Kopátsy Sándor PO 2017 05
22
Az oktatás forradalma
Hetvenhat éve, amikor én
érettségiztem a fiuk évjáratának 4.2, a lányok 6 ezreléke érettségizett,
szerzett középfokú képzettséget. Az évfolyam 2.5 százaléka. Somogy megyéből
egyetlen leányosztály! 1960-ban már az évjárat harmada, fiúk lányok aránya
egyforma. 2.000-ben 89 ezren. Az évjárat 80 százaléka. Az óta a százalék nem
változott, csak húsz százalékkal kevesebben születnek. Én nem a csökkenés okán
aggódom, hanem azon, hogy a minőséget nem tudtuk tartani. Ez bizonyos mértékig
érthető, de a jelenlegi színvonal csökkenés mégsem indokolt.
Azt tudomásul kell venni, hogy
amikor én érettségiztem a 90 százalékunk az úri középosztályból és a zsidó
polgárságból, vagyis a társadalom felső tizedéből került ki. Most pedig 90
százalék a társadalom felső kétharmadából. Márpedig, ha volna olyan felmérés,
milyen azoknak az érettségizőknek a minősége, akiknek a szülei a társadalom
felső tizedéből kerültek ki, kiderülne, hogy ezek oktatási eredménye legalább
olyan magas, mint 1941-ben volt. Az oktatáspolitika nem hangsúlyozza, hogy az
oktatási eredmény sokkal inkább a családi háttértől függ, mint a pedagógusok
munkájától.
A szülők többsége figyeli az ENSZ
PIZA felméréseit, és háborog a romló eredményen. Senki sem mutat rá arra, hogy
a romlásért elsősorban a romló szülői háttér romlása felelős. Utána gondoltam,
hogy kikkel érettségiztem. A fiuk többsége a társadalom tizedéből, a lányoké
pedig a felső egyetlen századából. Az csak most jutott az eszembe, hogy a
diákok 90 százalékának az édesanyja háztartásbeli volt, vagyis otthon láthatta
a gyermeke tanulását, viselkedését. Most az anyák tizede sem marad otthon,
valahol dolgozik. A diákok otthon a szülők nélkül élnek. Ennek hatását nemcsak
a társadalom, de még az oktatáspolitikai is figyelmen kívül hagyja.
Ezt látva, és az anyák
gyermekvállalását, évtizedek óta a legsürgősebb reformnak tartok egy olyan
nyugdíjrendszert, ami az öregkori ellátást, a nyugdíjat elsősorban a
gyermeknevelés eredményéhez köti. Ezen belül megkülönbözetett súlyt kapjanak a
diplomás anyák, vagyis a legjobb adottságú gyermeknevelők. A jelenlegi
nyugdíjrendszerek kártékonyágát semmi sem leplezné le, mint egy olyan felmérés,
hogyan alakul az anyák gyermekvállalása az iskolázottságuktól függően. Csak
arra találtam adatot, hogy nincs olyan fejlett társadalom, amiben a diplomás
nők gyermekvállalása elérné a másfelet.
Azt sejtem, hogy a
gyermekvállalás az anyák végzettségével és keresetével, vagyis a
gyermeknevelési potenciáljukkal fordítottan arányos fordítottan arányos. Ezt a
társadalom okozza azzal, hogy az anyák öregkori ellátása az életkeresetükkel
fordítottan arányos. Bármennyire nyilvánvaló, hogy a gyermekvállalás elsősorban
az anyák életkeresetét sújtja, ennek nagysága pedig a végzettségüktől függ.
A nők gyermekvállalását a társdalom állítja az érdekével szemben.
Évtizedek óta mondom. „Ha az anyák felső harmada annyi gyermeket
vállalna, mint az alsó harmaduk, az alsó pedig csak annyit, mint jelenleg a
felső, ötven év múlva a társadalom még egyszer olyan gazdag lenne, mint a
jelenlegi gyermekvállalás esetében.” Vagyis a gyerekvállalás struktúrájától
jobban függ a jövőnk, mint a politikától. Ezt az állításom nem lehet ugyan
cáfolni, de mégsem hallat meg senki az illetékesek közül. Pedig unokáig
érdekébe semmivel sem tehetnénk annyit, mint azzal, hogy az anyák
gyermekvállalását a társadalom érekéhez igazítanánk.
Ha egyszer mégis eljut a politika
oda, hogy a gyermekvállalást a társadalom érekének megfelelően jutalmazza,
szégyellni fogjuk azt, amit jelenleg folytatunk. Nemcsak mi, hanem minden
fejlett társadalom.
Az utókor pedig botránkozni fog
azon, amit a legfontosabb társadalmi feladatunk érekével ellentétesen teszünk a
tudományos és technikai forradalom korában, amikor az állampolgárok társadalmi
értéke mindkét irányban.
Fajunk múltjában még lehetett a lakosságot darabra mérni, de közben a
minőségi forradalmát járjuk, ahol a minőség fontosabb, mint a mennyiség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése