Kopátsy Sándor EG 2012-10-15
A RENDSZERVÁLTÁS MÉRLEGEN
Ideje volna
elkészíteni a rendszerváltás mérlegét, nemcsak a politikait, hanem a gazdaságit
is, ami a lényegesebb.
Mindenek előtt
azt kell tisztázni, hogy mi a fontosabb, a minél nagyobb politikai szabadság, a
minél demokratikusabb, vagy a minél gazdagabb társadalom. Ha ezt nem
tisztázzuk, nem lehetünk képesek a második világháborút követő időszak reális
értékelésre. Ugyanis mind a bolsevik, mind a rendszerválást követő időszakot az
jellemezte, hogy fontosabbnak tartotta, és tarja ma is, hogy a társadalom
felépítménye neki tetsző legyen, mint szellemi és fizikai értelemben gazdagabb.
Marxnak abban
nagyon igaza volt, hogy a társadalom tudati, politikai felépítménye, az alépítménye
által determinált. Más az, hogy ezt a tudományos logikát, minden ideológiánál
jobban, a marxisták állították a feje tetejére. Erőszakkal változtatták meg a
felépítményt, azzal, hogy az majd létre fogja hozni a szerintük ideális
alépítményét.
Ugyanez a logika jellemzi a marxisták
ellentáborát is, a nyugati polgárok politikai liberalizmusát. Az alépítménytől,
vagyis kultúrától, gazdaságtól függetlenül minden társadalomban a demokratikus
politika elsődlegességét hangsúlyozza.
Ez az
ellentmondás fogalmazódott meg bennem a bolsevik rendszeren, amikor azt írtam: Előbb légy gazdag, mert csak aztán lehetsz
szocialista. De akkor meg már minek.
Akkor meg nem
értettem meg Max Weber tanítását, hogy a társadalom alépítménye nemcsak a
gazdaság, de a megfelelő kultúra is. Ő ugyanis már a 20. század küszöbén
felismerte, hogy az alépítmény nemcsak a gazdaság, de a kultúra is. Ezt azzal
fogalmazta meg, hogy „a tőkés társadalom
csak ott lehet hatékony, ahol a lakosság viselkedését a protestáns etika
jellemzi.” 1905-ben még nem
tehette hozzá, hogy ez minden társadalomra, a szocialistára, sőt az össznépire
is vonatkozik. Ilyenek ugyanis csak később jelentek meg. Ma Weber felismerését már
így kell megfogalmazni: Fejlett
társadalmat csak a nyugati puritán és a távol-keleti konfuciánus viselkedésű
népekkel lehet hatékonyan működtetni.
Azt, hogy
Kelet-Európában a szocialista társadalom felépítésének előfeltétele a tanultabb
és gazdagabb alépítmény. Ezt fogalmazta meg Lenin a jelszavával: Tanulni, tanulni, tanulni. Ma már ezt
úgy kell megfogalmazni, hogy a
fejlettebb társadalom előfeltétele a társadalom tudásvagyonban való gazdagsága.
Lenin azonban a
másik alépítményi feltételről, a fejlett gazdaságról sem feledkezett meg. Az
ellenforradalom leverése után azonnal meghirdette az új gazdasági rendszert, a politikai diktatúra mellett a gazdaság fokozatos
piacosítását.
A tanulás lenini
programja ugyan nem volt teljesen sikertelen, de sikeres sem. Azt ugyanis Lenin
sem ismerte fel, hogy a tudás és a viselkedési erkölcs között nagy a különbség.
Kelet-Európa ugyanis sok-sok zsenit adott a világnak, akinek a tudása,
tehetsége óriási volt, de a szemléletmódjuk pravoszláv maradt. Százszor inkább
igaz ez a keleti szláv népekre, azok iskolázottságuktól független pravoszláv
módon élnek és gondolkodnak. Lenin sem fogta fel, mint értett Weber protestáns
erkölcs alatt. Elsősorban takarékosságot, fegyelmet, törvénytiszteletet,
tanulás- és munkaszeretetet, tisztaságigényt. Ez pedig az iskolákban nem lehet
megtanulni, ehhez nemzedékek tapasztalati kellenek.
Lenin abban is tévedett, hogy a piac egy
nem puritán erkölcsű társadalomban is hatékonyan működhet. Az eltelt
kilencven esztendő ugyanis bebizonyította, hogy a nem puritán, illetve nem konfuciánus kultúrában a piac anarchikusan
működik, nagyon differenciálja a jövedelmeket, magára hagyja a gyengéket,
elszabadítja a korrupciót.
Kelet-Európában nemcsak
1920-ban, de 1990 után sem lehet a piacot hatékonyan működtetni.
Személyes
asztalaim során felismerhettem, hogy a
Szovjetunió vezetése előtt újra felmerült a lenini piacosítás gondolata.
Méghozzá elsősorban a Berija vezette KGB-ben. Főleg a jugoszláv tapasztalatok
hatottak rájuk. Ott ugyanis a politikai diktatúra mellett működött a
gazdaságban a ékezett piac. Még az is látták, hogy a reformokat nem szabad
otthon kezdeni. A kísérletre Magyarországot találták a legmegfelelőbbnek.
- Ennek az
országnak nem volt olyan fontos szerepe a katonai stratégiában.
- A reformokban
a hangsúlyt, Lenin alapján, a mezőgazdaságra kívánták helyezni. Ebben az is
szerepet játszott, hogy akkor már Hruscsov volt az első titkár.
- A kiszemelt
Rákosi utód, Nagy Imre a KGB kádere volt.
- A
reformkísérletet Mao és Tito támogatta.
A
következményekre azonban senki nem számíthatott.
- A mezőgazdaság
piacosítása mögül kihátrált a moszkvai vezetés többsége.
- A kísérlet fő
szervezőjét Beriját likvidálják.
- Az 56-os
magyar események pár nap alatt a mechanizmus reformból, a politikai diktatúrát
is felszámoló forradalom lesz.
- A több
pártrendszer kimondása után, Mao és Tito azonnal kihátrált, sőt a forradalom
fegyveres leverésében Moszkva előtt járt.
- Moszkvában a
gazdasági reform ellenzői kerültek hatalomra. Ekkor más a Szovjetunió nem a
társadalmi forradalmak hirdetője, hanem imperialista szuperhatalomnak érezte
magát.
Az 56-os forradalom
elszaladása után, Moszkvában és Pekingben meghaltak a reformtörekvések. A cseh
és lengyel próbálkozásokat, annak ellenére, hogy azok nem mentek olyan messze,
mint a magyar forradalom, katonai erőkkel fojtották el. Számomra a cseh
forradalom leverése azért volt még a magyarnál is keservesebb, mert a cseh
társadalmat sokkal érettebbnek tartottam az össznépi társdalomra, mint a
magyart. A csehek viselkedési kultúrája sokkal inkább germán, mint szláv, ők
puritánok, és erős a polgári múltuk.
Ennél is sokkal
nagyobb jelentősége volt annak, hogy a reformer Mao az ellenzéki erők
megsemmisítésébe, a kulturális forradalmat szabadította el. Ennek mérete és
barbársága mögött ma sem látják a célját, a
gazdasági reform előtt ki kell irtani minden messzebb menni akaró társadalmi
erőt. Még a kulturális forradalom kegyetlensége sem volt elég ahhoz, hogy
ne kelljenek tankok a politikai reformkövetelők elhallgatatásához. Ma már
megértem, ami akkor érthetetlen volt, a kulturális forradalom nélkül aligha
lehetett volna a kínai csodát végrehajtani, pedig ott a kor követelményeinek
megfelelő a kínai kultúra.
Számomra a
második világháborút követő egyik nagy tanulság volt az alépítmény
elsődlegessége. Azt már az ötvenes években Jánosi Ferenc könyvéből megtanultam,
hogy a háborúk kimenetele legfeljebb rövid idejű előnyt, vagy hátrányt jelent a
felépítmény alakulásában. Ő mutatta ki először, hogyan kell érteni a marxista
történelmi materializmust. Marx mondta ki először, amint Jánosi könyvben
kimutatott. „Ha a forradalom ott győz, ahol még éretlenek voltak arra az
alépítményi feltételek, akkor rövidesen visszaáll a régi szemét.” Ezt ő mondta
ki először, és mégis ő tartotta ehhez magát ehhez a legkevésbé.
Abban ők sem
mentek tovább, hogy az alépítmény megfelel a kor követelményeinek, ott az
eltérő felépítmények is megfelelhetnek. Vagyis, ahol az egyik felépítmény megfelel, ott lehet egy másik felépítmény is,
ami megfelelhet. Ebből fakadt az után, hogy a puritán, vagy a konfuciánus
viselkedés mellett más felépítményre van szükség, attól függően, hogy milyen
fejlett a gazdasága.
Ez bizonyosodott
be a Távol-Keleten, ahol először Japánban valósult meg a kor gazdasági csodája,
mert csak ez az ország volt elég fejlett ahhoz, hogy a tőkés, polgári
társadalomból össznépivé alakulhasson át. Aztán erre z átalakulásra gyorsan
alkalmassá vált a két kereskedő városállam, Szingapúr és Hong Kong.
Dél-Koreának és Tajvannak még néhány évtizedes politikai diktatúrára volt
szüksége, hogy a politikai felépítménye is demokratikus legyen.
Ebben a két
országban bebizonyosodott, hogy a lenini út a demokrácia felé is igaz. Ahol nem
fejlett még a gazdaság, és nincs erős polgárság, ott először csak a gazdaság
piacosítása valósítható meg, a politikának még osztálydiktatúrának kell
maradni. Ennek az igazolását Finnország és Írország esetében a másik oldalon is
láttam. Mind a puritánságuk, mind a polgárságuk elég erős volt ahhoz, hogy
lényegben egyszerre lehettek demokráciák és piaci gazdaságok. A puritán finnek
sokkal kedvezőtlenebb külső körülményeik ellenére, és sokkal polgárosultabb
társadalmuknak köszönhetően gyorsabban és eredményesebben alakultak át.
A végső
magyarázatot akkor találtam meg, amikor a közelmúltban megvizsgáltam, hogy a
második világháború főszereplőinek relatív gazdasági fejlettsége hogyan alakult
1930 és 2000 között. Megdöbbentő eredményre jutottam.
1. Japán javított a legtöbbet e hetven év
alatt a többi államhoz viszonyított helyzetén. Ennek a magyarázata, hogy a
távol-keleti viselkedés még a protestáns etikánál is megfelelőbb. Ezt akkor még
nem is láttam be, mint a jelenlegi vállság során. Ezért Weber megállapítását
azzal módosítanám, hogy a tudományos és technikai forradalom utáni
alépítménynek a legjobban a konfuciánus magatartás felel meg.
2. Kína áll a második helyen. 1930-ban még nagyon szegény, elmaradott ország volt. A második világháborúban
még nem számított nagyhatalomnak. A főszereplők egyikének. Harminc éve a világ
leggyorsabban növekvő társadalma, és kétségtelenül a jövő másik szuperhatalma.
3. Németország a második legsikeresebb. Az
elmúlt hetven év során, Európa nyugati felén belül a legsikeresebb ország lett,
mert a németek viselkedése keményebben puritán. De ez sem lett első, mivel a
nála is puritánabb, kisebb országok. Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország,
Svájc és Hollandia, előtte járnak.
4. Az Egyesült Államok a harmadik sikeres,
mivel ez idő során a világgazdasági vállság mélyéről vitathatatlan
szuperhatalom lett. Az mégsem vált tudottá, hogy a másik három volt angol
gyarmat, Kanada, Új-Zéland és Ausztrália elébe kerültek. Ennek a magyarázata,
hogy a szuperhatalmi szerep, főleg a katonai, sokba került.
6. Franciaország és Anglia, különösen az
utóbbi, sokat esett vissza. Ezzel szemben Angliát, személy szerint Churchillt,
tanítja a történelem a háborús győzelem első számú politikusának. Holott a sok
háborús céljának mindegyike elveszett. Az Egyesült Államok és a Szovjetunió
nélkül nem lehetett volna a tengelyhatalmak ellenfele. A visszaesésük
elsősorban abból fakadt, hogy 1930-ban a gyarmatoknak köszönhetően, a saját
teljesítményükhöz képest nagyon előkelő helyen állhattak.
Az elmúlt hetven év tanulsága, hogy a
társadalmi fejlődés tempója elsősorban a lakosság viselkedési kultúrájától
függ. Minél jobban megfelel a lakosság viselkedése, annál gyorsabb a
fejlődés. Ebben a sorrendben csak két viselkedés felel meg a kor
követelményének. A távol-keleti konfuciánus, és a nyugati puritán, Weber
szóhasználatával protestáns. Egyre inkább egyértelművé válik, hogy egyelőre a
távol-keletiek jobban. Ez bármennyire egyértelműen mutatkozik, a közgazdaságtan
nem vesz róla tudomást. Ebből ugyanis az következne, hogy a gazdaságpolitikai elsőleges, azaz legfontosabb célja a puritán tudat
fejlesztése. Ennek azonban még a jele sem mutatkozik.
Még ennél is
kevesebb figyelmet fordít a társadalom arra a tényre, hogy a puritanizmus csak
az egyik előfeltétel. A másik, hogy a felső népszaporulat néhány ezreléknél ne
növekedjen gyorsabban.
Annak ellenére,
hogy nincs olyan sikeres ország,
amelyikben néhány ezreléknél gyorsabb volna a belső népszaporulat.
Sikeresnek csak azokat az országokat szabad tekinteni, amelyikben az egy főre
jutó, bányajáradék nélküli jövedelme az átlagosnál gyorsabban nőtt. A
politikusok és a közgazdászok előtt ismeretlen maradt, hogy a gyors népesség
növekedés kizárja az egy laksora jutó jövedelem és vagyon átlag feletti
növekedését.
Ennek a
felismerésnek a teljes hiánya azért okoz vakságot a világgazdaság fejlődésének
megítélésében, mert az emberiség fele az
elviselhetőnél sokkal gyorsabban szaporodik.
AZ ALÉPÍTMÉNY KÉT ELENGEDHETETLEN ELEME
A fentiekből
következően, az átlagosnál gyorsabb fejlődésnek két alépítményi feltétele van.
A lakosság viselkedése legyen puritán, illetve konfuciánus, és a népesség belső
szaporodása ne legyen néhány ezreléknél gyorsabb.
Márpedig, ha ez
a társadalom felépítményének ez a két elengedhetetlen eleme, a
társadalomtudománynak, mindenek előtt a gazdaságpolitikát irányító
közgazdászoknak az lenne az elsődleges célja, hogy a társadalmat ebbe az
irányba tereljék. Ennek azonban a nyomát sem találni.
Mivel lehet a
társadalom viselkedését puritán, illetve konfuciánus irányban terelni?
Kezdem az egyszerűbbel.
Lefékezni a túlnépesedést.
A
gyermekvállalás spontán lecsökken az újratermelést jelentő szintre, ha bizonyos
feltételek létrejöttek.
- Az életszínvonal és az iskolázottság
elért bizonyos szintet. Ennek az elérése hosszú időt és sok pénzt igényel.
Ezen az úton a viszonylag szegény országok nem járhatnak.
- A fogamzásgátlás legyen megoldva. Ez
a legkönnyebben megoldható előfeltétel. Ezt még a szegény országokban is meg
lehet oldani.
- Az állam olyan családtámogatást alkalmaz,
ami kevesebb, de iskolázottabb gyermekvállalásra ösztönöz. Ennek az
ellenkezője történik. A családtámogatás a gyermekek száma alapján történik. Ez
két okból a társadalom érdekével ellentétes. A társadalomnak nem több, hanem
sikeresebb gyermeknevelés az érdeke. A gyermekszám után fizetett támogatás a
kisjövedelmű, az eredményes gyermeknevelés feltételiben kedvezőtlen adottságú
családokat ösztönzi a minél több gyermekvállalásra. Ugyanakkor a jó adottságú,
magas képzettségű, és jövedelmű családok, akik az állami támogatás sokszorosát
költik gyermekük sikeres nevelésére, egyre kevesebb gyermeket vállalnak.
Ideje volna felismerni a vitathatatlan
tényt, hogy a gyermekek felnevelésének hatékonysága első sorban, és egyre
inkább a családi háttéren múlik. Minden társadalomban az tapasztalható,
hogy a következő generáció a családi hátérnek megfelelően termelődik újra.
Ezzel szemben a társadalom érdeke egyre inkább az, hogy a képességek alapján
történjen.
Ezt csak akkor
lehet orvosolni, ha a családtámogatás és az öregkori ellátás alapvetően a
szülői feladatok ellátásához igazodik. Ennek elérése csak akkor lehet reális,
ha mind a családi pótlék, mind az
öregkori ellátás a gyermekük képzési eredményéhez igazodik.
A gyermeknevelési támogatás nagysága
elsősorban a felnevelés minőségéhez igazodjon. Nagyon leegyszerűsítve,
érdemesebb legyen akár egyetlen gyermeket nagyon sikeresen felnevelni, mint
sokat alacsonyan iskoláztatni. Egy diplomás gyermek után magasabb támogatás
járjon, mint öt után, akik az általánosat sem végezték el, vagy három után,
akik nem szereztek középfokú végzettséget.
Az öregkori ellátást is a gyermeknevelés
eredményéhez kell szabni. A fejlett társadalmak
öregkori ellátása még mindig a tőkés osztálytársadalom igényére szabott maradt.
Az éljen öreg korában jól, aki több jövedelmet takarított meg, vagyis több
tőkét engedett át a tőkések piacára, felverve ezzel a tőkések vagyonának, az
értékpapíroknak a keresletét, ezzel az árát. Nem veszi tudomásul, hogy a modern
társadalomnak elsősorban a minél jobb minőségű munkaerőre, a minél nagyobb
szellemi vagyonra van szüksége. A tőke
ugyanis oda megy, ahol jobb a munkaerő, még akkor is, ha drágább.
Mivel a következő generáció minősége,
szellemi vagyona elsősorban attól függ, milyen a szülők hozzáállása a
gyermekneveléshez, a társadalom elsődleges feladata, hogy a szülőket a minél
eredményesebb gyermeknevelésben tegye érdekeltté. Még mindig ennek az
ellenkezője történik.
Ez annál inkább
meglepő, mivel a munkaerő piaca egyre inkább a jó minőségű munkaerőt keresi, a
gyenge minőségű foglalkoztatását pedig meg sem képes oldani. A piac egyre
jobban megfizeti a jót, és nem alkalmazza a gyengét. A gyerekek jövőbeli érdeke
tehát a képességének minél jobb kibontakoztatása, de a szülők öregkori
biztonsága jelenleg akkor nagyobb, ha nem a gyermekük nevelésére, hanem a minél
nagyobb jövedelemre koncentrálnak. Elég volna megnézni, hogy kiknek nagyobb a
nyugdíja, kiderülne, hogy azoknak a szülőknek, akik a jövedelmük maximalizálásra,
és nem a gyerekeik nevelésére összpontosítottak.
FOGLALKOZTATÁS
A tények
tanúsága szerint, puritán, illetve a konfuciánus viselkedés csak ott jellemző,
ahol a társadalom munkaképes lakosságának a munkavégző képessége magasan van
kihasználva. Ez a tény nemcsak úgy értelmezendő, hogy ahol puritánok az
emberek, ott magas a foglalkoztatás. Áll ennek az összefüggésnek a fordítottja
is. Puritánság csak magas foglalkoztatás
mellett lehet tartós.
Ha valamit, ezt
nekünk, magyaroknak kellene a legjobban tudni. A rendszerváltás előtt nálunk
mesterségesen létrehozott túlfoglalkoztatás volt. Ennek következtében romlott a
foglalkoztatottak munkahelyi fegyelme, motivációja. Ezt, akkor mi közgazdászok
jól láttuk. Azt azonban nem vettük tudomásul, hogy mivel a foglalkoztatottak
nem voltak megelégedve a munkaviszonyból származó, biztos jövedelemmel, kapva
kaptak minden alkalmon, hogy a szabadidejükben dolgozhassanak, kiegészítő
jövedelemhez jussanak.
Ma
megfeledkezünk arról, hogy a hetvenes években nemcsak a foglalkoztatásunk volt
magas. A munkaviszonyban és a
szabadidőben ledolgozott munkaidő nálunk volt a legmagasabb nemcsak a
szocialista táborban, hanem az egész Nyugaton.
A magyar
foglalkoztatás egyedi jelenség volt. Nemcsak a szocialista, de a tőkésállamok
között is.
A lakosság
széles hányadának keletkezett jelenős munkaviszonyon kívüli munkajövedelme. A
hosszú munkanapok következtében történelmünk során először valósult meg, hogy
nemcsak mindenkinek volt munkája, hanem az is, hogy a kisemberek milliói
teljesítményükkel arányos jövedelemhez juthattak.
A rendszerváltás
után aztán átestünk a másik végletbe. Jelenleg
az EU legalacsonyabb foglalkoztatási rátája nálunk van, és a nem
foglalkoztatottakon belül katasztrofális a tartós munkanélküliség. Ennek
szükségszerű következménye lett a kisemberek vagyonvédelmének összeomlása. Ami
elsősorban a kiskertek művelését számolta fel.
Vitathatatlan
tény, hogy a rendszerváltás olyan
munkanélküliséget teremtett, ami mind a pénzügyi, mind az erkölcsi válságot
okozott.
Máig nem valljuk
be, hogy a rendszerváltás elhibázott
vágányra vitte a magyar társadalmat.
Amíg a háború
után nem rajtunk múlt, hogy milyen társadalmi, politikai úton járunk, a
rendszerváltás után szabad kezet kaptunk. Azon kevesek közé tartozom, aki a
ránk kényszerült rendszernek a jó oldalait is látom, a szuverenitásunk
birtokában választottat pedig elhibázottnak.
Meggyőződésem
szerint a háború utáni magyar társadalom demokratikus választásokon nem hozott
volna létre olyan hatalmat, ami végrehajtja a korábbi társadalom következetes
összetörését, a hárommillió koldus számára a munkahelyteremtést, az úri
középosztály uralmának felszámolását. Aki ebben kételkedett, meggyőzhette volna
előbb 1956, majd 1990. Még ezek alkalmával is olyan erők kerültek hatalomra,
melyek sokban hasonlítottak a két háború közti magyar viszonyokra.
A részletek
vitatása helyett csak a foglalkoztatást tárgyalom.
A rendszerváltás visszahozta a hárommillió
koldus országát. Természetesen, azzal a különbséggel, hogy most a
hárommillió kap alamizsnát és nincs annyira megalázva, semmibe véve. Ez ugyan
nagy különbség, de mégsem elég nagy ahhoz, hogy ne legyen jogos a párhuzamba
állítás.
A két háború között a hárommillió embert
nem kezelte tagjaként a társadalom. Nem kapott alamizsnát. A nyomorból
fakadó bűnözést elfojtotta a csendőrség. Nem kerültek pénzbe, mert sorsukra
hagyták. Nem okoztak politikai zavart, mert nem volt választójoguk, akiknek
volt, az sem volt titkos.
A jelen
társadalmában a hárommillió munkátlan rendelkezik az állampolgári jogokkal, és
alamizsnán tartja el őket az állam. A közvélemény ugyan kitagadja őket, de az
állam védi a jogaikat, fegyelmezni őket azonban képtelen.
Kiderül, hogy az
olyan társadalom, amelyik jogrendszere demokratikus, nem lehet versenyképes, ha
a munkaképesek 45 százalékának nem ad munkát. Vagy politikai demokrácia, és
magas foglalkoztatás, vagy alacsony foglalkoztatás és lemaradás.
Ez soha nem volt
annyira igaz, mint a jelenkorban, amikor a világgazdaság munkamegosztásában már
részt vesznek a távol-keleti még hozzánk képest is szegény országok. Ezekkel ugyanis a tömegtermékek esetében
nem lehet versenyezni. Ezekben ugyanis több százmillió olyan munkaerő van,
illetve vár munkára, amivel a gazdagabb országok munkaerejének jelentős hányada
nem versenyezhet. Nemcsak sokkal olcsóbbak, de sokkal jobbak is. Erre a
kihívásra nem készültek fel még a nálunk sokkal fejlettebb, gazdagabb nyugati
társadalmak sem.
Ezét aztán
minden nyugati államban jellemző a munkaerő alsó negyedének, ötödének magas
munkanélkülisége. A Nyugaton jellemző
munkaerőpiac a gyenge minőségű munkaerő foglalkoztatására eleve alkalmatlan.
Miért?
Mert a
munkaadónak nemcsak bért kell fizetni, hanem bérarányosan kell a jóléti
ellátás, egészségbiztosítás, nyugdíj fedezetét is, bérarányosan megfizetni. Az
államok vezetése nem ismerte fel, hogy a
munkaadó számára jelentkező foglalkoztatással járó költség mellett a munkaerő
jelentős hányada nem foglalkoztatható. A jelenlegi foglakoztatási költségek mellett a jó munkaerőben
kínálati hiány, a gyenge minőségűben pedig túlkínálat, felesleg jön létre.
A társadalom érdekében olyan foglalkoztatás
az éreke, amelyik nemcsak magas, de szinte minden minőségű munkaerő esetben
azonos szintű is. Ezt a követelményt nehéz megérteni annak, aki csak a
foglalkoztatás vállalti szintű hatékonyságát nézi. Az ilyen foglalkoztatás
vállalati szinten valóban nem hatékony, de már az összes vállat szintjén is az.
Az jogos, hogy a
munkaadók annyi bérjárulékot fizessenek, amennyi fedezi az egészségügyi
ellátását, a nyugdíjakat, a munkanélküli segélyeket. Ezért végső soron, a vállalatok béren felüli elvonása
jelentős mértékben függ attól is, mennyi embernek nincs munkája. Ugyanakkor
elmúlt az a világ, hogy a bérek színvonala a munkaerő kínálatának és
keresletének arányától függ.
A társadalom érdek egyértelműen a magas
foglalkoztatás. Nemcsak a munkanélküliek segélyezése terheli, hanem ennél
sokkal több közvetett kárt okoz a tartós munkanélküliség. Mániákusan hirdetem,
hogy a fél évnél rövidebb és az annál hosszabb munkanélküliek számát nem szabad
összeadni. Az első pozitív, a második negatív társadalmi jelenség.
A magyar
privatizációt levezető politikusok és közgazdászok csak azt látták, hogy a
veszteséges állami vállalatoktól meg kell szabadulni, de nem érték fel, hogy
azok felszámolása mekkora pénzügyi, politikai és erkölcsi veszteséggel jár. A privatizációból kiárusítás lett. De
nem is ebből lett a nemzeti tragédia abból származott, amire nem volt vevő. Azt
egyszerűen felszámolták.
Magam is az
Állami Vagyonügynökségben dolgoztam, de hozzánk az került, amire volt vevő.
Akkor még csak azt adtuk el, amit indokoltnak láttunk, hogy kikerül az állami
tulajdonból. A bevételi célból történő értékesítés már nem az Antall kormány
alatt történt. Akkor is, ma is az sért, hogy az állami vagyon értékesítéséből a
munkások alig részesültek úgy, mint a szövetkezeti tagság. A dolgozói
privatizációban, amiben akkor még hittem, aránytalanul kevesen részesültek. Ma
már látom, hogy éretlenek voltunk rá, ahogyan a kárpótlásra is.
A rendszerváltás
során nem is az volt a hiba, amit az első kormányzati ciklusban külföldieknek
eladtunk, legfeljebb az, amit a politikai apparátus tagjai hasítottak ki
maguknak. A felesleges, sőt kártékony privatizáció utánunk történt. A
klasszikus példának az elosztóhálózatokat tartom. A megbocsáthatatlan bűn a veszteséges vállaltok leállítása volt. A létrehozott munkanélküliség kilenctizedét azzal
okozták.
Akkor is azt
mondtam, hogy nincs olyan veszteséges vállalt, amit akkor is le kell állítani,
ha a munkaerejét nem tudjuk foglalkoztatni. Máig nem is találtam ilyenre
példát, ha olyan mérleget készítettem, ami megmutatta, mi kerül többe, a
felszámolás, vagy a veszteséges működtetés folytatása.
Csak olyan vállalatot kellett volna
felszámolni, ami ennek okán javított volna a költségvetésen. Akkor még azt
én sem láttam, hogy milyen erkölcsi kárt okoz majd a tartós munkanélküliség. Ma
már tudom, hogy az okozta a nagyobbat.
Nekünk az óta
nagyságrenddel nagyobb pénzügyi, és még ennél is nagyobb kárt okozott a
veszteséges vállaltok felszámolása, mint amennyi volt a veszteségük. Tehát még
akkor is bűn volt a veszteséges vállatok felszámolása, ha az óta sem tudtuk
volna csökkenteni az akkori veszteségüket. Én ennél optimistább volta, és
vagyok.
Ez az írás azért
készült, mert a kínai rendszerválás példáján akarom illusztrálni, hogyan
kellett volna nálunk is végrehajtani.
Előjáróban
leszögezem, hogy nálunk nem kellett volna, nem is lehetett megelégedni azzal,
hogy marad az egy párti politikai diktatúra, megelégszünk a gazdaság
magánosításával. Arra sem térek ki, hogy megelégedtem volna, ha az utódpárttal
szemben egyetlen ellenzéki párt indulhat a választáson, vagyis az Egyesült
Államok két párt rendszerével indulunk. De itt és most nem ez a mondanivalóm.
A kínai
gazdasági reformot akarom magyarázni.
Ők máig megtartották
az állami szektorban mind a stratégiai okból fontosakat, mind a veszteséges
vállalatokat.
Az átállás
stratégiai vezetői abból indultak ki, hogy az akkor még gyorsa népszaporulatból,
és az elkerülhetetlen urbanizációból évente minimálisan 30 millió új
munkahelyet kell teremteni. Ennél többre nem lehet számítani. Tehát úgy kell
ki- és befelé privatizálni, hogy közben biztosítják az állami szektor
továbbélését.
Nincsenek
adataim, de körülbelül 250 millió munkahelyet, mintegy ötödével nagyobb nemzeti
jövedelmet biztosítottak ezzel. Szó sem lehetett volna a kínai csodáról, ha ott
is liberális politikusok és közgazdászok bonyolítják a reformokat. A
veszteséges, nem versenyképes állami vállalatok leállítása húsz év alatt
mintegy négy éves nemzeti jövedelem nagyságú vesztességet jelentett volna.
Ennek fedezésére a példátlanul nagy megtakarítási rátájuk sem biztosított volna
fedezet.
Fordítva, ha a
magyar rendszerváltás kínai módon megy, ötödével gazdagabb lett volna az
ország, és nincs kifelé államadóssága.
Ennél is nagyobb
veszteség ért bennünket azzal, hogy nem közeledetünk a puritanizmushoz, hanem
az erkölcsünk balkánibb lett.
A kétmillió
munkahely elveszését azon mérhetnénk le, hogy egy új munkahely létrehozása
mintegy 30 ezer euróba kerül, tehát 60 milliárd euró felhalmozás kellene ahhoz,
hogy pótoljuk az elveszett vagyont. Azt ugyan mondhatják az elkövetők, hogy az
nem ért semmit, de azt nem, hogy akkora értékű munkahelyet veszettünk el, ami
nagyon fog hiányozni mindaddig, amíg úja létre nem hozzuk. Az elmúlt húsz év
alatt nem pótoltunk semmit. Most is csak azt tudjuk ígérni, hogy tíz év alatt teremtünk
egymilliót. Az okozott erkölcsi kár ennél is sokkal nagyobb. Ha ez valahogy
sikerülne, akkor is csak ott lenne az ország, ahol negyven éve a bolsevik rendszer
hagyta, de még ott sem, mert ha lenne is a kétmilliónak munkája, azok
munkaértéke közben leértékelődött, ennyi ember úgy nőtt fel, hogy nem látta a
szüleit dolgozni.
A magyar
mezőgazdaságról már sokszor elmondtam, a rendszerváltás során úgy szétvertük,
hogy most húsz évvel messzebb vagyunk a korszerű farmerek mezőgazdaságától,
mint húsz éve voltunk. Nem sokkal más a véleményem az iparunkról.
Ez a veszteség
száz év múlva sokkal nagyobbnak fog minősülni, mint a háborúvesztés.
Azt, hogy mekkora kárt okoztunk, még nagyon
messze van attól, hogy felmérjük, nemhogy korrigáljuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése