Kopátsy Sándor EP 2012-10-01
NAGY SÁNDOR NAGYSÁGA
A bolsevik
megszállás viszonyai között sokszor eszembe jutott Nagy Sándor, aki be tudott
illeszkedni mind a közel-kelti, mind az egyiptomi társadalomba. Ha valami nagy
feladat volt, akkor az, hogyan kell elfogtatnom magamat a legnagyobb görög,
Arisztotelész tanítványaként fogadtatnom ebben a két, évezredek során csak
diktatúrákban, zsarnokok uralma alatt élő társadalmakban.
A hadszíntereken
elért csodálatos eredményeit katonai zsenialitásának köszönhette, ebben
mesterétől nem sokat tanulhatott. Ezért abban kerestem a tanulságot, hogyan
volt képes a legyőzött népek elismert uralkodójává válni. Nekem ugyan soha nem
voltak politikai ambícióim, de tudtam, hogy az adott helyzetünkben erre volna a
legnagyobb szükség. Ehhez azonban történelmünk során soha nem volt
tapasztalatunk. Kivéve néhány erdélyi fejedelmet, aki ebben nagymester volt.
Ezt Móricz Zsigmond nálam előbb felismerte, annak ellenére, hogy neki nem
kellett sem fasiszta, sem bolsevik uralom alatt élni. Érdekes módon ezt a
zsenialitását máig sem ismerték fel.
Nagy Sándortól
ugyan szinte mindent elolvastam, de ilyen tanulságokra nem találtam.
Annyit ugyan
tudtam, hogy a közel-keleti és az egyiptomi birodalmakban ugyan jelentős
polgárság volt, de a politikai hatalomban sehol nem jutottak szóhoz. Mindkét
térségben Nagy Sándor volt az egyetlen, aki demokratikus kultúrából érkezett.
Ebből hamar
következtettem arra, hogy ő a megszállott országokban a polgárok őt
felszabadítójuknak fogadták el.
Aztán
találkozhattam olyan anyaggal, ami arról számolt be, hogy Babilonban
diadalmenettel fogadták. Ez megerősítette előzetes sejtésem.
A szánai
menyegzőről már előzetesen hallottam, hogy negyven tábornokát negyven jelentős
szánai polgár lányával házasította össze. Még nagyobb volt az örömöm, amikor
ebből sikeres magyar dráma készült. Erdélyben jobban mértették az
összeházasodás jelentőségét, mint itthon.
Azt jóval később
tudtam meg, hogy, mint minden görögnek, Egyiptom volt a csúcspont. Ezért annak
az uralkodója akart lenni. Hadvezérként elfoglalta. Az elfogadásáról azzal
gondoskodott, hogy az egyik egyiptomi isten leszármazottjának nyilvánítatja
magát. Tudta, hogy a fáraókat a nép isten fiainak tekintette. Nem magát, hanem
az őseit nyilvánítatta a papsággal isteneknek. Így aztán elfogadták.
Nagy Sándor
legnagyobb teljesítményének azonban Alexandria kijelölését, és felépítését
tartottam. Azt, hogy a Nílus sekély deltájába nagy tengeri kikötőt kell
építeni, háromezer évig senki sem ismerte fel. Építettek ugyan kolosszális
méretű piramisokat, új fáraóknak úgy városokat, de ami százszor fontosabb volt,
nem építettek nagy kapacitású tengeri kikötőt.
Nagy Sándor volt
az első, aki ezt nemcsak felismerte, de fel is építette.
Zseniálisan
megtalálta azt a part közeli kis szigetet, aminek már mély volt a tenger oldali
partja. Felismerte, hogy ez a kis sziget a kontinenssel összeköthető, és oda
egy hatalmas város építhető.
Nemcsak abban
volt zseni, hogy ilyen adottságot felismert, hanem abban is, hogyan lehet ezt
elfogadtatni. Azt mondta, hogy álmot látott, amiben elmondták, hova, milyen
kikötőt kell építeni. Azonnal eszembe jutott, hogy ez egy több évezredes
módszer, hogy a bölcs uralkodó az akaratát, mint isteni jóslatot adja el. Nem az okosságával dicsekszik, hanem
túlvilági jóslatra hivatkozik.
Alexandria a
Római Birodalom második városa, Róma pusztulása óta pedig a legnagyobb a
Földközi Tenger partján. Nemcsak a legnagyobb és legforgalmasabb kikötő, de a
legnagyobb tudományos központ is. Példátlan méretű könyvtárát ugyan a korai
kereszténység dogmatikus türelmetlensége elpusztította, de közel két évezred
után az ENSZ-nek köszönhetően ujjá épült. A kultúra nagy ünnepnek tartom, hogy Nagy
Sándor talán legnagyobb műve, az Alexandriai Könyvtár megújult.
- -
- - - -
Mindezt azért
írtam le, mert hasznos leckének tartom, hogy a politikai hatalom birtokosai
alkalmazkodjanak a rájuk bízott társadalom elvárásaihoz. Ne a saját akaratukat
akarják kikényszeríteni, hanem a nép elvárásait. Ha van is saját elképzelésük,
azt ne a saját, hanem mint a nép álmát adják el.
A magyar
politikai elit nem a népéhez alkalmazkodik, hanem a népet akarja a saját
elvárásaihoz igazítani.
A tanmesém
Gyurcsánynak és Orbánnak szól.
Az előbbi a
saját liberális mániáját akarta elfogadtatni egy liberalizmusban szegény
néppel.
Az utóbbi a saját
kis liberális pártját alakította át a közép-jobb népe pártjává.
Az előbbi eltűnt
a politikai süllyesztőbe.
Az utóbbi
kétharmados többséggel került hatalomra. Őt csak az lehet képes leváltani, aki
a politikáját még jobban a nép elvárásaihoz tudja igazítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése