Kopátsy Sándor EG 2012-10-10
A PURITÁN NYUGAT CSAK EGYÜTT LEHET
VERSENYKÉPES
Az Európai Unió,
még inkább az euró övezet jelenlegi válsága bizonyítja, hogy Európa nyugati
fele nemcsak a Távol-Kelettel, de Észak-Amerikával sem lehet versenyképes.
Már a két
világháború megmutatta, hogy Európa egyedül, Észak-Amerika és Kelet-Európa
nélkül nem tarthat igényt arra, hogy a világpolitika és a világgazdaság vezető
ereje maradjon.
A hidegháború
pedig azt mutatta meg, hogy Európa nyugati fele együtt is gyenge
Észak-Amerikához viszonyítva. De a Szovjetunió katonai erejétől félve, legalább
azt felismerte, hogy a térség államainak egységbe kell tömörülni. Ez a
felismerés hozta létre az Európai Uniót.
Az ugyan fel sem
merült, legfeljebb Anglia részéről, hogy az Egyesült Államokkal lépjenek
közösségbe. Általánossá vált a felfogás, hogy a világpolitikának, még inkább a
világgazdaságnak, várhatóan három centruma lesz. Nyugat-Európa, Észak-Amerika
és a Távol-Kelet. E három bárható centrum esélyeit már nem is mérlegelték.
Annak, hogy a
Nyugatnak ne egyetlen, hanem két centruma legyen, főleg Németország és
Franciaország volt a zászlóvivője. Mindkét ország tisztában volt azzal, hogy
Észak-Amerikával közösségben Anglia lesz nagy előnyben. Vele szemben,
Nyugat-Európában e két országnak nem kellett félnie a vezető szerepért
folytatott harcban.
Ezért aztán vita
sem merült fel abban a kérdésben, hogy Észak-Amerika tagja legyen-e a
közösségnek. Németország és Franciaország ráült az Európai Unióra. Azt azonban
belátták, hogy együtt is kicsik, ezért minden alapos mérlegelés nélkül
bővítették a közösséget. Azt hitték, ha
népességre és területre nagyobbak, akkor erősebbek is.
Nem mérlegelték,
hogy mik volnának a közösségben való tagság kulturális és gazdasági előfeltételei.
A feltételeket pénzügytechnikai bürokraták állapították meg, akiknek fogalmuk
sem volt a feltételek betarthatóságáról. A buzgalmuk odáig ment, hogy ma már 27
tagállama van a közösségnek, és 17 államban a közös pénzt is bevezették.
Ami az EU kulturális egységét illeti.
Az fel sem
merült, hogy a közösségnek legyen közös kultúrája. Nem vették tudomásul, hogy
Európában három nagyon eltérő kultúra él egymás mellett.
- A puritán, protestáns. Ezek az
angolszászok, a germánok és a skandinávok.
- A mediterrán, római katolikus. Ezek
többsége latin.
- A pravoszláv, ortodox keresztény. Ezek
a kelet-európaiak és a balkániak.
Jellemző módon,
ezeknek még közös kereszténységük sem volt, nemhogy közös kultúrájuk.
Tekintettel
arra, hogy a modern világ nem ismer példát arra, hogy nagyon eltérő kultúrák
hatékony politikai és gazdasági közösséget működtethetnek, és ehhez képest mind
az észak-amerikai, mind a távol-keleti homogén kultúra, aligha képzelhető el,
hogy Európa nyugati fele ilyenre képes lehet. Ezt jól mutatja, hogy milyen
feszültség jellemzi százötven éve Olaszországot, ahol a lakosság északi fele,
ha nem is puritán, de a franciákhoz hasonlítható, a déli fele pedig olyan, mint
a görögök. A románok és a bolgárok tagsága pedig eleve anakronizmusnak
minősíthető. A további balkáni országok pedig napirenden vannak. Nem is
besszélve a 70 milliós mohamedán Törökország szóban forgó tagságáról.
Ami a gazdasági fejlettséget illeti.
Az EU tagállamai
között, Luxemburgot nem is számolva, egy e négyhez a szóródás.
Ilyen
különbségek legfeljebb az áruk és
turisták szabad mozgása viselhető el.
A szabad tőkeáramlás szabadsága még
bizonyos szintig megoldható. A politikai feltételei azonban egyelőre még ennek
is hiányoznak.
A munkaerő szabad mozgása már azzal a
veszéllyel jár, hogy az átlag alatti országokból el fog áramolni a számára
legértékesebb minőségi munkaerő. Márpedig ez eleve lehetetlenné teszi a
felzárkózást.
A közös valuta pedig lázálom. Ehhez
hasonló kultúra és hasonló gazdasági fejlettség szükséges. Amit az EU a valuta
övezettel létrehozott, szakmai láz állom. Ha csak az egyik hiányzik garantált a
csőd.
Hibás volt az Európai Unió célja
A közösség
újraelosztásának nagy többsége két célt szolgált.
Ami a pénzügyi támogatást illeti.
Ez arra jó, hogy
a lemaradtakat becsábítsák. Minél butább egy ország, annál erősebben hiszik,
hogyha pénzt kapna, ő is eredményes lenne. Ezeknél csak azok ostobábbak, akik
jóhiszeműen alamizsnával akarnak felzárkóztatni.
Annak ellenére,
hogy minden tapasztalt bizonyítja, a meg nem dolgozott, a ki nem érdemelt
jövedelem többet árt, mint használ, az EU is ezzel próbálkozik. Az sem zavarja,
hogy a módszere teljesen eredménytelen. A
segélyt ugyanis csak annak használ, aki a nélkül is eredményes lenne, csak
lassabban.
Ami az agártámogatást illeti.
Az EU erre
költötte a pénzének többségét, mégsem volt semmi eredménye. A közösség
mezőgazdasága ma még annyira sem versenyképes, mint amilyen a létrejötte előtt
volt.
Az
agrártámogatás nagy többsége Franciaország lekorrumpálására és a mediterrán
térség mezőgazdaságára ment. Az előbbinek még volt politikai haszna, az utóbbi
kidobott pénz volt.
Még senki sem
merte kiszámítani, hogy ezzel a pénzzel mit lehetett volna elkérni a közösség
szellemi vagyonának növelésében, az oktatásban és a kutatásban. Abban, amiben
Európa Nyugati fele versenyképes lehet. Ezzel szemben a pénz elment arra, ami
reménytelen. Reménytelen mind a tagállamok közti nivellálás, mind a
mezőgazdaság nemzetközi versenyképessége.
Az EU jelenlegi 27, és a még várható néhány
tagállama olyan vegyes, amit nem lehet egységes közösségbe szervezni. Ezek
közös szintje nem terjedhet túl a közös piacon, amiben csak a megtermelt javak
és a személyek szabad mozgása garantált. A tőkemozgás szabadsága,
foglalkoztatás, az eladósodás és a költségvetési hiány mértéke, tagonként
szabályozott.
Közös valutája csak a fejlett
országoknak lehet, amelyek gazdasági fejlettsége plusz-mínusz 20 százalék
határok között mozog. Ebben a körben a munkavállalási piac is közös.
A közös valutára még nem érett országokat
két csoportba kell szervezni. Az egyik a mediterrán, a másik a közép- és
kelet-európai országokat fogná össze.
A közös
kasszából csak közös intézményeket lehetne fenntartani. Ezek elsősorban
kutatási és képzési célokat szolgálnának. Minden más támogatás megszűnne.
Az Európai Unió csak, mint a Nyugat uniója
működhet.
A távlati cél a Nyugati Unió, amelyik
kiegészülne a két észak-amerikai állammal, az Egyesült Államokkal és Kanadával,
valamint Ausztráliával és Új-Zélanddal. Ez a négy állam
Tudomásul kell
venni, hogy Európa nyugati fele, de akár egész Európa sem lehet versenyképes
nemcsak a Távol-Kelettel, de még Észak-Amerikával sem. Viszont, ha ez a négy
ország is a közösség tagja, a terület hatszor nagyobb lesz, méghozzá olyan
térséggel, amelynek lakosságbefogadás kilencven százalékát jelentik. A
népessége pedig eléri az 1 milliárdot, a Távol-Kelet lakosságának a felét. Amíg
a Nyugati unió a munkaerő elitjét korlátlan mértékben befogadni képes, addig a
Távol-Kelet túlnépesedett.
A Nyugat az
ipari forradalom után azzal kerülhetett a többi magas-kultúra fölé, hogy
egyrészt meghódította az óceánokat, másrészt betelepedhetett a gyakorlatilag
lakatlan két Amerikába és Ausztráliába.
Most a Nyugat
azzal kerülhet fölénybe, hogy nem egyetlen kontinentális térséghez kötött,
hanem az óceánok hálózatára támaszkodhat.
A tengeri
szállítás olcsóságának köszönhetően a tömegszállítás olcsóbb több ezer
kilométeren, mint a vasúti, illetve a közúti pár száz kilométeren.
Európa nagyhatalmi státusa csak angol
nyelven reális
Annak érdekében,
hogy a francia és a német nyelv ne értékelődjön le, olyan Európai Unót hoztunk
létre, amelyeik több tucatnyi nyelven beszél. Ez önmagában akkora hátrány, ami
elegendő a tehetetlenségre. Az egységes angol nyelv hiánya nemcsak a Nyugaton,
de még a Távol-Keleten sem lesz elviselhető. Pedig ott a lakosság fele Kínai,
akik, ha nem is egy nyelven beszélnek, közös nyelven írnak. A többi
kelet-ázsiai országban az angol nyelv viharosan hódít. Ezekből az országokból
aránylag többen tanulnak angol nyelvű egyetemeken, mint az EU nem angol
anyanyelvű tagországaiból.
A szuperhatalomnak saját nyersanyagbázisra
van szüksége.
Európa nyugati
fele a nyersanyagforrásokban nagyon szegény. Márpedig ez kiszolgáltatottságot
jelent. Ezzel szemben Észak-Amerikával és Ausztráliával együtt nagyon gazdag.
A Nyugat
legnagyobb előnyei közt van, hogy nyersanyagokban gazdag. Legalábbis a
Távol-Kelethez viszonyítva. A Nyugaton belül azonban Európa nyugati fele nagyon
szegény.
A
gazdaságpolitikusok sem értékelik súlyának megfelelően, hogy korunkban a
nyersanyagforrások távolsága egyre kevésbé számít, különösen akkor, ha tengeren
szállítható.
Európa nyugati fele hadászati erejét
tekintve, törpe.
A kevesek közé
tartozom, akik a katonai erőt egyre másodlagosabbnak tartom. Ez azonban
elsősorban a nemzetállamokra vonatkozik. A kultúrák között azonban nem válik
jelentéktelenné. Nem annyira félek a kultúrák háborúktól, mint az Hobsbaum
feltételezte, a világgazdaság feletti uralomért folyó harcban a katonai erőnek
még sokáig nagy jelentősége marad.
Amennyiben a jövő világgazdaságának három
pólusa lesz, nem hanyagolható el ezek egymáshoz viszonyított katonai ereje sem.
Márpedig ebben Európa már ma is törpe, és a jövőben még inkább az marad.
Észak-Amerikához, lényegében az Egyesült Államokhoz képes jelentéktelen katonai
erő. A Távol-Kelet katonai erejének gyorsa növekedésére kell számítani. Vele
sem lehet versenyképes Európa. Ahogyan a hidegháború évtizedei alatt Európa ki
volt szolgáltatva az Egyesült Államok védelmének a Szovjetunióval szemben, ez
sokszorosan igaz lesz a Távol-Kelet megerősödése után.
Mivel számolni
kell azzal, hogy a haditechnika forradalmának következtében csak a fejlett
társadalom lehet katonai téren erős, Oroszország nem lehet még egyszer katonai
szuperhatalom. A Távol-Kelet azonban annál inkább. Ezért a jövő szempontjából
csak ezzel kell számolni. Néhány évtizeden belül nemcsak az Egyesült
Államokhoz, de a Távol-Kelethez képest Európa hadászati törpe lesz. Ezzel az
Európa jövőjét tervezőknek számolniuk kellene.
Abban még naivul reménykedni lehet, hogy
Európa nyugati fele tudományos és technikai téren a világ élvonalában marad, de
abban nem, hogy ezt megvédeni képes katonai ereje lehet.
Az Egyesült
Államok nélküli Európa hadászati erejét tekintve, csak béna kacsa lehet.
Az Egyesült Államok katonai fölényét
azonban még évtizedekig a Távol-Kelet sem veszélyeztetheti. Azok az európai
politikusok, akik Európa nyugati felét az Egyesült Államok nélkül a
Távol-Kelettel szemben is versenyképesnek képzelik el, naivok. A hidegháborúban
erre volt szükségünk a Szovjetunióval szemben, de ennél sokkal inkább
szükségünk lesz a Távol-Kelettel, történetesen Kínával szemben.
A tengerentúli puritán államok nélküli
Európai Unió csak addig védett, ameddig a NATO, vagyis az Egyesült Államok a
védelmét garantálja. Hosszú távon, a létünk az Egyesült Államoktól függ, de
a jövőnket attól függetlenül akarjuk építeni. A katonai erő nélküli
szuperhatalmi szerep anakronizmus. Ebbe a kudarcra ítélt szerepbe Németország
és Franciaország nagyhatalmi múltjuk megőrzésének illúziója vitte az Európai
Uniót.
Korukban és a
jövőben még inkább az óceánokon történő hadviselés sokkal hatékonyabb, mint
szárazföldön, mivel ott a technikai fölény az elsődleges, a hátországi kár
pedig sokkal kisebb.
A Nyugat egyenrangúsága, illetve fölénye a
Távol-Kelettel szemben csak akkor reális cél, ha annak szerves része a négy
tengerentúli, volt angol gyarmat. Európa kicsi, és túlságosan tagolt ahhoz, hogy a Távol-Keletnek
versenytára legyen.
A történészek
számára sem tudatosul, hogy nemcsak a technikai fölény, de a háború által
okozott emberi és anyagi kár a tengeren folyó hadviselés mellett a legkisebb, a
támadó erő pedig a legmozgékonyabb, és a legkönnyebben rejthető. Egy
hadihajóraj naponta sok száz kilométerre mozgatható, a rakétáinak helye pedig
könnyen rejthető. Korábban elképzelhetetlen nagyságú és mozgékonyságú katonai
erő megsemmisítését célzó ellenséges támadás nem jár polgár áldozatokkal, és
jelentős hazai térség környezet károsításával.
Összefoglalás.
A fentiekkel azt
kívántam bizonyítni, hogy Európa jövőjét nem volna szabad a saját országukban
sem hatalommal, sem bölcsességgel rendelkező bürokratákra bízni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése