Kopátsy
Sándor PH 2012-10-13
POLITIKA ÉS IRODALOM
Erre az írásra
az késztetett, hogy hangos vita keletkezett abból, hogy az állami televízió a
magyar miniszterelnök egyik németországi rendezvényen való részvevők között a
Nobel-díjas Kertész Imrét, mint magyar származású, és nem, mint magyar írót
említette. Mindkét fél reagálását túlzott érzékenység jellemezte. Sajnos az a
magyar közéletre nemcsak most, de jó száz éve jellemző. Érdemes volna
megszabadulni ettől a politikai érzékenységtől.
Fejtő Ferenctől
kaptam egy számomra emlékezetes írást. Egy jelentős francia történész írja,
hogy két európai népnek a történelme sokkal súlyosabb, mint a történelmi
szerepe. Olyan súlyos, hogy maga sem bírja hordozni. Ennek a megállapításnak az
igazsága nagyon igazolt. Diákkorom óta érzem, hogy a történelmük azért nem
lehet olyan tudomány, amire nagyon rá lennénk szorulva, mert deformálódik a
ránehezedő politikai elvárás súlya alatt.
Akkor a francia
megállapítást azzal egészítettem ki, hogy én az említett két nép mellé oda
írtam volna harmadiknak a poroszt. Ma pedig már azzal egészíteném ki, hogy a
három által lenyomott etnikumok, vagyis a közép-európai utódállamok is elkapták
azt a betegségünket.
A rendszerváltás
utáni tapasztalataim alapján pedig azzal egészítem ki, hogy a három népnek
nemcsak a történelme, de az irodalma is nagyobb. Arra is ráül a politika. Az
irodalmi értékrendet is a politikai hovatartozás alapján rendezi át magának
minden politikai irányzat. A magyar közvélemény többsége képtelen elviselni az
olyan történészt, vagy írót, akinek politikai nézeteivel nem ért egyet. Akikkel
pedig egyezik a politikai nézetei megegyeznek az övével, akkor is zseninek
tartja, ha legfeljebb jó közepes, de nagyon messze van a legnagyobbaktól.
Kezdem a
történelmi szereplők rangsorolásával.
Számomra Széchenyi István sokkal nagyobb
történelmi személy volt, mint Kossuth Lajos. Ezen ugyan lehet vitatkozni,
de az már nagy baj, hogy a politika táborhoz tartozás alapján könnyű
megállapítani, hogy ki, melyiket helyezi a másik elé. Még nagyobb baj az, hogy
a történészeknek sem tárgyilagosak, azaz nem tudományos a véleményük. De nem is
lehet addig dönteni a vitában, amíg az 1848-49-es szabadságharcot nem a
következményei alapján értékeljük. Elég volna végiggondolni, hogy kettejük politikája
közül melyik egyengette jobban a Trianon felé vezető utat. Én, ha szélsőjobbos,
63 vármegyés lennék, akkor is Széchenyit tartanám nagyobbnak. Trianon felé
ugyanis semmi sem lökte a történelmet jobban, mind az olyan politika melyeik
mind Ausztria, mind a kisebbségek ellen hirdette a harcot. Sokkal jobb lett
volna, mindkettővel keresni az együttélés feltételeit. Ezért aztán Kossuth
céljait hibásnak, a nemzetemnek ártónak tartom. Ugyanakkor belátom, hogy aki
kormányzó akart lenni, aki meg akarta nyerni a magyarság lelkes támogatását,
aki fontosnak tartotta, hogy róla nótákat énekeljenek, annak az ő útját kell
járni. Kossuth nem a népe érdekét szolgáló történelmi folyamatok logikáját,
hanem a népe lelkét ismerte.
Tisza István dicsőítése is piszkálja a csőröm.
Elismerem, hogy a magyar arisztokrácia osztályérdeknek legjobb politikusa
volt. Osztályának ahhoz a részéhez tartozott, amelyik tudomásul vette, hogy
polgárosodni kell. Addig azonban nem jutott el, hogy az osztálya felett már a
18. száza végére lejárt az idő, hogy a külterjes, gabonatermelő és vadászó
nagybirtokosnak már nemcsak jobbágyok, de cselédek sem szolgálhatnak sokáig.
Ezt Ady Endre már akkor világosan látta.
Tisza István
történelmi vakságát nemcsak a hadüzenete bizonyítja, hanem sokkal inkább az,
hogy még a háború alatt is a háború utáni újabb balkáni területszerzésért ügyeskedett
Bécsben.
Nem is értem
azokat, akik Ady Endrét nagy költőnek, Tisza Istvánt pedig nagy politikusnak
tartják. Trianon azt bizonyítja, hogy Tisza István korában a legnagyobb magyar Ady
Endre, és a legnagyobb magyar politikus a zsidó Jászi Oszkár volt.
A két háború
közti időszak politikusainak újraértékelése még anakronisztikusabb.
Fiatalon még
átéltem, hogy az ország közvéleményének nagy többsége, csodálkozásomra még a
magyar zsidóságé is, az ország jó vezetőjének tekintette Horthy Miklóst. Ez
ugyan nagyon ellentétes az én véleményemmel, különösen akkor, amikor Kádár
Jánosról nem szabad jót mondani.
Horthyt már
diákkoromban előbb a császári házhoz dörgölődő udvaroncnak tartottam, aki aztán
a háborúvesztés hatására a császári család ellen fordult, és a magyar
arisztokrácia kegyeit kereste. Nekem már az is komikus volt, hogy egy alföldi
dzsentri a tenger nélküli országban tengerésznek megy. Erről azt kell tudni,
hogy a Monarchia arisztokratái számára a tengerészeti akadémia volt a rangjához
illő katonai pálya. Örömmel látnám Horthy évfolyamtársainak
osztályösszetételét. Hitemben nagyon megérősítene.
Arról is
hallgatott a fáma, hogyan lett ő a háború végére a tengerészet főparancsnoka.
Ismereteim szerint, egy sor nála rangidősebb, előkelőbb tábornok társát
megelőzve. Nyilván a császári család kegyéből.
Azon is
csodálkoztam, hogy flottaparancsnok létére nem ismerte fel az első világháború
elveszésének folyamatát. Ha valakinek, neki tudnia kellett, hogy a háború
megnyeréshez az óceánok feletti uralom az előfeltétel. A Monarchiának pedig
csak az Adria északi csücske jutott. Ebbéli szakmai hozzá nem értése még
nyilvánvalóbb lett a második világháborúban. A Tengelyhatalmaknak csak
tengelyük volt, de a tengerek nem lehettek az övék.
Horthy politikai
megértésének kulcsa, hogy nem ismerte fel, ki az óceánok ura. Hitlerben csak
azt látta, hogy a terület visszaszerzésben csak rája számíthat, de azt nem,
hogy a háborút nem nyerheti meg. A fejlett államok 20. századi háborúk lényegében
nyersanyagcsaták voltak, amik az óceánokon dőltek el. Ennek felismerésében
nemcsak Horthy, vagy Hitler vizsgázott rosszul, hanem a német és a japán
katonai vezetés is. Nem vették tudomásul, hogy a háború megnyerésének óriási a
nyersanyagigénye, amit csak a tengereken keresztül lehet megoldani. A tenger
ugyanis olyan szállítási út, amin ugyan a szállítmányokat el lehet pusztítani,
de az út marad. Szemben a szárazföldi szállítással.
Horthy
belpolitikája két pillérre épült, a fél-feudális arisztokrácia kegyeit keresni,
és a magyar társadalmi és gazdasági fejlődés motorjától, a zsidóságtól
megszabadulni. Ehhez a magyar társadalom támogatását a revízióval akarta maga
mögé állítani.
Mind az
arisztokráciával való szövetég, mind az antiszemitizmusa nemzetellenes, a
revizionizmusa pedig irreális volt.
Az
arisztokráciával való szövetsége okán ellen volt a földreformnak. Márpedig a
két háború közti magyar társadalom legnagyobb deformációját a falusi lakosság
földhiánya jelentette. Az extenzív, főleg gabonát termelő nagybirtok ugyanis
nagyon kevés, és többségében szinte rabszolgamunkát igényelt. Olyan
munkaerőigénye volt, ami szögesen ellenkezett a magyar társadalom érdekével. A
birtok vezetését a jól fizetett úri középosztály képviselői látták el. A
munkaerőigény döntően alacsony bérű, képzetlen, alázatra kényszerült
munkaerőből állt.
Ma is csak
káromkodni tudok azokon, akik csak a bolsevik rendszer kollektivizálását emlegetik,
de hallgatnak arról, hogy a termelőszövetkezet az arisztokraták, és a katolikus
egyházak nagybirtokaihoz képest vidám közösségek voltak. A pártitkárok
uralmáról beszélnek, de hallgatnak arról, hogy mennyivel nagyobb és
kegyetlenebb hatalma volt nemcsak a gazdatiszteknek, de még középszintű
vezetést ellátó gazdáknak is.
Azt, hogy milyen
rothadt volt a Horthy rendszer jól lemérhetnénk azon, hogyan alakult a
halálozás, a következő nemzedék testmagasága abban, és hogyan a bolsevik
rendszerben. Engem is meglepett, amikor a sorozott katonák szigorúan
titkosított testmagassági adataihoz jutottam. Kiderült, hogy az 1948 után
születtek esetében történt ugrás. A történészek csak a begyűjtésről, az üzemi
konyhák színvonaláról írnak, pedig a számok azt bizonyítják, hogy ezer éves
történetünkben a bolsevik diktatúra hozta ez első és legnagyobb ugrást a
népélelmezésben. Magam is meglepődtem, mert ebben a tekintetben, az én fejemben
is csak az elégedetlenség élt. De azonnal kapcsoltam, elég volt arra gondolnom,
hogy milyen volt gyermekkoromban a falusi lakosság élelmezése, és különösen milyen
a hárommillió koldusé. A faluban nem láttunk kövér embert. A szocialista
évtizedek alatt pedig népbetegség lett a túlsúlyosság. Tudom, hogy az utóbbiban
volt sok rossz is, de a tudósnak az átlagot kell nézni.
Ami Horthy antiszemitizmusát illeti.
Az tagadhatatlan,
hogy zsigereiben antiszemita volt. A zsidóságától a magyar társadalmat meg
akarta szabadítani, de úri emberként, a piszkos munkát mára bízta. Jellemző
módon, az első zsidótörvényt már Szegeden megfogalmazták. Az elkezdett úton
azonban az adandó lehetőségek mértékéhez igazodtak. Ha a tőkésállamok pénzére
volt szükség, akkor lassítottak, ha Hitlerben bízhattak, gyorsítottak. Az
előbbit Bethlenre, az utóbbit Gömbösre, Imrédyre bízta.
Nem elég egy
naplójegyzet. „A főméltóságú úr azt mondta, hogy ő lövetni fog a nyilasokra és
a kommunistákra, de az előbbieknél könnyezve, az utóbbiaknál mosolyogva.”
Röviden a
történészek által is értékelt Bethlen
Istvánról. Érdemének tartom,
hogy a szegedi forrófejűek élére Horthy Miklóst, a császári udvaroncot javasolta.
Szerintem, köztük csak Horthynál rosszabbak voltak. Az is tény, hogy Bethlen
volt a legtöbb érő arisztokrata. Ahogyan a Trianon előtt ezt tartom Tisza
Istvánról, ez a véleményem Bethlenről is. Ez azonban nem azt jelenti, hogy
pozitív történelmi személynek tekintem. A történelmi folyamtok fékezi közt is
voltak nagyok, de a történelmi szerepük ettől függetlenül negatív.
De még ez sem
jelenti azt, hogy történészként ne értsem meg, hogy jobbnak nem volt társadalmi
esélye arra, hogy hatalma legyen. Ha a két háború között politikai szerephez
juthatok, Bethlennek is adtam volna tanácsot. Tudtam volna akkor is, hogy
meddig lehet elmenni.
Jó tanácsot
mindenkinek érdemes adni, aki képes azt megvalósítani. Akinek azonban nincs
hatalma, és nem is lehet, annak a tanácsadás kávéházi beszélgetés. Ezt a
művészekre bízom, akiknek hatása örökös lehet. De ezzel már rá is tértem az
irodalompolitikára.
Ami az irodalom művelőinek minősítését
illeti.
A művészetek
esetében nem lehet objektív mérleget elvárni. Ezért aztán nagy a veszélye
annak, hogy vagy a politika, vagy a piac hamis ítéleteket hoz. A történelmi
tapasztalat azt bizonyítja, hogy az idő csak ritka esetben igazolja akár a
politika, akár a piac ítéletét.
A politika
mindig azt várja el, hogy a művészet legyen a szolgáló leánya. A piac pedig a
közízlés alapján ítél. A legokosabb az volna, ha a szakma, az esztéták
véleményt nem rúgná fel sem a politika, sem a piac. Ez az elvárás azonban
mindig hiú reménynek bizonyul.
Az alábbiakban
én sem akarok ítélet mondani arról, hogy ki a nagyobb, ki lesz a maradandóbb,
mégis jogosnak érzem az aggodalmamat.
Nem kételkedem
abban, hogy sem Vass Albert és Nyírő József, sem Kertész Imre nem akkora író,
mit amekkorának az első kettőt a jobboldal, a harmadikat a baloldal tartja. Az
is igaz, hogy egyikük sem olyan kicsi, hogy nem lenne természetes, hogy
sokaknak tetszik. A nagy baj, hogy mindkét oldal bűnnek tekinti, ha az általa
nagynak tartottat elítélik.
Vass Albertet a maga idejében nem sokan
ismertük, őt a rendszerváltás után a jobboldal, nemcsak a jobb, hanem a
jobbközép is, hisztérikusan felnagyította. A szeretetét természetesnek tartom,
mert a háború alatt, és a rendszerváltás után a hazafias és romantikus
közvélemény hangján szólt. A háború alatt szinte az olvasóközönség nagy többsége
számára az ő hazafisága nem volt túlzás, voltak nála túlzóbb hazafiak is.
Azt is el kell
fogadni, hogy mind a hazafiság, mind a romantika sokkal elfogadhatóbb a
közvélemény számára, mint a kemény realitás. Ugyanannak az irodalmi értéknek
sokkal nagyobb az elfogadottsága, ha hazafias és romantikus csomagolásban
kapja.
Nyírő Józsefről lényegében hasonló a
véleményem. A szülőföldjén való temetését jogos kívánságának tartom. Ahogyan
megoldották, azzal azonban nagyon nem értek egyet. Mivel a magyar társadalmat
érzelmeiben túlzottan nacionalistának tartom, soha nem örülök annak, ha a
tettek helyett a nemzeti romantikával etetjük a közvéleményt. A sokkal kevesebb
nemzeti puffogtatás, és sokkal több hazafias tett híve vagyok.
E két író
esetében az nem tetszik, ahogyan mi a háborúvesztés előtti múltunkhoz állunk.
Azt én sokkal negatívabban ítélem meg, mint Vass és Nyírő hívei. Az ő glóriájuk
mögött ennek a múltnak a feldicsőítését érzem.
Kertész Imrét sem tartom nagyobb
írónak, mint az első kettőt. De ez az én magánvéleményem. Senkitől nem várom
el, hogy elfogadja. Kertész Nobel díjának mégis nagyon megörültem. Nem azért,
mert írói nagysága alapján is neki járt volna, hanem azért, mert nagyon nem
értek egyet azzal, ahogyan a holokauszt során elkövetett bűneinket leértékeljük.
Számomra, és reményem szerint az útókor számára is a zsidóság üldözése,
elpusztítása a magyarság legnagyobb bűne, és ebből származaik a legnagyobb
kára. Ezzel szemben ezt részben a Hitler nyakába varjuk, részben letagadjuk.
Kertész kitüntetése ezért volt az örömömre. Annak ellenére, hogy én is inkább
csak magyarnak született Nobel díjasnak tartom. Ha itt marad, aligha lett volna
így kitüntetve. A sorsát olyannak tartom, mint a századfordulón született
zsidókét, akik az Egyesült Államokban lettek a tudomány legnagyobbjai közé
tartozók. Ha itt maradnak, aligha élik meg a háború végét, és tized, talán
század ekkora hírnevet sem szereznek.
Joggal
botránkozom azonban azon, hogy most azon van a vita, hogy Kertész magyar, vagy
csak magyar származású. A jobboldal nem tartja magyarnak, a baloldal pedig azon
háborog, hogy csak magyar származásúnak minősítik.
Mindezt azért
írtam le, mert meg vagyok győződve, hogy száz év múlva kabarénak fog tűnni,
hogy kik voltak azok, akiknek irodalmi nagysága felett a 21. század elején
heves vita folyik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése