Kopátsy Sándor EH 2017 07
03
Az vallások
minősítése
A reformáció 500. évfordulója
felkeltette bennem a vallások politikai hatásának követését. Hetek óta úgy is
nézem az ENSZ és a szaksajtó híreit, hogy milyen vallás áll mögötte. Ez nem
először kerül nálam minősítésre. Az indítást Móricz Zsigmondnak köszönhetem. Az
ő Erdély aranykorát bemutató regényei ragadtak meg. Neki köszönhetően korai
felismertem, hogy a magyar történelem
fénykora az oszmán felügyelet alatti Erdélyi Fejedelemség volt.
Ezen az úton jutottam el Erdei
Ferencnek az alföldi városok paraszt polgárosodásának a megértéséig. A magyar
történészek máig nem ismerték fel, hogy a történelmünket a beteges
polgárhiányosság jellemezte.
Ebben jó fél évezreden keresztül
szinte semmi lényeges nem történt. Az elsőt az oszmán megszállásnak
köszönhetjük, amit a történelemfelfogásunk török igában töltött 170 éves
rabságnak emleget.
Így vált általános álláspontommá,
ha nincs másfél évévszázados török
megszállás, szinte nyoma sem marad a reformációnak, és a települések a
Hódoltság térségében nem lesznek helyi önkormányzatok, nem lesz parasztpolgárságunk.
A Habsburg császárok Királyi Magyarországán nem volt megtűrt a reformáció, és
nem voltak a parasztpolgárok által irányított önkormányzatok sem. Ha nincs oszmán megszállás, egészen másként,
még kedvezőtlenebbül alakult a következő évszázadok történelme a Kárpát
Medencében.
A magyar történészek az oszmán
megszállást nemzeti tragédiának látják. Az ugyan igaz, hogy a Hódoltság és
Erdély felett nemcsak a magyar királyok vesztették a politikai hatalmat, de megszűnt
az ország kétharmadában a magyar politikai szuverenitás. Csak a megszállásnak köszönhetően válhatott viszonylag önállóvá a nyugti
keresztény egyházak számára vallásszabadság szigetévé az Erdélyi Fejedelemség,
és az Oszmán Hódoltság.
A vallás történelmi feladata
Történelmi materialista vagyok
abban az értelemben, hogy a vallás is felépítmény, aminek az
osztálytársadalmakban történelemformáló szerepe volt. Ami minden gyűjtögető
társadalmakban jelen volt, azt szükségszerűnek fogadtam el. Az ember eleve nem
vette tudomásul, hogy a földi élet befejeződik, ezért kitalálta a túlvilágot.
Ez már a leander völgyi ember számára szükségszerű volt. Temetkeztek, tartották
az őseikkel, a meghaltakkal való kapcsolatot.
A saját halottaikkal való foglalkozás
csak az elefántokat jellemzi.
Szinte kezdettől így ítéltem meg
a saját vallásomat is.
Soha nem kételkedtem abban, hogy a kor görög-római, mediterrán Európa
vallását Szent Pálnak köszönhetjük, aki a zsidó vallás egy istenhitűségét
rászabta a mediterrán Európára.
Engedményeket tett a görög-római
vallás sok istenhitűsége felé. Ezt bennem a dél-itáliai élményeim erősítették
meg, ahol a katolikus kereszténység sokkal mediterránabb, szent—pálibb
formájában él ma is. Európa mediterrán népeinek nemcsak az első századokban, de
még a reformáció idején is sok lett volna a zsidó és a mohamedán vallás kemény
egyistenhite.
Ez nem jelenti azt, hogy már a reformáció idejében indokoltak lett
volna néhány lépés megtétele a nemzeti nyelvek, a klérus polgárosítása, a nők
egyenjogúsága, a papok házasodása, a gazdagság ambíciójának fékezése irányában.
Ma ebben az irányban történő lépések természetesen, sokkal indokoltabbak
lennének, mint a reformáció idejében.
A reformáció a nagykorúvá vált puritán nyugati népek kereszténység
keresése volt. A következő ötszáz év megmutatta, hogy sikeres volt. Nem is
azonnal, de az ipari forradalom győzelme után jelentően, a tudományos és
technikai forradalom után egyértelművé vált. A jelenkorban fejlett, illetve
másoknál sokkal gyorsabban fejlődő társadalmú országok csak a puritán
lakosságúak.
Ma egyértelmű a puritán lakosságú államok fölénye.
Egyelőre a társadalom fejlettsége
legjobb mutatójának, az ENSZ által használtat, az egy lakosra jutó
jövedelemnek, a várható életkornak és az átlagos iskolázottságnak az eredőjét
kell tekinteni. Ennek alapján a tíz legfejlettebb ország mindegyike protestáns,
azaz puritán kereszténységű. A sorrendjük: Norvégia, Dánia, Svédország, Kanada,
Finnország, Ausztrália, Új-Zéland, Svájc, Hollandia és az Egyesült Államok.
Mindegyik lakosságának többsége protestáns, de a társadalmi felépítményűek azok
is, amikben jelentős latin és afrikai etnikum is van. A három utolsóban
jelentős súlya van a katolikus vallásúaknak is, de azok is egyre inkább kénytelenek
a puritán társadalmi felépítményhez igazodni.
Egyértelmű azonban a puritán
keresztények többsége a skandináv államokban, amelyek az első ötből négy helyet
foglalnak el.
A második tízben szerepelnek a germánok, Nagy Britannia és a már gazdag
távol-keleti országok. Az elmúlt ötven évben a leggyorsabban fejlődő ötből négy
konfuciánus. Az, pedig ami Kínában az 1990-es reform óta történik, még a
skandinávok számára is elképzelhetetlen.
A latin országok legjobb
helyezettje a 23. helyen Franciaország. Olaszország és Spanyolország északi
fele is francia színvonalon volna.
Az európai mediterrán országok, és még sokkal inkább ezek latin-amerikai
gyarmatainak útódai lényegesen a puritánok mögött vannak. Ha a germán
katolikusoktól és Franciaországtól eltekintek, a katolikusok egy lakosra jutó jövedelme a protestánsokénak harmada
sincs.
Jó száz éve Max Webernek a
felismerése egyértelműen bebizonyosodott, hogy a Nyugat keresztények között csak a protestánsok hatékonyak. Weber
figyelmét a 20. század küszöbén elkerülte, hogy a távol-keleti konfuciánus népek még a Nyugat protestánsainál is puritánabbak.
Ritkán idézzük azt is, hogy a 20.
században Japán, e század második felében Dél-Korea, Tajvan és az elmúlt negyedszázadban
Kína a protestánsoknál is legsikeresebbek lettek. Ma már egyre világosabb, hogy
a 21. század közepére a Távol-Kelet
megelőzi Nyugat-Európát.
A Távol-Kelet más típusú osztálytársadalom volt.
Témánk szempontjából a Távol
Kelet konfuciánus népeinek erkölcsi magatartását nehéz vallásnak tekinteni.
Ugyanakkor a keresztény Nyugattal összevetve mégis vallás. Ezt a problémát az
okozza, hogy a Távol-Kelet társadalmai
nem voltak klasszikus értelemben vett osztálytársadalmak. A korlátlan hatalmú
uralkodók akaratát nem az uralkodó osztály, hanem az uralkodók akaratát az iskolázott
alkalmazottai, a mandarinok valósították meg. Ezt a lényeges különbséget az
európai történészek ma sem veszik tudomásul, ott az uralkodó osztály szerepét az
iskolázott apparátus töltötte be.
Ezt mi, magyarok az oszmán
megszállás alatt a magunk is átéltük. A szultán korlátlan hatalmát a nagy
hatáskörű iskolázott tisztviselői hajtották végre. Ezek lefelé hatalmasak
voltak, de csak, mint a szultán rabszolgái. A fiú utódok csak akkor juthattak
hatalomhoz, ha az iskolákban, majd a gyakorlatban eredményesen szerepelnek. Ezt
még a marxisták sem hangsúlyozzák, holott az osztályhoz tartozás vérségi, a
mandarinok, az oszmán tisztviselők saját érdemük alapján voltak hatalmasok, de
csak addig, amíg az uralkodó bizalmát évezhették. Annak rabszolgái voltak. Ezt
tanulhattuk meg a bolsevik diktatúrában. Aki jó volt a pártvezetésnek, annak
hatalma, hatásköre volt, de ha elvesztette a pártvezetés bizalmát az élete sem
volt garantálva.
Ezzel szemben a feudális
társadalomban a nemesség életét, sorsát nem veszélyeztette az uralkodó hatalma,
ha nem politizált. Még inkább ilyen volt a dél-ázsiai kasztokra osztott
társadalom, azzal a különbséggel, hogy ott eleve zártak voltak a kasztok,
közöttük nem volt átjárás.
Gyér ismereteim szerint, a közel-keleti társadalmak a távol-keletiekhez
hasonló módon működtek.
Egyiptomban az uralkodó osztály a
papaság volt. Sajnos a képzésekről keveset tudunk, de ők voltak a hatalom
birtokosai, az írástudók, a fáraó hatalmának végrehajtói. A mandarinok.
Az Oszmán Birodalom is a vallási klérust, valamint a katonai és
közigazgatási vezetőket képző iskolarendszerben képzett apparátus volt.
A nyugati társadalomtudományok a
Nyugat osztálytársadalmait tekintik a magas-kultúrák osztálytársadalmainak, ami
sokkal közelebb volt a pásztortársadalmak vérségi tagoltsásához, mint az
öntözéses földművelő magas-kultúrákéhoz mandarin, vagy kasztrendszeréhez.
A Távol-Keleten a császár hatalmát a mandarin iskolákban kiképzett
adminisztrátorok gyakorolták, akik a császár rabszolgái, a császár bizalmát
élvezve korlátlan hatalmú urak voltak.
Dél-Ázsiában pedig vérségi alapú kasztrendszer volt. Ezek a kasztok
még a vérségi alapú pásztortársadalmaknál is merevebben felosztottak voltak.
Ezekkel a nyugati társadalomtudományok még kevesebbet foglalkoznak.
A két amerikai kapás kultúra nem is volt igazán magas-kultúra,
annak ellenére, hogy írástudásban, csillagászatban, építészetben azok szintjéig
eljutottak.
Ezeket a kultúrákat nem is
érthetjük meg az európai osztálytársadalmak rendszere alapján.
Az időszámításunk első évezredének végéig Európában magas-kultúra csak
a Fölközi Tenger térsége volt. Ezt hibásan nevezünk európainak, hiszen a
Közel-Keletnek ugyanúgy szerves része volt, mint Észak-Afrika.
Az első európai osztálytársadalmak a sötét középkort követő feudális
társadalmak voltak. Ezt megelőzően Európa déli fele ugyan már a
Közel-Kelettől kapott egy istenhívő keresztény lett, de ehhez még nem tartoztak
a germán, az angolszász és a skandináv népek. Ezek keresztények csak akkor lettek, amikor a pásztorkodásról áttértek
a földművelésre. A keresztény
Európáról csak a középkori agrártechnikai forradalom győzelme után
beszélhetünk. Előtte ugyanis Európa területének csak az a része lett
keresztény, amelyik a közel-keleti kultúrájú Római Birodalom szerves része
volt.
Csak a középkori agrártechnikai forradalom győzelme után lett Európa
lakosságának többsége keresztény.
Mi a magyar történetet úgy
tanítjuk, mintha mi a már keresztény Európához csatlakoztunk. Pedig az Alpoktól északra élő népek is csak
az ezred végén lettek keresztények. Ezt úgy is kifejezhetjük, hogy Európa északi kétharmada csak akkor lett
keresztény és feudális társadalom, amikor a pásztorkodásról áttértek a
természetes csapadékra épült gabonatermelésre. Ez a gabonaterelés egy
egészen más, új formája, a természetes csapadékon, a fagyos telet átélő
szántóföldi termelés.
A magyar történészek sem hangsúlyozzák, hogy mi is az első olyan
pásztornépek voltunk, akik felhagytak a nomád pásztorkodással, és szántóföldi
gabonatermelők lettünk. Európában ezzel
indult el az a gabonatermelő forma, ami a következő ezer év során a négy
évszakos, mérsékelt éghajlatú térségeket hasznosító társadalmi élcsapat lett. A teljesen új termelési módnak az első
társadalmi formája a nyugat-európai feudális, majd a tőkés osztálytársadalom
lett.
Az európai feudális társadalom ugyan magas-kultúrájú lett, de Amerika
és Óceánia felfedezéséig a kis Európára korlátozódott. Egészen az óceánok
meghódítása, majd az ipari forradalomig Európa a klasszikus magas-kultúrákhoz
képes másodrangú magas-kultúra maradt. Tízszer
annyi ember élt az önözéses gabonatermelésből, mint a természetes csapadékkal
termelt gabonán. A világtörténelmünk megértésének kulcsa lenne az a mutató,
hogyan aránylott az öntözéses és a természetes csapadékra épült
gabonatermelésből élők aránya. Csak akkor lett Európa a Nyugat a társadalmi
fejlődés élcsapata, amikor Amerika és Óceánia is a Nyugat útjára lépett. Ez
azzal kezdődött, hogy Amerika és Óceánia a Nyugat élettere lett. Előbb a
természetes csapadékra épült gabonatermelő, majd a 20. századtól, iparosodott
és politikai tekintetben is önálló, szuverén államok térsége lett. Ez előtt még a kereszténységet sem lehetett
világvallásnak tekinteni.
Nagyon fontosnak tartom ugyan
annak a hangsúlyozását, hogy a
nyugat-európai feudális társadalom forradalmi jelentősége az volt, hogy az első
kiscsaládos társadalom volt. Ez csak annak köszönhetően lehetett
kiscsaládos, hogy a római katolikus,
vagyis a latin szertartású kereszténység aktívan az első kiscsaládos vallás
lett. Mint ilyen aktívan részt vett a kiscsaládos feudális társadalom
kiépítésében. Érthetetlen módon szinte említése sem történt annak, hogy az
európai kereszténység a 11. században azon az alapon szakadt ketté, hogy a
kelet-európai társadalmak szinte a következő ezer éven át nagycsaládos maradt. Európa nyugati felén azonban megszületett
az első kiscsaládos feudális társadalom.
Érthetetlen módon, a nyugati kereszténység meg sem említi
magáról, hogy a 11. században a világ első kiscsaládos vallása lett. A
nyugat-európai feudális társadalom volt az eddig nagycsaládokban élő fajunk
első kiscsaládos osztálytársadalma.
Ez, az ipari forradalomig unikum
maradt. A kiscsalád világuralma azonban
csak akkor teljesedett ki, amikor a gyáripari termelés és az urbanizáció meghódította
a nagycsaládos kultúrákat. Nem ismerek olyan felmérést, ami megmutatná,
hogy jelenleg az emberiség mekkora aránya él már kiscsaládban. Véleményem
szerint, csak a 20. század végén érte el a többséget. A lakosság számszerű
többségénél is sokkal többet jelent a gazdaság és kultúra súlynak a nagyobb
többsége. Jelenleg a világ katonai,
gazdasági és tudományos erejének óriási többsége kiscsaládokban él.
Az elmúlt negyed században az elmaradt világban is példátlan
urbanizáció történt, márpedig a városi társadalmak eleve kiscsaládosak.
Jellemző módon, említést sem teszünk arról, hogyan alakult
a kiscsaládok aránya az emberiség egészén belül. Pedig fajunk történetében
a legnagyobb változást a kiscsaládok térnyerése hozta létre. Nyugat-Európa csak akkor lett
magas-kultúra, amikor kiscsaládos lett, és ennek a következménye az is, hogy ezt
követően a Nyugat a társadalmi fejlődés élcsapata lehetett.
Annak még az említésével sem
találkoztam, hogy a kiscsalád fölényét
igazán csak a puritán kultúrájú népek hasznosították. Minden kiscsaládos
társadalom gyorsabban fejlődött, mint a nagycsaládosok, és ezen belül a puritán
népek fölénye is egyre nagyobb lett.
A Nyugat puritán népei, az angolszászok, a germánok és a skandinávok,
fölénye csak a reformáció óta nőtt egyértelművé.
Ezt az írást is annak szántam,
hogy megmutassam a protestáns vallások fölényét nemcsak az ortodox, de a latin
népek kereszténységével szemben.
A puritánok fölénye.
Meggyőződésem szerint, a vallások minőségét az mérni, hogy a hívei
más vallásokéhoz viszonyítva milyen jól, milyen sokáig élnek, és mennyit
tanulnak, okosodnak. Ezzel szemben minden vallás vezetése a nagyságát a
hívei számával méri, eltekint attól, hogy azok hogyan élnek.
Nekem a Tíz paranccsal is az volt a problémám, hogy az arra koncentrál,
hogy minél jobb viszonyunk legyen az istenünkhöz. Minden vallás arra épült, hogy az isten elvárását hogyan lehet
teljesíteni. Ezt pedig abban merítették ki, hogyan lehet jobban isten feltételezett
elvárásait teljesíteni. Azon nem lehet vitatkozni, hogy van, vagy nincs isten,
de azt elengedhetetlen volna tisztázni, hogy mit vár el tőlünk az isten. Olyan istent nem tudok elképzelni, amelyik
elsődlegesnek azt tekinti, hogyan igazodunk a vallásunk parancsaihoz. Ennek
ellenére minden vallás számára másodlagos, milyen szinten és meddig élünk, az
elsődleges, hogy az istennek a vallásuk által meghirdetett elvárásaihoz minél
jobban igazodjunk. Az isten létét nem vitatom, de azt nem tudom elfogadni, hogy
az isten elsődleges célja az lehet, hogy az általa teremtett ember a szolgája
legyen. Az istennek csak egy célja
lehetett az emberrel, hogy az a saját érdekében cselekedjen. Minél jobban,
minél tovább éljen. Ezért lett számomra egyértelmű, hogy az istennek is az tetszik a legjobban, ami az embereknek a legjobb.
Ez a törekvés azonban az egyén számára csak az lehet, hogy nem a személyes
célját, hanem a faja érdekét szolgálja. Az
isten célja is az emberrel csak az lehet, hogy mint faj, minél jobban és tovább
éljen.
Az istennek is csak az a társadalom tetszik jobban, amelyikben az
emberek jobban és tovább élnek.
Mivel mérjük a fajunk feladatát.
Mivel a társadalmak fejlettségét
egyelőre a legjobban az ENSZ három mutatója méri, azt a társadalmat tartom az istennek legjobban tetszőnek, amelyikben az
emberek a leginkább boldogulnak, a legmagasabb az egy főre jutó jövedelem és
vagyon, a leghosszabb az élet.
Az egy főre jutó jövedelem növelése az első társadalmi cél.
Ez eleve kizárja, hogy minden
egyén a maga jövedelmét maximalizálja. Ezt az egyén csak addig teheti meg,
ameddig ez nem sérti a mások jövedelmét.
Ez a törekvés azért csorbult az osztálytársadalmakban, mert a
túlnépesedés volt az egy lakosra jutó jövedelem elsődleges akadálya. Mivel
ezt a tényt egyetlen társadalom sem vette tudomásul, sőt minden társadalmi sejt
a család, a település, a térség, az állam a versenytársaival szemben azzal
akart előnyt szerezni, hogy túlnépesedik, a nagyobb létszámának köszönhetően erősebb
a versenytársainál. Az, fel sem merült,
hogy a létszámát az élettere eltartó képességének az optimumához kellene
igazítani. Ennek az általános társadalmi célnak a fel nem ismerése okozta,
hogy minden osztálytársadalmi
szerveződés túlnépesedett, ez ellen azonban az erőszakos halálozás okozás
kényszerébe került.
Nagyobb volt a családok, a teleülések, a térségek és a társadalmak
létszáma, mint amennyi az élettere optimuma lett volna. A létszámának
optimalizálását azonban egyetlen társadalmi szervezet, a társadalmi felépítmény, a politikai és a vallási hatalom sem
fogadhatta el, mivel a versenytársai is egymásnál erősebbek akartak lenni.
A társadalom minden elemének érdeke ugyan az lett volna, hogy a létszáma
legfeljebb nagyon lassan növekedjen, de ezt egyetlen társadalmi egység sem vehette
tudomásul, hogy mindegyikük érdeke a létszámuk stabilizálása, mert a
vetélytársainál erősebbnek kellett lenni.
A fajunk túlnépesedése mégsem tudatos, hanem ösztönös volt.
A társadalom minden szervezeti egysége azért népesedett túl, mert az
ember szexuális ösztöne olyan erős, amire a 25 év körüli várható életkor
mellett szüksége volt. Ezért a fajunk eddigi életének mintegy 95
százalékában, amíg gyűjtögetésből élt, nem volt túlnépesedő, mert a szexuális
vágya annyi születést eredményezett, amennyi mellett a létszáma viszonylag lassan
változott.
A történészeknek azt kellene
tudatosítani, hogy a gyűjtögetés mellett az életterek eltartó képessége a nem
változó átlag körül nagyon ingadozott, de hosszú távon nem változott. Fajunk csak úgy szaporodhatott, ha új
élettereket is meghódíthatott. Ennek lett az eredménye, hogy az utolsó
jégkorszak végét jelentő felmelegedésig szinte minden természeti környezetbe berendelkezhetett.
Csak úgy szaporodott, hogy új életterekben jelent meg. Vagyis a gyűjtögetés
mintegy 150 ezer éve alatt fajunk agyának, kezeinek, hangképző képességének
köszönhetően extenzíven szaporodott. Szinte minden élettérbe képes volt
életfeltételeit megteremteni, de ott csak viszonylag gyér létszámban megélni.
Ezt Darwin sem ismerte fel, hogy az ember az új, a biológiai elődeivel
szemben az előzőtől lényegesen eltérő életterekbe nem a mutáció és a szelekció
útján, hosszú idő alatt, új fajjá válva rendezkedett be, hanem az eszének,
kezeinek és hangképző képességének köszönhetően nagyon eltérő életmódokat
alakított ki, ugyanakkor biológiai értelemben változatlan faj maradt.
Klímaváltozás.
Ezt az egyensúlyt borította fel a
jégkorszak megszűnését okozó felmelegedés. Ennek hatására, az egyenlítő közeli
térségektől eltekintve, a gyűjtögető emberek életterei jelentősen megváltoztak.
Jelentős hányaduk úgy változott meg, hogy jelentősen csökkent a gyűjtögető
életmód melletti eltartó képességük.
Ezzel szemben az életterek mintegy húszadában lehetővé vált az
önözéses, szántóföldi gabonatermelés. A mérsékelt övezet déli, lényegében
két évszakos, fagymentes részében, a tengerszint mintegy 70 méteres
emelkedésének köszönhetően, gravitációs módon öntözhetővé váltak a folyamok
síkságai.
Ennek köszönhetően a már évezredek óta kapásan termelt gabonafélék
szántóföldi módon termelhetőkké váltak. Ezzel a gyűjtögető életterek
mintegy húszadán megvalósulhatott az önözéses gabonatermelés. Ezeknek a lakosságot eltartó képessége
mintegy százszorosa volt a gyűjtögetésnek. Ez a termelési mód nemcsak
százszor nagyobb lakosságot tartott el, hanem azok várható életkorát
meghosszabbította, az nagy lakosságsűrűség nagyságrendekkel megnövelte az
egyedek közti munkamegosztást, tapasztalatcserét.
Ez a változás olyan gyors volt,
hogy ezzel nem is foglalkoznak a történészek. Pedig a változás fajunk eddigi
életében minőségi ugrást jelentett. Fajunk
hirtelen túlnépesedő fajjá vált. Szaporább lett, mint amennyit el tudott
viselni. A szaporasága akkora maradt, mint amire szükség volt a gyűjtögető
életmódban jellemző 25 év körüli várható életkor mellett.
Tudatosítani kellene, hogy a
gyűjtögető ember mintegy 150 ezer éven keresztül szinte változatlan várható
életkorú volt. Az önözéses
gabonatermelés mellett azonban lényegesen meghosszabbodott a várható életkor,
ennek következtében felgyorsult a népszaporulat. Az öntözött gabonatermelésre
áttért lakosság szaporodása felgyorsult, mert a várható élekor gyorsan nőni
kezdett. A túlnépesedést fokozta, hogy a jobb élet reményében a gyűjtögetők is
oda vándoroltak.
Valami olyan történt, ami most, amikor a vészesen lemaradó társadalmak
lakossága a sokkal fejlettebb társadalmakba kíván áttelepülni.
Mivel mérhető a lakosság életének minősége?
Az ENSZ lelkesen folytatta a
Népszövetség adatközlő tradícióját. Tíz évenként ünnepi kiadványokat is
megjelentet. Nemek a 2010-ben Human Development Record, The Real Wealth of
Nations cím alatt jelent meg. Ez óta szinte mindig ehhez fordulok. Ebben a 230
oldalas füzetben elképesztő gazdag anyagot találok arról, hol tartanak a
tagországok.
A vallások hatalmasainak is ezt
ajánlom. Ha valaki kíváncsi arra, hogy melyik vallás mögött milyen társadalmi
eredmény áll, ebből kiolvashatja. Ebben 16 szempont alapján vannak a tagállamok
rangsorolva.
Az adatok tömegében most tűnt fel
számomra először, hogy külön mérték fel a férfiak és nők véleményét a saját
rendszerükről. Kiderült, hogy a protestáns lakosságú államokban nincs lényeges
különbség abban, hogy a férfiak és a nők hogyan vannak megelégedve a saját
államuk rendszerével. Ezzel szemben minden katolikus vallású országban a nők
megelégedettsége sokkal alacsonyabb, mint a férfiaké.
A vallási vezetőknek azt ajánlom,
hogy be a hívők számának maximálására törekedjenek, hanem a minél magasabb
életszínvonala, hosszabb élete, magasabb iskolázottsága legyen a céljuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése