Kopátsy Sándor EE 2017 06
21
Piacosítsuk a munkaerő termelését
II.
A klasszikus közgazdaságtan azért
engedhette meg, hogy a lakosság és a munkaerő újratermelését figyelmen kívül
hagyja, mert abból mindig több és jobb volt, mint amennyit a társadalom
hatékonyan képes volt hasznosítani. Ezért az osztálytársadalmak a halálozást
fokozták nyomorral és háborúzással, a fennálló viszonyok kritikáját, a
dogmákban való kételkedést, a tudásvágyat pedig üldözték. Ebben a tekintetben nem
volt az osztálytársadalmak között azért különbség, mert más volt az uralkodó
osztály.
A jelenkor minden olyan társadalmában, ahol leállt a túlnépesedés a
lakosság és a munkaerő bővített újratermelésére áldoz a társadalom a legtöbbet.
A jövedelem elvonás progresszív, a visszaosztás pedig nivelláló. A fejlett társadalmak a legtöbbet az
egészségvédelemre, vagyis az élet meghosszabbítására, az öregek ellátására, a
gyermekvállalás támogatására, az oktatásra, a tudományra költenek. Szinte a
túlnépesedő osztálytársadalmak minden feladata megfordult.
Az egészségvédelem.
Az emberek természetes
életösztöne ugyan minden társadalomban az érintettek oldalán mindig működött,
de a túlnépesedő társadalom mégis halálozást fokozó volt. Ez alól csak néhány
kivételes társadalmi helyzetet találtam a múltban, ez csak akkor jelentkezett,
amikor a halálozás mértéke népességfogyást okozott.
Tartós, és történelemformáló
szerepe az egészségvédelemnek az ókori görög-római kultúrában volt az
egészségvédelemnek. A görög és a római társadalmak azért hanyatlottak le, mert
képtelenekké váltak arra, hogy a közel-keleti fertőző betegségek ellen
védekezzenek. Ez a két városi kultúra azért hanyatlott le, mert képtelen volt a
gabonaimporttal behozott fertőzések ellen védekezni. Ezer évre a korábbi tört
részére zuhant a városainak a lakossága. Védekezni csak a fertőzetlen víz
szállításával, illetve az italok borral való keverésével lehetett védekezni. Ez
a védekezési mód azonban olyan drága, munkaigényes volt, ami ezt a két kultúrát
ezer évre versenyképtelenné tette. A történészek máig nem ismerték fel, hogy a
mediterrán kultúrák azért hanyatlottak le, mert képtelenek voltak a kenyerükről
és a fertőzésmentes italukról gondoskodni. Ezt
a tudósok máig nem tárták fel, a mediterrán népek kereszténységük azonban
ösztönösen a kenyérben és a borban látta a megváltását.
Az egészségvédelem piacosítása.
A jelenkori fejlett társadalmak
legjelentősebb, és várhatóan a leggyorsabban növekvő kiadása az
egészségvédelem. Ezt az Egyesült Államok egyoldalúan piacosította. Csak a
szolgáltatók oldaláról. Ennek az lett a következménye, hogy az egészségvédelem,
az orvostudomány ott fejlődött a legjobban, de az egészségvédelem ráfordításai
is ott nőttek a leggyorsabban. Hasonló várható életkor biztosítása ebben az
országban kétszer-háromszor annyiba kerül, mint ott, ahol nem piacosították. Mi ennek az oka? Az, hogy a lakosság nincs
érdekeltté téve az egészségvédelmében, a szolgáltatók pedig a takarékosságban. Közel
negyven léve, még aktív koromban döbbentem meg azon, hogy az Egyesült
Államokban az egészségvédelem számláinak harmada a halál előtti hónapban
végezett szolgáltatásokra vonatkozik. Vagyis kórház vállatok felismerték, hogy
a halál előtti beavatkozások jelentik számukra a legbiztosabb üzletet. Az életmentéssel járó beavatkozások mindig
kockázatosak, a halált közvetlenül megelőző reménytelen műtétek azonban
viszonylag kockázatmentesek. Már ekkor,
a 80-as évek elején, az Egyesült
Államokban több volt az egészségügyi perekkel járó jogi szoláltatás költsége,
mint a magyar egészségügyé.
Az ottani piacosítás hibája, hogy a lakosság nincsen érdekelve az
egészségesebb életvitelben. A dohányos, az alkoholista, a túlsúlyos
egészségbiztosítása azonos, mint azoké, akik egészségesen élnek. Nem veszik
figyelembe, hogy a lakosok
egészségvédelmének költsége elsősorban az életvitelükön múlik. Csak az olyan egészségvédelem lehet
hatékony, amiben a lakosság ugyanúgy érdekelt, mint a szolgáltató. Nem elég
tehát az egészségvédelmet piacosítani, a lakosságot is érdekeltté kell tenni
abban, hogy egészségesen éljen.
Az öregkori ellátás.
Ezt még a tőkés osztálytársadalom
találta ki, a maga zseniális módján. Bevezette a nyugdíjpénztárakat, melyekre
bízták a bérarányos megtakarítások tőkepiacon történő kezelését. Ezzel
mesterséges keresletet teremtettek a tőkepiacon, ami az ottani hozadékok
emelkedését idézte elő. De még ez is csak akkor tetszett a tőkéseknek, amikor a
nyugdíjpénztárak tőkés vállatok lettek. Azzal senki nem foglalkozott, hogy a
bérarányos alapképzés általában nem lehet olyan jövedelmező, hogy a növekvő nyugdíjas
kor fedezetét biztosítsa.
Az ilyen nyugdíjrendszer a kontraszelekciós gyermekvállalásra hat,
sérti a társadalom legfontosabb érdekét, az eredményes gyermekvállalást. A
legális életkeresettel arányos nyugdíjrendszerek már száz éve
működnek, de még nem ismerte fel senki, hogy ez a társadalmi érdekkel
ellentétes gyermekvállalást okoz. Nem
találtam olyan fejlett társadalmat, amiben a családok gyermekvállalása nem
kontraszelekciós, vagyis a szülők jövedelmével és iskolázottságával fordítottan
arányos. Márpedig a társadalom
jövőjének semmivel sem lehet annyival ártani, mint a családok gyermek nevelési
potenciáljával fordítottan arányos gyermekvállalásra.
Nem véletlen, hogy még nem
publikált senki olyan felmérést, hogy a vállalt gyerekek iskolázottsága hogyan
függ a szülők jövedelmétől és iskolázottságától. Ebből ugyanis az derülne ki,
hogy a fejlett társadalmak elsődleges
érdeke a gyermekvállalásnak a szülők nevelési potenciájához igazítása lenne. Jelenleg
minden fejlett társadalomban ez fordítottan működik. Bizonyításul csak a nők
termékenységi mutatóját találtam. Nincs
olyan fejlett társadalom, amiben a nők termékenysége 1.8 alatt volna. Ezen
belül olyan sincs, ahol a diplomás nők mutatója meghaladná az 1.5-ot. Tehát
nincs olyan fejlett társadalom, ahol a gyermekvállalás nem az anyák várható
nevelési eredményével fordítottan arányos.
A katasztrofális gyermekvállalás
oka a gyermekszámmal arányos gyermeknevelési támogatás. Minden vállalt gyermek
után azonos támogatás jár függetlenül attól, hogy az anyáknak az mibe kerül. Sokat
mondó volna egy olyan adatfelvétel, hogy milyen keresetű és iskolázott anyáknak
mennyibe kerül a gyermekvállalás. Ebből kiderülne, hogy a különbség óriási,
százszoros is lehet. Mivel a diplomás nők mindegyike dolgozik, és viszonylag
jól keres, szakmai karrierre számíthat, ezek számára óriási a
gyerekvállalásukból fakadó jövedelem kiesés. Ezzel szemben a képzetlen
háztartásbeli anyák vesztesége elhanyagolható.
Ezért idézem évtizedek óta a
véleményem. „Ha a családok felső
jövedelmű és iskolázott harmada annyi gyermeket vállalna, mint az alsó harmad,
és az alsó csak annyit, mint jelenleg a felső, ötven év múlva étszer-háromszor
gazdagabb társadalom lennék, mint a jelenlegi gyermekvállalás mellett. Vagyis a
társadalom jövője semmitől nem függ annyira, mint a gyermekvállalás családi
hátterétől. Ráadásul ezt volna a legkönnyebb megjavítani.” Elegendő volna,
ha a gyermeknevelés támogatását a felnevelés várható, majd az elért
eredményéhez kötni.
Ennek a legjobb megoldása az olyan öregkori ellátási rendszer lenne,
aminek a nagysága a felnevelt gyermekek teljesítményétől függne. A
jelenlegi nyugdíjrendszer ezzel ellentétes hatású. Azok kapnak nagyobb
nyugdíjat, akik a gyermekvállalásuk rovására a keresetük maximalizálására
törekedtek.
Azt ugyan eleve tudtam, hogy minél
nagyobb a család jövedelme, annál több gyermek eredményes felnevelésére képes.
Ezért nem tartottam a kínai egyetlen gyermek vállalását engedélyező megoldást
optimálisnak. Vagyis az ideális gyermekvállalási korlátozás az, amiben a nők
termékenységi átlaga 2, de ez a szülők nevelési képességével arányosan
megosztott legyen.
Az egyetlen gyermekvállalás régi
figyelemmel kísérője vagyok. Ezt azonban csak a kálvinista falvak világában
ismerhetem. Vagyis az adott élettér eltartó képességéhez kell igazítani a
gyermekvállalást. Ezt a néhány száz lakosú falvakban könnyű volt felismerni és
nyomon követni.
Az 1990-es kínai egyetlen
gyermekvállalási korlátozása mégis megdöbbentett. Ez az egységes korlátozás a
viszonylag homogén falusi társadalomba elképzelhető volt, de a milliószor
népesebb Kínában durva leegyszerűsítésnek tartottam. De elfogadtam, mert nem
tudtam mi a reálisan megvalósítható az 1.300 millió lakosú Kínában. Az
eredménye azonban megdöbbentettek. Kínában ugyan több ezer éves tapasztalta
volt a mandarin rendszernek, ami szinte minden társadalmi rétegből szelektálta
a képzésre alkalmasakat, és az abban helyt állókat. Az ENSZ legutóbbi felmérése mégis megdöbbentett. Negyed század alatt a
kínai oktatási rendszer a világ élvonalába emelkedett. Kiderült, hogy az
egyetlen gyermek nevelését a szegény szülők is a minél jobb iskolázottságban
látják. Kína a gyakorlatban bebizonyította, hogy egyetlen jól képzett gyermek nagyobb
érték a társadalomnak, mint 3-4 képzetlen.
Nemcsak a közvélemény, de a
pedagógusok is háborognak azon, hogy a magyar oktatási rendszer színvonala
csökken. De addig senki sem jutott el, hogy a csökkenés elsődleges oka a
gyermekvállalás mögötti családok struktúrájának romlása.
A liberális privatizáció okozta társadalmi károk felismerése, sőt
felmérése is megindult, de senki sem jutott el odáig, hogyan alakult a
munkanélkülivé vált munkások, mindenekelőtt a cigányság gyermeknevelésének az
eredménye.
Az oktatás piacosítása.
Az osztálytársadalmakban az
oktatásnak még nem a tudásmennyiség és a képesség kifejtés volt a célja. A
társadalomnak csak olyan képzett elitre volt szüksége, amelyik a dogmák és
törvények betartását biztosította. Ez alól két terület volt kivétel, a művészek
és a hívatásos sportolók képzése. Erre sokáig nem figyeltem fel, holott az a
két ágazat volt kivétel az osztálytársadalmakban is. De ennek a megfelelése
megmaradt a jelenkorban is. Ma a társadalom minden szektorában a
képességfejlesztés vált elsődleges feladattá.
A művészek és az artisták képzése.
A társadalomtudományok máig nem
ismerték fel, hogy ezen a két területen volt nagyobb a képességek kereslete,
mint a kínálata, ezét itt nem számított a származás, az osztályhelyzet,
mindenki a képessége arányában érvényesült.
Ebből következeik az is, hogy a társadalom addig osztályra tagozódó,
ameddig felesleg van a társadalom igényéhez képest. Ahogyan a tudományos és
technikai forradalom minden szakmában több képességet keresett, mint amennyit a
spontán kínálat adott, megszűntek az osztályviszonyok. Ma a fejlett világban nincs
olyan szakma, amiben a kiválókból nem kellene több, az alacsony képességűekből
viszont sokan vannak, nincs sikerük.
Ezért kellene olyan oktatási
rendszert alkalmazni, amit a művészek és a hivatásos sportolók területén
évezredek óta tettünk és teszünk jelenleg is. Ezen a két oktatási ágban eleve
olyan oktatási rendszert alkalmaztak, amilyenre a jelenkor képességigényes
társadalomban minden szakmában indokolt lenne. Nagyon korán kell a képességeket
felderíteni, és minél homogénebb tanulócsoportokban képezni. Ez a módszer éles
ellentétben áll az osztálytársadalmakban évezredek óta alkalmazott
pedagógiával.
Az értékelmélet az emberre, a munkaerő értelmetlen.
Az értékelmélettel először az
erdészet által termelt választék esetben kerültem szembe. Egyértelművé vált,
hogy a társadalom érdekét szolgáló árakat nem lehet az előállításukhoz
szükséges ráfordítással mérni. A kitermelt fa ugyanis 50-100 év alatt érik meg
arra, hogy kitermeljék. Az megállapíthatatlan, hogy mibe került a társadalomnak
az, hogy a területet elfoglalta. Maga a földjáradék időben kezelhetetlen
fogalom. Ennél is nagyobb problémát jelentett az, hogy a kivágott fákat
tucatnyi termékre osztják, ugyanannak a száz éves fának a törzse a
legértékesebb, hiszen drága bútor, vagy hámozási rönk lehet belőle. A többsége
akkor még tűzifa lett. Az ágak már annyit sem értek, hogy elszállításukat
fedezze. A farost és a papíripar ma már felhasználhatja, de viszonylag alacsony
hatékonysággal. A földben maradt tuskó inkább teher volt, mint érték.
Arról fogalmunk sem lehetett,
hogy száz év alatt az erdészetnek mennyi fenntartási költsége és bevétele volt.
Tehát a termékek választékának termelési költsége megfoghatatlan volt. Ezért
döntöttünk úgy, hogy a ráfordításokkal
nem foglalkozunk, a választékok ára legyen a világpiaci ár. Az erdészetek
számára a világpiaci árakon számolt nyereség maximalizálása legyen a feladat. A
megoldás nagyon bevált, az erdészetek egyik évről a másikra hitelen élüzemek
lettek.
Ezzel az értékelméletet lecseréltem piacosításra, vagyis a piac
jelzései alapján történő orientációra.
A klasszikus közgazdaságtan azt
hirdeti, hogy az árak az értékük körül ingadoznak. Az értékelméletet azonban azonnal feladták azzal, hogy az árak
centrumába belefoglalták a földjáradékot, a bányajáradékot illetve a profitot. Ezek
nagyságát azonban nem elmélet, hanem a tények, vagyis az árak alakítják. Máig
nem veszik tudomásul, hogy a járadékok és a profitok nagyságát a kereslet és a
kínálat alakítja. Föld- és bányajáradék azért van, mert hiány van a
termőföldben és a bányakincsben, profit is csak a tőkehiányból fakadó
jövedelem. Marx alapvetően tévedett, amikor a profitot, a tőkearányos
nyereséget a tőkés tulajdonformából és nem a tőkehiányból vezette le.
Mindez azonban csak az áruk és a
szolgáltatások esetében van így, a
legfontosabb áru, a munkaerő esetében pedig nevetséges az értékelmélet. A
munkaerő kizsákmányolását nem lehet azzal magyarázni, hogy értéke alatt
fizették meg. Ha valaminek az ára az
értéke alatt van, akkor csak szűkítetten termelődhet újra. Ezzel szemben az
osztálytársadalmak mindegyike sokkal gyorsabban termelte újra a munkaerejét,
mint amennyit hasznosítani tudott. Egyetlen közgazdász sem vette tudomásul,
hogy minden osztálytársadalomban több és jobb volt a munkaerő, mint amennyit az
élettere hatékonyan igényelhetett. Ezért nem volt reális magyarázat a munkaerő
kizsákmányolása. A tény az volt, hogy minden
osztálytársadalomban a lakosság gyorsabban szaporodott, és jobb minőségű volt,
mint amennyit hatékonyabban felhasználhatott. Ennek ellenére egyetlen
osztálytársadalom sem vette tudomásul, hogy a kevesebb létszáma jobban élhetett
volna. Ezt ugyan nem vallotta be, mégis mindegyik úgy akarta a jobban élés
feltételeit biztosítani, hogy erőszakkal igyekezett a társai rovására
terjeszkedni. Ezt pedig csak erőszakkal lehetett elérni, amihez elsősorban
létszámfölényre volt szüksége. A túlnépesedő társadalmak az ellen
túlnépesedéssel igyekeztek védekezni.
Ha az osztálytársadalmak ötezer
éves történelmét jellemezni akarjuk, akkor csak a túlnépesedését lehet általános
jellemzőjüknek tartani. Ez ellen csak
egyetlen védekezési mód létezett, a halálozás fokozása.
A szántóföldi növénytermelés és a
pásztorkodás ugyanis a gyűjtögetésnél lényegesen jobb életfeltételeket
teremtett, ami megállíthatatlan túlnépesedést okozott. Ez ellen egyetlen
védekezési mód volt, az osztálytársadalmak halálozás fokozása. A halálozás
fokozása volt az egyetlen eszköz, aminek segítségével elviselhető szinten
lehetett tartani a túlnépesedést, ezt egyetlen társadalom sem vallotta be, nem
fogalmazta meg, hogy miért fokozza a többség nyomorát, miért háborúzik, miért
üldözi a tudásvágyat.
A tudásvágy üldözése.
Kamaszkorom óta foglalkoztatott a
biblia miért tekintette eredendő bűnnek a tudásvágyat. Már olyan korban éltem,
amikor a társadalmi felemelkedésnek a fő útja a tudásvagyon növelése volt.
Értehetetlennek tartottam, hogy miért minősítette az Úr Adámnak a fajunk
jövőjére vonatkozó kíváncsiságát, eredendő bűnnek. Aztán rájöttem, hogy ez
nemcsak a zsidó, a keresztény és a mohamedán vallás véleménye volt, hanem
minden kultúrát a tudásvágy elnyomása jellemezte. Nem találkoztam olyan
vallással, amelyik a tudásvágyat, a dogmák igazsága feletti kételkedést nem
eredendő bűnnek tekintette. Nemcsak minden vallás elsődleges feladata volt a
dogmák vitathatatlan elfogadása, de még az ókori görög drámákban is a tradíció
megsértése volt a megbocsáthatatlan bűn. A hisztérikus inkvizíció is ezt
üldözte.
Magyarázattal mégsem találkoztam.
Azt csodálom, hogy a biblia megfogalmazói ezt mégis következetesen figyelembe
vették. Ugyanakkor, ismereteim szerint a zsidó vallás következetesen hirdette,
hogy eljön egyszer a megváltó, aki ez alól felszabadulást hoz.
Mivel az emberi faj szaporasága a
25 év körüli várható életkor felett elviselhetetlenné válik, a földművelésből
és a pásztorkodásból élő népek várható életkora pedig ennél egyre hosszabb
lett, egyre indokoltabb lett a társadalmak halálozás fokozása.
A kereszténység létrehozói nem
ismerték fel a megválthatóság feltételét, a fogamzásmentes szexuális élet
megoldását. Krisztust megválóként tekintették, holott az eredendő bűnt, a
tudásvágy kártékonyságát nem oldotta meg. Ez csak kétezer évvel később történt
meg, amikor a tudomány megoldotta a fogamzásmentes szexuális életet, ezzel a
szexuális ösztönük szerint élők ülők akaratától, és nem az ösztönétől függővé
vált a gyermekvállalás. Gyorsan kiderült, hogy a viszonylag jól élők egyre több
szexuális életet élnek, de egyre kevesebb szülést vállalnak.
A 20. század végére a fejlett,
iskolázott lakosság már annyi születést sem vállal, ami a létszám tartásához
elegendő volna, ezért a társadalomnak kell támogatni, ösztönözni a
gyermekvállalást. A túlszaporodás
megszűnésével azonban azonnal spontán megszűnt az osztálytársadalmak halálozást
fokozó funkciója is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése