Kopátsy Sándor EE 2017 06
28
Mesterségesen
teremtett foglalkoztatási válság
Az Európai Unió végzetes hibát
követett el azzal, hogy 28 tagországának közös felépítményt hozott létre. A
létrehozói abban a téves hitben éltek, hogy Európa, legalábbis annak nyugati
fele egységbe szervezhető azzal, hogy nyugati keresztény, azaz római katolikus
és református.
Az ugyan a Nyugat számára
bebizonyosodott, hogy az óceánon túli gyarmatokon, ahol az alapokat a
protestáns angolszászok rakták le, nemcsak minden európai etnikumot, de még
afrikai rabszolgákat és ázsiai menekülteket is fejlett társadalmakká
építhettek. A két világháborúban a négy volt angol gyarmatnak, elsősorban az
Egyesült Államoknak köszönhetően megmenthették nemcsak a kelet-európai bolsevik
marxizmus, de a német fasizmus diktatúráitól a polgári demokráciákat, Európa
szinte minden etnikuma számára nemzeti államok létrejöttét biztosították.
Az EU két alapítója, a német
kancellát Adenauer és a francia elnök, De Gaulle római katolikus volt, de az
egyik puritán német, a másik pedig latin francia. Már itt zavart okoz, hogy a vallást és a viselkedési kultúrát
azonosítjuk. Nem vesszük tudomásul, hogy az Alpokban élő germánok akkor is
puritánok, ha politikai okokból katolikusok maradtak. A franciák pedig latin
népek maradtak annak ellenére, hogy az Alpoktól északra élnek.
Ezt a hibát már ötven évvel
korábban a német, Max Weber is elkövette, amikor a puritán népek fölényét a
reformátusok puritanizmusával azonosította. Ő is abban a hitben élt, hogy a
kereszténység minden egyháza egyúttal viselkedési magatartás is jelent. Azt
hitte, hogy a reformátusok azért puritánok, mert a kereszténységük puritán
volt. A valóság, hogy az angolszászok, a germánok és a skandinávok eleve, már a
keresztény vallásra térésük előtt puritán módon élők voltak.
Az európai társadalomtudósok fel sem vetik azt, amit az említett Max
Weber Amerika-hatásnak nevezett, amikor azt állította, hogy a lengyelek a saját
hazájukban megrögzött lengyel módon viselkednek, de Amerikában egy generáció
után puritán módon élők lesznek. Egyetlen európai történész sem vette
tudomásul, hogy minden európai etnikum, ha Amerikába, vagy Óceániába, angol
gyarmatra települ át, gyorsan puritán lesz, eltekintve a mediterránoktól, akik erre
csak nagyon lassan képesek. Ugyanakkor, ha mediterrán gyarmatra kerültek, még
az otthonuknál is mediterránabbak lesznek.
Ez a magyarázata annak, hogy
Amerika nagyobb fele Latin-Amerika lett, csak az angol gyarmatok váltak
puritán, fejlett államokká. Az Egyesült Államokban az európai népek beolvadása
csak a latin népeknek nem sikerült. Ott a lakosságot az eltérő viselkedése
alapján így sorolják. Protestánsok, latinok, afrikaiak és már egyre inkább
emlegetik az európai puritánoknál is puritánabb távol-keleti, konfuciánus
népeket.
Ők ezt szakszerűen teszik, mert
nem vallásról beszélnek, hanem a legnagyobb különbséget az eltérő
vagyonigényükben látják. A kelet-ászai
népek egy éves jövedelmének ötször nagyobb a vagyona, a puritánoknak háromszor,
a latinoknak kétszer, az afrikaiaknak pedig csak egyszer akkora. Az, hogy
milyen vallásúak, fel sem merül.
Európa egységének realitását
azonban máig sem vizsgálta senki. Pedig ez a kulcskérdés. Én ebből
Olaszországban kigyógyultam. Ott hiába 150 éve egynyelvű az ország, északról
délre haladva, a lakosság magatartása az Alpokban puritán, a Pó völgyében
szinte francia. Délen pedig egyre mediterránabb. Észak-Olaszország, önálló
államként Franciaország szintjén élhetne, és Dél-Olaszország is jobban élne a
maga lábán járva, mint jelenleg.
Ez a felismerésem vezetett a
gondolatra, hogy ideje volna, hogy a Kárpát Medencében kialakult utódállamok
sorsát, hogy befolyásolta az önálló állammá válásuk. Ennél is időszerűbb volna
megvizsgálni, hogyan alakult a 28 EU tagállam egymáshoz viszonyított helyzete a
tagság óta.
Ezzel jutottam el a jelen
témámhoz. A The Economist múlt heti számában jelent meg egy kis tanulmány, a
latin tagországok adatiról az utóbbi tíz évben. Nem véletlen, hogy Brüsszelben
a jól fizetett bürokraták ilyennel nem foglalkoznak. Katasztrofális a latin
tagállamok sorsa. 2007 óta az euró
övezet országaiban a nemzeti jövedelem 3 százalékkal nőtt. Ezen belül
Franciaország 5 százalékkal nőtt, Spanyolország 2016-ra mászott vissza a
kiindulási szintre. Olaszország még ma is 6, Görögország pedig 25 százalékkal
alatta van. Történt ez annak ellenére, hogy ezek az országok az EU kasszájából
sokkal többet kapnak, mint amennyit befizetnek. Az EU eredeti céljai között
kiemelt volt a kevésbé fejlett tagországok felzárkóztatása.
A létféle foglalkoztatás.
A latin országok, elsősorban a mediterránok hamar kitalálták, hogy a
szakszervezetek nem a munkát vállalni akarók, hanem csak a már munkaviszonyban
lévő tagság érdekét védik, és a kormánnyal szemben olyan foglalkoztatási
feltételeket harcolnak ki, melyek elviselhetetlenül alacsony foglalkoztatást
teremtenek. Ez ellen a latin országok kormányai azzal védekeztek, hogy
kitaláltak egy másodosztályú munkaviszonyt, ahol könnyebb a munkaerőtől való
megszabadulás. Ez nemcsak a kormány, de a társadalom érdeke is. A munkaadók
pedig kaptak a lehetőségen, és egyre inkább arra törekednek, hogy a
foglalkoztatási kedvezmény ne csak a gyenge, képzetlen, az állam nyelvét sem
ismerő munkaerőt, hanem minden jelentkezőt ilyen megkülönböztetett felmondási
feltételek között vegyenek fel.
Önmagában a megkülönböztetett
foglalkoztatási feltételek a társadalom érdekét szolgálták, hiszen másként még
a 2007 előtti állapotot sem lehetett volna visszaállítani. Az elmúlt tíz évben
felvett munkaerő nagy többsége csak azért talált munkát, mert a munkaadó tudta,
hogy szükség esetén megszabadulhat tőle.
Spanyolországban 2007-ben az
úgynevezett hosszú távra foglalkoztatott munkaerőnek csak 2-3 százaléka volt
munkanélküli, ami a tőkés piacgazdaságokban alacsonynak számít. Európában, a
germán és a skandináv országokban is ritkán fordul elő. Ugyanakkor a
munkaerőnek 10 százaléka volt munkanélküli.
Minden kultúrának, minden szinten más foglalkoztatási szabályozásra van
szüksége. Ezt jól kifejezte, hogy a két háború között a diplomásoknak volt
havi fizetésük, a munkások hetibért kaptak. A cigányokat naponta fizettük. Azt
csak a rendszerváltás után tapasztalhattam meg, hogy az egységes havi fizetés ellenére
minden képzettségi szint más időre osztja be a jövedelmét. A képzelten lakosság
azonnal elkölti a jövedelmét. A legrövidebb időt a tulajdonosnál töltött jövedelem
a családi pótlék és a munkanélküli segély.
Egyértelmű volna, hogy a
képzelten munkaerőt, mindenekelőtt a cigányokat heti bérrel indokolt volna
fizetni, és munkaviszonyukat egyszerűbben megszűntetni.
Amennyire a már gazdag,
iskolázott puritán országokban indokolt az egységes havi fizetés, annyira
elsietett, ennek az EU tagországok mindegyikében általánosan alkalmazni. Nem volt tehát indoktalan a mediterrán
országokban a két eltérő munkaviszony bevezetése, de hiba volt, ennek a
rendezetlensége. Hiba volt azonban, hogy a lehetőséggel élve tíz éve szinte
minden pályakezdő diplomást is a védetlen munkavállalásban alkalmazhatni.
Magyarországban is évek óta
javaslom a tartósan munkanélküli képzetlen munkaerő, a cigányság többsége
számára is a megkülönböztetett munkaviszony bevezetését. Ez azt jelentené, hogy
ezeket kedvezőbb feltételek mellett is alkalmazhassák. Kedvesebb
nyugdíjjárulékot kellejen utánuk fizetni, és indoklás nélkül el lehessen
bocsájtani.
Elvem szerint minden etnikumot, minden képzettségi szinten olyan
feltételek szerint kell alkalmazni, aminek következtében a foglalkoztatási
szint számukra legyen azonos. Nem jó az a foglalkoztatási szabályozás, aminek
következtében a munkaerő etnikai és képzettségi szintjei között nagyon eltérő
foglalkoztatási szintek alakulnak ki. Ezért a vegyes etnikumú, és nem
viszonylag homogén országokban eleve súlyos hiba az egységes foglalkoztatási
feltétel.
A tartós munkanélküliség okozta kár a munkaerő értékével fordítottan
arányos. A liberális rendszerváltás legnagyobb hibája az volt, hogy nem
mérték fel a munkanélküliség okozta erkölcsi és szakmai károkozást. A foglalkoztatás társadalmi hasznát a
vállalati nyereséggel mérték. Figyelmen kívül hagyták a munkátlanság által
okozott társadalmi kárt. Még azt is, hogy a munkanélkülieket a
társadalomnak kell eltartani.
A rendszerváltás óta nem találtam olyan veszteséges vállaltot, aminek
leállítása nemcsak társadalmi értékvesztést, de pénzügyi veszteséget nem
okozott.
Az ugyan közismert, hogy az
osztálytársadalmakban szinte mindenütt jellemző volt a közmunka, ezt tudomásul
vették, de arra már senki sem tért ki, hogy a közmunkák végső soron jelentős
szerepet játszottak a társadalom stabilitásában.
A Nagy Fal és a Nagy Csatorna
Kína, a piramisok építése jelentős szerepet játszott a több évezredes Kína
stabilitásában. A piramisok építése nélkül nem lehetett volna Egyiptom
évezredeken keresztül tartósan a világ fejlettei között. A feudális
Franciaország a gót katedrálisok nélkül nem lehetett volna Európa leggazdagabb
országa.
A 20. század első felének
gazdasági sikerei is a közmunkákon alapultak. A bolsevik diktatúra erőltetett,
öncélú iparosítása volt alán a történelem legnagyobb közmunkája, a gyenge
munkamorálú lakosság megdolgoztatása. A náci Németország gazdasági sikerét a
közmunkák és a fegyverkezés garantálta. Az Egyesült Államok pedig az
autópályákat építő közmunkákkal, majd a második világháború anyagi igényének
kiszolgálásával lehetett példátlan szuperhatalom. Az 1990-e kínai reform pedig
az erőltetett iparosítással, és infrastruktúraépítéssel ért el páratlan
eredményeket.
Ezzel szemben az Európai Unió a minél kevesebb munkával akart a
világgazdaság élvonalában maradni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése