Kopátsy Sándor EE 2017 04
18
Változik a költségvetés
Azt, hogy a jelenkori fejlett társadalmak már nem osztálytársadalmak a
legjobban a költségvetés struktúrája, ezen belül a hadikiadások viszonylagos
csökkenése, az oktatás, az egészségvédelem és az öregkori állátás viszonylagos
növekedése bizonyítja.
Most éppen az egészségvédelem
költségeinek a statisztikájával találkoztam. Feltűnő, hogy az Egyesült Államok e négy ágazatból kettőben, az egészségvédelemben és
a hadikiadásokban toronymagasan vezet.
A hadikiadásainak magassága.
Ezt megértem, mert az Egyesült
Államok szuperhatalmi szerepével jár. A hidegháborúban azért állíthatta maga
mögé a világ összes demokrata és fejlett társadalmait, mert azok a katonai
védelmükről nem tudtak gondoskodni. Az erejét messze meghaladó módon
fegyverkező Szovjetunió olyan haderővel rendelkezett, amivel szemben önerőből
csak az Egyesült Államok volt képes fölényt teremteni. A Szovjetunió szétesése után
ez a helyet lényegében megszűnt. A Szovjetunióból csak Oroszország maradt meg.
Ennek ellenére vitathatatlanul a hadereje az Egyesült Államé mögött ugyan a
második maradt. De a második helyének viszonylagos súlya tört részére
zsugorodott. A sokkal kisebb és gyengébb hadseregének fenntartására és
fejlesztésére szükséges gazdasági forrása az utóbbi néhány évben, az olaj és a
nyersanyagok árának zuhanása következtében a felére esve is nehezen
fenntartható maradt.
Mivel Oroszországnak a katonai
súlyához hasonló utódja nincs a láthatáron, az Egyesült Államoknak nem maradt fegyverkezésben versenytársa,
jelentősen csökkenthette katonai kiadásait, de így is aránylag magas maradt.
Csökkentette annak a súlyát, de továbbra is nemcsak a nagyságával, de az
arányával is kiemelkedő költekező maradt. A
katonai fölénye a hidegháború után sem csökkent, inkább növekedett.
A legfőbb versenytárának, a
Szovjetuniónak és csatlósainak az utódja, Oroszország katonai kiadása ma
legfeljebb negyede az elődjének. A csatlósai egyrészt átálltak az NATO
oldalára, másrészt a nemzeti jövedelmükhöz képest tört részre csökkent a hadikiadásuk.
Az Egyesült Államok oldalán álló demokráciák hadikiadásai is a tört
részükre zsugorodtak. Ezért a fejlett és az európai kommunista társadalmak
hadikiadásainak súlya jelenleg a fele sincs az 1990 előttinek. Ennek a
világgazdasági jelentőségét még nem olvastam sehol. Pedig a legutóbbi
negyedszázadban a világgazdaság fejlett országai sokkal több hadikiadást
takarítottak meg, mint amennyivel nőtt a fejlődésükből származó források
nagysága.
Abban, hogy a példátlanul gyorsan
fejlődő Kína imperialista célból katonai egyensúlyra törekedve aránytalanul megnövelné
haderejének fejlesztését, nem hiszek. Kína sok ezer éves történelmében mindig
befelé forduló társadalom volt.
Nem tudom, volt a viszonylag
békésebb, kevésbé fegyverkező a világ, mint a belátható jövőben. Ez nemcsak a
jelenlegi világpolitikai helyzetből fakad, hanem elsősorban abból, hogy a
legerősebb társadalmak hódítási ambíciói megszűntek. Jelenleg a fejlett
társadalmaknak nagyobb érdeke a nemzetközi munkamegosztása, a
világkereskedelembe való aktív részvétel, mint az egymástól erőszakkal elvehető
előny szerzése. Ehhez járul az is, hogy az atomfegyverek korában a háború
nyertesei sokkal nagyobb károkat szenvednek, mint amennyit nyerhettek. A
történelemben először van olyan katonai helyet, amiben az egyértelműen erősebb,
a nyertes is többet veszít, mint amennyit nyerhet.
Az egészségvédelemre fordított kiadások magassága.
A történészek sem hangsúlyozzák,
hogy a tudományos és technikai forradalom előtt az egészségügy tehetetlen volt a
betegségek ellen. Ráadásul, az élet
meghosszabbítása nem volt társadalmi érdek. A történészek számára sem
tudatosult, hogy minden osztálytársadalom a múltban túlnépesedett volt, vagyis
jobban élhetett volna, ha kisebb a lakossága.
Ezt a földreform során tanultam
meg, amikor azt láthattam, hogy a falvak határának megműveléséhez lényegesen
kevesebb munkaerőre volt szükség, mint amennyi kénytelen volt megélni belőle. Ezért ismertem fel, hogy a magyar
parasztság jövőjéért az tesz a legtöbbet, aki a falusi lakosság felének a
mezőgazdaságon kívül teremt megélhetési lehetőséget. Vagyis a falvak
népének sokkal több jót tett az erőltetett iparosítás, mint a lelkes
agárpolitikusok.
A közművekkel nem rendelkező,
zsúfolt városokban azért nem volt túlnépesedés, mert olyan magas volt a
halálozás. A lassú urbanizáció szinten
tartása is állandó befogadást igényelt. A történészek sem tudatosítják,
hogy az osztálytársadalmak ötezer éves történelmére folyamatosan jellemző volt
a városokban a magas, a létszám tartását sem lehetővé tevő halálozás.
Csak az orvostudomány eredményei
tették először lehetővé, hogy a sűrűen élő városokban védekezni lehessen a
lakosság létszámának növekedését lehetetlenné tevő magas halálozással szemben.
Ugyan a közművek kiépítése is
elengedhetetlen feltétel volt, de azok csak az óta járultak a városi lakosság
természetes szaporodásához, amikor a várható életkor már elsősorban az
egészségvédelmi hálózat színvonalától függ.
Az ipari forradalom előtti kórházak még nem gyógyítottak, csak
izoláltan tartották a betegeket a halálukig. Vagyis a betegségek terjedését
korlátozó intézmények voltak.
Az egészségügyi kiadások
aránytalan magasságának egyetlen okát az Egyesült Államokban abban látom, hogy
náluk lett az egészségügyi ellátás a legjobban piacosítva. Ebben a nagyon
gazdag országban lett minden más országénál piacosabb az egészségügyi ellátás. Ezt, bármennyire nyilvánvaló, alig
veszik tudomásul. Amennyire indokolt a vállalkozási szektorok piacosítása,
annyira csendben vannak a közgazdászok abban, hogy az egészségügy az a szektor, amiben a piacosítása nagyon költséges, és
kevéssé hatékony. Az ugyan vitathatatlan, hogy az orvostudományban is
szuperhatalom az Egyesült Államok. De csak abban, mert a várható életkor, a
betegségek okán történő távolmaradások a munkaerőpiacon, nem mutatnak
eredményeket. Nemcsak a kelet-ázsiai országoktól, de még a skandinávoktól és
Kanadától, ezek lényegesen kisebb ráfordításai ellenére, le vannak maradva.
Ennek ellenre pesszimista vagyok
abban, hogy az Egyesült Államok képes lesz változtatni az egészségügye
liberális piacosításán. Pedig a fejlett puritán államokban a jobb eredmények
ellenre harmadával kisebb a ráfordítás. Ez a különbség nagyobb, mint az
Egyesült Államok egész katonai kiadása. A legnagyobb különbség azonban ezen a
téren is a távol-keleti országokhoz viszonyítva van. Az előttem lévő táblázaton
ugyan csak egyetlen távol-keleti ország, Dél-Korea szerepelt, ahol az egészügyi
kiadások a nemzeti jövedelemhez viszonyítva felét teszik ki az amerikainak. Annak
ellenére, hogy Dél-Koreában tíz évvel később mennek nyugdíjba, és évente 300
órával többet dolgoznak.
Maradjunk abban, hogy az egészségügyi ellátás csak az Egyesült
Államokban teljesen piacos, és ebből fakadóan gyenge az eredménye.
Az öregkori ellátás.
Az öregekről való gondoskodás minden
osztálytársadalmakban a családokra háruló feladat volt. Az állam csak a 20.
században kényszerült arra, hogy egyre inkább magára vállalja a már
keresetképtelen öregekről történő gondoskodást.
Annak ellenére, hogy a tudományos
és technikai forradalom hatására nemcsak a várható életkor hosszabbodott meg,
de a munkaképesség is kitolódott. A politika, sem mert hozzányúlni a
nyugdíjkorhatár növeléséhez, mert egyre nagyobb lett nyugdíjasok szavazótábora.
Ráadásul, ezek száma és szavazói buzgalma egyre jobban növekszik. A
nyugdíjkorhatár emelése választási kockázattal jár. Ismereteim szerint, a világsiker elért Dél-Korea ebben is élenjáró. Ott
a nyugdíjba vonulók életkora 71.9 év. Az EU tagországok alatt egy sincs,
ahol a nyugdíjba menetel elérné a 60 évet. A munkával törött idő tíz évnél
nagyobb hossza nagyobb társadalmi eredménnyel jár, mint bármilyen munkaügyi
reform. Ehhez járul a másik legalább ilyen fontos dél-koreai eredmény is, hogy
évente 300 órával többet dolgoznak. Ehhez járul, hogy a dél-koreai oktatási
rendszer hatékonyságát csak Finnország közelíti meg. Ennél nem is kell több
magyarázat arra, hogy az elmúlt hatvan éven az egy lakosra jutó jövedelem miért
Dél-Koreában nőtt a legtöbbet.
Az állami nyugdíjrendszer legnagyobb hátránya azonban abból fakad, hogy
az életkeresettől függő nyugdíj éppen azokat az anyákat téríti el a
gyermekvállalástól, akik a legsikeresebb gyermeknevelők. Évtizedek óta
azért agitálok, hogy az öregkori álltás
nagyságát a gyermeknevelés eredményétől kell függővé tenni.
A jelenleg dolgozók öregkori ellátása csak attól függ, hogy ki mennyit
keresett az élete során, holott az volna a társadalom érdeke, hogy milyen
értékű generációt nevelt fel.
Az ugyan érthető, hogy a tőkésosztály érdeke azt diktálta, hogy a
nyugdíjak fedezete a minél nagyobb elő takarékosság legyen, az menjen a
tőkepiacra, és növelje a tőkepiaci keresletet. Addig azonban a közgazdászok
sem jutottak el, hogy a tőkebefektetések
hozama miért nem garantálhatja a nyugdíjigények fedezetét. Ez csak akkor
lenne megoldható, ha a nyugdíjas évek aránya nem nőne, hanem csökkenne a
munkában töltött évekhez viszonyítva. Ez azonban még sehol sem fordult elő.
A jelenleg dolgozók
nyugdíjfedezetét nem az életkeresetükkel arányos befektetett tőke hozadéka
jelenti, hanem az, hogy a következő nemzedék mennyire lesz hatékony.
Az oktatási rendszer.
Az ugyan érthető, hogy a
klasszikus közgazdaságtan nem tekintette nemzeti vagyonnak a munkaerő szellemi
tőkéjét, mert a technikai fejlődés szinte
csak a munkaerő fizikai erejét hasznosította. Bármennyire nyilvánvaló, hogy
a technikai forradalmak a munkaerővel szemben támasztott minőségi igényt csökkentették.
Ez leginkább egyértelmű volt az ipari forradalom során. A munkaerő minősége nem
nőtt, hanem csökkent. Sokkal alacsonyabb lett, mint előtte a céhiparban volt.
Elég lenne szembeállítani a céhipar mesterképzését a gyáripari munkásokkal
szemben támasztott szakmai igénnyel. A gyáripar éppen azzal okozott
forradalmat, hogy a gépek működtetése sokkal alacsonyabb szakmai igényt
támasztott, mint a céhipar.
A tudományos és technikai forradalom azonban gyökeres fordulatot
hozott, a fejlettebb gépek működtetésének hatékonysága egyre inkább a működtető
munkaerő minőségétől függ.
A technika több ezer éves fejlődése mindig olyan szerszámokat,
eszközöket hozott, amelyek működtetése csökkentette a működtetőjével szemben
támasztott szakmai igényt. A tudományos és technikai forradalom azonban
olyan technikát hozott, amikben a gépek ugyan sokkal hatékonyabbak lettek, de
ez a sokkal nagyobb hatékonyság attól függően differenciálódik, milyen képzett,
tehetséges a működtetője.
A társadalomtudományok máig sem vették tudomásul, hogy a múltban is
volt két olyan szakma, amiben a teljesítmény a képességtől függött: a
művészetek és a sportok. Jelenleg minden szakma ilyenné változott. Minden
szakmában vannak zsenik és pályájukat tévesztettek.
Ezért kell a képzést e két szakma képzési módszeréhez igazítani. Nagyon
korán kell elindítani a minőségre törekvést, és a képességek feltárását, a
képességekben pedig minél homogénebb tanulócsoportokat kell kialakítani.
Magyarország szerencsés azzal,
hogy a művészek és a hivatásos sportolók képzésében a világ élvonalához
tartozik. Ugyanakkor a többi szakma oktatásában pedig egyre gyengébbek vagyunk.
Európában Finnország az
oktatásban az első. Tőle kellene tanulni. Az oktatási módszerének két fontos
jellemzője van.
Egyrészt szinte minden képzési feladatban az állam pénzügyi segítséget
ad, ezzel a családi háttér fontos szerepét viszonylag csökkenti. Ennek
köszönhető, hogy közel száz éve, az ENSZ felmérések alapján, Európában első, és
a világon is mindig az első háromban van.
Másrészt elsőként a világon az újszülöttek kihordásnak a jelentőségét
hetven éve méri. A hetven éve tartó felmérések azt bizonyítják, hogy a magzat eredményes kihordása fontos
szerepet játszik az eredményes életpályában.
Már 15 éve folyik az Egyesült
Államokban a gyerekek négyéves kori szókincsének a mérése. Az eredmény, hogy a négyévesek szókincse és az iskolázottság sikere között
szoros összefüggést mutatnak. A felmérések két tényt bizonyítanak.
Mitől függ a szókincs? Elsősorban a közösségben való élettől. Ezért
az állam egyre inkább erőlteti a bölcsődei és az óvodai részvételt.
Az emberi faj fejletségét jellemző tény, hogy a gyermekek agya és
reflexei a születést követően még négy évig fejlődnek. Az ember agya abban is
különbözik a biológiai elődeitől, hogy nem életképes, amikor születik, a
reflexei és az agyuk további négy év alatt válik életképessé. Ezért a
reflexeket és az agyat a születés után négy évig kell tudatosan fejleszteni.
Ezzel szemben az osztálytársadalmak
oktatási rendszere akkor kezdődik, amikor már az agy és a reflexek kapacitása
kialakult. A jelenkori társadalom azonban elsősorban a reflexek és az agy
kapacitásának a fejletségét igényli. Mivel
a következő generáció tudásvagyonának a maximalizálása a társadalmi cél, az
oktatásnak a fogamzás utáni első öt évre kell koncentrálni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése