Kopátsy Sándor PH 2017 04
28
Az átlagbér
ellenőrzés előnyei
Magyarországon a bolsevik
rendszer a teljes foglalkoztatást, ami ideológiai követelmény, és az erőltetett
iparosításból fakadó következmény volt, az átlagbér szabályozással oldotta meg.
Az átlagbér ellenőrzésével elvileg nem értek ugyan egyet, de a túlzott
gazdaságfejlesztő politikában elkerülhetetlen. Azt csak a rendszerváltás után
ismertem fel, hogy a túlzott munkaerőigénynek van pozitív hatása is, amit meg sem
említenek sem a közgazdászok, sem a történészek. De Marx is ezen csúszott el,
amikor nem vette tudomásul, hogy a
munkaerő kizsákmányolása nem abból fakad, hogy a munkaadók tőkés, hanem abból,
hogy az osztálytársadalmakban a munkaerő minősége és kínálata meghaladja a
keresletét. Ezt a bolsevikok sem vették tudomásul, mégis megváltoztatták,
megfordították azzal, hogy erőltették a gazdasági növekedést, és ez általános
munkaerőhiányt hozott létre. Ennek pedig az lett a következménye, hogy az
állami tulajdont kezelő vállalat is, jövedelme növelése érdekében, egyre jobban
emelte a béreket.
Ez ellen az állam először azzal
akart védekezni, hogy a dolgozókat államkötvények vásárlására kötelezte. Mivel
ez sem mutatkozott elég eredményesen, bevezették
a bérek átlagának a kötelező betartását, ami mesterséges keresletet teremtett
az alacsony bérű, gyenge minőségű munkaerő kereslete iránt. Az igényes, jó
munkaerőt csak az a vállat tudta felvenni, aki ennek a magasabb bérét csak
azzal tudta ellensúlyozni, ha növelte a gyenge, olcsóbb bérű munkaerőt is.
Mi belűről ennek a
bérszabályozásnak csak a hátrányát láttuk, romlott a munkafegyelem, az átlagnál
jobb dogozóknak az értéküknek megfelelő ösztönzése lecsökkent.
A teljes foglalkoztatásnak az
lett a következménye, hogy rohamosan terjedtek a veszteséges vállatok, nőtt
azoknak a vesztesége, de azokat mégis működésben kellett tartani, hogy ne
csökkenjen a termelés, és fennmaradhasson a dogmaként tisztelt teljes
foglalkoztatás. A rendszerváltás előtt mintegy 1.5 millió munkás dolgozott
veszteséges vállatokban.
Azt azonban nemcsak akkor, de
máig sem mutattuk ki, hogy a vállalati vesztességek állami finanszírozása mégis
a legjobb megoldás volt. A nem foglalkoztatottakat a rendészet kénytelen volt kártékony,
másodrangú állampolgárokként kezel. Ezeket kártékony személyeknek kezelte a
rendszer, ezt a helyzetük három szavának rövidítésével, rendszeres munkakerülőknek
nevezték.
Egyikünkben sem tudatosult, hogy a munkaerőhiány az erőltetett
gazdasági növekedés szükséges velejárója volt. Azt azonban egyikünk sem
értette meg, hogy a teljes foglalkoztatást csak erőltetett, az állam által
támogatott veszteséges vállaltok működtetése teszi lehetővé. Ezt csak a
liberális rendszerváltás tette világossá. A
rendszerváltás egyik elsődleges célja a veszteséges vállaltoktól való
megszabadulás volt. Ennek megvalósulása azonban azt jelentette, hogy a vállalati veszteségek költségvetési
támogatása megszűnt, de a költségvetési bevételek sokkal nagyobb összege
kiesett, mert a veszteséges vállatok támogatása ugyan megszűnt, de a
veszteséges vállatokban fizetett összegek sokkal nagyobbak voltak.
Kiestek azok az állami bevételek,
amiket a veszteséges vállatok, mint bérjárulékot, vámot befizettek.
Nagyobb veszteséget okozott a másfél millió munkás segélyezése.
Még nagyobb veszteséget jelentett a vesztesége vállatok vagyonvesztése.
Ezekről máig nem készült
felmérés.
A leépített munkaerő nagy
többségének elveszett a szaktudása is, a bányászok és a kohászok szakmai
tudásának csak addig volt értéke, amíg volt bányászat és kohászat.
A legnagyobb veszteség azonban erkölcsi volt. Megszűnt a kisemberek
vagyonának biztonsága. Ezt fényesen jelzi a hobby kertek felszámolódása, ez
nemcsak a szabadidőben termelt élelmet zsugorította a tört részére, hanem a
sikerélményeket is.
A nehezen viselhető magas foglalkoztatás után a másik parton.
Jelenleg az ország számára nincs
fontosabb feladat a foglalkoztatás növelésénél. A magasabb foglalkoztatás azonban csak akkor oldható meg, ha a
foglalkoztatási feltételeit megkönnyítjük. Ennek egyik korlátozandó módja a
kötött idejű munkavállalás lehetősége.
Minden etnikumnak, minden
képzettségi szinten
Nemzetközi tapasztalat, hogy minden etnikumnak, minden képzettségi
szinten más a munkaerkölcse. Ebből fakadóan minden etnikum foglalkoztatását
csak akkor lehet a társadalmi érdek szintjén tartani, ha a foglalkoztatási
feltételeket minden etnikum, minden szintjén olyan más módon kell megoldani.
Az etnikumok eltérő foglalkoztatása.
Ezt olyan módon kell megoldani,
hogy az eltérő etnikumok foglalkoztatási rátája között ne legyenek nagy
különbségek. Márpedig ezt sehol nem
valósítják meg, ezért aztán minden vegyes etnikumú országban az eltérő
etnikumok foglalkoztatási rátájában nagy eltérések alakulnak ki. Az
Egyesült Államokban a leginkább jellemző, hogy a lakossága nagy többsége négy
etnikum között oszlik meg. Ott nagyon kicsi az indián őslakosság aránya, erről
nincsenek is adatok.
A négy nagy etnikumok foglalkoztatási rátáinak a sorrendje.
A távol-keleti etnikumnak a legmagasabb foglalkoztatási ráta, de ez
viszonylag kis hányadú távol-keleti, mandarin kultúrájú. Köztük tartós
munkanélküliség szinte nincsen. De iskolázottságban, tehát tudásvagyonban az
élen állnak.
A puritán nyugat-európai népek foglalkoztatása jelentősen az átlag
felett van. Vagyonban és iskolázottságban is a második helyen állnak. Mivel az
ország jogrendszere is a protestáns erkölcshöz szabott, a foglalkoztatás
szabályai is ehhez igazodnak.
A latinok már az átlag alatt vannak. Ez jellemzi őket a vagyonukban
és az iskolázottságukban is.
A negyedik, az utolsó helyen a négerek vannak. Köztük nemcsak a munkanélküliek, de
szegények, az alacsonyan iskolázottak és a börtönlakók is aránytalanul sokan
vannak.
Ezek után érthető, ha az azonos munkavállalási szabályok csak az
etnikailag homogén lakosságú államban jelenthetnek hatékony megoldást.
A másik három óceánokon túli angolszász ország egy laksora jutó
teljesítménye azért előzi meg az Egyesült Államokat, mert azokban kevesebb fekete
és spanyol van.
A társadalmak első érdeke a magas foglalkoztatás csak ott valósítható
meg, ahol homogén a társadalom, mivel az egységes foglalkoztatási szabályok
csak ott teszi lehetővé a hatékony foglalkoztatást, ahol a társadalom homogén,
és ahhoz igazodnak a foglalkoztatás feltételei. A több etnikumú társadalomban
csak az eltérő, az etnikumokhoz igazodó jogi felépítmények lehetnek hatékonyak.
A Trianon előtti Magyarországon
azért nem lehetett hatékony a foglalkoztatás, mert a lakosság fele nagyon
eltérő kultúrájú volt. Voltak az államhatalmat alkotó magyarságnál fejlettebb,
puritánabb, iskolázottabb etnikum, a zsidó és a germán, vagyis a szászok és a
svábok. Háromszor annyian voltak a
magyaroknál is elmaradottabbak, de a szomszédjainkhoz rokonabbak a szlovákok,
a románok és a szerbek, valamint az erdélyi románok.
A magyar történészeknek azzal
kellene kezdeni, hogy a történelmi
államunk azért volt a Nyugathoz felzárkózásra képtelen, mert erre a
lakosságának négyötöde kulturálisan éretlen volt rá. Néhányan a legjobbak közözz,
Bethlen Gábor, és Móricz Zsigmond, reménykedtek abban, hogy legalább az ország
keleti negyede, Erdély lehet egy
Svájchoz hasonló soknyelvű és vallású ország. Ők sem ismerték fel, hogy a
több nyelv és a több vallás összefér, ha azonos a kultúra, de csak ekkor. Erdélyben azonban elérő kultúráknak kellett
volna harmonikusan együtt élni. Azt azonban, tudtommal, nem ismerte fel
senki, hogy a több kultúra csak ott fér meg, ahol egyiknek sincs történelmi
gyökere. A Kárpát Medencében azonban minden nép úgy érezheti, hogy itt legalább
annyi gyökere van, mint akik uralkodnak felette.
Ezért tartozok a nagyon ritka
magyar közé, aki a népe boldogulását csak akkora országban tartja reálisnak,
amiben a nagy többség magyar. Ebben a tekintetben Trianon ugyan túlzás volt, ha
az indokoltsághoz sokkal közelebb, mint az egész Kárpát Medence feletti
országlásunk. Az utóbbi megoldhatatlan feladatot jelentett, a jelenlegei pedig
legalább megoldhatót.
Minden nép számára az a legjobb
megoldás, ha csak akkora, amiben szinte nemzeti állam lehet.
Ezért tartom Európa története legnagyobb bűnének, hogy az Európai Unió
28 ország politikai egységbe foglalását kényszeríti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése