Kopátsy Sándor EO 2017 05
01
A világtörténelem legnagyobb oktatási eredménye sem hibátlan.
A The Economist múlt heti száma
azon háborog, hogy a kisebb falvakban élő gyerekek számára a középfokú képzést
biztosítót kollégiumok jelentős hányada nem megfelelő. Az említett viszonylag
jelentéktelen tényen nem lehet vitatkozni. De az óriási eredményen sem.
Az elmúlt 25 évben Kína 200 millió falusi lakost telepített az oktatási
rendszerében is kiváló városokba. Ehhez
hasonló urbanizációt nem ismer a
történelem. A szegény és túlnépesedő Kína szegénységből rendezett városokba
történő 200 milliós áttelepülés ismeretlen a történelemben. A történészek
számos fontos népvándorlást ismernek, de azok ritkán érték le az egymilliós
népességet.
A jelenkorban a túlszaporodó, elmaradt társadalmakban példátlan
nagyvárosokba történő népvándorlás folyik, vagyis soha nem látott urbanizáció,
de szinte csak Kínában történt ez úgy, hogy életképes városokba költözhetett
ennyi ember. Nincs arról adatom, hogy az
elmúlt hatvan évben, a világ elmaradott négyötödében mennyi ember költözött a
nagyvárosokba, de az biztos, hogy ezeknek száma meghaladta a milliárdot, és
Kínától eltekintve, ennek tizede sem mehetett olyan városba, ahol a kor
követelményeinek megfelelő módon élhet. Kína volt az egyetlen kivétel, ahol
ezt szigorú, adminisztratív módszerekkel tudták elérni, hogy csak 200 millió új
lakost fogadjanak be a városok. Ha az
elmúlt hatvan év legfontosabb öt világtörténelmi eseményét kellene megnevezni,
az elmaradt társadalmak gyors, az előfeltételek biztosítása nélküli urbanizáció
volna az egyik. Ennek a várható iszonyú következményeivel mégsem
foglalkozik senki.
Ezerszer annyi politikus,
társadalomtudós foglalkozik a felmelegedés okozta várható társadalmi nehézségekkel,
mint a feltételek nélküli urbanizációval. Pedig az utóbbi százszor több
emberáldozattal és költséggel fog járni.
Tegnap kerestem az urbanizáció
költségeivel foglalkozó irodalmat, de nem találtam semmit. Becslésem szerint az
elmúlt hatvan évben nagyvárosokba költözött egymilliárd ember számára szükséges
nagyvárosi feltételek megteremtése százszor annyiba fog kerülni, mint amennyi
költséggel jár a tenger szintjének néhány méteres emelkedése.
Ma végre találtam egy adatot. Az
elmúlt hét évben, az infrastruktúra fejlesztésére az Egyesült Államok, Németország
Nagy Britannia és Franciaország a nemzeti jövedelmének 2 százalékát fordította.
4.5 százalék a rekord. Kínában azonban 9 százalék volt. Ez már mutatja, hogy
mibe kerül, ha a lakosság 15 százalékát a városokba hozhatják. Ekkora költség
kellett ehhez, és ezt további 200 millió lakos városokba hozásával kell
folytatni. Ezt bizonyítja másik néhány tény is. Az elmúlt 25 évben, Kínában
több szupergyors vasút, több autópálya és több metró épült, mint a világon
összesen.
Kínában 2007-re a kötelező
oktatást, 8-ról 9 évre emelték. Az oktatás második szintjét pedig azzal oldják
meg, hogy a 9 év elvégzése után elérhető legyen a négy éves középfokú képzés.
ennek a nehézségeiről ír a The Economist. Ez csak annak árán oldható meg, hogy
a diákoknak naponta akár 5 kilométerre lévő iskolába kell gyalog, vagy buszon
járni. A szülők ambíciója azonban ezt is vállalja. A kis településeken azonban a középszintű oktatás nem oldható meg.
Ez a probléma Magyarországon a
két háború között merült fel azzal, hogy a tanyákon, és a nagybirtokon nem
voltak iskoláik. Ezt gróf Klebelsberg Kunó, hisztérikusan revizionista és
antiszemita kultuszminiszter oldotta meg azzal, hogy a tanyai és pusztai
gyerekek számára iskolákat épített. A két politikai bűne azonos volt a
politikai hataloméval. Azon tehát nem rontott, de óriási történelemi tett volt
az, hogy felszámolta az iskolázatlanságot. Ezt is csak úgy lehetett megoldani,
hogy néhány tanyától néhány kilométerre volt az iskola, ahova a 6-12 éves
gyerekeknek télen, esőben, sárban gyalogkellett menni.
Kína abban is élenjár, hogy a tehetségeket diplomához kell juttatni. Kínában
az 1990-as reform óta nyolcszorosára, 7.5 millióra nőtt az egyetemeken tanulók
száma. Talán többel, mind a lemaradó 5 milliárd lakosú államokban összesen. Pedig
váratlanul a diplomások képzése a legszegényebb országokban is messze
meghaladja azt a szintet, ami száz éve jellemző volt Magyarországon.
Ugyanakkor Kínában ez a példátlan
mennyiségi növekedés példátlan minőségi javulással is járt. Amennyire eleve
tisztában voltam azzal, hogy Kínában az éves 3 százalékos lakosságcsökkenést
1-2 ezrelékre kell lecsökkenteni, nem foglalkoztam azzal, hogy a kevesebb
gyermek felnevelései sikeresebb lesz. Kiderült,
hogy a szegénységből felemelkedő országokban az egyetlen gyermekek nevelése
lényegesen eredményesebb, mint ahol kettőt, vagy még többet kell iskoláztatni. Vagyis bármennyire megbotránkoztató minél szegényebb a család, annál nagyobb
előny, ha az egyetlen gyermekük iskolai eredményére több időt és pénzt
fordítanak. Ennek kimondása mégis erkölcsi felháborodást okoz.
Ötven éve vadászok olyan
adatokra, hogyan függ az oktatási
eredmény a szülők jövedelmétől és a testvérek számától. Ezt is a politika
igyekszik titokban tartani. Kína azonban az elmúlt 25 év során leleplezte a
titkot. Minél szegényebb a társadalom, a
felnevelés eredménye annál inkább a vállalt gyerekek számával fordítottan
arányos.
A demográfiának és a pedagógiának végre szakítni kellene a következő
generáció számával való mérésével. A tudományos és technikai forradalom korában
a számuk egyre kevesebbet, a minőségük egyre többet jelent. Ezért hadakozom
annak érdekében, hogy a következő
generáció értéke legyen elsődleges, nem a darabszáma.
A nyugati politikusok és
közgazdászok azon siránkoznak, hogy Kínában azzal, hogy a városokban csak egy
gyermek vállalható, csökkeni fog a népesség és munkaerőhiány lesz. Azt még meg
sem említette senki, hogy az egy gyermek képzettsége javul, tehát lehet, hogy
egyedül három átlagosnál is többet fog érni.
Az idézett írás azon panaszkodik,
hogy a falusi gyerekek 10 százaléka jut az egyetemekre, amíg a városiak 70
százaléka. Ez a nagy különbséget valóban csökkenteni kell, de ez is példátlan
eredmény. Amikor én érettségiztem, Magyarországok a fiuk 4.2, a lányok 6
ezreléke végzett középfokon. Diplomát pedig ennek tizede sem szerzett.
Az írás utolsó mondatát idézem. „Kínában, mint általában, az oktatásnak az
eredménye, hogy a társadalom igazságosabb és gazdagabb lesz.” Az idézetet
csak azzal módosítanám, hogy a beszúrást, „mint általában” helyett „még sokkal
inkább, mint általában” módosítanám.
Márpedig ami valahol sokkal jobban
történik, mint általában, a hibáit nem ott emlegetném, hanem ott ahol az
átlagtól is el vannak maradva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése