Kopátsy Sándor EF 2017 05
06
Minimálbérek
A szakszervezetek fő feladatuknak
tekintik a minél magasabb bérért folytatott harcot. Ennek egyre inkább jellemző
módja lett a minimálbérek emelése. Pedig
kevés sérti jobban a társadalom érekét, mint az olyan bérszabályozás, ami nem
árunak tekinti a munkaerőt, mert a társadalom legfontosabb érdeke a minél
magasabb foglalkoztatás. Ezért a
legjobb bérpolitika az, amelyik a legmagasabb foglalkoztatást hozza létre. Egyre
inkább rájöttem, hogy a társadalom hatékony működésének a legjobb mércéje a
foglalkoztatási ráta. Ez akkor is így van, ha ezt a mutatót nem jól mérjük.
Foglalkoztatottnak kellene tekinteni mindenkit, aki részt vesz az
értéktermelésben. Ezt az elvet a statisztika nem alkalmazza, mert nem tekinti értéktermelőnek a
munkaképes korban tanulókat, és a több gyermeket nevelő háztartásbelieket is. Jelenleg
már a 15-25 éves korosztályok akkor termelnek a legtöbb értéket, ha tanulnak. Ezt
a klasszikus közgazdaságtan még nem vette figyelembe, mert a spontán létrejövő
munkaerő több volt, és kilenctizedének képzettségével szemben sem volt
társadalmi igény, szinte csak a fizikai erejükre volt szükség.
A munkaerő árujellegét a
jelenkori fejlett társadalmak azért sem képesek hatékonyan kezelni, mert
elszakadt a munkaerő ára a kifizetett bértől, az állam a munkaadótól a béren
kívül azzal arányos elvonást alkalmaz. Vagyis a munkaadónak a kifizetett bérrel
arányos jelentős költsége van. Vagyis a
jelenkorban a legálisan alkalmazó munkaadónak drágább a munkaerő
foglalkoztatása, mint amennyi bért a munkaerőnek fizet. Ezért a munkaadó és
a költségvetés a munkaerőért a bérénél lényegesen többet fizet. Más költsége van a foglalkoztatásnak a
munkaadó és a munkavállaló számára. A gazdaságpolitika és a munkaadó más
költséggel számol, mint a munkavállaló és a szakszervezet. Még nem találkoztam
olyan szakszervezeti követeléssel, ami a bérrel arányos befizetések
csökkentését követelte volna. Pedig a munkaadók keresletét nemcsak a bérek,
hanem az azzal járó állami elvonások alakítják. Ha nagyobb a járulék, kisebb
lesz a munkaerő kereslete, alacsonyabb szintű lesz a foglalkoztatás. Ezért
követelem évtizedek óta, hogy a képzelten, gyenge munkaerkölcsű munkaerő bére
után az állama csökkentse a járulékot.
A társadalmi érdeknek olyan bérek utáni elvonás felel meg, ami
hozzájárul ahhoz, hogy a foglalkoztatási ráta etnikumtól és képzettségtől
függetlenül közel azonos legyen. Ezzel szemben nem ismerek olyan országot, amiben a munkaerő több etnikumból
tevődik össze, ahol az állam érdeke az etnikumok közel hasonló foglalkoztatása,
és ennek érdekéhez igazítanák a bérek utáni elvonások mértékét.
Ez Magyarországon a
rendszerváltás óta karakterisztikusan jelentkezik abban, hogy a nem cigány
munkaerő foglalkoztatási rátája kétszerese a cigányokénak. Ez abból fakad, hogy
a cigányság foglalkoztatása számára elviselhetetlenek azok a foglalkoztatási
feltételek, amelyek még a nem cigányokra is szigorúak. Magyarországon a
foglalkoztatási ráta botrányosan alacsony. Lassú javulása ellenére, is a 27 EU
tagország között az utolsó előttiek vagyunk. Ez nem csak azért van így, mert a
cigányság foglalkoztatási rátája fele a nem cigányokénak, hanem eleve a
képzetlen, vagy leállított ágaztok szakmái között sok a tartósan munkanélküli.
A botrányosan alacsonyan foglalkoztatásnak ugyanis kicsi a súlya, de ennél sokkal
nagyobb az erkölcsi kára.
Nálunk a cigányok foglalkoztatása
csak akkor valósulhatna meg, ha a bérük után nem volna járulék, és könnyű volna
a felmondásuk. Ez nem csak sokkal nagyobb erkölcsi haszonnal járna, de
költségvetési javulást okozna.
Ezt azért igyekszem bizonyítani,
mert a közelmúltban nemcsak a kormányzat büszkén jelentette, de a közvélemény
is érdemnek minősítette, hogy emelték a minimál béreket. Szinte senki sem érti
meg, hogy a magasabb minimál bér hatására csökkeni fog a gyenge minőségű munkaerő
kereslete. Márpedig ez volna a társadalmi érdek. Nem a gyenge minőségű munkaerő
bérét kell emelni, hanem a bére utáni járulékot kell csökkenteni, és a
felmondásukat könnyíteni.
Elképesztő képtelenségnek tartom,
hogy senki sem veszi tudomásul, hogy a cigányok foglalkoztatását az is fékezi,
hogy a munkaadók nehezen tudnak tőlük megszabadulni. Ez nemcsak magyar, és
nemcsak a közép-európai cigányság estében van így, hanem az EU tagállamok
többségében is, ahol ennek érdekében ugyan bevezették a kötött munkaidőre
történő munkaviszonyt, de ezt olyan széles körben, még a diplomások estében is
alkalmazzák, ami kártékony. A cigányok és a képzetlen, tartósan munkanélküli
nem cigányok esetében áldásos volna. Ezeknek
jelenleg nálunk nem a béreket kell a piaci értékük fölé emelni, hanem a
munkaadók számára az alkalmazásuk feltételeit kell könnytani
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése