Kopátsy Sándor EE 2017 06
06
Nincs értéke a legfontosabb vagyonnak, a munkaerőnek.
Az ipari forradalom urbánus
viszonyai között a munkáltató, a tőkés számára a munkása és családja tulajdona
terhes lett volna. Ezért lemondott a munkaerő feletti tulajdonról, helyette bérbe
vette a család tagjait. Egy munkáscsaládnak általában, két munkaadója, a
gyermekmunkák esetében több munkaadója is lehetett. Ez a foglalkoztatási és
munkavállalói szabadság tette lehetővé a magasabb foglalkoztatást. A bányákban
a nők, a textiliparban a férfiak foglalkoztatási lehetősége korlátozott volt.
Mind a munkaadónak, mind a munkavállalónak érdeke volt, hogy a családtagok
elérő munkaadónál dolgozhattak.
Ez is az ipari forradalom egyik
jelentős vívmánya volt.
Előtte azonban nézzük meg röviden
a rabszolga és a feudális társadalom foglalkoztatását.
A rabszolgatartó társadalmak.
Ebben a tekintetben a rabszolgatartó társadalom következetes volt, mert
a rabszolgákat a tulajdonos vagyonának tekintette. Nem a ragszolga idejét,
hanem a rabszolgát, és ha volt a családját vette meg, azt a vagyonának. a
rabszolgatársadalmakban az uralkodó osztály vagyonát a rabszolgái darabszámával
mérték, annak ellenére, hogy az áruk a piacon nem egységes volt, hanem
minőségre ment. A többség ára a fizikai képességükkel arányos volt, nem voltak
árukban nagy különbségek. Ezzel szemben a versenysportokban, a művészetekben és
a szép és szexuálisan vonzó lányok árában óriási különbségek voltak.
Azt később tudtam meg, hogy a
politikai hatalom értékelte, nemzeti vagyonnak tekintette a rabszolgák
mennyiségét. Mivel a rabszolgák életviszonyai mostohák voltak, nagy volt a
halandóságuk. Például törvény írta elő, hogy a rabszolgák számára egészséges
ivóvizet kell biztosítani. Az ezt megsértő tulajdonostól elvették a
rabszolgáját.
A rabszolgaállomány fenntartása
nemcsak a tulajdonos érdeke, de a társadalom feladata is volt. A rabszolgák
gyermekei a rabszolgatartó tulajdonát jelentették. Ezzel a rabszolgatartó
osztály érdekelt volt a minél nagyobb szaporulatukban. Ez sem volt elég. Az
államok egyik feladata volt a hadseregével rabszolgák szerzése. A légiók
parancsnokai elsősorban abban voltak érdekeltek, hogy a megbízójuk, a szenátus
legyen velük megelégedve. Munkájuk megbecsültsége a hódításukon múlt, és nagy
vagyont csak rabszolgák szerzésével és kincsrablással szerezhettek.
A rabszolgatartás a
földművelésben, a legtöbb munkást igénylő ágazatban szinte eltűnt. A viszonylag
kevés munkaerőt foglalkoztató iparokban a céhrendszer alakult ki. Ezek többsége
családi vállalkozás volt. Az ipari forradalom után csak a gyarmatok
ültetvényein éledt fel, és működött tőkés vállalkozás formájában. Ennek az volt
a magyarázata, hogy a gyarmatokon nagy kereslete volt a gyapot, a cukornád, a
dohány termelésének, amihez ott nem találtak munkaerőt. Az Amerikába bevándorló
európaiak többsége földművelő paraszt akart lenni, akik végül modern farmerekké
váltak. Az amerikai ültevények munkaerő igényét elsősorban Afrikában rabolt
rabszolgákkal elégítették ki. Kiderült,
hogyha nincs a piacon szabad munkaerő, akkor erőszakkal, rabszolgát szereznek.
Az Afrikában elrabolt, Amerikában
eladott négerek gazdasági szempontból óriási előnyt jelentettek az ott élő
földbirtokosoknak. Amerika tőkés
osztálya kezdetben az ültetvényeiket rabszolgákkal művelő földbirtokosok
lettek.
Amennyire a rabszolgáknak volt
köszönhető az amerikai gyarmatokon kialakuló tőkésosztály, ez a 20. században
nehéz kolonccá váltak a munkaerejükkel gyengéknek bizonyult volt rabszolgák. Ma
már sehol nincs jelentős rabszolgatartás, sőt mindenütt, de elsősorban az
Egyesült Államokban, sokkal jobban élnek, mint azok, akik Afrikában
maradhattak. Ugyanakkor azonban az Amerikában a gyarmatok földbirtokosait
meggazdagító rabszolgák utódai az átlagosnál sokkal kisebb értékű, visszahúzó
etnikum lettek.
A kiscsaládos feudális társadalom.
A rabszolgatartó társadalmak
ideje lejárt az első évezred utolsó századiban. Ahogyan kiszelektálódott a búza
és az árpa télállósága, létrejöttek a természetes csapadékra épülő
gabonatermelés technikai eszközei, a talajforgató eke, az igavonó hám, a lovak
patáit védő és járásukat stabilizáló patkó, és létrejöttek a gabonatermelés új feltételei, amelyek Európa egészét
magas-kultúrát eltartóvá tették, olyan társadalmi felépítmény vált szükségessé,
ami ennek a feladatnak megfelelt. Ez valami tejesen új agrártársadalom
létrejöttét eredményezte.
Létrejött a földbirtokos osztály uralma alatt a kiscsaládos feudális
társadalom. Valami forradalmian új, és a korábbiaknál sokkal hatékonyabb
feudális agrártársadalom. A létrehozója annak,
hogy a földesurak a földjük megművelését nem a világ minden társadalmában
jellemző nagycsaládra, hanem a szülőkből és a gyermekeikből álló kiscsaládra
bízták. Ezzel létrejött az első, és sokáig az egyetlen kiscsaládos társadalom.
Ettől kezdve a kis Nyugat-Európa lett az emberiség élcsapata. Ez
tette Nyugat-Európát az emberiség élcsapatává. Ennek ellenre nyoma sem
található annak, hogy a kiscsaládra, mint a társadalom sejtjére épült
társadalom általánossá vált Nyugat-Európában. Arról nem tudunk semmit, ki találta ki, és hogyan győzte meg mind a
politikai hatalmat, mind a nyugat-európai keresztény egyházat ennek általános
bevezetéséről és működtetéséről. Érthetetlen, hogy a Nyugat-Európát a világ
minden más, nagy családos kultúrája fölé emelő intézménnyé emelő, majd mára már
világszerte elterjedt kiscsaládos feudális társadalom történelmi szerepe
méltatásnak a nyoma sem található.
Az egyértelmű, hogy a
földbirtokos számára a kiscsaládos jobbágyrendszer sokkal jobb megoldás volt,
mint a jobbágyteleknek a nagycsaládokra bízása.
A kiscsalád elsődleges előnye, hogy lehetővé teszi a jobbágytelkek
állandóságát, azzal, hogy ennek a kiscsalád munkaereje, a két szülő és a
gyermekei, viszonylag állandó. A földbirtokos érdeke, hogy a jobbágyával
kötött szerződése állandó maradjon, a szülők munkaképes korának végéig tartó
legyen, és azt a legidősebb fia örökölhesse. Ez a nagycsaládos rendszerben
megoldhatatlan, mivel a nagycsalád létszáma, munkaereje nagyságrenddel is
megváltozhat. Minden nagycsaládos rendszerben 5-10 évenként újra kellett
osztani, a családok létszámához, munkaerejéhez igazítani a telkeket.
A kiscsalád legnagyobb előnye, hogy a szülők nemcsak az elsődleges
értéktermelők, de a jövedelem felett is rendelkezők. A nagycsalád
legnagyobb hátránya, hogy az egyetlen jogi személy a legidősebb férfi, aki sok
esetben már nem teljes munkaképes, értéktermelő. A családfő rendelkezik minden családfői joggal, és esetleg tucatnyi
felnőtt sorsával, jövedelmével. Az értéktermelők többsége minden
tekintetben jogtalan. A kiscsalád
jelenlegi utódja a farmer, a nagycsaládé a kolhoz elnöke.
A jobbágytelkek újraosztása érdektelenné teszi a talajerőre vigyázást.
A kiscsaládban nemcsak a területnek, de a háznak, a gazdasági épületeknek
birtokosa és örököse folyamatosan biztosított.
A kiscsalád sokkal rugalmasabb társadalmi sejt, mint a nagycsalád. Ahogyan
kialakult a kiscsaládos jobbágyrendszer egymást követték Nyugat-Európában a
társadalmi haladás állomásai. A
reneszánsz, a reformáció, az ipari forradalom, a felvilágosodás, a politikai
demokrácia, a tudományos és technikai forradalom a kiscsaládos Nyugat egymást
követő győzedelmei voltak. Ezek egyike sem győzhetett igazán ott, ahol a
nagycsaládos rendszer fennmaradt.
Érdekes módon, a kiscsalád
bevezetésének hátterével, eredményeivel alig foglalkoznak a történészek, pedig elsősorban a kiscsaládos rendszernek
köszönhető, hogy Európa nyugati fele ezer évre a világ élcsapatát jelentette, a
keleti fele pedig lemaradt.
A tőkés osztálytársadalmak.
A két első, említett
osztálytársadalmon belül is voltak tőkés vállalkozások, de a társadalmi súlyuk
eltörpült a mezőgazdaság mellett. A 18. században azonban fordulat következett
be. Eddig az ipar elsősorban az uralkodó osztály igényeit elégítette ki. Ezek
nem olcsó tömegárukra vágytak, hanem luxus igényűek voltak. A lakosság pedig
olyan szerény igényeket jelentett az iparok számára, amivel a főfoglalkozású
ipari vállalkozások nem is foglalkoztak. A
lakosság nagy többségének az igényeihez mérten a városok alacsony hatékonyságú
céhipara is drágának bizonyult. A
lakosság nagy többségnek az ipari termekkel szembeni igényét a háziipar
elégítette ki. Ruházatukat maguk a földműves családok elégítették ki.
Ezzel szemben az ipari forradalom
először jelentett a háziiparral és a céhiparral szembeni versenytársat. Nemcsak
azokban a társadalmakban, ahol győzött, de legyőzte szinte az egész elmaradt
világ háziiparát is. A gyáripar olyan
olcsó árut hozott a piacra, amivel nemcsak a céhipart, de a háziipart is
legyőzte, nemcsak otthon a gyarmattartó országban, de a gyarmatokon is. A
nyugat-európai gyárak termékei nemcsak otthon győztek, hanem az elmaradt
világban is. Ehhez azonban a fegyverek és a szállítás forradalma is
nélkülözhetetlen volt. A vasút és a
gőzhajó elérhetővé tette a világ legtávolabbi, és a legkevésbé versenyképes
országait is.
A gazdasági hódításnak feltétele volt a Nyugat példátlan katonai
fölénye is.
Az ipari tömegáruk világpiai győzelmét nemcsak a gyáripari termékek
olcsósága teremtette meg, hanem a szállítás és a hadviselés forradalma is.
Az osztálytársadalmak közös jellemzője.
Nemcsak a történészek, de a
társadalomtudományok művelői sem vették tudomásul, hogy a három látszólag
nagyon eltérő társadalom csak abba különbözött egymástól, hogy kik alkották az
uralkodó osztályt. Azt senki sem vette
tudomásul, hogy mindháromban az uralkodó osztály elsődleges feladata a nyomort
fokozó adóztatás, a háborúskodás, valamint az ember tudásvágyának az üldözése,
közös jellemzőjük volt. A lakosság
elviselhetetlen növekedésének lefékezése jelentette számukra a közös
alépítményi feladatot. Ez a közös fakadt, hogy a termelésből élés minőségi
előrelépést jelentett az életfeltételekben. A mintegy 150 ezer évig tartó
gyűjtögetés mellett az életterek eltartó képessége ugyan nagyon eltérő, de ezen
belül nagyon alacsony volt.
Nem találtam ugyan arra vonatkozó
adatot, mennyi volt a gyűjtögető társadalmak élettereinek az eltartó képessége.
Minden bizonnyal a csapadékos trópus adott a legtöbb táplálékot, a sivatag és a
tundra a legkevesebbet. Elég volna egy olyan térkép készítése, hogy a
földünkön, hol mennyi volt a növények évenkénti gyarapodása. Ez határozta meg,
hogy mennyi állat élhetett meg ott. Ezzel párhuzamos volt a gyűjtögető ember
eltartó képessége is.
A másik eddig sehol nem talált
mutató az, hogy a begyűjtött termék és zsákmány meddig volt eltartható. Ez
pedig óriási volt a hideg északon, és nagyon alacsony a meleg, párás
környezetben. Ezen az alapon tartom a sarkok közeli tengerpartot, különösen, ha
olyan folyó is van, ahova ívni járnak a tengeri halak.
Még kevesebb figyelmet kap az a
szempont, hogy hol érzik magukat jobban a vírusok és a bacilusok.
Megfeledkezünk arról, hogy a betegségek ellen nem volt lehetőség a védekezésre.
Aki ezt tudomásul veszi, belátja, hogy miért nem a párás trópusokon volt az
ember számára a paradicsom.
A véleményem szerint, a gyűjtögető társadalmakban a várható
életkor mindenütt a 25 év körül ingadozott. Ez az a szint, ami mellett az
emberi faj még fennmaradhat, de nem növekszik a lakosság száma. Ezt én
találtam ki, mert a gyűjtögető társadalmak mindegyikében szinte nem változott,
csak e körül ingadozott a lakosság száma. Az emberi faj természetes szaporasága
ilyen várható életkor mellett a létszáma tartása körül ingadozik. Ha ennél
rövidebb, kipusztul, ha hosszabb, túlnépesedik. Jó volna, ha a demográfusok is
kiszámolnák, hogy az emberi faj szaporasága milyen várható életkor mellett
stagnál.
Ezt azért tartom fontos adatnak,
mert a jégkorszak megszűnése után kialakult szántóföldi növénytermelés és a
pásztorkodás azonnal elviselhetetlen túlnépesedést jelentett. Ezt elsősorban az
öntözéses gabonatermelésre való áttérés esetében láthatjuk. Előtte ugyanis
nagyon ritka jelenség volt a közmunka, az önözéses gabonatermelő társadalmakban
azonban azonnal megjelent. Márpedig a közmunka a túlnépesedést bizonyító tény.
Minden gabonatermelő és pásztortársadalom olyan életfeltételeket
jelentett, amiben meghosszabbodott a várható élekor, általánossá vált a
túlnépesedés, ami ellen csak a halálozást fokozó társadalmi felépítmény
lassítja elviselhetővé a társadalom stabilitását.
Az osztálytársadalmak ötezer éves
múltjának elkerülhetetlenségét csak az érheti meg, aki tudomásul veszi, hogy a
25 év feletti várható életkort az olyan társadalmi felépítmény viselheti el,
amelyik tudomásul veszi, hogy a stabilitást csak az olyan felépítmény teheti
elviselhetővé, amelyik fokozza a halálozást. Vagyis az elmúlt ötezer évben objektív szükségszerűség volt a
szervezett halálozás okozása. Márpedig, aki ezt tudomásul veszi, csak akkor várhat túllépés a szervezett
halálokozáson, ha sikerült a gyermekvállalást a létszám újratermelés szintjére
visszaszorítani.
A történelembe n ugyan voltak
kísérletek a gyermekvállalás korlátozására, de azok említésre sem méltók.
Egyetlen szervezett és eredményes megoldásról tudok, Nyugat-Európában a
kiscsaládos jobbágyrendszer a jobbágytelkek számára csökkentette a gyermeket
vállalható családok számát. Ez csak azért sikerülhetett, mert az uralkodó
osztálynak, a földesuraknak és a katolikus egyháznak közös anyagi érdeke volt a
kevesebb gyermekvállalás.
Az a tény, hogy gyermekvállaló
család csak annyi lehet, ahány jobbágytelek volt, azt eredményezte, hogy a
házasulhatók kora jó tíz évvel kitolódott. Ezzel a gyermekvállalhatóság is. Máig nem találtam olyan történészt, aki
felismerte volna, hogy mit jelentett, hogy ezelőtt mindegy ezer éve olyan
feudális társadalom alakult ki Európa nyugati felén, amiben a gyermekvállalás
jó tíz évvel a nemi érettség utánra tolódott ki.
Semmi nyoma nem található annak,
hogy az európai fiatalok a nemi érettségüket követő tíz évben el voltak zárva a
legerősebb ember ösztönükkel éléstől. Ez most sem válik ismertté, amikor a fiatalok
a fogamzásgátlóknak köszönhetően kiélhetik a nemi ösztönüket függetlenül attól,
mikor házasodnak.
Megjegyzem, hogy a mai
házasságkötők életkora visszamászott oda, ami a középkorban volt, de a
szexuális életük szabadságát legfeljebb a katolikus egyház szeretné a házasság
utánra korlátozni.
A nyugat-európai feudális társadalom világraszóló eredményéért iszonyú
árat fizetett a térség fiatalsága. A nemi érettségük legvadabb tíz évében nem
élhettek normális szexuális életet. Számomra ez a klasszikus példája annak,
hogy a társadalomtudományok csak a jogi és az anyagi sérelmekkel számolnak.
Azon ezerszer annyi felháborodás olvasható, hogy a lakosság többségnek, a
nőknek általában nem volt választó joguk. Ma ugyan szinte mindenkinek van, a
felük azonban nem is él a lehetőséggel. Ennél ezerszer nagyobb jogfosztás volt
a házasság előtti fiatalok számára a szexuális élet tilalma, mégsem beszélünk
róla.
A tudomány és technika forradalma.
Az emberiség legnagyobb
találmányának tartom a fogamzásgátlás megoldását. Ennek ellenére erről említés
sem történik róla. Ez ugyan a gyűjtögető társadalmakban nem volt probléma,
hiszen a létszám tartásához szükség volt az emberi faj fennmaradására. Említést
sem találtam arról, hogy fajunk csak azért élhette túl a gyűjtögetés mintegy
150 ezer évét, mert fizikai adottságaihoz képest nagyon szapora faj.
Mindkét nem szexuális ösztöne erős, tartós és magas szaporaságot tesz
lehetővé. Ez biztosította, hogy fajunk a gyűjtögetés 150 ezer éve alatt
nemcsak fennmaradt, de a föld szinte minden életterében berendezkedhetett.
A szexuális vágya mindkét
nemünknek három évtizeden át folyamatos. A nők évente minden hónapban néhány
napon keresztül termékenyek. A termékenységük a szülés után egy évvel
helyreáll. Minden nő, aki megéli terménysége egész korát, 6-8 gyermeket
szülhet. Ezt csak a magas gyermekhalandóság csökkentette. Alig található adat
arra, hogy mekkora volt az első évet sem megélők aránya. Pedig fajunk
újszülöttei a legkevésbé életképesek. Kevés ösztönös képességgel jönnek a
világra, és mintegy 15 évig az önálló életre képtelenek.
Az ember újszülött korábban
sokáig életképtelen, de ugyanakkor az agya, a kezei, a hangképző képessége több
év alatt alakul ki. Az a közelmúltban derült ki, hogy az emberi agy
kapacitásának, felvevő képességének a kifejlődése a születést követő 4-5 évig
tart.
Az osztálytársadalmak munkaerőigénye.
Az osztálytársadalmak egészen a
jelenkorig a kínálatához viszonyítva egyre kevesebb tudást és fizikai erőt
igényeltek. Korábban ugyanis szinte csak
olyan eszközök, szerszámok jelentek meg, amelyek ugyan hatékonyabbá tették a
munkavégzést, de csökkentették a használatukhoz szükséges tudást és képességet.
A munkaerő mennyisége és képessége egyre gyarapodott, az újabb eszközök azonban
egyre kevésbé igényelték a használójuk képességét. A 20. század eleje volt
talán az a mélypont, amikor minimumára csökkent a munkaerő képességével szemben
támasztott minőségi igény.
Ez okozta az egyre nagyobb
gazdasági válságokat. A fordulat a leginkább a rakodási munkák eddig a
képzetlen munkások tömegét igényelték, pár évtized alatt a ki- és berakodást
mérnökök végezik, tied és század idő alatt, nagyságrendekkel olcsóbban. A hajók
ki- és berakodási ideje a hetekről egyetlen napra esett. Ezt jól illusztrálná,
hogyan alakult száz év alatt a hajók kikötőkben való tartózkodása. Korábban a
rakodásokat képzetlen munkások milliói, ma ezer magasan képzett mérnök
komputerekkel tized annyi idő alatt végzi el.
A bányákban korábban képzetlen
munkaerő milliói csákánnyal, lapáttal dolgoztak, ma nagyon drága kombájnokkal
mérnökök végzik.
A változás általános, ezt jól jellemzi a tény, hogy ma a
vállalkozásokban hússzor annyi mérnökre, és tized annyi képzetlen munkásra van
szükség.
Csak a művészetekben és a spotokban volt minőségi igény.
A tudományos és technikai forradalom hatására hiány lett a munkaerő minőségének
a felső kétharmada, és a képzetlen munkaerő átlaghoz viszonyított ára csökkent.
Az osztálytársadalmak ötezer éve
alatt, csak két ágazatban volt hiány a
minőségi munkaerőben, a művészetek és a sportok felső néhány százalékában.
Ami óta ezt felismertem, lelkesen kutatom a két ágazat múltját. Egyre jobban kiderült, hogy ezek kezdettől
fogva nem osztálytársadalmi alapon, hanem a teljesítményük alapján
szelektálódtak. Eleve úgy kezelték ezeket, mintha nem is az osztálytársadalom
tagjai lennének. A legnagyobbak ismertebbek, gazdagabbak és maradandóbbak
lettek, mint az uralkodó osztály felső harmada. A több ezer éves múljuk
olyan korai képességfeltáráson, képzésen alapult, akárcsak ma.
Megszállott híve lettem annak, hogy a jelenkor fejlett társadalmában,
minden szakmában olyan korai tehetségfeltárást, képzési módszert, anyagi és
erkölcsi elismerést kellene alkalmazni, mint ezen a két területen ma is
működik.
A profit is járadék.
A klasszikus közgazdaságtan alapítói
tévedtek abban, hogy a tőkejövedelmet nem járadéknak tekintették. Azt
természetesnek vették, hogy a föld és a bánya tulajdonosát külön, meg nem
dolgozott jövedelem illeti meg, de a tőke utáni meg nem dolgozott jövedelmet
nem a tőke járadékának, hanem profitnak minősítették. Azt természetesnek
tartották, hogy a földesúrnak, a bányatulajdonosnak a bérbeadás esetén
munkanélküli jövedelem jár, amit akkor is élvezhet, amikor maga vállalja a
működtetését is. Ezzel szemben a tőkés a tőkeéje használójától nem bérleti
díjat kap, hanem indoktalan jövedelmet élvez, profitból részesül, de akkor is
érdem nélküli ez a jövedelem, ha a tőkéjét maga működteti.
Már a klasszikus közgazdászok sem
vették tudomásul, hogy a föld, a bánya, a tőke azért ad meg nem dolgozott jövedelmet,
mert hiány van a földben, a bányakincsekben és a tőkében is.
A közgazdaságtan hibái abból
származnak, hogy kitalálták az érték kereslet és kínálat nélküli fogalmát, az
újratermelési költséget. Mivel ez megfoghatatlan, megelégednek azzal, hogy a kereslet
és kínálat arányától függően ingadozó árak centruma. De ez sem ragadható meg.
Ezért aztán megelégedtek azzal, hogy a piac kereslettől és kínálattól függő
árait nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ez
pedig azt jelenti, hogy a termelés szabályozója a jövedelmezőség legyen.
Mivel mérjük a társadalom fejlettségét.
Az ENSZ hűen követte elődje, a
Népszövetség statisztikai eredményeit. Mindkettő aranybánya lett a közgazdászok
számára.
Az ENSZ statisztikusai
felismerték, hogy a jelenkorban, amikor a lakosság számának alakulásában
nemcsak a mértékek, de még az előjelek is különbözők lettek, értelmetlenné vált
a tagországok társadalmi fejlettségét a nemzeti jövedelmük nagyságával mérni.
Nagy lépést tettek előre azzal,
hogy az országok társadalmi fejlettségét
az egy lakosra vetített három mutatóval mérik. Ezek az egy laksora jutó jövedelem, belső forgalmi áron mérve, a
várható életkor és az átlagos iskolázottság. Ezek eredője alapján mérik a
társadalmak fejlettségét. Ez klasszisokkal jobb a korábbi mércénél, az országokban
termelt nemzeti jövedelem éves összegénél.
Ezzel szemben két mutatót még
ajánlanék.
A második helyen az egy lakosra jutó nemzeti vagyont javasolnám. Az
olyan országok, ahol gyors a lakosság növekedése, éppen ez a mutató
teljesíthetetlen. S kínai reform kidolgozóinak éppen az a legnagyobb érdeme,
hogy az egy lakosra jutó vagyonigény teljesíthetőségének az elengedhetetlen feltétele
a népesség növekedéssel arányos vagyonképzés. Ez a lakosság gyors növekedése
estében teljesíthetetlen feladatot jelent.
Kevés közgazdasági probléma volt rám nagyobb hatással, mint annak
felismerése a társadalom számára elengedhetetlen igény, hogy az egy lakosra
jutó jövedelemmel párhuzamosan növekedjen a nemzeti vagyon is. Ez Rácz Jenő
és Bródy András könyve alapján vált ismertté a számomra. Tehát nem elegendő, ha
az egy lakosra jutó jövedelem növekszik, ezzel párhuzamosan növelni kell az egy
lakosra jutó vagyont is. Sajnos ennek felismerése idején még nem volt elismert,
hogy a nemzeti vagyon nemcsak a fizikai vagyon, hanem az emberi vagyon is.
Vagyis a munkaerő értéke is vagyon. Ennek figyelembe vétele nélkül is egészen
más, mivel az emberi vagyon, a képzett munkaerő értéke nagyobb, mint a
foglalkoztatását biztosító fizikai vagyon. Hatvan éve mégis jól működött az
iránytűm akkor is, ha a népesség növekedéssel járó fizikai vagyonigényt veszem
figyelembe. Rácz és Bródy csak a fizikai vagyonnal számolt, de még azt is csak
az átlagos európai vagyonigénnyel, ami akkor az egy laksora jutó jövedelem
3-4-szerese volt. Ez is elég nagy annak bizonyítására, hogy a lakosság 1-2
ezreléknél gyorsabb növekedése esetén elviselhetetlen felhalmozási igényt jön
létre.
Az óta megtanultam, hogy a vagyonigény időben és kultúrák
között jelentősen eltérő, de ezek az eltérések lassan változnak. Ezt a
mutatót egyedül az Egyesült Államokban mérik. Ebből
kiderül, hogy ez az arány elsősorban etnikai hovatartozástól függ, az államokon
belül is jelentősen eltér. 2015-ben az Egyesült Államokban az éves jövedelem
ötszerese volt a kelet-ázsiai etnikumok vagyona. Ez a mutató a protestánsoknál
3.5, a latinoknál 2.5, az afrikaiaknál 0.9. Ezek a számok is meggyőzően
bizonyítják, hogy miért marad le a vitathatatlan szuperhatalom a másik három
óceánokon túli angolszász társához képest. Egyszerűen azért, mert azokban a
visszahúzó két etnikum sokkal kisebb arányban van jelen.
Magyarként vágyam lenne a hazai
etnikumok jövedelmükhöz viszonyított vagyonát látni.
Egy ilyen mutató sokat mondanak a kiegyezés és az első világháború, a
két háború közti Horthy rendszer, a bolsevik megszállás és a rendszerváltás
utáni szakaszban látni. Egy ilyen felmérés sok magyarázatot adna arra, hogy
miért alakult úgy a történelmünk, ahogyan alakult.
A két háború közt az
iskolázottságot mérték. A sorrend fentről lefelé egyértelműen így volt a
zsidóság, a svábok, a protestánsok, a katolikusok, a görög keletiek és a
cigányok. Ebből az is megállapítható, hogy mint vesztettünk a zsidóságuk
öthatodának, a svábok felének elvesztésével. Az is egyértelmű, hogy a
cigányságunk lényegese az amerikai feketék mögött áll. Nem véletlen, hogy az
ilyen tényeket nem mérjük.
Honismeretemet jónak tartom, de
sokkal jobb lehetne, ha mérnénk a lakosságunk etnikai és vallási összetételében
a jövedelem és vagyon arányát. Még ennél is többet mondana az, hogy ebben a bontásban
milyen a gyermeknevelés aránya.
Visszatérve a csodálatos
eredményt elérő Kínára. Ott nemcsak a lakosság gyors növekedése támasztott
felviselhetetlen felhalmozási igényt, hanem az is hogy az alapanyag iparok
fejlesztése nagy felhalmozási igényt támasztott. Kína ugyan a népességének
növekedését leállította, de a példa nélküli gyors urbanizáció, infrastruktúra
építése, a munkahelyek teremtése eleve óriási felhalmozási igénnyel jár. Kína a
lakosság növekedésének leállása mellett is a világ legmagasabb felhalmozási
rátájára kényszerült.
Nem értékelték a munkaerőt az osztálytársadalmak.
A munkaerő nélkül ugyan nem
működhetett a társadalom, de mivel a keresleténél több és jobb volt belőle, a
közgazdaságtan eltekinthetett az értékétől, levegőnek tekinthette. A munkaerő olyan termelési tényező volt,
ami több és jobb volt, mint a vele szemben támasztott kereslet. Ebből aztán
az következett, hogy a termőföldnek, az ásványi kincseknek és a tőkének volt
vagyonértéke, ami után földjáradék, bányajáradék, profit járt a tulajdonosának,
a vagyonok értékét a járadéka alapján állapították meg.
A föld és a bányakincs utáni járadékot a tulajdonból fakadó indokolt
jövedelemnek tartották, a tőkei utáni profitot azonban meg nem dolgozott,
indoktalan jövedelemnek tekintették. Nem vették tudomásul, hogy mindhárom
jövedelem a vagyonhiányból fakadó járadék volt.
A legfontosabb termelési tényezőt, a munkaerőt olyan árunak
minősítették, aminek ára volt, de mivel több és jobb volt belőle, mint amennyi
a kereslete, vagyonnak nem is minősítették. A klasszikus közgazdaságtan a
munkaerő bérét az értékétől független jövedelemnek tekintette. Azt is figyelmen
kívül hagyta, hogy a földet, a bányát a járadéka tőkésítése alapján vagyonnak
kezelték. Ez a tőke esetében azt jelentette volna, hogy a tőke értékét is a
profitja tőkésítése alapján kell megállapítani. A gyakorlatban a tőkepiacon ez
is történt. Ebből annak kellett volna
következni, hogy a munkaerő megvásárolásáért kifizetett összeget tőkésítve
kaptuk meg a munkaerő értékét.
Ebből az következett, hogy a munkaerő is olyan, mint minden más áru,
aminek az ára az értéke felett van, ha nagyobb a kereslete, mint a kínálata, és
fordítva az ára az éréke alatt van, ha nagyobb volt a kínálata, mint a
kereslete. Erről Marx is megfeledkezett, fel sem vetette, hogy a munkaerő
kínálata és kereslete hogyan aránylik egymáshoz. Ezt azért sem tehette meg,
mert akkor a kizsákmányolását nem tudta volna tényként megállapítani.
A munkaerő ugyanis minden osztálytársadalomban több és jobb volt, mint
a kereslete. Marxnak az sem okozott problémát, hogy a munkaerő értékét is
az újraterelési költsége határozza meg. Márpedig
a bérekből egyre több és jobb munkaerő termelődött újra. Ezzel azonban oda
jutott volna, hogy a munkaerő egy olyan
áru, ami akkor is bővítetten termelte újra magát, ha az éréke alatt vásárolták
meg.
A munkaerő tehát nem termelési tényező, aminek értéke van, hanem a
termelés alanya. Még az osztálytársadalmakban is olyan helyzetet teremtett
magának, amiben nemcsak gyorsan szaporodik, de a jóléte is nő. Nem az ember van a társadalomért, hanem a
társadalom az emberért.
Az kétsége sem vonható tény, hogy
az ember nemcsak biológia tekintettben van a fajok élén, hanem a sikerében is.
Ebben a példátlan sikerben az ember volt a főszereplő. Nemcsak példátlan a sikere
volt, hanem hatványozottan gyorsul.
Az osztálytársadalmaknak az utóbbi ötezer éves történelme azért volt
szenvedéssel teli, mert az ember szaporaságát nem volt képes az igényéhez
szabni. Minden kínunk oka az volt, hogy a jólétünknek következtében egyre
jobban szaporodtunk. Kevesebb áldozattal járt volna, ha csak olyan mértékben
szaporodunk, amilyen mértékben a létszámunk optimálisan alakult volna.
Ezért a társadalomtudományok elsődleges feladata a létszámuk
szabályozása volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése