Kopátsy Sándor EH 2017 07
07
Ami kimaradt a
történelemből
A magyar történészek máig sem
hangsúlyozzák, hogy a pogány pásztortársadalomról a keresztény, kiscsaládos
jobbágy földművesre ugyan átállítottuk az országunkat, de ezer évig nem volt magyar etnikumi polgárságunk. Ezt ugyan a
második világháború után végre megállapították a fiatal marxista történészek,
de az ebből fakadó következményeket máig sem vontuk le. Nem azzal kezdjük a
feudális korunk ismertetését, hogy amíg a nyugat-európai feudális
társadalmakban a földbirtokos, nemesi osztály a lakosság egyetlen százalékát
tette ki, nálunk a nemesség az ország lakosságának 6, a magyar etnikumúnak 12
százalékát tette ki. A magyar társadalom alapvető deformációja abból fakadt,
hogy a nyugat-európai feudális társadalmakban, az Alpoktól északra szinte
érintetlenül megmaradt az urbanizáció, a Kárpát Medencében azonban eltűnt. A honfoglalásunk idején már csak romok
emlékeztetettek arra, hogy Pannonia és Dácia urbanizált provinciák voltak.
A magyar történészek máig sem
hangsúlyozzák, hogy tízszer annyi nemesünk volt, mint nagybirtokos földesurunk.
Ugyanakkor nem volt városi polgárságunk.
A feudális, földművelő
társadalommá történő átalakulásunkból csak azt hangsúlyozzuk, hogy bölcsen, a
nyugati, a latin, és nem az ortodox, görög szertartású kereszténységet
választottuk. Ugyanakkor említést sem
teszünk a százszor fontosabb döntésről, hogy a nagycsaládos pásztor
társadalmunkból kiscsaládos földművelő jobbágytársadalommá váltunk. Márpedig
a hatalom legfontosabb társadalmi döntése, a családorma átalakítása volt.
Az emberi faj mindig nagycsaládos
volt, és ez a gyűjtögetésből élésnek megfelelt, mert annak eredményessége
szempontjából a tapasztalt volt az elsődleges.
Ezzel szemben Nyugat Európában a középkori agrártechnikai forradalom a
természetes csapadékra épülő gabonatermeléssel olyan termelési módot hozott
létre, amiben már nem a találékonyság, hanem a fizikai munka vált elsődlegessé.
Még nem találkoztam olyan
agrárszakemberrel, aki bemutatta volna, hogy amíg a gyűjtögetésben a
tapasztalat, a találékonyság volt az elsődleges, az öntözéses gabonatermelés
azonban csak centralizáltan, a feltételek biztosítása esetében lehetett
hatékony. A csatornahálózat kiépítése, üzemeltetése csak centralizált formában
történhetett.
Ezzel szemben a természetes
csapadékra épült gabonatermelés estén a jobbágytelkekre osztott földön nincs
szükség centralizált döntésekre, minden jobbágycsalád egymástól független
gazdasági egység és a jobbágytelkek állandó területet jelentsenek. Márpedig a
nagycsalád létszáma, munkaerő kapacitása nagyon eltérő, és nagyon változó. A
földesúrnak azonban az az érdeke, hogy a telkek viszonylag nagyok, és
változatlanok maradjanak, mert a földek termőerejének megőrzése, javítása csak
az örökletesség esetén biztosítható.
Hatvan éve várom, hogy nyomára akadjak annak, kik, mikor ismerték fel a
kiscsaládban rejlő előnyöket. Eddig semmi eredményre nem jutottam, pedig
ahogyan a búza és az árpa fagyálló lett, Európa nyugati felén szinte azonnal
kiscsaládos jobbágyrendszert alakítottak ki. Ugyanakkor ez csak itt a viszonylag kis Nyugat-Európában történt meg.
Itt is csak azért történhetett meg, mert a római katolikus egyház mögéje állt.
A római katolikus egyház dogmává emelte, hogy gyermeket csak olyan
szülők vállalhattak, akik számára a földesuruk előzetesen jobbágytelket
biztosított.
A kiscsaládos jobbágyrendszer bevezetése egyúttal gyermekvállalási
korlátozást jelentett. A nyugat-európai
kiscsaládos jobbágyrendszer volt az első társadalom által létrehozott és
felügyelt gyermekvállalást korlátozó.
Tekintve, hogy a szántóföld
nagysága nagyon lassan nőtt, és a földesuraknak nem volt érdekük csökkenteni a
jobbágytelkek nagyságát. Ennek
köszönhetően, nyugat-európai feudális társadalomban 2-3 első potenciális szülés
kimaradt. Ez azt jelentette, hogy a
nyugat-európai feudális társadalomban sokkal kisebb volt a túlnépesedési
nyomás, mint az emberiség minden más társadalmában.
A társadalomtudományok máig nem
jutottak el annak felismeréséig, hogy minden már nem elsősorban gyűjtögető
társadalom képessé vált arra, hogy a várható életkor meghaladja a gyűjtögető
társadalmakra jellemző mintegy 25 évet. Az
emberi faj jellemzője az olyan szaporaság, ami a 25 év körüli várható életkor
mellett biztosítja a létszáma fenntartását. Ha az ember várható életkora
meghaladja a 25 évet, a létszáma növekedése felgyorsul.
A termelés megjelenése a gyűjtögető társadalmakban.
A történészek az önözéses
gabonatermelés és a pásztorkodás előtti néhány évezreddel nem foglalkoznak,
pedig ekkor már kiegészítő táplálékot jelentettek a kapás kultúrnövények és a
háziállatok.
A jelenkori genetika egyértelműen megállapította, hogy több évezreddel
a felmelegedés előtt voltak háziállatok és kapás kultúrnövények. Senkinek
sem tűnt fel annak lehetetlensége, hogy a felmelegedéssel szinte azonnal megjelentek
a szántóföldi kultúrnövények és az igavonó állatok. A vadon termő növények és
az életterük elpusztulása következtében kihalásra ítélt állatok néhányának
kinemesítése évezredeket igénylő feladat.
A kutya és a rénszarvas már mintegy tízezer évvel előbb együtt élt az
emberrel. A rizs, a köles, a búza, az árpa, a burgonya és a kukorica több ezer
éve kapásnövényként kiegészítő táplálékot jelentettek.
A két amerikai kultúra jó példája
annak, hogy a szántóföldi öntözéses gabonatermelés előtt voltak háziállatok és
kapásan termelt kultúrnövények. Ezt a két kultúrát azonban nagyon másként
érintette a klímaváltozás. Egyrészt viszonylag közel voltak az egyenlítőhöz.
Másrészt a térségükben nem voltak gravitációsan öntözhető síkságok, ahol az
öntözéses gabonatermelés adottságai hiányoztak. Harmadrészt nem voltak az
igavonásra, és a szántóföldi talajművelésre alkalmas háziállatok.
Fajunk fejlődése előtt minőségileg fejlettebb életmódot csak az
eurázsiai folyamok síkságai kínáltak. Mivel Amerikában és Ausztráliában a
tengerszint emelkedése nem teremtett több millió négyzetkilométernyi
öntözhetővé váló területet, nem volt igavonásra alkalmas háziállatuk. Ezért
aztán nem is alakíthatták ki az önözéses gabonatermelést. A két amerikai kultúra megmaradt a kapáskultúrájuk szintjén.
Ausztráliában pedig még megragadtak a gyűjtögetésben.
Fajunk társadalmi egységei a
gyűjtögetés mintegy 150 ezer éve alatt, a mintegy százfős emberi közösségek
szinte izolált, egységekben éltek. Ezek a közösségek alig tartottak egymással
kapcsolatot. Ritka kivételt is csak a közösségen tagjai között kötött
házasságok jelentettek. Az ilyen esetben a betelepülő egyén kapcsolata az
eredeti közösséggel megszakadt.
Ezt abból következtetem, hogy
Ausztráliában mintegy 40 ezer éve néhány kis létszámú csoport érkezhetett. Ezek
egy egész kontinensnyi térségben szétszóródtak, izolált közösségeket alkottak.
A nyelvészek szerint 500 egymást nem, vagy alig értő nyelvet alakítottak ki.
Nyoma sem található annak, hogy egymás tapasztalatait kicserélték, hasznosították.
A mintegy százfős közösségeket nem szerveződtek nagyobbakká.
Ezt bizonyítják azok a tények is,
hogy a hegyvidékeken ugyan megjelentek a kiegészítő táplálékot jelentő
haszonnövények, de ezek egymástól izolált fajok maradtak. Amerikában sok ezer
éve termelték a burgonyát, de ezek sok száz faja ennyi idő után is fennmaradt.
Minden völgy évezredeken keresztül termelte a maga burgonyáját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése