Az EU hatalmas és jól fizetett apparátusa még nem
szakított időt arra, hogy a tagországok foglalkoztatását a tengerentúli és a
távol-keleti, nálunk sikeresebb országokkal összevesse. Egy ilyen felmérésből
kiderülne, hogy Európa nyugati felén
kevesen és keveset dolgoznak.
Viszont tragikus a helyet az EU kevésbé fejlett országaiban,
leginkább a négy mediterránban. Múlt századi gazdasági világválságéhoz hasonló
a munkanélküliség azzal a különbséggel, hogy akkor a társadalom nem segítette a
munkaerőpiacról kitaszítottakkal. Most
pedig olyan nagy a munkanélküliek segítsége, hogy jelentős részük a szerényebb,
kisebb jövedelmet biztosító munkanélküliséget választja. A tartós
munkanélküliségnek nem is annyira a költsége, hanem a morális hatása
elviselhetetlen. Az nemcsak a munkanélkülit és a családját, főleg a gyermekeit
értékeli le, de a társadalmi erkölcsöt is rontja.
Kabaréba való téma, hogy a mediterrán országokban botrányosan alacsony a foglalkoztatás, különösen
a fiatalok között, ezek java is boldogan települne, és egyre inkább települ a
fejlettebb országokba, azok mégis inkább a közel-keleti menekültek válogatás
nélküli befogadását választották. Sőt ezeket akarják rákényszeríteni azokra
az országokra is, amelyikek még a saját, nem eléggé képzett, alkalmas munkaerejüket
sem képesek kellő mértékben foglalkoztatni. Pedig Németország jelenti az EU tagországok fiataljai számára, Nagy
Britannia mellett, a legnagyobb vonzerőt. Tehát módja volna a mediterrán
államok munkaerőpiacán akár még a magasan képzett fiatalok közt is válogatni,
nem kellene a Közel-Keletről a sokkal kevésbé alkalmas beözönlőket válogatás
nélkül befogadni.
Ennek ellenére most az EU országok ezerszer annyit
foglalkoznak a sokkal gyengébb minőségű bevándorlók által okozott problémákkal,
és szó sincs arról, hogy a kevésbé fejlett tagországokban mekkora a
kihasználatlan munkaerő. Csak Magyarországon egymillió van. Ráadásul ezek fele
cigány. De ezek foglakoztatása sem olyan reménytelen, mint a beözönlő
közel-keletieké és afrikaiaké. A fejlett tagországok most le akarják tolni a
kevésbé fejlettek torkán a nem megfelelő közép-keleti bevándorlók egy részét,
de azt meg sem említik, hogy az utóbbi
tizenöt évben mennyi magasan képzett fiatal magas értékű munkaerő vándorolt a
puritán, gazdag országokba.
Németországnak fényesen sikerült elterelni a figyelmet
arról, mennyi ott is értékes embert fogadott be az EU tagországaiból.
Az a kaotikus állapot, amivel az EU országai kezelik a
foglalkoztatást, elsősorban abból fakad, hogy a felső vezetésnek nincsenek
racionális elképzelései arról, hogyan lehetne Európa nyugati fele versenyképes
nemcsak a tengerentúli angolszász, de sokkal inkább a távol-keleti országokkal.
Ez volna az EU elsődleges feladata. Ezzel
szemben lelkizik, a túlszaporodó világ sok százmilliós problémáját akarja a
saját sokkal könnyebben megoldható problémáit félretéve, megoldani.
A közel-keleti emberáradat a tél folyamán ugyan lassulni
fog, de jövőre még nagyobb lesz, hiszen az eddigi bevándorlás az érintetek alig
egyetlen százalékát jelentette. Ez ugyan nem jelenti, hogy mindenki elindul, de
a tízszeresére akkor is lehet számítani, ha a sokkal nagyobb afrikai térség
ilyen mértékű beáramlására nem kell számítani.
Az, hogy milyen lesz az idei hullám hatása az EU
országokra, elég egyértelmű. Megerősödnek a jobboldali pártok és nagyon
meggyengül a szoclib baloldal, vagyis a politikai inga jobbra lendül. Ez a
tendencia Magyarországon azt fogja jelenteni, hogy a jobbik önmagában sokkal
erősebb lesz, mint a baloldali pártok összesen. A Fidesz ereje fennmarad annak
köszönhetően, hogy a kétoldali ellenzéke közel azonos erőt jelent, de azok
egymá
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése