Kopátsy Sándor EE 2015 09 10
Az értékelmélet
értelmetlen
Amikor az Országos Tervhivatalba
kerültem, szakmát kellett váltani. Azonnal elkezdtem Marxnak és jelentős
tanítványainak minden jelentős művét lelkesen tanulmányoztam. Ma is marxistának
tartom magam, abban az értelemben, hogy neki köszönhetően történelmi
materialista módon vizsgálom a társadalmak működését.
Marxot akkor is a
társadalomtudományok legjelentősebb alakjának tartom, ha csak annyit adott
volna iránytűként, hogy a társadalom
felépítményét az alépítménye határozza meg. Ezen az ítéletemen az sem
változtat, hogy Marx nem maradt meg az elméleti alapjánál, és vallásalapító
forradalmár lett. Abban is a legnagyobbak közé emelkedett, akkor is, ha hívei
joggal cserbenhagyták, mert a tudományos és technikai forradalom a fejlett
társadalmakban túllépett a tanai hasznosíthatóságán. A fejlett társadalmakban
ugyanis olyan alépítmény alakult ki, a mire spontán, forradalom nélkül olyan
társadalmak épültek, amilyenekről Marx álmodott.
A bolsevik diktatúra viszonyai
között láthattam, hogy Marx elmélete nem ezekben, hanem a jóléti társadalmakban
valósult meg. A jelenlegi fejlett
társadalmakat nemcsak Marx, de Krisztus vagy Konfucius is tanai
megvalósulásának minősítené.
Marx akkor tévedt el, amikor
belátta, hogy az általa elképzelt társadalom a fejlett államokban erőszak
nélkül, spontán nem valósul meg, ezért váltott át az erőszakos megvalósításra. Nem vette tudomásul, hogy csak a megfelelő
alépítmény létrejötte után jöhet létre spontán, erőszak nélkül az általa
elképzelt felépítmény. Ez azonban az ő életében még nem történt meg. Ezért
fogalmazta meg a munkásosztály diktatúrájával történő megvalósítás elméletét.
Azt nem vette tudomásul, hogy az
alépítményt a felépítmény nem hozhatja létre, az csak spontán történhet. Ennek
ellenére a marxista vallásnak történelmi szerepe volt a tőkés
osztálytársadalomnak össznépi társadalom kialakulásában. Jelenleg divat a
marxizmus bukásáról beszélni, a marxisták politikai szerepét elhallgatni. Még a
korábban lelkes marxisták sem hangsúlyozzák, hogy Nyugaton a jelenkori fejlett
társadalmak átalakulásában, az egész népet átfogó társadalomban, a
szakszervezetek megerősödésében, a jóléti ellátás általánossá válásában, az
egész társadalomra támaszkodó pártok megjelenésében, az általános és titkos
szavazás létrejöttében a fő szerepet a marxista pártok játszották. Ezzel a
fejlett társadalmaknak olyanok lettek, amikben nincs szükség erőszakra,
forradalmárokra.
Marx forradalmi tanítása tehát a
fejlett társadalmakban feleslegessé vált. Ugyanakkor
az elmaradt Kínában, ahol a fejletteknél lényegesen alacsonyabb szintről
kellett kiindulni, de már ott jártak előtte a fejlett társadalmak eredményei,
kiderült, hogy a politikai diktatúra elkerülhetetlen szükségszerűség. Kiderült,
hogy a fejlett társadalmakhoz való felzárkózás csak a politikai diktatúra
viszonyai között lehetséges. A
gazdaságot azonban a fejlett világgazdaságba csak a piac jelzései alapján lehet
integrálni.
Marx zseniális művében, a Tőkében, azzal lépett téves útra, hogy a
gazdasági élet működését absztrakt logikával magyarázat. Nem vette
figyelembe, hogy a gazdaság működéséből az ember véleményének, kultúrájának a
kihagyása éppen olyan hiba, mintha a művészetek történelmét nem az emberek
véleménye, megértése, tetszése figyelmen kívül hagyásával magyaráznánk.
Ez az úttévesztése azonnal, az
érték megfogalmazásával kezdődik. Az áruk és szolgáltatások értékét a
fogyasztók véleményének figyelmen kívül hagyásával definiálta. Még azon sem akadt
fenn, hogy az általa meghatározott értékfogalomba be kellett fogadnia a föld-
és a bányajáradékot, valamint a tőkés profitját. Az utóbbit, az általa
elképzelt tökéletes társadalomban önkényesen kiküszöbölhetőnek tartotta.
Ezek a logikai hibák abból fakadtak,
hogy az érték fogalmára épített, azt tekintette az optimális árnak. Ebbe aztán
bele kellett foglalni a járadékokat és a tőke utáni profitot. Ezzel az általa
absztrakt fogalomnak tekintett érékbe, azaz az árak centrumába befogadott
kereslet-kínálat arányából fakadó, nem absztrakt elemeket. Azt ugyan ő sem
tagadhatta, hogy a járadék a keresletnél kisebb hiányból fakad.
A földjáradék oka a föld, és az
abba befektetett tőke profitjából fakad. Az abszolút földjáradék nagysága a
föld szűkösségétől, a különbözeti földjáradék pedig a föld természetes
alkalmasságának mértékétől, és a befektetett tőke hiányától függ. De az, hogy
melyik föld járadéka mekkora függ az alkalmazott technikától. Az új, a
fejlettebb fajok esetében nagyot változhatnak a járadékok. Egy szárazságot,
fagyot jobban tűrő faj felértékeli a szárazabb és keményebb telű vidéken lévő
földek járadékát, ugyanakkor a nagyobb kínálat okán más terülteken csökken a
járadék. A mezőgazdasági terméke iránti kereslet függ a népesség számának
változásától és jövedelmétől. Végül még az időjárás ingadozásaitól is.
A bányajáradék esetében még
inkább egyértelmű, hogy annak nagyságát nemcsak a geológiai adottságok
határozzák meg. Ennek most a korát éljük azzal, hogy a magas olajárak
következtében példátlanul nagyra nőttek az olajtermelő országok bányajáradéka.
A magas árak a pala olaj és gáz kitermelésének technikai megoldását követelték.
Ahogyan ez megvalósult, harmadára csökkentek az olajárak, ennél is sokkal
jobban a bányajárulékuk. A csökkent olajárak végigperegnek a termékek és
szolgáltatásokon. Az olaj és a földgáz kitermelés
egyetlen technikai változása átrendezi a világgazdaság egészében az
árarányokat.
Egyik járadéknál sem beszélhetünk
valami egzakt definícióról.
Marx, és nyomában a
társadalomtudományok azt sugallták, hogy az áraknak van kiszámítható centruma. Ebből fakadt a téves felfogás, hogy a
gazdaság működtetését rá lehet bízni a politikai hatalomra. Ahol marxisták
kerültek a politikai hatalomra, rátértek a gazdaságot céljaik érekében való
irányítására. Erről kiderült, hogy nagyon alacsony hatékonysággal működik. A 20. század végére megbukott minden olyan
marxista rendszer, amelyik nem piacosította a gazdasága működtetését.
Kevés szó esik arról, hogy az
európai marxizmus is próbálkozott a gazdaság piacosításával.
A nyugat-európai szociáldemokrata marxizmus eleve tudomásul vette a
piac nélkülözhetetlen szerepét, megelégedett a tőkésosztály uralmának
leépítésével, azonban fenntartandónak tekintette a piacnak a gazdaságirányító
szerepét.
Egyetlen marxista diktatúra maradt fenn Kínában, ahol gazdaság
piaci hatások figyelembevételével működik. Méghozzá példátlan sikerrel.
A kelet-európai marxizmus ugyan győzött és hetven élven keresztül
hatalmon a világ egyik katonai szuperhatalma maradt. Ebben a polgárháború után Lenin
azonnal felvetette a piaci erők hatásának figyelembevételét, de ennek a
halálával hamar vége szakadt. Az 50-es évek elején ismét felvetődött a gazdaság
fokozatos piacosítása. Ezt Magyarországon akarták kipróbálni. Ezt a dogmatikus
marxisták mind Magyarországon, mind a Szovjetunióban elfojtották. Nálunk az
elfojtása forradalmat szült, ami azonban gyorsan a politikai diktatúra
felszámolásához vezetett, amint aztán a viszonylag haladó marxisták is
elvetettek, és erőszakkal levertek.
1990-ben azonban Kínában győztek a piacosítás hívei. Nekik sikerült
a politikai hatalmat demokratizálókat erőszakkal felszámolni. Ennek
köszönhetően a gazdaság példátlanul gyors fejlődése történik.
Marx másik tévedése a lakosság viselkedési kultúrájának figyelmen kívül
hagyása volt.
Ezt a hiányosságát a német
politológus, Max Weber ismerte fel a 20. század elején. Kimondta a nagy
igazságot. „A jelenkor társadalmait
sikeresen csak a protestáns etikájú népek működtethetik.” Ez a felismerése
ugyan kiegészítésre szorul annyiban, hogy a protestáns helyett puritánt kell
mondani. Weber óta ugyanis nemcsak a Nyugat protestáns erkölcsű népei, hanem a
Távol-Keleti konfuciánusok is kiemelkedően tejesítenek. Mivel mind a nyugati
protestánsok, mind a távol-keleti konfuciánusok puritánok, indokolt a puritán
erkölcsű népek fölényét hangsúlyozni.
Weber felismerését a marxizmusra
fogalmazva. A marxista ideológia is csak
akkor lehet sikeres, ha puritán népek alkalmazzák. A világ élvonalában
jelenleg már csak puritán népek országi vannak. Ezek társadalmi alépítménye már
elég fejlett ahhoz, hogy demokratikus felépítményük legyen. Nincs szükség
diktatúrára. Egyetlen puritán ország
Kína, amelyik még elmaradott volt ahhoz, hogy demokrácia lehessen. Ott még
a Marx által javasolt politikai diktatúrára volt és van szükség, hogy gyorsan
fejlődhessen, ha a gazdaságát a piaci hatások alakítják.
Jelenleg azt lehet megállapítani,
hogy az élvonalba tartozó puritán lakosú
tőkés osztálytársadalmak demokratikus politikai rendszerükkel megtartásával
spontán átalakulhattak gyorsan fejlődő össznépi társadalmakká. Ez jelentősen
más politikai felépítménnyel történt meg a puritán Nyugaton, mint a
Távol-Keleten. Egyetlen kivételt az emberiség puritán lakosságán belül többségét
jelentő Kína volt, ahol a viszonylagos elmaradottság és világpolitikai súly, a
birodalom egyben maradása, nem engedte meg a politikai felépítmény idő előtti
demokratizálását.
Marx ugyan sokáig azt
hangoztatta, hogy a tőkésosztály diktatúrája csak ott számolható fel, ahol
ennek megértek az alépítményi feltételei. „Ahol
esetleg előbb győzne a forradalom, ott szükségszerűen visszajön a régi szemét.”
Végül azonban már csak abban reménykedett, hogy a tőkés osztálytársadalom ott
is megbukhat, ahol a hatalma, a láncszem a leggyengébb. Azt már elfelejtette
hozzátenni, hogy ott azonban visszajön a régi szemét, mert tartós felépítmény
csak az lehet, ami megfelel az alépítmény feltételeinek.
A Marx által megálmodott társadalom létrejöttének két feltétele van, a
tudományos és technikai forradalom vívmányainak bevezetése és a lakosság
puritán viselkedése. Ha e két feltétel egyike hiányzik, akkor nem kerülhet
élvonalba a társadalom. A puritanizmus
hiánya nem pótolható, a gazdasági fejlettség elmaradása a puritán erkölcsi
társadalomban felszámolható, ha a gazdaságot piacosítják, a társadalom
stabilitását pedig a politikai diktatúra biztosítja.
Ezzel magyarázatot kapott a
bolsevik rendszer bukása. A kelet-európai népek nem puritán erkölcsűek, ezért
alkalmatlanok az élvonalhoz való felzárkózásra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése