Kopátsy
Sándor EP 2012-10-22
KÁDÁR LENINIZMUSA
Szelényi jó
ösztönnel ráérez, hogy ami Magyarországon a hatvanas években történt, közös
elemeket tartalmaz azzal, ami Kínában, a nyolcvanas években elkezdődött, és az
óta a világtörténelem egyik csodájává bontakozott ki. De sajnálom, hogy elmarad
a Lenintől Tengig terjedő vonal felvázolása. Ami nem kevesebb, mint
példamutatás arra, milyen előfeltételek mellett, és hogyan lehet a
fél-periférián felzárkózni.
Szerintem a 17-es
orosz forradalmat követő polgárháború után a lenini új gazdasági programot, a
Nagy Imre 1953-es kiemelését, a 68-as mechanizmus reformot, és a nyolcvanas
évek kínai reformját egyetlen szálra felfűzni.
Lenin a
polgárháború lezárulása után elgondolkodott azon, ha már nem győzött a
munkásforradalom a fejlett államokban, de győzött Kelet-Európában a
fél-periférián, mi lehet ott a járható út. Mi a teendő, ha a tőkés
osztálytársadalom nem ott omlik össze, ahol erre már megérett, hanem ott, ahol
a leggyengébb volt?
Arra a
meggyőződésre jutott, hogy ott is élni kell az elnyert politikai hatalommal,
ahol a lakosság többsége még nem munkás, hanem paraszt, nem a marxista úton
kell járni. Ez első feladat a lakosság többségét, a parasztságot kell
beszervezni a vállalkozások óvodáiba, rávezetni arra, hogy polgárosodjanak.
Nemcsak Marx, de
még inkább a kelet-európai tanítványa, Sztálin, zsigeriben parasztellenes volt.
Szerintük a kisárutermelés szüli a kapitalizmust. Lenin ismerte fel először,
hogy a parasztsággal nem az a probléma, hogy szüli a kapitalizmust, hanem az,
hogy ha nem serkentik, nem szüli a fejlődést. Sem a kapitalizmust, sem a
szocializmust. A hatalomra került munkásságnak az a feladata, hogy serkentse a
konzervatív parasztság vállalkozó kedvét, társadalmi mobilitását.
He a
leninizmusnak ezt az elemét megértjük, akkor azonnal közérthetővé válik, hogy a
polgárháború utáni lenini stratégia folytatását, feléledését jelentette az,
hogy 1953-ban, Moszkvában leváltják Rákosit, és a parasztpolitikus bolsevik
Nagy Imrére bízzák a kormányt.
Ez a kísérelt
ugyan 56-ban, Nagy Imrével együtt elbukik, de a politikai diktatúra
megszilárdítása után hamarosan felmerül. Annak ellenére, hogy Kádárról igazán
nem mondható el, hogy parasztpolitikus lett volna, sőt.
A pártvezetésben
azonban Fehér Lajos és Erdei Ferenc Nagy Imre zászlaját vitte tovább.
Moszkvában is megmartak a leninizmus támogatói. Ennek, majd a sikereknek lett
az eredménye, hogy Kádár nemcsak eltűrte a falusi lakosság több munkával járó
jobban élését, sőt azt is, hogy a munkások is létrehozhassák a maguk
háztájiját, a gazdasági munkaközösségeiket. Türelmét az is táplálta, hogy
Moszkvában, különösen Hruscsovnak nagyon tetszett, ami a magyar mezőgazdaságban
történt. A jelentős keleti agrárexport pedig garantálta a nyersanyagellátásunkat.
Szelényi sem tér
ki arra, hogy nemcsak Kádár János gyengült le, de a hidegháború is értelmét
vesztette.
(Erről külön
írok.)
1990-ben az
európai szocialista országokban megbukik a rendszer, a Szovjetunió pedig
alkotóelemeire esik szét. Európa nyugati fele is fokozatosan integrálódik, de
ennek ellenére is egyre inkább leértékelődik.
Közben a
Távol-Keleten egyik csoda követte a másikat. A konfuciánus népekre fokozottan
igazolódik Weber állítása, hogy a protestáns etika fölényben van a Nyugaton. Az
utóbbi ötven évben annak lehetünk a tanúi, hogy a távol-keleti népek
viselkedése még a protestánsokénál is hatékonyabb. Ez először a tőkés utat járó
népeknél mutatkozott meg. A nyolcvanas évektől azonban a bolsevik Kínában is.
Mao és Teng
talán emlékeztek arra, amit Marx mondott. „Ha olyan országban győz a
forradalom, ahol még nem értek meg annak a társadalmi feltételei, visszaáll a
régi szemét.”
Erre nagyon
kevés marxista emlékezett.
A kínai vezetők
sokkal inkább emlékeztek a lenini és a magyar reformok utáni eseményekre.
Megtanulták, ha a fél-perifériákon
megdöntik a tőkés társadalmat, utána csak úgy lehet sikerrel építkezni, ha a
politikai diktatúra fennmarad, de engedi a gazdaság fokozatos piacosítását.
Ahol még a mezőgazdaságból él a társadalom többsége, de akárcsak a jelentős
hányada, a piacosítást a mezőgazdaságban kell kezdeni.
Lenin terve
nemcsak azért bukott meg, mert meghalt, hanem azért, mert az orosz nép viselkedése, erkölcsi magatartása éretlen volt a gazdasági
demokráciára.
Lenin nem gondolt
arra, amit már az ő korában Max
Weber felismert, hogy a tőkés
osztálytársadalom ott működik hatékonyabban, ahol a protestáns etika, vagyis a
puritanizmus jellemzi a lakosság viselkedését. Beigazolódott, hogy ez még
inkább igaz a szocialista társadalomban. Max Weber azt is mondhatta volna, hogy
ez a tétele nemcsak a tőkés, de minden társadalomra igaz.
1953-ban a moszkvai vezetés azért váltotta
le Rákosit, azért ültette a miniszterelnöki székbe Nagy Imrét, mert a lenini
stratégiát Magyarországon akarták kipróbálni. Nem mérték fel, hogy erre a
kipróbálásra egyeik csatlós ország sem lehet alkalmas, mert egyik sem puritán.
Ez a kísérletet legfeljebb Finnországban, vagy esetleg Észtországban lehetett
volna sikeresen végigvinni. Ennek pedig sokkal nagyobb politikai nehézségei
voltak. A kudarc fő oka az volt, hogy a moszkvai vezetésnek fogalma sem volt
arról, hogy ez a reformkísérlet csak puritán, vagy konfuciánus nép esetében
lehet sikeres.
Magyarország sem
volt alkalmas a leninista kísérletre. Ezt Sztálin még tudta. Ismereteim szerint,
ő volt az egyetlen, aki tudta, hogy Magyarországgal és Lengyelországgal nem
szabad kísérletezni, mert ahogyan Gyilasznak mondta, e két országban még nagyon
erősek a nemesség nemzeti hagyományai. A nép tehát az úri középosztályt követi.
Nem tudom, ki tanította erre, de ő aligha találta ki.
Az, hogy
Sztálinnak mennyire igaza volt, mindmáig még bennünk sem tudatosult.
- Pedig ez volt a
magyarázata, hogy 1848-ban a nép dalolva ment Kossuth után a nemzeti szabadságért,
azaz az Ausztriától való elszakadásért harcolni.
- Az első
világháborúba is vidáman mentek, hogy legalább a Balkán felé, nagyobbítani
lehessen a történelmi Magyarországot.
- Csak ezzel
magyarázható, hogy a két világháború között a többség elhitte, hogy nem a
társadalmi modernizáció, hanem a revízió a minden mást megelőző feladat.
- Az első két
választáson a nemesek feladatát átvevő úri középosztály restaurációjára
szavazott. Ez csak azért nem valósult meg, mert Sztálin Jaltában szabad kezet
kapott. Máig az a közhit, hogy a szuverenitásunk birtokában nem a két háború
közti társadalom folytatódik. Természetesen az a folytatódás nem jelentett
volna darutollat, díszmagyaros miniszterek uralmát, hanem annak csupán
modernizálódott formáját.
- Ezt éltem meg
az 56-os forradalomban, ahol egyetlen hét után már az úri középosztály
birtokolta a tényleges hatalmat. Még nem írta le senki, hogy mi lett volna az
első szabad választás eredménye, ha nem vonulnak be a szovjet tankok. A
bolsevik rendszer kiszolgálóival szemben iszonyatos bosszú, sokkal nagyobb,
mint ami a Kommün bukását követte. Máig az a közhit, hogy a szuverenitásunk
birtokában nem a két háború közti társadalom folytatódik. Természetesen az a
folytatódás nem jelentett volna darutollat, díszmagyaros miniszterek uralmát,
hanem annak csupán modernizálódott formáját.
- A
rendszerváltás után az Antall József által vezetett Demokrata Forummal történt
meg először, hogy egyetlen választási ciklus elég volt a régi rendszer csúfos
megbuktatásához. Azt meg Antall hívei nem vették tudomásul, hogy közben az úri
középosztály elolvadt, a népet már nem lehet tovább felűről kezelni.
- 2010-ben a
közép-jobb Fidesz elseprő győzelméhez hasonló közép-jobb győzelem nem történt
egyetlen másik volt csatlós országban. Pedig eddigre már az utolsó urak unokái
éltek. Orbán a győzelmét annak köszönheti, hogy az állami szuverenitást tartja
a politika elsődleges céljának.
Sztálin ugyan
eltűnt, és Mao tanult a magyar forradalomból. Az ő kulturális forradalmát azzal
magyarázom, rádöbbent, hogy a gazdaság megreformálását, a piacosítást sem szabad addig elkezdeni, amíg ki nem írtja a kínai
társadalom konzervatív erőit. Ő ugyanis a kulturális forradalom
meghirdetésekor is tudta, hogy a jövő embere Teng, akit meg kell tartani. Otthon
vezényelte a kulturális forradalmat, a múlt politikai erőinek gyökeres
kiirtását, de Tenget tapasztalatok szerzése céljából, Szingapúrba küldte a
gazdasági reform módszerét tanulmányozni.
Tengnek még a
kulturális forradalom után is a politikai szabadságot követelő tömeget
tankokkal kellett szétveretni.
Máig nem írta le
senki, hogy a tüntetők győzelme esetén nem kerülhet sor azokra a gazdasági
reformokra, miket Szelényi is történelmi jelentőségűeknek tart.
Kádár János
hithű kommunista volt, akinek eszébe sem jutott a marxizmus, különösen annak
kelet-európai változatának reformálása, mégis hagyta, hogy a pártban szerepet
kapjanak azok is, akik lenini értelemben reformerek. Elviselte, hogy Nagy Imre
minden 1956. október 23.-a előtti vágya megvalósuljon. Pedig az ő rangsorában
minden a munkásosztállyal kezdődött. Mégis az ő uralma alatt fordult elő
először a marxizmus történetében, hogy a parasztok jobban, szabadabban
élhettek, mint a munkások.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése