Kopátsy Sándor EF 2017 05
06
Az osztálytársadalmak
munkaerőigénye.
A társadalomtudományok, élükön a
klasszikus közgazdászokkal, máig nem veszik tudomásul, hogy minden osztálytársadalomra jellemző volt,
hogy a spontán létrejövő munkaerőnek mind a mennyisége, mind a minősége
meghaladta a társadalom igényét. Azért nem lehettek képesek megmagyarázni a társadalom
felépítményének az alapját, mert nem vették tudomásul, hogy minden termelő társadalom spontán
népszaporulata több és jobb munkaerőt termelt, mint amennyire és amilyenre a
társadalomnak szüksége volt.
Ezért volt minden
osztálytársadalomra jellemző a halálozás fokozása és a munkaerő jelentős
hányadának a ki nem használhatósága. Ez ugyan erkölcsileg nem volt elfogadható,
mégis az egyetlen feltétele annak, hogy ne szaporodjon az eltartó képességnél
gyorsabban a lakosság, és a munkaerő jelentős hányada előtt ne legyen
szükségszerű a munkavállalás lehetetlensége. A halálozást fokozó, a hadakozó és a tudásvágyat üldöző osztálytársadalmak
léte mindaddig objektív szükségszerűség, amíg jellemző a túlnépesedés és a
társadalom igényét meghaladja a képzettség. Mivel a születések mennyisége
nem volt korlátozható, a halálozás okozása, a többség fokozott nyomora, a
háborúzás és a tudásvágy üldözése nem politikai úttévesztés, hanem a társadalom
stabilitását biztosító felépítmény.
Marxnak abban igaza volt, hogy a
társadalmi formát az alépítménye determinálja, de tévedet, amikor ezt a hatezer
éve osztálytársadalmi felépítményt úttévesztésnek minősítette. A materialista
történész logikai hibát követett el akkor, amikor a hatezer éve jellemző
osztálytársadalmat társadalmi deformációnak minősítette, amit erőszakkal fel
lehet számolni, és az általa kitalált kommunista társadalmat, a meglévő alépítményre
fel lehet építeni. Meg sem kísérelte,
hogy keresse annak az okát, hogy miért volt minden osztálytársadalom közös
abban, hogy fokozta a többség nyomorát, egymással háborúzott, és üldözte a
tudásvágyat. Elég arra gondolni, hogyan alakul a társadalmak népessége, ha
csökken a többség erőszakkal fokozott nyomora, ha nem háborúznak, és nem
üldözik a tudásvágyat. Erre a kérdésre természetes a válasz. Olyan gyors lett
volna a népesség növekedése, mert a meghosszabbodott életkor és még több a
születés történt volna. Még a nyomát sem találtam annak, mi történik akkor, ha
száz éven belül a népesség többszörösére növekszik.
Az elmúlt száz évben a lemaradó
világban évente 2-4 százalékkal nő a népesség. Elég arra gondolni, hogy Nigéria
népessége száz év alatt harmincszorosára növekedett, ezen belül a városlakók
száma százszorosára nőtt.
Ez a 20. században csak azért
történhetett meg, mert az emberiség fejlett, gazdag ötödében megállt a
túlnépesedés, és elképesztő mértékben nőtt a termelékenység, ennek hatására példátlanul
magasak lettek a bányajáradékok, ugyanakkor olcsó az élelmiszer. Ezt mutatná
meg egy olyan felmérés, hogy a Szahara alatti Afrika országai nemzeti
jövedelméből mennyi volt a bányajáradék, és milyen olcsók lettek a
tömegtermékek, mindenekelőtt az élelmiszerek. Elég volna arra gondolni, hogy mi
lett volna Nigériában, ha nem a 20. században megtörtént népességrobbanás,
hanem száz vagy kétszáz évvel korábban. De milyen következményekkel járt volna,
ha India vagy Kína népessége száz évnél korábban éri el a 1.500 milliót.
A jelenből is sokkal többet megértenénk, ha azt végig gondolnánk, az
elmúlt száz év történelme hogyan alakul, ha száz évvel előbb történik. Mi
és hogyan történik a 19. század első felében, amikor az emberiség száma még
félmilliárd volt, de már akkor tizenötször annyian éltek volna.
Az elmúlt száz év történelmét csak azon az alapon lehet megérteni, hogy
mára a világ ötödében leállt a népszaporulat, a tudományos és technikai
forradalom hatására pedig kielégíthetetlen hiány keletkezett a minőségi
munkaerőben. A 20. század végére a
fejlett világban általánossá vált a fogamzásgátlás használata, negyedére
csökkent a gyermekvállalás, tíz évvel kitolódott a társadalmi igénynek
megfelelő munkaerő munkaképessé válása. Még nem találkoztam olyan
becsléssel sem, mennyi születéssel
kellene számolni, ha nem volna a fejlett világban általános a fogamzásmentes
szexuális élet. Csak becsülni tudom, hogy a fejlett világban a nők termékeny korukban töltött ideje, és egészségi
állapota mellett mennyi szülés történne, ha nem volna általános a
fogamzásgátlók használata.
A demográfusok meg sem említik,
hogy korunkban a fejlett társadalmakban
nem a házassággal kezdődik a szexuális élet. Szinte a szexuális érettséggel. ráadásul
a nők termékenysége is mintegy tíz évvel kitolódott a sokkal jobb életviszonyok
és az egészségvédelem megoldottsága mellett. Ráadásul a gyermekhalandóság
szinte megszűnt.
Ötven éve ismertem fel, hogy a
nyugat-európai feudális társadalom teljesítménye azért volt a világ minden más
kultúrájánál sikeresebb, mert az egyetlen volt, amiben a gyermekvállalás csak a
házasságon belül kezdődhetett, a házasság pedig a nemi értettség után jó tíz
évvel kitolódott. Ez óta a társadalmak megértése nálam azzal kezdődik, hogy
mekkora volt a spontán népszaporulat. Ezt először és egyetlenül a
nyugat-európai feudális társadalom volt képes a lassabb népességnövekedés
szintjén tartani. Ez volt az első kiscsaládos társadalom, ami csak a házasságon
belüli születéseket tűrte meg. A házasságnak pedig feltétele volt, hogy
jobbágytelkük legyen. Mivel a jobbágytelkek száma csak akkor és olyan mértékben
nőtt, ahogyan növekedett a szántóterület, vagyis az ország lakosságeltartó
képessége, a gyermekvállalás kitolódott.
Ez a házasság kötés követelménye, hogy legyen jobbágytelkük, mintegy
tíz évvel a nemi érettség utánra tolta ki a gyermekvállalást. Ezért a nők már
termékeny korából 2-4 szülés kiesett. Ez sem volt azonban elég, továbbra is szükség
volt a nyomor fokozására, az embert és vagyont pusztító háborúkra és a
tudásvágy elnyomására. Ezek súlya mégis lényegesen kisebb volt, a korábbihoz
képest jelentősen csökkent. Diákkoromban ismertem fel először, hogy a Nyugat felemelkedésének a humánusabb
társadalmi felépítmény, a kiscsalád volt a kulcsa.
Ennek ellenére, még a nyomát sem
találtam annak a hangsúlyozásának, hogy nyomor, a háborús áldozatok és a
tudásüldözés miért volt sokkal enyhébb, humánusabb a kiscsaládos, mint a
nagycsaládos társadalmakban. Ezt az
világosította meg bennem először, hogy a Nyugat eszméi, a reneszánsz, a
reformáció, a felvilágosodás, a politikai demokrácia, a mai gazdagság miért
rekedtek meg a kiscsaládos Nyugaton. Az emberiség többsége csak ott fogadta be
ezeket az eszméket ahol az ipari forradalom bevitte a kiscsaládos rendszert.
Az ipari forradalom technikai
eredményeit jogosan hangsúlyozzák a társadalomtudományok, de említését sem
találtam annak, hogy ennek köszönhetően terjed el, kisebb-nagyobb mértékben, a
kiscsalád szinte az egész világon. Márpedig,
ahol nem ver gyökeret a kiscsalád, ott megfullad a haladás.
Azt bámulatos gyorsan, ösztönösen
felismerték már a gyűjtögető társadalmak is, hogy a munkátlanság károsítja a
társadalmakat. A szó mai értelmében már a kőkorban megjelentek a közmunkák, a
kultikus építkezések. Az önözéses szántóföldi gabonatermeléssel szinte
párhuzamosan építették a piramisokat. A két amerikai kultúra ugyan megragadt a
kapás élelmiszertermelés szintjén, de már piramisokat épített.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése