Kopátsy
Sándor PP 2012-10-03
Meghalt Eric Hobsbawm
Még tartott az
első világháború, amikor az arab Egyiptomban zsidóként született. Tízen évesen
Hitler Németországában élt. Azét maradt életben, mert Angliába menekült. 68 éven
keresztül kommunistának vallotta magát. Ennek ellenére úgy halt meg, hogy a
Nyugat egyik legnagyobb értelmiségijeként gyászolja, a kommunisták azonban alig
veszik tudomásul, hogy közéjük tartozott.
Számomra mindig
fontos volt a véleménye. Minden könyvét olvastam, tanultam belőlük, annak
ellenére, hogy többségével nem értettem egyet. Most vettem elő, egyik könyvéről
írt százoldalnyi jegyzetemet.
Kihasználom az
alkalmat, hogy tanácsoljam: Sokkal
hasznosabb az okosak az enyémmel ellenkező véleményét tanulmányozni, mint a velem
egy véleményen lévő ostobákét.
Ez a tanácsom
talán soha nem volt időszerűbb, mint napjainkban, de általában, nekünk
magyaroknak. Ránk jellemző, hogy felértékeljük
a velünk egyetértő ostobákat, és ostobáknak tartjuk a velünk nem egyetértő
zseniket is. Ez a rossz tulajdonságunk most éppen dáridóját tartja.
Nálunk
elképzelhetetlen, ahogyan a nyugati újságok Hobsbawm haláláról emlékeznek.
Teljes az egyetértés abban, hogy korunk egyik legnagyobb szelleme volt. Azt,
hogy végig kommunista volt, ha meg is említik, ebben nem látnak ellentmondást.
Ők Marxot is zseninek tartják. Ezzel nálunk, aki marxista volt, ráadásul az is
maradt, nem is lehet értékes.
Számomra Eredi
Ferenc, Fehér Lajos, de Kádár János is az életem során leghasznosabb fél
tucathoz tartoznak. Nem voltak Hobsbawmhoz mérhető értelmiségiek, de a népüknek
nagyon hasznosak, az elmúlt száz év történetének leghasznosabb fél tucatjához
tartoztak.
Hobsbawm
világtörténész volt, és köztük a legnagyobb fél tucat egyike.
Olyan nagy volt, hogy képes volt
kultúrákban gondolkodni. Abban Max Weber felismerésének folytatója. Amit
Weber a Nyugaton belül felismert, azt ő az emberiség egészére kiszélesítette.
Folytatója lett nagy angol elődjének, Toynbeenek, aki először, már a múlt
század harmincas éveiben rámutatott arra, hogy a történelmet nem lehet megérteni
annak kulturális háttere nélkül, aki túllépett a nemzetállamokon, és a kultúrát
tekintette a társadalmak makro egységének.
Hobsbawm utolsó
nagy könyve a kultúrák harcáról szól. Mint zsidó, elsősorban azt látta meg,
hogy a kultúrák között politikai harc folyik. Ez igaz, hogy elsősorban Izrael
állam léte okán nagyon éles politikai, érzelmi ellentét alakult ki az arab
népek és az Izrael létét garantáló Nyugat, főleg az Egyesült Államok között. Ugyanakkor nem vette tudomásul, hogy a
kultúrák egymás erősítő hatása először jelenik meg a történelműnkben, és ennek
sokkal nagyobb az egymást erősítő hatása, mint az egymás érdekeit sértő. Ma
hihetetlennek hangzik a jóslatom, hogy nemcsak a fejlett világon belül, de a
kultúrák között sem lesznek háborúk, mert az érzelmi feszültségeknél százszor
fontosabb az egymást segítő érdek.
Nem meglepő,
hogy Bobsbawn is csak az újságokban emlegetett politikai ellentéteket látja.
Arról alig van szó, hogy milyen óriási érdekközösség hálója fonja be az
emberiséget. Fajunk életében teljesen új jelenség, hogy a kultúrák egymásra
vannak utalva.
Jó példa erre az
Egyesült Államok és Kína közötti politikai fezültség. Még a két fél sem fogta
fel, hogy mennyire egymásra vannak utalva. Az Egyesült Államokban a
tömegtermékek ára közel még egyszer ilyen magas volna, ha azok nem Kínában
készülnének. Ezzel szemben ezeket olyan exporttal fizetik ki, aminek a kiesése
súlyosan érintené az ottani vállalatok hatékonyságát. Nem is szólva arról, hogy
még a tized akkora Vietnám is legyőzhetetlen volt. A jelenkori haditechnika
sajátsága, hogy viszonylag könnyű a kevésbé fejlett katonai legyőzése, de
megoldhatatlan az ilyen birodalmak megszállása, a terrorjuk elleni védekezés.
Még jobb példa a
mohamedán világgal való szembenállás. Az Egyesült Államoknak ugyan nagyon
könnyű az arab államok bármelyikét legyőzni, de a terrorizmusok ellen
lehetetlen védekezni. Még nem láttam arra vonatkozó adatokat, hogy mennyibe
kerül a Nyugatnak csupán a légi közlekedésben a védekezés. Becslésem szerint a
szeptember 11.-i merénylet óta évente tízszer annyiba kerül, mint a merénylők
által okozott kár. Ez esetben sem arról van szó, hogy keresztény Nyugat, és a
mohamedán Közel-Kelet között érdekellentét áll fenn, hanem arról, hogy az
Egyesült Államok a saját politikai és gazdasági stratégiájához karja az arab
kultúra országait kényszeríteni. A Nyugatnak azt kellene megtanulni, hogy a
kultúrák kulturális, vallási és gazdasági sokszínűségét tudomásul kell venni. A
kevésbé fejlett kultúrák igazodnának a fejlettekhez, ha élhetnék a maguk
életét. Eddig azonban Hobsbawm sem jutott el.
Hobsbawm
legnagyobb érdemét abban látom, hogy olyan kommunista volt, aki felmérte, hogy egyrészt a kommunista
ideológia a Nyugatnak is sokkal több hasznot hozott, mint amennyit ártott,
másrészt a kelet-európai kultúrának semmivel sem volt rosszabb rendszere, mint
a Nyugat számára bevált politikai és gazdasági liberalizmusának átvétele lett
volna.
Aki a
világtörténelmet úgy ismerte, mint ő, tudta, hogy fajunk története során a
kultúráknak nagyon különböző kulturális és politikai felépítménye volt. Pedig a
világ fejlett kultúrái közel azonos színvonalon voltak. Mégis mindegyiknek más
társadalmi felépítménye, vallása volt. Csak az ostobák képelhetik el, hogy
most, amikor nagyságrendekkel nagyobbak a különbségek, minden kultúrának azonos
politikai, ideológiai felépítménye
legyen.
Hobsbawm, mint
zsidó még inkább látta, hogy a kommunizmus volt az erő, amelyik fajtestvéreinek
teljes pusztulását megakadályozta. Ha a második világháborúban Oroszország nem
harcol a nyugati demokráciák oldalán, nemcsak az európai zsidóság értékesebb
fele, de teljesen elpusztul. Talán Magyarország az egyetlen ország, ahol még a
politika sem hajlandó megérteni, hogy a kommunista és a fasiszta rendszer közti
egyenlőségtevés a zsidóság számára elfogadhatatlan. Nem azért, mert a
Szovjetunióban nem volt antiszemitizmus, hanem azért, mert az a rendszer ugyan
nem nekik szegény és zsarnok volt, hanem azért mert abban népként biztonságban
voltak.
Hobsbawn sokkal
okosabb volt annál, hogy lássa, a Szovjetunióban a zsidóság végig a súlyánál
sokkal nagyobb szerepet játszott. Nemcsak a gazdaságban, de a politikai
hatalomban is. Kelet-Európában csak a bolsevik rendszer nem üldözte a
zsidóságot, nem engedte szerephez jutni a nép ellenszenvét a nála sokkal jobban
érvényesülő zsidósággal szemben.
Tárgyilagos
történésznek azt is el kell ismerni, hogy a kelet-európai népek számára a
szovjet bolsevizmus minőségileg jobb rendszer volt, mint a cári rendszer, de
sok tekintetben jobb a fejlett nyugati demokráciáknál is. ez természetesen nem
azt jelenti, hogy az élet könnyebb, az egyéni szabadság nagyobb volt, mint
Nyugaton. Negyed annyi egy főre jutó jövedelem mellett irreális elvárás azonos
követelményeket támasztani. Irreális ez nemcsak akkor, de most is, és nemcsak
Kelet-Európában, de Európa nyugati felén is.
Mint Angliában
dolgozó, nagy tekintélyű tudós abba is beláthatott, hogy milyen szerepet
játszottak a kommunista pártok a fejlett tőkés demokráciák társadalmi
fejlődésében. Abban, hogy a munkások bére emelkedjen, hogy jogaik bővüljenek,
hogy a gyermekeik iskolázottabbak legyenek, hogy legyen szavazati joguk,
egészségügyi ellátásuk, nyugdíjuk, pozitív szerepük volt. Nem azt állítom, hogy
a munkásosztály jogainak kibővülése, életviszonyaik javulása a kommunisták
nélkül meg sem valósulhatott volna, csak azt, hogy ebben történelmi szerepük
volt.
A kelet-európai
kommunizmus, vagyis a Szovjetunió pozitív szerepe nemcsak a második
világháborúban volt nemcsak más, de más előjelű is, mint a fasizmus.
A két rendszer
közti előjelkülönbség a háborút követő évtizedekben, a hidegháborúban válik
egyértelművé. A Szovjetunió ugyan, részben a Jaltában kapott felhatalmazásoknak
köszönhetően, óriási szerepet játszott abban, hogy a gyarmatok gyorsan és
békésen felszabadultak, az évszázadok óta egymással háborúzó tőkésállamok az
Egyesült Államok mögé egységesen felsorakoztak. Ha nincs az imperialista, állig
felfegyverkezett Szovjetunió, soha nem jön létre a német-francia szövetség,
majd az Európai Unió. Ez a tény bármennyire egyértelmű, alig kap hangot. Ha a Szovjetunió hadereje nem haladja meg
sokszorosan bármelyik nyugat-európai, illetve távol-keleti demokratikus
államét, az Egyesült Államok mögé nem zárkóznak fel tőkés demokráciák.
Annak, hogy a
Szovjetunió nem folytat a teherbíró képességét sokszorosan meghaladó
fegyverkezést, nem esik szét darabjaira. De akkor az Európai Unió sem jön
létre.
A
történelemtudománynak ugyan nem feladata, hogy a „mi lett volna, ha…” kérdésbe
merüljön bele, de akkor sem lehetne tudomány, ha nem vizsgálná, hogy mi volt az
oka, hogy úgy történtek az események, ahogyan történtek. Ebből pedig az derül
ki, hogy a kommunizmus, mind annak nyugat-európia, mind a kelet-európai, mind a
kelet-ázsiai változata igen jelentős szerepet játszott a 20. században. A
kelet-ázsiai pedig még talán ennél is fontosabb szerepet játszik a 21. században.
Hobsbawm számára
nagyon másodlagos, hogy egyes országok a volt csatlósok közül, egyenlőséget
tesznek a fasizmus és a kommunizmus között, helyesen, ő csak azt látja, hogy a
világtörténelem szempontjából a két rendszernek még az előjele sem azonos. Számára
egyértelmű, hogy a bolsevik Szovjetuniónak óriási szerepe volt abban, hogy a
második világháború nem húzódott el még több évig, hogy a nácik által uralt
térségben élő zsidósságnak legalább kis része túlélte a háborút, hogy
kétmilliárd ember a gyarmati sorból szuverén államok polgárja lehetett, hogy a
volt gyarmattartók Európában és a Távol-Keleten egységesen az Egyesült Államok
mögé álltak.
Hobsbawm nem úgy
támogatta, védte a Szovjetuniót, hogy ott paradicsom van, hanem úgy, hogy az a
rendszer mind az ott élők, mind az emberiség sorsa szempontjából jobb rendszer
működik, mint a cárok uralma alatt.
A kultúrák
tudósaként látta, hogy a kelet-európai népek kultúrájának még jelentősen más
felépítményre van szüksége. Ezt még megérte, hiszen kiderült, hogy Kelet-Európa
népeinek a nyugati liberalizmus hatékonysága még a bolsevik rendszert sem éri
el.
Én, mindig hálával fogok gondolni rá, mert
sokat tanultam tőle.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése