Kopátsy Sándor EE 2017 05 04
Az emberi faj fejlődésének négy szakasza.
(Nem végső
fogalmazás, egy hónap múlva újra kézbe vedszem)
Ez az írást az a mostani
felismerésem indokolja a rádöbbenésem, hogy fajunk történetében az elmúlt
század minőségi változást hozott.
Az első szakasz a homo sapiens megjelenése volt. Néhány millió
évnek kellett eltelni, amíg az emberszabású majomból eljutott a fajfejlődés a
homo sapiens, egy a korábbiaknál minőségében fejlettebb fajunk megjelent.
A második szakasz a gyűjtögetésből élés volt. Ez már csupán mintegy
150 ezer évig tartott, amíg a homo sapiens csak a természet ajándékaiból
tartotta el magát, de ennek ellenére ennek az időszakban fajunk már nem állat,
hanem ember volt. Ebben a szakaszban az emberiség ugyan az életterei eltartó
képességét nem tudta növelni, de minden élettérben képes volt ahhoz igazítani
az életmódját. Egyetlen faj maratunk, de nagyon eltérő módon éltünk.
A harmadik szakaszban fajunk már abból élt, amit munkájával termelt meg
magának. Ez a szakasz már alig hétezer évig tartott. Azt a szakaszt az
állandó túlnépesedési nyomás jellemezte. Fajunk spontán szaporasága
nagyságrenddel gyorsabb volt, mint ahogyan az életterünk eltartó képességét
növelni tudtuk. Ezért ebben a szakaszban az embernek kellett a halálozását úgy
fokozni, hogy a növekvő létszám életképes maradjon. Ebben a szakaszban minden
társdalom csak olyan társadalmi felépítményben tudott tartóssá válni, ami
növelte a halandóságot, azzal, hogy növelte a többség nyomorát, jelentős
hadsereget tartott fenn, ami jelentős értéket és embert pusztított el, valamint
üldözte a természetes tudásvágyat.
A negyedik szakaszt a tudományos és technikai forradalom beindulása
jelenti.
Ennek előfeltételét a
fogamzásgátlás tudományos megoldása jelentette. Ez tette lehetővé, hogy a
szexuális élet ne jelentse a fogamzást, vagyis a szexuális ösztön kielégítése
ne okozzon a felek akaratával ellentétes születést. Ez tette lehetővé, hogy az
ember maga önthessen a fogamzásról. Ha nem lenne megoldható a fogamzásgátlás,
nem lenne megállítható a túlnépesedés, a túlnépesedés esetén pedig szükségszerű
marad a halálozást fokozó osztálytársadalom. De az is bebizonyosodott, hogy
hiába oldotta meg a tudomány a fogamzásgátlást, ezzel élni egyelőre csak az
emberiség gazdagabb, iskolázottabb fele tudott.
Az osztálytársadalmon való
túllépést azonban a túlnépesedés leállása csak ott jelentette, ahol a lakosság
viselkedése puritán, a társadalom pedig már gazdag és iskolázott volt.
I.
A homo sapiens megjelenése.
A tudomány közel kétszáz éve
lázasan keresi az emberszabású majmok és a homo sapiens közti láncszemeket.
Sajnos ehhez nagyon nehéz érdemek leleteket találni. Csak az biztos, hogy az
ember őseit néhány millió évvel előbb kell keresni. Nagyon kevés, és nagyon
keveset mondó lelet került a birtokunkba. Ezekből csak azt lehet megállapítani,
hogy őseink mikor álltak két lábra, mekkora volt az agyuk térfogata, és hogy
mindenevők voltak.
Nem vagyok ebben a tárgyban
szakértő, tehát igyekszem keveset mondani, és közlöm, hogy végső mondanivalóm
szempontjából ezeknek sincs jelentősége. Szeretném tudni, hogy mikor jelnet meg
a tűz használata, mikor indult el, ha egyáltalán elindul a gondolatokat is
közölni képes beszéd, valamint temetkeztek-e a homo sapiens ősei.
Változatlan környezetben nem változtak a fajok.
1985-ben Ausztráliában, eredeti
őskörnyezetben sétálva döbbentem arra, hogy 70 millió évvel visszamentem az
időben, és olyan környezetben járhatok, amilyen ekkor Afrikában a természet
volt, amikor Ausztrália kiszakad a mai Afrikából és elúszott a Csendes Óceán
másik oldalára. De azt is felételezhetem, hogy ekkor nagyon hasonló volt Európában
is.
Az óta az összes többi
kontinensen eltűntek az erszényesek, és megjelentek a magzatburkos emlősök. Az egyenlítő közelben marad Ausztráliában
azonban nem volt fajfejlődés, ott 70 millió éve nem járt a biológiai fejlődés
órája.
Itt azzal a növény és
állatvilággal találkozom, ami Afrikában 70 millió éve volt. Eurázsiában,
Afrikában, de még az akkor távoli Amerikában is folytatódott a lassú fejlődés. Ausztráliában azonban állt a biológiai óra.
A biológia terén álló fejlődésű Ausztráliában mintegy 40 ezer éve megjelent
a homo sapiens, de itt az sem fejlődött tovább. A kontinens felfedezői itt
azt az embert találták, amilyen 40 ezer éve az ő őseik is voltak. Mintegy negyvenezer éve itt is megjelent
ugyan az ember, de itt az sem fejlődött tovább. A kontinens felfedezői olyan
őslakossággal találkoztak, amelynek ők voltak negyvenezer éve. Ugyanakkor
meglepett, hogy ezen a kontinensen mintegy 500 nyelv alakult ki, és más
kontinenseken nem ismert szerszámok, fegyverek jelentek meg. A bumeráng tehát
ausztráliai találmány. Vagyis az ember biológiailag nem fejlődött, de az új
természeti környezetéhez igazodott.
A Magellán Szigetek 110 millió éve szakadtak el Dél-Amerikától,
amikor még ott is csak hüllők voltak.
Azok máig megmaradtak, mert az egyenlítő közelében nem változott
lényegesen az éghajlat, tehát ott sem járt a biológiai óra. A szomszédos
kontinensre tehát az erszényesek, majd az emlősök onnan kerültek, ahol
megjelentek. Ezeken a szigeteken Darwin is járt, de nem akadt fenn azon, hogy itt miért áll 110 millió éve a biológiai
óra.
A tengerekben, a néhány az száz méter alatt több biológiai zóna
létezik, és a legmélyebben, az óriási nyomás, és a teljes sötétség százmillió
évek alatt sem változott a környezet, tehát nem történt faj fejfejlődés. Ugyanakkor a vulkáni kürtőknél egészen más
környezetben ismeretlen fajok jelennek meg.
Azt, hogy a változatlan
környezetben nincs biológiai fejlődés, már Darwin idejében is igazolták az
akkor is ismert tények.
Madagaszkár szigete, mivel csak 30 millió éve szakadt ki Afrikából,
ahol már voltak emlősök, kétszikű növények, de mivel izolált volt, ott a
felfedezéséig, azaz 30 millió éve a változatlan éghajlatban máig megmaradtak az
Afrikától való elszakadása idején kialakult biológiai szinten.
Annak ellenére, hogy az ausztráliai
felismerésem jelentőségét felismertem, nem vette tudomásul senki.
Már ennyi is azt sugallja, hogy az emlősök sem a meleg éghajlaton
alakultak ki, mert a meleg éghajlaton akkor sem járt a biológiai óra. Ezt
bizonyítja a tény, hogy a mindig meleg Ausztráliában az erszényesek nem lettek
emlősök. Az erszényesből ott váltak magzatburkossá az állatok, ahol a hideg
éghajlat még az sem engedte meg a magzatnak, hogy az erszényből szopni
kimásszon. Az emlősök tehát a hideg
éghajlatú tájakon alakultak ki, és vándoroltak el a meleg éghajlat felé. Az
afrikai emlősök születési helye csak a teles éghajlatú tájakon lehetett. Itt az
erszényesek korán megszült magzatai ugyanis életképtelenek voltak. Az anyjuk
erszényében találtak ugyan védelmet, azonban szopni csak az erszényen kívül
tudtak. Ez a védelem a tartós hidegben nem volt elég, ezért lettek az erszényes
fajok, a hideg ellen védekezve, magzatburokban maradók.
Arra azonban sokáig nem találtam
magyarázatot, hogy a homo sapiens és elődei az előemberek miért a meleg
éghajlaton éltek. Vagyis a biológiai fejlődés, ha nem is ugrott, de a meleg
éghajlaton fejlődött tovább. Az északon kialakult magzatburkosok a számukra
kedvezőbb, melegebb éghajlatra vándoroltak. Ezt ma már azzal magyarázom, hogy az előemberek, különösen pedig az ember
születése után négy-öt évig életképtelen, a vele született adottságok, az
ösztönös képességeik nagyon korlátozottak maradtak. Az életképtelen
újszülött számára kedvező adottság a meleg éghajlat mindaddig, amíg nincs meleg
lakás és ruházat. Valószínű, hogy már az ember biológiai elődei is a születés
után viszonylag a életképtelenek voltak. Végül
azonban a homo sapiens a legkevésbé életképtelenül születő újszülöttel
szaporodó faj lett. Azt már korábban felismertem, hogy az újszülött ember négy-hat éves koráig életképtelen, a vele született
ösztönök, a biológiai elődeihez viszonyítva, a legkevésbé életképes.
Az újszülött embernek nincs
egyetlen olyan fizikai tulajdonsága, fizikai ereje, járóképessége, szaglása,
egyensúlyérzéke olyan szinten, ami az emlősök újszülötteit jellemzi.
Márpedig, ha az ember születése
után 4-5 évig életképtelen, erre az időre van szüksége, hogy életképessé váljon.
De ebből fakad az is, hogy a biológiai
elődeinél nagyságrendekkel nagyobb kapacitású agyra van szüksége. Ezzel
magyarázatot kaptam arra, hogy fajunk miért Afrikából származik. Olyan
újszülött, amelyik a születése után négy-öt évid életképtelen, ott marad
nagyobb valószínűsséggel életben, ahol meleg az éghajlat. A homo sapiens fontos sajátossága, hogy az egyetlen emlős, amelyik a
leghosszabb ideig, négy-öt évig életképtelen, és az agyának a kapacitása ez
alatt válik teljessé. Az ember csak akkor telepedhetett meg hidegebb
éghajlaton, amikor már a hidegtől védett, tűzzel melegített lakásban, meleg
ruházattal védte meg az újszülötteit. Már
ebben az éghalthoz történő alkalmazkodásban a homo sapiens nem mutációval és
szelekcióval vált védekezővé azzal, hogy ennek megfelelő lakás, fűtést, ruházatot
készített.
A biológusok szinte semmi
figyelmet nem fordítottak arra, hogy az embert sem hagyta figyelmen kívül a
mutációjának a szelekción keresztüli alkalmazkodása sem. De ennek a szerepe
sehol nem vált jelentőssé. Ennek két bizonyítékával találkoztam.
Az északon élt emberek viszonylag nagyobb testűek és viszonylag
rövidebbek végtagosak lettek, nagyobb az orruk. A rövidebb végtagok a
súlyemelő spotban tűntek fel. Kínában az európaiakkal való találkozásuk
alkalmával azok nagyobb orra tűnt fel.
A másik ilyen szelekcióval kialakult különbség az ember bőrének
D-vitamintermelő képessége. Ez Afrikában vált számomra feltűnővé, ahol a hamiták a napsütésben levetkőznek, a
szemiták felöltöznek. Ezt az magyarázza, hogy az északi népeknek a napsütés
ellen ruházattal kell védekezni. A hamitáknak pedig a bőrük olyan kevés
D-vitamint termel, hogy szükségük van ennek a vitaminnak a folyamatos
fogyasztására.
A különbségek azonban nem
jelentősek annyira, hogy fajunk osztódását eredményeznék. A szemiták, de az
indoeurópaiak is kénytelenek a túlzott D-vitaminképződés ellen ruházattal
védekezni, a hamiták pedig a négy évszakos és ködös Nyugat-Európában
rendszeresen D-vitamint fogyasztani.
A homo sapiens rövid élete során minden éghajlati övön berendezkedett,
és ennek lettek ugyan szelekciós hatásai, de sehol nem vált olyan erőssé, hogy
más fajokká váltak volna.
Az ember jellemzői.
Már korábban kétszer nekifogtam
egy kis könyvvel ennek a témának. Már
ezekben is az ember fejlett agyának szerepét tartottam a fő szereplőnek. A
homo sapiens elképesztő sikerét elsősorban a fejlett agyának köszönheti. Ezért az
első faladatnak az agyunk fejlődésének a feltárását kell felderíteni. Ebben még
alig ért el addig jelentős eredményt a tudomány. Sikerült ugyan feltárni az
emberszabású majmoktól a homo sapiensig való fejlődés lépéseit, hogy egyre nagyobb
és fejlettebb agy jelent meg, de arról, hogy minek köszönhető az ember agyfejlődése,
nyomát sem találtam. Keveset tudunk,
mikor és hogyan történt a két lábon járás, a beszéd, a tűz a kőszerszámok, a
halál utáni életben való hit megjelenése és elterjedése.
A két lábon járást.
Ezt azzal magyaráztam, hogy az ember agya olyan feladatokat adott a két
mellső végtagnak, ami lehetetlenné tette volna a járásra, nagyobb ugrásra
használását. A tudomány régen felismerte a két lábra állás jelentőségét, de
nem az agyunk igényével magyarázta. A
két lábra állt ember futása ezzel nem lett gyorsabb. Elődeinknek elsősorban
a fákra épített menedék volt a fontos, ennek is jobban megfelelt a négylábúság.
A két mellső végtagra az agyunknak volt
szüksége.
Ezt felismerve hangsúlyozom, hogy
az embernek nemcsak az agya fejlettsége jelent
minőségi ugrást az elődeihez képest, hanem a kezei is.
Pár éve elgondoltatott egy német
tudósnak az a felismerése, hogy az ember
a súlyához viszonyítva a legnagyobb talpméretű emlős. Ez azt jelenti, hogy
az ember talpának a súlyához viszonyított a nagysága a legnagyobb. Mindig
nagyon imponál, amikor egy tudós fontosnak nem tűnő tényekre is felfigyel. Ez a
mutató még érdekesebb lenne, ha a tenyereinkre is támaszkodnánk. Pedig a két
lábra állásunk kisebb tenyeret, és hosszabb újakat eredményezett.
Az ember nem sokra ment volna, ha a kezei nem hasonló mértékben
fejlettebbek, akárcsak az agya. E kezek tették lehetővé, hogy az ember
szerszámokat készítsen, a tüzet hazavigye és megőrizze, akár csiholja. Az ember keze az agya igényére fejlődött
azzal egyenrangúvá.
Az ember beszédkészsége.
Az anatómusok ugyan szervezetünk adottságnak
tekintik az ember hangszálainak nagy kapacitását. Ez a nagy kapacitás is az agy igényének köszönhetőn fejlődött ilyen
óriásivá. Csak a fejlett agyú embernek volt annyi közölni való gondolata,
aminek kifejezéséhez nagyon fejlett beszédkészségre, szövegek közlésére, kotta
leéneklésére szüksége. Az embernek a hangok éneklésére, a beszédkészsége az
agyának idénye tette ilyen mértékben minden elődénél sokkal fejlettebbé. Az
ösztönre hatáshoz nincs szükség beszédre, elég hanggal erre figyelmeztetetni.
Hit a halál utáni életben.
A halál utáni életben hívés is a fejlett agy igénye volt. Csak az
ember agya volt olyan fejlett, hogy nem tudta elfogadni az élet végességét, ki kellett találni az élet halál utáni
folytatódását. Ez a túlvilágban való hit tette elfogadhatóvá az élet
nehézségeit. Ezt a világot azonban csak a földön kívül, a csillagok között
lehetett elképzelni. Ez volt az indítóok a csillagászatra, ennek érekében az eszközeire,
a számolásra, a geometriára. A
túlvilágban való hit fontos szerepet játszott abban, hogy az ember a biológia
fogalmai szerint megmagyarázhatatlan fejlődést érhetett el.
II.
A gyűjtögetésből élés
A Dél-Afrikában megjelent homo
sapiens látszólag folytatta elődei életformáját, azt ette meg, amit talált. Ezt
a képességét az elődeitől örökölt ösztöne biztosította. Ez a fajfejlődésben
általánosan örökölt képesség. Ősszüleink
nem megtanulták, hanem születésükkel örökölték, tehát ösztönösen tudták, hogy
mi az ehető. Nem minden faj újra kezdi a táplálkozását. Az egyik
növényevőnek születik, a másik húsevőnek. A majmoktól származó elődeink
ösztönösen mindenevők voltak. Ennek a választékából örökletesen tudták, mi
számukra a táplálék.
Mivel az ember fizikai adottságai
eleve alkalmatlanok voltak a ragadozó életmódra, kénytelenek voltak azzal
megelégedni, amit elérhettek, tehát kénytelenek voltak gyűjtögetésből
biztosítani a táplálékukat. A talált
táplálék szűkössége és az agyuk fejlettsége lehetővé tette, hogy a talált
táplálékot emészthetőbbé és tartósabbá tegyék. Szinte nyomát sem találom
annak a felismerésnek, hogy mint jelentett az ember számára, hogy már
megsütött, megfőzött táplálékot, mindenekelőtt húst és magvakat ehetett.
A hús megsütése, megfőzése tette lehetővé, hogy az elhullt, a ragadozók
talált megölt állatok maradványait is elfogyaszthassák, tovább tárolhassák,
emészthetőbbé tegyék. A történészek alig szenteltünk annak figyelmet, hogy
a meleg éghajlaton a húsok nagyon gyorsan elromlanak, ehetetlenné válnak. Arra még utalást sem találtam, hogy
mennyivel emészthetőbb a megsült, megfőzött hús, mint a nyers.
A tápláló magvak esetében is
óriási értéknövekedést hoz azok megtörése, megsütése, megfőzése. Elég arra
gondolni, hogy a gabonák őröletlen magja is táplálék, de tized annyi
megemésztett kalóriát sem jelent, mint megtörve, megkelesztve és megsütve. A kalászos füvek magja lettek az emberi faj
fő tápláléka, de azok szinte semmit nem érnének, ha nem törnék meg a magvakat,
azokat nem szelektálnánk, vízzel, sóval keverve, élesztővel kelesztve nem
sütnénk meg, az őrlemény más részét pedig nem főznénk meg.
Jó példa a burgonya is. Annak
nyersen nagyon alacsony, és nehezen emészthető a gyökérgumója, de megfőzve,
megsózva egyik legfontosabb táplálékunk.
De szinte máig nélkülözhetetlen szerepe van a szőlőből készített
bornak, az árpából készített sörnek. Ez esetben ugyanis nemcsak könnyen
emészthető alkoholhoz jutottunk, de a fertőzött vizek is csak ezeknek
köszönhetően váltak veszélytelen italokká. A sivatagi kultúrák nélkülözhetetlen
itala a sör, a Római Birodalom a fertőzött talajvizek a bor nélkül ihatatlanok
lettek volna.
Számomra a keresztény vallásokban a kenyér és bor szentsége a
gabonatermelés és a borfogyasztás nélkülözhetetlenségre utal. Pedig ezek
történelmi szerepe csak a termelésből élő társadalmakban vált világossá.
A gyűjtögetés 150 ezer éve alatt
a létfeltételt elsősorban a táplálék biztosítása jelentette.
A gyűjtögető társadalmak legfontosabb képessége.
A gyűjtögető társadalmak legnagyobb történelmi tette, hogy fajunk a
föld szinte minden természeti környezetében, alig 150 ezer év alatt, képes volt
kialakítani az ahhoz idomult életmódját.
Darwinnak ez sem tűnt fel. Ő
ugyan zseniálisan felismerte, hogy a fajok, ha más környezetbe kerülnek, a
mutáció és a szelekció hatására a környezetükben életképes új fajjá váltak. Azt
azonban nem vette tudomásul, hogy az
ember már olyan faj, ami az agyának a köszönhetően a legkülönbözőbb természeti
környezethez képes alkalmazkodni, a nélkül hogy eltérő fajokká osztózna.
Pedig az emberi fajnak ez a kiemelkedő szerepének kimondása elfogadhatóbbá
tette volna elméletének elfogadását mind a politika, mind a vallások számára. Ha
ezt a tudomány elfogadja, a 20. században nehezebben hódítottak volna a fasizmusok,
amelyek a fajok közti különbséget hangsúlyozták.
A gyűjtögető társadalmak azért
terjedtek el viszonylag nagyon gyorsan szinte a földünk minden természeti
környezetében, mert az életterek kedvezőtlen éghajlati feltételek során,
táplálékhiány okán túlnépesedtek. A gyűjtögető közösségeknek ezek a kirajzásai
lehet az egyetlen magyarázat arra, hogy fajunk szinte minden természeti
környezetben megjelent. Óriási nyomás kellett ahhoz, hogy a túlnépesedett
gyűjtögető társadalomból kirajzás történjen. Ezt csak az éhhaláltól való
menekülés válthatta ki.
Az a tény, hogy az ember néhány tízezer év alatt szétszéledt a föld
minden természeti környezetében, példátlan a biológia történelmében. Az,
hogy mennyi viszonylag izolált, főleg a gyűjtögetésből élő közösség élhetett a
klímaváltozás előtt, arra csak abból következtetek, hogy a nyelvészek jelenleg
mintegy hétezer nyelvet ismernek. Mivel a nyelvek jelentős hányada, minden
bizonnyal eltűnt, néhány tízezer saját nyelvén beszélő gyűjtögetésből élő
közösség lehetett. Erre annak alapján következtetek, hogy Ausztráliában 40 ezer
év alatt 500 nyelv alakult ki. Az ugyanis nagyon valószínű, hogy az ott élő
népek egyetlen, vagy néhány más nyelven beszélő személy kis csoport utódai.
Ennek alapján az is valószínű,
hogy a nyelvek egymástól függetlenül kialakultak csupán 40 ezer év alatt. Ez
pedig azt bizonyítja, hogy az ember
fejlett agya spontán, egymástól függetlenül is kialakítja a gondolatokat közlő
kommunikációt, a nyelveket. Márpedig, ha a beszéd esetében egymástól függetlenül
kialakul, akkor más emberi képesség sem a környezet hatására, hanem az emberi
faj belső igényéből, a környezetétől függetlenül alakult ki. Ezt bizonyítják a
pattintott kőszerszámok is. A régészek minden gyűjtögető kultúrában megtalálják
a rájuk jellemző kőszerszámokat, de ezek alaptípusai egymástól függetlenül jelentek
meg abból az ember igényből, hogy bizonyos feladatok elvégzéséhez szerszámokra
volt szüksége.
Ezért tatom valószínűnek, hogy bizonyos ismeretek, eszközök,
szerszámok, nyelvek, kultuszok nem egyetlen feltaláló találmányai, hanem az
ember fejlett agyának az általános igényeit elégítették ki. Ezt leginkább
meggyőzőnek látom a halál utáni világban való hit általános kialakulásában, az
elődök maradványainak tiszteletében is. Nem
valaki találta ki, hogy van túlvilág, hanem ezt szinte mindenütt kitalálták az
emberi közösségek. Vagyis a föld nagyon eltérő természeti környezetében mindenütt
közös volt a túlvilág feltételezése, a halottak kultusza, ezt nem egymástól
vették át a közösségek, hanem minden közösségnek közös igénye szülte.
Ezért tartom hibásnak azok
logikáját, akik az egymástól távoli kultúrák közös elemi mögött az egymásközti
kapcsolatot vélik. Ennek jellemzője volt, amikor a norvég Heyerdahl azt a
tényt, hogy piramisokat nemcsak az egyiptomiak, hanem a mayák is építettek, azt
a következtetést vonta le, hogy közöttük a piramisok építése előtt kapcsolat
volt. Nem vette tudomásul, hogy a termeszek várai, a hangyák bolyai nem azért
épülnek mindenütt egyformán, mert átveszik egymástól a példáját, hanem azért,
mert termeszek, illetve hangyák is ösztönből építkeznek azonosan. Az egymást nem ismerő kultúrák pedig azért
építettek piramisokat, mert az adott technikai szinten ez a legegyszerűbb
monumentális épületforma.
Az egymástól távoli kultúrák
pattintott kőszerszámai sem azért hasonlók, mert egymástól tanulták, hanem
azért, mert az ember egymástól függetlenül felismerte a kipattintható
szerszámok igényét.
Még egyszerűbb megérteni, hogy a hidegben élő emberi közösségek nem
egymástól tanulták az öltözködést, a hajlékuk formáját, hanem az ember a
hasonló igényeit hasonló módon elégítették ki.
Az ember fejődése nem azért történt egymástól függetlenül, mert
tapasztalatot cseréltek, hanem azért, mert közös faj tagja voltak.
III.
A klímaváltozás hatása.
Tévedés azt hinni, hogy az ember
akkor is gyorsan áttért volna a gyűjtögetésről a termelésből való megélésre, ha
nem változnak meg jelentősen a több ezer éven keresztül használt életterei.
A nagyon embertípusú személetünk
abban is jelentkezik, hogy úgy tálaljuk a gyűjtögetésről a termelésből történő
élésre való áttérést az ember találékonysága szülte. Pedig az ember máig sem ért volna rá a szántóföldi öntözéses
növénytermelésre és a pásztorkodó állattartásra, ha nincs klímaváltozás.
Ugyanilyen ember centrikus az
állatok domesztikációjának magyarázata. A domesztikációt is helyesebb volna
domesztikálódásnak nevezni. Ugyanis csak
kétféle állatfaj szelídült az emberhez. A többségük, amelyek az ember
segítsége, védelme, etetése, itatása nélkül kipusztulásra voltak ítélve.
Néhányuk, azért, mert számukra az optimális élettér az emberi lakhely
környezete. Nem kap hangsúlyt a tény, hogy főleg olyan állatokból lettek
háziállatok, amelyek az ember védelme, etetése, itatása, gondozása, védelme nélkül
kipusztultak volna. Ez csak néhány háziállat esetében történt más okból.
A macska számára a tárolt gabona a rágcsálói, mindenekelőtt az
egerek fő táplálékának, az egérnek ez volt az ideális környezete. Egyiptomban, és
a falusi világban a macskának azért nagy a becsülete, mert nélküle nem lehetett
volna megvédeni a gabonát az egerektől. Egyiptom
sokkal szegényebb lett volna macskák nélkül. Ez igaz gyermekkorom falvaira
is. Ezért volt büszke a háziasszony, ha másokénál jobb macskája volt. A régi
falusi világban az egerek ellen csak a macska volt a védelem.
A tengerimalac Amerikában minden háztartásban jelen volt. Szinte
háziállatként élt. Ez volt az ideális élettér mind a tengeri malacnak, mind a
háziasszonyoknak. A tengeri malacok felették a háztartási hulladékot. A nagyon
szapora malacok, pedig folyamatos húst is jelentettek.
A disznó az egyetlen jelentős háziállat, amit ugyan nem fenyegetett
a kihalás, mert mindent megeszik, és nagyon szapora. Erről azt nyomoztam ki,
hogy Kínában lett először háziállat. A nagyvárosok szemetére települt rá. Ráadásul
nagyon szapora. Ezért a létszámát szervezetten csökkenteni kellett, mert az
életterükben nemcsak a romló anyagok felzabálását végezték el, de az emberi
közösség számára kártevőkké is válnának. A vaddisznó túlnépesedésének pusztító
erejével először vadászként, találkoztam. Ismereteim szerint, a vaddisznó az
egyetlen nagytestű vadállat, ami spontán gyorsan túlnépesedő. Mivel nincs ellene
az állatvilágban olyan ragadozó, ami képes volna a vaddisznók számát szinten
tartani. Az ember vadászata nélkül
évente legalább háromszorosra nőne a létszámuk. Szerencsére, ezt
gyermekkoromban a járványa, a sertéspestis öt-hét évenként megoldotta. Ennyi
idő alatt a vaddisznó állomány úgy elszaporodott, hogy a pestis robbant, és
egyetlen év alatt az állomány tizedére, vagy még jobban csökkent. Ezzel újra
kezdődhetett a túlszaporodásuk ciklusa.
Példájukon tanultam meg, hogy minden fajnak van olyan szaporasági
szintje, amelyik felett robbannak a járványai. Ez számomra fontos kulcsot
adott arra, hogy az emberi faj történetében a járványok szerepét helyükre tudjam
rakni. Ennek és a brojler baromfi pusztulásának köszönhetően találtam magyarázatot
néhány, az emberiség történelmét alakító lakosságpusztulásra.
A vidék és a város eltérő halálozása.
A történészek sem tudatosítják,
hogy egészen a 19. századig minden
társadalom minden városára jellemző volt a nagyobb halálozás, mint amennyit a
születések pótolni tudnak. Ezért minden osztálytársadalom demográfiai
tekintetben kettévált. A városok spontán
népszaporulata negatív, a vidéké pozitív volt, Ennek az egyenlege még
mindig elviselhetetlen túlnépesedés volt. A
túlnépesedést csak a halálozást fokozó osztálytársadalmak tudtak féken tartani.
Az ugyan köztudott, hogy a városok közművesítése és az egészségügyi
forradalom volt köszönhető, hogy városok magas halanódsága megszűnt. Ennek
ellenére mégsem hangsúlyozzák a társadalomtudósok, hogy mára a városok lettek a vidéknél
is hosszabb életet, jobb iskolázást biztosító települések. Ez az
osztálytársadalmak történelmében azért lett fontos történelmi esemény, mert
éppen akkor történt, amikor az emberiség nagyobbik, szegényebb felében
felgyorsult a népesség spontán növekedése, és ezen belül a féktelenül
elszabadult az embereknek a városokba áramlása.
Amíg a fogamzásgátlással való élés lassan terjed a szegény,
iskolázatlan vidéken, ugyanakkor a legnagyobb halálokozó népbetegségeket olcsó
és egyszerű eszközeivel visszaszorította az egészségügy.
A 20. század egyik legfontosabb
jelensége a világ népességének ötszörösére növekedése volt, amin belül szinte
megszűnt a fejlett társadalmakban, mind a Nyugaton, mind a fejlett
Távol-Keleten a népesség növekedése. A 20.
század mintegy 6 milliárdos népesség növekedése csupán az emberisség kevésbé
fejlett négyötödében történt. Leggyorsabban a Szahara alatti Afrikában,
Dél-Ázsiában és a Közel-Keleten.
1990-ben Kínában, ahol az emberiség ötöde él, erőszakkal megállították
a népesség növekedését azzal, hogy a lakosság városokban élő felében
kikényszerítették az egyetlen gyermek vállalhatóságát. Ettől kezdve már az
emberiség kétötödében szűnt meg a túlnépesedési nyomás. Ez sem volt elég arra,
hogy fajunk létszáma évente továbbra is mintegy 70 millióval növekszik. Csökken
a növekedés százaléka, de a mennyisége változatlan maradt, mert most az
emberiség háromötöde nagyobb létszámot jelent, mint száz éve az egész emberiség.
Ezek ismert adatok, de alig ismert, hogy az
emberiség szegényebb négyötödben féktelen urbanizáció folyik anélkül, hogy a
gyorsan növekvő városok lakosságának az életfeltételeit biztosítani tudnák.
Ezen belül kivételt csak a
lakossága növekedését megállító, és a nagyon gyorsa urbanizáció feltételeit
példátlanul magas felhalmozási rátájának köszönhetően, Kína képes viszonylag
megteremteni. Az emberiség az
urbanizáció feltételeit megteremteni nem tudó háromötödében a gyors
urbanizálódás megállíthatatlanul, és a feltételek biztosítása nélkül folyik.
Még a nyomát sem találtam annak, hogy valaki felmérte volna, milyen társadalmi
katasztrófák keletkeznek ezekben az infrastruktúra nélküli sokmilliós
városokban.
Egyetlen adatot ismerek, hogy a
fejlett társadalmakban a milliós városok vagyonigénye az egy lakosra vetített
jövedelem mintegy ötszöröse. A jelenkorban, egy gazdag országban, ahol az egy
lakosra jutó 40 ezer dolláros jövedelem mellett az egymilliós város
vagyonigénye, 40 ezermillió dollár. Mivel az elmarad, ugyanakkor a szegény
társadalmakban évente hetven millió ember kötözik a többmilliós nagyvárosokba. A jelenleg
folyó urbanizáció a szegény világban nagyságrendekkel nagyobb felhalmozási
igénnyel jár, mint ami az érintett társadalmakban előteremthető.
IV.
A tudomásos és technikai forradalom kora.
A jelenkor emberiségéről azt fogja megállapítani az utókor, hogy a 20.
század derekán az emberiség kétötödében megszűnt a túlnépesedés. A fejlettekben
spontán, a még elmaradott Kínában erőszakkal. E század egyik legfontosabb
jelensége volt a világ népességének ötszörösére növekedése, amin belül szinte
megszűnt mind a Nyugaton, mind a fejlett Távol-Keleten a fejlett társadalmakban
a belső népesség növekedése. A századi
mintegy 6 milliárdos népesség növekedés csupán az emberisség kevésbé fejlett
négyötödében történt. A század utolsó évtizedében, Kínában erőszakkal
korlátozták a gyermekvállalást. A leggyorsabban növekedés a szegény, lemaradó
világban, a Szahara alatti Afrikában, Dél-Ázsiában és a Közel-Keleten történt.
1990-ben Kínában, ahol az emberiség ötöde él, erőszakkal megállították
a népesség növekedését azzal, hogy a lakosság városokban élő felében
kikényszerítették az egyetlen gyermek vállalhatóságát. Tehát ettől kezdve
az emberiség kétötödében megszűnt a túlnépesedési nyomás. Ez sem volt elég
arra, hogy fajunk létszáma évente
továbbra is mintegy 70 millió lakossal továbbra is növekszik. Mert most az
emberiség háromötöde háromszor nagyobb létszámot jelent, mint száz éve az egész
emberiség.
Ezek ismert adatok, de alig ismert, hogy a négyötödben példátlan
sebességgel féktelen urbanizáció folyik. Ezen belül kivételt csak a
lakossága növekedését megállító, és a
nagyon gyors urbanizáció feltételeit példátlanul magas felhalmozási rátájának
köszönhetően, viszonylag meg tudja teremteni. Az emberiségnek a
feltételeket megteremteni nem tudó háromötödében anarchikus urbanizáció folyik.
Még a nyomát sem találtam annak, hogy
valaki felmérte volna, milyen társadalmi katasztrófák keletkeznek ezekben az
infrastruktúra nélküli sokmilliós városokban.
Egyetlen adatot ismerek, hogy a fejlett társadalmakban a milliós városok
vagyonigénye az egy lakosra vetített jövedelem mintegy ötszöröse. Ez az egymilliós város esetében 1 milliószor 40 ezer, azaz 40
ezermillió dollár. Évente hetven millió ember kötözik a világ szegényebb
felében milliós nagyvárosokba. Ezért a
jelenleg folyó urbanizáció a szegény világban nagyságrendekkel nagyobb
felhalmozási igénnyel járna, mint amennyi forrás a rendelkezésükre áll.
Ha nincs klímaváltozás, még mindig gyűjtögetnénk.
Az a tény, hogy szinte nincs
emberisség izolált élettérben, ezért nem képzelhető el a fajunk fejlődésének
megállása sem, mert a tudományos és technikai forradalom arra a szintre emelte
a kor fejlett társadalmait, hogy maguk találják meg a módját annak, hogy a
természeti környezetünk, a társadalmunk környezetét a maguk igénye szerint
módosítsák.
Ez a múltunkban igaz volt, hogy képtelenek voltunk a környezetünket magunk
igényéhez igazítani, a mi életünket kellett a környezethez igazítani. Ebben
a tekintetben azonban a tudományos és technikai forradalom fordulatot hozott a
környezetéhez idomuló fajunk a környezetét igényéhez alakító faj lettünk.
Erre klasszikus példának az
önözéses gazdaságra térést említem. A gyűjtögetésről az öntözéses szántóföldi
gabonatermelésre máig nem térhettünk volna át, ha nem emelkedik meg hetven
mérettel a tenger, és nem szelídül hozzánk a szarvasmarha és a bivaly.
Azzal, hogy a felmelegedés annyi jég elolvadását okozza, ami a tengerszint
70 méteres emelkedését okozta, az egyetlen folyam völgye sem lett volna
önözhető. Ma már megállapított tény, hogy a búzát, az árpát, a rizst
évezredekkel a felmelegedés előtt termelték kapásan, azaz emberi erővel történő
talajműveléssel. A jégkorszakban az
önözhető területek legfeljebb néhány ezrelékét jelenthették annak, amik a
tengerszínt emelkedése után gravitációsan önözötté váltak. Máig nem mondta ki senki, hogy a
kelet-ázsiai, a dél-ázsiai és a közel keleti folyamvölgyek csak azzal váltak
önözhetővé, hogy a felolvadó jég 70 méterrel visszaduzzasztotta a tengeri torkolatokat.
Az az óta eltelt mintegy hatezer év alatt tized annyi visszaduzzasztás sem
történt, mint amennyit a tengerszint megemelkedésének köszönhetően. Ez is csak
a legutóbbi száz évben.
Eurázsiában és Afrikában, a
klímaváltozással párhuzamosan domesztikálódott mind a szarvasmarha, mind a
bivaly és megjelent a kerék. Amennyire köztudott, hogy a 19. században a
szárazföldi szállítás forradalmához nélkülözhetetlen technikai elem volt a kerék,
annyira nem kapott hangsúlyt, hogy a hatékony szárazföldi szállítás feltétele
volt a kerék. Ez a gőzgépek és a robbanó motorok előtt csak az igavonó állatok
erejével volt hatékonyan hasznosítható. A szántóföldi mezőgazdaság az igavonó
állatok nélkül létre sem jöhetett. A nagy szállítási távolságok gyors
legyőzéséhez aztán már az igavonó állat ereje és sebessége is kevés volt. Erre
a sokkal erősebb gőzgép és motor lett alkalmas.
A szántóföldi növénytermelés megjelenéséhez szükséges volt az ember
igavonó erejénél tízszer erősebb szarvasmarha és bivaly, ennél gyorsabb és
erősebb igavonó erőt csak a gőzgép és a robbanó motor adott.
Itt jegyzem meg, hogy az önözéses
gabonatermeléshez a ló nem volt használható. A patás állatok szinte csak a
szárazföldi fuvarozásban játszhatott fontos szerepet. A ló patája ugyanis alkalmatlan a vízben járásra, mert felpuhul, ezért a
nem önözött, de csapadékos, havas telű Nyugat-Európában is csak patkóval vált
használhatóvá.
Tudatosítani kellene, hogy öntözéses gabonatermelés csak ott
alakulhatott ki, ahol ki is alakult.
Arra sem kereset senki választ,
hogy Amerikában is visszaduzzadtak a folyamok, ott is sok évezred óta kapásan
termelték a burgonyát és a kukoricát, mégsem alakult ki ezek a szántóföldi
termelése. Ezen a kontinensen egyrészt a
tengerszint emelkedése alig érintette a két amerikai kapáskultúra térségét,
másrészt nem volt a szántóföldi növénytermelést igénylő igavonó háziállat. Ezért
aztán ott még a kereket sem találták ki.
Az osztálytársadalmak hatezer éves történelme.
Az ember fejlett agyának,
kezeinek és beszédképességnek köszönhetően, képes volt kihasználni a kínálkozó
alkalmakat. Ezt ugyan a fajok többsége is megtette, de ezek mindegyike csak
egyetlen természeti környezetben vált életképessé, és ehhez évmilliók
kellettek, mert a mutációt hasznosító szelekció ilyen időigényes.
Ezzel szemben már a gyűjtögető ember alig 150 ezer év alatt szinte
minden természeti környezetbe be tudott épülni a nélkül, hogy genetikailag
megváltozott volna. Ha azonban a fajtestvéreitől izolált élettérbe került,
és ott nem történt éghajlati változás, az ember ugyanúgy változatlan szinten
maradt, mint minden faj. Ezért egészen addig, amíg be nem következett az
embertől független okokból történő változás, ott minden a szintjén maradt.
Egymással párhuzamosan tíztöbb
ezer gyűjtögető közösség élte a maga környezetéhez idomult életformáját. Ez a
több ezer gyűjtögető közösség nagyon különböző módokon, de azonos fejlettségi
színvonalon stagnált. Minden gyűjtögető társadalom lakossága állandó, de az
átlag körül nagyon ingadozó volt, mert a gyűjtögethető termékek mennyissége is
az időjárástól függően nagyon ingadozott.
Természetjárásaim során
megtanultam, hogy a gombák, csigák, gombák és a vad gyümölcsök évenkénti
termése nagyon ingadozó. Ezért a egy
gyűjtögető közösség területének eltartó képessége évenként nagyon ingadozott,
de az átlag mégis szinte változatlan maradt. Ez azt jelentette, hogy a
várható életkor a 25 év körül ingadozott. Az ember létszáma csak akkor marad a
létszáma stabil, ha az várható életkor 25 év marad. Ebből az következik, hogy
csak akkor maradhatott viszonylag a lakosság létszáma állandó, ha a várható
életkor valahol a húszas évek közelében volt. Ahol az ember várható életkora ez
alá került, a közösség kipusztult. Ennél hosszabb várható életkor nem volt
megengedhető.
A termelő társadalom megjelenése.
A termelésre való áttérés jelei
ugyan már a jégkorszak vége előtt ezer évekkel jelentkeztek, de jelentéktelenek
maradtak. A genetikusak már meg tudják
állapítani, hogy melyik növény mikor vált kultúrnövénnyé, melyik állat
háziállattá. Mivel ez a folyamat több ezer évvel a felmelegedés előtt már
elkezdődött, ha alapvető változás nem is, de az előrelépés, ha lassan is, de
megindult.
A biológusok hívták fel a
figyelmemet, hogy a kutyát és a rénszarvast jó tízezer évvel a felmelegedés előtt
domesztikálták. Az első termelésre irányában történt első lépés, a kapás
növénytermelés és a domesztikáció azonban nem volt sem a mai értelemben vett
termelés, sem domesztikáció.
Nem tudom magyarázni az okát, hogy
ez a legmostohább élettérben történt, a sarkkör közeli tundrán, és szinte máig
fennmarat. Itt három faj került
válságba, az ember, a rénszarvas és a kutya.
Az ember számára a legszegényebb életteret a sark közeli, nem
tengerparti tundra jelentette. Itt a
népsűrűség négyzetkilométerenként még az egy lakos alatt volt. Ez nemcsak az ember, de a rénszarvas és a vadkutya számára nagyon alacsonyan
betelepült volt. Ez még ma is az, de fokozottan az volt a jégkorszakban.
Az jeges tengerpartot az ember számára az egyik legkedvezőbb élettérnek
tartom, az egyenlítő közeli bibliai paradicsommal szemben. Viszonylag korán
felismertem, hogy őseink a hideg ellen képesek voltak védekezni, de a kényelmes
meleg hátrányaival szemben erre képtelenek voltak. A sark közeli nagy hidegnek
azonban előnyei is voltak.
A sarki tengerpartok előnyei.
Csak itt élt olyan állat, amit
bukóval, lándzsával el lehetett ejteni. Ráadásul az elejtett állat húsát éves
szinten is be lehetett osztani. Vadászó őseink számára az elejtett vad éréke
azon múlt, menyire lehetett a zsákmány fogyasztását beosztani. Ez a trópusokon
nagyon rövid idő, a sarkok közelben pedig egész évre beosztható volt.
A sark közeli folyókon az ívásra
visszavonuló lazacok ikrája a könnyen megszerezhető, egész évre beosztható
rendkívül gazdag táplálék volt.
Ezért kőkorszaki viszonyok között
ezt a telephelyet választanám. Tudom ehhez meleg sátorra, kunyhóra, meleg
ruházatra, takarókra volt szükség. De ezek megoldható feladatok voltak, a meleg
éghajlaton azonban nem volt védekezési mód az élelmiszer tárolására, a fertőző
baktériumok elleni védekezésre.
A kutya számára is a tundra volt a legszegényebb élettér. A táj két
nagyestű ragadozójához, a jeges medvéhez és a farkasokhoz a kutya gyenge
versenytárs volt. Ráadásul a kutya egyedül, nagy csapat nélkül életképtelen
volt. Ezzel szemben, a kutya minden
rossz ragadozói tulajdonsága a vadászó ember számára előny volt. Az
egyetlen ragadozó, amelyik rosszul gazdálkodik az energiájával, akkor is
vadásznak, csaholt, ha nem éhes, és a számára elérhetetlen zsákmányt is
megugatja. Azonban éppen ezekkel a rossz vadász tulajdonságokkal vált a
kezdetleges fegyverekkel vadászó ember értékes társává. Ugatása leköti a
zsákmányállat figyelmét, könnyű becserkészni. A három faj gyengeségeinek okán
vált egymásra szorulttá.
A rénszarvasokkal és kutyákkal közösségben élő emberi közösséget, a
nagycsaládokat mégsem lehet állattartó pásztorkodásnak nevezni, mert nem az
ember fogadta be a rénszarvast, hanem a világ legnomádabb emlősállata a
rénszarvasok óriási csordái fogadták be kutyáikkal az emberi közösséget. Az
állattartó pásztor a vele lakó, általa terelt, itatásukról gondoskodó állatok
gazdája. A rénszarvas azonban továbbra
is magáról gondoskodó, ösztönösen vándorló közösség marad, ami csak befogadja a
végelmét szolgáló embert a kutyáival. Amíg minden növényevő állat és a
pásztor a szemével keresi, hol talál jobb füvet, a rénszarvas az orrával érzi
meg, hogy a vastag hótakaró alatt hol talál magának takarmányt, és ösztöne
vezeti olyan távoli tájakra, ahol bőven van takarmány.
A rénszarvasok több ezeregyedű csordái az ember és a kutyái társaságát ösztönösen
befogadja, mert ezek jelentenek számára hatékony védelmet a ragozói ellen.
A kutyák ébersége, az emberek tüzei, kézifegyverei pedig a tényleges
riasztásukat jelentette. Az ugyan tény, hogy a csordához csatlakozó emberek
étkezési célra megölnek egyedeket, de ez a pusztításuk eltörpül a ragozókéhoz
képest. Minden pásztornép ugyan főleg a
saját nyájának húsát fogyasztja, ezt a nyájuk mégsem érzi ragadozásnak. A
pásztort a nyáj nem ragadozónak, hanem mentorának érzi.
A rénszarvasokkal együtt élő
emberi közösségeket tehát nem lehet még termelésükből élő társadalomnak
tekinteni, de mégis látni kell, hogy ezek
már lépést jelentettek, a pásztortársadalmak felé. Ezt jól bizonyítja, hogy
a megszelídült kutyáikat szinte minden kultúra átvette.
Az élet csak változó környezetben fejlődik.
Ha nincs jelentős klímaváltozás, fajunk még mindig gyűjtögetésből, és legfeljebb
század ekkora létszámban élne.
A tudósok még ma is, az élet
nyomait ott keresik a világűrben, ahol a földünkéhez hasonló életfeltételeket
találnak. Nem értik meg, hogyha a
földünkön eleve a jelenlegi életfeltételek lettek volna, és az több tucatszor jelentősen
nem változott volna, akkor legfeljebb a mai földi élet kezdeti formáinál tartana.
Biológiai fejlődés ugyanis csak az
életfeltételek jelentős változásainak sora esetében történik.
Az ausztráliai felismerésem
lényege, hogy csak az életfeltételek
jelentős változásainak sora esetében juthat el az élet olyan színvonalra, amire
máig földünkön eljutott. Ezért a földi élethez hasonló élet keresése a
világűrben reménytelen, mert az élet fejlődése idáig csak olyan bolygón
juthatott el a mi földünkön kialakult élet színvonalára, aminek története a
földünkéhez hasonló volt. Ahol pedig még
a mi földünkénél is több és nagyobb változások történtek, ott valami olyan
fejlettebb életformáknál tartanak, amiről nekünk fogalmunk sem lehet. Márpedig
a világűrben a sok milliárdhoz egy a valószínűsége annak, hogy két bolygónak
közel azonos történelme legyen.
Az azonban ma már közismert, hogy
a földünk életében az élet megjelenése
óta több tucatnyi jelentős éghajlatváltozás volt. Ha ezek nem történnek
meg, nem itt, hanem jóval hátrább tartanánk. Egyetlen óriási fajtapusztulás
közismert, a dinoszauruszoké. Az ugyan
senkiben nem vetődhet fel, hogy a változatlan viszonyok között ezek az
óriáshüllők kipusztultak volna. Nem azért pusztultak ki, mert az adott
életfeltételek mellett váltak életképtelenekké, hanem azért, mert egy óriási földtani
katasztrófa olyan változásokat okozott az életterükben, amiben a többségük életképtelenekké
vált.
A tudomány azt is elfogadja, hogy
az emlősök sem hódíthatják meg a földet,
ha a dinoszauruszok életképességét nem számolja fel egy geológiai katasztrófa,
és a kipusztulások nem termet az emlősök számára üres életteret.
A 8-6 ezer évvel ezelőtt történt klímaváltozás.
A jégkorszak megszűnését okozó
felmelegedés okát nem ismerem, de az kétségtelen, hogy ezt nem az ember földi
élete okozta. Akkor még legfeljebb néhány tízmillió ember élt, és a
gyűjtögetésük nem okozhatott jelentős környezetkárosodást. Fajunknak a
természeti környezetünkre való hatása ezrede sem volt annak, ami most van
kialakulóban, és ez mégis sokkal kisebb mértékű felmelegedéssel fog járni
annál, ami a legutóbbi felmelegedés során történt. Most százszor annyian vagyunk, és az egy lakos ma százszor nagyobb
környezetkárosítást okoz.
Azt már hatvan éve tudom, hogy az emberi faj életében eddig a legnagyobb változást a jégkorszak végét jelentő
felmelegedés okozta. Ezt mégsem a darwinizmus cáfolataként kezelem. Azt ugyan
mindig hangsúlyoztam, hogy a jégkorszak
végét okozó felmelegedés óriási fajpusztulással járt, és mind a háziállatok
többségének domesztikációja, mind a már ismert kapás kultúrnövények áttérése a
szántóföli termelésre, csak a felmelegedésnek volt köszönhető. Addig mégsem
mentem el, hogy kimondjam azt, hogy fajunkat passzív szereplőnek minősítsem
abban az óriási változásban, ami a jégkorszak megszűnését követte. Ezt most
mondom ki. Fajunk ugyan csak a fejlett
agyának, kezének, beszélőképességének köszönheti, hogy az utóbbi alig 6-7 ezer
év alatt elképesztő gyorsasággal fejlődött. Amit a tudományos és technikai
forradalom előtt elért, az biológiai adottságaiból fakadó szükségszerűség volt.
Ezt Marx azzal fogalmazta meg, hogy az
osztálytársadalmak alépítménye determinálja a felépítményüket. Ezt ugyan
elfogadom, de nyoma sincs annak, hogy valaki az osztálytársadalmak alépítményét
kereste volna.
Az osztálytársadalmak alépítménye a túlnépesedésük.
Az óta értem meg az osztálytársadalmak közös a történelmét, amióta
tudom, hogy azok közös alépítménye a túlnépesedés elleni védekezés, a
kikényszerített halálokozás. Aki ezt nem fogadja el, úgy jár, mint Marx, a
forradalmát tudósból vallásalapító próféta lesz.
Elég lett volna, ha a
forradalmárok arra is gondolnak, mi lett
volna, ha az osztálytársadalmak nem növelik a többség nyomorát, nem viselnek
költségemésztő és emberpusztító háborúkat, és nem üldözik az emberek ösztönös
tudásvágyát. Ha nem ez lenne minden osztálytársadalom közös jellemzője,
évente 2-3 százalékos lett volna a spontán népszaporulat. Ezt azonban egyetlen
társadalom sem viselhette volna el. Az elviselhető tényleges létszámnövekedést
minden osztálytársadalom 1-2 ezrelékre volt. Ennek ellenére nem ismerünk olyan osztálytársadalmat, aminek ennél gyorsabb
nőtt a népessége. Ennek ellenére nem volt olyan osztálytársadalom, ami nem lett
volna gazdagabb, ha kisebb, az egy lakosra vetített gazdagsága. Az optimális
lakosságnak azt kell tekinteni, ami mellett a legmagasabb az egy laksora jutó
jövedelem és vagyon, valamint a várható életkor és iskolázottság, ez jelenti azt,
hogy a lakossága akkora, mint az életterének optimális eltartó képessége.
Az életterek optimális eltartó képessége.
Ezzel azonban egyetlen történész
sem foglalkozott. Minden történész az államok nagyságát a lakossága nagyságával
mérte. Ez a mérce valamennyire megfelelt annak, hogy mekkora a katonai ereje. A
történészek is elfogadták a politikai hatalom értékítéletét. Számukra is az
volt a nagyobb állam, aminek nagyobb volt feltételezett katonai ereje.
Malthus ugyan a 19. század első
felében felvetette a túlnépesedés veszélyét, de azt nem vizsgálta, hogy mekkora volna az országa optimális
lakossága, vagyis mekkora népesség esetén volnának az egy laksora vetített
mutatók a maximálisak. Ő is csak attól félt, hogy a nagyobb népességet nem
lesz képes élelmezni a társadalom. De még egyetlen történész munkája sem
váltott ki akkora és olyan egységes elutasítást, mint Malthusé.
Az óta az emberiség létszáma
tízszeresére nőtt, és 10 milliárd előtt alig lehet megállítani. Ennek ellenére ma lényegesen jobban és
tovább él az átlagember, mint valaha. Nem is beszélve a jelenkor társadalmi
élvonaláról.
Még egyetlen marxista sem vetette fel, hogy az emberiség ötödében a
munkások jövedelme, várható életkora és iskolázottsága az elmúlt száz évben olyan
színvonalra emelkedett, amiről Marx még az általa tökéletesnek hitt kommunista
társadalomban sem álmodhatott. De ez az emberiség egészére is sok
tekintetben elmondható. Marx a
társadalmak színvonalát csak a jogegyenlőség mértékével mérte. Ez ellen éppen
a marxista párt uralma alatt tiltakoztam, de a liberálisokkal is ma az a bajom, hogy ők pedig csak a politikai
demokráciával mérik a társadalmak értékét.
Én a fajunk jólétét az egy főre jutó
jövedelemmel, vagyonnal, a várható életkorral és az iskolázottsággal mérem,
mint a politikai szabadsággal. A nagyobb politikai szabadságot csak akkor
tekintem társadalmi értéknek, ha annak hatása a fenti mutatók emelkedését hozza
magával.
Ezért irritál az ENSZ által
meghirdetett emberi jogok mindenek fölé emelése is. A táradalom érdekében
bármit indokoltnak tartok, ami növeli az egy laksora jutó jövedelmet, vagyont,
a várható életkort és az iskolázottságot. A társadalomnak joga van mindenre,
ami ezeknek a mutatóknak az érdekét szolgálja, de nincs joga arra, hogy olyant
cselekedjen, ami ezek ellen hat. Ezért például a társadalom érdekét szolgáló
halálbüntetéssel is egyetértek.
Kezdettől fogva, a társadalomi érdek szolgálatát az átlagos
testmagasság változásával mérem. Ezzel a mutatóval lehet a legkevésbé
csalni.
A fajunk egy másik mércéje az alultápláltak aránya. Ez a mutató
fajunk történelmében soha nem csökkent olyan mértékben, mint jelenleg.
A 19. század eleje óta, korábban elképzelhetetlen mértékben nőtt a
testmagasság, testsúly, a várható életkor és az iskolázottság annak ellenére,
hogy a világ népessége tízszer gyorsabban szaporodik, mint Malthus és Marx
korában.
Mi volna ma az emberiség optimális létszáma.
Sajnos, azt még senki sem mérte fel, hogy mi volt, mekkora most az emberiség
optimális létszáma. Elég arra gondolni, hogyan élhetne az emberiség, ha a
létszáma az elmúlt száz évben nem tízszer gyorsabban, hanem csak úgy
növekedhetett volna, mint a megelőző hatezer év átlagában.
A tudományos és technikai forradalom társadalma.
Nagyon korán felismertem, hogy a jelenkor puritán társadalmainak fele
spontán, forradalmak nélkül, teljesen új társadalmi felépítményt hozott létre.
Az átlagos jövedelem, az átlagos vagyon, a várható életkor és az iskolázottság nagyságrenddel
gyorsabban nő, mint valaha az osztálytársadalmak történelme során.
Azt, hogy a jelenkor puritán népeinek fele fejlett társadalmakban
lényegesen jobban él, mint korábban a nagyon gazdagok, korán felismertem, ezért
közgazdászként a változást más mutatókkal mértem.
Kezdem a legmegbízhatóbb mutatókkal.
Az egy laksora jutó jövedelem. Ezt a mutatót indokolt volna a
történészeknek az osztálytársadalmak történetében nyomon követni. Meglepő volna
látni, hogy ezzel a mutatóval mérve az osztálytársadalmakban milyen kicsi volt
a fejlett és a nem fejlett társadalmak közti különbség. A vasút százada
előtt, vagyis a 19. század első felében még meglepően kevés volt a munkások és
a parasztok életszínvonalában a társadalom fejlettségétől való különbség. Ekkor még csak a tőkések és az államot, a
vallást szolgáló tisztviselők éltek jól.
Az uralkodó
osztály minden osztálytársadalomban, az elmaradottakban is jól élt. A 19. század elején még a proletárok és a
nem gazdag parasztok életviszonya alig valamivel volt a gazdag, iparosodott
társadalmakban jobb, mint a nagyon elmaradottakban.
A történészek
szinte említést sem tesznek arról, hogy
az ipai forradalom után a munkaerő többségének a feudális mezőgazdaságból a
városokba áramlása lényeges romlást okozott az életviszonyaikban. Nemcsak a
falusi természet volt a városnál, a szántóföld a gyáraknál egészségesebb
munkakörnyezet, de a ledolgozott órák száma is sokkal nagyobb volt. Ezt is jól mutatja a testmagasság
alakulása, kétszáz éven keresztül a gyári munkás alacsonyabb volt, mint a
jobbágy. A várható élettartam és a táplálkozás is mutatja a romlást. Ez
csak a 20 század elejére fordult meg.
A természetes csapadékra épült mezőgazdaság.
A jégkorszak megszűnését követően négyezer év kellett ahhoz, hogy
Nyugat-Európában létrejött a természetes csapadékra épülő szántóföldi
mezőgazdaság. Az ókori történészek sem hangsúlyozzák, hogy az első évezred végéig, az emberiség
fejlett kultúrái a szárazföld alig huszadán voltak, csak az önözhető
területeken voltak magas-kultúrák. Azonban ezeken élt az emberiség kétharmada.
Mintegy ötezer évig csak az önözhető területeken lehetett gabonát
termelni, és nagy lakosságsűrűséget fenntartani. Az első nem önözéssel
termelt gabonára épült magas-kultúra Nyugat-Európában jött létre. Ekkor
sikerült olyan búzát és árpát kiszelektálni, amelyik elviselte a néhány hónapos
fagyos telet, és elég volt számára az éves 500-1.000 milliméteres csapadék.
Erre nem volt sehol kedvezőbb adottság, mint a Golf-áram által érintett
Nyugat-Európában. Az itt kialakult
gabonatermő adottság azonban tízszer nagyobb területű volt, mint az öntözhető
síkságok. Ezek többségét csak az óceánok meghódításával járó felfedezések
teremtették meg. Az eddig izolált kontinensek felfedezését követően elkezdődött
ezek betelepítése. Mára Észak-Amerika
lett a jelenkor gazdasági, katonai és tudományos szuperhatalma.
A nyugat-európai mezőgazdaság
azonban ezer évig nem jelentett elegendő alapot arra, hogy a világ lakossága
jelentős hányadának elegendő táplálékot termeljen. A 20. századra azonban
nemcsak befejeződött a felfedezett kontinensek betelepítése, de ott született
meg a természetes csapadékra épülő mezőgazdaság technikai, majd biológiai
forradalma is. A Nyugat társadalmi, gazdasági fölényét az ipari forradalom
korábban elképzelhetetlen fejlettsége hozta meg. A gyáripari termelés fölénye biztosította, hogy a kis Nyugat-Európa gazdasági
és katonai uralma alá hajtsa az egész világot. A 19. század derekán a
vasút, majd azt követően a közúti szállítás ás a mezőgazdaság gépesítésének a forradalma
tette lehetővé, hogy szinte az egész világ Nyugat-Európa gyarmata legyen.
A vasút százada.
A szárazföldön való közlekedés és áruszállítás forradalmának
jelentőségét alig hangsúlyozzák a társadalomtudományok, pedig ezzel vált az
ember először a szárazföldön is az állatoknál sokkal hatékonyabb közlekedő és
árumozgató lénnyé. Ezt megelőzően ugyan voltak nagy politikai államok,
birodalmak, de ezek nem voltak, nem lehettek gazdaági egységek. Nagy távolságokra elviselhető költséggel
csak vízen lehetett mozogni. Azon is csak akkor, ha állt, vagy lefelé
folyt. Hegyvidéken szinte minden völgy nemcsak
etnikai, de izolált gazdasági egység maradt.
A tengeri és a vasúti szállítás csak a kikötők, illetve csak az
állomások között volt nagyon hatékony. Ez a két szállítási mód tette gazdasági
egységgé a százezer négyzetkilométernél nagyobb államokat.
Mivel fennmaradt, sőt nőtt a túlnépesedési nyomás, fennmaradt az
osztálytársadalmak szükségszerűsége is. A többség nyomorban tartása, az egymás
elleni háborúzás és a tudásvágy üldözése. A
lakosság túlnépesedését ugyanis csak a többség nyomora, a hadseregek háborúzása
és a tudásvágy elnyomása volt képes féken tartani.
Elég lett volna arra gondolni,
hogyan alakult volna a népszaporulat, ha nem fokozzák a többség nyomorát, nem
háborúznak, és nem üldözik, hanem serkentik az emberek tudásvágyát.
Egyszerű a válasz: Néhány generáció után elviselhetetlen
túlnépesedés jött volna létre. Ez tényként jelenik meg az utóbbi száz
évben. Az emberiség tízszer, még többször is jobban szaporodik, ahogyan az
elmúlt hatezer évben szaporodott. Ez
csak azért történhetett meg, mert ebben a században világgazdaság tízszer
gyorsabban növekedett, mint előtte bármikor, valamint a tudomány és technika
elképzelhetetlen gyors gazdasági fejlődést és a várható életkor növekedést
hozott létre.
Fajunk legnagyobb találmánya a fogamzásgátlás.
Ötven éve hangsúlyozom, hogy az emberiség utóbbi hatezer évének a legjelentősebb
találmánya a fogamzásgátlás megoldása. Ha ez nem történik meg, mintegy
hárommilliárddal többen lennénk, és nemcsak a szegények lennének még
szegényebbek, de a jólétben élők sem lehetnének ilyen gazdagok. Az osztálytársadalmak ugyanis csak ott
alakulhattak át össznépivé, ahol leállt a túlnépesedés. Ez azonban csak ott
történhetett meg, ahol a gyermekvállalást a szexuális kapcsolatban bekövetkező
gyermekvállalást elkerülhető lett.
Kínában a gyermekvállalás
erőszakos korlátozása is csak azért történhetett meg, mert rendelkezésre álltak
a fogamzásgátlók, és biztosították a terhesség megszakítását. Nincs és nem is lehet olyan ország, ahol
úgy állt volna le a túlnépesedés, hogy nem vált biztosítottá a fogamzásgátlók
elérhetősége. Ez bármennyire könnyen megérthető, nemcsak a vallások, de
politikai hatalom sem hajlandó tudomásul venni. Elég arra gondolni, hogy
mennyivel többen, és akik vagyunk, mennyivel szegényebbek lennénk, ha
tízmilliárdan volnánk.
A népszaporulat felhalmozásigénye.
Az 50-es évek elején jelent meg
Rácz Jenő és Bródy András könyve, ami először bemutatta a gyors népesség
növekedéssel járó vagyonigényt. Pedig ők még akkor nem számoltak a
többletlakosság felnevelési költségeivel, de bőven elég volt a fizikai vagyont
figyelembe venni, mert ez is háromszorosa volt az egy lakosra jutó
jövedelemnek.
Ezt a vagyonigényt ma is figyelmen
kívül hagyják, csak azon siránkoznak, hogy fogy a lakosságuk száma. Senkinek
nem jut az eszébe, hogy milyen előnyei
vannak annak, hogy az egy lakosra jutó fizikai és szellemi vagyont növelni
lehet.
Az egyre inkább felismerést nyer, hogy Kína 1990 óta a világgazdaság
történetének legsikeresebb negyedszázadát produkálta. Ezt csak azért
érhette el, hogy piacosította a gazdaságát, és korlátozta a gyermekvállalását. Ez lett az elsődleges feltétele annak, hogy
800 millió lakosát kiemelte a mélyszegénységből, és 300 millióval úgy növelte a
városi lakók számát, hogy ezek nemcsak munkahelyet kaptak, hanem megteremtették
számukra is a városokban élők vagyoni és oktatási feltételeit is. Ezt csak
a Nyugat és a Távol-Kelet azon puritán népei tudták háromszáz év alatt
megteremteni, hogy népszaporulatuk elviselhetetlenül gyors növekedése a
fogamzásgátlásnak, a jómódnak és az oktatási rendszerüknek köszönhetően leállt.
Hatvan éve megszállottan követem, hogyan alakul az egy lakosra jutó
vagyon a jövedelméhez viszonyítva. Ezt a mutatót a társadalomtudományok
alig használják. Pedig azt már száz éve felismerték, hogy ez a mutató kultúrától függő. A puritán népek között nagyon magas,
a latinoknál közepes, a trópusi népek felé haladva egyre csökken. Az etnikumok
vagyonigényét folyamatosan csak az Egyesült Államokban publikálják. Ott a puritánok közt is jelentős különbség
van. Az éves jövedelmükhöz viszonyított vagyonuk az ott élő távol-keletieknek
ötszörös, a protestáns nyugatiaké négyszeres, a latinké háromszoros, a négereké
alig egyszeres.
Amennyire figyelem kísérik az Egyesült
Államokban az etnikumok viszonylagos vagyonigényé, annyira nincs adat arról, hogyan alakul a vagyonigény a települési formák
szerint. Ezért csak sejtéseim vannak.
Először, minél nagyobb a település, annál nagyobb az egy lakosra jutó
vagyonigény. A kívánatos vagyonigény, nem a tényleges. A jelenkor gyorsan
szaporodó társadalmaiban a városik lakosok jelentős hányada szinte vagyon
nélkül él, pedig a jövedelme is alacsony. A
sokmilliós, infrastruktúrában szegény városokat tartom társadalmi
atombombáknak.
A milliós városokban a lakosság
indokolt vagyonigényét a kultúrájuknak megfelelő átlagnál lényegesen
magasabbnak tartom. Ebből fakad az is, hogy a gyorsan urbanizáló, viszonylag
szegény társadalmakban a lassú lakosságnövekedés mellett is elképzelhetetlen veszélyeket
hordoz magában.
Nem a lakosság száma fontos, hanem az éréke.
A tudományos és technikai
forradalom előtt megengedhető volt, ha a népességet darabra számolták. A
lakosságot már csak az értékével érdemes mérni. Ma azokban a társadalmakban
ahol az egy laksora jutó jövedelem meghaladja a 40 ezer dollárt, a munkaképes
lakosság felső tizede háromszor annyit ér, mint az átlag, az alsó tizede pedig
negatív értékű, vagyis többe kerül, mint amennyit képes termelni. Itt is
hangsúlyozom, hogy a munkaerőnek van erkölcsi értéke is, sőt egyre inkább az a
nagyobb. A nem megfelelő munkaerő munkátlansága több kárt okoz, mint amennyi
értéket termel, ezért negatív értékű. Az eltérő előjelű értékűeket nem
hozzáadni kell, hanem levonni. Minél nagyobb valakinek a politikai, a gazdasági
szerepe annál nagyobb az értékében a különbség. A legkártékonyabb lakos az alkalmatlan politikai és gazdasági vezető.
Ezért a jelenkorban a lakosság
számának alakulása értékét figyelem kívül hagyva, értelmetlen. Az értékét kell
maximalizálni. Ezért javaslom minden
társdalomban, hogy az állam a munkaképességüket meghaladó öregek ellátását az
általuk felnevelt gyermekük érékével arányosan kell biztosítani.
A jelenlegi társadalmakban az alkalmazottak öregkori ellátását életkeresetükkel
arányosan támogatják. Ez kontraszelekciós gyermekvállalást okoz. Minél
kevésbé alkalmas a család a gyermeknevelésre, annál nagyobb érdeke a minél több
gyermekvállalás. Mivel az öregkori
támogatás minden társadalomban a vállat gyerekek számával fordítottan arányos,
ez kontraszelekciót eredményez. Nem találtam olyan országot, amelyikben a
vállalt gyermekek száma nem fordítottan arányos a szülők keresetével és
iskolázottságával. Ennél nagyobb kárt tudatosan sem lehetne okozni a következő
generációtól várható eredményben.
Több tucatszor leírtam. „Ha a családok felső jövedelmi és
iskolázottsági harmadában annyi gyermek születne, mint jelenleg az alsó
harmadban, és az alsóban csak annyi, mint jelenleg a felsőben, ötven év múlva a
társadalom háromszor fejlettebb lenne, mint a jelenleg jellemző a családok
gyermekvállalása esetén.” Nem tudok elképzelni olyan rossz politikai
vezetést, ami akkora kárt okozhatna, mint a társadalom érekével fordítottan
arányos gyermekvállalás.
Ilyenkor teszem fel a kérdést
liberális barátaimnak. Mit gondolsz, a választók többségével el lehetne
fogadtatni olyan törvényt, amelyik a szülőket nem a felnevelt gyermekek száma,
hanem a felnevelésük minősége alapján jutalmazza? Eddig még nem kerültem olyan
közösségbe, amelyikben a többség ezt az elképzelésem támogatta volna. Ezért
aztán, aki politikai hatalmat akar, az eleve elutasítja, a társadalom
boldogítását szolgáló javaslatomat.
Ezt a kínai gyermekvállalási
korlátozás során is megtapasztaltam. Ott
az optimális, a társadalom érekének leginkább megfelelő gyermekvállalási
korlátozás az lett volna, hogy a családok gyermekvállalását a szülők
jövedelméhez és iskolázottságával fordítottan arányosan korlátozzák. A
családok felső tizedében ne legyen a gyermekvállalás korlátozott. Ettől lefelé
fokozatosan olyan mértékben kellett volna csökkenteni a vállalható
gyermekszámot, hogy az alsó ötödben az egy is a szülők korához korlátozottan
engedett lett volna. Szerencsére, a kínai párt vezetői belátták, hogy igazodni
kell a lakosság elvárásához, ezért még az egységes korlátozás is nagy
ellenállást okoz. Megértem őket. Az optimális megoldás tehát lehetetlen volt,
olyant kellett bevezetni, aminek a megvalósíthatósága még reális, de még így is
erőszakot igényel.
Az egységesen egy gyermek is óriási eredményt hozott, az ennél jobb
megoldás megvalósíthatatlanságát elfogadom.
A gyermekek képzését talpára kell állítani.
Azt már sokszor bizonyítottam,
hogy minden túlnépesedő társadalomban objektív szükségszerűség volt a tudásvágy
elnyomása. Ennek ellenére az iskolarendszert olyannak fogadták el, ami
értékesebbé teszi a diákokat. Elhitették,
hogy az iskolák értékesebb állampolgárokat nevelnek. Ezzel szemben egészen a
jelenkorig, az iskolák elsősorban a vallásnak, az államigazgatásnak és az
erőszakszervezeteknek nevetek nem gondolkodó, de a feladatukat gondolkodás
nélküli közszolgákra volt a társadalomnak szüksége. Nem minél gondolkodóbb,
hanem minél kevésbé gondolkodó közszolgákat kellet képezni.
Már az ókorban az iskola feladata nem a gondolkodásra képessé tevés,
hanem a törvények gondolkodás nélküli tiszteletre nevelés volt. Azt sokáig mégsem
értettem meg, hogy miért volt eredendő
bűn a tudásvágy. Azt ugyanis csak öregkoromban ismertem fel, hogy a vallások az ember teremtését nem a homo
sapiens megjelenésével, hanem csak az osztálytársadalom megjelenésével
azonosították. Ezért a paradicsomot, az ember megjelenését minden vallás a
saját életterében a munkából való megéléssel azonosították. Ez pedig nem 150,
hanem 6-8 ezer éve volt. Ekkor már azonban
gabonát termelt, nem gyűjtögetett a társadalom. A gabonatermelés ugyan
sokkal biztosabb életfeltételeket jelent, de sokkal több kemény munkát és
kevesebb örömet okozott, mint a gyűjtögetés. A történelem felfogásunk csak azt
értékeli, hogy ez biztosabb létet jelentett. Az senkinek nem jutott az eszébe,
hogy a termelésből való megélés ugyan
jobb és biztosabb életet, ugyanakkor a fajunk szaporaságával már összhangba nem
hozható termelési módot jelentett.
Az ember olyan faj volt a megjelenését követő 150 ezer évben, aminek a
létszáma a 25 év körüli várható élettel volt a szaporodási ösztönével összhangban.
Az ennél hosszabb élet túlnépesedést okozott. Fajunk spontán szaporasága a
gyűjtögetéssel volt összhangban, ahol az életterek eltartó képessége munkával
nem volt növelhető. A gyűjtögető életmód nem igényelt létszámkorlátozást, mivel
azt keményen determinálta a természet.
Nem így a gabonatermelés, mer
abban több munkával növelni, javítani lehetett a táplálékot, ezzel az élet
várható hosszát. A mintegy 25 éves átlagos életkor azt jelentette, hogy a nemi
érettség, a termékenység után az átlag mintegy tíz évig tartott. A csupán két évvel hosszabb, 27 éves
várható életkor esetén a nők egyel többször szültek. Ez azonban húsz
százalékkal tíz több születést jelenthetett. Márpedig a gabonatermelésre való
áttérés szinte azonnal néhány évvel hosszabb várható életkort jelentett. Ez
a magyarázata annak, hogy az önözéses gabonatermelésre való áttéréssel szinte
azonnal jelentkezett a túlnépesedés, a felesleges munkaerőnek közmunkákra
fogása. Egyiptomban a történészek alig képesek időkülönbséget találni az
öntözéses gabonatermelés és a piramisok építése között.
Így leírva egyértelmű, hogy a termelésre való áttérés azonnal a
túlnépesedést fékező, a természetes halálozást fokozó osztálytársadalomban
élésre kényszerült.
IV.
A tudományos és technikai forradalom
A 20. század során a Nyugat
puritán népeinek országaiban, vagyis az emberiség mintegy ötödében, megszűnt a
túlnépesedés, ezzel az osztálytársadalmak alépítménye is. Ezzel párhuzamosan
azonban az emberisség négyötödében, vagy nem állt le spontán a túlnépesedési
nyomás. A tények tanúsága szerint csak ott történhet meg a túlnépesedés
leállása, ahol megoldott a fogamzásgátlás, az egy lakosra jutó jövedelem
meghaladja a 20 ezer, a vagyona pedig az 50 ezer dollárt, a lakosság
viselkedése puritán, az átlagos iskolázottság pedig 12 év felett van. Ezek a feltételek hiányában azonban
továbbra is csak az osztálytársadalmi forma lehetett a felépítmény.
A század végére azonban a
puritán, de még szegény Kínában a politikai diktatúra vezetése felismerte, hogy
a gyors népszaporulat és a piacos gazdaság hiánya okán a felépítménye
szükségszerűen továbbra is csak a gyors fejlődésre eleve képtelen
osztálytársadalom maradt. Ezért a
puritán lakosú Kínában erőszakkal korlátozták a gyermekvállalást és
piacosították a gazdaságot. Ugyanakkor fenntartották a marxista párt
diktatúráját. Ez óta 26 év példátlan sikerrel telt el. Az egy főre jutó jövedelem és vagyon, a várható életkor és az
iskolázottság példátlan gyorsasággal növekszik.
Ezzel az emberiség puritán kétötödében megszűntek az osztálytársadalmakra
jellemző, halálozást fokozó feltételek. Az új, már nem osztálytársadalmi
felépítmény fajunk történelmében példátlan egy laksora vetített fejlődést
mutat.
Jelenleg gyorsan fejlődő világnak a fele politikai demokrácia, a másik
fele politikai diktatúra. A demokráciák is egyre jobban az átlag fölé emelkednek.
A politikai diktatúra pedig elképesztő gyorsasággal zárkózik fel az élvonalhoz.
Ezek a sikeres társadalmak három
közös jellemzője: egyrészt a lakosságuk inkább csökken, mint növekszik,
másrészt a lakosságuk viselkedése puritán, harmadrészt a gazdaságuk pedig
piacos. Jelenleg már minden ország,
amiben a lakosság erkölcse nem puritán, fejlett vagy felzárkózó.
Ezzel szemben az emberiség háromötödében
a lakosság mintegy tízszer gyorsabban szaporodik annál, ami még elviselhető. A
Nyugat nagycsaládos múltú, ortodox keresztény és latin országaiban lassú a
túlnépesedés, még sincs gyors társadalmi fejlődés.
A latin-amerikai országokban még az alulnépesedés a jellemző, de
ennek ellenére elviselhetetlen a népszaporulat, és a vegyes etnikumú
lakosságukban alig vannak puritánok. Az indián és a néger etnikum szaporodása
továbbra is gyors, ezért a latin kultúrájú népekkel sem képesek lépést tartani a
puritánokkal. A gyermekvállalásuk ugyan gyorsan csökken, a többségében kiváló
életterük viszonylag alulnépesedett, ennek ellenére nem látom a felzárkózásuk
biztonságát. A gazdagok és a szegény
társadalmak között, a középen fognak maradni.
Dél-Ázsia, a Közel-Kelet és a Szahara alatti Afrika jövője viszont reménytelen.
Ebben a három túlnépesedő kultúrában nyomát sem találom annak, hogy
képesek lehetnek a népszaporulatuk megállítására és a lakosságuk puritán viselkedésre.
Ennek ellenére nem állíthatjuk, hogy nem lesz megoldás, mivel a fajok életében
a stagnálás ugyan előfordul, de a
jelenkor utazási, szállítási, kommunikációs feltételei mellett az izoláció
elképzelhetetlen. Márpedig nem izolált állapotban nem áll le a biológiai
fejlődés órája.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése