Kopátsy Sándor EG 2017 05 07
A tengeri hajó a
legolcsóbb szállítási mód
Több mint ötven éve tudom, hogy a
tengereken történő szállítás költségében a kikötők közti a távolság nem számít.
Vagyis a konténerekre, kirakodásra felszerelt kikötők költség tekinttében
nagyon közel vannak egymáshoz. Ezzel a belföldi szállítási költségek nem
lehetnek versenyképesek. Akkor még csak azt számoltam ki, hogy Szentpétervárhoz
szállítási költségben tízszer messzebb van Moszkva, mint a világ bármelyik
tengeri kikötője. Ez meggyőzött arról, hogy a Szovjetunió kilenc tizedéhez a
világgazdaság kétharmada közelebb van, olcsóbb a kooperáció, az import, mint a
belgazdaság.
Akkor csak azt a következtetést
vontam le, hogy a Szovjetunió katonai szuperhatalom lehetett, de a gazdasága
nem lehetett versenyképes. Nemcsak azért, mert nem piacosította, hanem ha
piacosította volna, akkor legfeljebb ez még nyilvánvalóbbá vált volna.
Az óta figyelemmel kísérem a
kontinensnyi országok szállítási költségeinek a nemzeti jövedelemhez
viszonyított arányát. A napokban olvastam a kínai közlekedési miniszter
kijelentését, hogy az ország csendes óceáni partvidéke tizednyi költségre van
az Egyesült Államok partjaihoz, mint a saját országa nyugati tartományaihoz.
A Panama Csatorna bővítése óta az
Egyesült Államok keleti és nyugati része közti árumozgatás a felére csökkent.
A vasúthálózat ugyan
megteremtette annak a feltétlét, hogy a kis államok nemzetállamok legyenek, de
nem biztosította, hogy gazdasági egységként működjenek. Ezzel csak a
pályaudvarok közti szállítás lett olcsóbb, az üzemek közti munkamegosztást csak
a közúti szállítás képes megoldani. Ezt a mi Ady Endrénk már jó száz éve
felismerte, amikor a személyautók áradatát nézte, megjegyezte, hogy a vasút
csak az állomások közti utazást tette kényelmessé és gyorssá, a háztól házig
utazást csak a gépkocsi biztosíthatja. Ez nemcsak a személyek, családok, hanem
a vállatok számára még fontosabb különbség. A jelenlegi technika mellett a
termékek racionális legyártása, előállítása csak a vállatok százai közti
munkamegosztással racionális. A gépkocsik legyártása a gyárban csak tíz-húsz
óra, de az alkatrészek időre való odaszállításához több ezer alvállalkozóra van
szükség.
Ezért vallom hatvan élve, hogy a világgazdaság egyre inkább a kikötők
közti munkamegosztásra rendeződik át. Ezt most azért írom, mert az új
amerikai elnök az országok közti munkamegosztást akarja korlátozni. Nem érti
meg, hogy a tömegtermékeket az ország lakossága csak akkor tudja olcsón
megvásárolni, ha azt Kelet-Kínában gyártják, és konténerekben szállítják a
Csendes Óceán másik oldalára.
Nem ennyire nyilvánvaló, de éppen
olyan tény, hogy Nyugat-Európa nem azzal lesz hatékony, ha felszámolja a
tagállamok közti vámolást, hanem az segítene sokkal jobban, ha a
világgazdasággal lenne vámhatárok nélkül. Nyugat-Európa
lakossága nem azzal nyert sokat, hogy megszűntek a belső határok, hanem azzal
nyerne sokat, ha az élelmiszerek és a tömegáruk vám nélkül érkezhetnének.
Ez a logika ugyan érvényesül
abban, hogy az országok közti kereskedelem gyorsabban, nő, mint a világgazdaság
nemzeti jövedelme. Ugyan gyorsabban, de nem elég gyorsan. Ma aligha van olyan
ország, amelyik a tömegárukat a kelet-ázsiai országoknál olcsóbban, azaz
hatékonyabban termelné. Tehát szinte minden ország jól járna azzal, ha
megszűnnének a vámok. Ez ugyan azzal járna, hogy a gyengébb országok
leértékeljék a valutájukat. Jellemző módon, Németország összeesküdött
Franciaországgal, hogy közel húsz EU tagország vezesse be a közös valutát.
Ezzel lehetetlenné tették, hogy a kevésbé fejlett országok a külkereskedelmi
mérlegük egyenlegét biztosító mértékben leértékelhessék a valutájukat. Ezzel az
euró övezet erős tagállamai jelentős külkereskedelmi egyenleghez jutottak, a
gyengék pedig reménytelenül eladósodtak. A német-francia vezetésű EU felrúgta
azt a közgazdasági törvényt, ami szerint minden országnak a valutája árfolyamát
olyan szinten kell tartani, ami a külkereskedelmi egyenlegét megfelelő szinten
tarthatja.
Abból a tényből, hogy minden
közel van, ami a kikötők között mozog, és minden távol, ami ezer kilométeres
távolságból szárazföldön érkezik, az fakad, hogy minden szuverén államnak azzal kell kereskedni, amelyiktől olcsóbban
kapja. Tehát nem az államok szuverenitását kell felszámolni, hanem a
vámokat. de azokat csak akkor, ha minden ország szuverén abban, milyen szinten
tarja a valutáját. A világgazdaság érdeke, hogy mindenki azt termelje, amiben
viszonylag hatékony. A szuverén
államoknak azonban maguknak kell meghatározni, hogy a devizájuk milyen szintje megfelel
a versenyképességének.
Az Egyesült Államok elnöke, ha
kártékonynak tartja az országa külkereskedelmi deficitjét, értékelje le a
dollárt, de ne folytasson külkereskedelmi háborúzást. Amit terez, elsősorban a
saját országának fog ártani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése